شبکه ها از لحاظ نحوه اداره - Peer to Peer و Client/Server

آوای علم

مدیر تالار مشاوره
مدیر تالار


وقتی چند دوست بخواهند یک کار گروهی انجام دهند، شاید الزامی به انتخاب مدیر گروه نباشد و هر شخص فقط کار خودش را انجام دهد، اما وقتی قرار باشد تعداد افراد زیادی، یک کار گروهی بکنند، حتما باید شخصی هدایت گروه را به عهده گرفته و ضمن تعیین وظایف و محدوده اختیارات اعضای گروه، روی آنها نظارت نماید.

شبکه ها از لحاظ نحوه اداره کردن دو نوع هستند:
1. Peer to Peer
2. Client/Server




Peer to Peer:
در شبکه های Peer to Peer، هیچ نودی به عنوان Server در نظر گرفته نشده و همه ی نودها می توانند هم نقش Server را بازی کنند و هم نقش Client را.
معمولا در شبکه های کوچکی که کمتر از 10 نود دارند و بیشتر در شرایطی که امنیت شبکه مطرح نمی باشد از Peer to Peer استفاده می شود، در این نوع از شبکه، مدیریت فایل ها و امنیت هر نود به عهده ی کاربر آن نود می باشد!








Client/Server:
اما زمانی که تعداد نودها افزایش پیدا می کند دیگر نمی توان به Peer to Peer بسنده کرده و می بایست برای افزایش امنیت و پایداری شبکه و استفاده از امکانات بیشتر به Client/Server رو بیاوریم!
در شبکه های Client/Server، می بایست یکی از نودها را به عنوان Server انتخاب کنیم تا از آن طریق خدماتی به سایر نودها ارائه داده و میزان دسترسی هر کاربر به اطلاعات موجود روی شبکه را تعیین نماییم.
Server، سرویس دهنده است و سایر نودهای موجود بر شبکه، سرویس گیرنده یا Client هستند.
منبع
 
بالا