شباهت حضرت عیسی (ع) با حضرت مهدی (عج) قسمت 1

Shahram.OTF

عضو جدید
کاربر ممتاز
حضرت عيسي(ع) نواده دختري «يسّي» است. مهدي(ع) نيز از جانب مادرش، نرجس خاتون، نواده دختري «يسّي» است، زيرا او دختر يشوعا، پسر قيصر، شاه روم و از نسل داود پيامبر(ع) بوده و مادرش از اولاد يكي از حواري‌هاي عيسي(ع) به نام شمعون صفا، وصي حضرت عيساي مسيح است، كه وي نيز نواده عيسي است.

مسئله مهدويت، انتظار مصلح و موعود منتظر، از ويژگي‌هاي دين اسلام نيست، بلكه همه اديان و مذاهب آن را پذيرفته‌اند و تنها اختلاف موجود بين آن‌ها در نام‌گذاري است.
پيامبران الهي، كه هر يك از آن‌ها مصلح دوران خود بوده‌اند، از ظهور كسي خبر مي‌دهند كه جهان را به تسخير خود در مي‌آورد و بر همه كره زمين حكم‌راني خواهد كرد و گسترده عدالتش اقطار زمين را فرا مي‌گيرد.
حضرت مهدي‌(عج) به عنوان منجيي كه تمام اديان الهي به ظهورش پيروان خود را وعده داده‌اند، تمام پيامبران به او اقتدا مي‌كنند از خضر نبي تا عيسي‌بن مريم (عليهم السلام و الصلاة). اما آنچه حائز اهميت است، شباهت‌هاي بسياري ميان حضرت عيسي بن مريم (ع) با مهدي موعود(عج) است كه برخي از اين شباهت‌ها اشاره مي‌شود:

* مهدي(عج) و مسيح(ع) نوادگان دختري «يسّي»

حضرت عيسي(ع) نواده دختري «يسّي» است. مهدي(ع) نيز از جانب مادرش، نرجس خاتون، نواده دختري «يسّي» است، زيرا او دختر يشوعا، پسر قيصر، شاه روم و از نسل داود پيامبر(ع) بوده و مادرش از اولاد يكي از حواري‌هاي عيسي(ع) به نام شمعون صفا، وصي حضرت عيساي مسيح است، كه وي نيز نواده عيسي است.
در كتاب اشعياي نبي درباره ظهور حضرت حجت‌بن‌الحسن(ع) آمده است: و نهالي از تنه «يسّي» بيرون آمده، شاخه‌اي از ريشه‌هايش خواهد شگفت و روح خداوند بر او قرار خواهد گرفت... مسكينان را به عدالت داوري خواهد كرد و به جهت مظلومان زمين، به راستي حكم خواهد نمود... كمربند كمرش، عدالت خواهد بود و كمربند ميانش، امانت.
در قاموس كتاب مقدس نوشته شده است: «يسّي» به معناي قوي، پدر حضرت داود(ع) و نوه «راعوت» است؛ و نسب وي در عهد قديم دو مرتبه مذكور گشته، و دو مرتبه در عهد جديد وارد شده است و غالبا به «يسّي» بيت لحمي معروف مي‌باشد و به گونه‌اي مشهور بود كه داود را پسر يسي مي ناميدند، در صورتي كه خود داود، شهرت و شخصيتي عظيم داشته و از پيامبران بزرگ بني‌اسرائيل بوده است و به واسطه داود «يسّي» از اجداد مسيح محسوب گشت.
منظور از نهالي كه از تنه يسّي خواهد روييد، ممكن است يكي از چهار نفر ـ يعني حضرت داود، سليمان، عيسي و مهدي(ع) باشد، ولي دقت و برسي كامل آيه‌هاي گفته شده، نشان مي‌دهد كه منظور از اين نهال، هيچ يك از آن پيامبران نيستند، بلكه همه آن بشارت‌هاف ويژه قائم آل‌محمد(ع) است، زيرا حضرت داود و سليمان(ع) فرزندان پسري يسّي هستند و حضرت عيسي(ع) نواده دختري او و مهدي(ع) نيز از جانب مادرش، نواده دختري يسّي است.
دهخدا از قاموس كتاب مقدس نقل مي‌كند:
سلسله سلطنت او (داود) به طور روحاني در شخص عيسي تجديد شد كه از طرف جسم از نسل او بود؛ و بنابر اين، فرزند داود خوانده شد؛ و درباره مسيح گفته شده است كه برتخت داود مي‌نشيند.

* شباهت مادر مهدي(عج) به مادر عيسي(ع)

در خبرآمده است:
عبور حضرت مسيح(ع) به سرزمين كربلا افتاد. ديد گروهي از آهوان در آنجا گردهم آمده و گريه مي‌كنند. آنگاه چشم‌شان به عيسي‌بن مريم افتاد. با چشماني اشك‌آلود به سوي او آمدند؛ پس ايشان نشست و حواري‌ها هم نشستند و همگي انان نيز به گريه افتادند، ولي ياران مسيح(ع) علت نشستن و گريه را نمي‌دانستند؛ پرسيدند: اي روح‌‌الله و كلمة‌الله، چه چيز شما را مي‌گرياند؟ فرمود: آيا مي‌دانيد اين جا چه زميني است؟ گفتند: نه گفت: اينجا زميني است كه جوجه (نواده) حضرت رسول احمد(ع) و فرزند آزاده طاهره بتول، شبيه مادرم كشته و در همين جا به خاك سپرده مي‌شود.
شباهت فاطمه زهرا(ع) به مريم از چند جهت است:
1ـ هر دو صديقه هستند. مفضل بن عمر گويد: به امام صادق(ع) عرض كردم: چه كسي فاطمه زهرا(ع) را غسل داد؟ فرمود: علي بن ابي‌طالب(ع)
از كلامش دل‌تنگ شدم و برايم دشوار بود؛ پس به من فرمود: گويا گرفتگي و دل‌تنگي برايت پيش آمد و سخنانم برايت گران بود؟ گفتم: بلي، قربانت شوم فرمود: به خودت سختي و ناراحتي راه مده، چون فاطمه(ع) صديقه بود.
«فانها صديقه لم يكن يغسلها الا صديق، اما علمت ان مريم لم يغسلها الا عيسي»؛
حضرت زهرا(ع) صديقه بود و صديقه را غسل ندهد، مگر صديق؛ همان گونه كه مريم را عيسي (ع) نسل داد،چون هر دو صديق بودند.
اقاي حسيني فيروزآبادي، به نقل از حليلة الاوليا مي‌نويسد:
قالت عائشة: ما رايت احدا قط اصدق من فاطمه غير ابيها؛
هرگز نديدم كسي را راست‌گو‌تر از فاطمه زهرا، به غير از پدرش.
2 هر دو، سرور زنان عالم هستند. مريم، سرور زنان زمان خويش بود، ولي فاطمه زهرا(ع) سرور زنان همه جهان از اولين تا آخرين است.
3ـ إِنَّ اللّهَ اصْطَفَاكِ وَطَهَّرَكِ وَاصْطَفَاكِ عَلَى نِسَاء الْعَالَمِينَ . همچنين يونس بن ظبيان از امام صادق(ع) نقل مي‌كند:
قال ابوعبدالله(ع): لفاطمة(ع) تسعه اسماء عند‌الله عزول: فاطمه، والصديقه، والمبار‌كه، والطاهرة، والزكيه و ...
امام ششم(ع) فرمود: حضرت فاطمه(ع) داراي نه اسم است: فاطمه، صديقه، مباركه، طاهره، زكيه و ... .
4ـ براي هر دو از آسمان مائده مي‌آمد.
5ـ هر دو، مورد لطف و عطاي خداوند هستند. خداوند به مريم، عيسي(ع) را لطف فرمود: يا مريم ان ‌الله يبشرك بكلمة منه اسمه المسيح عيسي ابن مريم و در حديث معراج آمده:
«واعطيتك ان اخرج من صلبه(علي) احد عشر مهديا كلهم من ذريتك من ابكر البتول: و آخر رجل منهم يصلي خلفه عيسي بن‌مريم، يملا الارض عدلا كما ملئت منهم ظلما و جورا»؛
و به تو (اي محمد) بخشش نمودم تا از صلب و پشت علي(ع) يازده مهدي بيرون آورم كه همه آنها از ذريه تو از دوشيزه بتول (فاطمه زهرا(س) ) مي‌باشند.
آخرين آنان مردي است كه عيسي بن مريم پشت سرش به نماز مي‌ايستد و زمين را از عدل و داد پر مي كند، همان گونه كه از سوي آنان(دشمنان، ستم‌گران و غاصبان) از ظلم و تجاوز پر شده است.
6ـ هر دو، مخاطب ملائكه بودند. شيخ صدوق(ع) در امالي به اسنادش از ابن عباس، در ضمن حديثي بلند، از پيامبر(ع) روايت مي‌كند كه آن حضرت درباره فاطمه(ع) و سختي‌هايي كه پس از خودش بر آن بانوي بزرگوار وارد مي‌گردد،
فرمود:
«سپس فاطمه(ع) خودش را خوار مي‌بيند، پس از آنكه در دوران زندگي پدرش، عزيز بود. در اين هنگام است كه خداوند متعال، اسباب انس او را با ملائكه فراهم مي‌سازد و فرشتگان، وي را مخاطب خود مي‌سازند و به ايشان به آنچه مريم را صدا كردند، ندا مي‌كنند و مي‌گويند: اي فاطمه، خداوند تو را برگزيد و پاك نمود و بر همه زنان علام برتري داد. اي فاطمه، عبادت كن و سجده و ركوع نما با كساني كه براي ذات پروردگار ركوع مي‌كنند. پس از اين، درد و الم به سراغ فاطمه مي‌ايد و مريض مي‌شود؛ خدا مريم را به سراغ او مي‌فرستد تا از او پرستاري نموده و با وي انس گيرد»
اسحاق‌بن‌ جعفر‌بن عيسي‌بن زيد‌بن ‌علي‌بن ‌الحسين(ع) نيز حديث ديگري را به همين مضمون از امام صادق(ع) نقل كرده است.


ادامه دارد...

منبع: فارس
 

Shahram.OTF

عضو جدید
کاربر ممتاز
ولادت عيسي‌بن مريم به دستور خداوند پنهان نگاه داشته شد و جز زكريا‌(ع) و خاله مريم‌(س) كسي از نحوه ولادت او آگاه نشد و زمان ولادت امام زمان(ع) به اذن خداوند جز بر عمه ايشان و عده‌اي اندك از ياران خاص بر همگان مخفي نگاه داشته شد.


قسمت قبلی

مسئله مهدويت، انتظار مصلح و موعود منتظر، از ويژگي‌هاي دين اسلام نيست، بلكه همه اديان و مذاهب آن را پذيرفته‌اند و تنها اختلاف موجود بين آن‌ها در نام‌گذاري است.
پيامبران الهي، كه هر يك از آن‌ها مصلح دوران خود بوده‌اند، از ظهور كسي خبر مي‌دهند كه جهان را به تسخير خود در مي‌آورد و بر همه كره زمين حكم‌راني خواهد كرد و گسترده عدالتش اقطار زمين را فرا مي‌گيرد.
حضرت مهدي‌(عج) به عنوان منجي موعود كه تمام اديان الهي به ظهورش پيروان خود را وعده داده‌اند، تمام پيامبران از خضر نبي تا عيسي‌بن مريم (عليهم السلام و الصلاة) به او اقتدا مي‌كنند. اما آنچه حائز اهميت است، شباهت‌هاي بسياري ميان حضرت عيسي بن مريم (ع) با مهدي موعود(عج) است كه برخي از اين شباهت‌ها اشاره مي‌شود:

* شباهت در كيفيت تولد

آن‌گونه كه از ظاهر برخي آيه‌ها و روايت‌ها بر مي‌آيد، هنگامي كه حضرت مسيح(ع) به دنيا آمد، خداوند متعال ولادت او را پنهان نگاه داشت و به مريم دستور داد به مكان «قصّي» رفته و در آنجا پناه گيرد. سپس زكريا و همسرش، خاله مريم، در پي او روان شده و او را يافتند. پس از آن، حضرت عيسي(ع) معجزه‌اسا به سخن آمده و خود را معرفي نمود.
شيخ صدوق(ع) در «كمال‌‌الدين و تمام النعمة» از امام صادق(ع) نقل مي‌كند: «فلما ولد المسيح اخفي الله عزوجل ولادته، و غيب شخصه؛ لان مريم لما حملته انتبذت به مكانا قصيا، ثم ان زكريا و خالتها اقبلا يقصان اثرها حتي هجما عليها و قد وضعت ما في بطنها وهي تقول: يا ليتني مت قبل هذا و كنت نسيا منسيا فاطلق الله تعالي ذكره لسانه بعذرها واظهار حجتها»؛
در مورد امام زمان(ع) نيز خداوند بزرگ، حمل مادر و هنگام ولادتش را مخفي داشت و پس از به دنيا آمدن هم، جز حكميه و مادرش، و بعدها گروهي اندك از ياران ويژه، كسي آگاه نشد. البته از حديث‌هاي رسيده استفاده مي‌شود كه در شرايط مناسب، امام عسكري(ع) او را به برخي از مردم ديگر نيز معرفي كرده است. امام زمان(ع) پس از وفات امام حسن عسكري(ع) و نماز بر پيكر آن حضرت، طولي نكشيد كه از طريق سرداب مقدس، در پس پرده غيبت قرار گرفت. امام باقر(ع) فرمودند:
«انظروا من غيب عن‌الناس ولادته، فذاك صاحبكم»؛ نگاه كنيد به كسي كه ولادتش از مردم پنهان گشته؛ اوست صاحب شما.
هر يك از ما، قائم به امر خدا و هادي به سوي آيين اوست، لكن قائم كسي است كه ولادتش بر مردم پوشيده است، و شخص او از آنان غايب مي‌باشد.
اين امام همام همچنين مي‌فرمايند:
و اما شباهت قائم آل‌محمد(ع) به عيسي(ع) اختلاف كساني كه در مورد وي اختلاف نمودند؛ تا جايي كه گروهي از آنان گفتند: وي ولادت نيافته؛ گروهي ديگر او را مرده گفته، و طايفه‌اي نيز‌گفته‌اند: كشته گرديده و به دار آويخته شده است.
سعيد بن جبير نيز از امام زين‌العابدين (ع) روايت مي‌كند كه آن حضرت فرمود: ولادت قائم از ما، بر مردم مخفي است تا آن جا كه مي‌گويند: هنوز متولد نشده است؛ براي اينكه هنگام خروج، بيعتي براي فردي برگردنش نباشد.
دستگاه حاكم ستم كار وقت، همه نيروهاي خود را در اطراف خانه امام حسن عسكري(ع) متمركز كرده و ده‌ها جاسوس گمارده بود، تا از تولد ولي‌عصر روحي له الفدا ـ آگاه شده نقشه خائنانه خود را اجرا كرده و براي هميشه آن مهر تابان و خورشيد فروزان را خاموش سازند؛ غافل از آنكه خواست و اراده خدا به اين تعلق گرفته كه حجت و وليش را در پناه خود مصون و محفوظ نگه دارد؛ «وَمَكَرُواْ وَمَكَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ»

* داشتن دو نام

حضرت مهدي (ع) نيز مانند حضرت عيسي (ع) دو نام دارد؛ فرات بن ابراهيم كوفي، ذيل آيه كريمه :«وَمَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا فَلاَ يُسْرِف فِّي الْقَتْلِ إِنَّهُ كَانَ مَنْصُورًا» مي‌نويسد:
براي ما از امام باقر (ع) نقل شده كه فرمود:
«ووَمَن قُتِلَ مَظْلُومًا» حسين بن علي (ع) است و «سمي الله المهدي ، المنصور، كما سمي احمد و محمد و محمود و كما عيسي المسيح» مهدي (ع) «منصور» ناميده شده است، چنان كه (پيامبر گرامي (ع)) احمد، محمد و محمود ناميده شد و همان‌گونه كه حضرت عيسي بن مريم، «مسيح» ناميده شد.

* شباهت سيماي مهدي (ع) به مسيح (ع)

نقل شده است كه مهدي قائم آل محمد (ع) از نسل علي بن ابي‌طالب (ع) است. وي در اخلاق، اوصاف، شكلف سيما، شكوه و هيبت، چون عيسي بن مريم است؛ خداوند به همه پيامبران هر چه داده، به او نيز داده با اضافاتي؛
و عامه نيز روايت كرده‌اند: آن جناب شبيه‌ترين مردم است به عيسي بن مريم. هر چند ابن عربي گويد: «(موعود منتظر (ع)) در آفرينش چون رسول اكرم (ع) و در اخلاق يك درجه پايين‌تر از اوست، زيرا بديهي است كه كسي نمي‌تواند در سطح پيامبر اكرم (ع) باشد»، ولي از روايات شيعه استفاده مي‌شود كه آن بزرگوار، شبيه پيامبر خاتم (ع) هستند؛ براي مثال، حضرت ابوالحسن علي بن موسي‌الرضا (ع) مي‌فرمايد:
بأبي و امي سُمّيَ جدي و شبيهي و شبيه موسي بن عمران؛ عليه جمرة النور تتوقد من شعاع ضياء‌القدس ... يشبه رسول‌الله في الخلق.
پدر و مادرم فدايش شوند! او هم نام جدم رسول خدا (ع) ‌و سيمايش شبيه سيماي من و موسي بن عمران است؛ بر گرد او هاله‌اي از نور است كه روشنايي خود را از شعاع و روشنايي نور الهي مي‌گيرد... در خلق و خوي شباهت دارد به رسول خدا (ع).
آية‌الله صافي گلپايگاني در منتخب الاثر از كتاب كفاية‌الاثر به اسنادش از محمد بن حنفيه از امير‌المؤمنين (ع) نقل مي‌كند كه آن بزرگوار فرمود: شنيدم رسول خدا (ع) مي‌فرمود:
بأبي و امي سميي و شبيهي و شبيه موسي بن عمران؛ عليه جيوب النور، او قال: جلابيت النور يتوقد من شعاع القدي؛
پدر و مادرم فداي او شوند! وي هم نام من است و سيمايش شبيه من و شبيه موسي بن عمران است؛ او را هاله‌اي از نور احاطه كرده و نور الهي از چهره‌اش تابان است.
ايشان در باب سوم از فصل دوم نيز چهار حديث نقل نموده‌اند مبني بر اين كه مهدي ـ روحي ‌له الفدا ـ هم نام پيامبر اكرم (ع) كنيه‌اش كنيه رسول خدا (ع) و شبيه‌ترين مردم به پيامبر خاتم (ع) از نظر خلق و خوي است.

* سخن گفتن در گهواره

ابونصر ظريف ، خادم امام حسن عسكري (ع)، مي‌گويد:
حضرت صاحب‌الزمان (ع) در گهواره بود؛ به محضرش شرفياب شدم؛ فرمود: صندل قرمز پيش من بياور و وقتي كه آوردم، فرمود: مرا مي‌شناسي؟ آري؛ شما مولاي من و فرزند مولاي من هستيد. فرمود: اين را نپرسيدم و اين مقصودم نبود. گفتم : منظور خود را بيان فرماييد. فرمود: «أنا خاتم الاوصياء وبي يدفع الله عن اهلي و شيعتي» ؛ من خاتم اوصيا هستم، خداوند به وسيله من بلا را از اهل و خانواده‌ام و شيعيانم دور مي‌كند.
شيخ طوسي (ع) به اسنادش از ابراهيم بن محمد بن عبدالله بن موسي بن جعفر (ع) از وي، نقل مي‌كند كه گفت:
هنگامي كه صاحب الزمان‌(ع) از شكم مادرش فارغ شد، دو زانو نشست و دست‌هايش را به سمت آسمان بلند نمود؛ سپس عطسه زد و گفت: «الحمدالله رب‌العالمين، وصلي الله علي محمد و آله، زعمت الظلمه أن حجة الله داحظة ولو أذن لنا في الكلام لزال الشك»؛
ستايش مخصوص خداند، پروردگار عالميان است و درود خدا بر محمد و خاندان آن حضرت باد! ستم‌گران گمان مي‌كنند كه حجت خداوند باطل گرديده است؛اگر به ما اجازه سخن داده شود، همه شك‌ها از بين مي‌رود.
نيز ابراهيم بن محمد از نسيم خادم، نقل مي‌كند كه وي گفت:
به محضر صاحب‌الزمان (ع) در حالي كه يك شب، بيشتر از تولدش نگذشته بود، شرفياب شده بودم؛ عطسه زدم، فرمود: «يرحمك الله» نسيم گويد: پس به دعاي آن حضرت خوشحال گرديدم. آن گاه فرمود: «إنما ابرشك بالعطاس؟» آيا بشارت دهم تو را بر عطسه كردن؟گفتم: بلي. پس فرمود: عطسه، امان از مرگ است به مدت سه روز.
حكيمه خاتون، دختر امام جواد و عمه امام عسكري (ع)، مي‌گويد:
... وقتي كه جامع را كنار زدم، ديدم بقية الله (ع) به سجده افتاده است؛ پس او را در بغل گرفتم و ديدم كه آن بزرگوار، نظيف و پاك مي‌باشد. سپس پدرش، حضرت ابومحمد عسكري (ع) ندا دادند:عمه جان، فرزندم را بياور و من او را به خدمت آن امام همام بردم و ايشان وي را در برگرفت، در حالي كه دو دستش را بر زير رانها و پشت فرزند دل‌بندش قرار داده بود و دو پايش را بر سينه‌اش چسبانيده بود. (امام (ع)) زبانش را در دهان مهدي (ع) قرار داده و بر چشمان و گوش طفلش مي‌كشد؛ آن گاه گفت: فرزندم! با من حرف بزن. پس قائم آل محمد (ع) گفت: «أشهد أن لا إله إلا الله و أشهد أن محمد رسول‌الله». پس از آن، بر امير‌المؤمنين تا پدر بزرگوارش، يكي پس از ديگري درود فرستاد، آن گاه ابومحمد عسكري (ع) فرمود: اي عمه، او را به مادرش برگردان تا بر وي سلام دهد و سپس او را باز گردان. پس من ايشان را نزد نرگس خاتون، مادرش بردم و سلام داد و بازش گرداندم. سپس امام حسن عسكري (ع) فرمود: اي عمه، روز هفتم ولادت، پيش ما باز گرد...
حكيم گويد: روز هفتم نزد آن بزرگوار شرفياب شدم و حضرت حجت‌بن الحسن (ع) را در حالي كه در پارچه‌اي پوشيده شده بود، خدمت ايشان بردم و با او همان رفتار پيشين را تكرار نمود. وقتي كه زبانش را در دهان او گذاشت، گويا دارد شير و عسل مي‌خورد؛ پس فرمود:‌پسرم، سخن بگو! و ايشان گفت: «أشهد أن لا إله إلا الله»؛ و پس از آن بر پيامبر و خاندانش ، از امير‌المومنين تا پدرش درود فرستاد و سپس اين آيه را تلاوت نمود: وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ / وَنُمَكِّنَ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَنُرِي فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا مِنْهُم مَّا كَانُوا يَحْذَرُونَ.
احمد بن اسحاق بن سعد بن مالك بن احوص اشعري قمي، كه از شخصيت‌هاي بزرگ و معروف قم و وكيل امام حسن عسكري (ع) در آن سامان بود، مي‌گويد:
به محضر امام حسن عسكري (ع) رفتم كه از جانشين او و امام پس از خودش سؤال كنم. پس از آن كه بپرسم، فرمود: اي احمد بن اسحاق، خداي بزرگ از روزي كه آدم را آفريد، تا روزي كه قيامت به پا شود، زمين را خالي از حجت نگذاشته و نخواهد گذاشت، بلكه همواره حجت خدا در روي زمين خواهد بود كه خداوند به وسيله او بلاها را از ساكنان زمين دور كرده و به بركت او باران را فرود مي‌فرستد...
اي احمد بن اسحاق، اگر نبود منزلت تو در پيش حضرت احديت و حجت‌هاي پروردگار، پسرم را به تو نشان نمي‌دادم. عرضه داشتم: آيا علامتي هست كه من بيشتر مطمئن شوم و دلم آراش پذيرد؟ پس ناگهان حجت خدا با زبان فصيح فرمود: «أنا بقية‌‌الله في أرضه، و المنتقم من أعدائه ، و لا تطلب أثرا بعد عين يا احمد بن اسحاق»؛
اسحاق، پس از ديدن، ديگر به دنبال نشانه نرو و از آن مپرس.
امام حسن عسكري(ع) فرمود: اي احمد بن اسحاق، اين امري از امرهاي خدا، و سري از اسرار خدا و غيبي از غيبت‌هاي خداوند متعال است، آنچه به تو ارزاني داشتيم فراگير و پوشيده دار و از سپاس‌گزاران باش ...
 

Similar threads

بالا