سیمای شیطانی که در سیما تبلیغ می شود

وضعیت
موضوع بسته شده است.

fatemeh-torabi

عضو جدید
به نام بخشنده ي بخشايشگر

متن زير به نقل از سايت خبري تحليلي شيعه نيوز است كه به نظرم خواندن آن و بحث در مورد آن خالي از لطف نيست .

شخصیت شیطان، آنچنان غلو شده است که گویی مسلط بر اراده انسان می گردد. هر یک از مومنین هم اگر بجای آن دکتر متدین بودند، اگر جوانی که از او سابقه تقوا در ذهن دارد، ظاهر می شد و کرامتی نشان میداد و عمل به ظاهر دین می نمود را می دیدند حتما سر به تمکین خم می کردند!

این روزها ساعتی پس از آنکه بانگ الله اکبر بر سر گلدسته ها گل می کند؛ پیچ این جعبه جادوی خانه مان را که بچرخانیم. تبلیغ شیطان است برای رسیدن به خدا!
البته شیطان، نه آن بازیگری است که نقش چند چهره خود را به نیکی ایفا می کند؛ بلکه شیطان آن نگرشی است که چنین مجموعه تلوزیونی را طرح می ریزد، تبلیغ می کند، تایید می کند و در نهایت پخش می نماید. چه آنکه شیطان یعنی جهل؛ و این جهل است که در «مجموعه اغما» موج می زند.

شخصیت شیطان، آنچنان غلو شده است که گویی مسلط بر اراده انسان می گردد. هر یک از مومنین هم اگر بجای آن دکتر متدین بودند، اگر جوانی که از او سابقه تقوا در ذهن دارد، ظاهر می شد و کرامتی نشان میداد و عمل به ظاهر دین می نمود را می دیدند حتما سر به تمکین خم می کردند! اگر نبود این چند فتوای خود ساخته «الیاس» دیگر هیچ از عمل به دین کم نداشت.

جالب تر آنکه این شیطان گویی از خدا با معرفت تر است! سربازان و دوستان خود را آنقدر دوست دارد که برایشان دکتر اجیر می کند، و سربازان او آنچنان صاحب کرامتند که در بیهوشی کامل، از چندین متخصص به هوش ترند. لکن در سویی دیگر خدا غافل از بنده خود است. شیطان جلوه می کند اما هیچ رسولی جلوه گر نمی شود.

در طول این ایام هر روز منتظر بودم که این رویه خطا اصلاح شود اما نشد! حال اندیشه کنید با چه خیمه شب بازی قرار است در ۴ روز، تبلیغ بیست و چند روزه برای شیطان محو شود؟ این شیطانی که بر آقایان مستولی شده است، شیطان کدام مکتب است؟ این سیمای کدام شیطان است که سیمای ما را به خود فریفته؟
 

fatemeh-torabi

عضو جدید
کاربرد نام الیاس برای شیطان در مجموعه تلویزیونی اغماء مورد اعتراض قرار گرفت.

بنابر نامه ارسالی به "الف" که توسط گروهی که خود را "جمعی از محققین و مولفین علوم دینی" معرفی کرده اند، کاربرد نام الیاس برای شیطان در این سریال اشتباه بوده است.
در این نامه که خطاب به مسئولان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نوشته شده است، نگارندگان با اشاره به آیات قرآنی سوره صافات - آیات 123 تا 132 - در مورد حضرت الیاس از پیامبران الهی، نام گذاری شخصیت شیطان در این مجموعه تلویزیونی را اشتباه خوانده و این امر را باعث بدجلوه دادن اسامی پیامبران و اولیاء الهی عنوان کرده اند. نگارندگان در پایان خواستار تصحیص این اشتباه و جلوگیری از چنین اشتباهاتی در آینده شده اند.
 

fatemeh-torabi

عضو جدید
ادامه

ادامه

متن زير هم به نقل از سايت شيعه نيوز مي باشد :

شیطان در مکتب ما

در باب شیطان، سخنی مهمتر از آنچه در نص هست، نیست. شیطان هیچ سلطه تکوینی و قهری بر انسان ندارد. و این در قرآن نیز به صراحت بیان گردیده است، ، و من از میان دهها آیه و صدها حدیث تنها به آیه اشاره می کنم:

وَقَالَ الشَّیْطَانُ لَمَّا قُضِیَ الأَمْرُ إِنَّ اللّهَ وَعَدَکُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدتُّکُمْ فَأَخْلَفْتُکُمْ وَمَا کَانَ لِیَ عَلَیْکُم مِّن سُلْطَانٍ إِلاَّ أَن دَعَوْتُکُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِی فَلاَ تَلُومُونِی وَلُومُواْ أَنفُسَکُم مَّا أَنَاْ بِمُصْرِخِکُمْ وَمَا أَنتُمْ بِمُصْرِخِیَّ إِنِّی کَفَرْتُ بِمَآ أَشْرَکْتُمُونِ مِن قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمِینَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ

و شیطان [در قیامت] هنگامی که کار [محاسبه بندگان] پایان یافته [به پیروانش] می گوید: یقیناً خدا [نسبت به برپایی قیامت، حساب بندگان، پاداش و عذاب] به شما وعده حق داد و من به شما وعده دادم [که آنچه خدا وعده داده، دروغ است، ولی می بینید که وعده خدا تحقّق یافت] و [من] در وعده ام نسبت به شما وفا نکردم. مرا بر شما هیچ غلبه و تسلّطی نبود، فقط شما را دعوت کردم [به دعوتی دروغ و بی پایه] و شما هم [بدون اندیشه و دقت دعوتم را] پذیرفتید. پس سرزنشم نکنید، بلکه خود را سرزنش کنید. نه من فریادرس شمایم و نه شما فریادرس من. بی تردید من نسبت به شرک ورزی شما که در دنیا درباره من داشتید [که اطاعت از من را هم چون اطاعت خدا قرار دادید] بیزار و منکرم. یقیناً برای ستمکاران عذابی دردناک است.

إِنَّ عِبَادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطَانٌ وَکَفَی بِرَبِّکَ وَکِیلاً یقیناً

تو را بر بندگانم هیچ تسلّطی نیست و کافی است که پروردگارت نگهبان و کارساز [آنان] باشد .

حال استنباط بفرمایید! آن شیطانی که در سیما نمایان شده است، آیا شیطان معرفی شده در مکتب اسلام است!؟ و مهمتر آیا، خدایی که هیچ نشانی از آن در این مجموعه دیده نمی شود، همان خدایی است که بیان می دارد برای هدایت بنده کافی است!؟

شیطانی که این روزها در سیما تبلیغ می شود، صاحب دهها کرامات و توان ماوراء الطبیعه است که نقشش در دعوت به دروغ خلاصه نمی شود، بلکه پیش بینی می کند، معجزه می کند، خرق عادت می کند و این همان مختصاتی است که پیامبران برای دعوت به دین داشته اند!

کدام انسان عاقلی است که اگر زیر تیغ جراحی، مریضی در اغما با او صحبت کند، به عجز نرسد!؟ و مهمتر اینکه در برابر این ابلیس سراپا مسلح، چرا هیچ رسولی نیست که همدوش با او حق را افشا کند؟


کرامات خواص – خرافات عوام

سخن آخر، که اصل حرف است را میخواهم به مختصر ترین وجه ممکن عرض کنم، و آن اینکه، تحصیل برخی کرامات توسط خواص قابل کتمان نیست. اما این کرامات استوار بر معرفت است که نام کرامات به خود می گیرد. تبلیغ بی معرفت و عوامانه آن در نزد مردمی نایکدست و از طیف های مختلف ترویج خرافات است نه کرامات. چون خرافه، همان کرامتی است که عوام معرفتی بر آن نداشته اند و در تعبیر و تعمیم آن به خطا رفته اند.
 

fatemeh-torabi

عضو جدید


آيت الله مهدوي كني از سريال هاي تلوزيوني و خصوصا سريال اغماء انتقاد كرد

آیت الله مهدوی کنی که در درس اخلاق ماه رمضان در مسجد دانشگاه، سخن می گفت با اشاره به سریال‌های سیما که در آن‌ها به تصویر کردن شیطان پرداخته می‌شود، تصریح کرد: ضرر این‌گونه سریال‌ها بیشتر از نفع آن است و در بسیاری از مواقع، اشکال‌ها و شبهاتی طرح می شود ولی پاسخ آن گفته نمی‌شود. وی با اشاره به نمایش عشق‌بازی‌های موجود در این سریال‌ها گفت: به عنوان نهی از منکر عرض می‌کنم که باید فکری به حال این مسائل بشود. مهدوی کنی توصیه کرد: سریال‌‌های تلویزیون در ماه مبارک رمضان را که در آن نفعی وجود ندارد، تماشا نکنند. وی در این جلسه که ضبط تلویزیونی نیز می‌شد، گفت: البته ما این مطالب را می‌گوییم می‌خواهد پخش بشود، می‌خواهد نشود!
 

fatemeh-torabi

عضو جدید
در ادامه پيشنهاد ميكنم متن زير را حتما بخوانيد :

در ادامه پيشنهاد ميكنم متن زير را حتما بخوانيد :

متن زير خلاصه اي از خبرسيت به نقل از خبرگزاري قرآني ايران
نقد «اغماء» به روايت وبلاگ«حرف‌های آشنا»


نشان دادن اينكه شيطان ممكن است در قالب يك انسان ظاهر شود، باعث به وجود آمدن جو بی‌اعتمادی در جامعه می‌شود.

تجسم شيطان

اصولا مجسم دانستن شيطان در قالب انسان در مقابل هر فرد عادی و معمولی خلاف آموزه های دينی است. اگرچه در بعضی از قصص قرآنی ذكر شده است كه شيطان به شكل يك انسان در مقابل پيامبران گوناگون ظاهر شده است اما كه پيامبران جزو موارد خاص و معدود هستند و در مقوله استثنائات جای می گيرند .

«نشان‌دادن اينكه شيطان ممكن است در قالب يك انسان ظاهر شود باعث به‌وجود آمدن جو بی‌اعتمادی در جامعه می‌شود و اينكه ديگر نمی‌توان به كسی اعتماد كرد و در اين ميان حتی به حرف‌ها و نظرات بهترين و مؤمن‌ترين دوستانمان نيز بی‌اعتماد می‌شويم.»

«مورد ديگری كه در سريال ديديم اين بود كه شيطان در بسياری از مواقع به ذكر خدا مشغول بود در حاليكه در سريال «او يك فرشته بود» مشاهده كرديم كه شيطان حتی از اتاقی كه مادربزرگ خانه در آن نماز می‌خواند برحذر بود و از آن هراس داشت! اين تناقض‌گويی‌ها باعث می‌شود شبهات مخاطبان بيشتر شود.»
 

fatemeh-torabi

عضو جدید
دوستان !

- مهم نیست شیطان چه شکل و ریخت و قیافه ای دارد چرا که : الملک یتشکل باشکال المختلفه الا الکلب و الخنزیر
والجن یتشکل باشکال المختلفه حتی الکلب و الخنزیر .
فرشته ، به شکل های گوناگون ، تغییر چهره می دهد غیر از سگ و خوک و جن ، به شکل های مختلف تغییر چهره می دهد
حتی به شکل سگ و خوک .
مهم این است که شیطان مخلوق از آتش مانند جن ، در اشکال مختلف ، بخصوص در جاهای حساس و در ضمیر اشخاصی با
حرفه های حساس ، حضوری بدون غیاب دارد . همیشه باید استعاذه کرد .
- بیائید بجای پرداختن به پوسته ، به مغز میوه نگاه کنیم . تحلیل سریال های تلویزیونی ماه مبارک رمضان ، نگاه به پوست است .
نگاه به مغز این است که : چرا ، تنور اینگونه سریال ها ، در ماه مبارک رمضان ، گرم می شود ؟ آنهم ، نه یکی ، نه دوتا .....
 

fatemeh-torabi

عضو جدید
چرا ماه مبارک رمضان ، هدف شده ؟

چرا ماه مبارک رمضان ، هدف شده ؟

چرا ماه مبارک رمضان ، هدف شده ؟
ببینید ، زمانی که تلویزیون نبود ، سینما نبود ، سی دی و دی وی دی نبود ، یکساعت پس از افطار ، تمام مساجد پر میشد از زن و مرد
و کوچک و بزرگ تا دیر وقت هم در مساجد می ماندند ، اینهمه جنایت و خیانت هم نبود .
الان ، برخی پیرزنان و پیرمردان هفتاد سال به بالا ، به جای حضور در مسجد محل و نماز جماعت و خواندن ادعیه وارده و شنیدن
تفسیر قران و احادیث و حکمت هاو انابه و توبه و کمک به نیازمندان ، پاکت پفک به دست ! تا دیر وقت ، سریال یک وجب خاک ،
میوه ممنوعه ، شکرانه و بسیاری از این برنامه های بی ریشه و تخیلی را می بینند . سر دیدن سریال ها ، بین اعضاء خانواده اختلاف هم
هست . نماز بعضی از این معمرین عزیز ، قضا هم می شود و بسیار آفت های دیگر .

من نمی گویم تلویزیون نباشد ، سریال نباشد . من معتقدم رسانه های گروهی ، مسیر ناصوابی را انتخاب کردند . هنوز ، درکی از
هنر دینی ندارند .
چرا زندگی نورانی و سرتاسر مشقت و پر فراز و نشیب پیامبران خدارا و زندگی انسان ساز ائمه معصومین (ع ) را در ماه مبارک رمضان
نمایش نمی دهند ؟ مردم که اینگونه داستان هارا بخصوص در ماه مبارک رمضان ، بیشتر دوست دارند .
چرا زندگی پربار اینهمه عالم و فقیه و عارف و صالح و زاهد را که در مکتب شیعه ، کم هم نیستند ، تهیه نمی کنند و نمایش نمی دهند ؟
 

fatemeh-torabi

عضو جدید
ادامه

ادامه

بر مرگ شعور برخی از برنامه سازان غریبه با تاریخ و فرهنگ و ادبیات اسلامی باید گریست !
اندوه بر برخی خازنان بیت المال که با ثروت مسلمین ، چه خزعبلاتی را که به خورد مردم بیجاره ، نمی دهند !
اندوه بر برخی غرب زده هائی که حقیقت را فدای مصلحت می کنند !
اندوه بر مردمی که تعیین مسیر فرهنگ دینی و اخلاقی آنها ، در اختیار برخی افراد نا آشنا ، حتی با الفبای اسلام ناب محمدی است !
دردا ، که حوزه های دینی ما ، اندیشمندان بزرگوار ما ، کارشناسان فهمیده و آگاه به زمانه ما ، راهی به برخی مراکز فرهنگ ساز ما
ندارند تا به تولید و پخش اینگونه سریال ها ، نظارت داشته باشند !
دردا ، که بزرگان ما ، مراجع و علمای ما ، چه اندوهی را تحمل می کنند !

بحث ریشه ای این است که چه کسانی و با چه مختصاتی باید برای مردم ، در رسانه های گروهی ، برنامه سازی کنند و چه کسانی باید
بر این برنامه ها ، نظارت کنند ؟
بحث ریشه ای این است که در ماه مبارک رمضان باید مردم را سرگرم کرد ؟ با چه ؟
شارع مقدس ، برای ماه مبارک رمضان بندگان ، برنامه ریزی کرده ، آیا ، برخی از این سناریست ها ، کارگردانان ، تهیه کنندگان ،
هنرمندان عزیز ! که به روزه داری و نماز خواندن برخی از آنان باید شک کرد ، در همان مسیر شارع مقدس هستند ؟

یادم نمی رود یکی از همین به اصطلاح هنر پیشه ها که اتفاقا در یکی از همین سریال های معنی گرا بازی کرده بود و در ماه مبارک
رمضان یکی دوسال پیش ، سریالش پخش شد ، بعدها ، چه کرد ؟ و از بازی در سریال های فخیم و فاخر ! بعدی محروم شد !
اینها ، می خواهند مردم را در قالب هنر ، به اخلاق ، دعوت کنند ؟! آن هم در ماه مبارک رمضان ، که حساس ترین موقعیت زمانی است
و مردم در همین ایام و لیالی رمضان ، بیشترین آمادگی را برای پذیرش مفاهیم اخلاقی و دینی دارند .
از بد آموزی برخی سریال ها که مجرمین در بازجوئی ها و در محضر قضات اعتراف کرده اند که کیفیت ارتکاب جرم را از برخی فیلم ها
و سریال ها ، یاد گرفته اند ، حرفی نمی زنم .
از اینکه هنوز صدا و سیما ، فرهنگ تماشای برنامه های مختلف را برای طبقات و اقشار مختلف ، آموزش نداده ، حرفی نمی زنم . چون هر
کالائی ، دستور مصرف دارد . برنامه های رسانه های مختلف ، محصولاتی فرهنگی هستند و باید دستور مصرف داشته باشد .
از اینکه برخی محصولات پر هزینه رسانه ملی ، الگوهای نامناسبی برای دختران و پسران امت اسلامی می شود ، سخنی نمی گویم .
از اینکه ، در رستاخیز بزرگ و یوم الحشر و القیامه ، برخی مسئولان رسانه ملی باید پاسخگوی اتلاف وقت و پول میلیونها بیننده باشند ،
سکوت می کنم .
از اینکه برخی مجریان بی اطلاع از الفبای دین و مذهب برخی برنامه های متاسفانه پربیننده ، تفسیر به رای می کنند و لا طائلاتی را به
خورد مردم می دهند ، صحبتی نکنم ، بهتر است و متاسفانه ، برخی بینندگان هم ، تمام حرف های پخش شده از رسانه را هرکس که
گفته باشد ، حجت شرعی میدانند !
نمیدانم ، رسانه ها باید پشت سر دین حرکت کنند یا دین باید پشت سر رسانه ها ، در حرکت باشد ؟ !
.... وخیلی گلایه ها و شکوه ها و چالش ها و کاستی ها و انتقادها ، که جای طرحش این مبحث نیست .
البته ، منکر خدمات رسانه ملی در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم در زمینه اطلاعات عمومی و مسابقه ها و پخش برنامه های مذهبی نیستم
اما ، اولا : برنامه های پربیننده ای که آمیزه ای از آموزه های دینی و مکتبی باشد ، کافی نیست . ثانیا : برنامه هائی که رنگ و بوی دین و
مذهب داشته باشد ، به روز نیست و ثالثا : هنوز ، صدا و سیما ، آن دانشگاه بزرگ و عمومی و ملی که مورد نظر امام خمینی (ره ) بود ،
نشده است . پس از نزدیک به سی سال !

آری دوستان ! جناب شیطان ، ایادی بسیار در اشکال مختلف در عمق جامعه دارد . در همه جا دارد . مهم ، درک بالای ما در شناخت
شیاطینی است که در هیئت های گونه گون ، جلوه گری می کند .
مهم ، شناخت وظیفه است و مهم ، انجام وظیفه . ما بخواهیم یا نخواهیم ، شیطان ، با واسطه ، بی واسطه ، کار خودرا می کند !
در این گردونه ، نقش ما و وظیفه ما ، به استناد احادیث شریف ، چیست ؟ همین .
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سیمای شیطانی

سیمای شیطانی

اینطور که شما میفرمایید زمان شاه خائن و طاغوت که صدا و سیما به پخش فحشا و منکرات مشغول لود و مشروبات و مسکرات در جامعه بیداد میکرد و خانه های فساد در گوشه و کنار شهر برپا بود مردم چنان دین و ایمانی داشتند که با خون خودشون انقلاب کردند . شما با این تجزیه و تحلیلتون 30 سال انقلاب رو بی ارزش کردید !!! متاسفم !!!!!
 

fatemeh-torabi

عضو جدید
ادامه

ادامه

با سلام و عرض ادب
جناب mmbidhendi
بحث ما اصلا بر روی انقلاب و ضایع کردن اجر مردم در زمان انقلاب نیست و من تعجبم شما چگونه براحتی با خوندن مطالب این تاپیک که در نقد سیمای شیطان در صدا و سیما می باشد اینگونه نتیجه گیری می کنیدو بحث را به انقلاب می کشانید
اینجانب می خواستم نقدی را بر اینگونه فیلم ها در این تاپیک مطرح کنم و نظر سایر دوستان را جویا شوم و مسلما ما قصد نداریم فقط انتقاد کنیم و صحبت هایی که می شود ان شاءالله به گوش مسئولین محترم خواهد رسید
ان شاءالله روزی برسد که صدا و سیما هم به اون جایگاه واقعی خود که مد نظر امام خمینی (ره)بود برسد
ما به دنبال راهکار هستیم تا چالش های بوجود امده را پر نماییم شما هم اگر موافق یا مخالف هستید می توانید نظر خود را با دلیل بیان کنید و بحث را به مسائلی که اصلا ربطی نداره به تاپیک نکشانید
در ادامه ي اين تاپيك تحليلي از خبرگزاري ايسكا نيوز بر سريال اغماء را ارسال خواهم كرد .

با تشکر
 

fatemeh-torabi

عضو جدید
ادامه

ادامه

تحليلي بر سريال اغماء
خبرگزاري ايسكا نيوز


قسمت 1

سریال های کمک کن ، او یک فرشته بود و... نشان می دهد تهیه کنندگان و عوامل تولید در صدا و سیما به صورت غیر مستقیم تحت تاثیر سینمای غرب ، قرار گرفته و ماوراء را به شکلی گیشه‌ای و جذاب به تصویر می کشند.
در سینمای غرب فیلم هایی چون «هری پاتر» و « دیوید کاپرفیلد» مخاطبان نوجوان و بزرگسال خود را به سمت سحر و شعبده وافسانه پیش می برندو اثاری چون و «دراکولا»با حاکم کردن وحشت وناامیدی بر مخاطبان انها را سنگدل می کنند و در مجموع روح انسان ها را به سیاهی وتباهی می کشانند.
در آن گروه از آثار سینمایی که شیطان را از این منظر به تصویر کشیده‌اند، انسان بره بی‌پناهی است که به چنگال شیطان اسیر شده و هیچ امدادی از جانب پروردگار به او نمی‌رسد. لاجرم آدمی در نبرد نابرابر با شیطان یکه و تنهاست و امیدی هم به امداد الهی ندارد و اگر دارد سرانجام به نومیدی بدل خواهد شد. در این مهلکه، اراده خود او یا انسان‌های دیگر تنها سرمایه‌ای است که می‌توان به آن امیدوار بود.
در حالی که در رسانه‌های مختلف خارجی مرتب به جوانان درباره گروه‌های شیطان پرست هشدار می‌دهند ، یکدفعه صدا وسیمای کشورمان با سریالی که قالب مذهبی دارند ، به ترویج مسائلی همچون شیطان می پردازند .
و این بار این شیطان در سریال پر ببینده اغماء جانشین سریال‌های مذهبی پربیینده دیگری همچون «او یک فرشته بود» شده است و از زمان تاثیر پرونده «شیطان‌سازان» در سریال «او یک فرشته بود» نگذشته که با شروع سریال «اغماء» یک شیطان تازه‌نفس دیگروارد میدان شده و توانسته در این مدت کم در بین جوانان جای خود را باز کند.
در سریال اغماء الیاس آدم واقعی‌ای است؟ زنده است یا مرده؟ روح است یا آدمیزاد؟ شیطان است یا فرشته؟ نمی دانیم ولی آن چیزی که می دانیم این است که شیطان در وجود الیاس رخنه کرده است و در پی ایجاد شکی که برای دکتر پژوهان برای وجود خدا پدید آمده به نزد او آمده است.
"اغماء" معمولاً به عنوان حالتی از ناهشیاری درازمدت تعریف می شود که با فقدان آگاهی از محیط و بیدارنبودن همراه است.شاید بر همین اساس است که فیلمنامه نویس می خواهد بگوید دکتر پژوهان در اغماء فرو رفته است.
 

fatemeh-torabi

عضو جدید
ادامه

ادامه

قسمت 2

این سریال شالوده ای از شک و تردید را به مخاطب تقدیم می کند که آن قدر که نمی توان خوب و بد رو از هم شناخت و این بزرگترین نقد بر این سریال است که هر چه فکر کنیم توجیهی منطقی بر آن پیدا نمی شود ، مثل داستان فیلم هری پاتر که نویسنده این کتاب با استفاده از مضامینی سعی دارد مرز خوب و بد را محو کرده و یا مخاطب را در مقام شک قرار دهد .
صداوسیما نیز با تولید این سریال ها به مجسم کردن امور ماورایی‌ای مثل شیطان و برزخ و چشم‌ برزخی علاقه نشان داده که شیطان همیشه سعی می کند در بهترین چهره ، با بهترین حرف ها و بهترین شکل بیاید که بتواند فریبنده باشد و تاثیر خود را بگذارد.

درست مثل فیلم "وکیل شیطان" که به ما یاد آوری می کند وسوسه های شیطانی گاهی چنان لباس خوب و آراسته به خصایل انسانی به تن می کنند که حتی آدم های قوی و نیکو کار را هم می فریبند و آنها را از راه راستی دور می کنند.
در این سریال نیز به خوبی مشخص است که شیطان به عنوان موجودی جدای از ما نشان می دهند، موجودی که توانایی خاصی در قانع کردن ما برای پیروی از وسوسه هایش دارد.
آنجا که امیال و افکار و وسوسه های ما به طور آزادانه در جریان هستند و وقتی که نیرو گرفتند به سطح خود آگاهی می آیند.
همین انتخاب خانه باغ نشان می دهد سازندگان می خواسته اند این درونی بودن حضور شیطان را نشان دهند ،چرا که همین خانه باغ از لحاظ نمادین و حتی از نظر الگوها دلالت بر آن جنبه ناخودآگاهی روان انسان دارد.
الیاس با دکتر پژوهان از باغ صحبت می کند، اما در بیمارستان و در هر قدم با او همراه بود و ما او را می دیدیم. این تاکید بصری بیشتری بر این نکته است که این شیطان چیزی جدای از ما نیست ، که با کوچکترین شکی در وجود ما بیدار می شود .
 

fatemeh-torabi

عضو جدید
ادامه

ادامه

قسمت 3

اینکه الیاس وقتی با دیگران تماس برقرار می کند، بدون هیچ وسیله ای این کار را می کند بار دیگر تاکید بر این جنبه است اینکه امیال و افکار ما همیشه می توانند به سطح خود آگاهی ما بیایند.
و پیام این فیلم کاملا روشن است که شیطان هم در دنیای ما حضور دارد. چیزی جدای از ما نیست و ممکن است هر کدام از ما یک الیاس در درون خود داشته باشیم .
اما آن چیزی که مهم به نظر می رسد این است که با ساخت اینگونه فیلم ها آموزه‌های دینی فدا شده و حتی باعث انحراف می‌شود، چرا که در آموزه‌های دینی انسان در گرو اعمالش است و اگر عمل ناهنجاری انجام دهد و پرده‌های عصمت را بدرد ، شیطانی می‌شود.
با اینکه مذهب در مملکت ما تعیین کننده است و مردم نیز کنجکاو هستند در موارد بسیاری از سوالات ذهنی و فلسفی خود به پاسخ برسند ،چگونگی رابطه خود با خدا بعنوان یکی از سوالات ابتدایی هر کس است که این سریال سعی در به تصویر کشیدن این رابطه است، اما این بدان معنی نیست که شیطان می‌تواند در قالب یک انسان دیگر بر او ظاهر شود و حتی باعث انحراف او شود.
بااینکه سیروس مقدم ، کارگردان سریال اغماء معتقد است : «تمام دقایق این مجموعه با تفکر، تحقیق و مطالعه ساخته شده و در هیچ بخشی بدون پشتوانه علمی ، عمل نشده و هر بخش از داستان براساس احادیث و روایات موجود ساخته شده است » ولی همین سریال موجب اعتراض برخی افراد و سازمانها شده است .
همانند اینکه برخی معتقدند ما نباید تمام عملکرد بد خود را به پای شیطان بنویسم ، چرا که انسان خود مختار است و بر اساس عقل خود تصمیم می گیرد ولی در این سریال سعی شده تمام رفتارهای بد ما را به شیطان نسبت داده و خود انسان را مبرا نشان دهند./
 

fatemeh-torabi

عضو جدید
«لازم نبود شیطان در«اغما» به صورت انسان دیده شود»

«لازم نبود شیطان در«اغما» به صورت انسان دیده شود»

«لازم نبود شیطان در«اغما» به صورت انسان دیده شود»

چكيده اي از گفت‌وگو با حجت‌الاسلام رجایی‌ـ كارشناس محتوایی‌ومذهبی سیما

یك كارشناس محتوایی و مذهبی تلویزیون گفت: در سریال «اغما» پسماندهایی در ذهن مخاطب می‌ماند كه ممكن است او را از تاثیرپذیری فیلم دور می‌كند و متاسفانه در ساخت سریال بدان توجه نشده است.

حجت‌الاسلام حمید رجایی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با ارزیابی خود از قسمت‌های اخیر سریال تلویزیونی «اغما» اظهار كرد: این كه تلویزیون چند سالی است به بحث شیطان و گمراه كردن او می‌پردازد، رویكرد مناسبی است و نباید به خاطر ضعف‌های كه در این گونه آثار است، سردی عوامل تولید فیلم را موجب شویم.

وی یاد آور شد: در «اغما» ، برخی آموزه‌های دینی مجسم شده و نماهایی نمایش داده می‌شود كه برگرفته از آیه قرآن كریم است كه می‌گوید «انه یراكم هو و قبیله من حیث لاترونهم» (یعنی: شیطان و قبیله او، شما را از جای كه شما آن‌ها را نمی‌بیند، مشاهده می‌كنند)

این كارشناس محتوایی تلویزیون هم‌چنین با رویكردی انتقادی نسبت به سریال خاطرنشان كرد: قبل از این كه این سریال كلید بخورد ما توصیه كردیم كه شیطان مجسم شده در فیلم را صرفا روی یك فرد متمركز ننمایند، بلكه شیطان یا شیاطینی را در نظر بگیرند كه در یك كار سیستماتیك در صدد اغوای تعداد زیادی از آدم‌ها هستند.

وی با نقد رویه موجود، خاطرنشان كرد: در سریال افرادی «غیرظاهرالصلاح» هستند كه تحریكی از شیطان روی آنان صورت نمی‌گیرد و این امر مسكوت است در صورتی كه آنان نیز اسیر تحریكات شیطانی هستند، ولی در سریال جلوه داده نمی‌شود.

این كارشناس تلویزیون ابراز كرد: دغدغه‌ی ما در سریال «اغما» این است كه چرا شیطان سراغ آدم‌های خوب می‌رود و دیگر با آدم‌های بد كاری ندارد! در این سریال شیطان سراغ فردی مومن می‌رود كه موفقیت نسبی نیز به دست می‌آورد و چه بسا در آخر سریال هم شیطان شكست می‌خورد.

وی با اشاره به این كه در این سریال، شیطان در لباس یك انسان نمازخوان ظاهر می‌شود گفت: نگرانی این جاست كه یك پسماند معنایی در ذهن مخاطب به وجود می‌آید كه در اختیار خودش نیز نیست. یعنی مثلا بعد از 6 ماه از تماشای سریال، ناخواسته در ذهن مخاطب این مطلب نقش می‌بندد كه شیطان فقط به دنبال آدم‌های خوب می‌رود و ممكن است ضمیر ناخودآگاه انسان چنین پندارد كه چون من قبلا گناهانی داشته‌ام پس دیگر شیطان بطور جدی ومتمركز سراغم نخواهد آمد.

وی عنوان كرد: نویسندگان سریال‌ها گاهی اوقات به پسماندهای ذهنی مخاطب توجه نمی‌كنند و تفاوت عمده‌ای هم كه در آثار هالیوود و آثار ماست، عدم توجه به همین پسماندهاست. مثلا در آثار خارجی گاهی یك اثر سینمایی در مورد یك داستان عشقی چنان مطرح می‌شود كه مخاطب اصلا متوجه نیست كه این اثر می‌خواهد آزادی جنسی را در پسماند ذهنی او القا كند.

وی در ادامه با اظهار این كه شیاطین جن هستند و به راحتی می‌توانند به همه اشكال درآیند و با راه‌های مختلف با انسان رابطه برقرار كنند، ابراز كرد: اصلا لازم نبود شیطان به صورت انسان دیده شود.

این كارشناس مذهبی عنوان كرد: از جمله بیانات دینی ما آن است كه شیاطین به طور گسترده با هم جلسات می‌گذارند و رایزنی می‌كنند كه در این سریال اثری از این مورد مشاهده نمی‌شود.

وی ابراز كرد: آموزه‌های برگرفته از اصل دین نشان می‌دهد صرف محبت به شیطان و اعمال نادرست، حتی بدون مرتكب شدن آن،دوری از درگاه خداست كه در فیلم مذكور اشاره‌ای به این گونه جنبه‌ها وجود ندارد.
 

fatemeh-torabi

عضو جدید
"شیطان تلویزیون" دست "ابلیس" را از پشت بسته است

"شیطان تلویزیون" دست "ابلیس" را از پشت بسته است

"شیطان تلویزیون" دست "ابلیس" را از پشت بسته است
قسمت 1

در "اغماء" شاهد شیطانی دیگر هستیم که به اصطلاح دست شیطان اصلی را از پشت می‌بندد، اما باید توجه داشت که القاء تلقی جسمانی و انسانی برای شیطان می‌تواند منشاء آسیب‌های فرهنگی دینی در جامعه شود.

جوانان نسل قدیم به یاد دارند که در روزگاری نه چندان دور ماه رمضان طعم و رنگی خاص در رسانه ملی داشت. در دهه شصت در ماه رمضان حتی پخش فیلم ها و سریال های خارجی (به خاطر وجود بازیگران زن خارجی) از تلویزیون متوقف و پخش محدود موسیقی محدودتر می شد. تلویزیون سعی می کرد در ماه رمضان کمتر مزاحم عبادت و طاعات مردم شود، گویی انگار تلویزیون هم روزه دار بود.
اما از آغاز دهه هفتاد و با فراگیر شدن رسانه تلویزیون در کشور که با تولد زنجیره ای شبکه های تلویزیونی همراه شد رویکرد صدا و سیما "جلب حداکثری مخاطب" شد و تلویزیون با همه شبکه هایش با همه قوا به میدان آمد تا مردم اسیر ویدئو و ماهواره نشوند.

نکته قابل توجه این بود که عطش حضور و جلب مخاطب حتی ماه مبارک رمضان را ـ با همه خاص بودنش ـ دربر گرفت و از میانه های دهه هفتاد بود که سریال های به اصطلاح "مناسبتی" برای ماه رمضان هم روی آنتن رفت و حتی به مرور، سیاست "میخکوب کردن سر سفره افطار" با پخش مسلسل وار سریال های مناسبتی از شبکه های مختلف چنان با جدیت در دستور کار قرار گرفت که در سال های اخیر حتی اعتراض برخی متدینین را هم برانگیخت و آنها سریال های تلویزیون را دلیل کم رونقی مساجد توصیف کردند.

با نگاهی گذرا به سریال های مذهبی که طی سال های اخیر از سیما پخش شده، می توان این نتیجه را گرفت که سریال های مذهبی تلویزیون در ابتدا رویکردی مستقیم داشت: اقتباس از کتاب های شهید مطهری، داستان هایی در نکوهش ثروت اندوزی و لزوم توجه به فقرا با چاشنی همیشگی و ایرانی‌پسند (!) "خواستگاری و ازدواج" خوراک مناسبتی‌سازان و نویسندگان این سریال ها بود.

اما از دو سال قبل به نظر می رسد مدیران صدا و سیما تصمیم گرفته اند با احتیاط از رویکرد مستقیم و روش های ساده برای ساخت سریال های مذهبی عبور و از روش ها و شیوه های غیرمستقیم تر، عمیق تر و پیچیده تر برای انتقال پیام های مذهبی استفاده کنند، ساخت سریال "او یک فرشته بود" آغازی بر این روند بود.

برای نخستین بار در این سریال، شیطان به مظهر بدی و پلیدی حضوری فیزیکی و مستقیم در سکانس های تلویزیونی داشت و پرسوناژها را مستقیما وسوسه می کرد! سریال "آخرین گناه" هم ادامه همین رویکرد بود، اما در رمضان 86 سریال "اغماء" یک نقطه عطف در این رویکرد بود، مهمترین محور جذابیت سریال "اغماء" باز هم حضور "شیطان" در متن سریال بود، اما تفاوتی که شیطان امسال با شیطان "او یک فرشته بود" دارد این بود که شیطان "اغماء" (الیاس) به مراتب ماهرتر و ریاکارتر و جذابتر است!
 

fatemeh-torabi

عضو جدید
قسمت 2

تصویر و تصوری که از "شیطان" در قرآن کریم به عنوان معتبرترین منبع دینی اسلامی ارائه می شود، دو بخش یا دوره دارد، بخش اول شامل "دیالوگ های خدا و شیطان در مورد سجده بر انسان و نافرمانی و رانده شدن شیطان از درگاه الهی و سپس فریفتن آدم و حوا در بهشت توسط شیطان و رانده شدن آدم از بهشت" است.

در این دوره شیطان تجسمی ملموس و عینی دارد، مستقیم و بیواسطه حضور دارد و با خدا و انسان گفتگو می کند، اما بعد از هبوط آدم و حوا به زمین و "مهلتی" که به شیطان داده می شود، تجسم و نقش آفرینی شیطان کاملا تغییر می یابد. به عبارت دیگر، شیطان زمینی حکایت دیگری از جنس دیگری دارد.

قرآن کریم، شیطان را دشمنی آشکار برای آدمیان توصیف می کند که دارای "ابزارهایی" است (از جمله قمار و شراب) و با آن آدمیان را وسوسه می کند و در اموال و فرزندان آدم شریک می شود.

اما در سریال هایی چون "اغماء" شاهد شیطانی دیگر هستیم که به اصطلاح دست شیطان اصلی را از پشت می بندد! هر چند به دلیل تازگی و جذابیت سوژه، مخاطبان بیشتری جذب "اغماء" می شوند، ولی باید توجه داشت که القا تلقی جسمانی و انسانی برای شیطان (از رسانه رسمی کشور) می تواند منشاء آسیب های فرهنگی دینی در جامعه شود، به این معنی که مخاطبان "اغماء"دیده در کوچه و خیابان دنبال الیاس بگردند و برای شیطان، اختیار و قدرت عجیب تصور کنند.

در صورتی که توجه به خودسازی و تزکیه نفس یکی از اصولی ترین آموزه های دینی است که در این نوع نگاه به شیطان به محاق می رود و فراموش می شود، ضمن اینکه با توجه به آیاتی از قرآن که به الهام فجور و تقوی به "نفس" انسان اشاره دارد، نباید مبداء و منشاء همه گناهان را "شیطان" دانست.

اینکه تلویزیون به عنوان فراگیرترین و رسمی ترین رسانه کشور در پربیننده ترین برنامه های خود سریال هایی با مضمون "شیطان و ماوراء" را به مخاطبان خود عرضه می کند، فارغ از همه نکات منفی می تواند این خاصیت را داشته باشد که شروعی برای تغییر ذائقه مخاطب ایرانی و ارتقاء سلیقه مخاطب عام باشد.

واقعیت این است که سینما و تلویزیون ایران با وجود ظرفیت ها و فرصت های بسیار برای تجربه ژانرهای جدید چون "ژانر ماوراء، فلسفی و فیلم های روانشناختانه" هنوز به نوعی اسیر ستاره ها و میراث فیلم فارسی و داستان های نخ نمای عشقی و نوع سخیفی از عاطفه ورزی قرار دارد، تحریک و قلقک ذائقه عام فارسی توسط تلویزیون و با سوژه ای پیچیده و جذاب چون "شیطان" می تواند شروعی برای سینمای ماوراء در ایران باشد.


منبع : خبرگزاری مهر
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
با سلام و عرض ادب
جناب mmbidhendi
بحث ما اصلا بر روی انقلاب و ضایع کردن اجر مردم در زمان انقلاب نیست و من تعجبم در ادامه ي اين تاپيك تحليلي از خبرگزاري ايسكا نيوز بر سريال اغماء را ارسال خواهم كرد .

با تشکر



سلام . خواهش میکنم . ولی توجه داشته باشید که صدا و سیما تحت نظارت مستقیم مقام معظم رهبری هست و ریاست این سازمان هم تحت نظر رهبری تعیین میشه . شما باید برای وارد شدن به سازمان صدا و سیما از چندین و چند گیت و .. رد بشید . و قصد ضایع کردن و بی احترامی نداشتم اما نقدی که شما قرار دادید بسیار یک جانبه و از سر تعصبات شدید مذهبی بود . ما مفتخریم که تنها مملکت شیعه رو در جهان اسلام داریم . ولی دلیل نمیشه به 1 میلیارد مسلمان باقیمانده که اهل تسنن هستند اهانت کنیم ؟ نمیخوام وارد بحث بشم ولی این سریال تنها یک مشکل داشت اون هم این بود که به شیطان وجهه مادی میداد که این در آینده اگر برطرف نشه معضلاتی رو در دین بوجود میاره و مانند مسیحیت انسان رو از جنبه مادی شیطان فقط میترسونه نه معنوی . شما به نقل سایت شیعه مطلبی رو قرار دادید حالا اینکه این مطلب نظر خود شما هم هست یا خیر نمیدونم ولی باید توجه کرد که بسیار یکجانبه این مطلب و نقد نوشته شده بود .
 

بشارت

عضو جدید
سلام . خواهش میکنم . ولی توجه داشته باشید که صدا و سیما تحت نظارت مستقیم مقام معظم رهبری هست و ریاست این سازمان هم تحت نظر رهبری تعیین میشه . شما باید برای وارد شدن به سازمان صدا و سیما از چندین و چند گیت و .. رد بشید . و قصد ضایع کردن و بی احترامی نداشتم اما نقدی که شما قرار دادید بسیار یک جانبه و از سر تعصبات شدید مذهبی بود . ما مفتخریم که تنها مملکت شیعه رو در جهان اسلام داریم . ولی دلیل نمیشه به 1 میلیارد مسلمان باقیمانده که اهل تسنن هستند اهانت کنیم ؟ نمیخوام وارد بحث بشم ولی این سریال تنها یک مشکل داشت اون هم این بود که به شیطان وجهه مادی میداد که این در آینده اگر برطرف نشه معضلاتی رو در دین بوجود میاره و مانند مسیحیت انسان رو از جنبه مادی شیطان فقط میترسونه نه معنوی . شما به نقل سایت شیعه مطلبی رو قرار دادید حالا اینکه این مطلب نظر خود شما هم هست یا خیر نمیدونم ولی باید توجه کرد که بسیار یکجانبه این مطلب و نقد نوشته شده بود .


باسلام خدمت جنابmmbidhendi
با نهایت احترامی که برای نظرات شما دارم میخواستم ببینم چه ارتباطی بین نقد بالا ونظارت مستقیم رهبری بر سازمان صدا وسیما هست؟آیا نظارت رهبر بر یک سازمان به منزله غیر قابل نقد بودن برنامه های صدا و سیماست.؟فراموش نکنیم که مقام رهبری اجازه تحقیق وتفص از صدا و سیما و سایر سازمانه را نیز داده اند دیگر چه برسد به نقد.
 

پرندیس

کاربر بیش فعال
با نظراتتون و حتی انتقاداتتون کاملا موافقم......به نظر من باید آقای افخمی در مورد کارشون توضیح بدن تا شبهه ای که ممکن است هر کسی تو هر جایگاهی با اون مواجه بشه برطرف بشه........ مرسی......
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
باسلام خدمت جنابmmbidhendi
با نهایت احترامی که برای نظرات شما دارم میخواستم ببینم چه ارتباطی بین نقد بالا ونظارت مستقیم رهبری بر سازمان صدا وسیما هست؟آیا نظارت رهبر بر یک سازمان به منزله غیر قابل نقد بودن برنامه های صدا و سیماست.؟فراموش نکنیم که مقام رهبری اجازه تحقیق وتفص از صدا و سیما و سایر سازمانه را نیز داده اند دیگر چه برسد به نقد.


با عرض سلام خدمت شما .
شما دقت کنید . وقتی شما چنین نقدی رو میبینید ، یک لحظه احساس میکنید که این صدا و سیمای ما فقط برای خودش کار میکنه .. خواستم به این نکته توجه شما رو فقط جلب کنم که مطمئناٌ مسئولین نظارت بر صدا و سیما خیلی انسان های پخته تر و با اطلاعات بیشتری هستند . اگر به اشکالی گرفتن باشه مطمئنا این افراد از ما بهتر میفهمند که اگر غیر از این بود الان سنگ روی سنگ بند نبود :) غیر از اینه ؟ مقاله ها و نقد های گذشته کار یک گروه خبری بود ولی سریال تهییه شده کار یک تیم چندصد نفری بود . برای ساختن ، تهییه عوامل و امکانات ، گرفتن مجوز پخش و ... . نمیخوام بیشتر وارد جزئیات بشم . شما هم که میفرمایید مقام رهبری اجازه تحقیق و .. رو دادند . آیا کسی کرد ؟ ایا مجلس قبلی که این کار رو انجام داد گزارشی داد به مردم ؟ اگر هم داد چقدر زود ملت فراموش کردند :) حال چه برسه به سایر سازمانها .. میشه خواهشاٌ بحث سیاسی رو از این تالار بیرون ببریم ؟ :)
 

بشارت

عضو جدید
با عرض سلام خدمت شما .
شما دقت کنید . وقتی شما چنین نقدی رو میبینید ، یک لحظه احساس میکنید که این صدا و سیمای ما فقط برای خودش کار میکنه .. خواستم به این نکته توجه شما رو فقط جلب کنم که مطمئناٌ مسئولین نظارت بر صدا و سیما خیلی انسان های پخته تر و با اطلاعات بیشتری هستند . اگر به اشکالی گرفتن باشه مطمئنا این افراد از ما بهتر میفهمند که اگر غیر از این بود الان سنگ روی سنگ بند نبود :) غیر از اینه ؟ مقاله ها و نقد های گذشته کار یک گروه خبری بود ولی سریال تهییه شده کار یک تیم چندصد نفری بود . برای ساختن ، تهییه عوامل و امکانات ، گرفتن مجوز پخش و ... . نمیخوام بیشتر وارد جزئیات بشم . شما هم که میفرمایید مقام رهبری اجازه تحقیق و .. رو دادند . آیا کسی کرد ؟ ایا مجلس قبلی که این کار رو انجام داد گزارشی داد به مردم ؟ اگر هم داد چقدر زود ملت فراموش کردند :) حال چه برسه به سایر سازمانها .. میشه خواهشاٌ بحث سیاسی رو از این تالار بیرون ببریم ؟ :)



با سلام خدمت mmbidhendi
از آخر شروع میکنم.اول اینکه شما بحث رو سیاسی کردید وبه مقام رهبری ربط دادید نه من.مقام رهبری بالاتر از ایناست تا در این موارد از رهبری هزینه بشه.دوما گفتید ملت زود فراموشکارند(که نیستند) خوب چه اشکالی داره که الان هم همین فکر رو بکنین که مردم فراموش میکنن وشما هم نقد بالا رو فراموش کنین.سوما در مورد تحقیق وتفحص هم بگم که نه تنها از صدا وسیما بلکه از ارگانها وسازمانهای دیگه هم تحقیق شدوکسی ادعایی نداشت.
چهارماگفتین که از یک گروه چند صد نفره برای ساخت سریال استفاده شده که شکی در اون نیست ولی مثل اینکه توجه نکردین که نقد بالا به بیان نظرات برخی کارشناسان دینی ومذهبی پرداخته و حتی نظر آقای سیروس مقدم(کارگردان) رو هم تا حدودی آورده .پنجما گفتید که مسئولین نظارت بر صدا وسیما خیلی انسانهای پخته تر وبا اطلاعات بیشتری هستند.کاشکی نه فقط مسئولین نظارت بلکه دست اندرکاران صدا وسیما انسانهای پخته تر وبا اطلاعات بیشتری بودند.ششما با توجه به اولین عبارت شما وقتی که میبینیم خیلی از برنامه های صدا وسیما مانند پخش موسیقی بدون مشخص کردن حرمت یا حلال بودن آن پخش میشه ولی تصویر آلات موسیقی رو پخش نمیکنه و موارد دیگه واقعا احساس میشه که صدا وسیما برای خودش کار میکنه.هفتما من هیچ نظری در مورد نقد سریال اغما ندارم و باید جنبه های مثبت ومنفی هر چیزی رو دید و در نقد کردن با استدلال منطقی کارشناسان آن تخصص پیش رفت .چه خوب بود شما هم نظرات کارشناسان دینی ومذهبی رو عنوان میکردین. با تشکر
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
با سلام خدمت mmbidhendi
از آخر شروع میکنم.اول اینکه شما بحث رو سیاسی کردید وبه مقام رهبری ربط دادید نه من.مقام رهبری بالاتر از ایناست تا در این موارد از رهبری هزینه بشه.دوما گفتید ملت زود فراموشکارند(که نیستند) خوب چه اشکالی داره که الان هم همین فکر رو بکنین که مردم فراموش میکنن وشما هم نقد بالا رو فراموش کنین.سوما در مورد تحقیق وتفحص هم بگم که نه تنها از صدا وسیما بلکه از ارگانها وسازمانهای دیگه هم تحقیق شدوکسی ادعایی نداشت.
چهارماگفتین که از یک گروه چند صد نفره برای ساخت سریال استفاده شده که شکی در اون نیست ولی مثل اینکه توجه نکردین که نقد بالا به بیان نظرات برخی کارشناسان دینی ومذهبی پرداخته و حتی نظر آقای سیروس مقدم(کارگردان) رو هم تا حدودی آورده .پنجما گفتید که مسئولین نظارت بر صدا وسیما خیلی انسانهای پخته تر وبا اطلاعات بیشتری هستند.کاشکی نه فقط مسئولین نظارت بلکه دست اندرکاران صدا وسیما انسانهای پخته تر وبا اطلاعات بیشتری بودند.ششما با توجه به اولین عبارت شما وقتی که میبینیم خیلی از برنامه های صدا وسیما مانند پخش موسیقی بدون مشخص کردن حرمت یا حلال بودن آن پخش میشه ولی تصویر آلات موسیقی رو پخش نمیکنه و موارد دیگه واقعا احساس میشه که صدا وسیما برای خودش کار میکنه.هفتما من هیچ نظری در مورد نقد سریال اغما ندارم و باید جنبه های مثبت ومنفی هر چیزی رو دید و در نقد کردن با استدلال منطقی کارشناسان آن تخصص پیش رفت .چه خوب بود شما هم نظرات کارشناسان دینی ومذهبی رو عنوان میکردین. با تشکر


با سلام . بنده هم از اول شروع میکنم :
1-مقام معظم رهبری بالاتر از این حرفهاست درست . رهبر هستند و ولی فقیه . ولی چون ریاست صدا و سیما از طرف ایشون انتخاب میشه پس این شخص نماینده رهبری هستند . غیر از این هست ؟ من نمیگم خود رهبری مستقیماٌ نظارت میکنند . بلکه میگم مسئولین آگاه از طرف ایشون بر دستگاه صدا و سیما نظارت دارند . افرادی که از نظر فقهی و شرعی بسیار از من و امثال من آگاه تر هستند .
دوم در مورد فراموشکاری ملت همین کافیه بگم که آیا کسی زمان اقای رفسنجانی رو بخاطر میاره ؟ برادرشون رو میگم در زمانی که رئیس صدا و سیما بودند . به مدت 10 سال فکر کنم ؟ نسبت به اون زمان آیا پیشرفت نداشتیم ؟
در مورد تحقیق و تفحص هم چرا ادعاها زیاد بود . یک سری به آرشیو روزنامه ها بزنید . با چه تیترهایی زده بودند که مجلس گفته این همه بودجه صدا و سیما در زمان آقای لاریجانی چه شد ؟! این مقدار بودجه زیاد بوده . با عوض شدن مجلس ششم و روی کار آمدن مجلس هفتم دستور تحقیق و تفحص کنار رفت ! ایا در طول 2 سال گذشته تفحصی از ارگانی انجام گرفته ؟ حالا رئیس جمهوری دستوراتی دادند و انجام میشه یا خیر و ...
در مورد نظرات برخی کارشناسان دینی و مذهبی مورد بعدی هستش . آیا این ناظران دینی و مذهبی اسم و رسمی دارند ؟ مطمئناٌ ناظرین قبل از پخش سریال بسیار آدمهای معتبر تری بودند که اشکالی بر پخش سریال نگرفتند .
در مورد موسیقی هم بهتره اصلا وارد این قضیه نشیم :) چون خودش یک دنیا معرفته :)
در مورد نظر کارشناسان مذهبی هم در نهایت من این رو بگم که کارشناسان هم انسان هستند . جایزالخطا . به اجماع رسیدن میدونید که از شروط روحانیت هستش در بعضی موارد ولی شما رساله آیات عظام رو نگاه کنید . در بعضی موارد اختلاف هایی جزئی میبینید . حال اینکه کارشناسان باشند داشتن اختلاف سلیقه باید امری عادی باشه .
 

بشارت

عضو جدید
با سلام
با سلام . بنده هم از اول شروع میکنم :
1-مقام معظم رهبری بالاتر از این حرفهاست درست . رهبر هستند و ولی فقیه . ولی چون ریاست صدا و سیما از طرف ایشون انتخاب میشه پس این شخص نماینده رهبری هستند . غیر از این هست ؟ من نمیگم خود رهبری مستقیماٌ نظارت میکنند . بلکه میگم مسئولین آگاه از طرف ایشون بر دستگاه صدا و سیما نظارت دارند . افرادی که از نظر فقهی و شرعی بسیار از من و امثال من آگاه تر هستند .
دوم در مورد فراموشکاری ملت همین کافیه بگم که آیا کسی زمان اقای رفسنجانی رو بخاطر میاره ؟ برادرشون رو میگم در زمانی که رئیس صدا و سیما بودند . به مدت 10 سال فکر کنم ؟ نسبت به اون زمان آیا پیشرفت نداشتیم ؟
در مورد تحقیق و تفحص هم چرا ادعاها زیاد بود . یک سری به آرشیو روزنامه ها بزنید . با چه تیترهایی زده بودند که مجلس گفته این همه بودجه صدا و سیما در زمان آقای لاریجانی چه شد ؟! این مقدار بودجه زیاد بوده . با عوض شدن مجلس ششم و روی کار آمدن مجلس هفتم دستور تحقیق و تفحص کنار رفت ! ایا در طول 2 سال گذشته تفحصی از ارگانی انجام گرفته ؟ حالا رئیس جمهوری دستوراتی دادند و انجام میشه یا خیر و ...
در مورد نظرات برخی کارشناسان دینی و مذهبی مورد بعدی هستش . آیا این ناظران دینی و مذهبی اسم و رسمی دارند ؟ مطمئناٌ ناظرین قبل از پخش سریال بسیار آدمهای معتبر تری بودند که اشکالی بر پخش سریال نگرفتند .
در مورد موسیقی هم بهتره اصلا وارد این قضیه نشیم :) چون خودش یک دنیا معرفته :)
در مورد نظر کارشناسان مذهبی هم در نهایت من این رو بگم که کارشناسان هم انسان هستند . جایزالخطا . به اجماع رسیدن میدونید که از شروط روحانیت هستش در بعضی موارد ولی شما رساله آیات عظام رو نگاه کنید . در بعضی موارد اختلاف هایی جزئی میبینید . حال اینکه کارشناسان باشند داشتن اختلاف سلیقه باید امری عادی باشه .

با سلام خدمت mmbidhendi
1-از اول هم گفتم که مقام رهبری بالاتر از اینه که از ایشون بخواد هزینه بشه توو همچین مسایلی و دوما مگر من گفتم ریاست صدا وسیما از طرف رهبر انتخاب نمیشه؟ویا ایشون نماینده رهبر نیستند؟ من اول خدمت شما عرض کردم چه ربطی بین نقد یک سریال و مقام رهبری داره که شما بلافاصله رهبری رو وارد میکنین؟آیا صرف تعیین رییس یک سازمان از طرف رهبر دیگه نمیتونیم از اون سازمان نقد کرد؟سوما طبق گفته خودتان که نسبت به زمان آقای هاشمی به مدت 10 سال الان پیشرفت داشتیم(یعنی آن موقع عقب بودیم) آیاشما خودتان متوجه هستید دارید دوره ریاست برادر آقای هاشمی بر صدا وسیما را نقد میکنید؟آیا برادر آقای هاشمی از طرف رهبری تعیین نشده بودند؟این نقد عیبی نداره ولی یک سریال نقد کردن عیب داره؟سوما گفتین که ناظرین قبل از پخش آدمهای معتبر تری بودن .چه خوب میشه که از این ناظرین دعوت بشه وجواب این نقد داده بشه چیزی که از اولش گفته شد نه اینکه بلافاصله به رهبری نسبت داده بشه..چهارما نه تنها موسیقی که موارد دیگه ای هم هست که همه میدونن..پنجما گفتین که ادما جایز الخطا هستند.بله حتی من وشما هم ممکنه خطا بکنیم و البته میکنیم چون معصوم نیستیم منتها وقتی مخواهیم به حقیقت چیزی پی ببریم باید با دلیل ومدرک باشه نه با استناد به یک سلسله روابطها و احیانا تعصبها.ششما در مورد اختلاف بین رساله آِیات عظام که وجود داره کسی منکر نیست واختلاف سلیقه هم وجود داره منتها آنچه این اختلاف سلیقه رو عادی و طبیعی میکنه استدلالهای مستدل و منطقیه که هر کدام از آیات عظام نسبت به شرایط زمانی ومکانی و...بر اساس اصول خودشون دارند وهیچکدامشون هم بر دیگری عیب نمیگیرن.من خیلی دوست دارم همین طور که این سریال نقد شده افرادی جواب این نقد رو با منطق واستدلال بدن تا ذهن افراد روشن بشه.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا