كربلايي حسام
اخراجی موقت
بسم الله الرحمن الرحيم
آن حضرت به تمامي شؤون و و ظايف خود به بهترين وجه اقدام ميكند،و جز آنچه با «غيبت» ناسازگار باشد، تماما مورد عنايت آن حضرت(ع) ميباشد. همچنان كه در روايتي نيز آمده است:
بهره بردن من در زمان غيبت، مانند بهره بردن از آفتاب است هنگامي كه زير ابرها باشد.
اصولا حضرت را غايب ناميدهاند، چون حضرت «ظاهر» نيست. نه آن كه «حاضر» نباشد. غيبت به معناي «حاضر نبودن»،تهمت ناروايي است كه به آن حضرت(ع) زدهاند.
براي به دست آوردن سيرت آن حضرت(ع) در دوران غيبت ميتوان از برخي روايات، دعاها، زيارتنامهها، توقيعات و نامههان آن حضرت(ع) به بعضي از شيعيان و يا نقل قولهاي متواتر از افراد كاملا مورد وثوق كه به شرف حضور نائل آمدهاند، استفاده برد.
آنچه بيش از همه در روايات و توقيعات و ... به چشم ميخورد عنايت خاص آن حضرت(ع) به وضعيت شيعيان و گرفتاريهاي آنان در «عصر غيبت» است،به برخي نكات كه در اين متون آمده، اشاره ميشود:
1-آگاهي از وضعيت شيعه و احوال شيعيان
در توقيعي كه براي «شيخ مفيد» صادر شده، آمده است:
ما بر اخبار و احوال شما آگاهيم و هيچ چيز از اوضاع شما بر ما پوشيده و مخفي نميماند.
2-حفظ و نجات شيعيان از گرفتاريها و شر دشمنان
همچنين در همان توقيع اين گونه آمده است:
ما در رسيدگي و سرپرستي شما كوتاهي و اهمال نكرده و ياد شما را از خاطر نبرديم. اگز جز اين بود،دشواري و مصيبتها بر شما فرود ميامد و دشمنان، شما را ريشه كن مينمودند.
3-حضور در ميان مردم
در كتاب غيبت نعماني آمده است:
صاحب اين امر... در ميان آنها راه ميرود، در بازارهايشان رفت و آمد ميكند، روي فرشهايشان گام برميدارد، ولي اورا نميشناسند،مگر خداوند به او اجازه دهد تا خودش را به آنان معرفي كند.
در روايتي ديگر از امام علي(ع) در غيبت نعماني چنين آمده است:
سوگند به خداي علي(ع)، حجت خدا در ميان آنان هست، در كوچه و بازار آنها گام برميدارد و بر خانههاي آنان وارد ميشود و در شرق و غرب جهان به سياحت ميپردازد و گفتار مردمان را ميشنود و بر اجتماعات آنان وارد شده، سلام ميدهد و مردمان را ميبيند.
چدر دعاي «ندبه» چنين ميخوانيم:
جانم فدايت! تو آن غايبي هستي كه از ميان ما بيرون نيستي، جانم فدايت! تو آن دور شده از وطني هستي كه از ما دور نيستي.
4-حضور هميشگي در مراسم حج
در كتاب كمالالدين چنين آمده است:
آن حضرت(ع) هر سال در مراسم حج حضور مييابد،همگان را ميبيند و ميشناسد، اما ديگران اورا ميبينند و نميشناسند.
دوران ظهور
1-سیرت تربیتی و اخلاقی
«اذا قام قائمنا وضع یده علی رئوس العباد فجمع به عقولهم و اکمل به اخلاقهم» (بحارالانوار ج52-ص336)
چون «قائم» ما قیام کند، دستش را بر سر بندگان میگذارد و عقول آنها را متمرکز ساخته و اخلاقشان را به کمال میرساند.
در پرتو عنایات و ارشادات حضرت مهدی(عج)، مغزها و اندیشهها شکوفا میشود و به این وسیله تمامی کوتهبینیها و رذایل اخلاقی که منشا بسیاری از درگیریهای اجتماعی است، از بین میرود.
پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) میفرماید:
«اذا خرج المهدی اتقی الله الغنی فی قلوب العباد» (بحارالنوار- ج51- صفحه 92)
زمانی که مهدی قیام کند، خداوند قلب بندگان را سرشار از بینیازی میفرماید.
حضرت علی (ع) میفرماید: «لو قام قائمنا لذهب الشحناء من القلوب العباد» (منتخب الائمه-2 473)
اگر «قائم» ما قیام کند که کینهها از سینهها بیرون رود.
2- سیرت اجتماعی
قال الصادق (ع): «یملأ قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا»(الغیبه شیخ علوی-ص32)
زمین را سراسر قط و عدل میکند، همانگونه که سراسر ستم و دشمنی شده است.
«فیریکم کیف عدل السیره» (نهجالبلاغه خطبه 138)
مهدی (عج) به شما نشان خواهد داد که سیرت عادلانه چگونه است.
قال رسول الله (ص): «و یسمعهم عدله» (بحارالانوار- ج51- ص73)
عدالتش همه را فرا میگیرد.
امام محمد باقر (ع) فرمودند: «حتی اذا قام القائم جاءت المزامله و یأتی الرجل الی کیس اخیه فیأخد حاجته، لایمنعه». (بحارالانوار-ج52-صفحه372)
هنگامی که «قائم» ما قیام کند، دوستی واقعی و صمیمیت حقیقی پیاده میشود، هر نیازمندی دست میبرد و از جیب برادر ایمانیاش به مقدار نیاز بر میدارد و برادرش او را منع نمیکند.
حضرت همچنین فرمودند: «یسوی بین الناس حتی لاتری محتاجا الی الزکاه» (بحارالانوار-ج52-ص390)
مهدی (عج) اموال را میان مردم چنان به تساوی تقسیم کند ک هدیگر نیازمندی یافت نمیشود تا به او زکات دهند.
3- سیرت سیاسی
امام باقر (ع) در حدیثی فرمودند: «اذا قام القائم ذهب دولة الباطل.» (الکافی- ج8- ص178)
هنگامی که «قائم» ما قیام کند، هر دولت باطلی از بین میرود.
و نیز فرمودند: «یبلغ سلطانه المشرق و المغرب» (کمالالدین- ج1- ص 331)
دولت مهدی (عج)، شرق و غرب جهان را فرا میگیرد.
رسول اکرم (ص) فرمودند: «لیصلح الامه بعد فسادها» (بحارالانوار- ج51- ص83)
خداوند بهوسیلهی حضرت مهدی (عج) امت را پس از آنکه تباه شدهاند، اصلاح میکند.
و در دعای ندبه در بیان حضرت چنین میخوانیم:
«این قاصم شوکة المعتدین، این هادم ابنیه الشرک و النفاق، این مبید اهل الفسوق و العصیان و الطغیان، این...»
کجاست درهم شکنندهی شوکت متجاوزان؟ کجاست ویران کنندهی بناهای شرک و نفاق/ کجاست نابود کنندهی اهل نادرستی و عصیان و طغیان؟ کجاست؟...
4- سیرت اقتصادی
امام صادق (ع) فرموندند: «و یذهب الربا» (منتخبالاثر- ص 474)
در دولت حضرت مهدی(عج)، رباخواری از بین میرود.
و همچنین فرمودند: «و یامرهم بعمران المدن» (الامام المهدی(ع)- ص 371)
حضرت مهدی(عج) به کارگزاران خود در تمامی بلاد فرمان میدهد که شهرها را آباد سازند.
پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «و تخرج الارض نباتها و یعطی المال و تکثر الماشیه» (بحارالانوار-ج52-ص 315)
زمین همهی نباتات خود را میرویاند و دامها فراوان میشوند.
5- سیرت علمی
حدیث معروف امام صادق(ع) که میفرماید:
«لعلم سبعه و عشرون حرفا فجمیع ما جمعت ...» (بحارالانوار- ج52- ص336)
علم و دانش دو حرف است و تمامی آنچه پیامبران برای مردم آوردهاند، دو حرف بیشتر نبوده و مردم تا کنون جز آن دو حرف را نشناختهاند، اما هنگامی که قائم قیام کند، بیست و پنج حرف دیگر را آشکار میسازد.
امام صادق(ع) در حدیث دیگری نیز چنین فرمودند:
«ولاسرخن له الریاح، ولا ذللن له الرقاب و العصاب، و لا رقینه فی الاسباب». (کمالالدین- ج1- ص256)
بادها را مسخر او خواهم کرد. ابرهای تندرآگین سخت را، رام او خواهم نمود و او را از طریق اسبابی که برای سفر به آسمانها استبه سفر کردن به آسمان موفق خواهم داشت.
6-سیرت قضایی
امام صادق(ع) فرمودند: «و حکم بین الناس یحکم داوود» (بحارالانوار- ج52- ص328)
او بین مردم مانند حضرت داوود(ع) بر حسب باطن و واقع قضاوت کند.
امام محمدباقر(ع) فرمودند: «یحکم بین اهل التوراة بالتوراة و بین اهل الانجیل بالانجیل و بین اهل الزبور بالزبور و بین اهل القرآن بالقرآن.» (الغیبة النعمانی- ص125)
حضرت مهدی(عج) بین اهل تورات با تورات، بین اهل انجیل توسط انجیل، بین اهل زبور با زبور و بین اهل قران با قرآن قضاوت خواهد کرد.
7- سیرت احیاگری
حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) فرمودند: «و یحیی میت الکتاب و السنه» (نهجالبلاغه-خطبه138)
او آنچه را از کتاب و سنت متروک مانده زنده خواهد کرد.
حضرت محمد(ص) فرمودند:
«سیمیت الله به کل بدعة و یمحو کل ضلاله و یحیی کل سنة» (الکافی- جلد1- ص412)
خداوند به وسیلهی او بدعتها را نابود میسازد و گمراهیها را از بین میبرد و سنتها را زنده میکند.
در حدیثی سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) فرمودند:
«یحی الله به الارض بعد موتها و یظهر به الدین، یحق الحق و لو کره المشرکون» (اعلام الوری- ص384)
خداوند به وسیلهی او مرده را زنده میگرداند، دین را به دست او آشکار نموده و حق را احقاق مینماید، گرچه مشرکان خوش ندارند.
8- سیرت نبوی و علوی
امام صادق(ع) فرمودند:
«یسیر فیهم بسیره رسول الله(ص) و یعمل بینهم بعمله» (ارشاد شیخ مفید-ص3919)
در میان آنها با سیرهی رسول اکرم(ص) رفتار میکند و در میان انها راه و روش او را انجام میدهد.
و در حدیث دیگری بیان کردند:
«یسیر بسیره رسول الله(ص) و لا یعیش الا عیش امیرالمؤمنین.» (بحارالانوار- -52- ص354)
از سیرهی جدش رسول اکرم0ص) پیروی میکند و شیوهی زندگیاش همچون امیرمؤمنان(ع) است.
رسول اکرم(ص) فرمودند: «المهدی یقفوا اثری لا یخطی» (منتخب الاثر- ص 491)
مهدی(عج) روش مرا دنبال میکند و هرگز زا روش من برون نمیرود.
9- سیرت فردی
امام کاظم (ع) در بیان حدیثی در وصف حضرت فرمودند:
«یعتاده مع سمرته صفره من سهیر اللیل.....» (بحارالانوار- ج86- ص81)
مهدی(عج) بر اثر تهجد و شبزندهداری رنگش به زردی متمایل است. پدرم فدای کسی باد که شبها در حال سجده و رکوع، طلوع و غروب ستارگان را مراعات میکند. پدرم فدای کسی که در راه خدا ملامت ملامتگران در او تاثیر نمیگذارد. او چراغ هدایت در تاریکیهای مطلق است. پدرم فدای کسی که به امر خدا قیام میکند.
امام رضا(ع) فرمودند: «خاشع لله کخشوع الزجاجه» (الملاحم و الفتن-ص58)
مهدی(عج) در برابر پروردگارش چون شیشه خاشع است.
امام صادق فرمودند: «علیه کمال موسی، و بهاء عسی و صبر ایوب». (عیون الاخبار رضا- ج1- ص36)
او دارای کمال موسی، شکوه عیسی و شکیایی ایوب است.
10- سیرت مدیریتی
امام صادق(ع) فرمودند:
«المهدی سمح بالمال، شدید علی العمال، رحیم بالمساکین». (الملاحم و الفتن- ص137)
مهدی(عج) بخشندهای است که مال را وفور میبخشد، بر کارگزاران و مسئولان دولت خویش بسیار سخت میگیرد، بر بینوایان بسیار رئوف و مهربان است.
امام صادق فرمودند:
«یبعث الی امرائه بسائر الامصار بالعدل بین الناس» (الزام الناصب- ص202)
والیان خود را به شهرها می فرستد و دستور میدهد که عدالت را در میان مردم پیاده کنند.
امام علی(ع) فرمودند: «یخذو فیها علی مثال الصالحین.» (نهجالبلاغه- خطبهی 150)
او بر رویهی نیکان رفتار مینماید.
آخرین ویرایش: