سوال هایی در مورد نماز . نماز خوناش خواهشا جواب بدند

sufia89

عضو جدید
:gol:سلام به همه بچه های گل باشگاه:gol:



چند تا سوال داشتم می خواستم به بحث بگذاریم تا شاید کمی از این سردر گمی که فکر میکنم تو خیلی ها باشه دربیایم


با چه انگیزه ای نماز می خونید:que:


آیا تا حالا شده که از انجام این کار خسته بشید اونوقت چیکار می کنید:que:


اگه بخاین یک کسی رو که نماز نمیخونه سفارش به نماز خوندن بکنید چه سفارشایی بهش می کنید می تونید با استدلال ضرورت نماز خوندن رو براش تو ضیح بدید :que:


نگاهتون نسبت به افرادی که نماز نمی خونند چطوریه:que:


کتاب یا سخنرانی خاصی در این مورد سراغ دارید که رو شما اثر گذاشته باشه:que:


:heart:ببخشید زیادی سوال کرد خوشحال میشم جواباتون رو ببینم:heart:
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام،
خوب من یکی یکی میگم،

- اولین پله، اعتقاد به خدا و روز جزا و اصول دینه. اگر کسی اصول دینش محکم گذاشته شده باشه در مورد انجام فروع دین خیلی مشکلی نداره. بعضی ها نماز می خونن تا جهنم نرن، بعضی ها می خونن تا برن بهشت، بهترین ها می خونن فقط برای خدا نه از روی چشم داشت و نه از روی ترس!
متاسفانه من جزو گروه اولم


- خدا وکیلی و راست حسینیش، آره! الان حال می کنم وقتی نماز می خونم ها، اما یه چند وقتی، یکی دو ماه، خسته شده بودم. چرا؟ الان که نگاه می کنم، به خاطر طرز نگاه و دیدم نسبت به نماز بود. سعی می کردم فرز بخونم تا زودی تموم بشه، کلی هم خلاصه اش کرده بودم. فقط اذکار واجب رو می گفتم. مشخصه که نه فقط نماز، هر کار دیگه ای هم آدم از روی بی میلی انجام بده و به روح قضیه کار نداشته باشه، بعد از یک مدتی دلسرد میشه و ولش میکنه.

- نمی دونم، این سوال یه مقدار سخته. توی یه تاپیک در موردش بحث شد، خیلی نمیشه افراد رو ( از یک سنی که گذشتن) قانع کرد چون افراد توی سن خاصی عقایدشون محکم میشه و به این راحتی ها نمیشه قانعشون کرد.

- دیدم رو نمی گم

- به نظر من تاثیر یه کتاب ادبی روی مردم خیلی بیشتر از کتاب ای علمی و مذهبیه. قلم یه ادیب میتونه کاری کنه که قلم 40 - 50 تا فقیه نتونه انجام بده.
به نظر من کتاب " خسی در میقات " جلال آل احمد کتاب خیلی خوبیه. جلال این کتاب رو بعد از یه دوره بی ایمانی و نماز نخوندن می نویسه که جای گفتن نداره باید خوند.

یا علی
 

reza556182

عضو جدید
با سلام به شما دوست عزيز
به نظر حقير اگر كسي عاشق خدا بشه واقعا و حقيقتا نمي تونه نماز نخونه. البته ببخشيد جزء به جزء جواب سوالات رو ندادم (چون خيلي سواد ندارم) اما فكر مي كنم با اين عشق همه موانع مرتفع بشه.
 

عبید

عضو جدید
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]امام رضا (ع) فرموده اند : "همانا علت واجب شدن نماز ، آن است كه نماز اقرار بندگي به خداوند عز و جل است و نفي شريك و همانند براي خداوند عزيز و ايستادن انسان در برابر خداوند حكيم با حال مذلت و فروتني و خضوع و اعتراف به گناهان ، و نيز درخواست عفو از تقصيرات و بر طرف ساختن آثار گناهاني است كه شخص در گذشته مرتكب شده و صورت نهادن بر زمين است در هر روز به خاطر بزرگ داشت خداوند ، و ديگر آن كه نماز سبب مي شود بنده پيوسته به ياد خدا باشد و او را فراموش نكند و طاغي و ياغي نباشد و با خشوع و رغبت ، خواستار افزونی بهره و نصيب خود در اين دين و دنيا باشد..."[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]حظرت علي (ع) به پيشگاه الهي عرض مي كند : "بار الها! اين نماز من است كه در پيشگاه تو به جاي مي آورم ، نه به خاطر نيازي است كه تو به آن داري ، و نه به خاطر ميل و رغبتي است كه تو به آن داري بلكه براي بزرگ داشت و پذيرش فرمان تو است كه تو مرا به انجام آن فرمان داده اي. اي خداي من ! اگر در نماز من عيبي است و يا نقصي در ركوع و سجود من است ، مرا باز خواست مكن ، و بر من با پذيرش و آمرزش خود تفضل و عنايت فرما كه من در همه حال به عنايت و تفضل تو محتاجم."[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]با دقت در فرموده ي اين دو امام بزرگوار ، اين بندگي كردن و نماز سودي به خدا نمي رساند ، بلكه مايه ي عزت و سعادت انسان است و چرا كه خداوند بي نياز مطلق است. اگر يك معلم هم به شاگردانش مي گويد درس بخوانيد ، نفع اين درس خواندن به خود شاگردان برمي گردد و براي معلم سودي ندارد.[/FONT]

[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]خدا به شكر كردن ما نيازمند نيست ، بلكه اين ما هستيم كه نيازمند اويم. مانند رفتن مريض به سراغ پزشك ، كه داروي دكتر براي بيمار ترحم و لطف خاص پزشك به مريض است ، ما بيمار مي شويم و به سراغ پزشك مي رويم ، ما نيازمند به پزشك و داروي او هستيم و پزشك در این جهت نيازي به ما ندارد. مهم همین احساس نیاز است هرکس به این نیاز را فهمید حتما نماز می خواند و حتما لذت برده و از آن بهرمند می گردد و هرکس نماز نمی خواند یا با خستگی می خواند به این نیاز توجه ندارد پس «زود بیدارش کنید تا خفته نماند»[/FONT]
 

tiny memar

عضو جدید
سلام به دوست عزيز
ببين من خودم از آن كسايي بودن كه اول فقط نماز مي خواندم كه خوانده باشم و نرم به قول دوست ديگه اي كه نظر دادن جهنم اما اين موضوع مال دوران نوجواني ام هست و واقعا بعد از يه مدت از نماز خواندن خودم بدم آمد ولي بعد سعي كردم كه نماز را مثل عادت نخوانم و آنچه كه ميگم مثل وردي نباشه كه خودم هم نفهمم و سعي كردم به طرز نماز خواندنم توجه بيشتري بكنم تا خودم هم از خواندنش احساس خوبي كنم و به مرور زمان اينكارو انجام دادم و در نماز سعي كردم كه به چيزي كه ميگم توجه كنم و كاملا حضور خدا را احساس كنم و باهاش حرف ميزنم ..الان من براي جهنم يا بهشت نماز نمي خوانم چون نماز خواندن را دوست دارم و احساس آرامش ميكنم با خواندنش در طول شبانه روز :smile::heart:
خيلي از افرادي كه نماز نمي خوانن ميگن كه ميشه ياد خدا بود هميشه و نيازي به خواندن و خم و راست شدن نيست اما من چه به اين دسته از آدما و چه كسايي كه نماز نمي خوانن بايد بگم كه اگه ميخواين خدا يارتون تو زندگي باشه يارش باشيد ببينيد چطور زندگيتون تغيير ميكنه و اولين وبهترين وتاثيرگذارترين حركت واسه عملي كردن آنچه گفتم فقط با نماز ميشه ...
تمام حرفهايي كه گفتم تجربه ي خودم هست خيلي منبع و حديث در مورد اين تاپيك هست اما خوب گفتم تجربه يخودم را بگم;)
اميدوارم تونسته باشم جوابت رو بدم
 

rabin_huood

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام ...


با چه انگیزه ای نماز می خونید:que:


خب من معمولا با نماز به آرامش میرسم ( البته قدیم اینجور نبود ) انگیزم تشکر از خدا و ...
آیا تا حالا شده که از انجام این کار خسته بشید اونوقت چیکار می کنید:que:


نه ... ولی یک زمانی از بد نماز خوندن خسته شده بودم که الحمدالله نمازهام بهتر شد .
اگه بخاین یک کسی رو که نماز نمیخونه سفارش به نماز خوندن بکنید چه سفارشایی بهش می کنید می تونید با استدلال ضرورت نماز خوندن رو براش تو ضیح بدید :que:
میگم امتحانش ضرر نداره در روز 45 دقیقه بیشتر وقت نمی بره ... همین ( یکم هم از تجربیات و خاطرات خودم رو میگم )
نگاهتون نسبت به افرادی که نماز نمی خونند چطوریه:que:
معمولا کسایی که نماز میخونن رو بیشتر دوست دارم و اعتماد بیشتری بهشون دارم ( البته نماز دلیل خوب بودن نیست به قول معروف شرط کافی نیست اما شرط لازمه ...
کتاب یا سخنرانی خاصی در این مورد سراغ دارید که رو شما اثر گذاشته باشه:que:
چیزی یادم نمیاد

امیدوارم که جوابام به درد کسی بخوره ...
یا حق
 

sufia89

عضو جدید
همه حرفای شما درست!

ممنون از لطفتون ولی چرا اینطوری شده که عموم مردم به یه فردی که نماز نمی خونه به چشم یک کافر نگاه می کنند اما خیلی راحت جلوی هم دروغ می گن و غیبت می کنند اگه نماز نخوندن حرومه غیبت کردن که برامون عین نقل و نبات شده هم حرومه! چرا واقعا!

با توجه به اینکه نماز نخونی بین خودته و خدای خودت اما اگه غیبت کنی یا تهمت بزنی حق الناس به گردنته چه دنیای عجیبیه !!

کمکم کنید نیاز به یک ولتاژ قوی برای اشتیاق به نماز خوندن دارم!!
یکی که قبولش داشته باشم شاید بگید خوب این همه احادیث از اماما هستش که میتونی قبولشون داشته باشی اما یه جوریه!! نمیدونم؟؟؟؟؟؟؟
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام،
این که دید مردم نسبت به افرادی که ظاهر الصلاح باشن یا نماز بخونن یه مقداری، نه تا این حد که شما گفتی، بد شده به خاطر افراد نون به نرخ روز خور و افراد کثیفیه که از اسلام برای بالا کشیدن خودشون استفاده می کنن. این قضیه مصداق این ضرب المثل هست که یه بز گر گله رو گر می کنه (یکی هم با همین مضمون با سیب گندیده هست، بلد نیستم).
این مطلب هم که در مورد غیبت و دروغ گویی و ... گفتید کاملاً حق با شماست. متاسفانه خیلی از مردم چه متدین چه غیر اون، فکر می کنن اسلام یعنی فقط نماز خوندن. کار به باقی مسایل ندارن. درسته، اسلام یعنی نماز خوندن، اما چه نماز خوندنی؟ اگه احادیث رو نگاهی بکنید، برای اینکه نماز قبول باشه و واقعاً نماز باشه کلی پیش زمینه داره. اول باید باقی مسائل رعایت بشه تا نماز قبول بشه.

من دلیل و ولتاژ و اینها بلد نیستم. چیزی رو که خودم دیدم و حس کردم می گم. شاید این نسخه فقط در مورد من صدق کنه.
یه بار و فقط یه بار نماز رو با توجه به معنیش بخون و سعی کن حسش کنی. وقتی میگی الحمدلله رب العالمین به تمام نعمت هایی که خدا تو زندگی بهت داده فکر کن و ببین واقعاً میشه با ابن 3 کلمه شکر همه اونها رو به جا آورد؟ وقتی میگی مالک یوم الدین یه نگاه بکن، ببین اون دنیا جلوی صاحب اون روز و پیامبر و ملائکه خجالت زده و رو سیاهی یا سر بلندی و به ملائکه نشون میدی که انسانی که خدا خلق کرد تا اشرف مخلوقات باشد یعنی چه؟ وقتی میگی ایاک نعبد و ایاک نستعین به این فکر کن که موقع بدبختی ها و گرفتاری هایی که برات پیش اومده و هیچ کس دیگه ای رو نداشتی، کی کمکت کرده؟ یا به اینکه چند بار تا به حال به جای اینکه سر ضرب بیای و از خدا کمک بگیری، منت دیگران رو کشیدی؟ باقی رو خودت پیدا کن. فقط وقتی میری سجده و میگی سبحان ربی علی و بحمده، سعی کن عظمت خدای خودت رو حس کنی.

یا علی
 

yass 88

عضو جدید
:gol:سلام به همه بچه های گل باشگاه:gol:



چند تا سوال داشتم می خواستم به بحث بگذاریم تا شاید کمی از این سردر گمی که فکر میکنم تو خیلی ها باشه دربیایم


با چه انگیزه ای نماز می خونید:que:اگه نخونم قرارم رو از دست ميدم -واس خاطزر اينكه خيلي مهربونه -واسه اينكه ازش خواستم كمكم كنه نماز بخونم و كرد و فهميدم مهربون ترين با وفاترين و قوي ترين و عالم ترين دوستمه


آیا تا حالا شده که از انجام این کار خسته بشید اونوقت چیکار می کنید ا:que:اره گلاب به روتون ارتباط مستقيم با گناه داره اگه تو طول روز حواسم به خدا نباشه نمازام بي حال ميشه:cry:


اگه بخاین یک کسی رو که نماز نمیخونه سفارش به نماز خوندن بکنید چه سفارشایی بهش می کنید می تونید با استدلال ضرورت نماز خوندن رو براش تو ضیح بدید :que: به نظر من استدلال زياد ممكنه كار گشا نباشه ا:evil:لبته اين نظر شخصيمه بايد يه جوري كمك كرد اين لذت رو ببينه يا احساس كنه:love:


نگاهتون نسبت به افرادی که نماز نمی خونند چطوریه:que: خوب خيلي متفاوته اما بيشتر جوونا يه جورايي دچار غفلت شدن و به نظرم به جاي اينكه به دين نگاه كنن به دينداراي پر از مشكلي مثل من نگاه مي كنن


کتاب یا سخنرانی خاصی در این مورد سراغ دارید که رو شما اثر گذاشته باشه:que:اره اما مال وقتي بود كه ديگه خدا دستم رو گرفته بود و كمكم كرئه بود نماز بخونم اونا باعث مي شدنشناختم بيشتر شه


من فقط از خدا خواستم خودش لذت گناه نكردن و بنده بودن رو بهم بچشونه واونم كمكم كرد هر چند هنوز خيلي بنده ي بديم
با ارزوي موفقيت
 

pesare shad

عضو جدید
کاربر ممتاز
:gol:سلام به همه بچه های گل باشگاه:gol:



چند تا سوال داشتم می خواستم به بحث بگذاریم تا شاید کمی از این سردر گمی که فکر میکنم تو خیلی ها باشه دربیایم


1-با چه انگیزه ای نماز می خونید:que:


2-آیا تا حالا شده که از انجام این کار خسته بشید اونوقت چیکار می کنید:que:


3-اگه بخاین یک کسی رو که نماز نمیخونه سفارش به نماز خوندن بکنید چه سفارشایی بهش می کنید می تونید با استدلال ضرورت نماز خوندن رو براش تو ضیح بدید :que:


4-نگاهتون نسبت به افرادی که نماز نمی خونند چطوریه:que:


5-کتاب یا سخنرانی خاصی در این مورد سراغ دارید که رو شما اثر گذاشته باشه:que:

6-:heart:ببخشید زیادی سوال کرد خوشحال میشم جواباتون رو ببینم:heart:
1- احتمال خطر میدم ، نیاز به انجام اون دارم ، عادت کردم بهش سجده کنم و از سجده کردن لذت میبرم ، احساس میکنم باید اونجوری ک خودش امر کرده ازش سپاس گذاری کنم و یه عالمه چیز دیگه.
2-چرا که نه!!! اونوقت سعی کردم بهترین تایم رو براش اختصاص بدم که حوصله اون رو داشته باشم، چون من باید از انجام کاری که انجام میدم لذت ببرم.(البته بعضی تایمها هم شرمنده اون بالاییه شدم و نخوندم:cry:)
3-من همه چی رو به عهده خودش قرار میدم و فقط دلایل خودم رو براش توضیح میدم که چرا نماز می خونم.
4-هیچی!!! خب اونم نظر اونه و هیچ اجباری تووش نیست.
5-قرآن ، از حرفهای استاد قرائتی هم خوشم میاد البه توو مذهبییون
:gol:6-بازم سوال داشتی بپرس ، اینم نظرات من بود خب:redface::gol:
 

ashkanmb

عضو جدید
سلام دوستان
تا چند وقت پیش منهم شبیه خیلی های دیگه نماز میخوندم - برای این میخوندم که خدا خواسته بود نمیدانستم چرا ازمان خواسته ولی نخوندنشو یکجور قدرناشناسی میدانستم برای همین فقط یک رفع تکلیف بود برایم - تا اینکه با افکار جدیدی آشنا شدم فهمیدم خدا در بی نیازی مطلقه اصلا به نماز و عبادات هیچکس احتیاج نداره اگر هم گفته نماز بگذاریم برای خود ماست برای اینکه اگر ما نماز را درست بجا بیاوریم میتوانیم به سمت کمال حرکت کنیم -البته اگر دقت کنید در قران هیچ جایی نگفته نماز بخوانید بلکه گفته اقیموالصلوه - یعنی در نماز باید مقیم شد . مقیم شدن در واقع اتصال به اوست که شاید مهمترین انگیزه خلقت هم همینه -
اول فکر میکردم انهایی که نماز نمیخوانند چطوری میتوانند ان دنیا جوابگو باشند ولین الان دیگر اینطور فکر نمیکنم - چون بدین باور رسیدم آنهایی که در نمازمقیم میشوند بهتر میتوانند بسمت کمال حرکت کنند و انهایی که اهلش نیستند راهشون سخت تره ولی غیر ممکن نیست.
اینکه چطوری به این نتایج رسیدم همشو مدیون استاد عزیزم محمدعلی طاهری میدانم که راهنمایم بوده است.
در اخر اگر نمازمون ما را از زشتی ها بازبدارد فکر میکنم نمازمونو درست بجا اوردیم و اگر هم نه کمی بیشتر باید در موردش تامل کنیم.
یا حق
 

sadegh1987

عضو جدید
:gol:سلام به همه بچه های گل باشگاه:gol:



چند تا سوال داشتم می خواستم به بحث بگذاریم تا شاید کمی از این سردر گمی که فکر میکنم تو خیلی ها باشه دربیایم


با چه انگیزه ای نماز می خونید:que:


سلام آبجی خانم خوبم ازت تشکر می کنم که سوالهای خوبی پرسیدی اجازه بده یکی یکی پاسخ بدم وعلمی هم پاسخ تو بدم.ممنون در مورد سوال اولت باید بگم:
‏خداوند به عبادت ما و هیچ موجود دیگر نیاز ندارد ، زیرا « فان الله غنی عن العالمین» (1) خداوند از تمام جهانیان بی نیاز است . این بندگان هستند که به خداوند نیاز دارند . «یا ایها الناس انتم الفقراء الی الله والله هو الغنی الحمید» (2)ای انسان ها شما نیازمند به خداوند هستید و خداوند بی نیاز و ستوده است. بنابراین عبودیت و پرستش یکی از نیازهای انسان است. تمامی انسان ها از ابتدا تا کنون به شکلی پرستش داشته اند. روح انسان نیاز به عبادت و پرستش دارد. پرستش و ستایش علاوه بر پر کردن خلأ تنهائی وجود انسان ، وبر آورده شدن نیاز انسان و بجا آوردن مراتب سپاس و شکر گزاری ، موجب تکامل انسانی و رسیدن به مقام قرب الهی می شود و هیچ چیزی نمی تواندجای آن را پرکند.
دانشمندان گفته اند: برای رسیدن به عرفان الهی و شناخت خود و خدا مراحلی باید طی شود. مرحلة اوّل، شریعت است. برای پیمودن این مرحله باید به سراغ عبادت پروردگار رفت و با استعانت و کمک از عبادت وارد مرحلة دوم یعنی طریقت شد، آن گاه از طریقت عبور کرده و به حقیقت پیوست که پیوستن قطره به دریا است.
اکنون می خواهیم این شبهه را پاسخ بگوییم که آیا: چیزی برتر و موثرتر از نماز در این مسیر وجود دارد؟ یا بهترین شکل و بهترین وسیله و نردبان برای رسیدن به «حقیقت» نماز است؟
هر کدام از مکتب ها و آیین ها اَشکالی برای عبادت دارند امّا همه به دنبال پرستش و عبادت‌اند، ‌حتی موجودات دیگر نیز به عبادت و پرستش مشغولند. قرآن می‌فرماید: «کلّ قد علم صلوته و تسبیحه؛(3)تمامی موجودات نماز و تسبیح خدا را می دانند». در جای دیگر می‌فرماید: «إنْ مِن شیء إلاّ یسبّح بحمده و لکن لا تفقهون تسبیحهم؛(4) هر موجودی با حمد، خدا را تسبیح می‌گوید، لیکن شما تسبیح آنان را نمی فهمید».
از منابع و مآخذ اسلامی به دست می آید که برای رسیدن به حق و شاداب کردن روح عرفانی انسان، هیچ راهی بهتر از نماز یافت نمی شود. برای روح انسان شیفته هیچ غذایی سازگارتر و سرشارتر از نماز وجود ندارد، زیرا چه کسی بهتر از خداوند (که برای رسیدن به هر هدفی، ترکیب راه خاصی را مشخص فرموده است) می‌تواند مَرْکب و معجونی برای رشد و ارتقای انسان ها پدید آورد؟
با مروری بر آیات و روایات در می یابیم که این معجون شفا بخش نماز است که اسلام آن را وسیلة تقرّب به خدا می‌داند (الصلوه قربان کل تقیّ).(5) نماز موجب تقرب هر انسان پرهیزکاری است.
هشام بن حکم از امام صادق(ع) پرسید: چرا نماز واجب شد، در حالی که هم وقت می گیرد و هم انسان را به زحمت می اندازد؟ امام فرمود: «پیامبرانی آمدند و مردم را به آیین خود دعوت نمودند. عده ای هم دین آنان را پذیرفتند، امّا با مرگ آن پیامبران، نام و دین و یاد آن‌ها از میان رفت. خداوند اراده فرمود که اسلام و نام پیامبر اسلام(ص) زنده بماند و این از طریق نماز امکان پذیر است»(6)یعنی علاوه بر آن که نماز عبادت پروردگار است، موجب طراوت مکتب و احیای دین هم هست.
بله همواره به یاد خداوند بودن بسیار عالی و ارزشمند است ، اما آیا چنین کسی را سراغ دارید ؟
کدام انسان را می یابید که با این همه چیزهائی که انسان را در این دنیا به خود مشغول داشته و با این همه عواملی که موجب غفلت و بی خبری می شوند ، همواره به یاد خدا باشند؟
و آیا نماز چیزی جز برای یاد آوری انسان ها و بیرون آوردن از غفلت است؟
راستی اگر برای ارتباط با خدا نیازی به نماز نبود، نبایستی پیامبر با آن همه فضائل و کمالات آن قدر نماز بخواند که پاهایش متورم شود یا امیرالمؤمنین(ع) و سایر امامان به نماز این همه اهمیت بدهند.
آیا کسی برتر و بیشتر از پیشوایان دینی ما با خداوند رابطه قلبی داشته است؟ ایا اگر بخواهیم کسی را مثال بزنیم که همواره به یاد خدا بوده است ، این شخص جز پیامبر اسلام و امامان معصوم بودند؟
آیا مقامی که امیرمومنان به آن دست یافته بود ، به گونه ای که فرمود اگر تمام پرده ها کنار رود بر یقین و ایمان من افزوده نمی شود ، کسی برتر از آن دست یافته است؟
پس چگونه چنین انسان هایی نه تنها خود را بی نیاز از نماز و ارتباط با خدا نمی دانستند ، بلکه شبانه روز به نماز می ایستادند و نه تنها نماز های واجب ، بلکه حتی نماز های مستحب داشتند که بنابر بر نقل روایات گاهی تا هزار رکعت می رسید.
هم چنین نماز رابطه بنده با خداست و طبیعی است که بنده آن را به جا می آورد که خواسته خداوند و معبود اوست و اصولاهدف اصلی از خلقت انسان بندگی است و نماز بهترین شیوه اظهار بندگی است و اگر قرار باشد که هر انسانی بر طبق خواسته خود عمل نماید نه آن چیزی که خداوند از او خواسته ، این دیگر بندگی خداوند نمی شود ، بلکه بندگی خود و عمل بر طبق خواسته خود است.
مطمئنا این فکر که رابطه قلبی انسان را بی نیاز از نماز می کند ، چیزی جز وسوسه شیطانی برای دور کردن انسان از خدا نیست. چون خدا راه نماز را برای ایجاد رابطه بنده با او و بیرون آمدن انسان ها از غفلت و شستوی جسم و جان قرار داده قرار داده و فرموده است که «اقم الصلوة لذکری» نماز را برای یاد من برپا دار.(7) پس آیا درک من از خدا بیشتر است؟!
در فرهنگ اسلامی تعیین کردن و مشخص نمودن شکل عبادت، با شارع مقدس است و کسی نمی تواند عبادتی اختراع کند. اگر کسی وِرْد و دعایی را به عنوان عبادت پدید آورد، از مصادیق روشن بدعت و تشریع است که کار حرامی است،‌ زیرا امور عبادی را همان گونه که از طرف شارع مقدّس بیان شده است، باید انجام داد، نه کمتر و نه بیشتر.
آن کس که تشنگی و گرسنگی را در ما آفرید ، غذا و آب را نیز خود فراهم آورده است و آن کس که نیاز به عبودیت و پرستش را در ما قرار داد ، هم او پاسخ نماز و دعا راز و نیاز را برایمان مقرر داشته است. . قرآن مجید نماز را مظهر ذکرو ذکر را آرام بخش دل ها می داند.(8)
آنچه زیبایی و حُسن و خیر است، در نماز سفره ای است گسترده که خداوند آن را در پنج نوبت در شبانه روز برای بندگانش باز می‌کند و بر سر این سفره انواع و اقسام غذاهای لذیذ وجوددارد و هر کس مطابق ذوق و سلیقة و به اندازه توان و مرتبه وجودی و استعداد خود از آن بهره مند می‌شود. نماز عبادتی جامع است که می تواند تمام وجود انسان (از جهات بدنی و ظاهری گرفته تا جهات ذهنی و قلبی و باطنی) را در خدمت بندگی و پرستش قرار دهد. نیت خوب داشتن به تنهایی نمی تواند انسان را از انجام عبادت و نماز بی نیاز کند.
 

sadegh1987

عضو جدید
]
:gol:سلام به همه بچه های گل باشگاه:gol:



چند تا سوال داشتم می خواستم به بحث بگذاریم تا شاید کمی از این سردر گمی که فکر میکنم تو خیلی ها باشه دربیایم

آیا تا حالا شده که از انجام این کار خسته بشید اونوقت چیکار می کنید:que:
[ quote]
من فکر می کنم نماز فاصله بین مسلمان وکافر هست.وشیطان حتی در نماز هم به دنبال سست کردن اراده انسان های ضعیف به نماز هست.من فکر می کنم اعمال روزانه انسان در نماز خواندن او تاسیر داره .مطمئنا دور شدن از خدا انسان رو نسبت به نماز بی رغبت می کنه.بله برای من هم پیش اومده.برای علاقه مند شدن به نماز من چندتا چیز رو پیشنهاد می کنم.
1.حضور قلب در نماز که با کم کردن گناهان حاصل میشه
2.فکر کنیم آخرین نماز زندگیمون رو می خونیم
3.تلفظ صحیح سوره ها به زبان عربی وتوجه به معنای آنها
4.تلاوت قرآن قبل از شروع نماز
5.زیاد دعاکردن بعد از نماز
و...
 

skaram

عضو جدید
سلام
من اگه بخوام كسي رو به نماز خوندن تشويق كنم بهش ميگم ما در طول روز خيلي كارها انجام ميديم كه هيچ فايده اي برامون ندارن و سودي بهمون نميرسونن و با اينكه يقين داريم انجام ندادن اين كارها مشكلي برامون بوجود نمياره و انجام دادنشون سودي هم نداره باز انجام ميديم. حالا فكر كن نماز هم يكي از همون كارهاست( با اينكه ميدونيم در مورد اين عمل چه فوايدي گفته شده اما چون دركش نكرديم اهميتشو نميفهميم) پس حداقل نماز ارزش اينو داره كه بخونيمش. همانطوري كه در اذان و اقامه ميگيم "حي علي خيرالعمل : بشتاب به سوي بهترين عمل" اما چي باعث ميشه كه فوايد نمازو درك نكنيم و نصيبمون نشه؛عملي كه روز قيامت اول از همه بررسي ميشه اگه پذيرفته بشه بقيه اعمالتم پذيرفته س ونمره قبولي رو گرفتي؟ چرا آدمايي رو ميشناسيم كه نمازشون ترك نميشه اما زندگيشون سراسر اشكاله ؟ مشكل اينجاست كه حضور قلب نداريم و مثل يه كار تكراري بهش عادت كرديماينه كه هيچ فايده اي نداره. امام خميني ميفرمايند، اعمال عبادي مثل نماز، ذكر، دعا و... يه صورت ظاهري داره يه صورت باطني. و فايده اين اعمال وقتي پديدار ميشه كه مااز صورت ظاهري به صورت باطني برسيم و اين جز با تمركز و حضور قلب و تمرين وتكرار بدست نمياد. توي روايت ها اومده كه نماز فقط به اندازه اي از آن كه با حضور قلب بوده پذيرفته ميشه و نمازي كه كاملا بدون توجه خونده بشه رو مثل يك پارچه چرك آلود به صورت بنده ميزنن!! فكر ميكنم اين حديث از پيامبر كمك ميكنه كه نمازو با توجه بخونيم( در مورد خودم اينطور بوده): "عبادت كن خداي تعالي را چنانچه گويا او را ميبيني و اگر تو او را نميبيني او تو را ميبيند" . ازمرحوم آيت الهي بهجت در مورد دستيابي به لذت نماز ميپرسن ميفرمايند احساس لذت از نماز مقدماتي دارد كه بايد مراعات شود: گناه نكردن، توجه به خدا در همه حالات. و به همين دليله كه زود از نماز خسته ميشيم . باز هم تجربه خودم : چند وقت پيش گول نفسم خوردمو غيبت يه بنده خدايي كردم همين باعث شد تا يه هفته اصلا ازنمازم هيچي نفههمو تا به خودم ميومدم ، سلام آخر بود. و آخريشم اينكه هربار كه سعي ميكنيم نمازمونو با توجه بخونيم خود همين باعث ميشه نماز بعدي رو با توجه يبشتري بخونيم وهمين طور به مرور زمان نماز خوندنمون درست ميشه و ازش لذت ميبريم.
فرامش نكنيم رسيدن به هر هدفي نيازمند تمرين و تكرار وزمانه، نماز هم از اين قاعده مستثني نيست!
 

water.87

کاربر بیش فعال
سلام
نماز می خونم چون فکر میکنم احتیاج دارم به کسی وصل باشم ،کسی که هر وقت دلم گرفت بهدرد دلم گوش بده بدون اینکه درگیر مشغله و روزمرگی باشه،کسی که بعدآبه خاطر اشتباهام ملامتم نکنه ،کسی که با همهی بدی هام بازم اولین کسیه که وقت درموندگی به دادم میرسه.
هیچ وت از نماز خوندن خسته نمیشم ،چون کنار چنین کسی بودن منو سرشار از هیجان میکنه،هیجانی که به جای بی تابی ارومم میکنه....:gol:
 

haj morteza

عضو جدید
کاربر ممتاز
با چه انگیزه ای نماز می خونید:que:

انگیزه ندارم...اولا" واجبه...وقتی میخونی یه احساس سبکی میکنی مخصوصا اگه اول وقت و جماعت باشه و امام جماعتم آدم توپی باشه!


آیا تا حالا شده که از انجام این کار خسته بشید اونوقت چیکار می کنید:que:

نه.....



اگه بخاین یک کسی رو که نماز نمیخونه سفارش به نماز خوندن بکنید چه سفارشایی بهش می کنید می تونید با استدلال ضرورت نماز خوندن رو براش تو ضیح بدید :que:

نماز بخون خوبه...خدا کسی رو که نماز بخونه خودش هدایت میکنه.....

نگاهتون نسبت به افرادی که نماز نمی خونند چطوریه:que:

دید خاصی ندارم...ولی حیفه...ضرر میکنه

کتاب یا سخنرانی خاصی در این مورد سراغ دارید که رو شما اثر گذاشته باشه:que:

من با سخنرانی نماز خون نشدم....شرمنده نمیتونم چیز خاصی رو بگم....اما کلا" کتب خوب زیادی هست....

:heart:ببخشید زیادی سوال کرد خوشحال میشم جواباتون رو ببینم:heart:

خواهش میکنم بزرگوارید
 

kjmnj

عضو جدید
همه حرفای شما درست!

ممنون از لطفتون ولی چرا اینطوری شده که عموم مردم به یه فردی که نماز نمی خونه به چشم یک کافر نگاه می کنند اما خیلی راحت جلوی هم دروغ می گن و غیبت می کنند اگه نماز نخوندن حرومه غیبت کردن که برامون عین نقل و نبات شده هم حرومه! چرا واقعا!

با توجه به اینکه نماز نخونی بین خودته و خدای خودت اما اگه غیبت کنی یا تهمت بزنی حق الناس به گردنته چه دنیای عجیبیه !!

سلام

بعضی وقتا خودمون حواسمون نیست ولی از دهان شیطان حرف می زنیم
چون فلان نماز خوان غیبت می کنه پس من نماز نمی خونم ، چون فلانی ، فلان کار و کرد پس حتما به خاطر نماز خوندنشه دیگه ،
و هزاران فکر شیطانی دیگه ...


اگه یکم تو قرآن تفکر می کردیم ، می فهمیدیم که
« انّ الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر »

پس نماز این نماز خونا اصلا نماز نیست . دیدن هم نداره .

کمکم کنید نیاز به یک ولتاژ قوی برای اشتیاق به نماز خوندن دارم!!
یکی که قبولش داشته باشم شاید بگید خوب این همه احادیث از اماما هستش که میتونی قبولشون داشته باشی اما یه جوریه!! نمیدونم؟؟؟؟؟؟؟


چند روز پیش توی یه نشریه دانشجویی یه کلام از علی زمان حفظه الله خوندم راجع به نماز . انشاءالله که مستفیض بشید :

" در جلسات ریاست جمهوری بار ها جلسات را برای نماز قطع کردم .... استدلالم هم اینست که وقتی ندا می آید « حی علی الصلوه » ، خیلی وقاهت می خواهد که خدا شما رو به نماز بخواند و شما چشم در چشم دیگران بدوزید و توجهی نکنید . .... "( نقل به تلخیص )

کلامی هم از قول، آیت بر حق خدا ، سلمان زمانه ، آیت الله بهجت قدس الله نفسه زکیه بگم ؛
ایشان در یکی از توصیه های زیبای خود فرمودند :
« اگر کسی نماز هایش را در اول وقت خواند و به مراتب بالای تقوا نرسید ، بر من لعنت بفرستد . » ( نقل به مضمون )

....شاید بگید خوب این همه احادیث از اماما هستش که میتونی قبولشون داشته باشی اما یه جوریه!! نمیدونم؟؟؟؟؟؟؟

ائمه علیهم صلوات الله هم هر حرفی می زنن ، تفسیر قرآنه بنده خدا .:mad:

ببینم حرف خدا رو که قبول داری .
من عادت دارم ( بعضی وقتا ) از قرآن کمک بگیرم . الان هم می خواستم با قرآن جواب شما رو بدم ، قرآن رو باز کردم این آیه آمد :

« ان الذین لا یرجون لقاءنا و رضو بالحیوه الدنیا و اطمأنوا بها و الذین هم عن آیاتنا غفلون
اولئک مأویهم النار بما کانو یکسبون »
سوره یونس ، آیه 7و8​

اللهم اجعلنا من المصلین
الذین هم علی صلاتهم دائمون
الذین هم علی صلاتهم یُحافظون
الذّین هم فی صَلاتِهِم خاشعون
 
آخرین ویرایش:

sufia89

عضو جدید
واقعا ممنونم از دوستای گلم که جوابمو دادند:w27:.

حرفاتون خیلی به دلم نشست

قصد به چالش کشیدن اعتقادات افرادو نداشتم و ندارم

میخواستم بدونم فقط که افراد مختلف چه نظراتی تو این مورد داشتند

بازم ممنون:gol:
 

Similar threads

بالا