سوالات و درخواست هاي درسي سازه های آبی (ﺗﺄﺳﻴﺴﺎﺕ آبیاری) فقط در اینجا مطرح شود

سوالات و درخواست هاي درسي سازه های آبی (ﺗﺄﺳﻴﺴﺎﺕ آبیاری) فقط در اینجا مطرح شود

  • کارشناسی ارشد سازه های آبی روزانه سراسری

    رای: 4 80.0%
  • کارشناسی ارشد عمران آب دانشگاه آزاد

    رای: 1 20.0%

  • مجموع رای دهندگان
    5
  • نظرسنجی بسته .

yekariayi

متخصص هیدرولیک
کاربر ممتاز
آقای مهندس به نظر میاد این عکس یه پل باشه!چون در مسیر طبیعی کانال هیچ تغییری(تبدیل یا تغییر سطح مقطع) ایجاد نشده.

سلام
ولی این یه کالورت و با زیرگذره
اگه تو طراحی کالورت دقت کنید چیز خیلی پیچیده و خاصی نیست و طراحی خیلی ساده ای داره و با سیفون معکوس خیلی متفاوته
عکس رو هم خودم گرفتم
پل که به هبچ وجه نیست چون از روی دره یا رودخونه که رد نمیشه!!
جاده داره از رو کانال رد میشه همین
 

yasamin89

عضو جدید
سلام
ولی این یه کالورت و با زیرگذره
اگه تو طراحی کالورت دقت کنید چیز خیلی پیچیده و خاصی نیست و طراحی خیلی ساده ای داره و با سیفون معکوس خیلی متفاوته
عکس رو هم خودم گرفتم
پل که به هبچ وجه نیست چون از روی دره یا رودخونه که رد نمیشه!!
جاده داره از رو کانال رد میشه همین

سلام،نظر شما محترمه،ولی مگه روی کانال پل نمیشه ساخت!! اون شرایط هم برای کالورت بود نه سیفون.درواقع این یه روش برای تشخیص پل از کالورته.بر خلاف شما که فکر میکنید کالورت سادست، من فکر میکنم خیلی هم از نظر هیدرولیکی حساسه و در طراحیش باید دقت بشه.اگر به شرایط طراحی کالورت دقت کنید میبینید که این سازه هیچکدوم از اون شرایطو نداره.
 

yekariayi

متخصص هیدرولیک
کاربر ممتاز
سلام مجدد
نظر شما هم محترمه و من با دیدن این عکس احتمال میدم که یه پل باشه از روی فلوم رو زمینی داره رد میشه ولی با دقت به رقوم جاده قبل و بعد کانال میتونید متوجه بشید این کاناله که داره از زیر جاده رد میشه و باکس بتونی که ساختن نقش یه زیرگذر یا کالورت رو اجرا میکنه حتما نباید قبل و بعد زیرگذر جاده تبدیل باشه یا چند متر خاک روش باشه!!!!
واینم بگم که از نظر من کالورت یکی از ساده ترین سازه های مهندسی هست که تو این رشته وجود داره و چه از نظر سازه ای و چه از نظر هیدرولیکی خیلی سادست و چیزی نداره چون خطری هم نداره برای انسداد یا پس زدگی و کلا یه سازه بی آزار و بی خطره که طراحی و اجراشم خیلی سادست
البته همه اینها نظر شخصی من بود و شاید برای من اینطوره و...
 
آخرین ویرایش:

فرشته ت

عضو جدید
سلام
[FONT=+mn-cs][/FONT][FONT=+mn-cs]هرچند آبگذر زير جاده اي(يا كالورت) ساختمان هيدروليكي ساده اي دارد، اما طراحي هيدروليكي آن به دليل حالت هاي بسيارمتنوعي كه جريان آب در آن مي تواند پيداكند، بسيار پيچيده است. از طرفي ته نشين شدن رسوبات در طول آبگذر مي تواند باعث تغيير شرايط جريان آب گردد. در صورت عدم كنترل فرآيند رسوب گذاري در طراحي هيدروليكي آبگذر، اين سازه در زمان بهره برداري دچار مشكل مي گردد.برای عکسی هم که گذاشتین ممنون[/FONT][FONT=+mn-cs] [/FONT]
 

yasamin89

عضو جدید
سلام مجدد
نظر شما هم محترمه و من با دیدن این عکس احتمال میدم که یه پل باشه از روی فلوم رو زمینی داره رد میشه ولی با دقت به رقوم جاده قبل و بعد کانال میتونید متوجه بشید این کاناله که داره از زیر جاده رد میشه و باکس بتونی که ساختن نقش یه زیرگذر یا کالورت رو اجرا میکنه حتما نباید قبل و بعد زیرگذر جاده تبدیل باشه یا چند متر خاک روش باشه!!!!
واینم بگم که از نظر من کالورت یکی از ساده ترین سازه های مهندسی هست که تو این رشته وجود داره و چه از نظر سازه ای و چه از نظر هیدرولیکی خیلی سادست و چیزی نداره چون خطری هم نداره برای انسداد یا پس زدگی و کلا یه سازه بی آزار و بی خطره که طراحی و اجراشم خیلی سادست
البته همه اینها نظر شخصی من بود و شاید برای من اینطوره و...
سلام بر شما،
یعنی همزمان پل و کالورت اجرا شده!!!در ضمن پوشش از شرایط کالورته و اصلا شرایط هیدرولیکی ای که کالورت براساس اون طراحی میشه در این سازه برقرار نیست. راستش موضوع پایان نامه من آبشستگی تو کالورته و این حرفها رو هم براساس مطالعاتم میزنم.
در نهایت به نظر میاد هیچکدوم نمیتونیم همدیگرو قانع کنیم!!!
 
آخرین ویرایش:

zahra ghasemi38

عضو جدید
سلام بر شما،
یعنی همزمان پل و کالورت اجرا شده!!!در ضمن پوشش از شرایط کالورته و اصلا شرایط هیدرولیکی ای که کالورت براساس اون طراحی میشه در این سازه برقرار نیست. راستش موضوع پایان نامه من آبشستگی تو کالورته و این حرفها رو هم براساس مطالعاتم میزنم.
در نهایت به نظر میاد هیچکدوم نمیتونیم همدیگرو قانع کنیم!!!

سلام
بله به نظر منم حرف شما درسته، این بیشتر به پل شبیه تا کالورت. حالا یکی کوتاه بیاد این وسط تکلیف روشن شه.
 

armx

عضو جدید
ای بابا این کالورت چه غوغایی بپا کرده:biggrin: حالا منم با آریایی هم عقیده میشم تا نظرا مساوی شن و دعوا تموم شه، اون عکس کالورته که روش پل احداث کردن:redface:
 

aa66

عضو
سلام.
از بحث‌های دوستان استفاده کردم. شاید بهتر باشه برای این که موضوع کمی روشن‌تر بشه به تعاریف کالورت و پل در کتب نسبتاً معتبر در این زمینه مراجعه کنیم. در صفحه‌ی اول فصل پانزدهم از کتاب "Hydraulic Design Handbook" تألیف Larry W. Mays و همکاران، با عنوان "Hydraulic Design of Culverts and Highway Structures" این طور آمده است:

Culverts are closed conduits in which the top of the structure does not form part of the roadway. Bridges are mainly provided for large streams and the road is practically a part of the span or drainage structure. National Bridge Inspection Standards (NBIS) define bridges as those structures that have at least 20 ft of length along the roadway centerline.

همچنین در صفحه‌ی 400 کتاب "Hydraulic Structures" نوشته‌ی P. Novak و همکاران آمده است:

Culverts are usually of shorter span (<6m), with the top not normally forming part of the road surface like in a bridge structure. They are submerged structures buried under a high-level embankment.

Bridges are high-level crossing structures which can be expensive for large rivers.

امیدوارم که مفید باشه.
پیروز باشید!
 

yekariayi

متخصص هیدرولیک
کاربر ممتاز
دوستان اصلا بحث یا دعوایی نیست که انقد جدیش کردین
پوشش رو ما به دلایل مختلف بالای کالورت در نظر میگیریم که اصلا الزامی به وجودش نیست وقتی که پوشش بتن مسلح روی اون وجود داره
پوشش خاکی برای این درنظر گرفته میشه که فشار یا بار زنده وارد به لوله به اون آسیبی نزنه
پس در اینجا چون باکس بتن مسلح روش هست پس نیازی به پوشش نیست اینجا
و در داخل لوله هم برخلاف سیفون معکوس فشاری از داخل وارد نمیشه
و از روی کالورت جاده اصلی هم رد نمیشه و میشه گفت جاده مزرعست و نیازیم به پوشش نیست و طبق ضوابط درسته
در زمینه رسوبم چون ما تو کالورت افت آنچنانی نداریم میشه گفت خطر رسوبم اینجا زیاد مطرح نیست
آبشستگی هم اگه رژیم جریان زیر بحرانی باشه که میشه گفت تو کالورت همینطوره اصلا چشمگیر نیست مگر اینکه یه طرف کالورت یه کانال باشه و در طرف دیگه کانال نباشه و به صورت آبشار ریزش کنه که در اون صورت آبشستگی در پایین دستش بوجود میاد و یا در بالا دستش پروفیل m2 ایجاد بشه که در ابتدا و در کانال بالادست احتمال آبشستگی هست که اونم اگه کانال بالادست فرسایشی و یا همون کانال خاکی باشه
در کل من کاری به این عکس ندارم و این توضیحاتم فک کنم کافی باشه
بازم به نظر من کالورت یه سازه ساده و بی آزاره که خیلی طراحی سختی هم نداره و اجراشم خیلی سادست

موفق باشید
از این نظر خوشحالم که یه بحث باعث شد باز دوستان اینجا جمع بشن و تالار یکم جون بگیره
و امیدوارم از این به بعد باز بیشتر از این بحثا داشته باشیم
:)
 

yasamin89

عضو جدید
من هم با نظر yekariayi موافقم.این یک بحث علمیه و دعوایی درکار نیست.از دوستانی هم که نظر علمی دادن متشکرم.
در مقایسه با سایر سازه های هیدرولیکی من هم موافقم که کالورت از همه ساده تره.ولی این موضوع نباید از دقت محاسبات یا اهمیت سازه کم کنه.
داخل کالورت 6 شرایط هیدرولیکی مختلف ممکنه به وجود بیاد.وممکنه جریان تحت فشار هم بشه.در گام اول طراحی کالورت را بر اساس جریان پر طراحی میکنن تا حداقل سطح مقطع و درنتیجه حداقل هزینه را داشته باشه.اگر کالورت برای کانال زهکش تعبیه شده باشه پس دبی جریان در اون متغیره و هم آبشستگی و هم رسوبگذاری میتونه اتفاق بیفته.با حرفهای Yekariyai به عنوان حالات خاص موافقم.
و اگر قرار باشه به اون عکس کاری نداشته باشیم پس قضیه حله;)
 

zahra ghasemi38

عضو جدید
سلام بر دوستان
همه میدونیم که این یه بحث علمیه و در اون شکی نیست. اگه هم چیزی گفتیم فقط واسه شوخی بود که جو عوض شه و بحث ها جالب تر شن.
این موضوع یه کم پیچیده شد. البته لازم به ذکره که تشخیص کالورت از پل، مخصوصا در مواقعی که پل کوچیک و بر روی کانال احداث میشه، سخته.
پس همه حق دارن که تفاوت نظر دارن. درسته که کالورت در مقایسه با سیفون سازه ای بی خطر محسوب میشه ولی از لحاظ اجرایی و طراحی
خیلی هم ساده نیست. همونطور که دوستمون yasamin هم گفتند کالورت 6 نوع شرایط هیدرولیکی ممکن درش به وجود بیاد. آبشستگی بخصوص در
پایین دستشم خیلی مهمه.
حالا چه فرقی میکنه، مهم آبه که زیرش رد میشه:d
 
  • Like
واکنش ها: armx

hosseinabay

عضو جدید
سلام. من 1 راهنمای آموزشی واسه نرم افزارهای stormcad و georas میخام.به شدت نیاز دارم لطفا کمکم کنید:que:
 
آخرین ویرایش:

yasamin89

عضو جدید
ضریب زبری

ضریب زبری

سلام خدمت دوستان
من ضریب زبری پلکسی گلاس رو برای کارم نیاز دارم.اگر کسی از مقدار دقیقش اطلاع داره ممنون میشم کمکم کنه.
و اینکه من میخوام از ورقه پلکسی گلاس برای ساخت مدل آزمایشگاهی استفاده کنم.اگر پیشنهادی برای جایگزینی ماده دیگری با پلکسی گلاس دارید(همانطور شفاف و سبک) خوشحال میشم مطرح کنید.
 

yekariayi

متخصص هیدرولیک
کاربر ممتاز
سلام خدمت دوستان
من ضریب زبری پلکسی گلاس رو برای کارم نیاز دارم.اگر کسی از مقدار دقیقش اطلاع داره ممنون میشم کمکم کنه.
و اینکه من میخوام از ورقه پلکسی گلاس برای ساخت مدل آزمایشگاهی استفاده کنم.اگر پیشنهادی برای جایگزینی ماده دیگری با پلکسی گلاس دارید(همانطور شفاف و سبک) خوشحال میشم مطرح کنید.

سلام
ضریب زبریشو دقیق نمیدونم ولی خیلی کمه و تقریبا مثل شیشه میمونه و فک کنم بشه صفر فرضش کرد
البته بستگی به این داره که رو چه سازه ای کار میکنین و چه پارامترایی براتون مهمه که اگه ضریب زبری براتون مهمه میتونین مقدار دقیقشو بذارین
ولی اگه زیاد اهمیت نداره تو آزمایشاتون میتونین صرف نظر کنین ولی میگم باز بستگی به کارتون داره مثلا اگه از معادله مانینگ استفاده میکنین که پس براتون مهمه و تاثیر گذاره
بهترین ماده برای ساختن مدل های آزمایشگاهی هم که همین پلاکسی گلاسه ولی از ورقهای گالوانیزه یا چوب و این چیزا هم استفاده میکنن که اونم بستگی به مدلی که میخواین بسازین داره
مثلا خودم از پلاکسی گلاس و شیشه و حتی لوله پلی کا هم استفاده کردم
البته خیلی هم گرونه
 
سلام خدمت دوستان
من ضریب زبری پلکسی گلاس رو برای کارم نیاز دارم.اگر کسی از مقدار دقیقش اطلاع داره ممنون میشم کمکم کنه.
و اینکه من میخوام از ورقه پلکسی گلاس برای ساخت مدل آزمایشگاهی استفاده کنم.اگر پیشنهادی برای جایگزینی ماده دیگری با پلکسی گلاس دارید(همانطور شفاف و سبک) خوشحال میشم مطرح کنید.

در صورتی که وسایل اندازه گیری دقیقی داشته باشید می تونید با یک معکوس سازی معادله مانینگ ضریب زبری رو بدست بیارید. مثلا با داشتن دبی و سطح مقطع و شیب در معادله مانینگ و مجهول گذاشتن ضریب زبری مانینگ می توانید این ضریب رو بدست بیارید. فقط حتما باید توجه داشته باشید که وسیله اندازه گیری تون باید حساس و دقیق باشه که از این روش بشه استفاده کرد. معمولا برای تعیین ضریب زبری در رودخانه یا مثلا در آبیاری جویچه ای از این روش استفاده می کنند
 

shila_kt

عضو جدید
کاربر ممتاز
کمک!

کمک!

سلام دوستای عزیزم...حالتون چطوره؟

من ب شدت ب کمک نیاز دارم...:cry:

استاد مکانیک خاک ما چندتا سوال داده که 6-8 نمره پایان ترمو دربرمیگیره ... من نمیدونم اصلا چجوری باید حلش کنم:cry:

خواهش میکنم کمک کنید... ممنون میشم....:gol:

این ها سوالا هستن....










 

gorgan89

عضو جدید
سلام اول که گفتین سوال مکانیک خاک هست گفتم حتما بلدم ولی این سوالا به نظر من در حد کنکور هم بالاترن من امسال ارشد دادم اصن ربطی به این سوالا نداره من موندم بعضی از این استادا چقدر سخت می گیرن
 

shila_kt

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام اول که گفتین سوال مکانیک خاک هست گفتم حتما بلدم ولی این سوالا به نظر من در حد کنکور هم بالاترن من امسال ارشد دادم اصن ربطی به این سوالا نداره من موندم بعضی از این استادا چقدر سخت می گیرن


سلام
والا چی بگم... بدجوری گیر افتادیم باهاش...:(
 

فرشته ت

عضو جدید
سلام
شماکتاب مکانیک خاک ساسان امیرافشاری سری عمران رویه نگاه بنداز شایدنمونه این سوالاروبتونی پیداکنی....
 

gorgan89

عضو جدید
من امسال واسه ارسد ساسان امیر افشاری خوندم این سبک نداره به نظرم کتاب ابن جلال واسه دانشگاه چمران بیشتر میتونه کمک کنه
 

shila_kt

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
شماکتاب مکانیک خاک ساسان امیرافشاری سری عمران رویه نگاه بنداز شایدنمونه این سوالاروبتونی پیداکنی....


سلام
من کتاب ابن جلال - طاهونی - اطیابی و امیر افشاری رو نگاه کردم همچین سوالایی نبود:(

امروز هم از دانشجوهای ارشد عمران گرایش ژئوتکنیک کمک خواستم سه ساعت روش فک کردن آخرشم ب نتیجه ای نرسیدن!:(
 

yekariayi

متخصص هیدرولیک
کاربر ممتاز
فصل آخر کتاب طاهونی
فصل سدهای خاکی

یه چیزایی اونجا پیدا میکنین
 

Similar threads

بالا