سند و فضيلت زيارت عاشورا...

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1][/h]

عارف فرزانه آیت اللّه بهجت (ره) می فرمود: مضمون زیارت عاشورا گواه و روشن كننده عظمت آن است، مخصوصاً وقتى آنچه در سند زیارت ملاحظه می كنیم که امام صادق علیه السلام به صفوان مى فرماید: زیارت عاشورا را بخوان و در خواندن آن استمرار داشته باش، من به خواننده آن چند چیز را تضمین می كنم:

زیارت او قبول، تلاشش مشکور و حاجت وى از جانب خداوند متعال بر آورده می شود و با دست خالى باز نخواهد گشت. اى صفوان! این را با ضمانتى از پدرم، و پدرم از امیرالمؤمنین علیه السلام و ایشان از حضرت رسول صلّى الله علیه وآله و رسول خدا از جبرئیل و جبرئیل از خداوند عزّوجلّ دریافت نموده، هر یك از آنها این زیارت را با این ضمانت تضمین نمودند، خداوند عزّوجل به ذات اقدس خود قسم خورده كه هركس زیارت كند حسین علیه السلام را به این زیارت از نزدیك یا دور و دعا كند به این دعا، زیارت و دعاى او را قبول مى كنم و خواسته اش هرچه باشد بر آورده سازم. پس از درگاه من با ناامیدى و زیان باز نگردد و او را به برآمدن حاجتش، و رسیدن به بهشت و آزادى از دوزخ خرسند و خوشحال مى كنم و شفاعت او را در حق هر كس كه شفاعت كند بپذیرم.(1)

[h=2]مداومت به زیارت عاشورا[/h]یكى از بزرگان مى فرمود: مرحوم آیة اللّه حاج حسین خادمى و حاج شیخ عباس قمى و حاج شیخ عبدالجواد مداحیان روضه خوان امام حسین علیه السلام را در خواب دیدم كه در غرفه اى از غرفه هاى بهشت دور یكدیگر جمع بودند. از آیة اللّه خادمى احوالپرسى كردم و گفتم : با هم بودن شما یك آیة اللّه و آقاى حاج شیخ عباس قمى یك محدث و حاج شیخ عبدالجواد روضه خوان، چه مناسبتى دارد كه با یكدیگر یك جا قرار گرفته اید؟
جواب دادند: ما همگى مداومت به زیارت عاشورا داشتیم و در مقدار خواندن زیارت عاشورا مثل هم بودیم .(2)
فرمود: من حكم مى كنم كه شیعیان ساكن سامراء از امروز تا ده روز همه مشغول خواندن زیارت عاشوراء شوند و ثواب آنرا هدیه روح شریف نرجس خانم والده ماجده حضرت حجة بن الحسن (عج) نمایند تا این بلاء از آنها دور شود اهل مجلس این حكم را به تمام شیعیان رساندند و همه مشغول زیارت عاشوراء شدند.


[h=2]بانوی دو عالم در مجلس زیارت عاشورا[/h]خانم علویه اى كه براى زیارت حضرت زینب و حضرت رقیه علیهماالسلام به شام مشرّف شده بود مى گفت : محل رأس الشهداء براى من حالت خاص روحى داشت، همیشه آنجا مى رفتم و زیارت مى خواندم و با حال خوشى گریه مى كردم، روزى در موقع زیارت حال خاصّى پیدا كردم ودریچه اى از عالم دیگر براى من گشوده شد، در آن حال كه بیدار بودم مثل خواب دیدن این منظره را دیدم، عدّه اى زن بودند كه مادرم نیز در میان آنها بود و از من تشكر مى كرد كه برایش زیارت و دعا مى خوانم، در این اثناء زن بلند قامتى تشریف آوردند، زنها خدمت ایشان حاجت خود را عرض مى كردند و من هم حاجت خود را عرض كردم،سپس گفتم: ما مجلس روضه خوانى داریم و در آن زیارت عاشورا مى خوانیم،چراشماشركت نمى كنید؟
فرمودند: من مى آیم و شركت هم مى كنم به آن نشانى و دلیل كه پسر خاله شما با عیالش یك جعبه شیرینى آوردند در مجلس شما و براى رفع مشكل منزل شان نذر كردند در مجلس زیارت عاشوراى شما شركت كنند، مشكل آنها به واسطه خواندن زیارت عاشورا رفع شد و منزل جدید را ساختند و در آن نشستند، امّا بعد دیگر در جلسه زیارت عاشورا شركت نكردند.
حاج آقاى ابطحى فرمودند: من صاحب نذر را مى شناختم، جریان را به او گفتم، رنگش تغییر كرد و به گریه افتاده همسرش را صدا كرد و گفت : بشنو از كجا خبر مى دهند و با تأسف گفت: مطلب دقیق همین است كه گفتید، چه كنم مشكلات زندگى نگذاشته به نذر خود وفا كنم. (3)

[h=2]

عذاب را از این قبرستان بردارید[/h]علامه نورى نوشته: مردى صالح بود که همیشه در اندیشه آخرت شبها در مقبره بیرون شهر معروف به «مزار» كه جمعى از صلحا در آن دفن شده بودند، به سر می برد. او همسایه اى داشت كه دوران خردسالى را با هم گذرانده بودند و در بزرگى گمركچى شده بود، پس از مرگ، او را در آن گورستان كه نزدیك منزل آن مرد صالح بود به خاك سپردند.
بیش از یك ماه از مرگ گمركچى نگذشته بود كه مرد صالح او را در خواب می بیند كه او حال خوشى دارد و از نعمتهاى الهى بر خوردار است! به او می گوید: من از آغاز و انجام و درون و بیرون تو باخبرم، تو كسى نبودى كه درونت خوب باشد و كار زشتت حمل بر صحت شود،...كارت عذاب آور بود و بس، پس از كجا به این مقام رسیدى؟
گفت: آرى! چنان است كه گفتى، من از لحظه مرگ تا دیروز در سختترین عذاب بودم، اما دیروز، همسر استاد اشرف آهنگر از دنیا رفته و در اینجا (اشاره به جایى كرده كه پنجاه قدم از گورش دورتر بوده) به خاكش سپردند، دیشب سه مرتبه امام حسین علیه السلام به دیدنش آمدند. بار سوم فرمودند: عذاب را از این گورستان بردارند، لذا من آسایش قرار گرفتم.مرد صالح از خواب بیدار شده و در بازار آهنگران به جستجوى استاد اشرف می رود، او را یافته و از حال همسرش می پرسد، استاد اشرف می گوید: دیروز از دنیا رفته و در فلان مكان به خاكش سپردیم. مرد صالح می پرسد: به زیارت امام حسین علیه السلام رفته بود؟ می گوید: نه. می پرسد: ذكر مصیبت او می كرد؟ جواب می دهد: نه. سؤال می كند روضه خوانى داشت؟ می گوید: نه، از این سؤالات چه مقصودى دارى؟ مرد صالح خوابش را نقل می كند و می گوید: می خواهم بدانم میان او و امام حسین علیه السلام چه رابطه اى بوده؟ استاد اشرف پاسخ می دهد: زیارت عاشورا می خواند.(4)

[h=2]رفع بلایی بزرگ[/h]علامه شیخ حسن فرید گلپایگانى از استاد خود مرحوم آیة اللّه شیخ عبدالكریم حائرى یزدى نقل فرمود:
اوقاتى كه در سامراء مشغول تحصیل علوم دینى بودم اهالى سامراء به بیمارى وباء و طاعون مبتلا شدند و همه روزه عده اى مى مردند روزى به همراه جمعى از اهل علم در منزل استادم مرحوم سیّد محمّد فشاركى بودیم، ناگاه میرزا محمّد تقى شیرازى تشریف آوردند و صحبت از بیمارى وباء شد كه همه در معرض خطر مرگ هستند.
مرحوم میرزا فرمود: اگر من حكمى بدهم آیا لازم است انجام شود یا نه ؟ همه اهل مجلس تصدیق نمودند كه بلى .
سپس فرمود: من حكم مى كنم كه شیعیان ساكن سامراء از امروز تا ده روز همه مشغول خواندن زیارت عاشوراء شوند و ثواب آنرا هدیه روح شریف نرجس خانم والده ماجده حضرت حجة بن الحسن (عج) نمایند تا این بلاء از آنها دور شود اهل مجلس این حكم را به تمام شیعیان رساندند و همه مشغول زیارت عاشوراء شدند.
از فردا تلف شدن شیعه متوقف شد و همه روزه عده اى از سنى ها مى مردند به طوریكه بر همه آشكار گردیده برخى از سنى ها از آشناهاى خود از شیعه ها پرسیدند: سبب اینكه دیگر از شما تلف نمیشوند چیست ؟

به آنها گفته بودند: زیارت عاشوراء، آنها هم مشغول شدند و بلاء از آنها هم بر طرف گردید.
علامه فرید فرمودند: وقتى گرفتارى سختى برایم پیش آمد فرمایش آن مرحوم بیادم آمد و از اول محرم سرگرم زیارت عاشوراء شدم روز هشتم بطور خارق العاده برایم فرج شد. (5)

پی نوشت:
1) زیارت عاشورا و داستانهاى شگفت آن، ص 56.
2) كرامات الحسینیه، على میر خلف زاده، ج 2.
3) همان.
4) داستانهاى مفاتیح الجنان، اسماعیل محمدى، ص 40.
5) داستانهای شگفت، عبدالحسین دستغیب.
 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
زیارت عاشورا، کلید گشایش مشکلات

زیارت عاشورا، کلید گشایش مشکلات

حسین (ع) سرور و سالار شهیدان و بهترین آرامش‌دهنده و شفاعت کننده است، و البته قرائت زیارت عاشورا، راهی برای نزدیکی به سیدالشهدا (ع)، تعجیل در دعاها و حاجات خیر و گشایش مشکلات است.

قرائت زیارت عاشورا، مهم‌ترین آیین ماه محرم‌الحرام است و ما شیعیان با خواندن این زیارت به سرور و سالار شهیدان سلام می‌دهیم و از شالوده ستم و ظلم بر آن عزیز، بیزاری می‌جوییم.
برپایی زیارت عاشورا در محرم
در ماه‌های محرم و صفر، برگزاری زیارت عاشورا در مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و مجالس عزای امام حسین (ع) به یک سنت تبدیل شده است، هر چند که در سایر ایام سال برگزاری زیارت عاشورا رونق دارد، اما در ماه عزای سالار شهیدان، بیشتر است.

وقتی آبروی حسین (ع) واسطه آبرومندی ما می‌شود، آن گاه که وضو می‌سازی و با نیت پاک و دلی پر از حاجت رو به قبله می‌نشینی و زیارت شریف عاشورا را آغاز می‌کنی و به حسین (ع) سلام می‌دهی السلام علیک یا اباعبدالله ... لحظاتی خود را جدای از دنیا و تعلقاتش احساس می‌کنی.

آن‌جا که در زیارت عاشورا لعن می‌فرستی بر مردمی که شالوده ستم و بیدادگری را بر خاندان رسول‌الله (ص) ریختند، قلب انسان سنگین می‌شود از این همه قساوت، سنگ‌دلی و بی‌رحمی.

آن لحظه که در زیارت عاشورا زمزمه می‌کنی، خدایا؛ قرار ده مرا نزد خودت آبرومند به وسیله حسین (ع)، احساس می‌کنی، خداوند نگاهی دیگر به تو دارد به واسطه آبروی نور دیده دخت عزیز و بزرگوار رسول الله (ص).

و آن‌گاه که در پایان زیارت عاشورا به پروردگار عزیز می‌گویی، خدایا روزیم گردان شفاعت حسین (ع) را در روز ورود به صحرای قیامت و ثابت بگذار گام راستیم را در نزد خودت با حسین (ع) و یاران حسین‌(ع)، انگار رها می‌شوی از تمام دغدغه‌ها و دشواری‌های این روزگار.
حسین (ع) یعنی عشق
حسین (ع) زیباترین واژه هستی است، حسین (ع) یعنی عشق، عشق به همه خوبی‌ها، حسین(ع) شخصیتی است که خداوند در روز عرفه، نخست به زائران سیدالشهدا (ع) نظر می‌کند، بعد به زائران خانه خودش.

حضرت امام صادق (ع) می‌فرماید: «هر کس به وسیله خواندن زیارت عاشورا، جدم حسین (ع) را زیارت کند، چه از راه دور یا نزدیک، به خدا قسم خداوند هر حاجت مادی و معنوی داشته باشد، به وی می‌دهد».

بی‌شک با عشق و ارادت به سالار شهیدان کربلا می‌توان سریع‌تر و مطمئن به هدف رسید.
زیارت عاشورا قسمت سوم

زیارت شریف عاشورا راهی سریع برای رسیدن به حسین(ع)
برای رسیدن به محبت، عشق و علاقه امام حسین (ع) هم راه‌های گوناگون وجود دارد، اما راهی که سریع‌تر می‌توان به وسیله آن به بارگاه سرور و سالار شهیدان راه یابید و جزو شیفتگان و عشاق سیدالشهدا (ع) شوید، از طریق قرائت زیارت عاشورا و به ویژه مداومت به خواندن این زیارت شریف است.

زیارت عاشورا از احادیث قدسی است و روایت صفوان در مورد زیارت عاشورا، بیان کننده این امر است که جبرئیل امین این زیارت را از طریق خداوند متعال برای پیامبر بزرگوار اسلام (ص) قرائت کرد و این زیارت از طریق معصومان (ع) به امام باقر (ع) رسید و از طریق این امام معصوم (ع) به دست شیعیان و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) رسیده است.

ائمه اطهار (ع) ما شیعیان، به ویژه آقا و سرورمان امام زمان (عج) تاکید به خواندن و مداومت به خواندن زیارت شریف عاشورا داشته‌اند. در ملاقاتی که سید رشتی با امام عصر (عج) داشته‌اند، ایشان به سید رشتی می‌فرمایند «چرا عاشورا نمی‌خوانید و بعد سه بار می‌فرمایند: عاشورا، عاشورا، عاشورا».
زیارت عاشورا شاه‌کلید رفع مشکلات است
امام صادق (ع) به صفوان می‌فرماید «زیارت عاشورا را بخوان و از آن مواظبت کن؛ به درستی که من چند خیر را برای خواننده آن تضمین می‌کنم، نخست زیارتش قبول شود، دوم سعی و کوشش وی شکور باشد، سوم حاجات او هرچه باشد از طرف خداوند بزرگ برآورده شود و نا امید از درگاهش برنگردد، زیرا خداوند وعده خود را خلاف نمی‌کند». (بحارالانوار - جلد 98 - ص 300).

امام صادق (ع) به صفوان می‌فرماید: «هر گاه حاجتی پیدا کردی، این زیارت را بخوان که برآورده می‌شود».

چه حال و هوای خوشی دارد، قرائت زیارت عاشورا در محرم‌الحرام و چه زیباست به یاد همه حاجت‌مندان بودن در هنگام زمزمه این زیارت شریف. التماس دعا.

منبع:tebyan.net
www.beytoote.com
 

nazi khanom

عضو جدید
سند و فضيلت زيارت عاشورا...

زيارت عاشورا گرچه به حسب ظاهر از امام باقر و امام صادق (عليه السلام) نقل شده؛ زيرا صفوان كه از ياران امام باقر و امام صادق(ع) است مي گويد: «من در روز عاشورا در خدمت امام باقر (عليه السلام) بودم كه اين زيارت راقرائت فرمودند.»
همچنين مي گويد: «امام صادق (عليه السلام) پس از زيارت اميرالمومنين عليه السلام به طرف كربلا اشاره كردند و اين زيارت را قرائت كردند، اما در واقع اين زيارت از ناحيه خود خداوند متعال نازل شده و از احاديث قدسي است، چون شيخ عباس قمي، در مفاتيح الجنان از امام صادق عليه السلام نقل مي كند كه: آن حضرت از پدر بزرگوارش و ايشان از اجداد طاهرينش و آنان از پيامبر اكرم(ص) و آن حضرت از جبرئيل و جبرئيل از خداوند متعال نقل مي كنند كه حضرت احديت به ذات مقدس خود قسم خورده كه هر كس امام حسين(ع) را با اين زيارت، از دور يا نزديك زيارت كند، زيارت او را مي پذيرم و خواهش و حاجت او را برآورده مي كنم و فوز به بهشت و آزادي از جهنم را به او عطا مي كنم و شفاعت او را در حق هر كس كه بخواهد قبول مي نمايم»
سپس امام صادق (ع) به صفوان مي گويد: «هرگاه حاجتي پيدا كردي اين زيارت را بخوان كه برآورده خواهد شد»
همچنين در بحارالانوار از علقمه بن محمد حضرمي از امام باقر( عليه السلام) حديثي را نقل كرده كه مضمونش چنين است كه حضرت فرمود:
«هر كس امام حسين(ع) را با اين زيارت (زيارت عاشورا) زيارت كند خداوند متعال صدهزار هزار درجه به او بدهد و مثل كسي باشد كه با امام حسين(ع) شهيد شده باشد و از آن روزي كه امام حسين(ع) شهيد شده و هر پيغمبر و رسولي و هر كس كه آن حضرت را زيارت كرده، خداوند ثواب همه آنها را در نامه اعمال او بنويسد.»

همانگونه كه در بحث خداشناسي، اول بايد انسان ظرف وجودي اش را از همه آلودگي ها پاك كند و با گفتن «لااله» نفي الوهيت از همه خدايان دروغين و طاغوت ها بنمايد آنگاه با گفتن «الا الله» تسليم در مقابل حضرت احديت شود، در زيارت عاشورا نيز همين مساله حاكم است و به قول عرفا و حكما، اول بايد تخليه صورت گيرد، سپس تحليه انجام شود، يعني براي اين كه انسان ملبس به لباس مقدس تولي و تبري شود و شيعه و پيرو بودن خود را به اثبات برساند، اول بايد از دشمنان حضرات معصومين تبري بجويد و ظرف وجودي اش را پاك سازد تا خودش را آماده كند براي تقديم سلام به حضور مقدس امام حسين و اولاد و اصحاب آن حضرت.
روي اين حساب است كه در زيارت عاشورا دستور داده شده كه اول بايد دشمنان و ظالمان و ستمگران به خاندان عصمت و طهارت را لعن و نفرين كرد بعد به امام حسين عليه السلام سلام داد. اما براي اينكه انسان كاملا دشمني خود را نسبت به دشمنان اهل بيت و امام حسين(ع) و دوستي خود را نسبت به خاندان پيامبر اكرم مخصوصا حضرت اباعبدالله الحسين برساند، بايد اول صد مرتبه لعن و نفرين كند، بعد صد مرتبه سلام و درود و تحيت. كه منقول است خيلي از بزرگان و مراجع و عرفا، زيارت عاشورا را با صد بار لعن و سلام مي خواندند از جمله نقل شده كه امام خميني(ره) چنين زيارت مي كردند.
همچنين حضرت آيت الله العظمي بهجت مي گويد: «شيخ انصاري زيارت عاشورا را با صد لعن و سلام مي خواندند.»
بنابر اين زيارت عاشورا محكي براي شيعيان خاندان نبوت و رسالت است. وهابي ها، در كربلا، نجف، عتبات عاليات، مكه و مدينه از همراه داشتن مفاتيح توسط شيعيان و خواندن آن جلوگيري مي كردند كه عمده مخالفتشان به خاطر زيارت عاشورا است.
¤ چند تذكر در مورد زيارت عاشورا:
1- اگر قرائت صدبار لعن و سلام در هنگام زيارت عاشورا باعث عسر و حرج و يا سبب نخواندن زيارت عاشورا شود اگر چنانچه بعد از هر بخش از لعن ها و سلام ها بگويد: «تسعا و تسعين مره» ان شاءالله ثواب زيارت كامل را خواهد داشت.
2- در مفاتيح الجنان چند جمله در حاشيه زيارت عاشورا آمده يعني «و بالبرائه ممن قاتلك و نصب لك الحرب و بالبرائه ممن اسس اساس الظلم و الجور عليكم و ابرء الي الله و الي رسوله»
چون در خيلي از كتب ادعيه معتبره اين جملات جزء زيارت عاشورا آمده لذا خواندن اين جملات الزامي است.
3- يكي از ويژگي هاي زيارت عاشورا : علاوه بر ثواب عظيم اخروي كه ذكر شد- باعث برآورده شدن حاجت هاي لاعلاج است، شاهدش هم داستان هايي است كه در كتاب ها آمده است. بدين سبب سفارش مي شود هركس براي هر حاجتي كه متوسل به اين زيارت شريف مي شود، 40 روز مرتب آن را قرائت نمايد و افضل اوقات آن نيز بعد از نماز صبح و قبل از طلوع آفتاب است.
4- بعد از خواندن زيارت عاشورا حتما دو ركعت نماز زيارت امام حسين(ع) را بخواند كه همانند نماز صبح مي باشد.
5- بعد از زيارت عاشورا و دو ركعت نماز، دعاي علقمه حضرمي را نيز بخواند كه در مفاتيح الجنان با نام «دعاي بعد از زيارت عاشورا» آمده است.
6- اگر كسي بتواند زيارت عاشورا را روزي دو بار بخواند خيلي خوب است، يعني يكبار اول شب و يا آخر روز و يك بار هم اول صبح و قبل از طلوع آفتاب، زيرا از عارف بزرگ و جمال العارفين حضرت آيت الله سيد علي قاضي تبريزي منقول است كه بعد از ارتحالشان كسي ايشان را در عالم رويا ديد و سوال كرد: چه عملي در آنجا از همه مهمتر است؟ مي فرمايد: زيارت عاشورا،
بعد مي گويد: من پشيمانم كه چرا روزي يك بار زيارت عاشورا را قرائت كردم و دوبار نخواندم.»
 

اوسپید

عضو جدید
شرحی بر زیارت عاشورا

شرحی بر زیارت عاشورا



اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا خِيَرَةَ اللَّهِ و َابْنَ خِيَرَتِهِ

اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ اَميرِالْمُؤْمِنينَ و َابْنَ سَيِّدِ الْوَصِيّينَ اَلسَّلامُ عَلَيكَ يَا بْنَ فاطِمَةَ سَيِدَةِ نِساءِ العْالَمِينَ







سلام یکی ازسنت هایی است که درمیان ملل واقوام گذشته نیزرایج بوده وهرقوم وملتی به نوعی آن راابرازمی کرده اند.


سلام ازسنت هایی است که موردتاکیداسلام نیزمی باشدودرآثاراسلامی به عنوان یکی ازآداب اجتماعی به آن اشاره شده است.


قرآن کریم به مومنین امرمی کندهنگام واردشدن درخانه های یکدیگرعلاوه براجازه به یکدیگرسلام کنید.


يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتًا غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتَّى تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَى أَهْلِهَا ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ
﴿۲۷﴾نور


اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد به خانه‏ هايى كه خانه ‏هاى شما نيست داخل مشويد تا اجازه بگيريد و بر اهل آن سلام گوييد اين براى شما بهتر است باشد كه پند گيريد .



انیس چیزی شدن وبه طرف آن رفتن حکایت ازالفت ودوستی می کند


وآرامش قلب وطلب انس که بااظهارآن صورت می گیردمثل آن جایی است که می خواهیم واردخانه فردی بشویم.


درآنجابااجازه گرفت ازصاحب منزل باگفتن یااله ویاسرفه صاحب کمنزل رامتوجه وآگاه می کنیم که کسی اراده داخل شدن در منزل رادارد


ولذاخودش راآماده می کندزیراممکن است درحالی باشدکه دوست نداردکسی اوراببیندویافردی براواطلاع پیداکند.


پس وقتی می خواهیم واردخانه شویم خبرمی دهیم واجازه می گیریم وپس ازدخو ل درمنزل براهل آن منزل سلام می گوییم .


پس طلب انس واجازه درحقیقت به استحکام برادری والفت وتعاون کمک می کندولذاقرآن می فرماید:لعلکم تذکرون


یعنی چه بسابااستمراراین سیره وروش مناسب وخوب آن رااحیاء نماییدباشدکه درجهت برادری والفت وروابط اجتماعی افرادمفیدواقع شود.


وقتی ازحضرت صادق(ع)درمورداین آیه شریف استیناس سوال می کنندحضرت درپاسخ می فرماید:


مرادازاستیناس که درآیه گفته شده این است که به یکدیگرسلام کنیدوکفش های خودراهنگام ورودبه خانه دربیاورید.


درهنگام ورودبه منزل که سلام می کنیدتحیت آن به خودشمابرمی گرددزیراپاسخ سلام به شمابرگشت داده می شود


ولذاقرآن می فرماید:


فَإِذَا دَخَلْتُم بُيُوتًا فَسَلِّمُوا عَلَى أَنفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُبَارَكَةً طَيِّبَةً كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُون﴿۶۱﴾نور





پس معنی آیه این است:


سلام کنیدبرکسی که اهل آن منزل است وپاسخی که داده می شودبه خودفردبرمی گرددواین تحیتی است ازطرف خداوند


یعنی حکم سلام راشرع مقدس گذارده است تابه این وسیله مردم مسلمان احیاء شوندواین برای آنهامبارک وخیراست.



خداوندوملائکه بودندکه برپیامبر(ص)سلام ودرورفرستادندچنانکه قرآن می فرماید:


إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا احزاب56


خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مى‏فرستند اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد بر او درود فرستيد و به فرمانش بخوبى گردن نهيد.





درواقع صلاة (درود)برپیامبر(ص)نوعی انعطاف است به سوی حضرت،



پس درودخداو.ندعطوفت ومهربانی ازناحیه حق برایشان است که بارحمت الهی جلوه گرمی شود


ودرودملائکه برحضرت،بازنوعی اظهارعطوفت ومهربانی ازتزکیه واستغفاربرای اوست وصلوات مومنین دعاء وطلب رحمت است برآن حضرت.


اینکه اول درودازخداست بعدملائکه وسپس مومنین به خاطراین است که مومنین ازخداوندوملائکه تبعیت می کنند.


اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا ثارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُو
رَ



درزیارت بعدازاینکه به سیدالشهداء که فرزندرسول خداوامیرالمومنین وفاطمه زهرااست سلام ودرودمی فرستیم


خطاب به حضرت نموده عرض می کنیم:


سلام برتوای حسینی که خون خداوفرزندخون خدایی وازظلمی که برتورواداشته اندخداونددادخواهی می کند.


یعنی این که خون حسین(ع)خون خدااست.


هنگامی که انسان دل ازغیرخدابرمی داردوبه خدادل می بنددتمام اعضای وجوداوالهی می شودبه طوری که همه وجوداوازپوست


وخون گرفته تادست وپاوزبان وسایراعضای اوالهی می شود.

وقتی انسان محبوب ودوستدارخداشودوخدااورادوس ت بداردپروردگارمی فرماید:



من گوش اومی شوم همان گوشی که باآن می شنودوچشم اومی گردم همان چشمی که باآن می بیند


وزبانش میشوم همان زبانی که باآن سخن می گویدودست اومی گردم همان دستی که باآن بگیرد.


اگردعاکنداستجابتش کنم واگرازمن خواهشی نمایدبه اوعطاکنم.



حسین(ع)به تمام معنی ازهمه چیزگذشت ودل به دوست سپردلذاهمه وجوداوالهی گردیدوبه همین خاطرمی گوییم:خون اوخون خداست.


وابن ثاره:حسین(ع)فرزندخون خدااست ،فرزندکسی است که مظهر،آینه ونماینده جمیع صفات وکمالات حق تعالی است


چنانچه خودحضرت می فرماید:اناعین الله الناظرة (من چشم بینای حقم.)


اَلسَّلامُ عَلَیْكَ وَ عَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنائِكَ



اَلسَّلامُ عَلَيْكَ وَعَلَى الْاَرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِنٰائِكَ


سلام برروح هایی که باروح سیدالشهداء به پروازدرآمدند

سلام برروانهای پاکی که توانستندباروح بلندحضرت سیدالشهداء به پروازدرآیند.


قطعاکسانی که ازنظرروحی افرادضعیفی هستندنمی توانندبایک روح بلندحرکت کنندزیرابین آنهاهمگونی وسنخیت وجودندارد.


به طورکلی روحیه های کوچک چون ازخودهدف ودردندارندوایده آنهامتعالی نیست تنهارابه زحمت نمی اندازند.


اماروحیه های بزرگ همیشه تنرابه حرکت وامی دارندودرزحمت وبلاقرارمی دهندفرقشان شکافته وسرشان بریده میشود


وبه همین جهت شهادت برآنهاافتخاراست ونشانه عظمت نفس آنهامی باشد.


دراین گونه اشخاص که روحشان ازجسمشان بزرگتراست وظیفه بدن نیزدشواراست.


بدن علی(ع)اگرمی خواهدباروح اوبسازدبایدبانان جوین وشب زنده داری هابسربرد

احیاناازناحیه خودعلی(ع)مجازات ببیندوسرراتوی تنورببرد.



تن حسین(ع)اگربخواهدباروح حسین همدم باشدبایدآماده تشنگی بی اندازه باشد،


آماده زخمهای تیرکالقنفذباشد(یعنی بدن مبارک حضرت ازکثرت اصابت تیرمانندخارپشت می نمود).


آنچه که به شخهدای کربلاارزش بخشیدآزادی روح آنان بودکه باکمال میل ورغبت وازروی اشتیاق درراه خدادرکنارمولاوامام خویش جانفشانی نمودند

.
ومقام آنهابه جایی رسیدکه حضرت سیدالشهدا(ع)درباره آنان فرمود:



من اصحابی باوفاتروبهترازاصحاب خودواهل بیتی نیکوکارترازاهل بیتم سراغ ندارم.پس خداوندبهترین پاداشهارابه واسطه من به شماعنایت فرماید.



اصحاب ویاران حضرت به گونه ای بودندکه همانندامام خویش هرچه به شهادت نزدیک ترمی شدندچهره هابرافروخته توومصمم ترمی گشت.



یا اَبا عَبْدِ اللَّهِ لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِیَّةُ وَ جَلَّتْ وَ
عَظُمَتِ الْمُصیبَةُ بِكَ عَلَیْنا وَ عَلى جَمیعِ اَهْلِ الْاِسْلامِ



این که زیارت عاشورابه شهادت رسیدن حضرت اباعبدلله(ع)رابزرگترین مصیبت نامیده

تنهابه خاطرابعادوسیع فاجعه کربلاکه وسعت آن برهیچ کس پوشیده نیست نمی باشد،

بلکه وجودحضرت درخاندان نبوت محوریت وموضوعیت دارد،چراکه حضرت آخرین فرداهل کساء وتنهاوارث باقی مانده بعدازپیامبر(ص)بودند..


درروایتی عبدالله بن الفضل می گویدبه امام صادق عرض کردم:


یابن رسول الله !چگونه روزعاشوراروزمصیبت وجزع وغم وگریه است


ولی روزرحلت رسول خدا(ص)وامیرالمومنین(ع)وفاطم ه(س)وامام حسن(ع)به عنوان روزمصیبت وجزع وگریه قرارداده نشده است؟


حضرت درپاسخ فرمودند:


روزی که حضرت اباعبدلله(ع)درآن به شهادت رسیدبزرگترین مصیبت اتفاق افتادکه روزهای دیگربه عظمت این روزنیست.


زیرااصحاب کساء همان کسانی که گرامی ترین خلق خدابودنداین پنج تن بودند

وبارفتن رسول اکرم(ص)چهارنفرازآنهاباقی بودووسیله آرامشس وتسلی مردم بودند.

بافقدان هرکدام ازآنهاکه ازدنیارحتلت می نمودندجانشین بعدی موجب تسلی وآرامش مردم بود.

ولی وقتی که حسین(ع)به شهادت رسیددیگرکسی ازاصحاب کساء باقی نماندوگویی بارفتن حضرت اباعبدلله(ع)همه اصحاب کساء رفتند

،همانطورکه تاحضرت زنده بودانگارکه همه آنهاباقی هستند.


به همین خاطرروزعاشورارابایدروزبزر گترین مصیبت بدانیم.



عبدلله بن فضل می افزایدبه امام عرض کردم:


ای فرزندرسول خدا!آیاعلی بن الحسن (ع)برای مردم موجب سکون وآرامشس نبودوتعزیت به پیشگاه ایشان گفته نمی شد؟


حضرت درپاسخ فرمودند:



آری علی بن الحسین(ع)امام وحجت خدابرخلق بعدازپدران خودبوداما مستقیمارسول خداراملاقات نکرده بود.


علی بن الحسین(ع)علم راازپدربه ارث برده بودوپدرگرانقدرش ازجدش رسول اکرم(ص)


ومردم این بزرگوارانیعنی امیرالمومنین(ع)،فاطمه(س)،حس ن(ع)وحسین(ع)رابارسول خدادرحالات مختلف دیده بودند

وهنگامی که به یکی ازآنهانظاره می کردندیادرسول خدا(ص)وگفتاری که درباره اوگفته بودمی افتادند

اماباشهادت سیدالشهداءدیگرمردم ازفیض مشاهده همه آنهامحروم شدندبنابراین روزعاشورااعظم المصیبة می باشد.




لعنت خدابرپایه گذاران ظلم وستم




فَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ وَالْجَوْرِ عَلَیْكُمْ اَهْلَ الْبَیْتِ







لعن درلغت به معنی دورکردن وراندن است وقطعالعن خدادوری ازرحمت الهی است.

یکی ازنام های شیطان هم لعین است یعنی رانده شده ودورشده ازمقام قرب الهی .


درقرآن مجیدبه مواردلعن که نظرمی کنیم می بینیم خداوندلعنت خودراشامل حال کفارومنافقین

ومخالفین خداورسول(ص)قرارداده است زیراآنان ازرحمت وقرب الهی دورهستند.


درروایات رسیده ازرسول مکرم اسلام(ص)وهم چنین ائمه معصومین(ص)لعنت خدارادرموردکسانی می دانند

که ازمسیروصراط مستقیم الهی منحرف شده ودرسلک کافران قراردارند.



روایتی است درخصال شیخ صدوق که حضرت امیر(ع)ازپیامبر(ص)نقل می فرمایند:



هفت گروه هستندکه موردلعنت خداوهرنبیی که دعای اوبه اجابت می رسدقرارگرفته اند:


1_تغییردهنده کتاب خدا


2_تکذیب کننده قدرالهی


3_کسی که که باروش رسول خدا(ص)مخالفت کند



4_آن کس که ذریه مراکه احترامشان راواجب فرض کرده ام هتک نماید


5_کسی که به زوربه قدرت وسلطنت برسدتاعزیزان خداراخوارکند


6_آن که حرامهای خداراحلال بشمارد


7_آن که ازپرستش خداسرباززند

وَ لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً دَفَعَتْكُمْ عَنْ مَقامِكُمْ و َاَزالَتْكُمْ عَنْ مَراتِبِكُمُ الَّتى رَتَّبَكُمُ اللَّهُ فيها

وَلَعَنَ اللهُ اُمَّةً دَفَعَتْكُمْ عَنْ مَقامِكُمْ ، وَ اَزالَتْكُمْ عَنْ مَراتِبِكُمُ الَّتى رَتَّبَكُمُ اللهُ فيهٰمَقامِكُمْ ، وَ اَزالَتْكُمْ عَنْ مَراتِبِكُمُ الَّتى رَتَّبَكُمُ اللهُ فيه


اینجامنظورازمقام ورتبه آن مرتبه وجایگاهی است که خداوندبرای اهل بیت قرارداده بود

که همان خلافت وجانشینی بعدازرسول اکرم(ص)باشدکه آن رابادسیسه ونیرنگ غصب کردند.


آن مقامی که توسط عده ای ربوده شدخلافت وحکومت ظاهری برمردم مسلمان بودکه همان حاکمیت اسلامی می باشد

واین ازجمله کارهایی است که نبی مکرم اسلام(ص)عهده دارآن بودند.


حضرت امیر(ع)نیزبه همین مطلب اشاره دارندومی فرمایند:


صبرکردم درحالی که چشمانم راخاشاک وغباروگلویم رااستخوانگرفته بودومیراث خودراتاراج رفته می دیدم.



منصب خلافت راغصب کردندوفسادآن تاقیام قائم آل محمد(ع)باقی است.


مقام ربوده شده توسط غاصبین دراین عالم برای اصلاح جامعه اسلامی به ائمه طاهرین تفویض شده بود.


امامقام ومراتب واشراف معنوی والهی آل محمد(ص)که برتمام عالم گسترده شده


وولایت تکوینی که برتمام موجودات عالم دارندچیزی نیست که بشربتواندآن راغصب کند،


بلکه این منصب وجایگاه الهی است ودیگران دستشان ازآن کوتاه است.


و َلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً قَتَلَتْكُمْ ينِ وَ لَعَنَ اللَّهُ الْمُمَهِّدينَ لَهُمْ بِالتَّمْكينِ مِنْ قِتالِكُمْ





لعنت خدابرآنان که بسترظلم براهل بیت رافراهم کردند



لعنت خدابرآنان که برای کشتن حضرت اباعبدالله(ع)به ظالمین کمک کردند.

این نفرینی است که درحقیقت ازسوی شیعیان درحق آنهامی شود


چراکه خودحضرت اباعبدلله(ع)نیزدرآن لحظه که تیری به پیشانی اوزده شددرحالی که خون به صورت مبارک حضرت جاری بودفرمودند:



خدایاتومی بینی آنان راکه من درمیانشان هستم ازمیان بندگانت.


اینهاگنهکارند


خدایاتوبه حسابشان برس


وبه بدترین وضع آنان رابکش


وبرروی زمین احدی ازآنهاباقی مگذاروآنهارانیامرز.



این نفرین ازسوی حضرت اباعبدلله(ع)درحق قاتلین آن حضرت است ونفرین ودوری ازرحمت الهی نه تنهاشامل حال قاتلین آن حضرت می شود


بلکه حتی کسانی که زمینه قتال رافراهم نموده وبه لحاظ این که به دشمن کمک کردندنفرین ولعن شامل حال آنهانیزخواهدشد.


چون به حیات دشمن تلویحارضایت داشته درجهت تقویت آنهاکوشیدند.


جافرجعفی ازامام باقر(ع)نقل می کندکه حضرت فرمود:


کسی که ظلم هایی راکه برمارواداشته شده مثل ازبین رفتن حقمان نداندپس اوشریک کسانی است که این ستم هارابرماواردکرده اند.




دستورلعن ونفرین برظالمین درحقیقت روح ستیزومبارزه باستمگران راتقویت می کند.

ائمه نه تنهابادستگاه های ظالم مبارزه می کردندبلکه دشمنان رابرضدآنهافراخوانده اند.



 

Similar threads

بالا