سلامت پوست و مو با رزیم غذایی(2)

پروشا*

عضو جدید
کاربر ممتاز
اسید فولیک
به بازسازی سلول ها کمک می کند، و از این رو در جوان سازیپوست مفید است. از اختلالات عروق و سایر مشکلات پوست سر و مو جلوگیری می کند. در پیشگیری از نقایص مادرزادی موثر است. توصیه می شود خانم هایی که قصد باردار شدن دارند، دریافت مکمل اسیدفولیک را ماه ها قبل از بارداری شروع کنند. اسید فولیک در سبزیجاتی که برگ آنها به رنگ سبز تیره است، غلات غنی شده، جگر، مخمر آب جو، حبوبات، مرکبات، جوانه ی گندم و گوشت یافت می شود.
گوگرد
در همه سلول های بدن به ویژه سلول های پوست، ناخن هاف مو و غضروف وجود دارد. در ساخت کلاژن همچنین تجزیه و هضم چربی و کربوهیدرات ها موثر است. در حفظ پیگمانتاسیون پوست نقش دارد. در ساختمان تعدادی از هرمون ها و ویتامین ها نقش دارد، سموم را خنثی و در ترشح صفرا به کبد کمک می کند. گوگرد در حبوبات، کلم پیچ، پیاز، سیر خام، بوکلی، مارچوبه، گل کلم، دانه های روغنی، تخم مرغ، ماهی و سبوس یافت می شود.
روی
در سلامت پوست مهم است. روی همراه با ویتامین A در دوباره سازی بافت پوست و ساخت کلاژن و الاستین موثر است و قوام و انعطاف پذیری پوست را بهتر می کند. خواص آنتی اکسیدانی دارد و به سیستم ایمنی و رشد سلولی کمک می کند. به عنوان دارو در درمان آکنه، هرپس و آلرژی کاربرد دارد. دانه ی کدو حلوایی منبع خوبی برای این ماده ی حیاتی محسوب می شود، همچنین در صدف ذرت بوداده و دانه کنجد نیز یافت می شود.
اهن
در ساخت هموگلوبین و اکسیژن رسانی به بافت ها نقش دارد. برای عملکرد سیستم ایمنی و دستگاه تنفس نیز لازم است. نقش مهمی در عملکرد آنتی اکسیدان ها دارد. ویتامین های گروه B را فعال می کند و از دیگر اعمال آن حفظ سلامت پوست است. کمبود آن موجب کم خونی همراه با علائمی چون موخوره و شکستن آسان ناخن ها شود. آهن در صدف، جگر، گوشت قرمز، ماهی تُن، ماهی آزادف غلات غنی شده، حبوبات، غلات سبوس دار، زرده ی تخم مرغ، بلغور جو دو سر، عدس، برنج قهوه ای، بوکلی، اسفناج، گل تاج خروس و بادام وجود دارد.
منیزیوم
در ساخت استخوان ها و دندان هانقش دارد. به جذب کلسیوم و پتاسیوم کمک می کند. یک آنتی اکسیدان مهم است که در مقابله با رادیکال های آزاد موثر است. در ساخت ملانین نقش دارد از این رو یک ماده ی معدنی مهم در پیگمانتاسیون پوست و مو محسوب می شود. کمبود آن موجب بثورات جلدی، فقدان رنگ یا کدر شدن پوست و مو، ضعیف شدن ناخن ها و کمبود کلسترل خوب شود. منیزیم در جوانه ی گندم، جو، جوی دو سر، غذاهای دریایی، نخود و جگر یافت می شود.
سلنیوم
یک آنتی اکسیدان لازم و مهم برای سلامت پوست، مو، ناخن و چشم است. در پیشگیری از فرایند پیری و مقابله ی پوست با عفونت ها مفید است. منابع خوب سلنیوم عبارت اند از ملاس، جوانه گندم، جو، جوی دو سر، غذاهای دریایی، نخود و جگر.
سیلیس
یک جزه اساسی در ساخت کلاژن است و کمبود ان می تواند منجر به خطوط پوستی (ناشی از عدم انعطاف پذیری پوست)، چین و چروک و پیری زودرس پوست شود. دارای نقش حمایتی در عملکرد مویرگ های خونی و سلامت مو و ناخن است. در غلات سبوس دار، علف های دریایی، بلغور جوی دو سر و غلات تخمیر شده یافت می شود.
 

Similar threads

بالا