سرگذشت جالب یک لغت

pesaretehroni

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز



در پس اکثر لغات و اسم ها فلسفه ی جالبی نهفته است.
چرا
"استکان"؟؟

در زمان‌های قدیم هنگامیکه هندوها با کشورهای عربی مراوده تجاری داشتند برای نوشیدن چای به همراه خود پیاله‌هایی را به این کشورها خصوصا عراق و شام قدیم آوردند که در آن کشورها به بیاله معروف شد.پس از آن اروپاییانی که برای تجارت به کشورهای عربی سفر میکردند چون در کشورشان از فنجان برای نوشیدن چای یا قهوه استفاده میکردند هنگام بازگشت به کشورشان این پیاله‌ها را به عنوان یادگاری میبردند و آن را East Tea Can مینامیدند. "یک ظرف چای شرقی!!!"به تدریج این کلمه به کشورهای شرقی بازگشت و در آنجا متداول شد.





 

gelayol joon

عضو جدید
کاربر ممتاز
وااااااای از شرقیا گرفتن اونوقت به اسم اوونا تمام شد!
 

yekta69

عضو جدید
پس عجب اسم باكلاسي داره اين "استكان"= East tea can !!!
جالب بود ممنون
 

(✿◠‿◠) Darya

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
 

ESI1968

عضو جدید
سلام.
جالب بود.عجب اسمی داشته این استکان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟وایییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی
 

ESI1968

عضو جدید
یعقینا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 

saeed99

عضو جدید
کاربر ممتاز
.

ستکان
(به روسی: Стакан)

ظرفی است که برای نوشیدن چای و قهوه استفاده می‌شود.
استکان معمولاً از جنس شیشه ساخته می‌شود و دارای دیواره‌ای استوانه‌ای یا مخروطی با کفی تخت است. معمولاً نوشیدنی داغ را درون استکان می‌ریزند و استکان را با نعلبکی استفاده می‌کنند.


مطابق فرهنگنامه دهخدا، واژه استکان، واژه ای روسی به معنی پیاله است.
واژه روسی стакан نیز برگرفته از واژه ترکی Chagatai tostakan به معنی کاسه چوبی است.

اینکه بعضی آنرا برگرفته از عبارت East Tea Can می دانند، یک شوخی اینترنتی و دروغ جعلی (Hoax) است و هیچ منبع معتبری علمی یا تاریخی ندارد.

برگرفته از : ویکی پدیا
 

Similar threads

بالا