سرانجام ابراهیم مالک،مصعب ابن زبیر،ابن حر و عبدالله زبیر در سریال مختارنامه

Mr. Lawyer

دستیار مدیر کل در تالار حقوق
کاربر ممتاز
سرانجام مصعب ابن زبیر،ابراهیم مالک و ابن حر در سریال مختارنامه


سلام به همه شما دوستان عزیز.راستش امروز (18/8/1393) داشتم قسمت آخر سریال مختارنامه را تماشا می کردم که با دیدن عاقبت به
خیر شدن مختار گرانقدر،ناگهان یک سوال در ذهنم ایجاد شد که عاقبت مصعب ابن زبیر ملعون و یارانش چه شد؟به همین دلیل تصمیمگرفتم
در مورد آن تحقیق کنم.بعد از مقداری تحقیق مطالب جالب توجهی به دست آوردم که تصمیم گرفتم برای شما کاربران گرامی به نمایش بذارم.

مصعب ابن زبير

مصعب بن زبير بن عوام يكي از ده پسر زبير است. وى از مهم­ترين حاكمان زبيرى بود كه بجز مدت كوتاهى در تمام دوره‏اى كه عراق زير سلطه زبيريان بود، بر آن حكومت كرد. همچنين او نخستين كسي بود كه در عراق درهم و دينار سكه زد. وي اين كار را به دستور برادرش عبدالله كه فرمانرواي حجاز بود، انجام داد.مصعب درشكست مختار نقش اساسي داشت وسقوط حكومت مختار ثقفي درعراق به دست او صورت گرفت. وي پس از غلبه بر مختار خونريزي زيادي كردو تعدد زيادي از ياران مختار را كشت. همچنين اوهنگامي كه عبدالملك مخالفان خود در شام را به قتل رساند، با مشورت عده اي از درباريان به فكر تصرف عراق افتاد. از طرفي بسياري از اشراف و بزرگان عراق نيز براي او نامه نوشته و او را به عراق دعوت كردند.وقتي عبدالملك به طرف عراق حركت كرد، مصعب به مقابله با او شتافت. عبدالملك به خاطر دوستي و رفاقتي كه از قبل با او داشت، پيش از جنگ از او درخواست كرد كه با هم سخن بگويند و يا كار را به شورا ارجاع دهند. مصعب نپذيرفت و اين در حالي بود كه اكثر سربازان و فرماندهان سپاه او فريفته ي وعده و وعيدهاي عبدالملك شده و به مروانيان پيوستند. وى تا آخر مقاومت كرده و در واپسين دم از عروة بن مغيره، سيره حسين بن على(ع) را در هنگام شهادت پرسيد. او نيز گفت: حسين بن على حاضر به پذيرش حكم ابن زياد نشد، در آن موقع مصعب گفت:برگزيدگان خاندان هاشم در طف (كربلا) سنتي را پايه­ريزي كردند و اين سنت را براى مردم كريم باقى گذاشته كه بايد از آن ها پيروى كنند. به دنبال آن مصعب تا آخر ايستادگي كرد تا اين كه كشته شد. اين رويداد در نيمه جمادي الاولي سال 72(ه.ق) اتفاق افتاد.وي هنگام مرگ 36 سال داشت. بعد ازقتل مصعب، عبدالله بن زبير در جنگ با عبد الملك مروان كشته شد. و اين امر در ماه جمادي الاخره سال 73 اتفاق افتاد. به اين صورت حكومت آل زبير به پايان رسيد.

ابراهیم مالک اشتر نخعی

ابراهیم فرزند مالک اشتر از شجاعان و نامداران بزرگ شیعه در سرزمین عراق بود او در سنین نوجوانی در کنار پدرش مالک اشتر در جنگ صفین با دشمنان امیرالمؤمنان علیه السلام نبرد کرد و چنان شجاعتی به خرج داد که همگان را مبهوت کرد.
ابراهیم پس از قتل مختار از دو جناح مخالف عبدالملک مروان و عبدالله زبیر دعوت به همکاری شد ولی او ترجیح داد به سپاه زبیر بپیوندد پس از پیوستن ابراهیم مالک به مصعب شامیان به وحشت افتاده و برای جنگ با مصعب آماده شدند دو سپاه در غرب عراق و منطقه سامرا به هم رسیده و با هم به نبرد پرداختند در این نبر عبدالملک مروان پیروز شد و در نتیجه ابراهیم مالک اشتر نخعی و مصعب کشته شدند.
قتل ابراهیم مالک و مصعب در پانزدهم جمادی الاول به وقوع پیوست.

ابن حر

ابن حر را در مختارنامه در قالب یک شخصیت جوان و اوباش نمایش داده بودند که با شخصیت اصلی او تطابق نداشت .عبیدالله ابن حر جعفی از اشراف شجاعان و شعرای معروف کوفه بود او پس از قتل عثمان کوفه را به قصد شام ترک کرد و در کنار معاویه جای گرفت و با سپاه او در صفین شرکت جست. ابن حر در منزل بنی مقاتل با کاروان امام حسین (ع) روبرو شد امام از او یاری خواست ولی پیشنهاد امام را رد کرد.
ابن حر پس از مرگ یزید و فرار ابن زیاداز شهر کوفه با مختار همصدا شد و به همراه گروهی به مدائن رفت و لی سپس در کنار مصعب ابن زبیر با مختار جنگید پس از مدتی مصعب به او مضنون شد و او را حبس کرد و مدتی بعد با شفاعت گروهی از قبیله مزحج-وی را آزاد ساختند –ابن حر پس از آزادی به عبدالملک مروان پیوست و چون به کوفه آمد شهر را در دست کارگزاران ابن زیاد دید او مورد تعقیب خصم قرار گرفت و با بدنی مجروح بر کشتی سوار شد تا از فرات عبور کند وی برای فرار از اسارت خود را در آب انداخت و کشته شد.مورخان مرگ اورا در سال ۶۸ قمر ی نوشته اند.مصعب ابن زبیر بدن نجس ابن حر را بر دروازه کوفه بدار آویخت.

منبع: سایت پاسخگو
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا