ساماندهی انبار اسقاط

hparhizi

عضو جدید
سلام خدمت دوستان مهندسی صنایع

مدتی بود به خاطر مشغله زیاد و تغییر شغل ,خبری از سایت نداشتم واز همه مدیران عذرخواهی میکنم

من یه case رو که برای خودم بعنوان پروژه تعریف شده میخواستم جهت بحث و بررسی خدمت دوستان ارائه بدم و از نظراتتون استفاده کنم .

فکر میکنم که این بحث بسیار مورد توجه بوده و احتمالا خیلی از بچه های مهندسی صنایع در طول دوران کاری خودشون با این مورد روبرو خواهند شد .

موضوع مورد بحث "طرح ساماندهی به انبار اسقاط " هستش

همانگونه که همه میدونید کلا توی صنایع داخل کشورمون به انبارها توجه انچنانی نمیشه و معمولا به انبار قطعات یا مواد بعنوان انباری دیده میشوند نه انبار

این در حالیست که عموما بیش از 70 درصد سرمایه در گردش سازمان در انبار ها قرار دارد و مدیرانی که در این بخش توجه لازم رو به خرج ندهند هر لحظه احتمال ورشکستگی رو باید
انتظار داشته باشند .

من در آینده سعی میکنم کم کم مطالبی رو در این بخش ارائه بدم و
لطفا از دوستان هر کسی که در این زمینه اطلاعاتی داره به اشتراک بزاره
 

nayyeri1982

عضو جدید
سلام
خيلي فكر خوبيه. احتمالا انبارهاي ضايعات و اسقاطي كه پيچيدگي هايي داشته باشه كه انبارهاي مواد و ملزومات نداشته باشه. استفاده خواهيم كرد.
 

hparhizi

عضو جدید
اقلام ضایعاتی به اقلامی گفته میشود كه پس از مصرف قابلیت استفاده خود را از دست داده اند و تحت هیچ شرایطی در آینده قابلیت بازیابی جهت استفاده را ندارند یا هزینه تعمیر و بازسازی آنها توجیه پذیر نمیباشد .اقلامی از قبیل قراضه آهن ، چوب ضایعاتی ، پلاستیك ضایعاتی ، بقایای اقلام ساختمانی ، ضایعات غیر قابل استفاده مواد و محصولات ، مواد و محصولات از تاریخ مصرف گذشته و ....

كه این اقلام نیز به دو دسته تقسیم میشوند :
اقلام ضایعاتی قابل فروش : اقلامی هستند كه علیرغم غیر قابل استفاده بودن در سازمان، مشتریان خاصی دارند كه حاضر هستند برای خرید آنها مبلغ مورد قبولی را به سازمان پرداخت نمایند كه اصطلاحاً به این اقلام اسقاط نیز گفته میشود .

اقلام ضایعاتی غیر قابل فروش :اقلامی هستند كه علاوه بر غیر قابل استفاده بودن برای سازمان ، قابلیت استفاده در جای دیگری را نیز ندارند و اصولا نگهداری آنها نه تنها هیچگونه سودی برای سازمان ندارد بلكه ممكن است علاوه بر صرف هزینه جهت نگهداری آنها مشكلات زیست محیطی و یا ایمنی را برای سازمان بوجود آورند كه اصطلاحاً به این اقلام دور ریز گفته میشود .
 

hparhizi

عضو جدید
[FONT=&quot]اقلام مازاد به اقلامی گفته میشود كه زمانی برای مصرف در سازمان خریداری شده اند اما بدلیل تغییر مشخصات مواد و یا تغییر اسمبلهای دستگاهها ، تغییر مكانیزاسیون ماشین آلات و یا تغییرات در دكوراسیون دفاتر و ...در جایی قابل استفاده نیستند كه میتوان این اقلام را به دو دسته تقسیم بندی نمود :
[/FONT] [FONT=&quot]اقلام مازاد نو :[FONT=&quot] این اقلام اقلامی هستند كه به همراه ماشین آلات و یا جهت شارژ انبار در دوره ای خریداری شده اند اما بنا بر یكی از دلایل فوق از انبار خارج نشده اند و بعنوان موجودی انبار نگهداری شده و علاوه بر راكد نمودن بخشی از منابع سازمان هزینه های انبار داری و نگهداری برای آنها پرداخت میشود . [/FONT]
[/FONT] [FONT=&quot]اقلام مازاد دست دوم :[FONT=&quot] این اقلام اقلامی هستند كه در زمان مناسب خریداری شده و جهت استفاده از انبار دریافت گردیده اما بنا بریكی از دلایل فوق مجدداً از دستگاه جدا شده اند كه با توجه به كاركرد صحیح و قابل استفاده بودن امكان چشم پوشی از آنها وجود ندارد و میتوانند در رده اقلام مازاد نو قرار گیرند .[/FONT][/FONT]
 

s22a2ch

مدیر بازنشسته
تشکر

تشکر

ممنونم از مطالب خوبتون که میذارید.
من واقعا" تشکر می کنم و میدونم با وجود مشغله کاری که دارین باز وقت میذارید و اطلاعات خودتون رو در اختیار من و همه کاربرا میذارید.
ممنون که مطالب رو با حجم کم میذارید تا همه با حوصله بخونن و منتظر اطلاعات بعدی میشن.
اگه لطف کنید و ادامه بدید این مطلب رو ممنون میشم.
 

hparhizi

عضو جدید
ممنون از لطف شما

امیدورام که مطالب خوبی رو در اختیار دوستان قرار بدم
ولی انتظار دارم که بچه های با تجربه فروم هم در بحث و تبادل نظر شرکت کنند و از مجموع مطالبی که در این بخش رد و بدل میشه خودم هم بهره برداری کنم

اگه کسی از دوستان
مطلبی به صورت
case study
نمونه پروژه یا مقاله
عکس و فیلم
داره که میتونه کمک بیشتری در درک مطلب بکنه
خوشحال میشم که به اشتراک گذاشته بشه .
 

hparhizi

عضو جدید
[FONT=&quot]كمیته ضایعات : [FONT=&quot]از آنجائیكه تصمیم گیری در خصوص اقلام ضایعاتی و اسقاطی تنها تا مرحله تحویل به انبار اسقاط خلاصه نشده و نیاز است كه در دوره های مشخص با دلایل زیر :

[/FONT]
[/FONT] · [FONT=&quot]حفظ نظامات تعیین شده در انبار ها
[/FONT] · [FONT=&quot]استفاده از منابع مالی اقلام راكد
[/FONT] · [FONT=&quot]حركت به صورت تولید ناب و التزام به رعایت موازین تعیین شده در 5s
[/FONT] [FONT=&quot]
نسبت به خروج اقلام غیر قابل مصرف در سازمان اقدام مناسبی صورت گیرد .

[/FONT] [FONT=&quot]لذا بمنظور جلوگیری از بروز هرگونه اشتباه یا اختلاف نظر در خصوص تعیین تكلیف اقلام اسقاطی و ضایعاتی پیشنهاد میگردد كمیته ای تحت عنوان كمیته ضایعات با عضویت افراد تصمیم گیرنده و موثر در سازمان تشكیل شود و اتخاذ تصمیم نهایی در خصوص اینگونه اقلام در این كمیته صورت پذیرد .
[/FONT] [FONT=&quot]اعضای كمیته میتوانند مدیران میانی و رئوسای قسمتها باشند و با نظر مدیر عامل هر یك از شركتهای گروه تعیین شوند .
[/FONT] [FONT=&quot]اما حضور متولیان بخشهای زیر در كمیته الزامیست :

[/FONT] · [FONT=&quot]مدیر عامل یا نماینده مدیریت هر واحد ( بعنوان تصمیم گیرنده نهایی سازمان )
[/FONT]
·
[FONT=&quot]نماینده حسابداری (بمنظور بررسی و روشن نمودن موارد مالی پیمانكاران خریدار ضایعات)

[/FONT]
·
[FONT=&quot]نماینده واحد فنی (بعنوان واحدی كه از لحاظ فنی به كاربرد قطعات در كل سازمان اشراف داشته و تصمیم نهایی در خصوص قابل استفاده بودن یا نبودن این اقلام از این واحد گرفته میشود)

[/FONT]
·
[FONT=&quot]نماینده واحد كنترل كیفی (بعنوان واحدی كه از لحاظ كیفی به كاربرد مواد در كل سازمان اشراف داشته و تصمیم نهایی در خصوص قابل استفاده بودن یا نبودن این اقلام از این واحد گرفته میشود)
[/FONT]

·
[FONT=&quot]نماینده برنامه ریزی و انبار (بعنوان دبیر جلسه و واحدی كه ورودی و خروجی اقلام اسقاطی تحت مسئولیت این واحد صورت میگیرد )

[/FONT]
·
[FONT=&quot]نماینده واحد تداركات (بعنوان واحدی كه متولی دریافت استعلام قیمتها ، برگزاری مزایدات عمومی و خصوصی و ارتبط با خریداران میباشد)

[/FONT]
·
[FONT=&quot]مسئول واحد انتظامات (بعنوان ناظر بر اجرای صحیح فروش ضایعات از طریق واحد انتظامات)

[/FONT]
·
[FONT=&quot]مسئول كمیته
HSE[FONT=&quot] ( بعنوان ناظر بر استفاده صحیح از منابع سازمان و جلوگیری از هر گونه اتلاف )[/FONT][/FONT]
 

hparhizi

عضو جدید
[FONT=&quot]روش شناسایی و تعیین تكلیف اقلام ضایعاتی :[/FONT]
[FONT=&quot]از آنجا كه از یكسو اقلام مازاد و ضایعاتی بدلیل غیر قابل استفاده بودن برای بخشهای مختلف سازمان جزو اقلام دست و پا گیر و بر هم زننده نظم سیستم حاكم بر آن بخش بوده و از سوی دیگر این اقلام جزو منابع سازمان هستند كه میتوانند یا در محلی دیگر در سازمان قابل استفاده باشند و یا از طریق فروش آنها منابع مالی را به سازمان برگشت میگردد متولیان هر بخش موظف میباشند كه در صورت اطلاع از وجود چنین كالایی در محدوده تحت نظارت خود، از طریق فرم تعیین تكلیف اقلام مازاد و ضایعاتی جهت تعیین تكلیف این اقلام اقدام نموده و پس از تكمیل فرم ، آنرا جهت تعیین تكلیف و بررسی به واحد فنی/ كنترل كیفی مربوطه ارسال نمایند.[/FONT]
[FONT=&quot] واحد فنی / كنترل كیفی با توجه به آشنایی بیشتر با اقلام تخصصی و جایگاه استفاده از آنها نسبت به تعیین تكلیف این كالاها اقدام مینماید بطوریكه كالا پس از تعیین تكلیف شامل یكی از موارد زیر خواهد شد :[/FONT]

[FONT=&quot]كالای نو مازاد(راكد) :[/FONT]
[FONT=&quot]این گروه اكثراً شامل آندسته از كالاهایی میشوند كه بعنوان قطعات یدكی یا مواد اولیه در انبارها نگهداری میگردند و بدلایل مختلف از جمله تغییر مكانیزاسیون ، تعییر اسمبلی دستگاهها ، تغییر روش تولید ، تغییر مشخصات مواد و محصولات و ... دیگر نیازی به نگهداری آنها در انبارها نیست و میتوان از طریق فروش آنها به سازمانهایی كه نیاز به این تجهیزات دارند منابع مالی راكد موجود در انبارها را كاهش داد جهت شناخت این اقلام میتوان به روش زیر عمل نمود :[/FONT]
[FONT=&quot]از آنجاییكه كه در كارخانه انبارهای متعددی وجود دارد و هر انبار به صورت مجزا اداره میشود پیشنهاد میگردد متولی هر انبار كه میتواند مدیران تولید هر یك از واحدها ، مدیرانبار قطعات و یا سایر متولیان مربوطه در پایان هر سال نسبت به تهیه گزارش اقلامی كه ظرف 3 سال گذشته گردشی نداشته اند و موجودی دار هستند در انبار های تحت نظر خود از سیستم همكاران سیستم اقدام نموده و به كمیته ضایعات جهت تصمیم گیری اعلام مینمایند .[/FONT]
[FONT=&quot]در كمیته ضایعات با توجه به حضور تمام مدیران و مسئولین تصمیم گیرنده در خصوص نحوه تعیین تكلیف اقلام راكد تصمیم گیری میشود و با توجه به اینكه این اقلام بصورت نو میباشند قیمت خرید اقلام میتواند مبنای تصمیم گیری جهت تعیین قیمت فروش آنها قرار گیرد .[/FONT]
[FONT=&quot]كالای مستعمل مازاد قابل مصرف[/FONT]
[FONT=&quot] :این كالا قابل استفاده در محل فعلی نبوده اما با توجه به سالم بودن آن میتواند در محل دیگری در همین سازمان مورد استفاده قرار گیرد كه در این صورت پس از تعیین تكلیف توسط واحد فنی/كیفی ، واحد مصرف كننده ضمن هماهنگی با انبار نسبت به تحویل آن به انبار قطعات یدكی بهمراه فرم مربوطه اقدام مینماید و انبار نیز جهت مشخص بودن موجودی این كالا آنرا از لحاظ سیستمی برگشت از مصرف نموده و در كنار سایر اقلام قابل تحویل قرار میدهد اما از لحاظ سیستمی آن را در انبار تحت عنوان انبار كالای مستعمل ثبت مینماید تا موجودی این اقلام از طریق سیستمی قابل كنترل باشد . در صورت نیاز به این كالا در آینده در اولین درخواست جهت رعایت [/FONT][FONT=&quot]FIFO [/FONT][FONT=&quot] نسبت به تحویل این كالا به جای كالای نو اقدام مینماید . در صورت ممانعت قسمت درخواست كننده از دریافت كالای دست دوم ، كالای نو تنها با مجوز مدیریت واحد فنی/كیفی از سوی انبار تحویل میگردد . [/FONT]
[FONT=&quot]ضمنا با توجه به اینكه قرار شده است این كالاها دارای موجودی شوند میبایست به صورت جداگانه و مجزا شده همانند قطعات نوی موجود در انبار ، به انبار تحویل گردد و تحویل مجموعه ای از كالاهای مستعمل توسط انبار صورت نگیرد . [/FONT]
[FONT=&quot]همچنین كالاهای مستعملی كه نیاز به تعمیر دارند میبایست ابتدا از طریق واحدهای مرتبط جهت تعمیر ارسال شده و پس از تعمیر به انبار تحویل گردند .[/FONT]
[FONT=&quot] كالای مستعمل مازاد قابل فروش : این گروه كالا قابل استفاده در محل فعلی نبوده ونه در محل دیگری از سازمان مورد استفاده قرار میگیرد اما شرایط كالا به گونه ای است كه جهت سازمانهای دیگر قابل استفاده بود و حاضر هستند كه جهت خرید آن تحت عنوان كالای دست دوم به سازمان مبلغی را پرداخت نمایند كه در این صورت پس از تائید واحد فنی / كیفی در خصوص قابل فروش بودن این كالا تحت این گروه ، مبلغی بعنوان مبلغ پایه پیشنهادی جهت فروش آن مشخص میگردد واحد مصرف كننده ضمن هماهنگی با انبار نسبت به تحویل آن به انبار ضایعات بهمراه فرم مربوطه اقدام مینماید و انبار نیز جهت مشخص بودن موجودی این كالا آنرا را از لحاظ سیستمی برگشت از مصرف نموده و در كنار سایر اقلام قابل فروش قرار میدهد اما از لحاظ سیستمی آن را در انباری تحت عنوان انبار كالای مستعمل قابل فروش ثبت مینماید تا موجودی این اقلام از طریق سیستمی قابل كنترل باشد . مدیر انبار موظف است لیست اقلامی را كه در فاصله بین دو جلسه كمیته ضایعات بعنوان این گروه به انبار تحویل شده است به كمیته گزارش نموده و پیگیری های لازم را تا مرحله فروش این اقلام و خروج آنها از موجودی سیستمی انجام دهد .[/FONT]
[FONT=&quot]كالای ضایعاتی قابل فروش :[/FONT]
[FONT=&quot] این گروه از كالاها شامل كالاهایی هستند كه بصورت روزانه ، در سازمان ایجاد میشوند و امكان نگهداری آنها بصورت ماهیانه و یا تا زمان برگزاری جلسات كمیته ضایعات وجود ندارد از جمله : بطری ضایعاتی ، پریفرم ضایعاتی ، چوب ضایعاتی ، قراضه آهن ضایعاتی ، پلاستیك ضایعاتی و ...[/FONT]
[FONT=&quot]جهت فروش این اقلام میتوان در ابتدای هر سال از طریق برگزاری مزایده و درج آ گهی در روزنامه نسبت به تعیین پیمانكار خریدار اقلام ضایعاتی طی یك دوره مشخص(شش ماهه ، سالانه) اقدام نمود .[/FONT]
[FONT=&quot]این اقلام میتوانند در محوطه ای روباز، اما محصور شده و مشخص جمع آوری شوند و نیاز است یك نفر انباردار بعنوان انبار دار ضایعات زیر نظر مدیر انبار ،مسئول كنترل و بارگیری این اقلام تعیین شود . انبار دار ضایعات موظف است ، جهت ارسال سایر اقلام اسقاطی قابل فروش نیز طبق روش بارگیری و ارسال اقلام ضایعاتی و اسقاطی كه در زیر به آن اشاره خواهد شد اقدام نماید.[/FONT]
[FONT=&quot]كالای دور ریز : [/FONT]
[FONT=&quot]این گروه از كالاها شامل كالاهایی هستند كه بصورت روزانه ،یا موردی در سازمان ایجاد میشوند و نگهداری و فروش آنها از طریق كمیته ضایعات میسر نبوده و یا هیچ شخصی حاضر به پرداخت مبلغ برای آنها نمیباشد كه پس از تائید واحد فنی یا كنترل كیفی یا هر واحد مرتبط دارای صلاحیت در خصوص دور ریز بودن این كالا تحت این گروه ، واحد اقدام كننده كالا را بهمراه فرم مربوطه به انبار تحویل مینماید .[/FONT]
[FONT=&quot]مدیر انبار موظف است لیست اقلامی را كه در فاصله بین دو جلسه كمیته ضایعات بعنوان این گروه به انبار تحویل شده است به كمیته گزارش نموده و پس از دریافت تانیدیه دور ریز بودن این اقلام ،‌ پیگیری های لازم را ضمن هماهنگی با واحدهای انتظامات و خدمات جهت تخلیه این اقلام در محل جمع آوری زباله ها انجام میدهد .[/FONT]
 
آخرین ویرایش:
بالا