ساخت پهپاد دانش‌بنیان بدون برق با مداومت پروازی ۱۶ ساعت

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

ساخت پهپاد دانش‌بنیان بدون برق با مداومت پروازی 16 ساعت

یک شرکت دانش‌بنیان "پرنده عمودپرواز دکل موقت" ساخته است که به‌جای برق از باتری استفاده می‌کند و قادر است محموله را تا ارتفاع ۱۰۰متری و تا ۱۵ کیلوگرم جابه‌جا کند و مداومت پروازی ۱۶ساعته دارد.​

امیرحسین خسروآبادی؛ مدیر داخلی شرکت دانش‌بنیان "آوا شریف" در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: این شرکت یک پرنده یا پهپادی دانش‌بنیان‌شده که بسیار کاربردی است، ساخته است. این پرنده، یک پرنده مولتی‌روتور کابلی است که پرنده رصد است و در ارتفاعات قرار می‌گیرد و به‌خاطر وجود باتری در خود از برق استفاده‌ نمی‌کند و مداومت پروازی 16 ساعت دارد.
وی تصریح کرد:‌ این پرنده محموله‌ای تا ارتفاع 100متری را تا 15 کیلوگرم جابه‌جا می‌کند که عموماً دوربین‌های رصد است. به این دوربین‌ها در اصطلاح "دکل‌های موقت" نیز گفته می‌شود چراکه 100 متر به‌صورت موقت ارتفاع می‌گیرد. "پرنده عمودپرواز دکل موقت" اسم کامل این محصول دانش‌بنیان است.
خسروآبادی گفت: کار اصلی این شرکت، برداشت تصاویر هوایی است و کار روتین نقشه را انجام نمی‌دهیم و در حوزه هوا و فضا فعالیت می‌کنیم و کار اصلی ما اسمبل پرنده‌های هوایی است و به همین خاطر در تصویربرداری هوایی وارد شدیم.
وی گفت: فعالیت اصلی این شرکت، ارائه خدمات تصاویر هوایی به شرکت‌های نقشه‌برداری و پیمانکاران است که کارها را از پیمانکاران خصوصی می‌گیرند و برای بخش تصویربرداری‌های هوایی به ما مراجعه می‌کنند.
وی تأ‌کید کرد:‌ ما همچنین دو پرنده تصویربرداری یا نقشه‌برداری داریم که این پرنده‌ها خارجی‌اند و مدل آنها نیز از نوع عمودپرواز است چرا که اینها در چند مدل ارائه می‌شوند؛ این مدل پرنده‌ها البته معایبی نیز دارد که با توجه به حجم برداشت طی روز و مداومت پروازی بالا کمک می‌کند تا معایب این مدل‌ها خیلی به چشم نیاید.
این کارشناس شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: برداشت روزانه آن بسیار بیشتر از پرنده‌های داخلی است و از پرنده‌های نقشه‌برداری دیگر نیز بیشتر است مثل مولتی‌روتورها یا فانتوم‌های DGI که به‌خاطر نوع پرنده و نوع عمودپرواز بودنش است.
خسروآبادی گفت: ما در کشور نیز می‌توانیم همانند نمونه‌های خارجی را تولید کنیم البته به کیفیت آنها نخواهد رسید! یک‌سری از اقلام نیز که همیشه وارداتی است به‌عنوان مثال "موتور" قطعاً‌ وارداتی خواهد بود و ساخت موتور با این کیفیت بسیار سخت است و در این حوزه ما بسیار عقب هستیم، به‌عنوان مثال از لحاظ تولید موتور براشلس و موتورهای پرنده‌ها هنوز جای کار بسیار زیادی داریم.
وی خاطرنشان کرد: ایران قادر است که بدنه هواپیما را تا حد زیادی مشابه و با کیفیت نمونه‌های خارجی بسازد.
به گزارش تسنیم، هسته مرکزی این شرکت دانش‌بنیان از سال 1394 حول موضوع طراحی و ساخت پهپاد در دانشگاه صنعتی شریف شکل گرفت. فعالیت تیم به‌روی طراحی و ساخت انواع پهپادهای بال‌ثابت مولتی‌روتور و پهپادهای عمودپرواز بال‌ثابت (NTOL) متمرکز بود. در سال 1399 شرکت دانش‌بنیان طراحی پیشرفته آواشریف ثبت شد و تمام تمرکز شرکت حول دو محصول جدید نوآورانه معطوف شد: دسته اول مولتی‌روتورهای کابلی Tethered Drone و دسته دوم پهپادهای عمودپرواز بال ثابت (VTOL) در زمان حاضر تیم آوا از 15 نفر از فارغ التحصیلان و دانشجویان رشته‌های مختلف اعم از هوافضا، مکانیک مکاترونیک و الکترونیک تشکیل شده است.
دکل‌کابلی (Tethered) پهپادی است که قابلیت استقرار تا 24 ساعت در ارتفاع مشخص را دارد. این شرکت در زمینه طراحی و ساخت پهپاد دکل‌کابلی در کشور جزو شرکت‌های برتر این حوزه است. دکل‌های کابلی این شرکت دانش‌بنیان برای حمل محموله تا 15 کیلوگرم طراحی و ساخته شده‌اند.
یکی از پهپادهای عمودپرواز کابلی این شرکت پهپاد عمودپرواز کابلی رصد IR1 است.
پرنده رصد IR-1 برای رفع نیاز عمودپرواز کابلی توسعه داده شده است. پرنده 6موتوره، با ملخ 34اینچی با وزن برخاست حداکثر 45 کیلوگرم. بدنه این پرنده کاملاً کربن و تمامی اجزا در داخل ایران ساخته می‌شود. موتورهای این پرنده از نوع موتورهای Hobbywing X9 و خلبان خودکار آن pixhawk cube orange است. پارامترهای دما، ولتاژ ورودی و خروجی ESC، جریان، دور موتور و ولتاژ باتری‌ها تماماً در طول پرواز خوانده می‌شود و به ایستگاه زمینی انتقال داده می‌شود.
عملیات‌های موفق پرنده رصد IR1 به‌شرح زیر است:
  • مهر ماه 1400 این پرنده به‌صورت کابلی و با مدت زمان 3.5 ساعت تست مداومت در ارتفاع 30متری با محموله 3 کیلوگرم انجام داده است.
  • آبان ماه 1400 این پرنده پرواز 10ساعته مداوم با محموله 3کیلوگرمی و در ارتفاع پروازی 50 متر انجام داده است.
  • در روزهای پایانی آبان ماه 1400 این پرنده رکورد پرواز 25 ساعت پرواز مداوم در جزیره زیبای قشم را به ثبت رساند. در این پرواز در بیش از 12 ساعت از مدت زمان پرواز باد متوسط بین 10 تا 20 نات متغیر و باد لحظه‌ای تا 30 نات بود.
  • سه روز مداوم در آذر ماه هر روز از ساعت 7 صبح تا 13 بعدازظهر در یکی از جزایر جنوبی کشور عملیات دیده‌بانی انجام داده است.
  • در روز 22 بهمن ماه 1400 در مراسم راه‌پیمایی در خیابان آزادی مستقر شده و 3 ساعت عملیات تصویربرداری با محموله 7کیلوگرمی انجام داده است.
  • نصب انواع محموله‌های رله مخابراتی و آنتن گیرنده به‌روی پرنده به‌وزن 5 و 8 کیلوگرم و به‌صورت جرم نامتمرکز.
همچنین نمونه بزرگتر این پرنده با 8 موتور و کانفیگ مشابه در حال توسعه است.
 
بالا