ساخت خودروی دست ساز الکتریکی

prp-e

متخصص سیستم های Apple
کاربر ممتاز
سلام بر همه دوستان.

من خودروهای الکتریکی رو همیشه دوست داشتم (و دارم :D ) و همیشه دوست داشتم یک خودروی الکتریکی داشته باشم. و اگر در بازار نمونه ای موجود بود ، حتما یکی میخریدم ولی حیف که در بازار داخل مثل خارج از کشور نمیشه به این سادگی ها یک خودروی الکتریکی پیدا کرد. مهم نیست به نظرم اصلا. بگذریم. من به خودروهای ایتالیایی و آلمانی ، بخصوص لامبورگینی و پورش هم خیلی علاقه دارم. به طوری که همیشه دوست داشتم یکی از مدلهای کلاسیک اونها زیر پام باشه. یک پورش 911 مدل 1977 یا لامبورگینی میورا. خب این ها هم تا جایی که میدونم (و به چشم دیدم) فقط یک نمونه در تماشاگه خودرو دارن و نمونه های دیگری ازشون موجود نیست.
راه حل اولی که به ذهنم رسید، کیت کار کردن یک خودروی کوپه قدیمی بود. ولی باز اونم به قیمت های بالایی برای من تموم میشد. مثلا الان بخوام یک کامارو 1976 بخرم که از همه لحاظ سالم باشه، باید کم کم 20 میلیون تومن پیاده شم. در مورد سایر خودرو های کوپه مثل بیتل هم همین طور. پس راه حل دیگری به ذهنم رسید. هر دو علاقمندی خودم رو با هم ترکیب کنم و یک خودروی الکتریکی با بدنه میورا بسازم. و احتمالا جاهایی در تودوزی و دکور داخل اتاق هم از پورش 911 ایده گیری خواهم کرد.
به نظرتون زیادی روده درازی نکردم؟ :D
بگذریم. حالا تصمیمم بیش از پیش شده. چون موقعی که این فکرا به سرم میزد 10-12 سالم بود و الان 18 سالم هست. الان هم قدرت بدنی بهتری دارم :)cool:) هم فکری و هم عملی. خب جزییاتی از پروژه رو در اینجا ذکر مینمایم :

1. شاسی :
ساخت شاسی آسونه ولی به شرط داشتن طراحی خوب. خب من شاسی بیتل رو انتخاب کردم. ولی چون معمولا شاسیش به صورت اوراقی یافت میشه، پس تصمیم دارم یکی بسازم. البته نقشه شاسی بیتل رو از اینترنت دریافت کردم و به زودی روی کاغذ منتقلش میکنم. برای ساختش هم از آهن سیاه و همچنین لوله استفاده خواهم کرد.

2. موتور :
الکتریکی هست ولی کمک میخوام :D

3. سایر قسمت ها : بعدا مفصلا بحث میکنیم.
 

yosoufe

متخصص خودرو
کاربر ممتاز
سلام بر همه دوستان.

من خودروهای الکتریکی رو همیشه دوست داشتم (و دارم :D ) و همیشه دوست داشتم یک خودروی الکتریکی داشته باشم. و اگر در بازار نمونه ای موجود بود ، حتما یکی میخریدم ولی حیف که در بازار داخل مثل خارج از کشور نمیشه به این سادگی ها یک خودروی الکتریکی پیدا کرد. مهم نیست به نظرم اصلا. بگذریم. من به خودروهای ایتالیایی و آلمانی ، بخصوص لامبورگینی و پورش هم خیلی علاقه دارم. به طوری که همیشه دوست داشتم یکی از مدلهای کلاسیک اونها زیر پام باشه. یک پورش 911 مدل 1977 یا لامبورگینی میورا. خب این ها هم تا جایی که میدونم (و به چشم دیدم) فقط یک نمونه در تماشاگه خودرو دارن و نمونه های دیگری ازشون موجود نیست.
راه حل اولی که به ذهنم رسید، کیت کار کردن یک خودروی کوپه قدیمی بود. ولی باز اونم به قیمت های بالایی برای من تموم میشد. مثلا الان بخوام یک کامارو 1976 بخرم که از همه لحاظ سالم باشه، باید کم کم 20 میلیون تومن پیاده شم. در مورد سایر خودرو های کوپه مثل بیتل هم همین طور. پس راه حل دیگری به ذهنم رسید. هر دو علاقمندی خودم رو با هم ترکیب کنم و یک خودروی الکتریکی با بدنه میورا بسازم. و احتمالا جاهایی در تودوزی و دکور داخل اتاق هم از پورش 911 ایده گیری خواهم کرد.
به نظرتون زیادی روده درازی نکردم؟ :D
بگذریم. حالا تصمیمم بیش از پیش شده. چون موقعی که این فکرا به سرم میزد 10-12 سالم بود و الان 18 سالم هست. الان هم قدرت بدنی بهتری دارم :)cool:) هم فکری و هم عملی. خب جزییاتی از پروژه رو در اینجا ذکر مینمایم :

1. شاسی :
ساخت شاسی آسونه ولی به شرط داشتن طراحی خوب. خب من شاسی بیتل رو انتخاب کردم. ولی چون معمولا شاسیش به صورت اوراقی یافت میشه، پس تصمیم دارم یکی بسازم. البته نقشه شاسی بیتل رو از اینترنت دریافت کردم و به زودی روی کاغذ منتقلش میکنم. برای ساختش هم از آهن سیاه و همچنین لوله استفاده خواهم کرد.

2. موتور :
الکتریکی هست ولی کمک میخوام :D

3. سایر قسمت ها : بعدا مفصلا بحث میکنیم.

سلام
کار قشنگی می خوای بکنی! یه چیزی بهت می گم ولی نا امید نشو! تو فضای حداقل تالار مکانیک معمولا نمی شه کار پروژه ای انجام داد! (به صورت مجازی) پیشنهادم اینه که حضوری ش کن! یه گروه تشکیل بده به صورت گروهی. مطمئنا به بچه های برق هم نیاز خواهی داشت.

پروژه ای که می خوای شروع کنی یکم به نظر سنگین میاد! من پیشنهادم اینه که با یه خودروی کوچیک شروع کن. مثلا RC ها. البته همه جای دنیا یه مسابقه ای هست به اسم SAE Formula Student که دانشجو های مهندسی خودرو (ارشد و کارشناسی) از هر دانشگاه یه ماشین البته بنزینی سره هم می کنن. خیلی چیزاشو طراحی می کنن. ماشین شون از جنبه های مختلف تحت آزمایش قرار می گیره و امتیاز داده می شه. و رتبه بندی می شه! خوب حتما چون تیم دانشگاهی از کمک استاد های مهندسی خودرو (که البته از استاد های ما عملی تر کار می کنند) استفاده می کنند. برا همین حدس می زنم کاری که می خوای بکنی یکم بزرگ برات! و هزینه بر!

تا چه حد با مسائل طراحی و این جور چیزا آشنایی داری؟ مثلا همین طراحی شاسی!
 

prp-e

متخصص سیستم های Apple
کاربر ممتاز
خب یوسف جان من با توجه به این که هنوز توکار نیومدم اطلاعاتم پایینه. از لحاظ تئوری خیلی چیزا از ماشین میدونم ولی در عمل تقریبا صفرم :D. اما برای طراحی بدنه و شاسی ، هر دو رو ایده گیری کردم. از Blue Print های Mercedes Benz 500K و VW Beetle و همچنین Porsche 911 ایده های شاسی ، بدنه و ... رو تونستم استخراج کنم.

این خودروی ما ، نه سرعتی هست و نه قدرتی. یک چهارچرخه که بتونه توی کوی و کوچه و خیابون راه بره. از همه مهم تر سوالی هست که دارم. تا جایی که میدونم کویل در خودرو وظیفه چند برابر کردن ولتاژ یا جریان ورودی از باتری رو داره (البته دقیق یادم نمیاد خیلی وقت پیش در کتابی خونده بودم) و میخوام بدونم آیا کویل مثل اینورتر عمل مکینه؟ یعنی موج شبه سینوسی ایجاد میکنه؟ فکر کنم اگر اینطور باشه بشه موتور کولر رو باهاش راه اندازی کرد.

از طرف دیگر میخوام بدونم اگر موتور الکتریکی باشه، میتونم شاسی رو از چوب تهیه کنم؟ (بدنه 100% فایبر خواهد بود).
 

yosoufe

متخصص خودرو
کاربر ممتاز
خب یوسف جان من با توجه به این که هنوز توکار نیومدم اطلاعاتم پایینه. از لحاظ تئوری خیلی چیزا از ماشین میدونم ولی در عمل تقریبا صفرم :D. اما برای طراحی بدنه و شاسی ، هر دو رو ایده گیری کردم. از Blue Print های Mercedes Benz 500K و VW Beetle و همچنین Porsche 911 ایده های شاسی ، بدنه و ... رو تونستم استخراج کنم.

این خودروی ما ، نه سرعتی هست و نه قدرتی. یک چهارچرخه که بتونه توی کوی و کوچه و خیابون راه بره. از همه مهم تر سوالی هست که دارم. تا جایی که میدونم کویل در خودرو وظیفه چند برابر کردن ولتاژ یا جریان ورودی از باتری رو داره (البته دقیق یادم نمیاد خیلی وقت پیش در کتابی خونده بودم) و میخوام بدونم آیا کویل مثل اینورتر عمل مکینه؟ یعنی موج شبه سینوسی ایجاد میکنه؟ فکر کنم اگر اینطور باشه بشه موتور کولر رو باهاش راه اندازی کرد.

از طرف دیگر میخوام بدونم اگر موتور الکتریکی باشه، میتونم شاسی رو از چوب تهیه کنم؟ (بدنه 100% فایبر خواهد بود).

ببین این جور سوال های برقی رو از بچه های برق باید بپرسی! برا همین می گم یه تیم لازم داری. انتخاب جنس شاسی وابسته به المان هاییه که انتخاب می کنی. و وزنی ه که باید شاسی تحمل کنه! ببین این اطلاعات کیفی تو مهندسی پشیزی ارزش نداره! باید حساب کتاب کرد. یعنی تو یه سیکل طراحی قرار بگیره که چندین بار باید حساب کتاب ها و شبیه سازی های مکرر انجام بشه تا یه سیستم اولیه با بازدهی خیلی پایین برسی! منم به عنوان یک مهندس صفر نمی تونم آن چنان کمکت کنم.

من هنوز پافشاری دارم که بیای یه خودروی کوچیک در ابعاد RC ها طراحی کنی که هم هزینه ش برات کمه هم تجربه هایی کسب می کنی با ارزش! البته با محاسبات لازم طراحی کن! وگرنه خیلیا میان المان های یک خودرو را کیلویی میزارن کنار هم و خودرو خیلی زیبا هم کار می کنه ولی به هیچ دردشون نمی خوره از لحاظ تجربی و علمی! تو بیا یه خودروی RC طراحی کن که هر چرخ به طور مجزا موتور خودشو داشته باشه! تو انتخاب موتور دقت کن! بعد می تونی همون خودروی خودت و روش سیستم های کنترلی بکار ببری مثلا Cruise Control یا Traction Control یا هر سیستم دیگه ای!

من مقاله ی علمی ای دیدم که طرف اومده بود سیستم کنترلی جدید برای خودرو طراحی کرده بود و رو همین RC ها عملیش کرده بود. کاربرد سیستم بدین گونه بود که هنگامی که ماشین فقط روی دوچرخ مثلا دو چرخ راست یا دو چرخ چپ قرار می گرف، یعنی در حال چپ کردن بود به طوری از گاز و ترمز و فرمان استفاده کنه که ماشین برگرده سره جاش و رو چهار چرخ بیاد زمین.

آقا یاهو pm داده بود نشناختم، ببخشید.
 

prp-e

متخصص سیستم های Apple
کاربر ممتاز
ببین این جور سوال های برقی رو از بچه های برق باید بپرسی! برا همین می گم یه تیم لازم داری. انتخاب جنس شاسی وابسته به المان هاییه که انتخاب می کنی. و وزنی ه که باید شاسی تحمل کنه! ببین این اطلاعات کیفی تو مهندسی پشیزی ارزش نداره! باید حساب کتاب کرد. یعنی تو یه سیکل طراحی قرار بگیره که چندین بار باید حساب کتاب ها و شبیه سازی های مکرر انجام بشه تا یه سیستم اولیه با بازدهی خیلی پایین برسی! منم به عنوان یک مهندس صفر نمی تونم آن چنان کمکت کنم.

من هنوز پافشاری دارم که بیای یه خودروی کوچیک در ابعاد RC ها طراحی کنی که هم هزینه ش برات کمه هم تجربه هایی کسب می کنی با ارزش! البته با محاسبات لازم طراحی کن! وگرنه خیلیا میان المان های یک خودرو را کیلویی میزارن کنار هم و خودرو خیلی زیبا هم کار می کنه ولی به هیچ دردشون نمی خوره از لحاظ تجربی و علمی! تو بیا یه خودروی RC طراحی کن که هر چرخ به طور مجزا موتور خودشو داشته باشه! تو انتخاب موتور دقت کن! بعد می تونی همون خودروی خودت و روش سیستم های کنترلی بکار ببری مثلا Cruise Control یا Traction Control یا هر سیستم دیگه ای!

من مقاله ی علمی ای دیدم که طرف اومده بود سیستم کنترلی جدید برای خودرو طراحی کرده بود و رو همین RC ها عملیش کرده بود. کاربرد سیستم بدین گونه بود که هنگامی که ماشین فقط روی دوچرخ مثلا دو چرخ راست یا دو چرخ چپ قرار می گرف، یعنی در حال چپ کردن بود به طوری از گاز و ترمز و فرمان استفاده کنه که ماشین برگرده سره جاش و رو چهار چرخ بیاد زمین.

آقا یاهو pm داده بود نشناختم، ببخشید.

خب سوال برقی رو میرم از بچه های برق میپرسم.

راستش رو بخوای قبلا تجربه این طور کارها رو در رباتیک داشتم. ربات مسیریاب یا مین یاب تفاوتی با RC نداره. حتی به نظرم بهترم هست چون خودش داره حرکت میکنه و از جایی کنترل نمیشه. در مورد المان های کیلویی بله زیاده. چون کسی مثل من که درس خودرو رو نخونده، با یک موتور CG و یک شاسی اوراقی کارتینگ برای خودش یک ماشین سر هم میکنه و کیفش رو میبره. اما من دیدم بلندتره. میخوام در زمینه الکتریکی ها کار کنم.

در مورد وزنی که شاسی تحمل میکنه :
1. اول از همه 150 کیلو برای سرنشینان حداقل .
2. وزن موتور ، باتری و بدنه (البته بدنه فایبر اونقدر سبک هست که مشکلی نباشه).
 

prp-e

متخصص سیستم های Apple
کاربر ممتاز
من برای انجین ترکیب این رو در نظر گرفتم : موتور برق + موتور کولر. موتور برق های ارزون قیمت 12-13 کیلووات رو میشه پیدا کرد و موتور کولر هم که بسته به نوع کولر 8000 وات و ... داره :D .

اما موتور برق دیزلی (یا بنزینی) + موتور کولر ایجاب میکنه شاسی رو حتما از قوطی تهیه کنم.
 

khoyboy

عضو
سلام خدمت دوستان ؛انگار دير رسيدم!!
ولى چند تا مطلب مفيد برات دارم:
اول کويل:داداش بله کويل برق رو چندين برابر مى کنه وحتى قادره به بالاى چند هزار ولت برسونه فقط نکته قابل توجه اين هست که فقط مقطعى و صدم ثانيه اينکار رو مى تونه انجام بده .يعنى خيلى کوتاه.
يه لحضه برق ميره بالا زود تخليه ميشه خيلى زود.
راجع شاسى چوبى:
امکان نداره موفق شى چون:
اگه از چوب معمولى بهره بگيرى سبک ميشه ولى استحکام و قدرتش خيلى پايينه مگر اينکه از چوب جنگلى استفاده بشه مثل چنار که خيلى گرونه و خيلى سنگين وزن!!
پس بايد بيخيالش بشى.
بهترين گزينه براى ساخت شاسى لوله هست چون استحکام و قدرت کافى رو داره.
با توجه به مواردى که تو گفتى به نظرمن کاربردى ترين لوله و قوطى هست.

و اما کولر:بايد کلا بيخيال نصبش بشى.
چون اگه برقى کنى که چون مصرف بالا هست زود با مشکل برق مواجه ميشى و....

50سال پيکان کولر نداشت!
هنوز توجاده جولون ميده!


راستش من خودم رو کاغذ وتئورى يه خودرو طراحى کردم وتمام مراحلش روفکر کردم اما مشکل مالى نزاشت اجرا کنم حيف!
 

home144

عضو جدید
از موتور کولر استفاده نکن.موتور های آسنکرون بدردت نمی خوره. چون شتاب اولیه اش خیلی پایینه
 

khoyboy

عضو
نظر دوستمون هم که گفت براى هر چرخ يه موتور الکتريکى :خيلى خوبه و کاملا اصولى هست اما چند تامشکل هست،
اگه از موتور هاى ضد آب و غيرحساس بهره ببرى هزينت خيلى بالاميره.
چون کنارچرخ هميشه مرطوب وخاکى هست نميشه موتور معولى نصب کرد مگر داخل اتاق باشه وبا پلوس انتقال بدى که به نظرم خوب در نياد چون وزن تو وسط خودروت انباشته ميشه و اصلا تعادلت برقرارنميشه چون بدنه فايبر مى سازى.
بهترين راه استفاده ترکيبى از ژنراتور و موتورالکتريکى هست!!!!
يعنى برق روبه يک ژنراتور کم مصرف بدى اون برقت رو زياد کنه بده به يک الکترو موتور قوى دراين صورت شايد جواب بگيرى.
انتقال قدرتت رو هم اگه برق زياد بلدى يه سيستم کنترول دور براى الکتروموتور طراحى کن.اگه زياد بلد نيستى:واريوماتيک برتره چون قدرت اوليه برات مهمه و سرعت پس از حرکت.
اميدوارم حرف هام به دردت بخوره.
اگه کسى نظرى داره راجع مطالب حتما بگه.
 

home144

عضو جدید
عزیزم. خودروی الکتریکی ساختنش هم سخته هم هزینه بر اما اگه عزمت راسخه حتما می تونی چون کار نشد نداره. فقط یه مسئله ای که حتما جدی باید در موردش فکر کنی بحث باتری هاست که هم سنگینه هم فوق العاده گرون که گذشته از اینها تو ایران شک دارم گیرت بیاد. بنظرم اگه کارتو با موتور بنزینی آغاز کنی بهتره. از موتور موتور سیکلت هم می تونی استفاده کنی. خیلی ساده تره. انشاالله موفق باشی. نتیجه پیشرفتات رو هم بیار بذار ببینیم
 

prp-e

متخصص سیستم های Apple
کاربر ممتاز
خب دوستان تا به اینجا :

1. جنس شاسی : از لوله گاز 2 اینچی استفاده خواهم کرد. (البته هنوز نمیدونم دستگاه جوش دست دوم یا کرایه ای کجا گیر میشه آورد چون نوش 500 تا 750 قیمت داره و انقدر نمیخوام بابت چیزی که شاید سالی یه بار ازش کار بکشم هزینه کنم).

2. جنس بدنه : همون فایبر استفاده خواهم کرد.

3. موتور و گیربکس : ترکیب موتور برف پاک کن با گیربکس دوچرخه دنده ای ها رو انتخاب کردم.
 
بالا