ساخت ترانزیستوری در اندازه یک مولکول

X_shadow

عضو جدید
دانشمندان با ساخت ترانزیستوری در حد و اندازه یک مولکول تحولی بنیادین در عرصه صنایع الکترونیک سازی جهان ایجاد کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، تصور استفاده از ترانزیستوری در حد و اندازه یک مولکول در یک iPod برای کنترل جریان الکتریسیته، هر ذهنی را به خود مشغول می کند.

به گفته دانشمندان iPod های آینده با استفاده از جریان الکتریسیته کنترل شده به وسیله ترانزیستورهای مولکولی، می توان تا یک تریلیون بایت حافظه معادل بک هزار گیگا بایت حافظه را ارایه کرد.

چارلز استافورد از اساتید برجسته فیزیک با همکاری دکتر دیوید کاردامور در آمریکا اکنون موفق شده اند تا وسیله ای را خلق کننده که با استفاده از آن امکان تبدیل یک مولکول واحد به ترانزیستور شود.

این وسیله جدید ترانزیستور کوانتومی Quantum Interference Effect Transistor نام دارد که می تواند مولکول واحد را به ترانزیستور تبدیل کند و در عین حال ترانزیستور مولکولی تولید شده از عملکرد کاملا مشابهی با ترانزیستورهای طبیعی برخوردار باشد.

بر اساس گزارش آریزونا دیلی، مولکول انتخاب شده در این فرآیند، مولکول برنز است چون این مولکول حلقوی به امواج الکترونی این اجازه را می دهد تا در دو مسیر تقابلی حرکت کنند.

استفافورد در ادامه گفت: در این سیستم جدید که طی دو سال گذشته راه اندازی شده است، دو رشته سیم برای جریان الکتریکی و یکی برای کنترل جریان وجود دارد. ما هنوز در ابتدای راه هستیم و باید آزمایشات بیشتری در این زمینه صورت گیرد.
 
بالا