زنانی ک ایرانی بودند...

*Maedeh.archi*

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز







.
زیست شناسی - پردیس ثابتی
پردیس ثابتی (زاده ۱۳۵۴ در تهران) اکنون زیست شناس برجسته ایرانی - آمریکایی اهل فلوریدا و ساکن ماساچوست در ایالات متحده آمریکا و استاد دانشگاه هاروارد است.
ثابتی سومین زنی در تاریخ است که با معدل ۱۰۰ و مدارج کامل (به لاتین (Summa Cum Laude از مدرسه پزشکی دانشگاه هاروارد آمریکا فارغ التحصیل شده است. وی بعنوان یکی از سرشناس ترین محققان آمریکا در زمینه بررسی ژنوم مالاریا، از بنیاد بیل و ملیندا گیتس بالغ بر ۲ میلیون دلار بودجه تحقیقاتی دریافت کرده است. پردیس ثابتی اخیرا نیز به عنوان یکی از ۱۰۰ چهره نابغه جهان از سوی گروه بین المللی Creators Synectics معرفی شده است. شبکه خبری سیانان نیز در سال ۲۰۰۷، ثابتی را به عنوان یکی از ۸ نوابغی که دنیای ما را متحول خواهند ساخت عنوان کرده است. تحقیقات وی در خصوص تکامل انسانی در طیف وسیعی از نشریات معتبر علمی و تحقیقاتی جهان نظیر نیچر و ساینس منتشر شده است. دکتر ثابتی تاکنون بالغ بر ۲۰ اثر علمی و تحقیقاتی را به رشته تالیف درآورده است. وی همچنین عضو هیئت ناظرین متخصص در گردهمایی سال ۲۰۰۸ مجمع جهانی اقتصاد بود.
فضا نوردی
انوشه انصاری
او متولد شهر مشهد در ایران است. انوشه همیشه عاشق فضا و فضانوردی و درپی راه یافتن به فضا بوده‌است. وی در سال ۱۳۶۳ به همراه خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرد. وی اولین فضانورد ایرانی الاصل دنیاست و اولین زن کیهان‌گرد و چهارمین نفری است که هزینهٔ سفر فضایی خود را پرداخت کرده ‌است. او همچنین پس ازعبدالاحد مومند فضانورد افغان دومین فضانورد فارسی ‌زبان است. انصاری ترجیح می‌دهد درمورد خود از عنوان «فضانورد همراه» به‏‏جای واژهٔ «گردشگر فضایی» استفاده کند.
ژنتیک
رکسانا مصلحی
رکسانا مصلحی یک متخصص ژنتیک است که اکثر تحقیقات و پژوهش های وی در رابطه با سرطان و راه های درمان آن معطوف بوده است .
او در ایران متولد شد و در کانادا رشد کرد و هم اکنون استادیار بخش ژنتیک دانشگاه نیویورک است. وی در دانشگاه کلمبیا تحصیلات خود را سپری کرد و جوایزی را در زمینه تدریس و شیوه ی خوب علم آموزی همچونAward for Excellence in Teaching (UBC) وBiovision Fellowship را دریافت کرده است.
ریاضیات
مریم میرزاخانی
دکتر مریم میرزاخانی استاد جوان ایرانی، یکی از10 مغز برتر آمریکا
دکتر مریم میرزاخانی، استادیار جوان دانشگاه «پرینستون»، به عنوان یکی از 10 مغز برتر آمریکای شمالی معرفی شد و به او لقب سد شکن دادند. مریم میرزاخانی در سال های ۷۳ و ۷۴ ( سال سوم و چهارم دبیرستان) از مدرسه‌ی فرزانگان تهران موفق به کسب مدال طلای المپیاد ریاضی کشوری شد و بعد از آن در سال ۱۹۹۴ در المپیاد جهانی ریاضی هنگ کنگ با ۴۱ امتیاز از ۴۲ امتیاز مدال طلای جهانی گرفت. سال بعد یعنی ۱۹۹۵ در المپیاد جهانی ریاضی کانادا با ۴۲ امتیاز از ۴۲، رتبه ی ۱ طلای جهانی را به دست آورد.
میرزاخانی از جمله بازماندگان سانحه غم‌بار سقوط اتوبوس حامل نخبگان ریاضی دانشگاه صنعتی شریف به دره در اسفندماه سال 76 است.
ادبیات
دکتر آذر نفیسی
خبرنگاری
کریستین امانپور
کریستین امان‌پور فرزند محمد امان‌پور مدیر هواپیمایی ایرانی و همسر بریتانیایی او پاتریشیا است. کریستین تحصیلات خود را تا سن یازده سالگی در ایران و پس از آن تا پایان دوره دبیرستان در بریتانیا انجام داد. سپس به دانشگاه رودآیلند در آمریکا رفت و تحصیل خود را در رشته روزنامه‌نگاری در در سال ۱۹۸۳ به پایان رساند. کریستیان امانپور مجری برنامه «این هفته» در شبکه ای‌بی‌سی است. او پیش‌تر گزارشگر ارشد بخش اخبار بین‌المللی شبکه خبری سی‌ان‌ان بود. او یکی از خبرنگاران نامدار ایالات متحده آمریکا است.او از خبرنگاران جنگی متبحر جهان به شمار می‌رود. گزارش‌های امان‌پور از بالکان باعث شد که در سال ۱۹۹۴ جایزه امی دو جایزه جورج فاستر پیبادی، دو جایزه جورج پولک و جایزه شجاعت در گزارشگری دریافت کند. او همچنین مصاحبه‌های بسیاری انجام داده‌است که از آن جمله می‌توان به مصاحبه با ژاک شیراک (2003) قبل از جنگ عراق، محمود عباس (2003) ، ملک عبدالله (1999) ، پرویز مشرف (2001) ، یاسر عرفات(2000) و محمد خاتمی (1997) اشاره کرد. او به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و فارسی مسلط است.
موسیقی
گلنوش خالقی
روح الله خالقی به همراه دخترش گلنوش












































































































































































 
آخرین ویرایش:

ho_b

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرسی.
منم یه بیوگرافی در مورد معمار معروف ایرانی خانوم فرشید موسوی واستون میذارم. امیدوارم خوشتون بیاد.;)


فرشید موسوی، متولد ۱۳۴۱ در ساری
، معمار و استاد ایرانی علوم معماری مدرسه طراحی دانشگاه هاروارد امریکا است.
وی در دانشگاه‌های کلمبیا
و پرنستون به عنوان مشاور فعالیت می‌کند.
وی تا سیزده سالگی در ایران (ساری) بوده‌است و سپس برای ادامه تحصیل به
انگلستان می‌رود.
وی دانش آموخته
دانشگاه کینگز لندن، دانشگاه داندی و مدرسه معماری بارتلت می‌باشد.
پروفسور فرشید موسوی به مدت ۸ سال در
اتحادیه معماری لندن مشغول به تدریس بود و در این مدت ریاست موسسه معماری فرهنگستان هنرهای زیبا در وین را نیز بر عهده داشت.
علاوه بر سرپرستی این فرهنگستان فرشید موسوی بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ در این موسسه به تدریس نیز مشغول بود. وی به همراه همسرش الخاندرو زائراپولو شرکت معروف معماری Foreign Office Architects را در سال ۱۹۹۵ میلادی بنیان نهاد. وی در سال 2011 پس از جدایی از همسرش، بنیاد FMA را راه اندازی نمود.

او همچنین از داوران جایزه معماری آقاخان
است.

مقام‌ها
دریافت جایزه چارلز نیکس در سال ۲۰۰۵

دریافت جایزه نقشه کشی معماری برای پارک نوارتس و پارکینگ بزرگ بازل در مراسم سالانه ونیز در سال ۲۰۰۴

برنده طرح سینما آزادی تهران
 
آخرین ویرایش:

senaps

عضو جدید
کاربر ممتاز
چرا پست اول رو نقل قول در نقل قول گرفتید؟!! یه جوری شده!!! اصلا نمیشه خوندش.....ذره بین نداریم که...
 

vooroojak khanoom

عضو جدید
کاربر ممتاز
اطلاعات تاپيكت خيلي خوب بود..............ممنون ازت:w30:
فقط عكساي تاپيكت برام قابل روئيت نبود عزيز.........
 

shakibam

عضو جدید
کاربر ممتاز
وااااااااااااااااای من برم یه عکس قشنگ از خودم انتخاب کنم که موقعی که معروف شدم اونو بذارن که همه ببینن.
 

saman205

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرسی مهندس فابل تامله تایپیک تون
....
فقط نمیدونم چرا خانوم موسوی اسمش فرشید هست ...آخه ک چی بشه
 

مهربان

کاربر فعال تالار شیمی ,
کاربر ممتاز
من افتخال میتونم که ایلانی هستممممممممممممممممممممممممممم
 

Maryam21Tehran

عضو جدید
واقعا انگشت به دهن موندم
بخصوص پردیس جونم
به دختر بودن خودم افتخار میکنم؟!!!!!!!
زنده با
ایراااااااااان!!!!!!!!!!!!!!
thumbnail.aspx.jpeg
 
آخرین ویرایش:
بالا