زلزله امروز ژاپن! (یکی از ده زلزله بزرگ تاریخ!)

دانیال پارسی

عضو جدید

زلزله ۸٫۹ ریشتری که امروز شمال شرقی ژاپن را لرزاند باعث خسارات گوناگونی بر واحدهای تکنولوژی و صنعتی این کشور شده است.شرکت سونی از توقف تولید در ۶ کارخانه خود در شمال شرقی خاک ژاپن خبر می دهد.این کارخانه ها مشغول به تولید دیسک های بلو-ری ، هد مغناطیسی برای دیسک سخت و باتری بودند.با وجود این که برآورد مشخصی از میزان خسارات اعلام نشده است ،اما این رویداد ممکن است تاثیرات خود را در بخش های بازی ،فیلم و کامپیوتر دنیا نمایان کند. کنون و پاناسونیک دو شرکت مشهور ژاپنی دیگر نیز خساراتی را متحمل شده اند.کارخانه های پاناسونیک با کمی فاصله از مرکز فاجعه و در شهرهای شمالی Fukushima و Miyagi آسیب هایی دیده اند. اما این آسیب ها منجر به توقف تولیدات این شرکت نشده است.در آن طرف اوضاع برای کنون بحرانی نمی باشد و این شرکت معقتد است که می تواند به روال گذشته تولیدات خود را ادامه دهد.

این در حالی است که رقیب سنتی کنون ، یعنی نیکون در مورد خسارات وارده اظهار نظری نکرده. اما یکی از کارخانه های اصلی این شرکت در شهر Sendai که مشغول به تولیدات دوربین بود ممکن است آسیب هایی جدی را از سر گذرانده باشد.در این بین کمپانی های خودروسازی ژاپنی نیز بعضی سخت ترین آسیب ها از این فاجعه زیست محیطی تجربه کرده اند.خودروسازی های هوندا ،نیسان،سوبارو،تویوتا هر کدام ناچارا ۳،۵،۴،۲ عدد از کارحانه های خود را به تعطیلی در آوردند.
این توقف تولید و هرگونه مشکل بلند مدت در تولیدات شرکت هایی نظیر سونی اثراتی موج وار بر صنعت و تکنولوژی دنیا خواهد داشت.بسیاری از تولیدکنندگان کامپیوتر و تلفن های همراه نظیر اپل ، دل و غیره به تولیدات شرکت های ژاپنی به شدت نیازمند هستند./پایان مطلب
 

دانیال پارسی

عضو جدید
پيش بيني وقوع زمين لرزه ژاپن دو روز پيش از وقوع!!
در اين فيلم شخصي با توجه به زلزله هاي پيشين و شواهد علمي، وقوع زمين لرزه را بين تاريخ ١١ تا ١۵ مارچ در يکي از شهرهاي سانفرانسيسکو، لوس آنجلس، ميکزيکوسيتي ، تهران و توکيو پيش بيني ميکند. که با زلزله شب گذشته ژاپن اين پيش بيني درست از آب در مي آيد.

https://www.youtube.com/watch?v=r7QAZPb-IEQ
 

karkard

متخصص موشک
کاربر ممتاز
اعزام یک صد هزار امدادگر به مناطق زلزله زده ژاپن

ساعت خبر: 17:9 - تاريخ خبر: 22/12/1389

ژاپن روز شنبه از اعزام صد هزار نیروی امدادی برای کمک به آسیب دیدگان زلزله و سونامی در این کشور خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه، اعزام نیروهای بیشتر به مناطق زلزله زده ژاپن به دستور نائوتو کان نخست وزیر این کشور صورت گرفته است.
بر اساس این گزارش،‌ ‌کان دستور دو برابر شدن نیروهای اعزامی به مناطق زلزله زده ژاپن را صادر کرده است.
وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد صد هزار نیروی امدادی که دست کم چهل درصد از آنها را نیروهای نظامی تشکیل می دهند طی دو روز آینده به طور کامل به مناطق زلزله زده این کشور اعزام خواهند شد.
 

BIGHAM

عضو جدید
کاربر ممتاز
کجا تلفات انسانیشون کمه!!!
پلیس ژاپن خودش میگه بیش از ده هزار کشته.!!!
البته احتمالاً باید آمار تلفات خیلی بیشتر از این باشد. چون در حوادث بد از نظر جو روانشناسی خوب نیست همون اول آمار دقیقی از تلفات ذکر بشه.
اشاره شما درسته. البته دیروز که داشتم می نوشتم آحرین امار 300 نفر بود.الان همونطور که شما گفتید 10000 نفر هست.
 

دانیال پارسی

عضو جدید
اخبار شدیدترین زلزله قرن/
احتمال انفجار در نیروگاه فوکوشیما/ فوران مجدد آتشفشان جزایر کیوشو

احتمال انفجار در راکتور شماره 3 نیروگاه هسته ای فوکوشیما، دو پس لرزه قوی در ساحل شرقی هونشو و فوران مجدد آتشفشان در جزایر کیوشو از جمله آخرین اخبار شدیدترین زلزله قرن به شمار می رود.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری شینهوا، پس لرزه ای به قدرت 6.3 ریشتر ساعت 3:56 دقیقه بعد از ظهر ساحل شرقی هونشو را لرزاند.
همچنین در پی پس لرزه 6.3 ریشتری درنزدیکی ساحل شرقی هونشو، پس لرزه ای دیگر به قدرت 5.6 ریشتری این منطقه را لرزاند.
خبر دیگر اینکه آتشفشانی در جزایر کیوشو در جنوب غربی ژاپن بار دیگر فوران کرد و گاز و خاکستر را به ارتفاع بیشتر از 4 هزار متری متصاعد کرد.
خبر دیگر اینکه وزارت امور خارجه تایلند از کمک 164 هزار دلاری برای کمک به قربانیان زلزله 8.9 ریشتری در ژاپن خبر داد. همچنین نخست وزیر ژاپن این زمین لرزه را به عنوان بدترین حادثه پس از جنگ جهانی دوم توصیف کرد و خواستار همبستگی مردم شد.

کارشناسان ژاپنی اعلام کردند با وجود زمین لرزه و سونامی اخیر در این کشور که بسیاری از تاسیسات زیربنایی را تخریب کرده است، وضعیت اینترنت در این کشور همچنان برقرار بوده و هیچ آسیبی به آن وارد نشده است. این درحالی است که پیش از این برخی از فجایع طبیعی ژاپن به شبکه های اینترنتی این کشور آسیب وارد کرده بود.
"یوکیو ادانو" سخنگوی دولت ژاپن امروز یکشنبه از احتمال یک انفجار هیدروژنی در راکتور شماره 3 نیروگاه هسته ای فوکوشیما خبر داد.
یادآور می شود رسانه های ژاپن روز شنبه از وقوع یک انفجار در یکی از چهار ساختمان مربوط به نیروگاه هسته ای فوکوشیما در نتیجه زلزله جمعه گذشته خبر دادند.
 

دانیال پارسی

عضو جدید
ششمين راكتور اتمي ژاپن در حال انفجار است

رسانه‌هاي رسمي ژاپن از احتمال انفجار ششمين رآكتور اتمي در نيروگاه «فوكوشيما» به دليل از دست دادن قابليت خنك‌كنندگي اين رآكتور خبر دادند.
به گزارش سرويس «حوادث» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نيروگاه توليد برق توكيو (petoc) در اين باره به رسانه‌هاي رسمي ژاپن عنوان كرد: چهار رآكتور در اين نيروگاه با مشكل مشابهي مواجه هستند؛ چرا كه از زمان وقوع زمين‌لرزه و سونامي امكان خنك‌كردن هسته‌هاي اين رآكتورها وجود ندارد.
علاوه بر اين، دبير كابينه ژاپن نيز امروز در يك مصاحبه مطبوعاتي اعلام كرد كه به دليل وقوع انفجار در يكي از رآكتورها و بروز اختلال در سيستم‌ خنك كننده نيروگاه «فوكوشيما» بخارات راديواكتيو در هوا متصاعد شده‌اند و انفجار در رآكتور شماره يك اين نيروگاه كه روز گذشته رخ داد، تمام سقف و ديواره‌هاي محفظه نگهدارنده را تخريب كرد.
بر اساس اعلام رسانه‌هاي رسمي ژاپن، در حادثه روز گذشته چهار تن مجروح شدند، اما سطح راديواكتيو پس از وقوع اين انفجار كاهش يافت.
به گزارش ايسنا، «يوكيو ادانو» دبير كابينه ژاپن، نيز در ادامه به خبرگزاري كيودو گفت: (petoc) تلاش مي‌كند تا سيستم‌ خنك‌كننده با استفاده از آب دريا و اسيد بوريك به راه بيندازد تا از فاجعه‌هاي بعدي جلوگيري كند. با اين حال، وي نسبت به اين مساله هشدار داد كه با وجود تخليه هزاران تن از سكنه نزديك به نيروگاه، هنوز 114 تن در منطقه هستند. به همين دليل، تلاش مي‌كنيم اين افراد را به همراه 180 هزار سكنه ديگر كه در 20 كيلومتري منطقه خطر قرار دارند، خارج كنيم. همچنين تاكنون بيش از 30 هزار تن از سكنه از منطقه تخليه شده‌اند.
به گزارش ايسنا، آژانس مديريت بحران ژاپن هم امروز اعلام كرد كه 15 تن تحت تاثير مواد راديواكتيو منتشره از اين نيروگاه قرار گرفته‌اند .
آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ـ iaea ـ هم در بيانيه‌اي از دولت ژاپن خواست تا هر چه سريع‌تر سكنه نزديك به اين نيروگاه اتمي را تخليه كند.
اعلام وضعيت فوق‌العاده در ژاپن به دليل نشت مواد راديواكتيو
رسانه‌هاي رسمي ژاپن اعلام كردند كه اين كشور روز گذشته در حالي كه تلاش مي‌كرد تا بازماندگان سونامي و زمين‌لرزه روز جمعه را سامان دهد، با فاجعه انفجار يكي از رآكتورهاي نيروگاه «داي ايچي» در استان «فوكوشيما» و نشت مواد راديواكتيو مواجه شد.
وضعيت به حدي وخيم است كه دولت دچار تضاد شده است. اجساد قربانيان سونامي هنوز جمع‌آوري نشده است و از طرفي نشت مواد راديواكتيو نگراني دولت ژاپن و محافل بين‌المللي را در پي داشته است.
به گزارش ايسنا، سخنگوي دولت ژاپن نيز در اين باره تصريح كرد: مشكل اصلي در داخل رآكتور است و ما نمي‌توانيم به طور دستي آن را برطرف كنيم. كنترل داخل رآكتور تقريبا غيرممكن است.
زمين لرزه جمعه ژاپن 9 ريشتر بوده است
موسسه لرزه‌نگاري و زمين‌شناسي دانشگاه ژئوفيزيك ژاپن هم تاكيد كرد كه زمين‌لرزه روز جمعه كه باعث وقوع سونامي در اين كشور شد، 9 ريشتر قدرت داشته است.
اين زمين لرزه از سال 1800 ميلادي تاكنون بزرگترين، مخرب‌ترين و قدرتمندترين زلزله در طول تاريخ جهان محسوب مي‌شود.
به گزارش ايسنا، بر اساس اعلام دپارتمان حوادث غير‌مترقبه اين كشور زمين‌لرزه جمعه و پس‌لرزه‌هاي آن تاكنون در شمال اين كشور باعث مرگ دست كم 763 تن شده است.
پس لرزه 8/6 ريشتري شرق ژاپن را لرزاند
در پي وقوع پس لرزه‌اي به قدرت 8/6 ريشتري روز گذشته در شرق اين كشور، 9 استان در اين منطقه بطور كامل لرزيد كه «توكيو» هم شامل آن مي‌شود.
ميليون‌ها تن از سكنه ژاپن بدون غذا، آب و برق هستند
مقامات دپارتمان حوادث غير‌مترقبه ژاپن عنوان كردند كه ميليون‌ها تن از سكنه سواحل شمال شرقي اين كشور به دليل وقوع سونامي و زمين لرزه بدون آب، غذا و برق هستند. همچنين با وجود اين كه دولت تعداد سربازان را دو برابر كرده و به يكصد هزار تن افزايش داده است، اما به نظر مي‌رسد كه اين تعداد براي كمك به سكنه آسيب‌ديده و نگران مناطق زلزله‌زده كافي نيست.
به گزارش ايسنا، در گزارش اين دپارتمان همچنين آمده است كه دست كم يك ميليون و 400 هزار تن از سكنه مناطق شمال‌شرقي بدون آب و دو ميليون و 500 هزار تن هم بدون برق هستند. پمپ بنزين‌ها بسته شده و مردم به شدت در جست‌وجوي گاز يا بنزين هستند.
همچنين 380 هزار تن براي پناه گرفتن به كمپ‌هاي احداث شده موقتي مراجعه كردند، در حالي كه اكثر اين كمپ‌ها هم بدون برق هستند؛ چرا كه نيروگاه «فوكوشيما» كه تامين‌كننده برق اين شهر و نواحي اطراف بود، به طور كامل از كار افتاده است.
بر اساس اعلام پليس، مردم براي دومين روز متوالي پس از وقوع زلزله و سونامي تنها با سوپ و برنج زنده مانده‌اند.
 

karkard

متخصص موشک
کاربر ممتاز
زلزله 8 ریشتری اتفاق افتاده..ترافیک وحشتناک ایجاد شده..در این شرایط باز هم عابرین پیاده از روی خط عابر پیاده عبور می کنند!اسم این فرهنگه.

در این شرایط باز هم عابرین پیاده از روی خط عابر پیاده عبور می کنند.
مطلب آموزنده ای است.
 

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز


مسكو - سخنگوي موقعيت هاي اضطراري روسيه امروز يكشنبه اعلام كرد : به دنبال موافقت توكيو براي دريافت كمك از مسكو، گروه امداد و نجات اين كشور براي كمك به بازماندگان زمين لرزه ژاپن به اين كشور عازم مي شود.



به گزارش ايرنا، 'ايرينا آنريانوا' در جمع خبرنگاران در مسكو گفت: قرار است گروه ياد شده در عمليات امداد و نجات براي جستجو و يافتن بازماندگان زمين لرزه ژاپن در مناطق زلزله ديده و سونامي زده اين كشور مشاركت كنند.
زمني لرزه اي به قدرت 9 درجه ريشتر جمعه گذشته مناطق شمال شرق ژاپن را لرزاند و ارتفاع امواج سونامي ناشي از آن در برخي از بنادر اين كشور به بيش از 10 متر رسيد.
آنريانوا در ادامه افزود: قرار است يك فروند هواپيماي ايلوشين 76 وزارت موقعيت هاي اضطراري روسيه حامل 50 نيروي امداد نجات ، سه دستگاه خودروي امدادي و مقداري تجهيزات مورد نياز به توكيو پرواز كند.
وي؛ زمان دقيق اعزام گروه امداد و نجات روسيه به ژاپن براي كمك به بازماندگان زمين لرزه مهيب اين كشور را اعلام نكرد و اظهار داشت: هواپيماي كمك رساني در زمان حاضر در حال آماده سازي براي پرواز به توكيو در اين وزارتخانه مي باشد.
اين نخسيتن بار در روابط مسكو و توكيو است كه روسيه چنين كمك هايي را به دولت ژاپن ارايه مي كند.
 

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز
زلزله ژاپن شبانه‌روز را كوتاه كرد


زلزله ژاپن مدت زمان 24 ساعته شبانه‌روز در زمين را كاهش داده است.

به گزارش خبرگزاري فارس، زلزله حدود 9 ريشتري روز جمعه 11 مارس ژاپن علاوه بر تغييرات روي پوسته زمين، باعث كاهش زمان 24 ساعته شبانه‌روز شده است.

ريچارد كراس ژئو فيزيكدان ناسا گفت: آزمايش‌هاي انجام شده روي اين زلزله نشان مي‌دهد كه حدود 1.8 ميكرو ثانيه از زمان 24 ساعته روز در زمين كم شده است.

محققان ناسا در حال بررسي تأثيرات اين زلزله عظيم بر روي تغييرات جوي زمين هستند و تا قبل از اين اعلام شده بود كه 1.6 ميكرو ثانيه از زمان شبانه روز كم شده، اما ناسا اعلام كرده كه داده‌هاي جديد به دست آمده از گسل مربوطه نشان مي‌دهد كه 1.8 ميكرو ثانيه از 24 ساعت كم شده است.

كراس در اين زمينه گفت: زلزله ژاپن روي محور زمين نيز تأثير گذاشته و باعث افزايش سرعت چرخش زمين به دور خود شده و اين امر سبب كاهش ساعات شبانه روز در سياره ما شده است.

هر روز زمين معادل 24 ساعت يا همان 86 هزار و 400 ثانيه است.

ديگر اطلاعات به دست آمده نشان مي‌دهد كه جزيره ژاپن حدود 8 فوت جابه‌جا شده است و همچنين محور زمين نيز بيش از 10 سانتي‌متر جابه‌جا شده است.

 

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز

تلاش بی‌امان برای مهار فاجعه هسته‌ای / جزئیات عملیات خنک‌سازی راکتورهای فراداغ با آب دریا


مهندسان ژاپنی با مشورت کارشناسان جهانی درتلاشند از وقوع انفجار هسته‌ای در نیروگاه داییچی جلوگیری کنند و گویا تلاش آن‌ها در تزریق آب‌دریا و اسید بوریک برای خنک‌کردن راکتورها تاکنون موفق بوده است.
ذوالفقار دانشی: زمین‌لرزه 9 ریشتری جمعه گذشته در ژاپن و سونامی عظیمی که به‌دنبال آن به‌وقوع پیوست، بار دیگر قدرت طبیعت و بیچارگی انسان را نمایان کرد. هرچند تعداد تلفات انسانی این حادثه (حدود 2هزار نفر کشته و 10هزار نفر مفقود براساس آمار رسمی) در مقایسه با ابعاد عظیم این فاجعه نشان از توان فناوری پیشرفته امروز برای حفاظت از جان اغلب انسان‌ها دارد، اما آن‌چه در نیروگاه هسته‌ای داییچی در فوکوشیمای ژاپن می‌گذرد، چهره‌ای دیگر از توان محدود فناوری بشری را به نمایش گذاشته است.
پس از گذشت دو روز از وقوع زمین‌لرزه و سونامی، مردم جهان نگران و مضطرب برای موفقیت مهندسان و دانشمندانی دعا می‌کنند که درتلاشند از ذوب شدن قلب راکتورهای هسته‌ای و پراکنده‌شدن مواد رادیواکتیو در سطح ژاپن جلوگیری کنند و مانع از تکرار انفجار چرنوبیل در قرن بیست‌ویک شوند.
این نخستین بار است که یک نیروگاه هسته‌ای هم‌زمان در اثر زلزله 9ریشتری و سونامی آسیب می‌بیند. آیا ژاپنی‌ها خواهند توانست جلوی انفجار این نیروگاه هسته‌ای چهل‌ساله را بگیرند و از بروز فاجعه هسته‌ای در شرق آسیا جلوگیری کنند؟

1- خاموشی خودکار



نیروگاه هسته‌ای داییچی در فوکوشیما که از سال 1971 / 1350 وارد مدار شده، دارای 6 راکتور هسته‌ای آب‌جوشان است که با استفاده از انرژی حاصل از شکافت هسته‌ای، آب را به بخار داغ تبدیل می‌کند و این بخار پرانرژی، توربین متصل به ژنراتور برق را به حرکت درمی‌آورد. برای خنک‌کردن این مجموعه و بخصوص قلب راکتور، یعنی جایی‌که واکنش شکافت هسته‌ای درون میله‌های سوخت انجام می‌شود، سیستمی وجود دارد که با برق تغذیه می‌شود. این برق معمولا از همان انرژی تولیدی توربین بدست می‌آید، چراکه صرفه اقتصادی بسیار زیادی دارد. البته در شرایط اضطراری می‌توان از شبکه سراسری برق و درنهایت از ژنراتورهای گازوئیلی پشتیبان برای تامین انرژی این سیستم استفاده کرد.
در پی وقوع زلزله شدید 9.0 ریشتری بیستم اسفندماه در ژاپن، راکتورهای شماره 1، 2 و 3 نیروگاه داییچی که کمتر از 200 کیلومتر با مرکز زلزله فاصله داشتند، به‌طور خودکار خاموش شدند و پس از مدتی، راکتورهای 4 و 5 و 6 نیز برای بازبینی صدمات ناشی از زلزله از مدار خارج و خاموش شدند.
خاموش شدن راکتور به‌معنی توقف واکنش‌های هسته‌ای نیست، بلکه با واردکردن میله‌های کربنی کنترل درون راکتور، تعداد واکنش‌ها به شدت کاهش می‌یابد. حتی اگر تمام واکنش‌های هسته‌ای هم متوقف شود، باز زمان زیادی لازم است که قلب داغ راکتور سرد شود؛ بنابراین حتی در شرایط خاموشی نیز سیستم خنک‌کننده باید فعال باشد. با خاموش‌شدن راکتور، مهندسان به‌سرعت سیستم پشتیبان تولید برق را روشن کردند. ازآن‌جا که شبکه سراسری انتقال برق در اثر زمین‌لرزه قطع شده بود، ژنراتورهای گازوئیلی مولد برق فعال شدند. اما در کمتر از یک ساعت پس از زلزله، امواج مرتفع سونامی ناشی از زمین‌لرزه به سواحل فوکوشیما رسید و جریان آب، ژنراتورهای گازوئیلی را از کار انداخت. اینجا بود که فاجعه آغاز شد.
2- آزادسازی بخار رادیواکتیو
سیستم خنک‌کننده بدون الکتریسیته کار نمی‌کند و تمام منابع تولید جریان الکتریکی نیز از کار افتاده بود. اینجا بود که قلب داغ راکتور که روشی برای خنک‌کردن آن وجود نداشت، داغ‌تر شد. آب موجود در استخر دور راکتور که وظیفه خنک نگاه‌داشتن راکتور را برعهده دارد، شروع به جوشیدن و تبخیر کرد و با کاهش حجم آب، روند داغ‌تر شدن قلب راکتور نیز افزایش یافت. راکتور به شرایط فراداغ رسیده بود.
برای کاهش فشار بخار و جلوگیری از ادامه واکنش، مهندسان تصمیم گرفتند بخشی از بخار تولیدی در استخر را خارج کنند تا فشار درون راکتور کاهش یابد. پیش از این کار، منطقه اطراف نیروگاه تا شعاع 20 کیلومتری تخلیه شد تا نشت احتمالی بخار رادیواکتیور مشکلی ایجاد نکند.
مهندسان با بازکردن شیر تخلیه، بخشی از بخار داغ رادیواکتیو را به اتاق مجاور منتقل کردند. با انجام این کار، سطح مواد رادیواکتیو به 1000 برابر حالت قبل رسید و مقداری از سزیوم نیز دیده شد. اما این سزیوم نشان از چیست؟
اورانیوم مورد استفاده در راکتورها درون میله‌هایی از جنس زیرکونیوم قرار دارند. در حوالی 1500 درجه سانتی‌گراد، زیرکونیوم با بخار آب واکنش می‌دهد و گاز هیدروژن آزاد می‌کند. هیدروژن هم که بسیار اشتعال‌پذیر است و در حضور اکسیژن می‌تواند انفجاری عظیم به‌راه بیاندازد. خوشبختانه اتاقک داخلی راکتور که میزبان استخر آب است، اکسیژن ندارد تا در صورت بروز حادثه‌ اتفاقی نیفتند؛ اما آسیب‌دیدن پوشش زیرکونیومی لوله‌های سوخت بدان معنی است که برخی مواد رادیواکتیو مانند رادیو-سزیوم و رادیو-ید نیز در محیط منتشر شوند. وجود سزیوم در بخار رادیواکتیو بدان معنی بود که برخی از میله‌های سوخت آسیب دیده‌اند.
3- انفجار در راکتور اول
به‌دنبال وقوع پس‌لرزه‌ای بزرگ در منطقه، انفجاری در ساعت 3:36 روز شنبه 21 اسفند (به وقت محلی) اتفاق افتاد و دود سفیدی از ساختمان راکتور شماره 1 به هوا خاست. هنوز مشخص نیست که ارتباطی بین این پس‌لرزه و انفجار وجود داشته باشد، اما عدم وجود مواد رادیواکتیو در فضای اطراف نشان داد که این انفجار در اثر نشت هیدروژن پرفشار به محیط اطراف و ترکیب آن با اکسیژن هوا است. به عبارت دیگر، این انفجار عاملی شیمیایی داشت و هسته‌ای نبود.



در اثر این انفجار، چهار نفر از کارکنان مجروح شدند. تصاویری که پس از فرونشستن دود گرفته شد، نشان داد که بخشی از سقف و دیواره‌های فوقانی اتاقک راکتور متلاشی شده، اما برجاماندن سازه فولادی بدان معنی بود که این انفجار آن‌قدرها هم که به‌نظر می‌رسید، قوی نبود!
4- خنک‌سازی با آب دریا
دانشمندان و مهندسان ژاپنی تصمیم می‌گیرند از محلول آب‌دریا و اسید بوریک برای خنک‌سازی راکتور شماره 1 استفاده کنند. اسید بوریک حاوی بورون است که جذب‌کننده قوی ذرات نوترون است و می‌تواند با جذب نوترون‌های پرانرژی حاصل از واکنش‌های هسته‌ای، نرخ واکنش زنجیره‌ای را کند و درنهایت آن‌را متوقف کند. البته وارد کردن آب دریا به درون اتاقک راکتور بدان معنی است که سازه‌های فلزی دچار خوردگی می‌شوند و درنتیجه راکتور برای همیشه خاموش می‌شود و دیگر نمی‌توان از آن استفاده کرد؛ اما این راه‌حل به‌مراتب بهتر از به‌خطر افتادن زندگی میلیون‌ها انسان است.
پمپاژ محلول آب دریا و اسید بوریک از ساعت 17:30 شنبه 21 اسفند به وقت ایران آغاز شد و حداقل تا 10 ساعت طول کشید. علی‌رغم آن‌که هیچ‌یک از مقامات رسمی و غیررسمی مستقیما از موفقیت یا عدم موفقیت این روش سخن نگفته‌اند، اما مسوولان نیروگاه از وضعیت پایدار نیروگاه خبر داده‌اند و مقامات دولتی نیز از کاهش سطح مواد هسته‌ای در فضای خارجی نیروگاه سخن گفته‌اند.
5- دردسر جدید
درحالی‌که مهندسان توجه خود را معطوف راکتور شماره 1 کرده بودند، روز یک‌شنبه 22 اسفند، سیستم خنک‌کننده راکتور شماره 3 از کار افتاد و مشکل بزرگ‌تری به مشکلات قبلی افزوده شد. افزایش فشار در اتاقک راکتور سبب شد مهندسان بخشی از بخار پرفشار را در اتاقک جانبی آزاد کنند. اما افزایش فشار ادامه یافت و احتمال انفجار راکتور شماره3 بیشتر شد.
برخلاف راکتور شماره 1 که از سوخت اورانیوم استفاده می‌کند، راکتور شماره 3 از ترکیب اکسید پلوتونیوم و اکسید اورانیوم برای تولید انرژی بهره می‌گیرد. پلوتونیوم به‌مراتب خطرناک‌تر از اورانیوم است، زیرا فرارتر است، واکنش‌پذیری بیشتری دارد و ذرات نوترون بیشتری آزاد می‌کند. به‌عبارت دیگر، شکافت هسته‌ای پلوتونیوم به تولید انرژی بیشتری منجر می‌شود و به همین دلیل است که در تسلیحات هسته‌ای بیشتر از پلوتونیوم استفاده می‌شود.
اگر نتوان دمای قلب راکتور را کنترل کرد و افزایش دما منجر به‌ذوب شدن ساختار راکتور شود، گرمای به‌مراتب بیشتری تولید خواهد شد که برای مهار آن به خنک‌سازهای به‌مراتب بیشتر نیاز خواهد بود. در صورت ادامه تولید حرارت، انفجاری عظیم شکل خواهد گرفت و مواد رادیواکتیو در محیط پراکنده خواهند شد.
به‌همین دلیل، مهندسان تصمیم گرفته‌اند راکتور شماره 3 را با اسید بوریک و آب دریا خنک کنند. آخرین خبرها در ساعت 17 بیست‌ودوم اسفند حاکی از آن است که این کار آغاز شده است.
شایان ذکر است که تمامی این تلاش‌ها در حالی انجام می‌شود که 70 درصد احتمال دارد طی 3 روز آینده، پس‌لرزه‌ای با قدرت 7 ریشتر ژاپن را تکان دهد. این احتمال طی 3 روز پس از آن به 50 درصد می‌رسد!

 

BIGHAM

عضو جدید
کاربر ممتاز
پس فعلا اونطوری که لینک خبرت نوشته انفجار راکتور اول شیمیایی بوده هسته ای نبوده. میگن تشعشع نداشته ولی خطر انفجار راکتور هر لحظه وجود داره. ولی خدایی کار کردن تو همچین جاهایی خیلی سخته. یک جورایی قمار با زندگیه.
 

karkard

متخصص موشک
کاربر ممتاز
پس فعلا اونطوری که لینک خبرت نوشته انفجار راکتور اول شیمیایی بوده هسته ای نبوده. میگن تشعشع نداشته ولی خطر انفجار راکتور هر لحظه وجود داره. ولی خدایی کار کردن تو همچین جاهایی خیلی سخته. یک جورایی قمار با زندگیه.

تشعشع داشته. گفته میشه که 160 نفر به مواد پرتوزا آلوده شده اند.
باید جلوی افزایش تشعشع رو بگیرند تا زیادتر نشه.
 

دانیال پارسی

عضو جدید
تشعشع داشته. گفته میشه که 160 نفر به مواد پرتوزا آلوده شده اند.
باید جلوی افزایش تشعشع رو بگیرند تا زیادتر نشه.

شانس اوردن اورانیوم بوده.
وگرنه اگر پلوتونیوم بود.وضعیت بدتر از این بود
اونی که در خطر هست و اصلی هست. پولتونیوم هست.
امیدوارم این اتفاق نیوفته
 

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز




دانش > فناوری - ظهر امروز به وقت ژاپن (5:36 دوشنبه 23 اسفند به وقت ایران)، انفجاری در راکتور آسیب‌دیده شماره3 نیروگاه داییچی در فوکوشیمای ژاپن رخ داد که عامل آن، نشت گاز هیدروژن و ترکیب آن با اکسیژن هوا بود.
آخرین خبرها مربوط به ساعت 12:00 به وقت ژاپن (ساعت 6:30 صبح به وقت ایران)
پس از زلزله 9 ریشتری و سونامی ویرانگر روز جمعه در ژاپن، نیروگاه هسته‌ای داییچی در فوکوشیما به‌دلیل آسیب‌های ناشی از زلزله و سونامی دچار مشکل در سیستم‌های خنک‌کننده راکتور شد. پس از انفجار طبقه فوقانی سازه راکتور شماره 1 در روز شنبه، مقامات ژاپنی تلاش کردند با تزریق آب دریا و اسید بوریک، قلب این راکت را خنک و واکنش‌های هسته‌ای را متوقف کنند. مقامات رسمی اعلام کرده‌اند که فشار اتاقک راکتور شماره1 ثابت شده و به‌زودی تزریق آب دریا از سر گرفته خواهد شد.



روز گذشته، راکتور شماره 3 نیز نشانه‌های افزایش فشار را بروز داد و به‌همین دلیل، مهندسان بخشی از بخار آب رادیواکتیو را به طبقه فوقانی راکتور منتقل کردند تا فشار به حالت عادی بازگردد. اما به دلیل واکنش زیرکونیوم موجود در پوشش میله‌های سوخت با بخار داغ، گاز هیدروژن فراوانی تولید شده بود که در تماس با اکسیژن هوا منفجر شد.
به گزارش خبرگزاری کیودو، سه نفر در اثر این انفجار زخمی شده و به بیمارستان منتقل شده‌اند. به گفته مقامات رسمی، سطح مواد رادیواکتیو قبل و بعد از این انفجار تغییر چندانی نکرده و این بدان معنی است که عامل انفجار فقط ترکیب هیدروژن و اکسیژن بوده است. عملیات خنک‌سازی راکتور شماره 3 با استفاده از آب دریا و اسید بوریک کماکان ادامه دارد.



 

BIGHAM

عضو جدید
کاربر ممتاز
انفجار در سومین رآکتور اتمی ژاپن/وقوع پس لرزه شدید/سونامی جدید در راه

حوادث > خارجی - خبرگزاری کیودو لحظاتی پیش از دومین انفجار در نیروگاه هسته ای فوکوشیما خبر داد.
انفجار دوم در سومین رآکتور این نیروگاه بعد از شکست در خنک کردن رآکتور رخ داده است. در همین حال پس لرزه بزرگی ژاپن را لرزانده و باعث وقوع سونامی جدیدی به ارتفاع سه متر در سواحل شرقی شده است. کارشناسان می گویند تلفات جانی در انفجار دوم در رآکتور سوم مشاهده نشده است. مردم در ژاپن بسیار مضطرب و نگران شده اند و کشور مانند کشور ارواح شده و خیابنها مانند روزهای عادی نیست و مردم از ترس پس لرزه ها در خانه ها مانده اند. بسیاری از ادارات حالت نیمه تعطیل پیدا کرده و خسارات اقثصادی زیادی به واحدهای صنعتی و اقتصادی وارد آمده است.


جالبه تو ايران و بيشتر جاهاي دنيا مردم از ترس پس لرزه از خونه بيرون ميان تو ژاپن از ترس پس لرزه تو خونه ها مي مونن.



ابرهای مرگ بر سر ژاپنی ها/فوران آتشفشان هم به بحران ژاپن افزوده شد

حوادث > خارجی - تیتر آخرین اخبار درباره حوادث ژاپن:
*آتشفشان شیموئی داکه در جنوب ژاپن فوران کرد.
*فرانسه از اتباع خود خواست بلافاصله ژاپن را ترک کنند. سفارت فرانسه دلیل این کار را جلوگیری از آلوده شدن شهروندانش به رادیو اکتیو اعلام کرده است.
*شرکت پاور الکتریک اعلام کرد برق بسیاری از مناطق ژاپن از جمله توکیو جیره بندی خواهد شد و مردم باید برای تجربه جدیدی خود را آماده کنند.
* شایعه ای مبنی بر وقوع پس لرزه ای شدید در ژاپن به گوش می رسد.
* ابرهای حاوی مواد رادیو اکتیو در حال حرکت روی آسمان ژاپن است.



 

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز


تصاویر حیرت انگیز از قبل و بعد از زلزله و سونامی در ژاپن





























 
آخرین ویرایش:

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز


تصاویر حیرت انگیز از قبل و بعد از زلزله و سونامی در ژاپن


























 
آخرین ویرایش:

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز
آخرین خبرها از بحران هسته‌ای ژاپن

آخرین خبرها از بحران هسته‌ای ژاپن

راکتورهای 1 و 3 تحت کنترل، راکتور شماره 2 دچار بحران





به‌دنبال انفجار گاز هیدروژن در راکتور شماره 3 نیروگاه داییچی در فوکوشیمای ژاپن، طبقه فوقانی راکتور متلاشی شده، اما به قلب راکتور و سیستم خنک‌کننده آسیبی وارد نیامده و راکتور نیز تحت کنترل درآمده است.
اتفاقات مشابهی در راکتورهای هسته‌ای نیروگاه داییچی در فوکوشیمای ژاپن اتفاق می‌افتد. افزایش فشار بخار درون راکتور، آزادسازی بخار برای کاهش فشار، خنک‌سازی با آب دریا و اسید بوریک، انفجار هیدروژنی و انهدام طبقه فوقانی سازه بتونی راکتور و درنهایت، مهار قلب راکتور و خنک‌سازی آن.
روز شنبه این اتفاق‌ها برای راکتور شماره 1 نیروگاه داییچی روی داد. طی دیروز و امروز نیز رویدادهای مشابهی برای راکتور شماره 3 اتفاق افتاده و هم‌اکنون خبر می‌رسد که قلب راکتور شماره3 تحت کنترل درآمده و همانند راکتور شماره1 خنک می‌شود تا با پایان یافتن واکنش‌های هسته ای برای همیشه خاموش شود.
کاهش سطح آب استخر محافظ راکتور موجب شده بود بخشی از میله‌های سوخت بیرون بمانند و با افزایش شدید دما، پوشش زیرکونیومی میله‌های سوخت با بخار فوق‌داغ واکنش داده، هیدروژن آزاد کنند. آزادسازی بخار داغ به اتاقک فوقانی و نشت هوا به درون اتاقک سبب انفجار بامداد امروز (به‌وقت ایران) شد. این انفجار به زخمی شدن 11 نفر منجر شد، اما مقامات رسمی می‌گویند سطح مواد رادیواکتیو در محیط نیروگاه کماکان پایین است.
سازمان بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده مقامات ژاپنی تایید کرده‌اند که وضعیت راکتورهای شماره 1 و 3 که هردو انفجاری هیدروژنی را تجربه کرده‌اند، تحت کنترل است و بسیاری از دانشمندان نسبت به مهار راکتورها و جلوگیری از انتشار مواد رادیواکتیو خوشبین هستند.
با این حال نیوساینتیست گزارش داده که دمای قلب راکتور شماره 2 که پیش از این تحت کنترل بود، رو به افزایش گذاشته است. مهندسان درتلاشند با تزریق آب دریا و اسید بوریک، این رآکتور را نیز خنک کنند. اسید بوریک که حاوی بورون است، جذب‌کننده قوی نوترون است و می‌تواند با جذب کردن نوترون‌های پرانرژی حاصل از واکنش‌های شکافت هسته‌ای، واکنش زنجیره‌ای شکافت درون راکتور را در زمانی نسبتا کوتاه متوقف کنند.

 

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز
سرگردانی مرد ژاپنی روی سقف خانه اش در اقیانوس

سرگردانی مرد ژاپنی روی سقف خانه اش در اقیانوس




یکی از بازماندگان زلزله اخیر در ژاپن پس از دو روز سرگردانی در اقیانوس ،روی سقف خانه اش از آب گرفته شد.
هیرومیتسو شینکاوا 60 ساله توسط یکی از شناورهایی که برای کمک به زلزله زدگان به شمال شرقی ژاپن اعزام شده نجات یافت . او برای دو روزروی آب شناور بود و از خانه اش در مینامیسوما کیلومترها فاصله داشت. شینکاوا به ناجیانش گفت او و همسرش به خانه بازگشته بودند تا بخشی از اموالشان را جمع کنند که گرفتار سونامی شدند وهمسر او ناپدید شد اما او با چسبیدن به سقف منزلشان نجات یافته است :"من پس از اینکه فهمیدم سونامی در راه است از خانه گریختم اما بعد ازمدتی برای برداشتن وسایلی به خانه بازگشتم و آب مرا برد و ساعتها روی سقف خانه روی آب منتظر نیروهای امدادی بودم . من برای چند هلیکوپتر دست تکان دادم اما کسی مرا ندید و تصور میکردم روز آخر زندگی ام را سپری می کنم ." به گفته نیروهای امدادی صاف شدن هوا و آرام بودن دریا تنها عاملی بوده که به نجات این پیرمرد منجر شده اند. در یکی دیگر از عملیاتهای نجات در این منطقه بیش از 42 نفر از زیر آوار در شهر میاگی بیرون کشیده شدندهر چند گفته می شود بیش از هزاران نفر در شمال شرقی ژاپن جان خود را از دست داده اند. در شهر ناتوری هم یک پیرزن بدون اینکه خراشی بردارد از زیر آوار منزلش سالم بیرون کشیده شد .هزاران نفر از مردم ژاپن در حال حاضر در پناهگاه هایی که در مناطق مختلف احداث شده زندگی می کنند و در شهر سندای حدود 700 نفر در ساختمان شهرداری این شهر روی زمین خوابیدند .
 
آخرین ویرایش:

amirhm

عضو جدید
کاربر ممتاز
راکتور شماره 2 نیروگاه داییچی تا مرز انفجار پیش رفت!

راکتور شماره 2 نیروگاه داییچی تا مرز انفجار پیش رفت!



پس از موفقیت کارشناسان ژاپنی در جلوگیری از ذوب‌شدن قلب راکتورهای شماره 1 و 3 نیروگاه هسته‌ای داییچی در ژاپن و تزریق آب دریا برای خنک‌سازی راکتورها، راکتور شماره 2 تا مرز انفجار پیش رفت.
با گذشت سه روز از زلزله 9 ریشتری و سونامی عظیمی که ژاپن را در شرایط اضطراری فرو برد، دردسرهای نیروگاه هسته‌ای داییچی در فوکوشیمای ژاپن تمامی نیافته، طوری‌که نزدیک بود بدترین اتفاق ممکن رخ دهد.
پس از موفقیت کارشناسان ژاپنی در مهار بحران راکتورهای 1 و 3، سیستم خنک‌کننده راکتور شماره 2 از کار افتاد. کارشناسان احتمال می‌دهند که عامل این اتفاق، انفجار گاز هیدروژن در راکتور شماره 3 بود. مهندسان تصمیم گرفتند با تزریق آب دریا و اسید بوریک، این راکتور را نیز همانند دو راکتور شماره 1 و3 خنک و تحت کنترل درآورند. در شرایطی‌که سطح آب استخر محافظ قلب راکتور به‌قدری پایین آمده بود که بخش بالایی میله‌های سوخت بالاتر از مایع خنک‌کننده قرار گرفته بود، تزریق آب دریا به درون استخر آغاز شد.
با این حال به گزارش خبرگزاری کیودو، به‌دلیل تمام شدن سوخت پمپ‌های تزریق‌کننده آب دریا، این عملیات ناتمام ماند (!)، درنتیجه سطح آب استخر خنک‌کننده بیشتر کاهش یافت تا آن‌که 19:40 به وقت محلی امروز (14:10 روز 23 اسفند به وقت ایران) تمام پوشش میله‌های سوخت خارج از مایع خنک‌کننده قرار گرفت.
در چنین شرایطی چون حرارت تولیدشده در واکنش‌های شکافت هسته‌ای از اتاقک خارج نمی‌شود، موجب افزایش شدید دمای راکتور می‌شود و اگر نتوان آن را مهار کرد، به ذوب‌شدن قلب راکتور و انفجار هسته‌ای شدیدی منجر می‌شود.
با این حال، خبرگزاری کیودو خبر داد که در 20:17 به وقت محلی (14:47 به وقت ایران) کارشناسان توانسته‌اند مشکل ورود آب دریا را به استخر حل کرده و سطح آب استخر خنک‌کننده را تا 30 سانتی‌متر افزایش دهند. هرچند این مقدار هنوز برای پوشاندن تمام میله‌های سوخت کافی نیست، اما کارشناسان امیدوارند این راکتور نیز به‌زودی کنترل شود.
آخرین خبر (20:57 به وقت ژاپن، 15:27 به وقت ایران)
مهندسان ژاپنی برای کاهش فشار بخار اتاقک راکتور، بخشی از بخار رادیواکتیو را در اتاقک فوقانی آزاد کردند. احتمال دارد طی ساعت‌های آینده مشابه راکتورهای شماره 1 و 3، گاز هیدروژن به محیط پراکسیژن نشت کند و انفجار گاز هیدروژن، بخشی از سازه راکتور را از بین ببرد.
 

Similar threads

بالا