زایمان سزارین چیست؟

حماقی

عضو جدید
زایمان سزارین
یک نوع عمل جراحی است که در حوزه تخصصی زنان و زایمان انجام می شود ، در بعضی مواقع از لحاظ علم پزشکی ، مادر باردار قادر نیست به صورت طبیعی فرزند خود را به دنیا بیاورد از این رو جراح و متخصص زنان و زایمان با تشخیص به موقع و صلاح دید زایمان سزارین را انجام می دهد.
هنگامی که زنان باردار برای بررسی وضعیت خود به پزشک زنان و زایمان مراجعه می کنند. متخصص بعد از معاینه چک کردن وضعیت جنین و مادر دستور زایمان طبیعی و یا زایمان سزارین را می دهد. بنابراین زایمان سزارین در بیشتر مواقع پیش بینی می شود اما گاهی هم به دلیل تغییر شرایط مادر ، پزشک مجبور می شود به شکل اورژانسی عمل جراحی سزارین را انجام دهد. بنابراین همانطور که گفته شد زایمان سزارین (Cesarean section) به تولد نوزاد با دخالت پزشک می گویند.

زایمان سزارین چگونه انجام می شود؟

عمل سزارین عمل جراحی است که نوزاد را از طریق برش در ناحیه مشخص ( زیرشکم ) به دنیا می آورند. این عمل در هفته سی و نهم بارداری در شرایطی که از قبل پیش بینی شده باشد انجام می گردد. بعد از انتقال مادر به اتاق عمل و بیهوشی کامل ، جراح متخصص با برش عمودی یا افقی که در تصویر نیز مشخص است بر روی شکم مادر برای خارج کردن نوزاد از رحم مادر اقدام می کند. امروزه علاوه بر بیهوشی کامل برای انجام عمل سزارین ، بی حسی نخاعی از ناحیه کمر به پایین نیز انجام می شوند. افراد بسیاری هستند که تمایلی به بیهوشی کامل برای انجام این کار ندارند و یا به مواد بیهوشی حساسیت بسیاری دارند از این رو انجام عمل سزارین به دو طریق بیهوشی کامل و بی حسی نخاعی انجام می شود.

چه دلایلی باعث می شود نوزاد به طور طبیعی متولد نشود؟

در بعضی شرایط بحرانی نوزاد با زایمان طبیعی متولد نمی شود و اصرار بر این قضیه با خطراتی هم برای مادر هم برای جنین همراه است بنابراین پزشک متخصص زنان و زایمان مادر را برای زایمان سزارین آگاه می کند. دلایلی که باعث انجام سزارین می شوند عبارتند از :

  • بزرگ بودن سر یا بدن نوزاد

اصطلاحی تحت عنوان CPD در علم پزشکی و تخصص زنان و زایمان وجود دارد. به این معنا که سر یا بدن نوزاد بیش از اندازه بزرگ است و به راحتی از رحم و مجرای عبوری گذر نمی کند. خلاف این موضوع هم صدق می کند به طوری که لگن مادر کوچک باشد و باز هم برای خروج نوزاد مشکلاتی پیش بیاید.

  • بارداری دو یا چند قلویی
در صورت دو قلو بودن نوزادان برای اذیت نشدن مادر و کم کردن فشار زایمان معمولا زایمان سزارین پیشنهاد می شود.

  • شرایط قرار گیری جنین
در صورتی که جنین در شرایط نامناسبی قرار گرفته باشد برای مثال بریچ شده باشد یعنی پای نوزاد یا باسن او در نزدیکی دهانه رحم قرار گرفته باشد با تشخیص پزشک زایمان سزارین انجام می شود و یا نوزاد در رحم در حالت عرضی قرار گرفته باشد صد درصد مواقع زایمان سزارین انجام می شود. همچنین در صورتی که جفت سر راهی وجود داشته باشد ، عمل سزارین انجام می شود.

  • عوارض و سختی های بعد از زایمان سزارین

زایمان سزارین جز عمل های سخت به حساب می آید چرا که تعداد بخیه ها و عمق برش بر روی شکم تقریبا زیاد است و بعد از هوشیاری مادر با مسکن های فراوان و استراحت باید درد را تسکین داد اما این امر به این دلیل که مادر باید به فرزند خود رسیدگی کند بسیار دشوار می شود. استراحت مطلق ، فشار نیاوردن به بخیه ها ، توجه به زخم و ضدعفونی کردن بخیه ها از مراقب های ویژه بعد از عمل سزارین به حساب می آید.

توصیه هایی برای دوران بعد از سزارین :

  • به بخیه ها دست نزنید و آن ها را نخارانید.
  • خندیدن با صدای بلند و محکم ، سرفه شدید ممکن است به بخیه ها آسیب برساند.
  • از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
  • به هنگام نشستن و بلند شدن از تکیه گاه استفاده کنید.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا