[ روش هاي پيشنهادي براي بهينه سازي مصرف سوخت در ساختمان ]

روش هاي پيشنهادي براي بهينه سازي مصرف سوخت در ساختمان

بر اساس آمار ارائه شده از سوي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور ، در سال 79 ميزان مصرف انرژي در كشور 699 ميليون بشكه معادل معادل نفت خام در كل كشور بوده است كه از اين مقدار به ترتيب 210 ميليون و 47 بشكه معادل نفت خام در بخش هاي خانگي و تجاري مورد استفاده قرار گرفته است. با اجراي برخي راهكارهاي ساده به ويژه در ساختمان هاي در حال ساخت مي توان از اتلاف مقدار قابل توجهي انرژي در واحد هاي مسكوني و تجاري جلوگيري كرد كه در ادامه به چند روش پيشنهادي اشاره مي شود . استفاده از عايق حرارتي در پوسته خارجي ساختمان


عدم اجراي عايق كاري حرارتي در ساختمان باعث اتلاف انرژي و كاهش دما در زمستان مي شود . اين تلفات را مي توان با اضافه كردن لايه عايق حرارتي مناسب درپوسته خارجي ساختمان كاهش داد .


سمت قرار گرفتن پنجره ها


سمت قرار گرفتن پنجره ها از نظر استفاده بهينه از روشنايي خورشيد بسيار حائز اهميت است . اين راهكار در استفاده ار گرماي خورشيد درزمستان نيز قابل توجه است به طوري كه با به كار گيري سطح مناسب پنجره هاي جنوبي ساختمان در مناطق سرد سير مي توان در مصرف سوخت صرفه جويي كرد .
 
استفاده از پنجره با شيشه هاي دو جداره و قاب استاندارد :

يكي از مهمترين
عوامل تلفات انرژي حرارتي ساختمان ها عبور گرما از شيشه هاي تك جداره و نشست هواي گرم داخل خانه از طريق درزهاي در و پنجره است .

وجود شيشه هاي تك جداره و درز بندي مناسب در و پنجره ها علاوه بر بروز تلفات حرارتي ساختمان موجب ورود گرد و غبار و همچنين آلودگي صوتي مي شود . با استفاده از پنجره هاييي با شيشه هاي دو جداره و قاب استاندارد در زبندي شده ، مي توان تا حد زيادي از تلفات انرژي گرمايي و تساير مشكلات ناشي از شيشه هاي تك جداره و قاب هاي غير استاندارد در و پنجره جلو گيري كرد .


استفاده از سقف كاذب


اجراي صحيح سقف كاذب در ساختمان ها مي تواند به ميزان قابل توجهي مصرف سوخت را كاهش دهد سقف كاذب با حذف بخشي از فضاي مورد سرمايش و گرمايش ميزان مصرف انرژي را كه براي اين منظور به كار مي رود كاهش مي دهد سقف كاذب در طبقات فوقاني مي تواند از انتقال حرارت بين فضاي داخل خارج ساختمان بكاهد .



استتفاده از عايق هاي حرارتي در سقف هاي كاذب و اجراي صحيح و بدون درز اين گونه سقف ها تبادل حرارتي را كاهش مي دهد .

نوشته شده توسط:مهدی ضرابی
 
بالا