روش جدیدی برای کنترل امنیت سیستم‌های رایانه‌ای ابداع شد

anahita shams

عضو جدید
کاربر ممتاز
نخستین فارغ التحصیل مقطع دکترای کامپیوتر شمال غرب کشور در دانشگاه تبریز روش جدیدی برای کنترل امنیت سیستم‌های رایانه‌ای ارائه کرد. به گزارش خبرگزاری مهر از تبریز، دکتر جابر کریم پور، که نتیجه تحقیقات خود را در رساله‌ دکترای خود ارائه کرده است، با ابداع روشی صوری برای توصیف و درست یابی ترکیبی سیستم‌های نرم افزاری مبتنی بر مولفه‌ها موفق به طراحی ابزاری شد که به کارشناسان توسعه دهنده سیستم‌های نرم افزاری امکان می‌دهد عملکرد یک سیستم بزرگ نرم افزاری را به صورت گرافیکی و بدون درگیری با معانی ریاضی، توصیف کنند.
وی در خصوص این روش گفت: ابزار تهیه شده با توجه به معانی، مدل‌ها و اثبات های ریاضی، درستی توصیف کارشناسان رایانه را از نظر خاصیت امنیت بررسی می‌کند و اگر در مواردی خطایی باشد آن را گزارش می‌کند تا کارشناسان نسبت به رفع آن اقدام کنند و اگر سیستم از نظر خواص امنیتی به طور کامل درستی یابی شود به این معنی است که درستی آن سیستم قبل از پیاده سازی، آزمایش و استفاده، ‌به صورت ریاضی ثابت شده است و نرم افزار حاصل از این توصیف، درست کار خواهد کرد.
به گفته کریم پور، در این ابزار نرم افزاری، یک سیستم بزرگ به صورت مجموعه‌ای از اجزا یا مولفه‌ در نظر گرفته شده و برای هر مولفه و ارتباط آن با سایر مولفه‌ها و بالاخره برای عملکرد کل سیستم،‌یک مدل ریاضی ساخته شده است.
این پژوهشگر علوم کامپیوتر افزود: این مدل ریاضی، اثبات درستی سیستم را به صورت ترکیبی فراهم می‌کند، به طوری که از درستی اجزای سیستم، درستی کل سیستم نتیجه می‌شود.
وی همچنین در جلسه دفاع از رساله خود با بیان اینکه برخی از سیستم‌های رایانه‌ای با جان و مال مردم سر و کار دارند، ‌افزود: از جمله این سیستم‌ها که به آنها سیستم‌های بحرانی نیز می‌گویند، می‌توان به کنترل کننده‌های نیروگاه‌های هسته‌یی و دستگاه‌های رادیولوژی، اشاره کرد که نقص و با توقف این سیستم‌ها خسارت جبران ناپذیری به بار می‌آورد.
دانش آموخته دانشگاه تبریز با بیان اینکه یکی از روشهای تضمین درستی این سیستم‌ها، آزمایش آنان است افزود: به دلیل بزرگی این سیستم‌ها نمی‌شود تمامی جوانب آنها را آزمایش کرد و از طرفی آزمایش سیستم‌های حیاتی مانند یک فضاپیما و یا یک دستگاه پزشکی امکان‌پذیر نیست و بایستی قبل از پیاده سازی از درستی عملکرد نرم افزار سیستم مطئمن باشیم که بر این اساس مساله اثبات درستی عملکرد نرم افزار اهمیت بیشتری می‌یابد.
گفتنی است، کریم پور رساله دکتری خود را با راهنمایی دکتر آیاز عیسی زاده از اساتید گروه علوم کامپیوتر دانشکده علوم ریاضی دانشگاه تبریز و با کمک اساتید مشاور دکتر میرکمال میرنیا از گروه ریاضی کاربردی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه تبریز و دکتر سید حسن میریان از دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف انجام داده است.
به گفته وی، در راستای تدوین این رساله پژوهشی، 8 مقاله در مجلات خارجی چاپ و در کنفرانس‌های بین‌المللی ارایه شده است.
تبریز - خبرگزاری مهر
 
بالا