روزي كه ايرانيان دوباره بر سراسر ايران حاكم شدند

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ايالتكرمان 27 ژوئن سال 967 ملادي (ششم تيرماه 346 خورشيدي) به متصرفات فناخسروديلمي پيوست. در آن زمان ايالت كرمان كه جنوب آن را خليج فارس و دريايعمان تشكيل مي داد به مراتب وسيعتر از امروز بود. با پيوستن كرمان بهقلمرو عضدالدوله، سراسر ايران داراي حكومت هاي ايراني شد كه سامانيان و آلبويه سهم بيشتري داشتند. قلمرو عضدالدوله پس از پيوستن كرمان، شامل سراسرجنوب و مركز ايران بود.
فناخسرو معروف به عضدالدوله پسر ركن الدولهدر اصفهان به دنيا آمده بود. پدر و دو عموي او از ديلمان (شمال ايران)برخاسته بودند كه به همراه «ماكان كاكي» و مرد آويز پرچم استقلال ايران وجدا ساختن آن را از قلمرو خلفاي عباسي برافراشته بودند و موفق به اين كارمهم شدند. بغداد به تصرف علي بويه (عماد الدوله) درآمد و از آن زمان،خلفاي عباسي تحت نفوذ و اقتدار ايرانيان قرار داشتند.
از زمان ديلميان بود كه مذهب شيعه (اثني عشري) به صورت ستون اصليناسيوناليسم ايراني درآمد. به عبارت ديگر، ناسيوناليسم ايراني باعث تقويتمذهب شيعه شد. هدف بوئيان ديلمي اين بود که ايران را کاملا از عربان دورسازند و ايرانيان راضي به جنگ با عربان شوند که عمدتا غير شيعه بودند،زيرا که جنگ مسلمان با مسلمان نهي شده است. بوئيان خود را از فرزندانبهرام گور و ساسانيان مي دانستند كه در زمان ساسانيان نيز آيين زرتشت ستوناصلي ناسيوناليسم ايراني بود كه امپراتوري ايران قرنها به صورت يكي از دوابرقدرت جهان عمل مي كرد. علي بويه پس از تصرف بغداد خليفه وقت عباسي راوادار کرده بود که روز عاشورا با پاي برهنه در خيابانهاي بغداد راه برود ودر ماتم امام حسين ابن علي (ع) سينه بزند.
 

Similar threads

بالا