راه آهن

majeed kh

عضو جدید
دانشكده راه آهن در سال 1376 در دانشگاه علم و صنعت ايران تأسيس گرديد و شامل گرايشهاي مهندسي خط و سازه‌هاي ريلي، مهندسي ماشينهاي ريلي و مهندسي حمل و نقل ريلي در مقطع كارشناسي و مهندسي راه‌آهن برقي، مهندسي خطوط راه آهن، مهندسي ماشينهاي ريلي، مهندسي حمل و نقل ريلي، مهندسي علائم و ارتباطات و مهندسي ايمني در راه آهن در مقطع كارشناسي ارشد مي باشد.صنعت حمل و نقل ريلي به عنوان يكي از صنايع زير بنايي، نقش بسيار مهمي در حوزه هاي حمل و نقل، توسعه و اقتصاد كشور دارد. ايفاي چنين نقشي مستلزم فراهم نمودن مقدمات آن از جمله آموزش كارشناسان در دوره هاي مختلف آكادميك و انجام مطالعات و پژوهش در زمينه هاي مختلف مي باشد. در راستاي ارتقا سطح دانش فني و ايجاد زمينه لازم در جهت توسعه علم و فناوري در اين صنعت و با توجه به تقاضا و حمايت صنعت حمل و نقل ريلي كشور، در سال 1371 طي نشستي با حضور وزير محترم راه و ترابري و رياست محترم دانشگاه علم و صنعت ايران پيشنهاد تاسيس دانشكده مهندسي راه آهن به وزارت علوم ارسال شد و با حمايت همه جانبه راه آهن جمهوري اسلامي ايران به راه اندازي اين دانشكده در دانشگاه علم و صنعت ايران اقدام گرديد. در همين جهت صنعت ريلي كشور در راستاي اهداف خود و به منظور ايجاد زمينه مناسب براي توسعه مباني علمي و انتقال فناوري مورد نياز در ارتقا كيفي سطح خدمات صنعت مزبور در نظر دارد تا با استفاده از پتانيسل ايجاد شده در اين دانشكده و با بكارگيري فارغ التحصيلان آن و مشاركت هيات علمي مربوطه و پژوهشگران مستقل گامي مؤثر را در تامين نيازهاي خود در هر دو شاخه آموزش و پژوهش بردارد. لذا ارتباط فني و همكاري علمي پژوهشي مستمر و هدفمندي را بين بخشهاي مختلف صنعت و دانشكده مهندسي راه آهن برنامه ريزي نموده است. در حال حاضر دانشكده مهندسي راه آهن جهت تربيت هيات علمي خود و توسعه همكاريهاي بين المللي آموزشي و پژوهشي با دانشگاههاي معتبر كشورهاي مختلف از جمله انگلستان، آلمان، چين، استراليا، روسيه، اوكراين و هلند تفاهنامه و تبادل علمي دارد. اين دانشكده با شناسايي بخش عمده اي از نيازهاي آموزشي و پژوهشي صنعت ريلي كشور اعم از درون شهري و بين شهري علاوه بر دوره هاي كوتاه مدت تخصصي اقدام به راه اندازي رشته هاي جديد آموزشي در مقاطع تحصيلي مختلف نموده است. در اين راستا ضمن بهره برداري از آزمايشگاهها و كارگاههاي تخصصي متعدد، تجهيز هر چه بيشتر آزمايشگاههاي آموزشي و پژوهشي را در دستور كار خود قرار داده است.
 

majeed kh

عضو جدید
مهندسي راه آهن

مهندسي راه آهن

گرايش خط و سازه اي ريلي(مقطع كارشناسي):

رشته مهندسي خط و سازه هاي ريلي كه از نظر ماهيت مشابه رشته مهندسي عمران مي باشد، به بحت سازه هاي مختلف در راه آهن از قبيل پل، تونل، خط و تاسيسات زير بنائي آن و ايستگاه مي پردازد. دانشجويان اين رشته علاوه بر دروس تخصصي رشته عمران دروس تخصصي در زمينه آشنائي، تحليل و طراحي خط و سازه هاي ريلي و اجزا آنها را مي آموزند. هدف رشته مهندسي خط و سازه هاي ريلي تربيت مهندساني است كه بتوانند در زمينه طراحي، ساخت، اجرا، نگهداري و تعمير خطوط و سازه ها و تاسيسات زير بنائي از قبيل پلها، تونلها، ايستگاههاي مورد نياز راه آهن هاي شهري و بين شهري فعاليت نمايند. دانشجويان اين رشته ويژگيهاي خاص سازه هاي مختلف ( از قبيل تونل، پل و ... ) در شبكه هاي راه آهن شهري و بين شهري و مترو را آموزش مي بينند.
اين رشته مهندسي از جهاتي با رشته مهندسي عمران شباهت دارد و مي توان گفت اين رشته بر بستر رشته مهندسي عمران قرار گرفته است به گونه اي كه دانش آموختگان اين رشته تسلط كافي برزمينه هاي تخصصي مختلف در رشته عمران خواهند داشت.


گرايش ماشين هاي ريلي (مقطع كارشناسي):

اين گرايش ارتباط مستقيمي با ديگر بخشهاي صنعت حمل و نقل ريلي دارد.عمليات اين بخش بر روي ماشينهاي ريلي كه شامل لكوموتيو ها، واگنهاي باربري و يا مسافربري مي شود متمركز است.
طراحي، انتخاب شرايط مناسب از ميان گزينه هاي موجود، بهبود در نگهداري و تعمير سيستمها، بازسازي و توليد ماشينهاي ريلي در راستاي طرحهاي توسعه كشور، احتياج به كارشناساني خبره و آشنا به روشها و شيوه هاي علمي روز دارد.
فارغ التحصيلان بايد توانايي طراحي، ساخت، تعمير و نگهداري ناوگان ريلي را داشته و بتوانند درموسسه هاي مرتبط با اين صنعت مانند: راه آهن جمهوري اسلامي ايران، شركتهاي مترو، شركتهاي تابعه راه آهن، واگن سازي پارس، شركتهاي خصوصي فعال در اين زمينه و شركتهاي مشاوره اي را داشته باشند.گفتني است اين رشته از جهاتي مشابه رشته مكانيك مي باشدو اشتراكات قابل ذكري با اين رشته دارد.


گرايش حمل و نقل ريلي(مقطع كارشناسي):

گرايش حمل ونقل ريلي (مهندسي بهره برداري راه آهن) با هدف توسعه مديريت وبرنامه ريزي در راه اهن كشورتاسيس شده است .با داشتن حدود 100 واحد درسي مشترك با مهندسي صنايع (گرايش تحليل سيستم ) و 40 واحد دروس اختصاصي مربوط به راه آهن مي توان گفت اين رشته به نوعي كاربرد مهندسي صنايع در صنعت راه آهن است.
دروس مشترك با مهندسي صنايع از عوامل موثر در ايجاد ديد سيستمي وتوانايي برنامه ريزي در جهت بهبود وضعيت فعلي راه آهن كشور به شمار مي آيند.دروس اختصاصي راه آهن در جهت اشنايي دانشجويان با سيستم هاي مختلف حمل و نقلي، وضعيت راه آهن كشور و روشهاي برنامه ريزي، تنظيم شده اند.
فارغ التحصيلان اين رشته علاوه بر راه آهن ج.ا.ا امكان اشتغال در كليه مراكز وشركتهاي وابسته ازجمله رجا ، مترو ، مترا (شركت خدمات مشاوره اي راه آهن) و يا شركتهاي غير راه آهني به عنوان مهندس صنايع را خواهند داشت .در حال حاضر نيز شركت رجا ، بسياري از دانشجويان سالهاي دوم وبالاتر را در صورت داشتن معدل بالا به صورت ساعتي استخدام مي كند .با توسعه طرح خصوصي سازي راه آهن مسلما در اينده فرصتهاي شغلي افزايش بيشتري نيز خواهد داشت. در حال حاضر امكان ادامه تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد مهندسي حمل ونقل ريلي، رشته هاي صنايع (سيستم ها)، صنايع (صنايع )، MBA ، ترافيك و غيره وجود دارد.
 
من چند روز بيشتر مهلت ندارما!

من چند روز بيشتر مهلت ندارما!

سلام!
من مي خواستم يه سوال بپرسم ميشه بگيد واسه ماشين هاي ريلي چه رتبه اي لازمه تو علم و صنعت؟
دو سال آخر ترجيحا خيلي بهتره!
پيشاپيش ممنون!
 

majeed kh

عضو جدید
به عنوان نمونه(نه قطعاَ ) :

سال86-2773-منطقه 1

سال 87-2333-منطقه1 ;)
 

Similar threads

بالا