راهنمای کنترل وسایل الکتریکی خانگی

ROBOTICS

کاربر فعال مهندسی رباتیک
راهنمای کنترل وسایل الکتریکی خانگی

شاید تا به حال به این فکر افتاده باشید که چطور می‌توانم به کمک رایانه وسایل دیگری را کنترل و مورد استفاده قرار دهید. یکی از راههای انجام این کار ساخت یک بورد بسیار ساده الکترونیکی و استفاده از پورت پارالل در سیستم‌عامل لینوکس است.


سیستم مورد نیاز


شما تنها به یک رایانه که یکی از توزیعهای لینوکس بر روی آن نصب است و همچنین یک پورت سالم پارالل . برای مثال در اینجا از رایانه‌ای با پردازنده 386DX با 4MB RAM و 40MB Hard استفاده شده است.(مترجم: البته در حال حاضر فکر نکنم ما بتوانیم یک چنین سیستمی را پیدا کنیم!) . GCC برای کامپایل برنامه‌ و در صورتی که نیاز به کنترل از راه دور دارید نرم‌افزارهای Telnet و SSH . شما هم می‌توانید برنامه دلخواه خود را برای انجام این کار بنویسید در غیر این صورت برای کامپایل برنامه من باید از ++g استفاده کنید.

http://edc.sourceforge.net/paralle.tar.gz

مدار الکترونیکی


پورت پارالل دارای ۲۵ پین هست که دارای دسته بندی خاص هستند و می‌توانند ولتاژی بین ۰ تا ۵ ولت را برای شما تامین کنند. به همین دلیل ما می‌توانیم از این پینها برای کنترل رله‌ها و به همین صورت کنترل دستگاه مورد نظر خود استفاده کنیم.

*

از پین شماره ۲ تا ۹ برای گرفتن 5V+ استفاده می‌شود.
*

از پین شماره ۱۸ تا ۲۵ برای زمین کردن یا همان GND .






این هم یک توضیح خلاصه برای مدار بالا :

۱. P data : پینهایی که برای تامین ولتاژ ٬ 5 ولت مدار استفاده شده است. (پین شماره ۲ تا ۹)
۲. P Ground : پینهایی که GND هستند. (پین شماره ۱۸ تا ۲۵ )
۳. Vcc : بستگی به نوع رله‌ای دارد که استفاده می‌کنید. که در این مدار از 12ٰV استفاده شده است.
۴. Relay Ground : برای GND رله‌ها استفاده شده است.
۵. 4.7k : مقاومت ۴.۷ کیلو
۶. NPN : ترانزیستور C2235 NPN
۷. دیود IN4002
۸. LED : دیود نوری
۹. Relay : یک نوع سیم پیچ که برای قطع و وصل جریان به کار برده شده است.



مدار بالا یک مدار بسیار ساده الکترونیکی است . ۵ ولتی که از پورت پارالل گرفته می‌شود رله را وصل کرده و در نتیجه وسیله‌ای که به آن رله متصل است روشن می‌شود. وقتی ولتاژ پین مورد نظر صفر شود متعاقبا رله مربوط به آن قطع شده و وسیله مربوط به آن هم خاموش می‌شود.


مثال‌های ساده برای کارکرد رله ها


دیاگرامی که در زیر رسم شده است نشان‌ می‌دهد که یک رله چکونه کار میکند. با تغذیه یا ولتاژ دو سر پایه یک رله این تجهیز به نوعی مانند یک سوئیچ ساده عمل می‌کند:



دیاگرام زیر کارکرد که رله به چهار پایه را نشان می‌دهد. پایه‌های ۳و۴ همیشه به صورت عادی قطع هستند زمانی که ۱۲V را به پایه‌های ۱و۲ داده می‌شود پایه‌های ۳و۴ به هم می‌چسبند.



دیاگرام زیر طرز کارکرد یک رله ۵ پایه را نشان می‌دهد. پایه ۳و۵ در حالت عادی به هم وصل هستند. با جریان ۱۲V بین پایه ۱ و ۲ سویچ وصل می‌شود و زمانی که پایه ۱و۲ قطع شود پایه‌های ۳و۴ به هم می‌چسبند.





بسیاری از رله‌ها دارای ۵ پایه هستند. تعداد بیشتر پایه‌های یک رله نشان دهنده این است که تعداد سوئیچ‌های بیشتری به کار گرفته شده است.


با یک مدار کامل به کمک ۸ رله می‌توان هشت وسیله جداگانه را کنترل کرد. همچنین شما به یک پورت ۲۵ پین برای اتصال بر روی بورد و یک کابل پارالل احتیاج دارید تا بتوانید این بورد را به رایانه خود متصل کرده و از آن استفاده کنید. من از یک جعبه برای قرار دادن بورد در آن و یک کابل پارالل برای ارتباط با رایانه و لینوکس استفاده کردم.


برای استفاده از وسایل تنها باید وسیله مورد نظر را به این خروجی تغذیه این جعبه وصل کنید. از این خروجی برای هر نوع وسیله‌ای می‌توانید استفاده کنید و نیازی به ایجاد تغییرات در خود وسیله ندارید. حتی می‌توانید خروجی این جعبه را به پریزهای دیواری انتقال داده و از آن پریز استفاده کنید . دیاگرام زیر طرز کار رله ها و کنترل وسیله الکتریکی را نشان می‌دهد :











http://www.irantux.com/pdf/29/HomeElectricalDeviceControl.pdf
 

Similar threads

بالا