راهنمایی

eliz

عضو جدید
سلام وخسته نباشید
ما یک بدون سرنشین بال زیر ساختیم ولی متاسفانه به علت ضیقه وقت برای پروازش با مشکل مواجه هستیم چون هنوز روی باند بال زیر کار نکردیم.
می خواستم بپرسم میشه این حساسیت بال زیر را با تغییر درطراحی قسمتهای دیگر خنثی کرد تا تقریبا مثل بال رو بشه کنترلش کرد؟؟
ممنون از لطف دوستانی که پاسخ میدن.
شاد باشید
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام وخسته نباشید
ما یک بدون سرنشین بال زیر ساختیم ولی متاسفانه به علت ضیقه وقت برای پروازش با مشکل مواجه هستیم چون هنوز روی باند بال زیر کار نکردیم.
می خواستم بپرسم میشه این حساسیت بال زیر را با تغییر درطراحی قسمتهای دیگر خنثی کرد تا تقریبا مثل بال رو بشه کنترلش کرد؟؟
ممنون از لطف دوستانی که پاسخ میدن.
شاد باشید

سلام،
یعنی شما الان توی بحث کنترل هواپیمای بال پایین مشکل پیدا کردید. شما می تونید کار های زیر رو انجام بدید تا کنترل وسیله راحت تر بشه.

1- سطوح کنترل قوی تری استفاده کنید یعنی مساحت یا زاویه خمش بیشتر
2- مرکز آیرودینامیکی رو عقب تر ببرید یا مرکز ثقل در حالت حداکثر بار رو جلوتر بیارید تا محدوده بیشتر جهت مانور نقطه ثقل داشته باشید.
3- سطوح دم رو قویتر کنید که زیر مجموعه همون اولی میشه.
 
  • Like
واکنش ها: eliz

eliz

عضو جدید
سلام دوست عزیز،متاسفانه بدنه و بالها تکمیله وسکانها موندن و بیشتر تغییر را باید روی اونها اعمال کنیم.اگر بخواهیم سطوح کنترلی را قوی تر کنیم،تاچه اندازه می تونیم مساحت را افزایش بدیم؟؟؟؟
میشه یه کم در باره تاثیرش و خنثی کردن مشکل ما توضیح بدین.ممنون استاد
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام،
تفاوت هواپیماهای بال پایین با بال بالا، یکی در پایدرایشونه که بال بالا بیشتره و یکی اینکه بال پایین موقع بلند شدن باند کمتر و موقع نشستن باند بیشتری رو می خواد. بال بالا بر عکس. اینها توی کتاب صدرایی هست.
خوب حالا برای جبران این ها، برای افزایش پایداری باید محدوده مرکز ثقل رو افزایش بدید. اگر موتور شما Pusher هست (عقب هواپیماست) باک رو بذارید توی بال، اگر موتور جلو هواپیماست، باک رو بذارید پشت سر موتور توی بدنه اگر امکانش هست. اگر هیچ کدوم اینها ممکن نبود و دیدید پایداری هواپیما مشکل داره باید وزنه استفاده کنید یعنی مقدار مشخصی وزنه بذارید جلوی هواپیما تا مرکز ثقل رو به سمت دماغه بکشونه.

در مورد سطوح کنترل، چون می خوایم فرود راحت تری داشته باشیم و سرعت استال (واماندگی) بال پایین هم بالاست پس باید فلپ ها زاویه بیشتری پایین بیان مثلاً در حدود 45 درجه تا سطح بال بیشتر بشه و حفظ سرعت بالای سرعت استال راحت تر باشه.
بیشترین تفاوت بال بالا و بال پایین توی بحث پایداری و کنترله. اگر می بینید که هواپیما پایداری و کنترل لازم رو داره خیلی دست بهش نزنید.
 
  • Like
واکنش ها: eliz
بالا