راهنمايي

naser-khalili

عضو جدید
سلام
ميخواستم بدونم براي ارشد بايد تموم 7جلد راسكم رو تموم كنم من 3 جلدش رو تموم كردم.در ضمن من كتاب طراحي هواپيما هاشم صدرايي رو ندارم اين كتاب در ارشد چقدر تاثير گذاره؟اگه من كتاب راسكم رو خوب بخونم نيازي به كتاب هاشم صدرايي هست يا نه؟
:gol:من ارادتمند مدير تالار هستم:gol:
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام،
من هم خدمت تمام دوستان عزيزم در باشگاه ارادت دارم.
از نظر من خوندن 7 جلد کتاب راسکم يا کتاب صدرايي براي درس طراحي هواپيما کار بي فايده ايه. البته براي تست هاي متداولي که نمونه اونها توي کتاب راهيان ارشد اومده خوبه که براي زدن اين تست ها تا آخر جلد 2 کفايت ميکنه گرچه تا وقتي که يه دور عملي اين کتاب رو پياده نکنيد، شايد خيلي مباحث رو متوجه نشيد.
براي زدن تست هاي طراحي هواپيما، اگر مثل تست هاي امسال باشه، شما احتياج به جزوه آقاي ملائک داريد و لاغير! اما نه، اگر طراح آدم منصف و درست و حسابي و لب کلام آدم باشه، شما بايد آيروديناميک، مکانیک پرواز رو بلد باشید، مقداری هم با هواپیما (یه 10-20 تایی عکس هواپیما تو خاطرتون باشه) آشنا باشید تا بتونید تست ها رو بزنید.
متاسفانه طراحی سوالات این درس کاملاً سلیقه ایه.

موفق باشید.
 

naser-khalili

عضو جدید
سلام،
من هم خدمت تمام دوستان عزيزم در باشگاه ارادت دارم.
از نظر من خوندن 7 جلد کتاب راسکم يا کتاب صدرايي براي درس طراحي هواپيما کار بي فايده ايه. البته براي تست هاي متداولي که نمونه اونها توي کتاب راهيان ارشد اومده خوبه که براي زدن اين تست ها تا آخر جلد 2 کفايت ميکنه گرچه تا وقتي که يه دور عملي اين کتاب رو پياده نکنيد، شايد خيلي مباحث رو متوجه نشيد.
براي زدن تست هاي طراحي هواپيما، اگر مثل تست هاي امسال باشه، شما احتياج به جزوه آقاي ملائک داريد و لاغير! اما نه، اگر طراح آدم منصف و درست و حسابي و لب کلام آدم باشه، شما بايد آيروديناميک، مکانیک پرواز رو بلد باشید، مقداری هم با هواپیما (یه 10-20 تایی عکس هواپیما تو خاطرتون باشه) آشنا باشید تا بتونید تست ها رو بزنید.
متاسفانه طراحی سوالات این درس کاملاً سلیقه ایه.

موفق باشید.
سلام
يه اشكالي برام پيش اومده كه اگه لطف كنيد و كمكم كنيد ممنون ميشم:

كتاب مكانيك پرواز دكتر هاشم صدرايي در صفحه 76 كتابش فرمول پيدا كردن عدد اسوالد رو نوشته.همونطور كه ميدونيم اين يه عدد ثابتيه در پايين صفحه نوشته كه مقدار eدر زواياي حمله بالا(سرعتهاي كم)تا حدود 30درصد كاهش مي يابد.
ايا اين مطلب درسته؟
اگه درسته فرمول وابسته به زاويه حمله چيه؟
در ضمن براي هواپيماهاي با بال aft sweepزاويه عقبگرد رو هم در فرمول دخيل كرده ميخواستم ببينم براي هواپيماهاي با بال forwad sweepهم صادقه؟
اگه سوالم خيلي ساده ست معذرت ميخوام.راستش من رشته م شيميه و تمام كتابهاي هوا فضا رو خودم ميخونم بدون هيچ استادي برا همين مثل همين مورد وقتي دچار ابهام ميشم به خودم شك ميكنم.به هر حال ممنون ميشم اگه زود جوا بدين
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام
يه اشكالي برام پيش اومده كه اگه لطف كنيد و كمكم كنيد ممنون ميشم:

كتاب مكانيك پرواز دكتر هاشم صدرايي در صفحه 76 كتابش فرمول پيدا كردن عدد اسوالد رو نوشته.همونطور كه ميدونيم اين يه عدد ثابتيه در پايين صفحه نوشته كه مقدار eدر زواياي حمله بالا(سرعتهاي كم)تا حدود 30درصد كاهش مي يابد.
ايا اين مطلب درسته؟
اگه درسته فرمول وابسته به زاويه حمله چيه؟
در ضمن براي هواپيماهاي با بال aft sweepزاويه عقبگرد رو هم در فرمول دخيل كرده ميخواستم ببينم براي هواپيماهاي با بال forwad sweepهم صادقه؟
اگه سوالم خيلي ساده ست معذرت ميخوام.راستش من رشته م شيميه و تمام كتابهاي هوا فضا رو خودم ميخونم بدون هيچ استادي برا همين مثل همين مورد وقتي دچار ابهام ميشم به خودم شك ميكنم.به هر حال ممنون ميشم اگه زود جوا بدين

سلام،
در رابطه با عدد اسوالد و كلاً بال و مسائل مرتبط به اون، فصل 5 كتاب آيروديناميك اندرسون رو مطالعه كنيد. در اين فصل مسائل مربوط به بال، عدد اسوالد و نسبت منظري به طور كامل و اثباتي بحث شده است.
پيشنهاد مي كنم قبل از ادامه مطالعه كتاب مكانيك پرواز، ابتدا فصل 1 تا 5 كتاب آيروديناميك رو مطالعه كنيد تا با فهم و درك بيشتري بتونيد به مطالعه كتاب مكانيك پرواز بپردازيد چون كتاب مكانيك پرواز صرفاً به ارائه روابط مي پردازد و فرض رو بر دانستن مسائل آيروديناميكي گذاشته.

اتفاقاً سوالي كه كرديد خيلي جالب و جذاب بود. وادار كرديد من رو تا يه سراغي از كتاب هام بگيرم. :D

در ضمن اين رابطه هم هست. اگر شما رو راضي مي كنه. (البته باز يه سر به كتاب آيروديناميك بزنيد ها):

  • k is a proportionality constant,
  • AR is the aspect ratio, and
  • and
    is the ratio of induced drag to the theoretical optimum for an elliptic wing.
اگر هم كتاب طراحي هواپيماي راسكم رو خونده باشيد، كه براي كنكور من خوندنش رو خيلي توصيه نمي كنم. امسال كه تستي از داخل كتاب راسكم نبود. پارسال هم خيلي مرتبط نبودن، تو صفحه 118 (139 pdf) بخش اول، براي حالت Clean، Tack-off و Landing مقادير متفاوتي رو براي e داده.
 
آخرین ویرایش:

naser-khalili

عضو جدید
سلام،
در رابطه با عدد اسوالد و كلاً بال و مسائل مرتبط به اون، فصل 5 كتاب آيروديناميك اندرسون رو مطالعه كنيد. در اين فصل مسائل مربوط به بال، عدد اسوالد و نسبت منظري به طور كامل و اثباتي بحث شده است.
پيشنهاد مي كنم قبل از ادامه مطالعه كتاب مكانيك پرواز، ابتدا فصل 1 تا 5 كتاب آيروديناميك رو مطالعه كنيد تا با فهم و درك بيشتري بتونيد به مطالعه كتاب مكانيك پرواز بپردازيد چون كتاب مكانيك پرواز صرفاً به ارائه روابط مي پردازد و فرض رو بر دانستن مسائل آيروديناميكي گذاشته.
اتفاقاً سوالي كه كرديد خيلي جالب و جذاب بود. وادار كرديد من رو تا يه سراغي از كتاب هام بگيرم. :D

در ضمن اين رابطه هم هست. اگر شما رو راضي مي كنه. (البته باز يه سر به كتاب آيروديناميك بزنيد ها):




  • k is a proportionality constant,
  • AR is the aspect ratio, and
  • and
    is the ratio of induced drag to the theoretical optimum for an elliptic wing.
اگر هم كتاب طراحي هواپيماي راسكم رو خونده باشيد، كه براي كنكور من خوندنش رو خيلي توصيه نمي كنم. امسال كه تستي از داخل كتاب راسكم نبود. پارسال هم خيلي مرتبط نبودن، تو صفحه 118 (139 pdf) بخش اول، براي حالت Clean، Tack-off و Landing مقادير متفاوتي رو براي e داده.

پس ميشه اينطوري تحليل كرد با بكار بردن فلپها هنگام take offو landingيعني flap upو flap down چون مساحت بال تغيير ميكنه پس نسبت منظري تغيير ميكنه و چون زاويه حمله به نسبت منظري وابسته است(طبق فرمول صفحه 325 ايروديناميك اندرسون كه من نخونده بودمش) پس در نتيجه زاويه حمله هم تغيير ميكنه ودر نتيجه با تغيير زاويه حمله عدد اسوالد تغيير ميكنه.
از فرمولي هم كه شما نوشتيد اينجوري ميشه استدلال كردكه:
چون سيگما در مخرج كسر به induced drugبستگي داره و اون هم به مجذور ضريب برا بستگي داره و با افزايش زاويه حمله ضريب برا هم افزايش پيدا ميكنه پس در كل عدد اسوالد كاهش پيدا ميكنه.درسته؟
راستي نگفتين ميشه فرمول مربوط به بال با sweep backرو براي بال با forward sweepبكار برد يا نه؟
 

naser-khalili

عضو جدید
پس ميشه اينطوري تحليل كرد با بكار بردن فلپها هنگام take offو landingيعني flap upو flap down چون مساحت بال تغيير ميكنه پس نسبت منظري تغيير ميكنه و چون زاويه حمله به نسبت منظري وابسته است(طبق فرمول صفحه 325 ايروديناميك اندرسون كه من نخونده بودمش) پس در نتيجه زاويه حمله هم تغيير ميكنه ودر نتيجه با تغيير زاويه حمله عدد اسوالد تغيير ميكنه.
از فرمولي هم كه شما نوشتيد اينجوري ميشه استدلال كردكه:
چون سيگما در مخرج كسر به induced drugبستگي داره و اون هم به مجذور ضريب برا بستگي داره و با افزايش زاويه حمله ضريب برا هم افزايش پيدا ميكنه پس در كل عدد اسوالد كاهش پيدا ميكنه.درسته؟
راستي نگفتين ميشه فرمول مربوط به بال با sweep backرو براي بال با forward sweepبكار برد يا نه؟

سلام

اطلاعاتي در مورد هواپيماهاي عمود پرواز و كوتاه برخواست(V/STOL) ميخوام كدو م كتابها يا مقاله ها مفيدند؟
 

naser-khalili

عضو جدید
سلام

اطلاعاتي در مورد هواپيماهاي عمود پرواز و كوتاه برخواست(V/STOL) ميخوام كدو م كتابها يا مقاله ها مفيدند؟

سلامي دوباره
تو رو خدا جوابمو سريع بدين چون تو عالم هنگ هستم:confused::crying::wallbash::w10::w19::w29:

مگه با افزايش نسبت منظري بال شيب منحني برا افزايش و زاويه استال كاهش نمي يابه؟
كنكور كارشنايس ارشد سال80هم در ايرو و هم در مكانيك پرواز اين سوال رو پرسيده ولي گزينه صحيح رو دقيقا بر عكس انتخاب كرده.
البته مجموعه سولات من مال پردازشه
پردازش هم كليد سوالات رو از سازمان سنجش كش ميره!!
كليد سوال غلطه يا طراح سوال جواب رو اينطور خواسته؟آخه يه سوال طراحي اجسام پرنده هم همينطوره!سوال 9سال84وسوال7 سال87 جواب سوال عدد 20ولي طراح سوال عدد9 رو درنظر گرفته.
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام

اطلاعاتي در مورد هواپيماهاي عمود پرواز و كوتاه برخواست(V/STOL) ميخوام كدو م كتابها يا مقاله ها مفيدند؟

سلام،
من برای شما توی اینترنت دنبال کتاب در این مورد گشتم اما کتابی که لینک دانلودش توی اینترنت باشه پدا نکردم.بهترین منبع در این مورد جستجوی توی گوگل هستش.
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلامي دوباره
تو رو خدا جوابمو سريع بدين چون تو عالم هنگ هستم:confused::crying::wallbash::w10::w19::w29:

مگه با افزايش نسبت منظري بال شيب منحني برا افزايش و زاويه استال كاهش نمي يابه؟
كنكور كارشنايس ارشد سال80هم در ايرو و هم در مكانيك پرواز اين سوال رو پرسيده ولي گزينه صحيح رو دقيقا بر عكس انتخاب كرده.
البته مجموعه سولات من مال پردازشه
پردازش هم كليد سوالات رو از سازمان سنجش كش ميره!!
كليد سوال غلطه يا طراح سوال جواب رو اينطور خواسته؟آخه يه سوال طراحي اجسام پرنده هم همينطوره!سوال 9سال84وسوال7 سال87 جواب سوال عدد 20ولي طراح سوال عدد9 رو درنظر گرفته.

سلام مجدد،
کنکورها تا سال 83 یا 84 اصلاً جواب ندارن و جوابی که کتاب ها زدن، جواب خود مولف هستش نه جواب سازمان سنجش. من کنکور سال 80 رو دارم، جواب نداره. می تونید اگر تهران هستید یه سر برید انقلاب تا از این بابت مطمئن بشید.

در مورد سوالاتتون:
1- سوال نسبت منظری: اگر نمودار صفحه 171 کتاب صدرایی رو ببینید، متوجه می شید که جواب شما درسته. یعنی گزینه 1. نمونه این سوال سال 85 در آیرودینامیک سوال 95 اومده و همین جواب رو درست زده. در مورد سوال مکانیک پرواز سال 80، اگر منظورتون سوال 67 هست، به نظر من گزینه 3 درسته. کاهش قدرت ورتکس نوک بال، عبور نا مناسب از توربولانسها و افزایش CL.

2- در مورد این سوال:
رابطه سر عت رو داریم، حالا اون رو برای شرایط Take-off می نویسیم:
Vs=(2W/ro*S*CLmaxto)^1/2
<=
1/2 ro Vs)TO^2 CLmaxTo = (W/S)To


حالا چون توی سوال مقدار متوسط q رو داده و پس مقدار
8.7= 2^ 1/2ro VsTO
و مقدار
CLmax)TO = CLmax/Kto^2
Kto = 1.2 از کتاب صدرایی

پس:
W/S)TO= 10.27
 
آخرین ویرایش:

naser-khalili

عضو جدید
سلام مجدد،
کنکورها تا سال 83 یا 84 اصلاً جواب ندارن و جوابی که کتاب ها زدن، جواب خود مولف هستش نه جواب سازمان سنجش. من کنکور سال 80 رو دارم، جواب نداره. می تونید اگر تهران هستید یه سر برید انقلاب تا از این بابت مطمئن بشید.

در مورد سوالاتتون:
1- سوال نسبت منظری: اگر نمودار صفحه 171 کتاب صدرایی رو ببینید، متوجه می شید که جواب شما درسته. یعنی گزینه 1. نمونه این سوال سال 85 در آیرودینامیک سوال 95 اومده و همین جواب رو درست زده. در مورد سوال مکانیک پرواز سال 80، اگر منظورتون سوال 67 هست، به نظر من گزینه 3 درسته. کاهش قدرت ورتکس نوک بال، عبور نا مناسب از توربولانسها و افزایش CL.

2- در مورد این سوال:
رابطه سر عت رو داریم، حالا اون رو برای شرایط Take-off می نویسیم:
Vs=(2W/ro*S*CLmaxto)^1/2
<=
1/2 ro Vs)TO^2 CLmaxTo = (W/S)To


حالا چون توی سوال مقدار متوسط q رو داده و پس مقدار



8.7= 2^ 1/2ro VsTO





و مقدار
CLmax)TO = CLmax/Kto^2
Kto = 1.2 از کتاب صدرایی

پس:



W/S)TO= 10.27

ممنون sparrowجان

اين سوال روخود من حل كردم جواب رو حدود 15.56 آوردم و طراحي اجسام پرنده راهيان ارشد آورده 21.29به نظر شما اشكال جواب اونا چيه؟به نظر من راه حل اونا هم درسته ولي بجاي CLmaxTOخودCLmaxرو گذاشته!
از بابت درخواست قبلي هم ممنون چشم از گوگل استفاده ميكنم.
در مورد كتاب طراحي هواپيماي دكتر صدرايي هم من به نتيجه شما رسيدم.دست آقاي دكتر درد نكنه ولي زياد جالب نيست.
 
آخرین ویرایش:

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
ممنون sparrowجان

اين سوال روخود من حل كردم جواب رو حدود 15.56 آوردم و طراحي اجسام پرنده راهيان ارشد آورده 21.29به نظر شما اشكال جواب اونا چيه؟به نظر من راه حل اونا هم درسته ولي بجاي CLmaxTOخودCLmaxرو گذاشته!
از بابت درخواست قبلي هم ممنون چشم از گوگل استفاده ميكنم.
در مورد كتاب طراحي هواپيماي دكتر صدرايي هم من به نتيجه شما رسيدم.دست آقاي دكتر درد نكنه ولي زياد جالب نيست.

سلام،
اشكال كارشون هينجاست. براي هر مرحله پروازي بايد CLmax و سرعت استال همون مرحله رو استفاده كرد. چون كه مقدار CL بال در تمام مراحل پروازي يكسان نيست. وقتي شما CLmax رو قرار مي ديد، در واقع ‍‍Clmax ايرفويل رو گذاشتيد نه براي بال رو. اينجا چون مقدار متوسط q رو داده، ما مي تونيم ازش استفاده كنيم و گرنه بايد مقدار q رو هم در حالت Take-off به ما مي داد.

كتاب صدرايي هم شايد براي طراحي هواپيما كتاب كاملي و به درد بخوري نباشه اما براي كنكور و تكميل كتاب راسكم كتاب خيلي خوبيه.
 

naser-khalili

عضو جدید
سلام،
اشكال كارشون هينجاست. براي هر مرحله پروازي بايد CLmax و سرعت استال همون مرحله رو استفاده كرد. چون كه مقدار CL بال در تمام مراحل پروازي يكسان نيست. وقتي شما CLmax رو قرار مي ديد، در واقع ‍‍Clmax ايرفويل رو گذاشتيد نه براي بال رو. اينجا چون مقدار متوسط q رو داده، ما مي تونيم ازش استفاده كنيم و گرنه بايد مقدار q رو هم در حالت Take-off به ما مي داد.
كتاب صدرايي هم شايد براي طراحي هواپيما كتاب كاملي و به درد بخوري نباشه اما براي كنكور و تكميل كتاب راسكم كتاب خيلي خوبيه.

اينا اشكالات كتاب دكتر صدرايي تا آخر فصل 5 هست.نظر شما چيه:

پايين صفحه 133رابطه CLmax=CLmaxto*KB^2رو نوشته در حاليكه CLmaxcleanكوچكتر ازCLmaxtoو اون هم كوچكتر از CLmaxlandingهست.پس بايدCLmax=CLmaxto/(KB^2

در صفحه 151يه رابطه براي پساي قطبي ايرفويل نوشته(دقيقا از حروف كوچك استفاده شده ضمن اينكه خودش هم گفته براي ايرفويل)عبارت دوم مربوط به پساي القايي ست كه فقط در مورد بال وجود داره نه براي ايرفويل!

در صفحه 156براي ايرفويل 5رقمي نوشته:
2:دو سي ام مقدار cl!تا جاييكه من ميدونم اين عدد سه بيستم مقدار cl(جزوه امير كبير)
30:محل حداكثر قوس بر حسب يك دهم يعني 3برابر وتر!!در حاليكه درصدي ازنصف محل ماكزيمم احناست.ا در كتاب airplane flight dynamic and automatic flight controlsجان راسكم عدد 3 نشان دهنده يك بيستم وتره كه همون .15وتر ميشه.عدد صفر هم نشان دهنده خطي بودن بخش دوم نيمساز هست.

در صفحه 165 در مورد پيچش ايروديناميكي نئشته از ريشه نا نصف دهنه داراي يك ايرفويل واز نصف دهنه تا نوك داراي ايرفويل ديگر هست.يعني يك نيم بال راست داراي يك ايرفويل و نيم بال چپ داراي يه ايرفويل ديگه ست.پس بايد نصف نصف دهنه رودر نظر ميگرفت.

در صفحه 178در مورد اثر زاويه sweepمورد دوم نوشته:
تنظيم CGوACطوريكه به هم نزديك شوند.اين يعني مركز ثقل سريعتر از مركز آيروديناميكي به عقب ميره و در نتيجه حاشيه استاتيكي كمتر شده ولذا گشتاور پيچشي كمتر ميشه در صورتيكه در پايين صفحه خودش هم نوشتهكه گشتاور پيچشي افزايش پيدا ميكنه.
زاويه سويپ باعث ميشه كه مركز ايروديناميكي سريعتر از مركز ثقل به عقبتر بره ولذا حاشيه استاتيكي بيشتر ميشه يعني از هم دورتر ميشوند.

در صفحه 171 نوشته هر چه جذر نسبت منظري زياد بشه نسبت برا به پساي مازيمم براي هواپيماي مادون صوت كاهش پيدا ميكنه!اينو برام توضيح بدين
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
اينا اشكالات كتاب دكتر صدرايي تا آخر فصل 5 هست.نظر شما چيه:

1- پايين صفحه 133رابطه CLmax=CLmaxto*KB^2رو نوشته در حاليكه CLmaxcleanكوچكتر ازCLmaxtoو اون هم كوچكتر از CLmaxlandingهست.پس بايدCLmax=CLmaxto/(KB^2

2- در صفحه 151يه رابطه براي پساي قطبي ايرفويل نوشته(دقيقا از حروف كوچك استفاده شده ضمن اينكه خودش هم گفته براي ايرفويل)عبارت دوم مربوط به پساي القايي ست كه فقط در مورد بال وجود داره نه براي ايرفويل!

3-در صفحه 156براي ايرفويل 5رقمي نوشته:
2:دو سي ام مقدار cl!تا جاييكه من ميدونم اين عدد سه بيستم مقدار cl(جزوه امير كبير)
30:محل حداكثر قوس بر حسب يك دهم يعني 3برابر وتر!!در حاليكه درصدي ازنصف محل ماكزيمم احناست.ا در كتاب airplane flight dynamic and automatic flight controlsجان راسكم عدد 3 نشان دهنده يك بيستم وتره كه همون .15وتر ميشه.عدد صفر هم نشان دهنده خطي بودن بخش دوم نيمساز هست.

4-در صفحه 165 در مورد پيچش ايروديناميكي نئشته از ريشه نا نصف دهنه داراي يك ايرفويل واز نصف دهنه تا نوك داراي ايرفويل ديگر هست.يعني يك نيم بال راست داراي يك ايرفويل و نيم بال چپ داراي يه ايرفويل ديگه ست.پس بايد نصف نصف دهنه رودر نظر ميگرفت.

5-در صفحه 178در مورد اثر زاويه sweepمورد دوم نوشته:
تنظيم CGوACطوريكه به هم نزديك شوند.اين يعني مركز ثقل سريعتر از مركز آيروديناميكي به عقب ميره و در نتيجه حاشيه استاتيكي كمتر شده ولذا گشتاور پيچشي كمتر ميشه در صورتيكه در پايين صفحه خودش هم نوشتهكه گشتاور پيچشي افزايش پيدا ميكنه.
زاويه سويپ باعث ميشه كه مركز ايروديناميكي سريعتر از مركز ثقل به عقبتر بره ولذا حاشيه استاتيكي بيشتر ميشه يعني از هم دورتر ميشوند.

6-در صفحه 171 نوشته هر چه جذر نسبت منظري زياد بشه نسبت برا به پساي مازيمم براي هواپيماي مادون صوت كاهش پيدا ميكنه!اينو برام توضيح بدين

سلام،
چقدر اشكال با هم!

1- حرف شما درسته اما اون ضريبي كه در كتاب صدرايي استفاده شده، ضريب ايمنيه (توي اون بخش). يه جا مياد ضريب KTO رو استفاده مي كنه كه اين ضريب تصحيحه براي برقراري رابطه اي كه براي TOP23 داده كه احتمال زياد تجربي به دست اومده. اما اين ضريب KB هستش كه خودش هم گفته، طبق قوانين بايد اعمال بشه تا امنيت بالاتر بره. سرعت استال توي اين حالت با اين ضريب بالاتر از مقدار بدون ضريب ايمني در مياد. توي راسكم بر عكس اين كار رو كرده. سرعت استال حداكثر رو از توي مقررات گذاشته و ضريب ليفت رو محاسبه كرده.

2- اين رابطه براي ايرفويل و بال و هر جسم برآزا صادقه.

3- مشخصات ايرفويل هاي ناكا كه تو كتاب طراحي هواپيماي صدرايي اومده، غلط هستند.

4- حالا شما بيا و بگذر.يه خبطي كرده بنده خدا. شما بگير 25 درصد، خوبه؟

5- يه تيكه عقبگرد و جلوگرد رو قاطي كرده. مورد شما 2 در مورد جلوگرد هستش كه باعث ناپايداري ميشه. مابقيش در مورد بال عقبگرده.

6- رابطه 5-19 صفحه 185 كتاب مكانيك پرواز 1 صدرايي رو ببينيد. اين رابطه فقط براي پرواز مادون صوته چون در پرواز گذر صوت و مافوق صوت به خاطر وجود شوك و ويسكوزيته ديگه از روابطي كه گفته نميشه استفاده كرد.

كتاب صدرايي مال n سال پيشه و تجديد نظر هم نشده، اشكالات اين تيپي تو اكثر كتاب ها ميشه پيدا كرد. مهم جمع و جور بودن و تا حدودي جامع بودن اطلاعات گرد آوري شده توي اين كتابه.
 

naser-khalili

عضو جدید
سلام،
چقدر اشكال با هم!

1- حرف شما درسته اما اون ضريبي كه در كتاب صدرايي استفاده شده، ضريب ايمنيه (توي اون بخش). يه جا مياد ضريب KTO رو استفاده مي كنه كه اين ضريب تصحيحه براي برقراري رابطه اي كه براي TOP23 داده كه احتمال زياد تجربي به دست اومده. اما اين ضريب KB هستش كه خودش هم گفته، طبق قوانين بايد اعمال بشه تا امنيت بالاتر بره. سرعت استال توي اين حالت با اين ضريب بالاتر از مقدار بدون ضريب ايمني در مياد. توي راسكم بر عكس اين كار رو كرده. سرعت استال حداكثر رو از توي مقررات گذاشته و ضريب ليفت رو محاسبه كرده.

2- اين رابطه براي ايرفويل و بال و هر جسم برآزا صادقه.

3- مشخصات ايرفويل هاي ناكا كه تو كتاب طراحي هواپيماي صدرايي اومده، غلط هستند.

4- حالا شما بيا و بگذر.يه خبطي كرده بنده خدا. شما بگير 25 درصد، خوبه؟

5- يه تيكه عقبگرد و جلوگرد رو قاطي كرده. مورد شما 2 در مورد جلوگرد هستش كه باعث ناپايداري ميشه. مابقيش در مورد بال عقبگرده.

6- رابطه 5-19 صفحه 185 كتاب مكانيك پرواز 1 صدرايي رو ببينيد. اين رابطه فقط براي پرواز مادون صوته چون در پرواز گذر صوت و مافوق صوت به خاطر وجود شوك و ويسكوزيته ديگه از روابطي كه گفته نميشه استفاده كرد.

كتاب صدرايي مال n سال پيشه و تجديد نظر هم نشده، اشكالات اين تيپي تو اكثر كتاب ها ميشه پيدا كرد. مهم جمع و جور بودن و تا حدودي جامع بودن اطلاعات گرد آوري شده توي اين كتابه.
حرف شما هم درست ولي مشكل من اينه كه نه كلاس ميبينم نه استاد دارم!كلاس من اتاق خونه مونه و يه جورايي استاد هم خودمم.پس من نقطه اميدم به اين جور كتاباست حالا اگه اين غلطها باشه كه كلاه من پس معركه ست.

در مورد رابطه اي كه براي پسا نوشته من اصلا با شما موافق نيستم دليلش هم اينكه همان طور كه ميدنيم پساي القايي ناشي از tip vortexهست براي ايرفيل كه چنين گردابه اي وجود نداره در ثاني پساي القايي با نسبت منظري نسبت عكس داره نسبت منظري هم با مجذور دهنه بال نسبت مستقيم داره.پس در مورد ايرفويل نسيت منظري برابر صفره(اونم اگه برا ايرفويل قابل تعريف باشه) در نتيجه پساي القايي به بينهايت ميل ميكنه!!من شرمنده در اين مورد توجيه نشدم بيشتر توضيح بدين.
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
حرف شما هم درست ولي مشكل من اينه كه نه كلاس ميبينم نه استاد دارم!كلاس من اتاق خونه مونه و يه جورايي استاد هم خودمم.پس من نقطه اميدم به اين جور كتاباست حالا اگه اين غلطها باشه كه كلاه من پس معركه ست.

در مورد رابطه اي كه براي پسا نوشته من اصلا با شما موافق نيستم دليلش هم اينكه همان طور كه ميدنيم پساي القايي ناشي از tip vortexهست براي ايرفيل كه چنين گردابه اي وجود نداره در ثاني پساي القايي با نسبت منظري نسبت عكس داره نسبت منظري هم با مجذور دهنه بال نسبت مستقيم داره.پس در مورد ايرفويل نسيت منظري برابر صفره(اونم اگه برا ايرفويل قابل تعريف باشه) در نتيجه پساي القايي به بينهايت ميل ميكنه!!من شرمنده در اين مورد توجيه نشدم بيشتر توضيح بدين.

سلام،
اگر شما همزمان با مطالعه كتاب مكانيك پرواز و آيروديناميك، كتاب طراحي رو بخونيد،‌مي تونيد متوجه اشكالات اين كتاب بشيد. اشكالات كتاب، همونطوري هم كه خودتون ديديد در بيشتر جاها مشخصه. چون در قبل يا بعد، بالا يا پايين همون مطلب ميشه نقيضش رو پيدا كرد.

دليل اون مورد رو هم در اولين فرصت به صورت جامع براي شما مي گم.
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
حرف شما هم درست ولي مشكل من اينه كه نه كلاس ميبينم نه استاد دارم!كلاس من اتاق خونه مونه و يه جورايي استاد هم خودمم.پس من نقطه اميدم به اين جور كتاباست حالا اگه اين غلطها باشه كه كلاه من پس معركه ست.

در مورد رابطه اي كه براي پسا نوشته من اصلا با شما موافق نيستم دليلش هم اينكه همان طور كه ميدنيم پساي القايي ناشي از tip vortexهست براي ايرفيل كه چنين گردابه اي وجود نداره در ثاني پساي القايي با نسبت منظري نسبت عكس داره نسبت منظري هم با مجذور دهنه بال نسبت مستقيم داره.پس در مورد ايرفويل نسيت منظري برابر صفره(اونم اگه برا ايرفويل قابل تعريف باشه) در نتيجه پساي القايي به بينهايت ميل ميكنه!!من شرمنده در اين مورد توجيه نشدم بيشتر توضيح بدين.


سلام،
در مورد رابطه درگ. 2 تا نكته هست.1- خود ايرفويل هم يك باله اما 2 بعدي. به هر حال نميشه كه گفت ايرفويل فقط يه خطه. خط رو كه نميشه آزمايش كرد. حالا چه طور به صورت 2 بعدي آزمايشش مي كنن؟ يك بال با مقطع ايرفويل مشخص رو بين 2 ديواره قرار مي دن، اين ميشه بال 2 بعدي.

2- درگ القايي به دليل Downwash يا فرووزش اتفاق ميفته. فرووزش هم به دليل اختلاف فشار در سطح بالا و پايين ايرفويله. حالا اگر ما بال رو 2 بعدي كنيم، به معناي از بين رفتن اين اختلاف فشار نيست و فقط ما گردابه هاي نوك بال رو حذف كرديم. به هر حال گردابه ها در لبه فرار به دليل جدايش جريان
، كه با حذف گردابه هاي نوك بال در نقطه نزديك تري به لبه حمله اتفاق مي افتد، تشكيل ميشن و ايجاد درگ القايي مي كنن. حالا اينكه چرا اين ورتكس هاي لبه فرار تشكيل ميشن، توي كتاب آيروديناميك توضيح داده. حالتي كه سرعت جريان روي ايرفويل و زير ايرفويل در لبه فرار برابر نباشن (V1<>V2)
 

naser-khalili

عضو جدید
سلام،
در مورد رابطه درگ. 2 تا نكته هست.1- خود ايرفويل هم يك باله اما 2 بعدي. به هر حال نميشه كه گفت ايرفويل فقط يه خطه. خط رو كه نميشه آزمايش كرد. حالا چه طور به صورت 2 بعدي آزمايشش مي كنن؟ يك بال با مقطع ايرفويل مشخص رو بين 2 ديواره قرار مي دن، اين ميشه بال 2 بعدي.

2- درگ القايي به دليل Downwash يا فرووزش اتفاق ميفته. فرووزش هم به دليل اختلاف فشار در سطح بالا و پايين ايرفويله. حالا اگر ما بال رو 2 بعدي كنيم، به معناي از بين رفتن اين اختلاف فشار نيست و فقط ما گردابه هاي نوك بال رو حذف كرديم. به هر حال گردابه ها در لبه فرار به دليل جدايش جريان، كه با حذف گردابه هاي نوك بال در نقطه نزديك تري به لبه حمله اتفاق مي افتد، تشكيل ميشن و ايجاد درگ القايي مي كنن. حالا اينكه چرا اين ورتكس هاي لبه فرار تشكيل ميشن، توي كتاب آيروديناميك توضيح داده. حالتي كه سرعت جريان روي ايرفويل و زير ايرفويل در لبه فرار برابر نباشن (V1<>V2)

ممنون sparowجان
بله درسته در تمام مقاطع تشكيل دهنده بال فرووزش وجود داره ولي به دليل تمايل جريان بالايي و زيري بال به طرف نوك در نوك بال بيشتره.فرووزش با دهنه بال نسبت عكس داره.براي ايرفويل هم دهنه خيلي ناچيزه پس فرووزش خيلي خيلي بزرگ ميشه. مشكل اينه كه از لحاظ فرمولي درست در نمياد.يه جورايي بايد يه سيگما از مجموع ايرفويلهاي تشكيل دهده بال بگيريم كه بازم بي معني ميشه.به هر حال ممنون از اينكه جواب ميديد.
 

naser-khalili

عضو جدید
سلام مجدد
2 تا اشكال كنكوري:

1-كنكور سال 81 سوال28 مكانيك پرواز:شعاع چرخشي با تانژانت زاويه بانك نسبت عكس داره پس با سينوسش نسبت عكس و با كسينوس زاويه بانك نسبت مستقيم داره يعني جواب هم گزينه 2و هم گزينه4هست.كدومش درستتره؟!!!

2-سوال 26 مكانيك پرواز سال 86:اين تابعي كه داده با توجه به ترم الواتور مشخصا‌ً يك تابع تبديل طولي هست.ولي اين تابع با اين ورودي صحيح نيست.شكل صحيحش در صفحه 434كتابش AIRPLAE FLIGHT DYNAMICS AND AUTOMATIC FLIGHT CONTROLSراسكم هست.گزينه صحيح اين سوال رو گزينه 1 زده از كجا جواب رو آورده نميدونم.اگه با اين شكل حل كنيم فركانس برابر4ميشه و ضريب استهلاك برابر.562 حالا كدوم MODE من نميدونم.فقط ميدونم كه گزينه 4 غلطه.
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام مجدد
2 تا اشكال كنكوري:

1-كنكور سال 81 سوال28 مكانيك پرواز:شعاع چرخشي با تانژانت زاويه بانك نسبت عكس داره پس با سينوسش نسبت عكس و با كسينوس زاويه بانك نسبت مستقيم داره يعني جواب هم گزينه 2و هم گزينه4هست.كدومش درستتره؟!!!

2-سوال 26 مكانيك پرواز سال 86:اين تابعي كه داده با توجه به ترم الواتور مشخصا‌ً يك تابع تبديل طولي هست.ولي اين تابع با اين ورودي صحيح نيست.شكل صحيحش در صفحه 434كتابش AIRPLAE FLIGHT DYNAMICS AND AUTOMATIC FLIGHT CONTROLSراسكم هست.گزينه صحيح اين سوال رو گزينه 1 زده از كجا جواب رو آورده نميدونم.اگه با اين شكل حل كنيم فركانس برابر4ميشه و ضريب استهلاك برابر.562 حالا كدوم MODE من نميدونم.فقط ميدونم كه گزينه 4 غلطه.

سلام،


1- ص 291 كتاب "Airplane Flight Dynamics and Automatic Flight Controls" رابطه اي براي R {رابطه (5.95)} داده كه بر حسب sin (phi هستش اما مساوي با رابطه ي ديگه بر حسب n قرار داده كه خود n هست:
1/ cos(phi پس، جواب مستقيم از كسينوس زاويه تمايل و معكوس از سينوس زاويه تمايل است ولي به احتمال قوي منظور جواب 4 بوده. كلاً اين از اون سوالاست!)

2- در مورد اين سوال. وقتي عبارت theta/Delta(e رو مياره، منظور تقريب Short Period هستش چون تقريب فوگويد به نتايج معادله مشخصه نزديك نيست و دقت خوبي نداره. پس، به دليل وجود
theta/Delta(e پريود كوتاه هستش. حالا براي ضريب استهلاك و امگا. صورت كسر رو ولش، مخرج كسر رو بچسب، توي معادله كلي براي مخرج كسر داريم:
S^2 + 2 Zeta Wn + Wn^2
اگر توي همون رابطه اي كه اشاره كرديد، مقادير گفته شده براي امگا و زتا رو قرار بديد، همين رابطه بالا ميشه. خوب با اين حساب،
Zeta= 0.6
 
آخرین ویرایش:

naser-khalili

عضو جدید
سلام
من الان اگه بخوام میتونم از چشمهام معافیت پزشکی بگیرم.میخوام بدونم این معافیت در استخدام هوا فضا برام مشکل ساز میشه یا نه.؟(بیخیال مدرک دانشگاه امام حسین و مالک اشتر که کلا نظامیه )
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام،
قبلاً با صراحت ذكر نمي شد كه افراد معافيت پزشكي رو استخدام نمي كنن اما الان رسماً توي برگه استخدام مي نويسن: معافيت سربازي (به جز معافيت پزشكي). مدرك دانشگاه امام حسين و مالك اشتر رو هم خيلي متوجه نشدم. دانشگاه نظامي هست اما مدركي كه ميدن، مورد تاييد وزارت علومه و يه مدرك داخلي براي سپاه يا ارتش محسوب نميشه.
 

naser-khalili

عضو جدید
سلام
ايميل بعضي از اساتيد با تجربه هوا فضاي شريف يا امير كبير و خواجه نصير را ميخواستم...

اگه داشتين خيلي ممنون ميشم...;)
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار

naser-khalili

عضو جدید
سلام

تو یه کتاب 2010 خوندم برای کاهش سرعت هوایی از ترمز هوایی و اسپویلر و drag chut استفاده می شود.منظور از drag chut چیه؟
من که چیزی تو اینترنت نتونستم پیدا کنم...
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام

تو یه کتاب 2010 خوندم برای کاهش سرعت هوایی از ترمز هوایی و اسپویلر و drag chut استفاده می شود.منظور از drag chut چیه؟
من که چیزی تو اینترنت نتونستم پیدا کنم...
علیک سلام،
یه e آخرش کم گذاشتی ها! Drag Chute اینه:




 

naser-khalili

عضو جدید
این e آخرش رو هم به حساب این شکم خالی بذار:biggrin:


همون بخش ناودانی لبه فرار بال دیگه؟
 
آخرین ویرایش:
بالا