دی متيل اتر(DME) چيست؟

engineer1986

عضو جدید
دی متيل اتر(DME) چيست؟

دی‌متيل ­اتر مولكول ساده اتر به فرمول CH3-O-CH3 می­باشد. اين ماده را می­توان مانندLPG به كار برد.اشتعال اين ماده نيز مانند گاز طبيعی است. در اين ماده مقدار NO2 و مشتقات سولفور بسيار پايين مي‌باشد و كمتر از 15 ppm است. اين نشانگر مزيت‌های زيست­ محيطی DME است و به‌عبارتی حالت دوستی با محيط زيست دارد و با H2O و CO2 واكنش نشان مي‌دهد.

كاربردهای DME در بازار

يكی از مواردي كه برای به­ كارگيری انرژي مورد توجه است جنبه ­های تجاری آن انرژي است. برای تجاری شدن به بازار نياز داريم. يكی از مهم ترين بازارهای مصرف DMEنيروگاه‌ها می­باشند. در حال حاضر پيش­ بينی می­گردد كه اين سوخت بتواند در يك نيروگاه 900 مگاواتی مصرف گردد. تمام انتخاب‌ها برای LPG (گاز فشردة مايع) را می­توان به DME تغيير داد و به عبارتی در حمل و نقل نيز می­توان از آن استفاده به عمل آورد.

۱) سوخت نيروگاه­ها

در حال حاضر، در ژاپن از LNG ، LPG ، نفت خام و زغال­سنگ به­ عنوان سوخت در نيروگاه‌ها استفاده مي­شود. نفت خام و زغال هر دو آلود­كنندة محيط ­زيست هستند و استفاده از آنها به اقدامات جبراني براي كاهش آلودگي هوا نياز دارد. به عبارت ديگر، آلودگي دي­ اكسيد­كربن حاصل از نفت و زغال به مراتب بيشتر ازLNG است. LNG و LPG سوخت‌هاي پاكي محسوب مي‌شوند، اما از يك طرف هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري LNG بالا است و از طرف ديگر، عرضة LPG خاورميانه به آسيا ي­ جنوب­ شرقي و كشورهاي خاور دور محدود است. به­ عنوان مثال، ژاپن در سال 2001، حدود 15 ميليون‌تن LPG وارد كرده است كه بيش از 80 درصد آن از خاورميانه و با مشخصات بازار خاورميانه، وارد شده است.
در مقابل، اولاً DME يك سوخت پاك است، ثانياً كل هزينة سرمايه ­گذاري آن، به خاطر وجود زير­ساخت‌هاي LPG كه با اندك تغييراتي قابل استفاده براي DME هستند، بسياركم است و ثالثاً منابع DME محدود به منطقه و كشور خاصي نيست و ذخاير كوچك گاز طبيعي با هزينة اندكي قابل­ استفاده براي توليد DME هستند. بنابراين، به نظر مي­رسد كه DME سوخت آينده نيروگاه‌ها خواهد بود.

۲) جايگزيني در بازارهاي LPG

تقاضاي LPG در ژاپن، چين، هند و آسياي جنوب ­شرقي در حال افزايش است. استفادة اصلي از LPG در ژاپن، در بخش‌هاي خانگي و تجاري است. بنابراين، ميزان اختلاف عرضه و تقاضاي LPG در آينده، بستگي به طرح‌هاي پتروشيمي در خاورميانه خواهد داشت. در هر صورت، به نظر مي­رسد كه قيمت LPG به لحاظ افزايش تقاضا براي آن در آينده افزايش يابد. بنابراين، بازارهاي LPG يكي از بازارهاي بالقوه DME در آينده خواهند بود.

۳)جايگزيني در بازارهاي نفت كوره

در حال حاضر، نفت كوره مورد استفاده در كاميون­ها و اتوبوس­ها در شهرهاي بزرگي چون توكيو، عامل اصلي آلودگي هوا محسوب مي­شود. از اينرو تحقيق و توسعه (R&D) بر روي موتورهاي DME، به ­عنوان جايگزين موتورهاي ديزلي شروع شده­ است. البته عرضة تجاري اين موتورها در بلند­مدت امكان خواهد يافت.

۴) DME سوختي براي سلول‌هاي سوختي و ساير مصارف

در حال حاضر، مطالعات (R&D) وسيعي بر روي سلول­هاي سوختي در مراكز تحقيقاتي و دانشگاهي در حال انجام است. اما هنوز اختراعات و پيشرفت­هاي بيشتري مورد نياز است تا DMEبتواند با ساير سوخت­هاي مورد استفاده در سلول­هاي سوختي (مثل گازوئيل و متانول) قابل رقابت شود. همچنين DME، قابليت استفاده در فرايند­هاي مصارف شيميايي را نيز دارد. به­ عنوان مثال، پروپيلن حاصل از DME در حال توسعه است.

مصرف DME در نيروگاه‌ها

آزمون احتراق DMEدر شركت General Electric انجام شده است و مشاهده شده است كه نشر آلاينده‌ها، بسيار شبيه گاز طبيعی است. نرخ گرما يا Heat rateآن از گاز طبيعی پايين ­تر است و می­توان نتيجه گرفت كه كارايی انرژي DME از گاز طبيعی بالاتر است. مقدار برق ايجاد شده توسط DME از گازطبيعی در مقادير يكسان بالاتر است. فناوری DME، اثبات شده است و كارخانه­ های تبديل گاز طبيعی به DME بسيار مشابه كارخانه­ های توليد متانول می­باشند. به عبارتی هيچگونه مشكل فناوری وجود ندارد.
تجهيزات عمومی برای طرح DME برای اجرای طرح DMEبه موارد ذيل نياز است:

۱- گاز طبيعی (مقدار 2 تريليون فوت مكعب ظرف 25 سال طرح)

۲- تجهيزات تهيه گاز شيرين

۳- قيمت گاز در ابتدای واحد DME بايد تقريبا 50 سنت به ازای هر ميليون BTU ­باشد.

۴- واحد DME (با مشخصات عنوان شده ظرفيت چنين واحدی حدود 5000 تن در روز و هزينة سرمايه ­گ ذاری چنين واحدی حدود نيم ميليارد دلار تخمين زده می­شود.)

در حال حاضر بسياری از كشورهای در حال توسعه از جمله هندوستان، درصدد استفاده از اين سوخت نوين هستند و در عين حال شركت ملی نفت ايران نيز در اين زمينه فعاليت­هايی را آغاز نموده است. شركت بی­پی نيز از شركت‌های دارای اين فناوری است و تلاشهای زيادی را در اين زمينه انجام داده است.

روش توليد DME از طريق آب­زدايي (دي­ هيدرات­ كردن) متانول از فرايند سنتز متانول و آب‌زدايي متانول
CO+CO2+5H2O=CH3OCH3+2H2O
اين فرايند به ثبت رسيده و در حال حاضر در سطح تجاري در جهان براي توليد DME مورد استفاده قرار مي­گيرد. البته بايد توجه شود كه ظرفيت فعلي توليد DME در مقايسه با آنچه كه به­ عنوان يك سوخت مطرح، معرفي مي­شود، بسيار كم است. اما تكنولوژي آب‌زدايي متانول بسيار شبيه فرايند سنتز، اما ساده­ تر از اين فرايند است. فرايند آب‌زدايي يك فرايند گرمازا است، اما توليد گرما در اين روش بسيار كمتر از روش سنتز است. بنابراين با توجه به اين ويژگي­ ها، تكنولوژي آب‌زدايي (دي­ هيدرات­ كردن) متانول مي­تواند در مقياس‌هاي وسيع در كارخانه­ هاي بزرگ توليد DME به سادگي استفاده شود. اين تكنولوژي در 10 سال گذشته توسعه داده شده است. به­ عنوان مثال، شركت TEC يك كارخانه با مقياس توليد 10 هزار تن در روز، در سال 1997 تاسيس نموده است. در حال حاضر نيز پروژه­هاي متانول با مقياس 5 هزار تن در روز در ايران، توباگو (Tobago) و ترينيداد (Trinidad) طراحي‌شده و در حال تكميل هستند.
فرايند آب‌زدايي متانول، يك فرايند ساده است. در اين روش با استفاده از يك رآكتور ثابت خوابيده (افقي)، بدون اينكه وسيلة خاصي در داخل آن براي انتقال گرما نياز باشد، مي­توان DME توليد نمود. كاتاليست مورد استفاده براي آب‌زدايي نيز يك كاتاليست با ماخذ آلومين (Alumin) است كه در بازار كاتاليستي يك ماده شناخته شده است. البته حجم خلل و فرج موجود برروي كاتاليست، براي تبديل DME بسيار مهم است.
مزيت ديگر اين روش نسبت به فرايند سنتز، ميزان كمتر مصرف اكسيژن در آن است. اكسيژن مورد نياز در اين روش و روش فرايند سنتز از يك واحد سرما­زاي مجزا به‌دست مي‌آيد كه اولاً تجهيزات آن خيلي گران مي‌باشد و ثانياً يك واحد مصرف‌كنندة انرژي هم هست. در حال حاضر در شركت TEC، در فرايند آب‌زدايي متانول با كاتاليست اصلاح شدة ISOP براي توليد DME با ظرفيت 5 تا 6 هزار تن در روز، اصلاً اكسيژن لازم نيست. ولي براي توليد روزانة بيش از 6 هزار تن متانول (معادل 4200 تن DME)، از يك فرايند تركيبي استفاده مي­شود كه در آن مقداري اكسيژن هم مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
در حال حاضر در فرايند آب‌زدايي متانول در شركت TEC، براي توليد 2.5 ميليون تن DME، به حدود 2600 تن در روز، اكسيژن نياز است كه اين ميزان كمتر از اكسيژن مورد نياز در يك فرايند سادة سنتز با حداكثر ظرفيت 3.3 ميليون تن است. ويژگي‌هاي يك كارخانة 2.5 ميليون تني DME به شرح ذيل است:

۱- كاتاليست و طرح سنتز DME به لحاظ تجاري به ثبت رسيده و قابل دسترسي هستند.

۲- هر نسبتي از متانول (0 تا100 درصد) و DME (0 تا 100 درصد) بر اساس تقاضاي بازار، قابل توليد است.

۳- فرايند سنتز DME بسيار ساده است و هزينة سرمايه‌گذاري آن اندك است.

۴- يك رآكتور افقي ثابت با يك جريان شعاعي (پرتويي) و بدون فرايند انتقالي گرما، مي­تواند براي توليد 2.5 ميليون تن مورد استفاده قرارگيرد.

۵- براي توليد به ميزان كمتر از 1.5 ميليون تن در سال، نيازي به اكسيژن نيست.

۶- كل هزينة سرمايه ­گذاري به همراه يك واحد كوچك و مجزاي هوا، اندك است.

۷- در فرايند سنتز DME ، دي­ اكسيد­كربن توليد نمي­ شود.

۸- گاز طبيعي مورد نياز براي كل عمر يك پروژه 2.5 ميليون تني، 2.2 TC تا 2.7 TC است


منبع:وبلاگ مهندسی شیمی
 
آخرین ویرایش:

javadaria61

عضو جدید
پروژه ارشد من درباره مدلسازی ترمو سینتیکی سنتز مستقیم دی متیل اتر از گاز سنتز بود که تو پژوهش و فناوری پتروشیمی انجامش دادم. یه واحدی هم می خواستن راه بندازن با همکاری کمپانی تاپسو دانمارک البته به روش آبگیری از متانول، که بهم خورد.:cry:
اگه این واحد راه می افتاد ایران بزرگترین تولید کننده این ماده ارزشمند می شد. ظرفیتش 800هزار تن در سال بود. درحالیکه کل DME تولیدی جهان که همه اش از by product هست برابر 150 هزار تن در ساله. البته یه واحد پایلوت دارن می زنن که فعلاً قراردادش بهم نخورده:warn:
کسی اگه سوالی تو زمینه DME داره اگه بتونم جواب می دم.

شاد باشید عزیزان
 

javadaria61

عضو جدید
سلام دوستانعزیز
دو تا مقاله می زارم براتون که یکی کلیات فرایند تولید دی متیل اتر رو توضیح می ده یکی هم کارای تجربی که انجام دادیم.
 

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
دي متيل اتر چيست؟

دي متيل اتر چيست؟

دي متيل اترDME يا متوکسي متان با فرمول شيميايي CH3 – O – CH3 ساده ترين اتر اليفاتيکي است، که در سال توسط الكساندر ويليامسون به ثبت رسيده است. اين ماده داراي ساختار ساده به شکل دو گروه متيل متصل به اکسيژن است ( CH3-O-CH3). اين ماده عموماً از جايگزيني يك گروه متيل به جاي هيدورژن متصل به اكسيژن در متانول (CH3OH)، به دست مي‏آيد.

مدت ها و تا سال 1975 اين ماده در صنعت به عنوان يک محصول جانبي در توليد فشار بالا متانول به دست مي آمد. به طوري که 3 الي 5 در صد وزني متانول توليد شده را دي متيل اتر تشکيل مي داد و با تقطير متانول خام دي متيل اتر باز يابي مي شد. در سال 1980 با اصلاح و توسعه روش هاي سنتز متانول، به ويژه شرکت هاي Lurgi و ICI، تهيه متانول در فشارهاي پايين ممکن شد و واحدهاي جديد کاملاً جايگزين واحدهاي قديمي گرديد. در نتيجه در اين واحدها دي متيل اتر فقط به ميزان کم توليد مي شود. از آن تاريخ همواره سعي بر اين بوده است که دي متيل اتر را از طريق فرايندهاي کاتاليستي تهيه کنند. در 30 سال گذشته تحقيقات زيادي توسط اشخاص و كمپاني هاي نظير Haldor Topsoe A/S ,Air Product و NKK Corporation و …. در سطح جهاني در رابطه با سنتز DME صورت گرفته است. اما هنوز اين تحقيقات به پايان نرسيده و هر روزه شاهد ارائه شدن نظري جديد و بهتر در اين زمينه هستيم. لازم به ذکر است که در ايران تنها، شرکت پژوهش و فناوري پتروشيمي در چند سال اخير پا به اين عرصه گذارده است و در مقولة سنتز DME پيشتاز است.

دي متيل اتر، يكي از انواع اترها (ساده ترين اتر) و از گروه هيدروكربنهاي اكسيژن دار مي باشد. اين ماده در شرايط محيط بصورت گاز بوده و بي رنگ است، بويي اتر گونه داشته و به شدت آتشگير است. نقطه جوش نرمال آن oC 25- بوده و در دماي محيط (oC25) فشار بخار اشباع آن، atm1/6 مي باشد. برخلاف متانول سوختن اين ماده همواره با يك نورمرئي همراه است. دي متيل اتر خورنده نيست و با توجه به فشار بخار محيطي آن مي توان دريافت که براحتي مايع مي شود. دي متيل اتر از نظر خصوصيات فيزيكي شبيه به LPG كه عمدتاً در برگيرنده پروپان و بوتان است، مي باشد؛ لذا با تغيير اندكي در جنس آب بندي واشرها و تنظيمات وسايل گاز سوز مي توان از كليه تجهيزات بكاررفته در گاز مايع، براي نگهداري و انتقال دي متيل اتر استفاده كرد. يعنی جايگزين مناسبی براي LPG در مصارف حرارتي و خانگي است.

ميزان انرژي حرارتي آن بالاست و از اين جنبه نيز به عنوان يك منبع انرژي جديد، مد نظر قرار گرفته است. اين ماده به لحاظ زيست محيطي كاملاُ سازگار است، ‌به نحوي كه در حال حاضر در كپسول هاي اسپري مواد در تماس با بدن انسان به كار مي رود. نيم عمر آن در جو زمين يك روز است و در لايه تروپوسفر جو كاملاً تجزيه مي شود،‌ لذا براي لايه ازون جو زمين هم بي ضرر مي باشد. به لحاظ شيميايي نسبتاً بي اثر، از نظر خوردگي غير خورنده، ازجهت زيست شناسي غير سرطان زا و تقريباً غير سمي بوده و در تماس طولاني با هوا توليد پراكسيد هاي آلي نمي كند. به دليل عدم وجود پيوندهاي كربن - كربن و نيز دارا بودن محتوي اكسيژن زياد، ‌انتشار دود، و ذرات معلق از آن بسيار كم است. همچنين عدم وجود گوگرد و آروماتيك در آن، ‌يك عامل كليدي در خواص برجسته عدم آلودگي هواي آن مي باشد. به علاوه توليد اكسيدهاي ازت و گازهاي گلخانه اي آن هم كم است. دي متيل اتر به واسطه داشتن عدد ستان بالا (60 به جاي 38 تا 53 نفت گاز) مي تواند يك جايگزين مناسب براي نفت گاز به عنوان سوخت موتورهاي ديزل باشد. دي متيل اتر به واسطه داشتن عدد ستان بالا ( 60 به جاي 38 تا 53 نفت گاز) مي تواند يك جايگزين مناسب براي نفت گاز به عنوان سوخت موتورهاي ديزل باشد.
 

Shadi r

عضو جدید
سلام دوستان،میشه مختصرا فرق بین "دی متیل اتر" و "دی اتیل اتر" رو بگید؟ آخه همه جا بحث بر سر "دی متیل اتر" هست ولی در کنارش از مایع بودنش صحبت میشه!مگه اینطور نیست که در محیط به صورت گاز هست؟ من خودم به شخصه دنبال تهیه "دی اتیل اتر" هستم ولی نمیدونم وقتی جایی فقط از کلمه "اتر" بدون پیشوند استفاده میشه منظور کدومه؟

ممنونم
 

ندا64

عضو جدید
سلام لطفا تارخچه ای در زمینه سنتز گاز از دی متیل اتر (تا کنون چه کارهایی در این زمینه صورت گرفته)برای من میل کنید.از لطف شما ممنونم:)
 

nafise bagheri

عضو جدید
پروژه ارشد من درباره مدلسازی ترمو سینتیکی سنتز مستقیم دی متیل اتر از گاز سنتز بود که تو پژوهش و فناوری پتروشیمی انجامش دادم. یه واحدی هم می خواستن راه بندازن با همکاری کمپانی تاپسو دانمارک البته به روش آبگیری از متانول، که بهم خورد.:cry:
اگه این واحد راه می افتاد ایران بزرگترین تولید کننده این ماده ارزشمند می شد. ظرفیتش 800هزار تن در سال بود. درحالیکه کل DME تولیدی جهان که همه اش از by product هست برابر 150 هزار تن در ساله. البته یه واحد پایلوت دارن می زنن که فعلاً قراردادش بهم نخورده:warn:
کسی اگه سوالی تو زمینه DME داره اگه بتونم جواب می دم.

شاد باشید عزیزان
سلام من یکی از موضوعاتی که برای پروژه ارشدم درنظردارم راجب مدلسازی فرایند DME.میخواستم نظرتونو در این رابطه بدونم
 

س سوری

عضو جدید
متشکر از فایل خوبی که گذاشتین.موضوع پروژه کارشناسی من هم در این مورده .میتونم اگر سوالی داشتم بپرسم؟باز هم ممنون.
 

yaseraslani

عضو جدید
سلام

سلام

سلام عزیز


من تو درسه پروژه کارشناسیم شبیه سازی DME را دارم می خواستم اگه داری داده های این محصول
PFDو P&ID این محصول را نیاز دارم دمت گرم اگه لطفی کنی ممنون میشم


با تشکر ایمیلم را میذارم اگه تونستی برام ایمیل کن YASERASLANI@YAHOO.COM
 
سلام من تو واحد توسعه و تحقیق پتروشیمی کار میکنم دارم روی حذف دی متیل اتر از واکنش تولید ام تی بی ئی کار میکنم اگه پروژه ای یا مطلبی در این مورد داری میتونی بهم
کمک کنی تا این مسئله حل بشه
 
بالا