دونکته مهم اخلاقی و اجتماعی

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز
این نکات در جلسه درس اخلاق مسجد دانشگاه شهید بهشتی از سخنرانی آیت الله قرهی گرفته شده است
که فایل صوتی ضمیمه شد
 

پیوست ها

  • دونکته مهم.rar
    2 مگایابت · بازدیدها: 0

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز
آیت الله زابلی

آیت الله زابلی

نکات اخلاقی از آیت الله زابلی
مسجد دانشگاه


بسیار زیبا و قابل تامل
 

پیوست ها

  • Desktop.rar
    6 مگایابت · بازدیدها: 0

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز
فایل کامل صحبت های آیت الله قرهی

فایل کامل صحبت های آیت الله قرهی

فایل کامل صحبت های آیت الله قرهی
درس اخلاق
 

پیوست ها

  • 20130304_124223[1].rar
    6.3 مگایابت · بازدیدها: 0

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز




وَلَا یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا أَیُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَن یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِیمٌ

و هیچیک از شما دیگری را غیبت نکند، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟ (به یقین) همه شما از این امر کراهت دارید، تقوای الهی پیشه کنید که خداوند توبه پذیر و مهربان است.

سوره مبارکه حجرات آیه ۱۲
 

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز

[FONT=Tahoma !important]من یک انسان موءدب هستم[/FONT]​


حضرت علی علیه السلام است که فرمود: «پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله به زنان سلام می کرد؛ ولی من به زنان جوان سلام نمی کنم؛ زیرا بیم آن دارم که از این عمل، لغزشی در من پدید آید». با توجه به تعارض ظاهری این دو روش، الگوی مناسب برای یک جوان مسلمان که هم بخواهد آداب اجتماعی را رعایت کند و هم به سیره معصومین علیه السلام عمل کند، کدام است؟
انسان در روابط اجتماعی رشد می کند؛ البته باید به گونه ای این روابط را تنظیم کند که آسیبی نبیند و نتیجه عکس نگیرد. برای این کار، لازم است در روابط اجتماعی و گفت گوها، هنجارهای شرعی زیر رعایت شود:
1. از گفت گوهای تحریک کننده، پرهیز شود.
2. از نگاه های آلوده و شهوانی، خودداری شود.
3. حجاب شرعی رعایت شود.
4. قصد تلذذ و ریبه، در کار نباشد.
5. دو نفر نامحرم، در محیط بسته ، تنها نمانند. بنابراین ، سعی شود خود را عادت دهید که در صحبت با نامحرم، به او نگاه نکنید و در همه حال ، خدا را ناظر بر اعمال و رفتار خود بدانید و عفت و حیا را فراموش نکنید.
در مورد سلام کردن به نامحرم، به نظر همه مراجع، اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن در حرام باشد، اشکال ندارد؛1 اما به دلایلی، چنین کاری به ویژه ازسوی دختران جوان، پسندیده نیست؛ زیرا آن افرادی که قلبشان بیمار است تلقی نادرست از این سلام پیدا می کنند و فکر می کنند که شخص سلام کننده، آمادگی خود را برای ایجاد رابطه اعلام می دارد. چنین برخورد و تصور نادرست، چه بسا زمینه مزاحمت را فراهم سازد. اصولاً، شرع مقدس اسلام، به زنان با ایمان، توصیه می کند که بدون ضرورت و دلیل منطقی، از ارتباط و سخن گفتن غیر ضروری با نامحرمان اجتناب نمایند؛ زیرا این کار برای پاکی قلب آنان و دیگر افراد بهتر است.
آن چه به طور معمول پسندیده است، سلام به استاد و یا اقوام و خویشان می باشد؛ ولی سلام به همکلاسی نامحرم، ممکن است زمینه هایی را فراهم کند و انحرافاتی را پدید آورد. ازاین رو، اگر چه دانشجویان، قشر فرهیخته و برگزیده جامعه می باشند، اما شیوه بزرگان و حتی معصومان، رعایت حریم ها و دوری از زمینه هاست؛ چنان که در داستان حضرت موسی علیه السلام می خوانیم: آن هنگام که دختر شعیب، حضرت موسی را به سوی منزل راهنمایی می کرد، موسی تصمیم گرفت جلوتر راه برود تا پشت سر آنان قرار نگیرد.
بنابراین، در محیط های جمعی، سلام بر جمع مانعی ندارد؛ ولی بهتر است از سلام های خصوصی که نوعا زمینه ساز فتنه هاست، اجتناب شود. امیرالموءمنین علیه السلام می فرماید: «من به زن جوان سلام نمی کنم؛ زیرا می ترسم درقلبم چیزی خلجان کند که مطلوب پروردگار نباشد». رعایت این نوع رفتار، از سوی پسر و دختر، شایسته و بایسته است و می تواند به عنوان فرهنگ اسلامی وحفظ هویت ملی، در داخل وخارج از کشور، شناخته شود و تصور بی احترامی یا گوشه گیری از آن نشود؛ بلکه نشانه وقار و پایبندی به آموزه های فرهنگی و مذهبی باشد.
برای اطلاعات بیشتر و دقیق تر، به دو کتاب معرفی شده زیر، مراجعه کنید:
1. احکام روابط زن و مرد، سید مسعود معصومی، انتشارات دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم.
2. جوانان و روابط، ابوالقاسم مقیمی حاجی، مرکز مطالعات پژوهش های فرهنگی حوزه علمیه قم.
لازم به یادآوری است که سلام کردن و یا سلام نکردن، در موقعیت های مختلف، شرایط متفاوت پیدا خواهد کرد؛ به طور مثال، اگر شخصی با همسر خودش بود و به یکی از خانم های فامیل و یا همکلاسی ها رسید، طبیعی است که سلام کردن، هیچ مشکلی را به وجود نمی آورد؛ اما پسر و دختری که هر دو مجرد هستند، به ویژه اگر به طور فردی به همدیگر سلام کنند، خواه ناخواه احتمال ایجاد علاقه و یا برداشت های دیگر پیش می آید و چه بسا برای خود آن فرد، چنین تصوری پیش نیاید؛ اما برای شخص سومی، تصور خاصی پیش بیاید. از این رو، حتی پیامبر صلی الله علیه وآله وقتی در کوچه ای با خواهرشان «صفیه» گفت وگو می کردند و راه می رفتند، هنگامی که یک نفر دیگر، آنان را مشاهده کرد. حضرت با صدای بلند گفت: این خواهر من است؛ تا آن شخص، فکر بدی نکند.
1. سید محمدکاظم یزدی، العروة الوثقی، ج 2، النکاح، م39 و 41.
 
بالا