دماغه سامانه خورشيدي کشف شد

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
توسط فضاپيماي IBEX ناسا
دماغه سامانه خورشيدي کشف شد ... :gol::gol:

جام جم آنلاين: فضاپيماي IBEX ناسا موفق به کشف «دماغه سامانه خورشيدي» که نشان دهنده مسير و حرکت خورشيد زمين در ميان کهکشان راه شيري است، شده است.

به گزارش مهر، اين يافته بر اساس اطلاعات جديدي به دست آمده است که توسط ماهواره IBEX منتشر شده، ماهواره زمين گردي که از سال 2008 تا به امروز در حال تصويربرداري از سامانه خورشيدي بوده است.
همزمان با حرکت خورشيد در ميان سامانه خورشيدي، بادهاي خورشيدي يا همان ذرات بارداري که از سطح خورشيد فوران مي کنند، با گازهاي کيهاني برخورد کرده و در اطراف خورشيد پيله اي به وجود مي آورند که هليوسفير نام دارد. لبه خارجي اين پيله در فاصله 14.5 ميليارد کيلومتري از سطح خورشيد قرار دارد.
به گفته «ناتان شوادرون» دانشمند ارشد اين پروژه در دانشگاه نيوهمپشاير فضاپيماي ويه جر اولين فضاپيمايي است که توانست به اين مرز دسترسي پيدا کرده و اطلاعات بسيار متمرکز شده اي را در اختيار دانشمندان قرار دهد. اما ماهواره IBEX ويژگي هاي کلي اين لايه از خورشيد را به نمايش گذاشته است.
پرتوهاي کيهاني به صورت ثابتي در حال بمباران سامانه خورشيدي هستند اما هليوسفير از زمين در برابر بسياري از اين تشعشعات محافظت مي کند. هنوز مقادير کمي از اين تشعشعات که از ميان اين لايه عبور کرده و به زمين مي رسند مي توانند ماهواره ها و لوازم الکترونيک را از کار انداخته و سلامت فضانوردان را تهديد کند.
در سال 2009 IBEX رشته اي عظيم از اتم ها را کشف کرد که در لبه سامانه خورشيدي در حرکت بود، اين روبان اتمي از روند تصويربرداري از کل هليوسفير جلوگيري مي کرد.
اکنون شوادرون و همکارانش توانسته اند تشعشعات شديد اين روبان اتمي را زدوده و بيني يا دماغه سامانه خورشيدي را آشکار کنند. اين ويژگي که به دماغه کشتي شباهت دارد در برجسته ترين لبه هليوسفير ديده مي شود. به نظر مي رسد اين دماغه هم سو و هم جهت صورت فلکي کژدم است، از زاويه ديد زمين، اين صورت فلکي در مسيري بيضي شکل به دور خورشيد در حرکت است.
محققان هنوز در تلاشند اطلاعات به دست آمده از اين ماهواره را با دقت بيشتري رمزگشايي کنند، اما به نظر مي رسد خورشيد در حال پيروي از مسيري موج مانند و کوتاه است که اين ستاره را در هر بار چرخش در مرکز کهکشاني، به بالاتر يا پايين تر از صفحه کيهاني هدايت مي کند.
محققان باور دارند کشفيات IBEX مي تواند درک انسان را از حباب هليوسفير بهبود بخشد. براي مثال اين حباب مي تواند متناسب با فعاليت هاي خورشيدي و فشار گازهاي کيهاني متورم شده و دوباره به حالت اول خود بازگردد، پديده اي که مي تواند بر روي حيات، زمين و اکتشافات فضايي انسانها تاثير گذار باشد.
 

Similar threads

بالا