دلایل عدم تحریف قران

mehdix622

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستان من در این فروم به برخی مطالب مشاهده کردم که نشان میداد صاحبان این مطالب قران را تحریف شده و دستکاری شده میدانند از دوستانی که مخالف این نظر هستند خواهش میکنم نظرات و دلایل عقلی و نقلی رو در این مورد بیان کنند
 

salizadeniri

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستان من در این فروم به برخی مطالب مشاهده کردم که نشان میداد صاحبان این مطالب قران را تحریف شده و دستکاری شده میدانند از دوستانی که مخالف این نظر هستند خواهش میکنم نظرات و دلایل عقلی و نقلی رو در این مورد بیان کنند
لطفا کسانی هم که میگویند تحریف صورت گرفته دلایل خود را بیاورند تا مقایسه ای صورت گیرد.
 

phalagh

مدیر بازنشسته
خب ما اعتقاد داريم تحريف صورت نگرفته. چطوري بر كاري كه انجام نشده دليل بياريم؟
كساني كه مدعي انجام اين عمل هستن بايد دليل بيارن.
 

mehdix622

عضو جدید
کاربر ممتاز
خب ما اعتقاد داريم تحريف صورت نگرفته. چطوري بر كاري كه انجام نشده دليل بياريم؟
كساني كه مدعي انجام اين عمل هستن بايد دليل بيارن.

این هم حرفیه
ولی ببین یکی رو در نظر بگیر که عین من سواد خوندن نوشتن داره یکی بهش میگه تحریف شده جواب طرف رو چه طوری بده حالا؟؟
 

farhadjan

عضو جدید
خب ما اعتقاد داريم تحريف صورت نگرفته. چطوري بر كاري كه انجام نشده دليل بياريم؟
كساني كه مدعي انجام اين عمل هستن بايد دليل بيارن.

خب حداقل به خاطر غلط های علمی قران مثل قضیه آدم حوا , کشتی نوح , جن..... که کاملا از نظر علمی مردود هست . و ما میدونیم خدا از این اشتباها نمیکنه.
 

phalagh

مدیر بازنشسته
خب حداقل به خاطر غلط های علمی قران مثل قضیه آدم حوا , کشتی نوح , جن..... که کاملا از نظر علمی مردود هست . و ما میدونیم خدا از این اشتباها نمیکنه.
غلط؟
همينطوري كه نميشه يه چيزي رو رديف كنيد.
حداقل نمونه بياريد و با ذكر دليل و توضيح و سند نشون بديد كه ادعاتون درسته.
 

mehdix622

عضو جدید
کاربر ممتاز
خب حداقل به خاطر غلط های علمی قران مثل قضیه آدم حوا , کشتی نوح , جن..... که کاملا از نظر علمی مردود هست . و ما میدونیم خدا از این اشتباها نمیکنه.

آهانا الان بحث شروع میشه


از نظر علمی مردود هستند؟؟؟؟
علم که همه چیز رو نمیتونه توجیه کنه
اگر علم و علوم تجربی (فیزیک و شیمی و هندسه و........)نتوانند چیزی را توجیه کنن آن مسئله غلط و دروغ هست؟؟
خیلی چیز ها هستند که هنوز علم از درکش عاجزه چه برسد به تحلیل آنها
از این گذشته خیلی چیزها هستند که 14 قرن پیش گفته شدند الان علم تشخیص داده که بله اینها درست هستند از کجا معلوم که 14 قرن بعد علم نتونه وجود مثلا جن رو ثابت کنه؟؟
 

kazimoto

عضو جدید
کاربر ممتاز
به ملا نصرالدین گفتند وسط زمین کجاست؟؟؟
گفت همینجایی که من ایستادم.
گفتند از کجا میدونی؟؟
گفت شما اگه میگید نیست ثابت کنید.:D:D:D:d
 

mehdix622

عضو جدید
کاربر ممتاز
به ملا نصرالدین گفتند وسط زمین کجاست؟؟؟
گفت همینجایی که من ایستادم.
گفتند از کجا میدونی؟؟
گفت شما اگه میگید نیست ثابت کنید.:D:D:D:d
این یعنی چی؟؟
حالا به نظرت تحریف شده یا نشده؟؟
 

deremel400

عضو جدید
اگه قبول داری کلام خداست پس طبق کلام خدا قابل تحریف نیست اگه قبول نداری پس باید اول کلام خدا بودنش را دوستان اثبات کنند
 

farhadjan

عضو جدید
خب چرا من ثابت کنم؟
فرض کنیم یه اتاق خالیه ,بعد شما ادعا میکنید یه نفر توشه,خب شما که ادعا میکنی باید ثابت کنی.
مثلا در مورد جن یا کشتی نوح تنها دلیل شما اینه که تو قرآن اومده وگرنه نه مسند علمی داری نه منطق اگه تو قران نبود به نظر شما هم داستان مسخره ای بود.
در مورد ادم حوا هم که مستندات علمی کاملا این داستان رو رد میکنه.
 

phalagh

مدیر بازنشسته
خب چرا من ثابت کنم؟
فرض کنیم یه اتاق خالیه ,بعد شما ادعا میکنید یه نفر توشه,خب شما که ادعا میکنی باید ثابت کنی.
مثلا در مورد جن یا کشتی نوح تنها دلیل شما اینه که تو قرآن اومده وگرنه نه مسند علمی داری نه منطق اگه تو قران نبود به نظر شما هم داستان مسخره ای بود.
در مورد ادم حوا هم که مستندات علمی کاملا این داستان رو رد میکنه.
بسيار خب. من در مورد كشتي نوحج پاسختون رو ميزارم. فقط مطالب خيلي طولانيه يه كم فرصت بديد ببينم ميتونم خلاصش كنم يا نه(البته تا يادم مياد تو خلاصه سازي مشكل داشتم) بعد براتون ميزارمش.
اما در مورد ادم و حوا دقيقا بگيد مشكلتون با اين قضيه چيه تا بتونم جواب درست رو براتون پيدا كنم.
 

kazimoto

عضو جدید
کاربر ممتاز
این یعنی چی؟؟
حالا به نظرت تحریف شده یا نشده؟؟

قران به ننظر من تحریف نشده . اگه هم شده باشه فقط پیامبر میتونسته این کارو بکنه.
اما اشتباهاتی در اون دیده میشه. فکر کنم اکثر بچه های اینجا کتاب 23 سال رو خوندند. و فکر نمیکنم دیگه جالب باشه منم همون حرفا رو بزنم. این کتاب خیلی جالب اشکالات گرامری قران رو در اورده. کسایی که نخوندن برند بخوننش به حرف من میرسند.
 

mehdix622

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگه قبول داری کلام خداست پس طبق کلام خدا قابل تحریف نیست اگه قبول نداری پس باید اول کلام خدا بودنش را دوستان اثبات کنند
ببینید دوستان یکی از دلایل عدم تحریف قران:
از اونجا که هر پیغمبری یک معجزه داشته معجزه پیغمبر آخرین هم کتابش یا همون قران است
معجزه به این صورت که نه تحریف میشه نه کم میشه نه زیاد .اما اگر قبول کنیم که قران تحریف یا کم و زیاد شده است پس در واقع قبول کردیم که یک کتاب معمولی هست و معجزه پیغمبر نیست
پس اون کسی هم که ای کتاب رو از طرف خدا نقل کرده پیغمبر نبوده اگر او پیغمبر نباشد پس تمام پیغمبران قبل از او دروغ گفته اند که کسی در فلان زمان و مکان خواهد آمد پس تمام کسانی که قبل از او ادعای پیامبری و نبوت کرده اند و با معجزاتی عجیب نبوت خود را به مردم ثابت کرده اند کذاب بوده اند از انجا که عیسی و موسی و ابراهیم و ............. همه گی به این ترتیب دروغ گو شمرده خواهند شد پس همه ی این افراد از خودشان داستان تعریف میکرده اند
اما از اینجا که این افراد داستان سرا نبوده اند بنا به هزار دلیل ، پس تحریف قران پیامدی همانند کذاب بودن افراد بالا را در پی خواهد داشت و از آنجا که این کذاب بودن آنها خود کذب هست پس قران نباید تحریف شده باشد
و در واقع هم همین است
 

parandi2

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خب حداقل به خاطر غلط های علمی قران مثل قضیه آدم حوا , کشتی نوح , جن..... که کاملا از نظر علمی مردود هست . و ما میدونیم خدا از این اشتباها نمیکنه.
کجای این چیزایی که گفتی از نظر علم مردود اعلام شده؟
 

kazimoto

عضو جدید
کاربر ممتاز
ببینید دوستان یکی از دلایل عدم تحریف قران:
از اونجا که هر پیغمبری یک معجزه داشته معجزه پیغمبر آخرین هم کتابش یا همون قران است
معجزه به این صورت که نه تحریف میشه نه کم میشه نه زیاد .اما اگر قبول کنیم که قران تحریف یا کم و زیاد شده است پس در واقع قبول کردیم که یک کتاب معمولی هست و معجزه پیغمبر نیست
پس اون کسی هم که ای کتاب رو از طرف خدا نقل کرده پیغمبر نبوده اگر او پیغمبر نباشد پس تمام پیغمبران قبل از او دروغ گفته اند که کسی در فلان زمان و مکان خواهد آمد پس تمام کسانی که قبل از او ادعای پیامبری و نبوت کرده اند و با معجزاتی عجیب نبوت خود را به مردم ثابت کرده اند کذاب بوده اند از انجا که عیسی و موسی و ابراهیم و ............. همه گی به این ترتیب دروغ گو شمرده خواهند شد پس همه ی این افراد از خودشان داستان تعریف میکرده اند
اما از اینجا که این افراد داستان سرا نبوده اند بنا به هزار دلیل ، پس تحریف قران پیامدی همانند کذاب بودن افراد بالا را در پی خواهد داشت و از آنجا که این کذاب بودن آنها خود کذب هست پس قران نباید تحریف شده باشد
و در واقع هم همین است

این دلایلی که گفتی خیلی جالب بود. میدونی بیشتر شبیه چی بود؟؟؟
چون من از جن میترسم پس جن وجود داره. اگه نمیترسیدم پس وجود نمی داشت.

خب یه سوال از شما می پرسم. ما میگیم انجیل تحریف شده است. پس حضرت عیسی پیمبر نبوده. چون پیامبر نبوده پیمبرهای دیگه که عیسی رو تایید کردند هم دروغگو بودند. چون درغگو بودند پس همه پیامبرها دروغگواند. چون محمد هم پیامبره پس دروغگوئه. چون دروغگوئه پس قران ساخته خودشه. چون ساخته خودشه پس حرف خدا نیست و تحریف شده است.
بهتره دلیلی بیارید که بشه روش استناد کرد. شما میگید قران معجزه است. خب پس چرا توش خطای گرامری داره؟؟ حالا بماند که بعضی از داستانهای قران هم با سایر کتب مورخین تفاوت داره. میگیم همه مورخین خالی بند بودند و قران درست و صحیحه. اما این خطاهای گرامری رو میخواید چیکارش کنید؟؟؟

معجزه بودن قران الان زیر سواله. و وقتی یک مطلبی خودش جای سواله پس نمیشه رو اون استناد کرد. شما اگه ثابت بکنید که قران دست نخورده مونده و کاملا مبری از خطاست اونوقت میتونید بگید معجزه است ولی تا شروط لازم و کافی برای اثبات یک نظریه نداشته باشید نمیتونید از اون نظریه برای ادعای بعدی استفاده کنید
 

salizadeniri

عضو جدید
کاربر ممتاز
قران به ننظر من تحریف نشده . اگه هم شده باشه فقط پیامبر میتونسته این کارو بکنه.
اما اشتباهاتی در اون دیده میشه. فکر کنم اکثر بچه های اینجا کتاب 23 سال رو خوندند. و فکر نمیکنم دیگه جالب باشه منم همون حرفا رو بزنم. این کتاب خیلی جالب اشکالات گرامری قران رو در اورده. کسایی که نخوندن برند بخوننش به حرف من میرسند.
دوستان اگر ان کتاب را خواندید نقدش را هم بخوانید:

نقد" 23 سال" علی دشتی توسط آیت الله سبحانی
کتاب «راز بزرگ رسالت» یا «نقد کتاب بیست‌وسه سال» تألیف آیت‌الله جعفر سبحانی به همت مؤسسه امام صادق (ع) منتشر شد.
این کتاب نقد کتاب «بیست‌وسه سال» که به قلم «علی دشتی» است، هرچند چند نام او روی کتاب نیست ولی محتویات کتاب و شیوه قلم گواهی می‌دهد که اثر او است و قسمتی از مطالب کتاب در نوشته‌های پیشین او خصوصا در کتاب «عقلا بر خلاف عقل» موجود است.
در همان سال‌های دهه 50 آیت‌الله «سبحانی» نقدی بر این کتاب تنظیم کرد و به صورت فتوکپی در میان جوانان و علاقه‌مندان منتشر کرد، سپس در سال 58 به عنوان «راز بزرگ رسالت» منتشر شد و استقبال خوبی از آن به عمل آمد.
آیت‌الله «سبحانی» بعد از بیان این‌که «دشتی» کیست، فعالیت‌های سیاسی‌اش چه بود، چه روحیاتی داشت، آثار و نوشته‌های او چیست و منابع کتاب «بیست‌وسه سال» کدامند، کتاب خود را در بیست فصل تدوین کرد.
علل گرایش انسان به ماوراء‌الطبیعت، اثبات صانع و حدوث ماده، هدف از آفرینش جهان و انسان، لزوم بعثت پیامبران، وحی و الهام، نظریه الهیون در رابطه با وحی، نظریه‌های دیگر در رابطه با وحی،‌ فرضیه تجلی شخصیت باطن، اندیشه جاهلیت در لباس علمی، قرآن و عهدین،‌ منبع‌پنداری برای وحی محمدی، بشارت عهدین، حوادث دوران ولادت، عقیده و عمل پیامبر اکرم (ص) قبل از بعثت، امین وحی در کوه «حرا»،‌ مسأله انقطاع وحی،‌ افسانه «غرانیق»، راز معراج، معجزات پیامبر اسلام (ص) و قرآن و معجزات ممنوعه عناوین بیست بخشی است که در این کتاب آمده است.
کتاب «راز بزرگ رسالت» یا «نقد کتاب بیست‌وسه سال» تألیف آیت‌الله «جعفر سبحانی» به همت مؤسسه امام صادق (ع) و با شمارگان 2000 نسخه، در قطع وزیری (گالینگور)، منتشر شد.
 

kazimoto

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوستان اگر ان کتاب را خواندید نقدش را هم بخوانید:

نقد" 23 سال" علی دشتی توسط آیت الله سبحانی
کتاب «راز بزرگ رسالت» یا «نقد کتاب بیست‌وسه سال» تألیف آیت‌الله جعفر سبحانی به همت مؤسسه امام صادق (ع) منتشر شد.
این کتاب نقد کتاب «بیست‌وسه سال» که به قلم «علی دشتی» است، هرچند چند نام او روی کتاب نیست ولی محتویات کتاب و شیوه قلم گواهی می‌دهد که اثر او است و قسمتی از مطالب کتاب در نوشته‌های پیشین او خصوصا در کتاب «عقلا بر خلاف عقل» موجود است.
در همان سال‌های دهه 50 آیت‌الله «سبحانی» نقدی بر این کتاب تنظیم کرد و به صورت فتوکپی در میان جوانان و علاقه‌مندان منتشر کرد، سپس در سال 58 به عنوان «راز بزرگ رسالت» منتشر شد و استقبال خوبی از آن به عمل آمد.
آیت‌الله «سبحانی» بعد از بیان این‌که «دشتی» کیست، فعالیت‌های سیاسی‌اش چه بود، چه روحیاتی داشت، آثار و نوشته‌های او چیست و منابع کتاب «بیست‌وسه سال» کدامند، کتاب خود را در بیست فصل تدوین کرد.
علل گرایش انسان به ماوراء‌الطبیعت، اثبات صانع و حدوث ماده، هدف از آفرینش جهان و انسان، لزوم بعثت پیامبران، وحی و الهام، نظریه الهیون در رابطه با وحی، نظریه‌های دیگر در رابطه با وحی،‌ فرضیه تجلی شخصیت باطن، اندیشه جاهلیت در لباس علمی، قرآن و عهدین،‌ منبع‌پنداری برای وحی محمدی، بشارت عهدین، حوادث دوران ولادت، عقیده و عمل پیامبر اکرم (ص) قبل از بعثت، امین وحی در کوه «حرا»،‌ مسأله انقطاع وحی،‌ افسانه «غرانیق»، راز معراج، معجزات پیامبر اسلام (ص) و قرآن و معجزات ممنوعه عناوین بیست بخشی است که در این کتاب آمده است.
کتاب «راز بزرگ رسالت» یا «نقد کتاب بیست‌وسه سال» تألیف آیت‌الله «جعفر سبحانی» به همت مؤسسه امام صادق (ع) و با شمارگان 2000 نسخه، در قطع وزیری (گالینگور)، منتشر شد.

جالبه توی ایران یک کتاب اجازه انتشار پیدا نمیکنه ولی نقد کتاب چرا. نخونده معلومه که چی میخواد بگه.
مطمئنا اول کتاب یک سری اتهامات به اقای دشتی و کسروی میزنه. بعدش شروع میکنه به صغرا کبرا چیدن.

در هر حال من همچنان روی موضع خودم هستم.
 

mehdix622

عضو جدید
کاربر ممتاز
این دلایلی که گفتی خیلی جالب بود. میدونی بیشتر شبیه چی بود؟؟؟
چون من از جن میترسم پس جن وجود داره. اگه نمیترسیدم پس وجود نمی داشت.

خب یه سوال از شما می پرسم. ما میگیم انجیل تحریف شده است. پس حضرت عیسی پیمبر نبوده. چون پیامبر نبوده پیمبرهای دیگه که عیسی رو تایید کردند هم دروغگو بودند. چون درغگو بودند پس همه پیامبرها دروغگواند. چون محمد هم پیامبره پس دروغگوئه. چون دروغگوئه پس قران ساخته خودشه. چون ساخته خودشه پس حرف خدا نیست و تحریف شده است.
بهتره دلیلی بیارید که بشه روش استناد کرد. شما میگید قران معجزه است. خب پس چرا توش خطای گرامری داره؟؟ حالا بماند که بعضی از داستانهای قران هم با سایر کتب مورخین تفاوت داره. میگیم همه مورخین خالی بند بودند و قران درست و صحیحه. اما این خطاهای گرامری رو میخواید چیکارش کنید؟؟؟

معجزه بودن قران الان زیر سواله. و وقتی یک مطلبی خودش جای سواله پس نمیشه رو اون استناد کرد. شما اگه ثابت بکنید که قران دست نخورده مونده و کاملا مبری از خطاست اونوقت میتونید بگید معجزه است ولی تا شروط لازم و کافی برای اثبات یک نظریه نداشته باشید نمیتونید از اون نظریه برای ادعای بعدی استفاده کنید

شما یه چیزی رو اشتباه گرفتی
اون هم این که عیسی هیچ وقت ادعا نکرد که انجیلش معجزه ایست از طرف خدا
و لی آخرین پیغمبر این ادعا رو داشت اگر عیسی ادعا میکرد که انجیلش معجزه هست ولی تحریفش ثابت میشد باید به چیغمبر بودنش شک میکردیم اما از اونجا که ادعایی نداشته پس دلیلی بر شک کردن به او نیست عیسی اعجازش مرده کردن زنده ها بوده نه کتابش
این خطاهای گرامری چیه؟؟
بگین ما هم بفهمیم خوب مثال بیار از قران بخونیم ببینیم
جالبه آخه تمام لغت شناسان و عرب شناسان به فصاحتش اعتراف دارن و شما میگی علط گرامری؟؟؟
 

mehdix622

عضو جدید
کاربر ممتاز
جالبه توی ایران یک کتاب اجازه انتشار پیدا نمیکنه ولی نقد کتاب چرا. نخونده معلومه که چی میخواد بگه.
مطمئنا اول کتاب یک سری اتهامات به اقای دشتی و کسروی میزنه. بعدش شروع میکنه به صغرا کبرا چیدن.

در هر حال من همچنان روی موضع خودم هستم.

این رو با تو موافقم سانسور کتاب و گرانی اون در ایران یک آفتی است نا بخشودنی
 

salizadeniri

عضو جدید
کاربر ممتاز
همچنین در این لینک میتوانید کتاب دیگری به نام "خیانت در گزارش تاریخ"به قلم اقای مصطفی طباطبایی که ان هم در نقد کتاب 23 سال نوشته شده را ببینید

http://www.askquran.ir/showthread.php?t=11131

همچنین جهت اطلاع دوستان :[FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif][FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]" علی دشتی گرچه لقب انگلوفیل را داشت و اورا متهم به جاسوسی برای انگلستان می کردند، اما از نظر انجام کارهای علمی و تحقیقی شخصیت صادقی بود و می کوشید شیوه نگارش و تحقیق را از اروپائیان تقلید کند، یعنی حرافه گوئی و یا اغراق را در علم دخیل ندهد. اما از نظر سیاسی آنطور که ذکر شد، محافظه کار و در خدمت دیکتاتوری بود و به قول خودش شاه را دوست داشت و از تعریف و تمجید متملقانه دربار پهلوی هیچ ابائی نداشت."
بخشی از مقاله دکترگلمراد مرادی
http://alidashtii.mihanblog.com/post/8
البته اگر مقاله دکتر را بخوانید میبینید ایشان طرفدار دشتی بوده است.
واقعا کسی که طرفدار دیکتاتوری مثل محمد رضا شاه بوده و متهم به جاسوسی انگلستان بوده ایا صلاحیت اظهار نظر درباره قران را دارد؟
فلینظر الانسان الی طعامه...
[/FONT]
[/FONT]
 

mehdix622

عضو جدید
کاربر ممتاز
اندیشمندان اسلامی بر این عقیده‏اند که قرآن وحی الهی است و اندیشه و فرهنگ و الفاظ بشری در پدید آمدن آن دخالتی نداشته است.
در دنیای غرب اکثر متفکران غربی برخلاف متفکران اسلامی معتقدند که کتب مقدس مسیحیان و یهودیان یعنی تورات و انجیل الفاظ خداوند نبوده، حتی الفاظ پیامبران یعنی حضرت موسی و حضرت عیسی نمیباشند، بلکه پیروان این دو پیامبر، این کتب رانوشته‏اند.
توماس میشل در این مورد میگوید:
"مسیحیان معتقدند که خداوند کتاب‏های مقدس را به وسیله مؤلفان بشری نوشته است این افراد مانند دیگر انسان‏ها با محدودیت‏های زبان و تنگناهای علمی دست به گریبان بوده‏اند. اصولاً مسیحیان نمیگویند که خدا کتاب‏های مقدس را بر مؤلفان بشری املا کرده، بلکه معتقدند که او به ایشان قدرت بیان پیام الهی به شیوه خاص خودشان و همراه با نگارش مخصوص و سبک نویسندگی ویژه هر یک را داده است. اقلیتی بسیار ناچیز از مسیحیان گمان میکنند کتاب‏های مقدس با همین الفاظ، از طرف خدا بر پیامبر نازل شده‏اند".(1)
اعتقاد "توماس میشل" مختص به وی نبوده و اکثر متفکران غربی به این امر اذعان دارند، به عنوان مثال "جان بی. ناس" به این مسئله معتقد بوده و آن را در کتاب خود مطرح مینماید.(2)
صرف پذیرفتن این امر که کتب مقدس مسیحیت الفاظ بشری است، مستلزم آن نیست که کتب دینی همه ادیان، الفاظی بشری باشند. به دیگر سخن: وجود چند کتاب مقدس مانند تورات و انجیل که الفاظی بشری هستند، موجب آن نمیشود که با تعمیم نا به جا و مغالطه‏آمیز نتیجه گرفته شود که هر کتاب مقدسی، الفاظ بشری است.
تمام پیامبران اولوالعزم و از جمله حضرت موسی و عیسی دارای کتاب آسمانی بودند که وحی و الفاظ الهی بود اما پس از ایشان این کتب و شریعتشان مورد تحریف واقع شده.
افراد زیادی سبب تحریف در دین مسیحیت شده‏اند و یکی از شخصیت‏های برجسته مسیحیت که به اعتراف نویسندگان مسیحی سبب تحریف دین مسیحیت شده است "پولس" میباشد.(3)
در مورد قرآن هیچ مانع برون دینی در پذیرش ادعای این که قرآن، الفاظ الهی بوده و پیامبر اسلام و دیگر انسان‏ها در تکوین آن دخالتی نداشته‏اند، وجود ندارد.
از جهت درون دینی قرآن و روایات پیامبر اکرم و ائمه هدی(ع) به صورت صریح و آشکار بشری بودن قرآن را با تأکیدهای بسیار و به صورت‏های گوناگون نفی نموده و بیان کرده‏اند که قرآن وحی الهی و الفاظ غیر بشری است.
در ذیل به برخی از این آیات اشاره میکنیم:
خداوند در آیات متعددی منکران الهی بودن قرآن را به مبارزه دعوت میکند، یعنی از آن‏ها میخواهد اگر قرآن را از ناحیه بشر میدانند، آنان نیز چنین قرآنی و دست کم یک سوره مثل سوره‏های قرآن را بیاورند.
خداوند میفرماید: "اگر تمام انسان‏ها و جن‏ها را جمع نموده و آن‏ها را به یاری طلبند، نمیتوانند همانند قرآن را بیاورند."(4) از این طریق، غیر بشری بودن قرآن را ثابت مینماید.
در سوره مبارکه هود، تحدی به ده سوره از سوره‏های قرآن شده است و میفرماید:
"اگر راست میگویید (که قرآن ساخته دست بشر است) شما هم ده سوره همانند این قرآن را بیاورید".(5)
در سوره مبارکه یونس تحدی به یک سوره از قرآن شده میفرماید: "اگر راست میگویید، یک سوره همانند آن را بیاورید".(6)
در آیات متعدد بر این نکته اشاره شده که پیامبر در تکوین قرآن و الفاظ آن دخالتی نداشته است:
أ) در بعضی از آیات خداوند برای اثبات این که پیامبر در تکوین قرآن دخالتی نداشته و الفاظ قرآن الهی است، به سابقه پیامبر(ص) و شخصیت حضرت میان مردم همان عصر اشاره میکند و میفرماید: "تو نوشتن و نیز خواندن را نمیدانستی، پس چگونه میتوانستی این آیات را بیاوری؟!".(7)
از نظر تاریخی ثابت شده است که پیامبر پیش از آوردن قرآن و قبل از وحی الهی، خواندن و نوشتن نمیدانست و هیچ نوشته یا سخنی که همانند قرآن باشد، از او وجود ندارد، سپس به یکباره (از زمان نزول وحی) سخنانی فوق درک بشری با همه حقایق معنوی و اعجاز لفظی و بیانی توسط او ابلاغ میشود.
ب) خداوند دسته دیگری از آیات وحی و قرآن را مستقل از تجربه و تلاش و حتی اراده رسول خدا معرفی نموده و به خودش مستند میسازد و میفرماید:
"ای رسول! به هنگام دریافت وحی زبان خویش را حرکت مده تا بر خواندن آن شتاب کنی.
جمع کردن آن و خواندنش بر ما است. پس از آن که ما خواندیم، تو خواندن آن را دنبال کن".(8)
اگر محتوای قرآن محصول تراوش‏های فکری و تجدید و تلاش‏های سیاسی اجتماعی پیامبر بود، آیا توصیه در آیات فوق معنا میداد؟ آیا پیامبر به خودش میگوید قبل از این که قرآن تمام شود (خواندن تمام شود) زبانت را حرکت مده و قبل از این که وحی قرآن تمام شود، عجله نکن. صریح این آیات، چنین برداشت را باطل میشمارد.
قرآن معجزه جاوید پیامبر اسلام و دلیل نبوت و راستگویی پیامبر اسلام است، یعنی دلیل اعتبار اسلام است و اعجاز آن از جهات گوناگون قابل اثبات است. از نظر اعجاز لفظی، سبک بیان، اسلوب و آهنگ که این مورد بیشتر برای عرب زبانان قابل فهم است. از نظر غنای معنایی و مفهومی و اعجاز آن. در قرآن علوم مختلف بیان شده است که در این میان علوم انسانی به جهت هدف قرآنی که رساندن انسان‏ها به سعادت و کمال است، چشمگیرتر است. ارزش‏های اخلاقی ارزشمند و متعالی، حقوق، سیاست، اقتصاد، تاریخ، اعتقادات و... در عین حال که قرآن کتابی نوشته شده در یک علم خاص نیست، بسیاری از حقایق و اصول مربوط به علوم بشری را دارا میباشد. برای فهم چنین مواردی به خصوص بیان آنها برای پیروان سایر ادیان کافی است مقایسه‏ای بین قرآن و دیگر کتاب‏های آسمانی در زمینه‏های مختلف به عمل آید. توحید و یکتاپرستی در آیات در بالاترین مرتبه خود بیان شده است.
در آیات قرآنی، عالیترین معانی و مفاهیم برای رسیدن به مقام کشف و شهود بیان شده. خدایی که در همه جا حضور دارد. از رگ گردن به انسان نزدیک‏تر است. از تمام اسرار درون انسان آگاهی دارد. به هر جا بنگریم او را مشاهده میکنیم که آیات فراوان در این زمینه وجود دارد گسترش مکاتب عرفانی در جهان اسلام و معانی بسیار دقیق و عمیقی که از عرفان اسلامی در این زمینه به دست ما رسیده الهام گرفته از همین آیات است.
اعجاز علمی قرآن در قرن‏های اخیر بین مفسران جایگاه ویژه‏ای یافته است. چون علوم تجربی تکامل یافت و رشد سریع نمود، رازهای علمی قرآن را آشکار کرد. این درحالی بود که کتاب مقدس "تورات و انجیل" هر روز با پیشرفت علوم، عقب نشینی کرد و تحریفات آن آشکار شد. از این رو مفسران در موارد متعدد به اعجاز علمی قرآن (آیاتی که از قوانین و یافته‏های علمی بشر در چندین قرن بعد خبر میدهد) اشاره کرده‏اند(9)، حتی دانشمندان اروپایی به ابعاد علمی قرآن اعتراف دارند، برای مثال "لوراواکیسا واگلیوی" استاد دانشگاه ناپل میگوید "ما در این کتاب گنجیه‏ها و ذخایری از علوم میبینیم که فوق استعداد و ظرفیت باهوش‏ترین اشخاص و بزرگ‏ترین فیلسوفان، قویترین رجال سیاست و قانون است و به دلیل این جهات است که قرآن نمیتواند کار یک مرد تحصیل کرده و دانشمند باشد".(10)
مقصود از معجزه علمی بودن قرآن آیاتی است که بدین صورت باشد:


پس اگر مطلبی را قرآن خبر داده که قبلاً در کتاب‏های آسمانی گذشته به آن اشاره شده و یا در مراکز علمی یونان و ایران و... در لا به لای کتاب‏های علمی و آرای دانشمندان آمده، و یا مطلبی باشد که طبیعتاً و به صورت غریزی قابل فهم است، این امور معجزه علمی محسوب نمیشود.(11)
قرآن کشفیات مهم علوم جدید از قبیل کرویت زمین، نظریه خورشید مرکزی، حرکت زمین،(12) گرده افشان گیاهان(13) و... را تأیید کرده است.
اگر بخواهیم درباره تمام آیاتی که مربوط به اعجاز علمی قرآن است بحث کنیم، سخن طولانی خواهد شد. در قرآن آیاتی است که منطبق با فرضیه‏های علوم کیهان شناس، زیست‏شناسی، ریاضی و پزشکی است.
برای نمونه آیه 19 سوره حجر، ترکیب خاص نباتات؛ آیه 23 همین سوره، تلقیح میان نباتات؛ آیه 3 سوره رعد، قانون ازدواج و تعمیم آن به عالم نباتات؛ آیه 53 سوره طه، موضوع حرکت وضعی و انتقالی زمین؛ آیه 17 سوره رحمن، وجود یک قاره دیگر؛ آیه 4 سوره معارج، اصل کروی بودن زمین را بیان میکند.
در ذیل به توضیح اجمالی برخی از آیات اشاره میکنیم.

این آیه به وضوح حرکت مستمر خورشید را بیان میکند اما در این که منظور از حرکت چیست، مفسران بحث‏های فراوانی دارند. آخرین و جدیدترین تفسیر برای آیه همان است که اخیراً دانشمندان کشف کرده‏اند که خورشید با مجموعه منظومه شمسی در وسط کهکشان به سوی ستاره دوردست "دوگا" در حرکت است. عبارت "تجری" تمام این حرکت‏ها و حرکت‏های دیگر را که در آینده کشف خواهد شد بیان میکند.(15)

آن روز که این آیات نازل شد، هیئت بطلمیوس با قدرت هر چه تمام‏تر بر محافل علمی حاکم بود. طبق این فرضیه، اجرام آسمانی به خودی خود گردشی نداشتند، بلکه در دل افلاک (که اجسامی بلورین و متراکم و در هم همچون طبقات پوست پیاز بودند) میخکوب شده بودند و حرکت آن‏ها تابع حرکت افلاکشان بود. در آن روزگار نه ستاره بودن خورشید مفهومی داشت و نه حرکت طولی و جریانی خورشید، اما بعد از فرو ریختن پایه‏های فرضیه بطلمیوس در پرتو کشفیات قرون اخیر و آزاد شدن اجرام آسمانی از قید و بند افلاک بلورین این نظریه قوت گرفت که خورشید در مرکز منظومه شمسی ثابت و بی حرکت است و تمام منظومه شمسی پروانه وار به گرد او میچرخند.
در این زمان نیز هنوز مفهوم آیات فوق که حرکت طولی و دورانی را به خورشید نسبت میداد، روشن نبود تااین که با پیشرفت علوم امروزه چند نوع حرکت برای خورشید ثابت شد.
حرکت وضعی آن به دور خورشید و حرکت طولی آن همراه با منظومه شمسی به سوی نقطه مشخصی از آسمان، حرکت دورانی آن همراه مجموعه کهکشانی که جزئی از آن است و به این ترتیب یک معجزه دیگر علمی برای آن به ثبوت رسید.(17)

در حدیثی از امیرمؤمنان در تفسیر این آیه آمده که منظور از شکافتن آسمان این است که آسمان‏ها از کهکشان‏ها جدا میشود. این حدیث که از معجزات علمی محسوب میشود، از حقیقتی پرده بر میدارد که در آن زمان هیچ یک از دانشمندان به آن نرسیده بودند. دانشمندان فلکی امروز با مشاهدات نجومی خود و به وسیله تلسکوپ‏های عظیم و نیرومند ثابت کردند که عالَم مجموعه‏ای از کهکشان‏ها است و هر کهشکان مجموعه‏ای از منظومه‏ها و ستارگان است. به همین دلیل آن‏ها را شهرهای ستارگان مینامند، کهکشان راه شیری معروف که با چشم قابل مشاهد است، مجموعه عظیم و دایره مانندی از همین منظومه‏ها و ستارگان است.
حضرت امام علی(ع) میفرمایند: "در آستانه قیامت این کواکب را که مشاهده میکنیم، از کهشکان جدا میشود و نظام همگی به هم میخورد".(19)
1 - رازگویی علمی باشد، یعنی مطلب علمی را که قبل از نزول آیه کسی از آن اطلاع نداشته، بیان کند، به طوری که مدت‏ها بعد از نزول آیه مطلب علمی کشف شود و این مسأله علمی طوری باشد که با وسایل عادی که در اختیار بشر عصر نزول بود، قابل کشف نباشد. 2 - اخبار غیبی در مورد وقوع حوادث طبیعی و جریانات تاریخی باشد که در هنگام نزول آیه کسی از آن اطلاع نداشته و پس از خبر دادن قرآن، همان خبر واقع شود و این خبر طوری باشد که به وسیله وسایل عادی قابل پیش بینی نباشد. 1 - "والشمس تجری لمستقر لها ذلک تقدیر العزیز العلیم؛خورشید که پیوسته به سوی قرارگاهش در حرکت است. این تقدیر خداوند است".(14) 2 - "و لا الشمس نبغی لها أن تدرک القمر و لا اللیل سابق النهار و کل فی فلک یسبحون؛ نه برای خورشید سزاوار است که به ماه رسد و نه شب به روز پیش میگیرد و هر کدام از آن‏ها در مسیر خود شناورند".(16) در آیات 38 و 40 سوره یس برای خورشید هم حرکت جریانی قائل شده و هم دورانی. یک جا میگوید "والشمس تجری" و در جای دیگر از شناور بودن خورشید در فلک سخن میگوید: "کل فی فلک یسبحون" 3 - "اذا السماء النشقت؛در آن هنگام که آسمان شکافته شود".(18)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
پینوشت‏ها:
1 - توماس میشل، کلام مسیحی، ترجمه حسین توفیقی، نشر مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب، قم، چاپ اول، 1377، ص 26.
2 - جان. بی. ناس، تاریخ جامع ادیان، ترجمه علی اصغر حکمت، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ نهم، 1377، ص 623 - 627.
3 - محمد قطب، سکولارها چه میگویند؟ ترجمه جواد محدثی، نشر مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، چاپ اول، بهار 1379، ص 14 - 15.
4 - اسراء (17) آیه 88.
5 - هود (11) آیه 13.
6 - یونس (10) آیه 38.
7 - هود، آیه 13 و یونس، آیه 38.
8 - قیامت (75) آیه 19 - 16.
9 - تفسیر نمونه، ج‏5، ص 435 و ج‏8، ص‏227 و ج 10، ص 119 و ج 11، ص 183 و ج 15، ص 586 و...
10 - تفسیرنمونه، ج‏1، ص 138.
11 - پژوهش در اعجاز علمی قرآن، دکتر محمد علی رضایی اصفهانی، ص 85.
12 - طه (20) آیه 53.
13 - حجر (15) آیه 22.
14 - یس (36) آیه 38.
15 - تفسیر نمونه، ج‏18، ص 381 - 382.
16 - یس، آیه 40.
17 - تفسیر نمونه، ج 18، ص 388 و 389.
18 - انشقاق (84) آیه 1.
19 - روح المعانی، ج‏30، ص 87 ؛ در المنثور، ج‏6، ص 329، به نقل از تفسیر نمونه، ج 26، ص 303 و 304.
 

saman92

عضو جدید
یه موضوعی رو حتما باید اینجا بگم: ببینید، شما زمانی میتونید از یک نوشته اشتباه یا غلط دستوری بگیرید که قبل از اون کتاب مذکور چنیدین و چند کتاب، نهوه ی درست و صحیح دستور زبان رو قید کرده باشن!! این در حالیه که در زمان نزول قرآن به صورت کتاب ،تقریبا هیچ کتابی حتی در حد چند صفحه هم وجود نداشت!چه برسه به آموزش صرف و نحو و به قول اساتید گرامر!! (توی منطقه ی عربستان منظورمه) بنابراین چطوری میشه به اولین کتابی که به زبان عربی نوشنه شده اشکال دستوری گرفت در حالی که هیچ دستور زبان عربی ای قبل از اون نیومده(اگه وجود داره خوشحال میشم بدونم) اگه اشکالی هم وازد باشه باید به نظر شاعران فراوان زمان نزول یا حتی مردم عادی که تلاوت رو میشنیدن میومد! در حالی که توی اسناد تاریخی کسی رو پیدا نمیکنید که در صدر اسلام اشکال دستوری به قران گرفته باشن!
برام جالبه که شروع این اشکال تراشی ها با پژوهش های غلط آلود مستشرقینی مثل گلدزهیر،بلاشر،پطروشفسکی و.... شروع شد، چطور میشه که بزرگان زبان شناس عرب پی به این اشکالات نبردن اما آقایون آلمانی و لهستانی و روسی بعد از چند سال تحقیقات کاملا بیطرفانه!!!! این اشکالات رو کشف کردن؟!!!
 
آخرین ویرایش:

salizadeniri

عضو جدید
کاربر ممتاز
یه موضوعی رو حتما باید اینجا بگم: ببینید، شما زمانی میتونید از یک نوشته اشتباه یا غلط دستوری بگیرید که قبل از اون کتاب مذکور چنیدین و چند کتاب، نهوه ی درست و صحیح دستور زبان رو قید کرده باشن!! این در حالیه که در زمان نزول قرآن به صورت کتاب ،تقریبا هیچ کتابی حتی در حد چند صفحه هم وجود نداشت!چه برسه به آموزش صرف و نحو و به قول اساتید گرامر!! (توی منطقه ی عربستان منظورمه) بنابراین چطوری میشه به اولین کتابی که به زبان عربی نوشنه شده اشکال دستوری گرفت در حالی که هیچ دستور زبان عربی ای قبل از اون نیومده(اگه وجود داره خوشحال میشم بدونم) اگه اشکالی هم وازد باشه باید به نظر شاعران فراوان زمان نزول یا حتی مردم عادی که تلاوت رو میشنیدن میومد! در حالی که توی اسناد تاریخی کسی رو پیدا نمیکنید که در صدر اسلام اشکال دستوری به قران گرفته باشن!
برام جالبه که شروع این اشکال تراشی ها با پژوهش های غلط آلود مستشرقینی مثل گلدزهیر،بلاشر،پطروشفسکی و.... شروع شد، چطور میشه که بزرگان زبان شناس عرب پی به این اشکالات نبردن اما آقایون آلمانی و لهستانی و روسی بعد از چند سال تحقیقات کاملا بیطرفانه!!!! این اشکالات رو کشف کردن؟!!!

دقیقا تا جاییکه من خوندم اولین بار در زمان حضرت علی ع دستور زبان را نوشته اند و 99 درصد کسانی که دستور زبان عربی را وجود اورده اند ایرانیان مسلمان بودند.
http://www.linguist87.blogfa.com/post-354.aspx
http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=1109419#?link-from-www.Tarikhema.ir
 

Similar threads

بالا