دلایل خواندن متن های سخت مستند

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
اکثر زبان آموزان دوست دارند که قادر به خواندن یک متن مستند مانند مقالات روزنامه های واقعی باشند، حتی آموزنده های سطح بالا نیز هنگام خواندن این مقالات در وقت محدود کلاس دچار مشکل می شوند. به همین علت بعضی از دانشجویان سوال می کنند که چرا استادان متن های سخت را به عنوان تکلیف خانه که دانشجو وقت بیشتری برای خواندن دارد ، نمی دهند یا اینکه چرا از متن های ساده تر استفاده نمی کنند؟!


اگر اعتقاد دارید که استاد باید متن های ساده تری به شما بدهد، ممکن است حق با شما باشد. بیشتر کارشناسان تدریس معتقدند که متن هایی که با دقت طبقه بندی شده اند برای آموزش زبان بهترند.اگر شما برای موقعیت شغلی یا تحصیلاتتان مجبور به خواند مقالات انگلیسی هستید، برای خواندن درست به کمک زیادی احتیاج دارید. مطالعه آهسته در خانه به کمک یک دیکشنری بهترین راه برای یادگیری مهارت های خواندن نیست! به هر حال بد نیست که گاهی هم از متن های مستند استفاده کنید.




برخی از دلایل مفید بودن متن های مستند در ادامه آمده است، شما می توانید این دلایل را با دلایل بد بدون استفاده از متن های سخت مستند مقایسه کرده و با توجه به این موارد ، تعادل را در مطالعه خود به وجود آورید.

دلایل مفید بودن استفاده از متن های مستند سخت در کلاس:

1) مهارت های خواندن:
استفاده از متن انگلیسی سخت روزمره در کلاس می تواند شیوه خوبی برای آموزش مهارت های ویژه خواندن مانند: چشم پوشی از بخش های غیر مهم ، حدس زدن معنی لغات از کلمات مجاور ، مطالعه سطحی و جست و جو سریع بخش های مهم ، روخوانی برای فهم کلی و افزایش سرعت خواندن باشد.
اگر شما متن های معمولی کتب درسی سطح خودتان را بخوانید، ممکن است بدون استفاده از مهارت های مفید فوق در محدوده زمانی کلاس آن ها را بفهمید. بنابراین استفاده از یک متن سخت تر می تواند برای آموزش مفید باشد.

2) دستیابی / تحرک :
به پایان رساندن یک متن سخت برای اولین بار میتواند روشی بسیار خوب باشد برای اینکه بفهمید انگلیسی شما پیشرفت کرده یا خیر؟!
بنابراین این اعتماد به نفس را به شما میدهد که خودتان را تا سطح بعدی بالا بکشید.

3) هدف:
همچنین مطالعه یک متن مستند می تواند به شما نشان دهد که برای فهم بیشتر این متن چقدر باید یاد بگیرید و بنابراین شما را تشویق به مطالعه بیشتر برای رسیدن به آن سطح می کند.


4) متن های موضوعی:
بعضی از متن های دارای کلمات سخت ، خیلی آسان تر از چیزی هستند که فکرش را می کنید.، زیرا ممکن است درباره یک داستان یا اخباری باشند که هم اکنون از آن باخبرید.

5) مهارت های مطالعه روزمره :
اگر هر زمان احتیاج داشته باشد که برای تحصیلتان ، درخواست ویزا ، کار ، ارتباط با یک دوست مکاتبه ای یا مطالعه چیزی در اینترنت که به زبان خودتان موجود نیست متن های واقعی انگلیسی را مطالعه کنید ، باید با فراگیری مهارت های خواندن برای این کار آماده شوید.

دلایل مضر بودن استفاده از متن های مستند سخت در کلاس:
اگر استاد شما به دلیل مفید بودن استفاده از متن های سخت مستند گاهی اوقات در کلاس برای آموزش مهارت های خواندن از آن ها استفاده می کند باید با علم به این که برای انگلیسی شما مفید است تلاش خود را بیشتر کنید. اگر در هر درس و همیشه خودتان را مشغول جدل با متن های سخت می بینید ، احتمالا بهتر است که برای مدتی از متن های طبقه بندی شده استفاده کنید.

1) فلسفه تدریس :
بعضی از اساتید معتقدند که متن های طبقه بندی شده نباید استفاده شود. زیرا مثالی غیر مستند از زبان هستند و متن های طبقه بندی شده فقط زبان انگلیسی کتب درسی را به زبان آموزان آموزش می دهند که در زندگی واقعی کاربردی ندارد. با این وجود نظر اغلب استادان و کارشناسان تدریس این است که به طور کلی متن های طبقه بندی شده برای یادگیری و پیشرفت به مراحل بعدی مفیدتر از متن های مستند هستند.

2) فقدان متن های ساده شده :
به ویژه اگر شما برای کار یا تحصیلاتتان به انگلیسی خاصی نیاز داشته باشید ممکن است برای استاد شما مشکل باشد که متن هایی پیدا کند که برای آموزنده های زبان مناسب و جالب و در رابطه با کار آن ها باشد. یکی از راه حل های این مشکل این است که کتاب هایی را که در این زمینه مطالعه کردید و به نظر شما مفید بودند را به دانشجویان کلاس معرفی کنید و یا این که متن های مستندی که فهم آن ها برای شما دشوار بوده را برای استادتان e-mail کنید ، تا بتواند آن ها را برای استفاده در کلاس ساده کند.

3) سختی های دور از انتظار :
سختی های یک متن از نظر گوینده های بومی و غیر بومی کاملا متفاوتند. بنابراین گاهی اوقات استاد از سخت بودن بعضی من ها برای دانشجویانش تعجب میکند. این موضوع نباید همیشه اتفاق بیفتد و اگر غالبا با این مشکل مواجه می شوید بهتر است که از یک کتاب درسی که طبقه بندی شده استفاده کنید.



منبع
سامانه ملی مقالات و تحقیقات دانشگاهی
 
بالا