مارگارت
عضو جدید
یکی از این دلایل دید اسلام به برابری حقوق زن و مرده...
از خوندن این تاپیک ضرر نمی کنین
قرآن و جهانبینی اسلامی، خلقت زن و مرد را تفسیر کرده تا هر کسی نتواند هر نظری را بنام اسلام طرح کند. قرآن، راه را بر دشمنان زن و بر تحریفگرانِ دین بسته است. یکی از مسائل خلقت زن و مرد، مسئلة سرشت و طبیعت آنها میباشد. بعضی مکاتب، زن و مرد را دارای دو سرشت و طینت میدانند.
اما قرآن با کمال صراحت در آیات متعددی میفرماید که زنان را از جنس مردان و از سرشتی نظیر سرشت مردان آفریدهایم. قرآن دربارة آدم اول میگوید: همه شما از یک پدر آفریدیم و جفت آن پدر را از جنس خود او قرار دادیم و دربارة همه آدمیان میگوید: خداوند از جنس شما برای شما همسر آفرید. در قرآن از آنچه در بعضی از کتب مذهبی هست که زن از مایهای پستتر از مایة مرد آفریده شده و یا به زن، جنبة طفیلی و چپی داده و گفتهاند که همسر آدمِ اول، از اعضای طرف چپ او آفریده شده، خبری نیست. در اسلام، نظریة تحقیرآمیزی نسبت به زن از لحاظ سرشت و طینت وجود ندارد».
نظریة تحقیرآمیز دیگری که نسبت به زن طرح شده، این است که زن، عنصر گناه است و اوست که مرد را به گناه و کجروی میکشاند و حتی گفته میشود که در بهشت، شیطان نخست حوا را فریفت، سپس او آدم را به بیراهه کشاند. اما اسلام با این دیدگاهها نیز مخالف است و در قضیه آدم و حوا قرآن میفرماید: به آدم گفتیم، خودت و همسرت در بهشت، سکنی گزینید و از میوههای آن بخورید. و هر جا که پای وسوسه شیطان به میان میآید قرآن، ضمیرها را بهصورت تثنیه آورده و هر دو را مقصر میداند: «فَوَسوَسَ لَهُمَا الشَیطان»، شیطان آندو را وسوسه کرد.
یکی دیگر از نظریات تحقیرآمیز نسبت به زن این است که زنان از نظر معنوی، ناقصاند و به پایه مردان در مقام قرب الهی راه نمییابند. اسلام با این نظریه نیز مخالف است. قرآن تصریح فرموده است که پاداش اخروی و قرب الهی - نه به «جنسیت» - بلکه به ایمان و عمل، مربوط میباشد و زن و مرد در این مسیر، مساویند زیرا زن یا مرد بودن، نقشی در «کمال» ندارد. قرآن در کنار هر مرد بزرگ و قدیسی که نام برده، از زن بزرگ و قدیسهای نیز نام برده است و از آنان به تجلیل، یاد کرده است. یکی دیگر از نظریات تحقیرآمیز علیه زن، تقدیس ریاضت جنسی و تجرد میباشد که در بعضی آئینها و مذاهب، رابطة جنسی را ذاتاً پلید میدانند:
«ریشه افکار ریاضتطلبی و طرفداری از تجرد و عزوبت، بدبینی به جنس زن است که محبت زن را جزء مفاسد بزرگ اخلاقی به حساب میآورند. اسلام با این خرافه، سخت نبرد کرد و ازدواج را مقدس و تجرد را پلید شمرد. اسلام، دوست داشتن زن را جزء اخلاق انبیأ معرفی کرد «مِن اَخلاقِ الأَنبیأِ، حُبُّ النسأِ». پیغمبر اکرم(ص) فرمود: من به سه چیز علاقه دارم: «بوی خوش»، «زن»، «نماز».
برتراند راسل میگوید: در همة آئینها نوعی بدبینی به علاقه جنسی یافت میشود مگر در اسلام. اسلام از نظر مصالح اجتماعی، مقرراتی وضع کرده اما هرگز آنرا پلید نشمرده است».
یکی دیگر از نظرات ضد زن و تحقیرآمیز که اسلام با آن مخالفت کرده، زن را مقدمة وجود مرد دانستن است. اسلام، این را نیز نمیپذیرد و میفرماید زمین و آسمان و ابر و باد و گیاه و.... همه برای انسان - اعم از زن و مرد - آفریده شده و هیچگاه نفرموده است که زن برای مرد آفریده شده بلکه میفرماید زن و مرد برای یکدیگر آفریده شدهاند: «هُنَّ لباسٌ لَکُم وَ اَنتُم لِباسٌ لَهُنَّ» زنان، زینت و پوشش شما هستند و شما زینت و پوشش آنها. پس مرد و زن، مساوی و برای یکدیگر خلق شدهاند و هیچکدام مقدمة دیگری نیستند. استاد سپس با اشاره به چند نظریه تحقیرآمیز دیگر همه را از نظر اسلام مردود دانسته است:
«از آنچه گفته شد معلوم شد که اسلام از نظر فکر فلسفی و از نظر تفسیر خلقت، هیچ نظر تحقیرآمیزی نسبت به زن نداشته است، بلکه آن نظریات را مردود شناخته است».
از خوندن این تاپیک ضرر نمی کنین
قرآن و جهانبینی اسلامی، خلقت زن و مرد را تفسیر کرده تا هر کسی نتواند هر نظری را بنام اسلام طرح کند. قرآن، راه را بر دشمنان زن و بر تحریفگرانِ دین بسته است. یکی از مسائل خلقت زن و مرد، مسئلة سرشت و طبیعت آنها میباشد. بعضی مکاتب، زن و مرد را دارای دو سرشت و طینت میدانند.
اما قرآن با کمال صراحت در آیات متعددی میفرماید که زنان را از جنس مردان و از سرشتی نظیر سرشت مردان آفریدهایم. قرآن دربارة آدم اول میگوید: همه شما از یک پدر آفریدیم و جفت آن پدر را از جنس خود او قرار دادیم و دربارة همه آدمیان میگوید: خداوند از جنس شما برای شما همسر آفرید. در قرآن از آنچه در بعضی از کتب مذهبی هست که زن از مایهای پستتر از مایة مرد آفریده شده و یا به زن، جنبة طفیلی و چپی داده و گفتهاند که همسر آدمِ اول، از اعضای طرف چپ او آفریده شده، خبری نیست. در اسلام، نظریة تحقیرآمیزی نسبت به زن از لحاظ سرشت و طینت وجود ندارد».
نظریة تحقیرآمیز دیگری که نسبت به زن طرح شده، این است که زن، عنصر گناه است و اوست که مرد را به گناه و کجروی میکشاند و حتی گفته میشود که در بهشت، شیطان نخست حوا را فریفت، سپس او آدم را به بیراهه کشاند. اما اسلام با این دیدگاهها نیز مخالف است و در قضیه آدم و حوا قرآن میفرماید: به آدم گفتیم، خودت و همسرت در بهشت، سکنی گزینید و از میوههای آن بخورید. و هر جا که پای وسوسه شیطان به میان میآید قرآن، ضمیرها را بهصورت تثنیه آورده و هر دو را مقصر میداند: «فَوَسوَسَ لَهُمَا الشَیطان»، شیطان آندو را وسوسه کرد.
یکی دیگر از نظریات تحقیرآمیز نسبت به زن این است که زنان از نظر معنوی، ناقصاند و به پایه مردان در مقام قرب الهی راه نمییابند. اسلام با این نظریه نیز مخالف است. قرآن تصریح فرموده است که پاداش اخروی و قرب الهی - نه به «جنسیت» - بلکه به ایمان و عمل، مربوط میباشد و زن و مرد در این مسیر، مساویند زیرا زن یا مرد بودن، نقشی در «کمال» ندارد. قرآن در کنار هر مرد بزرگ و قدیسی که نام برده، از زن بزرگ و قدیسهای نیز نام برده است و از آنان به تجلیل، یاد کرده است. یکی دیگر از نظریات تحقیرآمیز علیه زن، تقدیس ریاضت جنسی و تجرد میباشد که در بعضی آئینها و مذاهب، رابطة جنسی را ذاتاً پلید میدانند:
«ریشه افکار ریاضتطلبی و طرفداری از تجرد و عزوبت، بدبینی به جنس زن است که محبت زن را جزء مفاسد بزرگ اخلاقی به حساب میآورند. اسلام با این خرافه، سخت نبرد کرد و ازدواج را مقدس و تجرد را پلید شمرد. اسلام، دوست داشتن زن را جزء اخلاق انبیأ معرفی کرد «مِن اَخلاقِ الأَنبیأِ، حُبُّ النسأِ». پیغمبر اکرم(ص) فرمود: من به سه چیز علاقه دارم: «بوی خوش»، «زن»، «نماز».
برتراند راسل میگوید: در همة آئینها نوعی بدبینی به علاقه جنسی یافت میشود مگر در اسلام. اسلام از نظر مصالح اجتماعی، مقرراتی وضع کرده اما هرگز آنرا پلید نشمرده است».
یکی دیگر از نظرات ضد زن و تحقیرآمیز که اسلام با آن مخالفت کرده، زن را مقدمة وجود مرد دانستن است. اسلام، این را نیز نمیپذیرد و میفرماید زمین و آسمان و ابر و باد و گیاه و.... همه برای انسان - اعم از زن و مرد - آفریده شده و هیچگاه نفرموده است که زن برای مرد آفریده شده بلکه میفرماید زن و مرد برای یکدیگر آفریده شدهاند: «هُنَّ لباسٌ لَکُم وَ اَنتُم لِباسٌ لَهُنَّ» زنان، زینت و پوشش شما هستند و شما زینت و پوشش آنها. پس مرد و زن، مساوی و برای یکدیگر خلق شدهاند و هیچکدام مقدمة دیگری نیستند. استاد سپس با اشاره به چند نظریه تحقیرآمیز دیگر همه را از نظر اسلام مردود دانسته است:
«از آنچه گفته شد معلوم شد که اسلام از نظر فکر فلسفی و از نظر تفسیر خلقت، هیچ نظر تحقیرآمیزی نسبت به زن نداشته است، بلکه آن نظریات را مردود شناخته است».