دستگاه توليد «رب گوجه فرنگي جامد» در ايران طراحي و ساخته شد

s.j3th

عضو جدید
نخستين دستگاه توليد رب گوجه فرنگي جامد با طعم طبيعي و پايداري بالا به همت يك مبتكر جوان ايراني طراحي و ساخته شد.
امير حسين وكيلي فرد، سازنده دستگاه توليد رب گوجه فرنگي جامد در گفت‌وگو با خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اشاره به ويژگي‌هاي اين رب گفت: رب جامد نيازي به بسته بندي نداشته و تا پنج سال بدون اين كه كيفيت خود را از دست بدهد دوام دارد و با همان شرايط مي‌توان رب را در مدت 20 دقيقه به «بيريكس»(غلظت) 75 رساند در حالي كه حداكثر بيريكس قابل حصول با شيوه‌هاي كنوني حدود 40 است كه البته به تغيير رنگ (تيره شدن) و افت خواص محصول منجر مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: از آنجا كه در سيستم ابداعي براي رساندن رب به اين بيريكس از فرايندي مبتني بر خلاء و امواج مغناطيسي استفاده شده و هيچ‌گونه حرارتي در آن اعمال نمي‌شود، تمامي ويتامين‌ها، مواد مغذي و خواص طبيعي رب از جمله رنگ، بو و طعم آن حفظ مي‌شود.
اين مخترع تصريح كرد: استفاده از اين دستگاه از لحاظ هزينه حمل و نقل و بسته بندي بسيار مقرون به صرفه است به طوري كه تا 30 درصد هزينه‌هاي مربوطه را كاهش مي‌دهد كه با توجه به تناژ بالاي توليد كارخانه‌هاي رب‌سازي بسيار چشمگير است.
وي در ادامه با اشاره به اين‌كه كارخانه‌هاي رب سازي معمولا در حدود نيمي از سال كه گوجه فرنگي به وفور يافت مي‌شود رب خود را براي عرضه در نيمه ديگر سال ذخيره مي‌كنند، اظهار داشت: روش ابداعي كه امكان توليد رب با بيريكس بالا را فراهم مي‌كند ذخيره رب در كارخانه‌ها را به نحو چشمگيري تسهيل مي‌كند و به كارخانه‌ها امكان مي‌دهد كه در فضايي بسيار محدودتر و با هزينه‌اي محصول توليدي خود را ذخيره‌سازي كرده و در زمان مورد نظر آن را به صورت جامد يا - با افزودن آب - به صورت رب معمولي با بيريكس متعارف عرضه كنند.
وكيلي فرد با اشاره به روش‌هاي ديگر توليد رب نظير پودر رب اظهار داشت: فرايند توليد پودر رب كه با اسپري خشك رب گوجه‌فرنگي انجام مي‌شود باعث تغيير طعم،‌ مزه و ويژگي‌هاي فيزيكي رب مي‌شود به طوري كه با وجود قيمت بسيار بالا چندان مورد پسند مصرف‌كنندگان قرار نگرفته است.
اين مبتكر جوان در ادامه با اشاره به اين‌كه رب جامد به صورت قرص يا به ساير اشكال از سوي مصرف‌كنندگان قابل استفاده است درباره روند ثبت اختراع روش ابداعي خود به ايسنا گفت: اين روش در يكي از كشورهاي خارجي ثبت شده و مذاكراتي براي عرضه آن به كارخانه‌هاي بزرگ رب سازي در جريان است و پس از رسيدن به مرحله توليد به طور رسمي ثبت اختراع خواهد شد.
وكيلي فرد كه مخترع دستگاه توليد رب گوجه فرنگي بدون استفاده از حرارت نيز هست با اشاره به اعطاي مدال برنز سي‌و‌سومين نمايشگاه اختراعات ژنو به اين طرح خاطرنشان كرد: نحوه‌ طراحي اين دستگاه كه در ابعاد مختلف قابل ساخت است به صورتي است كه با اعمال شار مغناطيسي و خلا بر گوجه فرنگي‌ها ريخته شده در دستگاه، فشار مايع داخل آنها تغيير مي‌كند، در نتيجه مولكول‌هاي سبكتر كه همان آب گوجه مي‌باشند به سطح دستگاه مي‌آيند و مايع باقيمانده در ته دستگاه تغليظ و تبديل به رب مي‌شود.
وي تصريح كرد: به دليل عدم استفاده از حرارت در اين سيستم، رب به دست آمده حاوي تمامي ويتامين‌هاي طبيعي موجود در ميوه‌ي گوجه فرنگي مي‌باشد،‌ علاوه بر اين سيستم ويژه‌اي در دستگاه تعبيه شده كه تمام باكتري‌هاي هوازي موجود در گوجه‌فرنگي را از بين مي‌برد و در نتيجه رب حاصل از دوام طولاني و رنگ طبيعي برخودار است.

منبع:خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)
 

Similar threads

بالا