در محضر قرآن

شب روشن

عضو جدید
آتش زدن مسجد ضرار​

و (گروهي ديگر از منافقان) كساني هستند كه مسجدي براي ضربه زدن به اسلام و براي ترويج كفر و تفرقه‌افكني ميان مؤمنان و كمينگاهي براي (مساعدت) به دشمنان ديرينه خدا و پيامبرش ساختند، و همواره سوگند مي‌خورند كه جز خير، قصدي‌نداريم( !ولي) خداوند گواهي مي‌دهد كه آنان دروغگويانند. در آن (مسجد ضرار،) هرگز (براي نماز) نايست، همانا مسجدي كه از روز نخست بر اساس تقوا بنا شده، سزاوارتر است كه در آن نماز برپاداري. (زيرا) در آن مسجد، مرداني هستند كه دوست دارند خود را پاك سازند و خداوند پاكان را دوست مي‌دارد.
توبه، 107 و 108
نكته
آيه، به داستان مسجد ضرار اشاره دارد كه منافقان به بهانه افراد ناتوان و بيمار يا روزهاي باراني، در برابر مسجد قُبا مسجدي ساختند كه در واقع پايگاه تجمّع خودشان بود، و از پيامبر در آستانه‌ عزيمت به جنگ تبوك، خواستند آن‌جا نماز بخواند و افتتاح كند. بعد از مراجعت پيامبرصلي ا... عليه وآله از تبوك، آيه نازل شد و نيّت شومشان را بر ملا كرد. پيامبر فرمان داد مسجد را آتش بزنند و ويران كنند و محلّ آن را زباله‌دان كنند.
طبق بعضي روايات، ساختِ مسجد ضرار در مدينه، به دستور ابوعامر بود. وي كه پدر حنظله‌ غسيل الملائكه است، از عابدان مسيحي بود و در قبيله‌ خزرج نفوذ داشت. با هجرت پيامبر صلي ا... عليه وآله و گسترش و نفوذ اسلام، او به مخالفت با پيامبر پرداخت و نقش منافقانه در جنگ اُحد داشت. سرانجام به مكّه گريخت و از آن‌جا به روم رفت و از پادشاه روم براي براندازي اسلام كمك خواست. شگفتا كه او رهبر منافقان بود و پسرش حنظله، عاشقِ اسلام و پيامبر و شهيد شد!
هنگام دعوت پيامبر براي نماز در مسجد ضرار، سه مسأله را مطرح كردند: عشق به نماز جماعت، عشق به ناتوانان و عشق به رهبر و نماز او. و هر سه منافقانه بود. منافقان همواره چنين بوده‌اند؛ در برابر موسي، سامري توطئه مي‌كند، در برابر مسجد نبوي، مسجد اموي مي‌سازند و در برابر علي‌عليه السلام قرآن بر نيزه مي‌كنند. همان گونه كه گوساله‌ سامري را سوزاندند، مسجد منافقان را نيز مي‌سوزانند تا درسي براي تاريخ باشد.
در كوفه و شام نيز به خاطر پيروزي يزيد بر امام حسين‌عليه السلام مساجدي ساخته شد، كه امامان ما آن‌ها را مساجد ملعونه ناميدند.!
پيامها
1. دشمن، از مسجد و مذهب، عليه مذهب سوء استفاده مي‌كند، ظاهر شعارها و القاب، فريبمان ندهد!”
2. توطئه‌گران مي‌خواهند حتّي از نمازِ پيامبر نيز به نفع خود سوء استفاده كنند.(با توجّه به شأن نزول)
3. مسجدسازي مهّم نيست، بايد انگيزه‌هاي بانيان و متولّيان خالص باشد.”
4. در اسلام، هرگونه ضرر، ممنوع است، گرچه تحت عنوانِ مسجد باشد.
5. احترام و قداست مسجد، در شرايطي كه مورد سوءاستفاده دشمنان باشد، برداشته مي‌شود. (با توجّه به شأن نزول)
6. خداوند حامي پيامبر و دين خود مي‌باشد و از طريق وحي توطئه‌هاي منافقان را افشا مي‌كند.
7. هر مسجدي كه عامل تفرقه ميان مسلمانان باشد، مسجد ضرار است.
8. منافقان در خدمت كفّارند.
9. هنگام جنگ با دشمنان خارجي، از توطئه‌هاي دشمنان داخلي غافل نشويم. منافقان در آستانه جنگ تبوك از پيامبر مي‌خواستند تا رسماً پايگاه آن‌ها را افتتاح كند، امّا پيامبرصلي ا... عليه و آله، علي‌عليه السلام را در مدينه به‌جاي خود گذاشت و پس از بازگشت، مسجد ضرار را خراب كرد.
10. شكستن وحدت مسلمانان، همطراز كفر است.”
11. سوگند دروغ، شيوه منافقان است.
12. فريب ادّعاها و تبليغاتِ حقّ به جانب دشمن را نخوريم.
13. دروغگويي خصلت كفّار و منافقان است.“
14. در مسجدي كه پايگاه مخالفانِ نظام اسلامي است، به نماز نايستيم.
15. عبادت از سياست جدا نيست. حتّي با نماز نبايد باطلي را تقويت كرد (تائيد كفر و نفاق و تفرقه حرام است)
16. رهبر، الگوي ديگران است. پيامبر نبايد وارد مسجد ضرار شود تا ديگران هم وارد نشوند.
17. رهبر جامعه بايد در موضع‌گيري پيشگام باشد.
18. اگر مردم را از رفتن به مراكز فساد باز مي‌داريم، بايد مكان‌هاي سالم و مفيدي را جايگزين و به آن راهنمايي كنيم.
19. ارزش هرچيز وابسته به اهداف و انگيزه‌ها و نيّات بنيان‌گذاران آن دارد.
20. مسجد، زمينه پاكي از پليدي‌هاي جسمي و روحي است.
21. همنشيني با صالحان ارزش است.
22. ارزش مكان‌ها، بسته به افرادي است كه به آن‌جا رفت وآمد مي‌كنند. ارزش يك مسجد به نمازگزارانِ آن است، نه گنبد و گلدسته آن.”

پرتوي از حكمت
دوستي تو دائر مدار اطاعت توست


آيت‌‌ا... عبدالكريم حق‌‌شناس: حضرت امام حسين عليه‌ السلام به پدرش زماني كه امير مومنان به او فرمود: حسين جان من تو را دوست دارم، عرض كرد: اي پدر من را دوست داري، خدا را هم دوست داري؟ حضرت امير مومنان فرمود: نه، تو را براي پروردگار دوست دارم. اگر تو اطاعت پروردگار را نكني، از تو اعراض مي‌كنم.
دوستي تو دائر مدار اطاعت توست. اگر پسر تو اطاعت خدا نكرد و نتوانستي بگذري، معلوم مي‌شود تعلق داريد.
شخصي آمد خدمت حضرت آيت‌ا... بروجردي عرض كرد: پدر من شراب مي‌خورد. ايشان به او گفت: چند مرتبه؟ آن شخص جواب داد 3 مرتبه. دوباره ايشان فرمود: آيا او را نهي از شراب خوردن كرده اي؟ آن شخص گفت: آري. حضرت آيت‌ا... بروجردي فرمودند: از اين به بعد بايد با پدر خود سنگين برخورد كني. “قل ان كان ابائكم و ابنائكم و ... احب اليكم من ا... (1) ايشان آيه را خواند كه اگر پدران شما، احب هستند نسبت به پروردگار، واي بر شما.
ما مي‌توانيم پسر، رفيق، خانواده خود را دوست داشته باشيم اما تعلق نداشته باشيم. دوست داشتن يعني اگر اطاعت خدا كردند كه هيچ، والا بايد از آن‌ها اعراض كرد. تعلق داشتن يعني چه؟ اطاعت خدا را بكند و چه نكند من او را دوست دارم و نمي‌توانم از او اعراض كنم.
پي‌نوشت
1. توبه، 7
 
بالا