درخواست و راهنمایی دروس [طراحی و تحلیل سازه]

تبسم

عضو جدید
عضوهای مهاربند عضوهایی هستند که در مقاومت سازه در برابر بارهای ثقلی تاثیر ندارند درسته؟؟خوب منظور از این عضوهای مهاربند همون بادبند دیگه؟یا چیزهای دیگه هم شامل میشه؟بد حالا این بادبندها تعدادشون در ساختمون به چی بستگی داره؟من خوندم که بادبندها در طراحی داخلی مانع ایجاد میکنند((به خاطر پنجره؟)) و اتصالات گیردار بهتر هستند این اتصالات گیردار مثل چی؟و چرا میگن تو اتصالات گیردار وضعیت ایستایی سازه نامشخص میمونه؟این نامشخص من نمیفهمم یعنی چی؟و اینکه میگن باید طول این عضوهای مهاربند کوتاه باشه دلیلش چیه؟ما 3تا راه داریم برای پایداری:1-اتصالات گیردار 2-دیوار برشی 3-بادبند درسته؟خوب حالا چه موقع از بادبند چه موقع از دیوار برشی و چه موقع از اتصالات گیردار استفاده میکنیم؟((من معذرت میخوام اگه سوالام زیاده )).
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

تبسم

عضو جدید
بار برون محور بار محوری توام با لنگر خمش هست؟؟مثل چی؟
شالوده ها بار خودشون رو به طور مستقیم یا از طریق شمع به زمین منتقل میکنن خوب چه موقع از شمع استفاده میشه؟
قاب خمشی چیه؟!
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
عضوهای مهاربند عضوهایی هستند که در مقاومت سازه در برابر بارهای ثقلی تاثیر ندارند درسته؟؟خوب منظور از این عضوهای مهاربند همون بادبند دیگه؟یا چیزهای دیگه هم شامل میشه؟بد حالا این بادبندها تعدادشون در ساختمون به چی بستگی داره؟من خوندم که بادبندها در طراحی داخلی مانع ایجاد میکنند((به خاطر پنجره؟)) و اتصالات گیردار بهتر هستند این اتصالات گیردار مثل چی؟و چرا میگن تو اتصالات گیردار وضعیت ایستایی سازه نامشخص میمونه؟این نامشخص من نمیفهمم یعنی چی؟و اینکه میگن باید طول این عضوهای مهاربند کوتاه باشه دلیلش چیه؟ما 3تا راه داریم برای پایداری:1-اتصالات گیردار 2-دیوار برشی 3-بادبند درسته؟خوب حالا چه موقع از بادبند چه موقع از دیوار برشی و چه موقع از اتصالات گیردار استفاده میکنیم؟((من معذرت میخوام اگه سوالام زیاده )).
چرا داد میزنی حالا ؟ :) خوشحالم که حداقل 1 نفر اینجا میاد :) سوال اولت که در برابر بارهای ثقلی تاثیری ندارند درسته و فقط با بارهای جانبی شروع به کار میکنند . مهاربند و بادبند هم یک چیز هستش ، بله :) تعداد بادبند ها یا مهاربندها به نیروی زلزله یا بادی که به از پهلوها به ساختمان وارد میشه بستگی داره ، هرچی نیرو در طبقه بیشتر باشه تعداد دهانه مهاربندی بیشتر میشه ، برای همین ممکنه در طبقات پایین شما 3 دهنه مهاربندی شده ببینی و در طبقات بالاتر کمتر . در مورد اینکه در طراحی داخلی مشکل ایجاد میکنند هم خوب ، بسته به نقشه و نظر معمار شما نمیدونی مهاربند بذاری ، مثلاً یک نمایشگاه ماشین داری که 4 طرفش شیشه هستش ! خوب مسلماً نمیای با یک سری تیرآهن بد قیافه قرمز و قهوه ای پرستیژش رو دور بریزی ، پس بیخیال مهاربندی میشی :) اما در مورد اتصال گیردار :) وقتی شما مهاربند میگذاری اتصالات باید مفصلی باشه و لنگری در اتصالات وجود نداره ، اما وقتی گیردار میکنیش توی تمام اتصالات هم لنگر تولید میشه ، شما اگه به اون پست اول دوم من برمیگشتی مثال زده بودم اگه یه خط کش و فرض کنید تو دستت بگیری چه شکلی بگیری گیردار میشه چه شکلی بگیری مفصلی ! خوب نمیخونیا :)
در اتصال گیردار وضعیت ایستایی نامشخص نیست ، تحلیل اون سخت تره و شاید تحلیل دستی یک ساختمان 5 طبقه گیردار در دو سمت نیاز به چندده صفحه تحلیل و محاسبه اون هم با خطاهای زیاد داشته باشه ، البته الان با کامپیوتر در عرض چند ثانیه ردیف میشه .
یک چیز دیگه ، زمان هایی که شما مهاربند ( بادبند ) دارید ، تغییر مکان خیلی کمتری در هنگام زلزله دارید ؛ اما در قاب خمشی این تغییر مکان مشهود تره ؛، برای مثال ساختمون 5 طبقه توی تهران اگه با مهاربند طراحی بشه شاید موقع زلزله 2 سانت لبه بام جابجا بشه ، اما با قاب خمشی شاید به 7-8 سانتیمتر هم برسه .
در موقعی هم که میگند طولش کمتر باشه ، بخاطر همون کمانشیه که گفتم . کمانش با طول رابطه مستقیم داره ، هرچی طول بیشتر باشه کمانش زودتر و با نیروی کمتری اتفاق میافته . همون خط کش رو در نظر بگیر ، همه معماریا یکی از این خط کش های فلزی دارند ، عمودی نگهش دار ، با دست چپ وسط خط کش رو نگه دار و با دست راستت بالاش و فشار بده ، شاید هیچ اتفاق نیافته ؛ اما دست جپ رو بردار ، با یک فشار مختصر میبینی که شیکم میده خط کش . توی حال اول طول موثر کمانش نصف حال دوم بود :) برای همین شکم نداد یا باید فشار بیشتری میدادی که شکم بده .
در سوال آخرتم : ساختمان فولادی عمومی : یا گیردار ، یا مفصلی با مهاربند .
ساختمان بتنی : یا گیردار ، یا گیردار + دیوار برشی .
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بار برون محور بار محوری توام با لنگر خمش هست؟؟مثل چی؟
شالوده ها بار خودشون رو به طور مستقیم یا از طریق شمع به زمین منتقل میکنن خوب چه موقع از شمع استفاده میشه؟
قاب خمشی چیه؟!

بله ، بار برون محور یعنی همون ، مثل اینکه شما میخوای دستگیره در رو بچرخونی ، انتهای دستگیره رو فشار میدی ولی دستگیره میچرخه ! توی این حات نیروی شما میاد رو مغزی و یک گشتاور هم با خودش میاره که گشتاوره مغزی درب رو میپیچونه .
در مورد سوال دوم :
اگه خاک زیر به اندازه کافی سفت باشه که هیچی ، خود خاک بار رو منتقل میکنه ، اما اگر خاک سست باشه ، ممکنه شالوده توش فرو بره ، برای همین یک شمع میزنند تا به یک بستر خاک سفت یا سنگ برسند و بار به اونجا منتقل بشه .
البته در بعضی موارد هم بخاطر نیروی جانبی ، ساختمون میل داره از یک سمت بلند بشه ، خیلی عادیه دیگه ، به پهلوی هر چیزی نیرو وارد کنید کج میشه بیافته ، برای اینکه ساختمون هم کج نشه بیوفته شمع هم میزنند ، این شمع بعث میشه موقع بلند شدن مثل یک میخ که ساختمون رو به زمین دوخته از بلند شدن ساختمون جلوگیری کنه :)
قاب خمشی هم قابیه که تمام اتصالاتش گیرداره .
 

تبسم

عضو جدید
واقعا ممنونم :gol: خیلی عالی توضیح میدین .
خرابی قطعات فلزی بسادگی با رسیدن تنش به حد جاری شدن در یک نقطه ،صورت نمیگیرد بلکه خرابی کلی مدتها پس از اینکه تنش در یک نقطه به حد جاری شدن رسید ،توام با تغییر شکلهای بزرگ اتفاق می افتد .به این خاصیت شکل پذیری گفته میشود.((اگه خرابی داریم پس یعنی چی شکل پذیری!!!!!!!!!این که شکل پذیری نشد .درسته یا من بد فهمیدم؟!)) از خواص مصالح شکل پذیر آن است که وقتی تنش در نقطه ای از یک مقطع به حد جاری شدن رسید ،با افزایش بار،تنش در آن نقطه افزوده نمیشود. ولی به تدریج نقاط مجاور آن نقطه به صورت موضعی جاری شده و این پدیده تا خمیری شدن کل مقطع و تبدیل ان به مفصل ادامع می یابد.((باز تقسیم تنش ها)) ((اینجا رو کلا نمیفهمم یعنی چی؟))از آن پس با اضافه شدن بارها،مقطع خمیری شده دیگر تلاشی بیشتر تحمل نمی نماید بلکه با توزیع تلاشها بین مقاطعی که تلاش موثر در آنها کمتر است سازه نا معین به تحمل بارهای وارده ادامه می دهد تا وقتی که مقاطعی دیگر به حالت خمیری در آیند. ((باز تقسیم تلاشها)) . به طوری که تمام پیوند های اضافی سیستم از بین رفته ،سیستم تبدیل به ((مکانیسم )) شده ،از حالت تعادل خارج گشته و به حرکت در آید و در هم شکسته ((گسیخته))و فرو ریزد.
این متن یه جوریه من نمیفهمم .خمیری شدن یعنی چی؟تلاش منظور چیه؟مکانیسم میشود یعنی چی؟
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
واقعا ممنونم :gol: خیلی عالی توضیح میدین .
خرابی قطعات فلزی بسادگی با رسیدن تنش به حد جاری شدن در یک نقطه ،صورت نمیگیرد بلکه خرابی کلی مدتها پس از اینکه تنش در یک نقطه به حد جاری شدن رسید ،توام با تغییر شکلهای بزرگ اتفاق می افتد .به این خاصیت شکل پذیری گفته میشود.((اگه خرابی داریم پس یعنی چی شکل پذیری!!!!!!!!!این که شکل پذیری نشد .درسته یا من بد فهمیدم؟!)) از خواص مصالح شکل پذیر آن است که وقتی تنش در نقطه ای از یک مقطع به حد جاری شدن رسید ،با افزایش بار،تنش در آن نقطه افزوده نمیشود. ولی به تدریج نقاط مجاور آن نقطه به صورت موضعی جاری شده و این پدیده تا خمیری شدن کل مقطع و تبدیل ان به مفصل ادامع می یابد.((باز تقسیم تنش ها)) ((اینجا رو کلا نمیفهمم یعنی چی؟))از آن پس با اضافه شدن بارها،مقطع خمیری شده دیگر تلاشی بیشتر تحمل نمی نماید بلکه با توزیع تلاشها بین مقاطعی که تلاش موثر در آنها کمتر است سازه نا معین به تحمل بارهای وارده ادامه می دهد تا وقتی که مقاطعی دیگر به حالت خمیری در آیند. ((باز تقسیم تلاشها)) . به طوری که تمام پیوند های اضافی سیستم از بین رفته ،سیستم تبدیل به ((مکانیسم )) شده ،از حالت تعادل خارج گشته و به حرکت در آید و در هم شکسته ((گسیخته))و فرو ریزد.
این متن یه جوریه من نمیفهمم .خمیری شدن یعنی چی؟تلاش منظور چیه؟مکانیسم میشود یعنی چی؟


خمیری شدن یعنی از حالت برگشت پذیری در اومدن :( همون پلاستیک شدن ، بابا بخدا من همینارو گفتم توی اون قسمت قبلی که نقطه ها رو توضیح دادم :( داری نا امیدم میکنی ، یه نفر اینجا بخونه اونم تویی ، تو هم اصلاً نمیخونی ؟ پس ننویسم دیگه :) تلاش هم توی اولین مطالبم گفتم همون تنش هستش ! اصلاً نمیخونی :( کامل نا امید شدم ، مکانیسم میشود یعنی از ایستایی در میاد و دیگه سر پاش بند نمیشه ، واقعاً که نا امیدم کردی :((
 

تبسم

عضو جدید
بابا من که نگفتم نگفتی به خدا خوندم میدونم خمیری شدن یعنی چی گفتم با این متن مشکل دارم نمیتونم خوب درک کنم این یعنی اینکه با اینکه خوندم یه کم برام گنگ بود همین اصلا امتحان بگیرین من تمام چیزایی که مینویسین رو save کردم بد پرینت گرفتم خوندم به خدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا. ((من تمام مطالب مفید این سایت رو اینجوری نگه میدارم)) .

نخیر توضیح بدین ادامه بدین.لطفا نا امید نشین انرژی منفی هم ندین خوبی اینجا اینه که اگه چیزی رو نفهمی میتونی چند بار بپرسی نه مثل دانشگاه که نصف کلاس نمیفهمن کلاس فهمیدن میزارن.
تازه الان با همین چیزی که گفتین من تا اخر عمر یادم میمونه خمیری شدن و مکانیسم و اینا......................... یعنی چی.
تذکر:من هم میخونم هم با دقت میخونم هم ممنونم که وقت میذارین و توضیح میدین و خیلی ممنونم .
 
آخرین ویرایش:

pegasus aromazi

عضو جدید
بچه ها تایید کنید....................

بچه ها تایید کنید....................

خواهش میکنم :) امیدوارم به درد همه دوستان بخوره :)


مصطفی جان توضیحات شما با زبان صریح و طنز کلامی شیرینی که در نوشتن داری یاد گیری این دروس خشک رو جذاب کرده.
من که دیگه دستم میره طرف امتیاز دادن 100 تا هشدار بهم میده ولی بدون برای هر تاپیکی که نوشتی من امتیاز دادم و میدونم بقیه هم حتما این کارو میکنن و اگر تا حالا نکردن حتما حواسشون نبوده.این حق هر کسی است که کار مفید داره انجام میده پس منتی هم بر سر شما قطعا نیست.
دیدم مثالی از تمجید از پست مدرن زدی!بهت حق میدم که علیرقم وفا کردن به تعهداتت هنوز بچه ها مدحتو نمیگن اما بدون تاپیکت مفید و ماندگاره و هستند دوستانی که دارن بهره میبرن اما بیان نمیکنن.
من به شخصه تو تاپیک های اولی ازت سوال کردم اما دیدم برنامه داری واسه یاد دادنت گفتم نظم آموزشیتو نریزم به هم و اتفاقا نتیجه هم داد چون پاسخ چند تا از سوالامو بدون پرسیدن خودت لا به لای مطالبت گذاشت که این نشان از آگاهی تو از پیچ های سخت راه داره که دقیقا همونا رو شرح میدی.
به کارت ادامه بده ما منتظر مطالبت هستیم.

تحصیل دوام خواهد و جد وطلب******پیوسته به روز بحث و تکرار به شب
طاعات و عبادات و ریاضات و ادب*****بی این همه تحصیل محال است و عجب
 

تبسم

عضو جدید
خوب بازم من!:D
1-چه موقع درز انقطاع باید در شالوده ادامه پیدا کنه؟و چرا؟
2-چه چیزی مانع از رعایت فاصله بین دو درز میشود؟
3-حداقل درز بین دو ساخنمون ؟
4- تغییر مکانهای افقی ساختمان بر چه اساسی؟و مقدار این تغییرات به چی بستگی داره؟و حداکثر چه قدراست؟
5-عرض درز انقطاع چه قدر باید باشه و به چی بستگی داره؟
6-به این سوالم نخندیدا اگه غلط باشه این درز انقطاع باید رو پلان مشخص بشه؟اگه بله چه جوری؟و اینکه این فاصله و عرض درز چه قدر؟
 
آخرین ویرایش:

تبسم

عضو جدید
مطابق آئین نامه ،چنانچه محدودیت های مربوط به تغییر مکان های افقی ساختمان ها رعایت شود حداقا فاصله درز بین دو ساختمان به اعداد زیر محدود میشود:
-برای 5متر اول از روی شالوده ،3متر .
-برای هر 5متر بعدی ،عرض درز 2 سانتی متر افزایش می یابد .
من نمیفهمم یعنی چه جوری؟کلا درز انقطاع علت استفاد شو میدونم اما تو عمل نمی دونم چه جوریه ؟
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مصطفی جان توضیحات شما با زبان صریح و طنز کلامی شیرینی که در نوشتن داری یاد گیری این دروس خشک رو جذاب کرده.
من که دیگه دستم میره طرف امتیاز دادن 100 تا هشدار بهم میده ولی بدون برای هر تاپیکی که نوشتی من امتیاز دادم و میدونم بقیه هم حتما این کارو میکنن و اگر تا حالا نکردن حتما حواسشون نبوده.این حق هر کسی است که کار مفید داره انجام میده پس منتی هم بر سر شما قطعا نیست.
دیدم مثالی از تمجید از پست مدرن زدی!بهت حق میدم که علیرقم وفا کردن به تعهداتت هنوز بچه ها مدحتو نمیگن اما بدون تاپیکت مفید و ماندگاره و هستند دوستانی که دارن بهره میبرن اما بیان نمیکنن.
من به شخصه تو تاپیک های اولی ازت سوال کردم اما دیدم برنامه داری واسه یاد دادنت گفتم نظم آموزشیتو نریزم به هم و اتفاقا نتیجه هم داد چون پاسخ چند تا از سوالامو بدون پرسیدن خودت لا به لای مطالبت گذاشت که این نشان از آگاهی تو از پیچ های سخت راه داره که دقیقا همونا رو شرح میدی.
به کارت ادامه بده ما منتظر مطالبت هستیم.

تحصیل دوام خواهد و جد وطلب******پیوسته به روز بحث و تکرار به شب
طاعات و عبادات و ریاضات و ادب*****بی این همه تحصیل محال است و عجب

سلام ، خواهش میکنم :) ولی انتظار داشتم دوستان یک نظری ، سوالی ، پیشنهادی ... هم داشته باشند ! ولی وقتی میبینم هیچ خبری نیست و فقط Thanks برام میاد ، ارزشی برام نداره :) میخوام ببینم اصلاً چی باید بگم ؟ از کجا بگم ؟ ... در مورد مدح و ... هم من کاری ندارم کسی بگه یا نگه :) خود من و شما هنوز 1 ماه نشده داشتیم شکم همدیگرو در میورودیم :) اما میخوام ببینم از اون روز تاحالا اتفاقی افتاده و من بی خبرم ؟ یا مشکلز از گفتنه منه که خوب نیست :) به هر حال باز هم من پرورو پوروو مینویسم :) شاد باشید .
 

تبسم

عضو جدید
ممنونم .خیلی عالی بود.
در مورد خرپا ها توضیح نمی دین؟
من ایستایی رو واقعا به لطف خدا پاس کردم:biggrin:.تو دانشگاه وقتی بچه ها تو مسابقه خرپا ماکارونی شرکت می کردن من تو این فکر بودم چه جوری؟:biggrin:الانم همینطور خیلی دوست دارم .
حالا شما تو این مسابقه که تو همه دانشگاها هم هست شرکت کردین ؟اگه میشه خرپا ها رو هم کامل بگین ممنون میشم
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام
واقعا خسته نباشید از مطالب و تدریس خوبتون.:gol:
تو این قسمت جای مسائل خیلی خالیه تا اونجایی که استاتیک جزء واحدهای ما بود خیلی کمتر مطالب رو توضیح می دادن و بیشتر به حل مسائل توجه میشد.:)
مثلا توی مطالبتون از نحوه آرماتور گذاری تیرها ی مختلف، دیاگرام های برشی و خمشی، برآیند نیروها، ضریب پواسون، شعاع ژیراسیون، مرکز ثقل سطوح مرکب،بررسی روابط ریاضی بین ممان و برش و شدت بار، توضیح در مورد بارها به لحاظ فرم چیزی گفته نشده.
ازتون ممنون میشم اگه در این موردها هم صحبت کنین. البته باید منو ببخشین هرچند تازه باهاتون آشنا شدم اما تمام مطالب شما رو خوندم و خیلی هم به دردم خورد فقط خواستم جای چیزهایی که میتونه این قسمت رو تکمیل کنه وبه یادگیری ما کمک بیشتری میکنه بگم تا از اطلاعات شما بیشتر بهره ببریم.;)

سلام ، از لطفتون ممنونم . در مورد پیشنهاداتتون عرض کنم که من تاجایی که شد خلاصه و دم دستی توضیح دادم ، مطمئناً بقیه مسائل کمی هم همت خود دوستان رو میطلبه . دیاگرام های برشی و خمشی رو که تقریباً گفتم ، البته شماتیک ، برآیند نیروها هم جزو همون معادلات تعادل میشه تقریباً ولی سرفصل تمام کتب ایستایی هستش ، ضریب پواسون رو هم توضیح دادم ، شعاع ژیراسیون رو پیشنهاد میکنم از روی کتاب مقاومت مصالح مطالعه کنید ، روابط ریاضی ممان و برش و شدت بار ، باز هم برمیگرده به نمودار برش و خمش ، روابط ریاضی هم چندین رابطه داره که از حوصله من و شما خارجه :) مثل قضیه کاستیگیلانو و معادلات درجه چندم و ... ، من خودمم زمان دانشجوییم نفهمیدم :) اینجا بگم هم خودم نفهمیدم ، هم اینکه ممکنه یه چیزی بگم بدتر اشتباه هم باشه و ... :) ولی بازم به روی چشم ، سعی میکنم هرچی به چشمم اومد براتون بذارم .
 

behnaz 10

عضو جدید
کاربر ممتاز
تا 20 دی فرصت دارم

تا 20 دی فرصت دارم

کمک فوری:
مسئله: یک پل مختلط به عرض 9متر دارای 3شاهتیر فولادی:
-دهانه ی پل 16 متر
-دال بتنی 20 سانتی متر
-fc اف پریم سی برابر 240
-اجرای پل بدون شمع گذاری
-در وسط دارای تکیه گاه های موقت هستند
-در نقاط aو bوc دارای تکیه گاه جانبی
طراحی:
-برای عبور اتومبیل های معمولی
-برش تیر ها از نوع گل میخ طراحی شوند
-از ایین نامه بار گذاری پل های ایران استفاده گردد.
مطلوب است طراحی شاهتیر ها از هر پروفایل دلخواه اگر جواب نداد از تیر ورق استفاده گردد و طراحی برش گیر ها از نوع گل میخ.
 

behnaz 10

عضو جدید
کاربر ممتاز
مهندسین عمران اگه کسی فولاد رو پاس کرده خواهش میکنم در حل این مسئله به من کمک کنه................با تشکر
 

آرمين- ح

عضو جدید
سلام " لطفا اگر كسي تحليلش خوبه يه نگاه به سئوالم بندازه

سلام " لطفا اگر كسي تحليلش خوبه يه نگاه به سئوالم بندازه

چرا در تير به عنوان مثال با سه تكيه گاه مفصلي در تكيه مفصلي وسط ،لنگر صفر نميش؟
 

hfb2003

عضو جدید
چرا در تير به عنوان مثال با سه تكيه گاه مفصلي در تكيه مفصلي وسط ،لنگر صفر نميش؟
با سلام
دوست عزیز به تکیه گاه ها و شرایط قیدی در یک سازه به عنوان شرایط مرزی نگاه کنید که باعث ایجاد محدودیت آزادی سازه در آن نقاط می شود.
یک تکیه گاه مفصلی تنها می تواند درجات آزادی حرکت در جهت X و Y را در صفحه با اعمال نیرو بگیرد. در حالت خاص اگر تکیه گاه مفصلی در انتها قرار داشته باشد چون نیروی(ممانی) در جهت دوران در داخل صفحه نمی تواند به وجود آید می گوییم قاعدتاَ لنگر داخلی در آن نقطه برابر صفر است ولی تکیه گاه مفصلی داخلی به دلیل یکپارچگی سازه روی آن لنگر داخل سازه وجود دارد و تنها تکیه گاه درجات آزادی انتقالی را می گیرد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

The Lunatic

عضو جدید
با سلام
دوست عزیز به تکیه گاه ها و شرایط قیدی در یک سازه به عنوان شرایط مرزی نگاه کنید که باعث ایجاد محدودیت آزادی سازه در آن نقاط می شود.
یک تکیه گاه مفصلی تنها می تواند درجات آزادی حرکت در جهت X و Y را در صفحه با اعمال نیرو بگیرد. در حالت خاص اگر تکیه گاه مفصلی در انتها قرار داشته باشد چون نیروی(ممانی) در جهت دوران در داخل صفحه نمی تواند به وجود آید می گوییم قاعدتاَ لنگر داخلی در آن نقطه برابر صفر است ولی تکیه گاه مفصلی داخلی به دلیل یکپارچگی سازه روی آن لنگر داخل سازه وجود دارد و تنها تکیه گاه درجات آزادی انتقالی را می گیرد.
من چند وقت پیش همین سوال رو در یکی از تاپیک ها مطرح کردم. ولی در انتها قانع نشدم.
دوست عزیز میشه بیشتر توضیح بدید
 

leilaz

عضو جدید
تحليل سازه

تحليل سازه

سلام
ببخشيد كسي آموزشگاهي را ميشناسه كه درس هاي دانشگاهي اونجا تدريس بشه? براي تحليل سازه 1 ميخوام كه اين ترم برداشتم- مرسي.
 

hassani_salman

عضو جدید
سلام
ببخشيد كسي آموزشگاهي را ميشناسه كه درس هاي دانشگاهي اونجا تدريس بشه? براي تحليل سازه 1 ميخوام كه اين ترم برداشتم- مرسي.
سلام.بزار روکو پوس کنده حرفمو بگم،تو يه دانشجويي،نه يه محصل!پس مثه يه مرغابي که از طوفان نميترسه بدو دنبالش.راسش کار اصلي من شاخه ی مقاومته،اگه مشکلي هم داشته باشي ميتونم کمک کنم.ديگه خود داني.
 

shahrokh.es

عضو جدید
چرا در تير به عنوان مثال با سه تكيه گاه مفصلي در تكيه مفصلي وسط ،لنگر صفر نميش؟

ببین اینجوری سخته فهموندنش اما بزار اینطوری بگم اگه از تقارن بری تکیه گاه مفصلی وسط گیردار میشه ینی لنگر داره واضح بود واسط؟
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

masood_heidari

عضو جدید
با سلام

با سلام

چرا در تير به عنوان مثال با سه تكيه گاه مفصلي در تكيه مفصلي وسط ،لنگر صفر نميش؟


دوست عزیز من تحلیلم خوب نیست ولی امیدوارم بتونم کمکت کنم.
در یک نقطه فیزیکی برروی سازه (اعم از قاب خمشی، تیر سراسری و ... ) لنگرخمشی صفر است اگر آن نقطه یکی از شرایط زیر را داشته باشد:
1- در آن نقطه، نقطه عطف ایجاد شود
2- در آن نقطه مفصل داخلی وجود داشته باشد
دوست عزیز وقتی شما می گویید در وسط تیر سراسری من تکیه گاه مفصلی و جود دارد هیچ ارتباطی به وجود مفصل داخلی (لولا) بر روی سازه ندارد یعنی سازه در آن نقطه پیوسته است و تنها بدلیل اجرایی و یا هر دلیل دیگر یک تکیه گاه در وسط آن بعنوان شرایط مرزی قرار داده شده است تا مثلاً تغییرمکان (خیز) وسط دهانه زیاد نشود، مفصل داخلی مانند یک لولاست مثلاً یک در را در نظر بگیر که در محل لولا به راحتی باز و بسته می شود یعنی در در محل لولا هیچگونه سختی خمشی و به تبع آن لنگری نمی تواند ایجاد شود، یکی از دوستان هم تقارن را مثال زد کاملاً درست است، شما همان تیر سراسری خودتان را درنظر بگیرید و فرض کنید:

1- سازه متقارن و بارگذاری هم متقارن
در این شرایط می توانید سازه را نصف کرده و به جای تکیه گاه مفصلی وسط تکیه گاه گیردار بگذارید، یعنی سازه در محل تکیه گاه گیردار دارای لنگر است.

2- سازه متقارن و بارگذاری پادمتقارن
در این حالت می توانید سازه را نصف کرده و همان تکیه گاه مفصلی را در وسط سازه اعمال کنید چون در این حالت نقطه عطف در وسط سازه ایجاد می شود و لنگر در آن نقطه صفر خواهد بود (توجه کنید که این حالت تنها یک حالت خاص است)

تمام حرف بنده این بود که آن نقطه وسط مفصل داخلی نیست بلکه تکیه گاه مفصلی است یعنی سازه در آن نقطه بصورت پیوسته امتداد دارد.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

nasrin gh

عضو جدید
كمك فوري

كمك فوري

سلام من دانشجو معماري هستم استادم خواسته در موذد تكيه گاه مفصلي سوله واسش توضيح بدم ميشه به من كمك كنيد :cry:مرسي
 

yasser_eng

عضو جدید
کاربر ممتاز
حل تمرین تحلیل سازه یک ( طاحونی )

حل تمرین تحلیل سازه یک ( طاحونی )

دوستان هر کسی کتاب حل تمرین تحلیل سازه یک ( ترجمه شاپور طاحونی ) رو اگه داره و ارائه بده ممنون میشم:smile:
 

kalmishi

عضو جدید
سلام من دانشجو معماري هستم استادم خواسته در موذد تكيه گاه مفصلي سوله واسش توضيح بدم ميشه به من كمك كنيد :cry:مرسي

سئوال شما خیلی کلی هستش.اما میتونم یه چیزایی در مورد مفصل واستون بگم .تکیه گاه مفصلی تکیه گاهیه که لنگر رو تحمل نمیکنه یا به عبارتی در مقابل لنگر مقاومت نمیکنه بنا بر این هر جا بکار بره فقط نیروهای محوری و برش رومنتقل میکنه .اگه سئوالت رو دقیق تر واسم بفرستی من بعد از یه کمی تحقیق بهتر بهت جواب میدم
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

esmaeili60

عضو جدید
کاربر ممتاز
يك سوال از متن آيين نامه- عمران

يك سوال از متن آيين نامه- عمران

سلام
1- منظور از رفتار خطي مصالح چيه؟
2- و چه موقع از اين متن كمك ميگيريم( مقدار Tx را با 25 درصد بيشتر در نظر گرفته پس از تحليل سازه با پريود واقعي سازه كنترل مي كنيم) و معنيش چيه
 

Similar threads

بالا