درخواست های مرتبط با | پرسش های درسی مهندسی شیمی

Mohsen 89

مدیر تالار فیزیک
مدیر تالار
کاربر ممتاز
شیمی سبز

شیمی سبز

نگاهی به اصل های دوازده گانه شیمی سبز


امروز وقتی از شیمی صحبت می كنیم، معمولاً همیشه منظورمان علم شیمی در شكل محض آن نیست.
واژه شیمی، اغلب با كلماتی نظیر محصولات، صنعت، شغل، تجارت، پیشرفت و خطرات همراه است. صنایع شیمیایی برای افراد زیادی اشتغال ایجاد كرده اند. بنابراین در حیات اجتماعی و اقتصادی جوامع نقش كلیدی دارند. از سوی دیگر بسیاری از فرایندهایی كه از مواد شیمیایی استفاده می كنند می توانند اثرهای زیان آوری روی محیط زیست یا سلامتی انسان داشته باشند. بنابراین حذف یا كاهش این خطرات تا یك سطح قابل قبول، مسئله ای بسیار مهم است. خطرهای مواد شیمیایی را می توان با رابطه زیر نشان داد: انتشار * زیان آوری = خطر

با توجه به رابطه بالا با كاهش انتشار مواد خطرناك می توان از خطرهای احتمالی مواد شیمیایی كاست. این كار معمولاً با اعمال محدودیت های قانونی در مراحل استفاده، جابه جایی، تصفیه و یا دفع مواد شیمیایی انجام می شود. اما شیمی سبز به پارامتر اول یعنی زیان آوری مواد شیمیایی می پردازد و به دنبال این است كه خطر ذاتی مواد را كاهش دهد. شیمی سبز بنابر پذیرفته ترین تعریف آن عبارت است از: طراحی، توسعه و به كارگیری فرایندها و محصولات برای كاهش یا حذف موادی كه برای انسان یا محیط زیست خطرناك هستند. برای شیمی سبز ۱۲ اصل بیان می كنند كه عبارتند از:

۱ _ بهتر است كه مواد زاید در فرایندها تولید نشوند تا اینكه به فكر راهی برای از بین بردن آنها باشیم.

۲ _ روش های ساخت مواد باید به گونه ای طراحی شوند كه بیشترین استفاده از مواد واكنش دهنده انجام شود و تمامی آنان به محصول تبدیل شوند.

۳ _ تا آنجا كه امكان پذیر است روش های ساخت مواد به گونه ای طراحی شود كه خطری را متوجه انسان یا محیط زیست نكند.

۴ _ محصولات جدید باید به گونه ای طراحی شوند كه بیشترین كارایی همراه با كمترین میزان سمیت را داشته باشند.

۵ _ استفاده از مواد كمكی مانند حلال ها و... به كمترین میزان ممكن برسد و در شرایط اضطرار هم از مواد كم خطرتر استفاده شود.

۶ _ انرژی مورد نیاز فرایندها با توجه به شرایط اقتصادی و محیطی فراهم شود و تا آنجا كه ممكن است فرایندهای شیمیایی در دما و فشار معمولی انجام شوند.

۷ _ از مواد خامی استفاده شود كه قابلیت تولید مجدد در طبیعت را داشته باشند. (منابع تجدیدشونده)

۸ _ تا آنجا كه امكان پذیر است مراحل فیزیكی و شیمیایی واكنش ها كوتاه شود.

۹ _ از واكنشگرهای كاتالیزوری به جای واكنشگرهای استوكیومتری استفاده شود.

۱۰ _ سعی شود محصولات فرایندهای شیمیایی به صورت زیست تخریب پذیر باشند.

۱۱ _ روش های تجزیه ای برای كنترل لحظه به لحظه واكنش های شیمیایی طراحی و توسعه داده شوند تا بتوان در هر لحظه تولید مواد مضر را تشخیص داد.

۱۲ _ از مواد یا حالتی از مواد استفاده شود كه كمترین قابلیت برای ایجاد حوادثی مانند نشت، انفجار و آتش سوزی را داشته باشد. هم اینك نزدیك به پانزده سال از تلاش های جدی شیمیدانان برای استفاده از اصول شیمی سبز می گذرد و در همین مدت كارهای ارزنده ای به انجام رسیده است. این تلاش های علمی را می توان در ۳ محور زیر خلاصه كرد.

الف _ استفاده از مواد اولیه جایگزین: این راهكار در صنایع طرفداران بسیاری پیدا كرده است. یكی از اقداماتی كه انجام شده استفاده از مواد زاید یك فرایند به عنوان ماده اولیه برای فرایند دیگر است. اقدام دیگر استفاده از منابع تجدید شونده مثل استفاده از اسید لاكتیك حاصل از مواد طبیعی تجدیدشونده برای ساختن بعضی از پلیمرها به جای استفاده مواد حاصل از نفت خام است. اما ساده ترین و ارزان ترین ماده اولیه كه برای ساختن بسیاری از مواد آلی از آن می توان استفاده كرد، دی اكسیدكربن (co۲) است. با این كار نه تنها استفاده از نفت خام كمتر می شود بلكه از انتشار بیش از حد گاز دی اكسیدكربن در جو نیز جلوگیری می شود. مشكل اساسی در استفاده از دی اكسیدكربن پایداری ترمودینامیكی بالای آن و فعالیت شیمیایی كم آن است، هم اینك از دی اكسیدكربن در ساختن بعضی از پلیمرها و نیز اسیدفرمیك استفاده می شود.

ب _ استفاده از حلال های جایگزین: حلال های آلی با توجه به استفاده زیاد از آنها، اصلی ترین منابع آلودگی های شیمیایی هستند و كنترل موثر آنها می تواند پیشرفت های اساسی در مسائل زیست محیطی به همراه داشته باشد. بهترین راه برای خلاص شدن از مشكلاتی كه حلال ها به همراه دارند، استفاده نكردن از آنها است، كه هم اینك توسط بعضی از صنایع رنگ سازی و صنایع پوششی در حال انجام است. واكنش هایی كه در شرایط بدون حلال انجام شده است در بیشتر موارد بهتر و سریع تر از روش های معمول بوده است. از مهمترین سیستم های حلالی جایگزین می توان سیال های فوق بحرانی، مایعات یونی و آب را نام برد.

ج _ روش های سنتزی جایگزین: هر جا كه از سیستم های كاتالیزوری برای تهیه مواد استفاده شده، شرایط بهتری برای تولید مواد فراهم شده است. هر چند كه یك قرن پیش استفاده زیادی از كاتالیزورها در صنعت نمی شد، اما امروز هیچ شركت شیمیایی نمی تواند بدون استفاده از كاتالیزورها در بازار رقابت دوام بیاورد. اخیراً روشی جدید برای سنتزایبوبروفن ارائه شده است كه نسبت به روش قبلی چند مرحله كوتاه تر شده و همچنین حلال سمی تتراكلریدكربن هم از مراحل آن حذف شده است. شركت دارویی فایزر هم با استفاده از اصول شیمی سبز روش تهیه جزء اصلی یكی از داروهای ضدافسردگی خود را بهبود بخشیده است. در ادامه خوب است نگاهی هم به وضعیت شیمی سبز در ایران داشته باشیم. در ۷ سال گذشته توجه به شیمی سبز در محافل دانشگاهی اهمیتی روزافزون یافته است به طوری كه در سال های اخیر نزدیك به ۳۰ درصد مقالات شیمی كشور به نحوی با شیمی سبز ارتباط داشته است. اما متاسفانه این رویكرد نسبت به شیمی سبز در ایران بیشتر رویكردی سطحی بوده و همچنان در سطح مانده است. شاهد بنده در این مدعا آشنا نبودن اكثر دانشجویان مقاطع مختلف شیمی با اصول ایمنی و میزان زیان آوری مواد شیمیایی و نیز رعایت نشدن بیشتر اصول ایمنی، در آزمایشگاه های شیمی كشور است. در بسیاری از موارد می بینیم كه مقالاتی با عنوان شیمی سبز از سوی افراد و مراكز تحقیقاتی منتشر می شود كه آن مراكز از حداقل امكانات ایمنی برای انجام ساده ترین واكنش های شیمیایی برخوردار نیستند. در صنایع كشور ما دیگر چیزی به نام شیمی سبز نداریم و بهتر است گفته شود كه در صنایع نه تنها به كم كردن خطر ذاتی مواد شیمیایی توجهی نمی شود، بلكه در بیشتر موارد هیچ محدودیت قانونی و اخلاقی در تخلیه و دفع مواد زاید شیمیایی وجود ندارد، هر چند كه به ظاهر بیشتر این صنایع موفق به اخذ استانداردهای زیست محیطی شده اند. بسیاری از خوانندگان محترم به یاد دارند كه سال گذشته از چاه های آب اطراف پالایشگاه تهران مواد نفتی بیرون می آمد و البته كسی هم پاسخگو نبود. بیشتر پساب های صنعتی كشور نیز وضعیتی اینگونه دارند و به راحتی وارد آب های جاری و یا زیرزمینی می شوند. از سوی دیگر بیشتر صنایع ما را صنایع وابسته به نفت تشكیل می دهند كه از آلوده كننده ترین صنایع محسوب می شوند. حد قابل قبول برای تولید مواد زاید در این صنایع ۱۰/۱ درصد كل تولید است حال اگر صنایع ما با این فناوری موجود بتواند به این حد قابل قبول برسد كه البته محال به نظر می رسد _ باز هم سالانه میلیون ها تن مواد زاید به همراه مواد غیرزاید نفتی تولید می شود كه چگونگی دفع یا احیاناً تصفیه این مواد بر ما پوشیده است. تولید مواد زاید سمی در صنایع فلزی نیز كه قسمت عمده صنایع غیرنفتی كشور ما را تشكیل می دهند، بسیار زیاد است
 

Mohsen 89

مدیر تالار فیزیک
مدیر تالار
کاربر ممتاز
مقدمه ای برای شیمی سبز

مقدمه ای برای شیمی سبز

با عرض سلام و خسته نباشید
اگه امکانش هست در مورد شیمی سبزو اصول 12گانه ی شیمی سبز و مزایا ودستاوردهای ان
متنی فارسی برام بفرستید ممنون میشم
با تشکر
شیمی نقش بنیادی در پیشرفت تمدن آدمی داشته و جایگاه آن در اقتصاد ، سیاست و زندگی روز به روز پر رنگ تر شده است . با این همه ، شیمی طی روند پیشرفت خود ، که همواره با سود رساندن به همراه بود ، آسیب های چشم گیری نیز به سلامت آدمی و محیط زیست وارد کرده است شیمیدانها سالها کوشش و پژوهش ، مواد خاصی از طبیعت برداشت کرده اند .که با سلامت آدمی و شرایط محیط زیست سازگاری سیار دارند ، و آنها را به مواردی تبدیل کرده اند که سلامت آدمی و محیط زیست را به چالش کشیده اند . همچنین ف این مواد به سادگی به چرخه ی طبیعی مواد باز نمی گردند و سالهای زیادی بصورت زباله های بسیار آسیب رسان و همیشگی در طبیعت می ماند .


بارها از آسیب های مواد شیمیایی به بدن آدمی و محیط زیست شنیده و خئانده ایم . اما چاره ی کار چیست ؟ آیا دوری و پرهیز از بهره گیری از مواد شیمیایی می تواند به ما کمک کند ، تا چه اندازه ای می توانیم از آنها دوری کنیم ؟ کدام ها را می توانیم بکار نبریم ؟ کدامیک از فراورده های شیمیایی را می توان یافت که با آسیب به سلامت آدمی یا محیط زیست همراه نباشد ؟ داروهایی که سلامتی ما به آنها بستگی زیاد‌‌‌ی را به خود ما آسیب هایی به بدن ما همراهند .. آیا می توانیم آنها را بکار نبریم ؟ آیا می توان آب تصفیه شده با مواد شیمیایی را ننوشیم ؟ پیرامون ما را انبوهی از مواد شیمیایی گوناگون فراگرفته اند که در زهرآگین بودن و آسیب رسان بودن بیشتر آن شکی نداریم و از بسیاری از آنها نیز نمی توانیم دوری کنیم .

بی گمان هر اندازه که بتوانیم از بکارگیری مواد شیمیایی در زندگی خود پرهیز کنیم یا از رها شدن این گونه مواد در طبیعت جلوگیری کنیم ، به سلامت خود و محیط زیست کمک کرده ایم . اما به نظر می رسند که در این راهکارهای پیش گیرانه ، که تا کنون کارآمدی چشم گیری از خود نشان نداده اند ، باید به راه هایی کارآمدتری نیز بیاندیشیم که دگرگونی در شیوه ی ساختن مواد شیمیایی در راستای کاهش آسیب های آنها به آدمی و محیط زیست یکی از این راهها است . امروزه ، از این رویکرد نوین با عنوان شیمی سبز یاد می شود که عبارت است از : طراحی فراورده ها و فرایندهای شیمیایی که بکارگیری و تولید مواد آسیب رسان به سلامت آدمی و محیط زیست را کاهش می دهند یا از بین می برند .



در علم شیمی انقلابی سبز در حال شکل گیری است که نه تنها پایداری محیط و سود بخشی را به ارمغان می آورد بلکه از خطرات فاجعه های صنعتی نیز می کاهد .

آقای رابین راجرز (Robin Rogers) پژوهشگر و رئیس مرکز تولید صنعتی سبز دانشگاه آلاماها می گوید : شیمی سبز عبارت است از ساخت تولید محصولات جدید با استفاده از روشهای جدیدی که متناسب با اهداف سه گانه محیط زیست پایدار – اقتصاد پایدار – و جامعه پایدار است .

شیمی نقشی بنیادی در پیشرفت تمدن آدمی داشته و جایگاه آن در اقتصاد، سیاست و زندگی‌روزمره روز به روز پر رنگ‌تر شده است. با این همه، شیمی طی روند پیشرفت خود، که همواره با سود رساندن به آدمی همراه بوده، آسیب‌های چشم‌گیری نیز به سلامت آدمی و محیط زیست وارد کرده است. شیمیدان‌ها طی سال‌ها کوشش و پژوهش، مواد خامی را از طبیعت برداشت کرده‌اند، که با سلامت آدمی و شرایط محیط زیست سازگاری بسیار دارند، و آن‌ها را به موادی دگرگونه کرده‌اند که سلامت آدمی و محیط زیست را به چالش کشیده‌اند. هم‌چنین، این مواد به‌سادگی به چرخه‌ی طبیعی مواد باز نمی‌گردند و سال‌های زیادی به صورت زباله‌های بسیار آسیب‌رسان و همیشگی در طبیعت می‌ماند.



بارها از آسیب‌های مواد شیمیایی به بدن آدمی و محیط زیست شنیده و خوانده‌ایم. اما، چاره‌ی کار چیست؟ آیا دوری و پرهیز از بهره‌گیری از مواد شیمیایی می‌تواند به ما کمک کند؟ تا چه اندازه‌ای می‌توانیم از آن‌ها دوری کنیم؟ کدام‌ها را می‌توانیم به کار نبریم؟ کدام‌یک از فرآورده‌های شیمیایی را می‌توان یافت که با آسیب به سلامت آدمی یا محیط زیست همراه نباشد؟ داروهایی که سلامتی ما به آن‌ها بستگی زیادی دارد، خود با آسیب‌هایی به بدن ما همراه‌اند. آیا می‌توانیم آن‌ها را به کار نبریم؟ آیا می‌توان آب تصفیه شده با مواد شیمیایی را ننوشیم؟ پیرامون ما را انبوهی از مواد شیمیایی گوناگون فراگرفته‌اند که در زهرآگین بودن و آسیب‌رسان بودن بیش‌تر آن‌ها شکی نداریم و از بسیاری از آن‌ها نیز نمی‌توانیم دوری کنیم.



بی‌گمان هر اندازه که بتوانیم از به کارگیری مواد شیمیایی در زندگی خود پرهیز کنیم یا از رها شدن این گونه مواد در طبیعت جلوگیری کنیم، به سلامت خود و محیط زیست کمک کرده‌ایم. اما به نظر می‌رسد در کنار این راهکارهای پیش‌گیرانه، که تا کنون کارآمدی چشمگیری از خود نشان نداده‌اند، باید به راه‌های کارآمدتری نیز بیاندیشیم که دگرگونی در شیوه‌ی ساختن مواد شیمایی در راستای کاهش آسیب‌های آن‌ها به آدمی و محیط زیست، یکی از این راه‌هاست. امروزه، از این رویکرد نوین با عنوان شیمی سبز یاد می‌شود که عبارت است از: طراحی فرآورده‌ها و فرآیندهای شیمیایی که به‌کارگیری و تولید مواد آسیب‌رسان به سلامت آدمی و محیط زیست را کاهش می‌دهند یا از بین می‌برند.

شیمیدان سبز کیست؟



شیمیدانهایی که در این حوزه فعالیت دارند شیمیدان سبز نامیده اند . تولید صنعتی اکثر محصولات بر اساس فعل و انفعالات شیمایی صورت می گیرد . در دهه گذشته بعضی از شیمیدانها نگرش جدید خود را متوجه تولید محصولات بدون استفاده از مواد سمی و بدون ایجاد سمپاندهای سمی نموده اند . شیمی سبز یکنوع شستشوی سبز تکنولوژی قدیمی نمی باشد بکله جزء اصلی تکنولوژی های جدیدیست که کارائی بهتری دارند ، ارزان تمام می شوند و به انرژی کمتری احتیاج دارند . در یک دوره کامل تولید از ماده خام گرفته تا ایجاد محصول نهایی آلودگی کمتری ایجاد می نمایند و اضافه نمود که در واقع انقلاب تکنولوژی سبز برابر با انقلاب صنعتی می باشد .
 

Mohsen 89

مدیر تالار فیزیک
مدیر تالار
کاربر ممتاز
کوشش‌ها و دستاوردهای شیمی سبز

کوشش‌ها و دستاوردهای شیمی سبز

شیمیدان‌های سبز در پی آن هستند که روندهای شیمیایی سالم‌تری را جایگزین روندهای کنونی کنند یا با جایگزین کردن مواد اولیه‌ی سالم‌تر یا انجام دادن واکنش‌ها در شرایط ایمن‌تر، فراورده‌های سالم‌تری را به جامعه هدیه دهند. برخی از آن ها می‌کوشند شیمی را به زیست‌شیمی نزدیک کند، چرا که واکنش‌های زیست‌شیمیایی طی میلیون‌ها سال رخ داده‌اند و چه برای آدمی و چه برای محیط زیست، چالش‌ها نگران کننده‌ی به وجود نیاورده‌اند. بسیاری از این واکنش‌ها در شرایط طبیعی رخ می‌دهند و به دما و فشار بالا نیاز ندارند. فراورده‌های آن‌ها نیز به آسانی به چرخه‌ی مواد بازمی‌گردند و فراورده‌های جانبی آن‌ها برای جانداران سودمند هستند. الگو برداری از این واکنش‌ها می‌تواند چالش‌های بهداشتی و زیست‌محیطی کنونی را کاهش دهد.



گروه دیگری از شیمیدان‌های سبز می‌کوشند بهره‌وری اتمی را افزایش دهند. طی یک واکنش شیمیایی شماری اتم آغازگر واکنش هستند و در پایان بیش‌تر واکنش‌ها با فراورده‌هایی رو به رو هستیم که شمار اتم‌های آن‌ها از شمار همه‌ی اتم‌های آغازین بسیار کم‌تر است. بی‌گمان آن اتم‌ها نابود نشده‌اند، بلکه در ساختمان فرآورده‌های بیهوده و اغلب آسیب‌رسان به طبیعت رها می‌شوند و سلامت آدمی و دیگر جانداران را به چاش می‌کشند. هر چه بتوانیم اتم‌های بیش‌تری در فرآورده‌های بگنجانیم، هم به سلامت خود و محیط زیست کمک کرده‌ایم و هم از هدر رفتن اتم‌هایی که به عنوان مواد اولیه برای آن‌ها پول پرداخت کرده‌ایم، پیش‌گیری می‌کنیم.



بازطراحی واکنش‌های شیمیایی نیز راهکار سودمند دیگری برای پیش‌گیری از پیامدهای ناگوار مواد شیمیایی است. در این بازطراحی‌ها از مواد آغازگر سالم‌تر بهره می‌گیرند یا روندهایی را طراحی می‌کنند که با واکنش‌های مرحله‌ای کم‌تر به فراورده برسند. هم‌چنین، روندهایی را طراحی می‌کنند که به مواد کمکی کم‌تر، به‌ویژه حلال‌های شیمیایی، نیاز دارند. گاهی نیز واکنش‌های زیست‌شیمی و شیمی را به هم گره می‌زنند و روند سالم‌تری و کارآمدتری را می‌آفرینند. بازطراحی روند داروها می‌تواند همراه با افزایش کارآمدی آن‌ها به هر چه سالم‌تر شدن آن‌ها بینجامد و اثرهای جانبی آن‌ها بر روندهای زیست شناختی بدن، تا جایی که امان دارد، کاهش دهد.



در ادامه به نمونه‌هایی از کوشش‌ها و دستاوردهای شیمیدان‌های سبز اشاره می شود.



1. سوخت‌های جایگزین



به کارگیری سوخت‌های فسیلی در خودروها با رهاشدن انبوهی از گازهای گلخانه‌ی به جو همراه شده که دگرگونی‌های آب و هوایی را در پی داشته است. از سوختن نادرست آن‌ها نیز، مواد زهرآگینی به هوا آزاد شده که سلامتی آدمی را به چالش کشیده است. حتی اگر بتوانیم بر این دو چالش بزرگ پیروز شویم، با کاهش روز افزون اندوخته‌های فسیلی روبه‌رو هستیم که از آن گریزی نیست. این تنگناها همراه با افزایش روز افزون بهای این گونه سوخت‌ها، که به نظر می‌رسد همچنان ادامه یابد، پژوهشگران و مهندسان بسیاری را به فکر طراحی خودروهایی با سوخت هیدروژن انداخته است. چرا که خاستگاه این سوخت، آب است که فراوان‌ترین ماده در طبیعت است و فرآورده‌ی سوختن این سوخت در خودرو نیز خود آب است.



با این همه، سوخت هیدروژن با چالش بزرگی رو‌به‌رو است. فراهم آوردن هیدروژن از آب با فرآیند الکترولیز انجام می‌شود که برای پیشبرد آن به الکتریسیته نیاز هست و اکنون نیز بیش‌تر الکتریسیته از سوختن اندوخته‌های فسیلی به دست می‌آید. شاید روزی با به‌کاربردن برخی کاتالیزگرها بتوانیم از انرژی خورشیدی به جای سوخت‌های فسیلی در پیش بردن روند الکترولیز بهره گیریم، اما هنوز راهکار کارآمدی برای تولید ارزان هیدروژن پیشنهاد نشده است و به نظر نمی‌رسد در آینده‌ای نزدیک به چنین توانی دست پیدا کنیم. با این همه، برخی دانشمندان امیدوارند بتوانند خواستگاه زیستی برای هیدروژن به وجود آورند.



گروهی از پژوهشگران در سال 2000 میلادی گزارش کردند که توانسته‌اند از جلبک‌های سبز برای آزاد کردن هیدروژن از مولکول‌های آب، به همان اندازه که از الکترولیز به دست می‌آید، بهره‌ گیرند. اما نور خورشید برای این رویکرد گرفتاری درست می‌کند، چرا که جلبک طی فرآیند فتوسنتز اکسیژن نیز تولید می‌کند. این اکسیژن از کار آنزیم تولیدکننده‌ی هیدروژن جلوگیری می‌کند و در نتیجه هیدروژن اندکی به دست می‌آید دانشمندان می‌کوشند با تغییرهایی که در این فرایند طبیعی می‌دهند، بازده‌ی تولید هیدروژن را بالا ببرند. شاید یک روز آبگیر کوچکی که از جلبک پوشیده شده است، خواستگاه هیدروژن خودروهای ما باشد.



در رویکرد دیگر که مورد توجه است، از روغن‌های گیاهی به عنوان خواستگاهی برای تهیه‌ی سوخت جایگزین بهره می‌گیرند. برای تهیه‌ی این نوع سوخت، که با عنوان بیودیزل شناخته می شود، پس مانده‌ی روغن آشپزی را نیز می‌توان به کار گرفت. هر چند از سوختن این نوع سوخت نیز مانند دیگر سوخت‌های فسیلی گاز گل‌خانه‌ی آزاد می‌شود، اما به اندازه‌ا‌ی تولید می‌شود که گیاهان طی فرآیند فتوسنتز آن را برای تولید قند به کار می‌گیرند. از سوی دیگر، روغن‌ها گیاهی نوشدنی هستند و از سوختن آن‌ها گوگرد و آلاینده‌های آسیب‌رسان دیگری آزاد نمی‌شود. از سودمندی‌های دیگر این نوع سوخت این است که گلیسرین، ماده‌ای که در صابون، خمیردندان، مواد آرایشی و جاهای دیگر به کار می‌رود، از فرآورده‌های جانبی روند تولید آن است. هم‌چنین، چون طی روند تولید این سوخت، به آن اکسیژن افزوده می شود، بهتر از سوخت نفتی در موتور می‌سوزد. به روغن‌کاری موتور نیز کمک می‌کند و بر درازی عمر آن می‌افزاید.



2. پلاستیک‌های سبز و تجزیه‌پذیر



زندگی در جهانی بودن پلاستیک بسیار دشوار است. پلاستیک‌ها د ر تولید هر گونه فرآورده ‌ی صنعتی، از صنعت خودروسازی گرفته تا دنیای پزشکی، به کارگرفته شده‌اند . تنها در ایالات متحده ‌ی امریکا سالانه نزدیک 50 میلیون تن پلاستیک تولید می‌شود. اما این مواد به عنوان زباله‌های پایدار به تجزیه میکروبی، چالش‌های زیست ‌محیطی پیچیده‌ای به بار آورده‌اند. پلاستیک‌ها علاوه بر این که جاهای به خاک‌سپاری زباله را پر کرده‌اند، سالانه در حجمی برابر با چند هزار تن به محیط‌های دریایی وارد می‌شوند. برآورد شده است که هر سال یک میلیون جانور دریایی به دلیل خفگی حاصل از خوردن پلاستیک‌ها به عنوان غذا یا به دام افتادن در زباله‌های پلاستیکی از بین می‌روند.



در سال های اخیر، کوشش‌های قانونی برای جلوگیری از دورریزی پلاستیک‌های تجزیه ناشدنی، افزایش یافته است. این کوشش‌ها صنعت‌‌گران پلاستیک را واداشته است تا در پی پلاستیک‌هایی باشند که پیامدهای زیست‌محیطی کم‌تری دارند. پلاستیک‌های نشاسته‌ای تجزیه‌پذیر و پلاستیک‌های میکروبی از دستاورد کوشش‌های چند ساله‌ی پژوهشگران این زمینه‌ی در حال پیشرفت و گسترش است.



در پلاستیک های نشاسته‌ای، قطعه‌های کوتاهی از پلی‌اتیلن با مولکول‌های نشاسته به هم می‌پیوندند. هنگامی که این پلاستیک‌ها در جاهای به خاک‌سپاری زباله ‌ها، دور ریخته می‌شود، باکتری‌های خاک به مولکول‌های نشاسته یورش می‌برند و قطعه‌های پلی‌اتیلن را برای تجزیه‌ی میکروبی رها می‌سازند. این گونه پلاستیک‌ها اکنون در بازار وجود دارند و به ویژه‌ برای پلاستیک‌ها جابه‌جایی و نگهداری مواد عذایی و دیگر وسایل یک‌بار مصرف بسیار سودمند هستند. با این همه، کمبود اکسیژن در جاهای به خاک‌سپاری زباله‌‌ها و اثر مهاری قطعه‌های پلی‌اتیلن بر عملکرد باکتری‌ها، بهره‌گیری استفاده از این پلاستیک‌ها را محدود ساخته است.



در سال 1925 میلادی گروهی از دانشمندان کشف کردند که گونه‌های زیادی از باکتری‌ها ، بسپار پلی‌بی هیدروکسی بوتیرات(PHB) می‌سازند و از آن به عنوان اندوخته‌ی غذایی خود بهره می‌گیرند. در دهه ‌ی 1970، پژوهش‌های نشان داد که PHB بسیاری از ویژگی‌های پلاستیک‌های نفتی(مانند پلی‌اتیلن) را دارد. از این رو، کم ‌کم گفت و شنود پیرامون بهره‌گیری از این بسپار به عنوان جایگزینی مناسب برای پلاستیک‌های تجزیه‌ناپذیر کنونی آغاز شد. سپس در سال 1992، گروهی از پژوهشگران ژن‌های درگیر در ساختن این بسپار را به گیاه رشادی(Arabidopsis thaliana) وارد کردند و به این ترتیب گیاهی پدید آوردند که پلاستیک تولید می‌کند.



سال پس از آن، تولید این پلاستیک سبز در گیاه ذرت آغاز شد و برای این که تولید پلاستیک با تولید مواد غذایی رقابت نکند، پژوهشگران بخش‌هایی از گیاه ذرت (برگ‌ها و ساقه‌ها) را ، که به طور معمول برداشت نمی‌شوند، هدف قرار دادند. پرورش پلاستیک در این بخش‌ها به کشاورزان امکان می‌دهد که پس از برداشت دانه‌های ذرت، زمین را برای برداشت ساقه‌ها و برگ‌های دارای پلاستیک درو کنند. پژوهشگران درباره‌ی افزایش مقدار پلاستیک در گیاهان، پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته‌اند. با این همه، هنوز دشواری‌هایی برای رسیدن به نتیجه‌ی مناسب وجود دارد.



کلروپلاست‌های برگ بهترین جا برای تولید پلاستیک به شمار می‌آیند، اما چون کلروپلاست‌های جای جذب نور هستند، مقدار زیاد پلاستیک می‌تواند فتوسنتز را مهار کند و بازده‌ی محصول را کاهش دهد. بیرون کشیدن پلاستیک از گیاه نیز دشوار است. این کار به مقدار زیادی حلال نیاز دارد که باید پس از بهره‌گیری، بازیافت شود. بر اساس تازه‌ترین تخمین‌ها, تولید یک کیلوگرم PHB در گیاه ذرت در مقایسه با پلی‌اتیلن به سه برابر انرژی بیش‌تری نیاز دارد. کشت انبوه میکروب‌های پلاستیک ساز نیز به همین میزان انرژی نیاز دارد.



3. بازطراحی واکنش‌‌های شیمیایی



در روند بازطراحی واکنش‌های شیمیایی از واکنشگرهای آغازکنده‌ای بهره گرفته می‌شود که سالم‌ترند. در این را ممکن است روندهای زیست‌شیمیایی نیز سودمند باشند. برای مثال، ادیپیک اسید، HOOC(CH2)4COOH یک ماده‌ی خام کلیدی در تولید نایلون و فرآورده‌های مانند آن است که سالانه بیش از 2 میلیون تن از آن در صنعت به کار گرفته می‌شود. این ماده از بنزن ساخته می‌شود که سرطان‌زا است و از اندوخته‌های فسیلی نونشدنی به دست می‌آید. اما به تازگی دو شیمیدان توانسته‌اند این ماده را از یکی از فراوان‌ترین، سالم‌ترین و نوشدنی‌ترین مواد طبیعی، یعنی گلوکز، بسازند. آن‌ها در این راه از باکتری‌هایی کمک گرفتند که با مهندسی ژنتیک آنزیم ویژه‌ای در آن‌ها کار گذاشته شده بود و به ناچار طی یک روند زیست‌شیمیایی ناخواسته، بنزن را از گلوکز می‌سازند.



توجه به اقتصاد اتم نیز کمک زیادی می‌کند. برای مثال، پژوهشگران توانسته‌اند اقتصاد اتمی را در روند تولید ایبوپورفن، ترکیبی که در بسیاری از آرامش‌بخش‌ها به کار می‌رود، از 40 درصد به 77 درصد برسانند و این یعنی، اتم‌های بیش‌تری که شرکت داروسازی برای آن‌ها هزینه پرداخته است، به صورت مولکول پر فروشی در می‌آیند و فراورده‌های بیهوده، که می‌توانند به محیط‌زیست آسیب برسانند، کم‌تر تولید می‌شوند.



4. چندسازه‌های زیستی



اگر چه موادشناسان تنها در چند دهه‌ی گذشته به سوی چندسازه‌ها گرایش پیدا کرده‌اند، طبیعت در خود چندسازه‌های بسیار سخت، پیچیده و گوناگونی دارد که از دیدگاه سختی و وزن، مانندی برای آن‌ها نمی‌توان یافت. به هر جای طبیعت که می‌نگریم، با یک چندسازه رو به رو می‌شویم. برای نمونه، صدف‌های دریایی از چندسازه‌ی سرامیکی سختی ساخته شده‌اند. این سرامیک از لایه‌هایی از بلورهای سخت تشکیل شده که در زمینه‌ی سیمانی نرم‌تری جای دارند. این سرامیک سخت و پایدار، جاندار درون خود را از آشوب موج نگهداری می‌کند که پیوسته آن را بر سطح سخره‌ها می کوبد. بدن ما یک چند سازه است که از چندسازه‌هایی مانند استخوان، غضروف و پوست درست شده است.



بشر از سالیان دور از چندسازه‌های طبیعی بهره گرفته است. کاه که برای ساختن نخستین چندسازه‌ها به کار می‌رفت، خود نوعی چندسازه است. ابزارهای چوبی، کفش و لباسی که از پوست جانوران تهیه می‌شود، همه چندسازه‌های طبیعی‌اند. به خاطر این گوناگونی و ویژگی‌های بی‌مانند، موادشناسان تلاش می‌کنند از این مواد برای سختی بخشیدن به چندسازه‌های ساختگی(مصنوعی) بهره‌ گیرند تا از پیامدهای زیست ‌محیطی ناگوار ناشی از مواد ساختگی بکاهند. انویرون ( environ ) نمونه‌ای از این چندسازه‌هاست که از 40 درصد کاغذ روزنامه، 40 درصد گرد سویا و 20 درصد ترکیب‌های دیگر (از جمله رنگ‌دهنده‌ها و کاتالیزگری که در حضور آب کارا می‌شود و گرد سویا را به رزین دگرگونه می‌کند) ساخته می‌شود. فراورده‌ی کار، یک چندسازه‌ی زیستی است که ظاهری سنگ مانند دارد، اما مانند چوب می‌توان آن را برید. از این چندسازه می‌توان هر نوع ابزار چوبی را با ظاهری سنگ مانند ساخت.:)
 

sh85

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اسپم در این مکان؟ خلاصه اخطار بدیم؟

ما که همون شامپو صحت رو استفاده می‌کنیم، گره که باز نمی‌کنه هیچ، گره هم میزنه موهامونو، تازه نرم هم نمی‌کنه، بجاش خشک می‌کنه
چنتا از اون شامپوها برامون بفرست، ما اطلاعاتش رو بهت می‌دیم :D
کوچولو هستید
بگید رئیس بزرگتون بیاد
غش غش غش
مهندس هنوز فرق بین شامپو و نرم کننده نمی دونید می خواید موهاتون نرم هم بشه :دی
حالا خوبه صابون نمب زنید به سرتون :دی
یک قطره نرم کننده خارجی = یک پیمانه نرم کننده ایرانی :دی
البته آخه شما پسرا مو ندارید همون صابون گلنار بسه براتون :دی
جاوید جون جوابشو نده خوبی خودت؟
حالا جوابش را بلد نیستید چرا خودتون به کوچه علی چپ می زنید ؟ :دی
اشکال نداره مهندسای شیمی همین طورین
خودم براتون حوابش می زارم بلد بشید بتونید تو دو جا بگید یه چیزی بلدید :دی
باید یه برنامه ترور واسش بریزیم
خدا رو شکر
بد نیستم
تعطیلات هم تموم شد، که خیلی خوشحالم از این بابت
حال نمیده تعطیلی

گربه دستش به گوشت نمی رسه می گه نمی دونم کبابش کنم یا سوخاری :دی
 

Mohsen 89

مدیر تالار فیزیک
مدیر تالار
کاربر ممتاز
از دوستانی که اطلاعاتی دارند خواهش میکنم منو بی خبر نذارن؟
 

ye barkhord

اخراجی موقت
درخواست مقاله

درخواست مقاله

درخواست مقاله
سلام کسی هست که به این مقاله دسترسی رایگان داشته باشد ؟

بررسي اثرات ذرات نانو نقره بر تحمل به شوري گياه زيره سبز در مراحل جوانه زني در شرايط آزمايشگاهي Cuminum cyminum L. Fulltext

http://www.civilica.com/Paper-NAYRC02-NAYRC02_117.html
 

daneshjoo1368

عضو جدید
شرح فرايند

شرح فرايند

شرح فرايند نبات وابنبات همراه با نمودارbfd , bfd؟ لطف كنيد برام بزاريد.
 

bera

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
محاسبه گازبهای خانگی در قانون هدفمند کردن یارانه ها

محاسبه گازبهای خانگی در قانون هدفمند کردن یارانه ها

با سلام

با توجه به این موضوع بهای گاز در این روزها بحث همه محافل است .نحوه محاسبه گازبهای خانگی را در این تایپیک واستون قرار دادم.
 

پیوست ها

  • yaraneh.zip
    15.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

khangah

عضو جدید
سوال علمی

سوال علمی

سلام لطفا اطلاعات کاملی در مورد سیال غیر نیوتنی بینگهام گل حفاری ومعادلات آن ونحوه حرکتش رادر درون یک کانال برام بفرستید ممنون
 

mehdi 59

اخراجی موقت
درخواست کمک

درخواست کمک

در مورد فاز چهارم در درس ترمودینامیک مربوط به قسمت قانون فاز پروزه می خواستم که مربوط میشد به فاز پلاسما
کمکی میتونید بکنید ممنون میشم
 

saeedbsc

عضو جدید
کسی حل التمرین این کتاب رو نداره.به شدت نیازمندم.این کتاب درسیمونه و واسه homework باید تمرینهاشو به استاد بدم.
 

sahar tj

عضو جدید
سلام دوستان
من برای پیدا کردن کار احتاج به یه رزومه خوب دارم
لطفا اگر فرم یک رزومه خام عالی دارین که به صورت ورد باشه برای دانلود قرار بدین
به خاطر این سایت عالی و پر محتوی از همه شما سپاسگزارم
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
سلام دوستان
من برای پیدا کردن کار احتاج به یه رزومه خوب دارم
لطفا اگر فرم یک رزومه خام عالی دارین که به صورت ورد باشه برای دانلود قرار بدین
به خاطر این سایت عالی و پر محتوی از همه شما سپاسگزارم

در صفحه اصلی تالار موجوده. جناب حامد لطف کردن و یه تاپیک برای آموزش نحوه پر کردن رزومه گذاشتن.
 

abouzar86112003

عضو جدید
پروژه برنامه فلوئنت

پروژه برنامه فلوئنت

سلام من يه پروژه با برنامه فلوئنت دارم . كسي هست كمكي كنه؟
پروژه ام درباره تبخير شدنه.روي زمين يه ماده شيميايي آلاينده (فرقي نمي كنه )به صورت مكعب مستطيلي ريخته شده (مثلا 10در10متر به ارتفاع1سانتي متر)و در هواي آزاد كه باد با سرعت ثابت مي وزد تبخير مي شود. شبيه سازي پخش آلاينده در هوا بايد رسم بشه. خيلي ممنون ميشم اگر بتونيد كمكم كنيد.
ايميل abouzar.b2003@yahoo.com
 

bhabdi

عضو جدید
سلام دوستان،
من چند تا مقاله از magiran لازم دارم... امکانش هست که کمک کنین...
ممنون میشم...

چيلر جذبي يك مرحله اي ، انتخابي بهينه
مهندس مجيد فلسفي
ماهنامه تهويه مطبوع، شماره 79، آبان 1388 ص 10
http://magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=682661


مقايسه اقتصادي بين چيلر جذبي و تراكمي در سيستم هاي توليد همزمان برق حرارت و سرما براي يك مجتمع مسكوني شهر تهران
عادل غلامي ، جواد پاكدامن ، علي مراد منصوري
ماهنامه چيلر و برج خنك كن (ضميمه نفت و انرژى)، شماره 1، شهريور 1389 ص 4
http://magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=771593


بررسي اثرات و آلودگي هاي زيست محيطي، چيلرها و برج هاي خنك كننده
عاليه چنگيزي
ماهنامه چيلر و برج خنك كن (ضميمه نفت و انرژى)، شماره 3، دي 1389 ص 36
http://magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=823309


انتخاب چيلر مناسب : افزايش توليد
ماهنامه فناوري و توسعه صنعت بسته بندي، شماره 27، شهريور 1386 ص 23
http://magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=436855



چيلر جذبي براي گرمايش و سرمايش محله اي
مترجم: مهندس پيمان جعفريان
ماهنامه تهويه و تبريد، شماره 19، ارديبهشت 1385 ص 17
http://magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=324720


انتخاب سامانه چيلر با بازدهي بالا
مهندس غلامرضا سالاركيا
ماهنامه تهويه و تبريد، شماره 16، بهمن 1384 ص 12
http://magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=304752


مدل سازي و بهينه سازي چيلر جذبي دو مرحله اي
ماهنامه تهويه مطبوع، شماره 8، آذر 1382 ص 150
http://magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=128251


بررسي فني و اقتصادي چيلر جذبي خورشيدي در صنعت نفت
عبدالمجيد حسني ، علي داروئي، سينا سپهري ، احمد عطايي ، عليرضا سينا
ماهنامه چيلر و برج خنك كن (ضميمه نفت و انرژى)، شماره 1، شهريور 1389 ص 24
http://magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=771596

مقايسه فني و اقتصادي چيلرهاي جذبي و تراكمي
افشين عابدي ، كسري خسرويان
ماهنامه چيلر و برج خنك كن (ضميمه نفت و انرژى)، شماره 1، شهريور 1389 ص 30
http://magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=771597


مقالات پذيرفته شده در نخستين همايش چيلر و برج خنك كن تهران، 8 و 9 تير 1389
ماهنامه نفت و انرژي، شماره 55، فروردين 1390 ص 38
http://magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=842692
 

amirs1987

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام دوستان،
من چند تا مقاله از magiran لازم دارم... امکانش هست که کمک کنین...
ممنون میشم...

چيلر جذبي يك مرحله اي ، انتخابي بهينه
مهندس مجيد فلسفي
ماهنامه تهويه مطبوع، شماره 79، آبان 1388 ص 10
http://magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=682661


مقايسه اقتصادي بين چيلر جذبي و تراكمي در سيستم هاي توليد همزمان برق حرارت و سرما براي يك مجتمع مسكوني شهر تهران
عادل غلامي ، جواد پاكدامن ، علي مراد منصوري
ماهنامه چيلر و برج خنك كن (ضميمه نفت و انرژى)، شماره 1، شهريور 1389 ص 4
http://magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=771593


بررسي اثرات و آلودگي هاي زيست محيطي، چيلرها و برج هاي خنك كننده
عاليه چنگيزي
ماهنامه چيلر و برج خنك كن (ضميمه نفت و انرژى)، شماره 3، دي 1389 ص 36
http://magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=823309


انتخاب چيلر مناسب : افزايش توليد
ماهنامه فناوري و توسعه صنعت بسته بندي، شماره 27، شهريور 1386 ص 23
http://magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=436855



چيلر جذبي براي گرمايش و سرمايش محله اي
مترجم: مهندس پيمان جعفريان
ماهنامه تهويه و تبريد، شماره 19، ارديبهشت 1385 ص 17
http://magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=324720


انتخاب سامانه چيلر با بازدهي بالا
مهندس غلامرضا سالاركيا
ماهنامه تهويه و تبريد، شماره 16، بهمن 1384 ص 12
http://magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=304752


مدل سازي و بهينه سازي چيلر جذبي دو مرحله اي
ماهنامه تهويه مطبوع، شماره 8، آذر 1382 ص 150
http://magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=128251


بررسي فني و اقتصادي چيلر جذبي خورشيدي در صنعت نفت
عبدالمجيد حسني ، علي داروئي، سينا سپهري ، احمد عطايي ، عليرضا سينا
ماهنامه چيلر و برج خنك كن (ضميمه نفت و انرژى)، شماره 1، شهريور 1389 ص 24
http://magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=771596

مقايسه فني و اقتصادي چيلرهاي جذبي و تراكمي
افشين عابدي ، كسري خسرويان
ماهنامه چيلر و برج خنك كن (ضميمه نفت و انرژى)، شماره 1، شهريور 1389 ص 30
http://magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=771597


مقالات پذيرفته شده در نخستين همايش چيلر و برج خنك كن تهران، 8 و 9 تير 1389
ماهنامه نفت و انرژي، شماره 55، فروردين 1390 ص 38
http://magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=842692
5 تا مقاله اول:
http://parsaspace.com/files/5005558884/?c=731
 

amirs1987

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با سلام و شاد باش نوروز
لطفا مقاله
"survuy of corrosion in hydrocracker effluent air coolers".by PIEHL. R. L. presented at international corrosion forum. April 14-18-1975 Toronto,Canada. NACE Paper: 75005
از سايت WEB.NACE.ORG
متاسفانه به علت قديمي بودن مقاله لينك مقاله در اينترنت پيدا نشد.
fulltext مقاله تو نت نیست
 

miladmemco

عضو جدید
درخواست مقاله شیمی

درخواست مقاله شیمی

کسی از دوستان مقاله ای در مورد شیمی(شیمی.نفت. پالایش.پلیمر.نقش كاتاليزگر در فرايندهاي شيمياي.پالايش نفت و پتروشيمي.فرايندهاي بالايش و....)
هرچی میخواد باشه داره به صورت ورد باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟only WORD
:que::que::que::que::que:
 

koli

عضو جدید
تقطیر

تقطیر

سسسسسسسسسلام به همه ی دوستان توروخدا یکی به من کمک کنه
من فوق شیمی کاربردی می خونم و مقاله در مورد موازنه انرژی در برجهای تقطیر میخام:cry:
help me
kooooooooooli
 

mansourarta

عضو جدید
درخواست پروژه

درخواست پروژه

سلام دوستان مهندس ,من یه پروژه مربوط به مباحث عملیات واحد1 که با hysys یا aspen کار شده باشه لازم دارم
لطفا دریغ نکنید
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

mansourarta

عضو جدید
پروژه

پروژه

سلام دوستان مهندس ,من یه پروژه مربوط به مباحث عملیات واحد1 که با hysys یا aspen کار شده باشه لازم دارم
لطفا دریغ نکنید

.......................
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Mohsen 89

مدیر تالار فیزیک
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام دوستان
اگه میشه کمکم کنید
میخوام بدونم منظور از BHT و BHA چیه؟:que:
و آیا امروزه کابردی دارن یا نه؟:que:
و کاربردشون چیه؟:que:
ضمنا" این ها مربوط به صنایع غذایی هستند.:)
 

Mohsen 89

مدیر تالار فیزیک
مدیر تالار
کاربر ممتاز
چالش

چالش

سلام دوستان عزیزم
اگه از پدیده ی ابر سرمایش اطلاعاتی دارند منو در جریان بذارین.لطفا"
باتشکر:gol:
 

bhabdi

عضو جدید

اگه ممکنه 5 تای دوم رو هم محبت کنید... سپاسگزارم...

انتخاب سامانه چيلر با بازدهي بالا
مهندس غلامرضا سالاركيا
ماهنامه تهويه و تبريد، شماره 16، بهمن 1384 ص 12
http://magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=304752


مدل سازي و بهينه سازي چيلر جذبي دو مرحله اي
ماهنامه تهويه مطبوع، شماره 8، آذر 1382 ص 150
http://magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=128251


بررسي فني و اقتصادي چيلر جذبي خورشيدي در صنعت نفت
عبدالمجيد حسني ، علي داروئي، سينا سپهري ، احمد عطايي ، عليرضا سينا
ماهنامه چيلر و برج خنك كن (ضميمه نفت و انرژى)، شماره 1، شهريور 1389 ص 24
http://magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=771596

مقايسه فني و اقتصادي چيلرهاي جذبي و تراكمي
افشين عابدي ، كسري خسرويان
ماهنامه چيلر و برج خنك كن (ضميمه نفت و انرژى)، شماره 1، شهريور 1389 ص 30
http://magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=771597


مقالات پذيرفته شده در نخستين همايش چيلر و برج خنك كن تهران، 8 و 9 تير 1389
ماهنامه نفت و انرژي، شماره 55، فروردين 1390 ص 38
http://magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=842692
 
آخرین ویرایش:

amirs1987

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اگه ممکنه 5 تای دوم رو هم محبت کنید... سپاسگزارم...

انتخاب سامانه چيلر با بازدهي بالا
مهندس غلامرضا سالاركيا
ماهنامه تهويه و تبريد، شماره 16، بهمن 1384 ص 12
http://magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=304752


مدل سازي و بهينه سازي چيلر جذبي دو مرحله اي
ماهنامه تهويه مطبوع، شماره 8، آذر 1382 ص 150
http://magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=128251


بررسي فني و اقتصادي چيلر جذبي خورشيدي در صنعت نفت
عبدالمجيد حسني ، علي داروئي، سينا سپهري ، احمد عطايي ، عليرضا سينا
ماهنامه چيلر و برج خنك كن (ضميمه نفت و انرژى)، شماره 1، شهريور 1389 ص 24
http://magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=771596

مقايسه فني و اقتصادي چيلرهاي جذبي و تراكمي
افشين عابدي ، كسري خسرويان
ماهنامه چيلر و برج خنك كن (ضميمه نفت و انرژى)، شماره 1، شهريور 1389 ص 30
http://magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=771597


مقالات پذيرفته شده در نخستين همايش چيلر و برج خنك كن تهران، 8 و 9 تير 1389
ماهنامه نفت و انرژي، شماره 55، فروردين 1390 ص 38
http://magiran.com/view.asp?Type=pdf&ID=842692
بفرمایین:
http://parsaspace.com/files/8808058884/?c=761
 
بالا