[h=1]1-3- اهداف آموزش و پرورش در ايران [/h]در برنامه ريزي آموزشي ، اهداف زير مد نظر مي باشد :- اعتلاي سطح فرهنگ و دانش عمومي و پرورش فضايل اخلاقي و ايجاد بينش سياسي و اجتماعي - شناخت بهتر استعدادها و علاقه دانش آموزان و ايجاد زمينه مناسب و مساعد، جهت هدايت آنان به مسيرهاي تحصيلي مناسب و زمينه هاي اشتغال در آينده متناسب با توان ، استعداد و علايق آنان و نيازهاي كشور- ايجاد روحيه احترام به قانون- آموزش مفاهيم اوليه علوم- آموزش عملي بهداشت فردي و جمعي - آموزش و ارائه شناخت اجمالي در رابطه با مسايل سياسي و اجتماعي كشور- قرار دادن فرد در اجتماع ، از طريق رشد دادن حس مسئوليت شخصي- افزايش تجارب و معلومات عمومي دانش آموزان براي بهتر زيستن در اجتماع- كمك به ايجاد نظم و تربيت و پرورش عادت تفكر علمي 1-4- تلفيق آموزش با هنر و علمي شدن هنرها در گذشته هنر، مقلواي كاملاً جدا از بحث آموزش تئوري بوده و به صورت تجربي و به روش عملي توسط استادكار به شاگرد آموزش داده مي شده است.به تدريج و با پيشرفت جوامع و تكنولوژي و تخصصي شدن تمام حرف و هنرها ، آموزش آنها نيز از شكل تجربي به صورت علمي و آكادميك در آمد و افراد نياز پيدا كردند تا علاوه بر داشتن مهارت و تجربه عملي در يك هنر با ماني ، اصول و تاريخچه آن به شكل تئوري نيز آگاهي داشته باشند.مراكز فني حرفه اي (هنرستان ها) كه با تحقق و برآورد اين هدف طراحي و تشكيل شدند تا به عنوان يك پل ارتباطي بين سطوح مختلف آموزش (مرحله قبل از دانشگاه و دانشگاه (تحصيلات عالي)) عمل كنند و مهارت هاي حرفه اي را به صورت پايه اي و در سطح ابتدايي در اختيار دانش آموختگان اين دوره قرار دهند.1-4-1- پيدايش اولين هنرستان ها (مراكز فني حرفه اي) در ايران تا سال 1344، دانش آموزان دوره ابتدايي، پس از 6 سال تحصيل، به دور اول متوسطه وارد مي شدند و در اين دوره نيز به مدت 6 سال به تحصيلات خود ادامه مي دادند. در طرح اصلاح نظام آموزش و پرورش ايران در سال 1344 ، دوره ابتدايي 5 سال اعلام شد و بعد از آن دوره راهنمايي به مدت 3 سال و دوره متوسطه به مدت 4 سال در نظر گرفته شدند. در ساختار آموزش و پرورش مصوب سال 1344 ، همزمان با پيش بيني دوره راهنمايي تحصيلي، مدارس حرفه اي نيز در روستاها در نظر گرفته شد و درصدي از فارغ التحصيلان مدارس ابتدايي روستاها، در مراكز آموزش حرفه اي ادامه تحصيل مي دادند. با وقوع انقلاب اسلامي ، مطالعاتي براي ايجاد تغيير در اين دوره انجام گرفت كه در طرح وزارت آموزش و پرورش مصوب سال 136 مطرح شده است. 1-4-2- اصول آموزش وپرورش در هنرستان ها در آموزش هنر ، دريافت مقدم بر درك عقلي است ، لذا روش آموزش چه در محدوده عمومي دوره و چه در زمينه موارد خاص، حركت از محسوس به سوي به سوي معقول مي باشد. در اي روش با طرح مصاديق و ايجاد فرصت تجربه و برخورد مستقيم ، پرسش ها و انگيزه ها و جهت هاي لازم براي درك مطلب فراهم گشته و سپس مفاهيم و اصول و قانونمندي ها آموزش داده مي شود.در آموزش هنر، بايد جنبه هاي القايي را تا حد امكان ، كاهش داد و به زمينه هاي استنتاجي افزود و در نهايت به ارائه بينش و روشهاي مناسب سير از سوال به جواب، پرداخت. در آموزش مي توان ، از روش هاي تعليم و تحقيق و تجربه استفاده نمود.محتواي آموزش : محتواي آموزش را در سه مرحله زماني متوالي مي توان بيان نمود:- در مرحله اول يا دوره پايه اي ، از يك سو شناخت ويژگي هاي طبيعت عام و خصلت هاي دروني انسان ، مورد توجه قرار مي گيرد و از طرف ديگر، رسيدن به ذهني تحليل گر ، تقويت بياني و شيوه هاي بكارگيري وسايل كار مطرح مي باشند.- در مرحله مياني ، همراه با تلاش در شناسايي قانونمندي ها و نيز غني تر ساختن ملاك هاي ارزشي به گونه اي عملي ونظري، چرايي و رازهاي تركيب و طراحي ، مورد جستجو قرار مي گيرد.- در محله جمع بندي ، موضوع آموزش به سوي احراز ورزيدگي، با طرح مبناهاي متعدد و خواست كيفيت پيچيده تر در طراحي، جهت مي گيرد.1-4-3- اهميت و اهداف آموزش فني حرفه اي (هنرستان ها) با توجه و نگاهي دقيق به شرايط كنوني جامعه و بالاخص شرايط آموزشي در سطوح مختلف، كه شامل دو مرحله قبل از دانشگاه و دانشگاه (تحصيلات عالي) مي باشد، نقش آموزش و پرورش در چگونگي رسيدن دانش آموختگان به مراحل بعدي، قابل توجه مي باشد. در اين ميان شاخه فني حرفه اي كه يكي از چند چند شاخه موجود در سيستم آموزشي نظام جديد آموزش و پرورش مي باشد ، با توجه به اهداف مطروحه در آن، از اهميت به سزايي در تربيت و آموزش افراد در حرفه ها و رشته هاي مختلف به عنوان مكمل جامعه حرفه اي، برخوردار است.- اهداف آموزش فني حرفه اي - آموزش افراد، در رشته هاي مختلف به عنوان جزيي كوچك از جامعه حرفه اي اما كامل كنده آن.- آموزش و تربيت افرادي كه با توانايي هاي كسب شده در اين دوره، توان فعاليت، در حرفه اي مرتبط با رشته گذرانده شده در اين مقطع را ، در بستر جامعه داشته باشند.- تزريق مهارت در همه سطوح كاربري آن- تربيت دانش آموزاني با تجربه و مهارت هاي مفيد و كامل براي موفقيت در زندگي اجتماعي و ...- تبديل روحيه مصرف كننده دانش به توليد كننده دانش- پيش برد هدف هاي تربيتي در ارتباط با جريان هاي اجتماعي