درخواست مطالعات اولیه مراکز تجاری

altoon

عضو جدید
مطالعات اولیه مراکز تجاری

مطالعات اولیه مراکز تجاری

شرمنده ..... دنبال چند تا عکس ونقشه از پروژه تجاری تیرازه ومجتمع الماس شرق هستم برای تحقیق ومطالعات اولیه
 
سلام دوست عزیز اینم مطالبی که میخوای
3-1-سابقه تحقیق:
3-1-1 مجتمع تجاری تفریحی الماس شرق
موقعیت:مشهد انتهای بلوار خیام بازار بین المللی خیام
کارفرما و مجری:شرکت سپاد خراسان
مدت زمان اجرا:36 ماه
مساحت زمین:25.000متر مربع
سطح عرصه تجاری:18.611 متر مربع
سطح عرصه تجاری:6.200متر مربع
زیر بنای کل:104.000متر مربع
طراح:مهندس خلیل سهرابیان
مشاور سازه و تاسیسات:سهرابیان و همکاران
پیمانکاران:ماهدشت – آژیانه کارا

3-1-2- تحلیل فرم:
با نگاهی دقیق به بنای مجموعه الماس شرق چنین بر می آید که انتخاب موقعیت استقرار بنا در محیطی وسیع با چشم اندازگسترده به جهت تاکید طراح بر حضور نمادین و نشانه گونه مجموعه دارد. ایده اصلی بنا یک استوانه است که در سطوح افقی و عمودی قطعاتی از آن جدا و یا به آن اضافه شده است. در سطح افقی این گسترش ها بیشتر به جهت تطبیق با فرم متوازی الاضلاع زمین صورت گرفته است. که در نهایت به منظور استقرار نهایی در سایت بر روی یک حجم نا منتظم کوتاه تر قرار گرفته است در حالیکه در قسمت های بالای حجم بیشتر این حرکات جنبه فرمان دارد.
توجه به بیان سمبلیک و نماد گونه در استفاده طراح از فرم گنبد در مرکز ثقل بنا به نحوی آشکار می شود. این مسئله وقتی قطعیت می یابد که مشخص می شود ارتفاع گنبد از پایه تا راس به اندازه ارتفاع ساختمان از زمین تا زیر گنبد است.
فرم بنا ماهیتی چندگانه دارد و مجموعه ای هم نشین از سبک ها و جریان های مختلف معماری است. لز طرفی در ساخت گنبد توجه صرف به استفاده از اعجابات سازه ای استوار است ولی در طراحی بدنه
ستون های سبک کلاسیک با رنگ سفید تقارن محور ورودی شیشه های سبز رنگ و بدنه های کامپوزیت به چشم می خورد. از تحلیل فرم مجموعه چنین استنباط می شود که طرح اصلی و ایده های خاص و مستقل برای فرم کلی مجموعه در حین ساخت دستخوش تغییراتی فراوانی شده است از این روی تناسبات نما و ساختمار پلان مجموعه با فرم نهایی آن چندان سازگار نمی باشد.

3-1-3- تحلیل پلان ساختار پروژه نظام روابط:
اساس شکل گیری مجموعه دایره های هم مرکزی است که فضاهای تجاری را درموقعیت های تقریبا یکسان نیست به وید مرکز قرار داده است . باید گفت که این مجموعه نه در ساختار پلان و نه در طراحی فضاهای داخلی برداشتی هرچند مفهومی و انتزاعی از بازار نداشته موضوعی که طراح آن نیز بدان اذعان دارد که ایجاد یک فضای مدرن تجاری متناسب با اهداف و برنامه های پیش بینی شده در مرکز بین المللی خیام از اهداف اصلی طراحی بوده است.
توجه به نیازهای بازدید کنندگان به ویژه زائران و گردشگران نیز از جمله دلایل توجه به ایجاد فضاهای جدید و استفاده از مصالح نو می باشد.
در این میان شاید بتوان گنبد مجموعه را تنها جلوه تاثیر گذار در این زمینه بیان نمود که با توجه به جزئیات خاص طراحی آن با ورق های کمپوزیت آلومینیمی در می یابیم که استفاده از مصالح جدید و تکنولوژی های نو در کنار خلق فضاهای مدرن در الویت اهداف طراح مجتمع بود و ایجاد فضایی جدید و تجربه ای نو را به تکرار و بازسازی جلوه های بازارسنتی ترجیح داده است.
در این خصوص می توان به تقسیمات فضایی پلان و به ویژه سردرهای با شکوه و سنگین مجتمع اشاره نمود که با جلوه نمایی خاص خود بازدید کننده ها را به سمت یک فضای داخلی هدایت می نماید.
وید مرکزی کانون اصلی همه دیدها دسترسی ها و توجهات می باشد. دو حلقه ارتباطی مسیر اصلی دسترسی های مجموعه می باشد که با شیب 3% به صورت یک مارپیچ حلزونی در طبقات حرکت می کند و بازدید کنندگان را در طول مسیر خود به طبقات دیگر هدایت می نماید.
دسترسی به طبقات به وسیله مجموعه ای از راه پله های برقی و یا رمپ های برقی امکان پذیر می باشد. مسیر حرکت پله ها برقی اغلب به سمت طبقات بالاست و چنین به نظر می رسد که مسیرهای برگشت به تناسب طراحی نشده است. با توجه به نظرات کارفرمای پروژه تقسیم بندی واحدهای تجاری در قطعات نسبتا محدود و کوچک صورت گرفته است. این واحدها همگی دارای فرم و موقعیت مشابه هستند و با توجه به تفاوت های شکلی در عرصه بسیاری از کالاها این واحدها می توانستند از موقعیت فرم و مساحت های مختلفی بهره مند باشند.
زیربنای زیاد و نظام حرکتی دوار و بدون تغییر سبب شده تا مراجعه کنندگان کمتر توان و رغبت بازدید از کل مجتمع را داشته باشند به همین منظور زون های استراحت و توقف در کنار زون های خدماتی در چهار گوشه طرح پیش بینی شده است که به صورت فرم چلیپا در پلان دایره ای حجم استوانه ای شکل باعث ایجاد تنوع شده است. با توجه به عرض نسبتا زیاد پلان دایره ای در میان این دو بخش قسمت عمده ای از فضاهای اصلی و حرکتی فاقد نور مناسب می باشند که نورپردازی های داخلی این امر جبران شده است.



3-1-4- طراحی داخلی:
مهم ترین مرحله از طراحی یک بنا قسمتی است که بیشترین ارتباط را با کاربران دارد این بخش چون با دقت فراوان مورد استفاده قرار می گیرد نیازمند بهره مندی از جزئیات اجرایی دقیق و مناسبی می باشد.این مجتمع از این نظر در جایگاه مناسبی قرار دارد بهره گیری از مصالح مرغوب در ساخت کف که علاوه بر راحتی حرکت باعث شفافیتی فضایی به ویژه در شب می شود از نکات بارز طراحی داخلی مجتمع است. استفاده از رنگ و نور نیز در جهت تنوع فضایی و ایجاد جذابیت در کانون توجهات طراحی داخلی قرارداشته است . استفاده از سنگ های گرانیت مرغوب در بدنه سازی واحدهای تجاری افزون بر القای حس جلال و شکوه بر پرهزینه بودن ساخت مجموعه دلالت دارد. اوج این شکوه در آب نمای اصلی مجموعه جلوه گر است که با استفاده از طرح مصالح رنگ نور و آب و هم چنین استفاده از تاسیسات الکترونیکی در بازی با آب و جلوه نمایی در حرکت ها و شکل های مختلف آب نما فضایی جذاب را آفریده است. حجم الماس گونه مرکزی این آب نما علاوه بر آن که نشانی از تاکید سمبلیک طراح بر ارزشمند بودن اثر خود دارد فضایی را به وجود آورده که مراجعان را لحظاتی به تماشای آن وا می دارد.
معمولا مجتمع های تجاری نمایشگاه هایی از بهترین نمونه های طراحی داخلی می باشند در این مجتمع نیز طراح با بهره گیری از ایده های گوناگون سعی در نمایش توان طراحی خویش داشته است به نظر می رسد که روحیه ای کلاسیک در جهت نمایش شکوه و عظمت و پر زرق و برق بودن تمامی اجزای این مجموعه به چشم می خورد.
طراحی چنین فضاهایی که سعی دارد بهترین نمونه های صنعت ساخت و ساز را در هر زمینه در یک جا جمع آوری نماید باید بر اساس ایده های متهورانه ای صورت گرفته باشد. با توجه به آن که بیشترین نمود این مجموعه در شب و به کمک نورپردازی می باشد طراحی بر اساس الگوی درون گرا و مرکزی چندان مناسب نباشدامکان دید از خارج ساختمان به سمت اصلی ترین فضاهای مرکزی مجموعه می تواند کارکرد فضاهای شهری چنین پروژه هایی را صد چندان کند.
3-1-5- مشخصات عمومی پروژه:
مشخصات بنا و واحدهای تجاری : مجتمع شامل 1104 باب مغازه یک کافی شاپ یک رستوران (فست فود) بزرگ به همراه یک تراس با چشم انداز مشرف به آب نما فضای تفریحی جهت کودکان سال اجتماعات نمازخانه با سرویس های مربوط و هم چنین مجموعه اداری که در کل مساحتی بالغ بر 65000 متر مربع را تشکیل می دهند.
نوع سازه : سازه این مجتمع به صورت ترکیبی از بتن و فلز اجرا گردیده است. وید مرکزی ارتباط دهنده کلیه طبقات
سایر خدمات: رستوران ملل – بوف سالن چند منظوره (بازار چینی ها) کافی نت مرکز نگهداری کودکان مرکز اطلاعات مرکز تاکسی ویژه و خدمات حمل بار نمازخانه شهربازی و سرزمین عجایب کافی شاپ مرکز خدمات پستی و مخابرات مرکز فوریت های پزشکی نرکز بانکی سرویس های بهداشتی
3-2- مجتمع تجاری تفریحی تیراژه
موقعیت:تهران –پونک-صادقیه
کارفرما و مجری:حمید رضا پورقاضی – شرکت پردیس کیش
مدت زمان اجرا:مهر1374- اسفند 1379
مساحت زمین:9.200متر مربع
سطح عرصه تجاری:6.200متر مربع
زیر بنای کل:41.000متر مربع
طراح: شرکت پردیس کیش
مشاور سازه و تاسیسات:جلال الدین سجادی – سید رضا حبیبی
مدیریت مالی پروژه :عباس ملایی – احمد واحدی – داوود مردآبادی


3-2-1- موقعیت طرح:
این مجموعه در جداره بلوار اشرفی اصفهانی و حد فاصل اتوبان های همت و حکیم قرار دارد و از این رو دسترسی عموم شهروندان تهرانی و هم چنین ساکنین منطقه به این مجموعه به راحتی امکان پذیر است.
3-2-2- طراحی و ساخت:
ساخت مجموعه ای همانند تیراژه از برخی جهات در کشور ما تجربه ای تسبتا جدید بود لذا طراحی این مجموعه تجربه ای بود برای سازندگان و طراحان آن که با طراحی و ساخت چنین مجموعه هایی بیشتر آشنا شده و با درک نیازها و شرایط خاص فرهنگی اجتماعی کشورمان بتوانند به تکمیل این تجربه و ارائه طرح های متناسب با شرایط داخلی کشورمان اقدام نمایند.
اغلب فضاهای تجاری تهران در جداره های خیابان ها ومیدان ها به وجود امده است ومراکز عمده تجاری همانند خیابان ولی عصر میدان محسنی میدان صاقی و..... در جداره خیابان ها و یا رد پاساژهای حاشیه خیابان شکل گرفته است. چنین فضاها و مراکز تجاری امروزه با نیازها و خواسته های افراد مختلف جامعه هماهنگی نداشته و پاسخ گوی رفتارها و کونش های شهروندان نمی باشد.
در این میان مراکز خاص خرید همانند مجموعه خرید گلستان در شهرک غرب نیز که متاثر از معماری اصیل بازارهای ایرانی شکل گرفته است بیشتر به جنبه خرید توجه داشته و کمتر به فضاهای تفریحی اوقات فراغت و برخوردهای اجتماعی توجه نموده است.
برای نمونه حتی می توان به مجموعه تجاری شهرک اکباتان اشاره نمود که علیرغم الهام پذیری از ایده بازار و قرار گیری بناهای عمومی همانند مسجد در مسیر تجاری بیشتر از ایده راسته بازار الهام پذرفته است و فضاهای تفریحی و اجتماعی آنگونه که در بازار های سنتی شکل گرفته در ان چندان مورد توجه قرار نگرفته است.




3-3-3- ایده طراحی:
مجموعه تجاری تیراژه بر این اساس شکل گرفت که این مجتمع به شکل یک مجموعه شهری ضمن برطرف نمودن نیازهای شهر تهران در منطقه پنج به مکان های تجاری بتواند در زمینه تامین فضای مناسب شهری و اجتماعی به شهروندان خدمت رسانی داشته باشد.
این ایده برگرفته از الگوی بازارها و فضای شهری در سنت معماری کشورمان می باشد که در آن بسیاری از مناسبات اجتماعی و فرهنگی در درون این گونه فضاها صورت می پذیرفت. بدیهی است دست یابی به الگوی فضایی جدید خلق اشکال و فرم های نو متناسب با خصوصیات اجتماعی و فردی مراجعه کنندگان و روابط اجتماعی آنان از نکاتی است که در طراحی مجموعه مد نظر بوده واز این روی از الگوبرداری و گرته برداری صرف از فرم ها و فضاهای بازارهای سنتی در طراحی این مجتمع پرهیز شده است.
اما در چند دهه گذشته با متمرکز شدن فضاهای تجاری در جداره های خیابان و عبور و مرور خودروها چنین فضا هایی از معماری شهر ما حذف گردید ضمن آن که حرکت خودروها در خیابان ها عملا امنیت و آسایش لازم را از شهروندان در چنین فضاهایی سلب نموده است و امکان ازادی حرکت و استراحت را از مراجعه کنندگان به خصوص خردسالان و افراد مسن سلب نموده است.
مجموعه تجاری تفریحی تیراژه در واقع تجربه ای است در زمینه خلق فضاهایی که شهروندان بتوانند به راحتی به آن مراجعه نموده اوقات فراغت خود را در آن سپری نمایند خریدهای لازم را انجام دهند ضمن انکه فضای لازم برای برخوردهای اجتماعی در سطح شهر را حدودی جبران مینماید .
بر این اساس این طرح در منطقه پنج شهر تهران که از شبکه راه ها و اتوبان های وسیع و دسترسی های ناب شهری و با مشارکت و همکاری شهرداری تهران برخوردار است طرح ریزی شد.
3-3-4- طراحی:
پلان مجموعه علی رغم فرم ساده آن از جزابیت و گیرایی خاسی برخوردار بوده وبا ایجاد ابهام در فضا ها ی جانبی و ختق منظرها ودید ها ی متنوع مراجعه کنندگان را به جستجو وکشف زوایای جد ید مجتمع وا می دارد .
با توجه به نزدیک بود ن شکل زمین مجموعه به مربع محور اصلی مجموعه در قطر زمین جانمایی گردید تا بدین ترتیب فضای داخلی از عمق بیشتری برخوردار گردد . به منظور ایجاد یک فضای دلنشین ویکپارچه درداخل مجموعه فضای مرکزی بصورت پلکانی در طبقات عقب نشینی می کند تا ارتباط بصری مناسبی در بین طبقات وکل مجموعه ایجاد گردد . این شیوه طراحی سبب شده تا برای بسیاری از مراجعه کنندگان زوایای غیر قائم زمین مشهود نباشد .
از نکات در نظر گرفته شده در طراحی این مجموعه تنوع مسیرهای موجود در فضاهای داخلی ان است. مسیرهای خطی در این مجموعه بسیار محدود بوده وبا توجه به تقسیمات فضایی ان دراطراف محور اصلی مسیرها و راهای متنوعی برای گردش در مجموعه طراحی شده است. این مسیرها درطبقات مختلف متفاوت بوده وترکیبی از مسیرهای داخلی مسیرهای عبوری (برای ساکنین محل ) ومسیرهای فضاهای باز را شامل می شود .
محور قطری مجموعه ضمن ایجاد عمق فضایی بیشتر در فضای داخلی با توجه به تنوع مسیرها و فضاهای وید در گوشه های مجموعه سبب پیچیدگی خاصی درمجموعه شده است این امر باعث میگردد مراجعه کنندگان وخریداران رغبت بیشتری برای گردش درفضاهای داخلی مجموعه را داشته باشند و درک فضایی انان از محیط پس از گردش در فضا کامل گردد . ضمن انکه پیچیدگی فضا به ان حد نمی باشد که باعث سردرگمی وعدم درک فضا گردد .
مساحت کل مجموعه حدود 8300متر مربع می باشد که 34000 متر مربع زیربنای ان در4 طبقه ساخته شده است .
سطح تجاری مجموعه نسبت به کل زیر بنا نسبتا پایین می باشد وفضای باز بسیاری در مجموعه پیش بینی شده است این امر سبب گردیده مراجعه کنندگان بتوانند با گردش در فضای داخلی وامکان استراحت وتوقف اوقات فراغت خود را سپری نمایند بدیهی است استفاده از تراکم بالا جنبه های تفریحی فراغتی مجموعه را کم رنگ می نماید وفضایی صرفا عملکردی را ایجاد می نماید که مجالی برای توقف واستراحت برای مراجعه کنندگان باقی نمی گذارد .

3-3-5- فضای داخلی:
سقف سالن مرکزی به صورت شبکه ای از خرپاهای فلزی طراحی شده است که به وسیله نورگیرهای شیشه ای پوشیده شده است به منظور کاهش شدت نور آفتاب در این نورگیرها از ترکیب صفحات آلومینیوم و شیشه استفاده شده است که مانع از عبور مستقیم پرتوهای خورشیدی شده و حالتی نیمه سایه را در فضای مرکزی به وجود می آورد. این امر ضمن کنترل شدت تابش نور طبیعی فضای مرکزی را تامین نموده و شرایط رشد درختان و گیاهان طبیعی را در درون مجموعه تامین می نماید.
نمای ستون های داخلی سنگ آذر شهر می باشد که با ترکیب با سنگ سفید کف باعث ایجاد نمای شاد و جذابی در فضای داخلی شده است.
استفاده از سنگ دهبید با رنگ جذاب و روشن آن در فضاهای داخلی نیز از دیگر تمهیدات صورت گرفته برای ایجاد فضایی با شور و نشاط در این مجتمع می باشد.
برای ایجاد فضای دلنشین و طبیعی در فضای مرکزی مجموعه و هم چنین ایجاد مقیاس فضایی از ترکیب درختان طبیعی و مصنوعی استفاده شده است که تاثیر مثبتی بر مراجعین و کارکنان داخل مجموعه داشته است . باعث ایجاد یک فضای طبیعی در فضای داخلی شده است.
استفاده از نرده های ساده و شیشه ای که بتواند امنیت لازم را برای افراد مراجعه کننده فراهم نماید. و در هماهنگی کامل با سایر عناصر داخلی همانند صندلی ها و فضاهای استراحت باشد از دیگر نکات قابل توجه در طراحی فضاهای داخلی می باشد.
از جمله فضاهای قابل توجه در این مجموعه نماز خانه آن می باشد که در هماهنگی کامل با فضای تجاری مجموعه ولی با مصالح آجری و کاشیکاری ساده در بالای دیوار آن و فضایی ساده و خلوت را در طبقه زیرزمین آن ایجاد نموده است.
3-3-6- نمای جنوبی:
نمای بیرونی بسیار سنگین و متضاد با فضاهای داخلی طراحی شده است. نمای بیرونی در طبقه همکف با سنگ سیاه پوشانیده شده و در طبقات بالاتر ترکیب نمای شیشه ای و ورق های آلومینیومی با پوشش رنگ مخصوص کوره ای می باشد که حالت سنگ مانندی را در هماهنگی با نمای طبقه همکف ایجاد نموده است. در زمان ساخت پروژه استفاده از نماهای کامپوزیت چندان رایج نشده بود.








3-3-7- برنامه ریزی پروژه:
پروژه تیراژه در سال 74 با هماهنگی شهرداری منطقه 5 آغاز گردید و در این خصوص گزینه های مختلف و سایت های گوناگونی در سطح منطقه 5 از طرف شهرداری به طراحان و سازندگان پیشنهاد گردید که در نهایت سایت کنونی به لحاظ موقعیت و دسترسی های مناسب و هم چنین فضاهای باز مختلف در اطراف مجموعه که امکان توسعه آن را فراهم می نماید انتخاب گردید.
در طراحی اولیه طراحی و ساخت یک مرکز تجاری در محل کنونی پیش بینی گردید که پس از اجرای آن فازهای بعدی شامل مجموعه های فرهنگی سینمایی و... در اطراف طرح پیش بینی گردید که ازآن جمله می توان به پارکینگ طبقاتی درضلع شرقی بلوار اشرفی اصفهانی اشاره نمود که می توانست دسترسی مناسب از ضلع مقابل اتوبان را تامین نماید و با طراحی یک پل پیاده مشکلات ترافیکی منطقه را مرتفع نماید. البته این طرح که از نظر موقعیت قرارگیری در حوزه شهرداری منطقه 2 واقع می گردید به دلایل متعدد اجرایی و قانونی به مرحله اجرا نرسید.
با توجه به مشکلات اجرایی یاد شده با اعمال تغییراتی در طراحی مجتمع تجاری تیراژه فضای تفریحی مجموعه در طبقه انتهایی مجتمع جانمایی شد و بخش فرهنگی مجموعه نیز بدین سبب از برنامه طراحی مجتمع حذف گردید.
هدف اصلی طراحی این مجتمع تنها ایجاد یک مرکز خرید صرف نبود و ایجاد یک مرکز تفریحی برای گذراندن اوقات فراغت از اهداف اولیه طراحی بوده است فضاهای مختلف استراحت و تفریح برای گروه های مختلف سنی در آن پیش بینی شده است.
3-3-8- سازه:
سیستم سازه فلزی بکار گرفته شده در مجموعه نیز از بسیاری جهات قابل توجه است. پوشش زیربنای مجموعه در ابعاد تقریبی 90*90 متر بدون استفاده از بادبند و درز انبساط طراحی شده است که با توجه به عقب نشینی طبقات در فضای مرکزی و پوشش یکپارچه سقف بوسیله خرپا طراحی و محاسبه اتصالات ستون ها و تیرها همگی صلب طراحی شده است.
مقطع ستون های مجموعه با استفاده از ورق های خم شده ب شکل یو و اتصال آن ها به یکدیگر طراحی شده است. اتصالات بوسیله جوش و کنترل های دقیق انجام شده است.


3-3-9- تاسیسات:
سیستم برودتی مجموعه متشکل از مجموعه ای از چیلرهای پکیج موتورخانه هواسازی با حجم بالا و دستگاه های فن کوئل می باشد. سیستم تامین سرمایش و گرمایش در واحدهای تجاری فن کوئل می باشد سیستم تامین سرمایش و گرمایش فضاهای عمومی تهویه مطبوع (هواساز)همچنین سیستم تولید سرمایش و گرمایش چیلر جذبی شعله مستقیم است.
رینگ تاسیساتی در طبقه زیرزمین دور ساختمان جانمایی شده است که قابل دسترسی و کنترل می باشد و تاسیسات مکانیکی و الکترویکی به صورت رایزر از درون این رینگ در طبقات توزیع شده است.بدین ترتیب ضمن جلوگیری از قرارگیری تاسیسات در کف طبقات مجموعه شبکه تاسیسات مکانیکی و الکتریکی بصورت دائم قابل دسترسی و بازدید می باشد.

 

پیوست ها

  • SKMBT_C45112072511440_0010.jpg
    SKMBT_C45112072511440_0010.jpg
    50 کیلوبایت · بازدیدها: 0
بالا