[دانلود مقالات پیرامون رشته مهندسی عمران ]

وضعیت
موضوع بسته شده است.

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي مکانيک شکست سنگ هاي مختلف
چراغي سيف آباد مسعود*
* دانشگاه صنعتي اصفهان، دانشکده مهندسي معدن
مکانيک شکست، بررسي فرآيند رشد ترک در يک حوزه معين تنش است. ميزان مقاومت ماده در برابر پيشرفت ترک، چقرمگي شکست ناميده مي شود. در اين تحقيق، نمونه هاي مختلف آزمايشگاهي ترک دار براي تعيين چقرمگي سنگ هاي مختلف استفاده شد. از آنجايي که انجمن بين المللي مکانيک سنگ بر اساس دو نوع آزمايش استوار است (ميله کوتاه، آزمايش خمش سه نقطه اي) در اينجا آزمايش خمش سه نقطه اي انتخاب شده است و در اين آزمايش ها دو حالت مطرح است:
1- هدايت بار
2- هدايت جابه جايي، که براي دو نوع سنگ مختلف هدايت بار انتخاب شد



مشاهده پیوست 193597
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ارزيابي عملکرد لرزه اي قاب هاي خمشي بتن مسلح با استفاده از شاخص هاي خسارت
حبيبي عليرضا*,ايزدپناه مهدي,يزداني آزاد
* گروه عمران، دانشگاه کردستان، گروه مهندسي عمران
يکي از مهمترين مسايل در طراحي عملکردي، تعيين و پيش بيني ميزان خسارت وارد بر سازه ها است که بدين منظور استانداردهاي مبتني بر عملکرد، سطوح و حدود مشخصي را ارائه نموده اند. هدف از تحقيق حاضر ارزيابي اين سطوح، با استفاده از مقايسه شاخص هاي خسارت در حالت ديناميکي و بارافزون و هم چنين بررسي نحوه عملکرد آيين نامه هاي آبا و 2800 در محدود نمودن خسارت وارد بر سازه ها است. بدين منظور با طراحي چندين قاب خمشي بتن مسلح و با در نظر گرفتن 7 ثبات زلزله، به گونه اي که طيف حاصل از آن ها داراي کمترين اختلاف با طيف طرح آيين نامه 2800 باشد، به ارزيابي و مقايسه خسارت وارد بر اين قاب ها پرداخته شد.


نتايج نشان مي دهند که، معيار تغييرشکل نسبي ارائه شده در استانداردهايي مانندFEMA و ATC40 نمي تواند به تنهايي ميزان خسارت وارد بر سازه ها را به خوبي منعکس نمايند. هم چنين نتايج نشان دهنده عملکرد مناسب آيين نامه هاي آبا و 2800 در محدود نمودن خسارت وارد بر سازه هاي طراحي شده طبق اين آيين نامه ها در هدف تامين ايمني جاني افراد است.



مشاهده پیوست 193598
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
طراحي و ساخت دستگاه زبري سنجي سه بعدي ليزري
شريف زاده مصطفي*,سيرائي صديقه
* دانشگاه صنعتي اميرکبير
رفتار يک توده سنگ به خواص سنگ بکر و ناپيوستگي آن بستگي دارد. از طرف ديگر رفتار هيدرومکانيکي درزه ها به وضعيت زبري سطح آن وابسته است. روش هاي مختلفي براي اندازه گيري زبري سطح درزه ها وجود دارد که خروجي آنها به صورت دو بعدي يا سه بعدي است. به علت فناوري بسيار بالاي مورد استفاده در روش هايي با خروجي سه بعدي، دقت به مراتب بالاتر و در نتيجه هزينه هاي مربوط به آنها بالاتر است. از اين رو بيشتر اندازه گيري ها از روش هاي دو بعدي انجام مي شود. بدين منظور براي اولين بار در ايران دستگاهي طراحي و ساخته شد که با صرف هزينه بسيار پايين با استفاده از آن مي توان زبري سطح درزه را تعيين نمود.


دستگاه زبري سنجي شامل دو بخش سخت افزاري و نرم افزاري است. در بخش سخت افزاري، يک ليزر خطي براي برداشت از سطح نمونه و يک دوربين رقمي براي ثبت اطلاعات بر روي يک ميز صليبي نصب شد و در بخش نرم افزاري، براي پردازش داده ها برنامه اي مورد استفاده قرار گرفت که خروجي آن به صورت سه بعدي است.


با استفاده از اين دستگاه، علاوه بر غيرمخرب بودن روش نوري، بدون نياز به صرف هزينه هاي بالا، امکان دسترسي به داده هاي سه بعدي با دقت بالا فراهم مي شود. به اين صورت که مقاطعي با فاصله 1 ميلي متر تهيه شده و در هر مقطع نقاط نقطه به نقطه بررسي شده و مختصات نقاط محاسبه مي شود. در اين مقاله نحوه ساخت و عملکرد دستگاه تشريح، و نتايج اندازه گيري ها آورده مي شود.


مشاهده پیوست 193599
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي آزمايشگاهي رفتار لرزه اي ساختمان هاي بتني با سيستم تونلي
عشقي ساسان*,توافقي جهرمي عليرضا
* پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله
امروزه ساختمان هاي تونلي در سراسر دنيا مورد استفاده هستند و در پروژه هاي انبوه سازي کاربرد فراواني دارند. سرعت بالا و کاهش هزينه هاي اجرايي باعث شده تا طراحي و اجراي اين ساختمان ها بيش از گذشته مورد توجه قرار گيرد. در مقايسه با ساير سيستم هاي سازه اي، مطالعات انجام شده بر روي ساختمان هاي تونلي بسيار کم است. در آيين نامه هاي طراحي سازه ها در برابر زلزله نيز تمهيدات خاصي براي تحليل و طراحي اين قبيل سازه ها در نظر گرفته نشده است.

با توجه به لرزه خيزي ايران و افزايش استفاده از اين سيستم، نياز است با مطالعات بيشتر، ارزيابي دقيق تري از عملکرد لرزه اي اين ساختمان ها شود. در اين مقاله تلاش شده است با انجام مطالعات آزمايشگاهي بر روي دو نمونه ساخته شده با مقياس يک به پنج، به بررسي رفتار لرزه اي اين ساختمان ها پرداخته شود.

در اين مطالعات آزمايش هاي بارگذاري رفت و برگشتي و آزمايش هاي ارتعاش اجباري انجام شده و مکانيسم هاي خرابي و رفتار سازه در محدوده غيرخطي مطالعه شده است. هم چنين خصوصيات لرزه اي در محدوده عملکرد خطي مانند زمان تناوب مد اول ارتعاشي و آثار ترک خوردگي بر آن بررسي شده است. در ادامه به مدلسازي عددي نمونه ها پرداخته شده و نتايج تحليل هاي رايآن هاي برابري خوبي با نتايج به دست آمده از آزمايش ها را نشان مي دهد. بر اساس اين مطالعات مشخص شد ساختمان هاي تونلي رفتار شکل پذيري نشان نداده و در آن ها مکانيزم خرابي ترد ديده شد.


_pdf/31713910104.pdf
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اثر انحراف جريان بر رسوب ورودي به آبگير با زاويه انحراف 90 درجه در رودخانه سينوسي
ابوالقاسمي منصور*
* موسسه تحقيقات آب
قوس خارجي رودخانه، مکان مناسبي براي آبگيري است زيرا جريان ثانويه يا حلزوني در اين ناحيه موجب انتقال رسوبات بستر از قوس خارجي بطرف قوس داخلي مي شود. انحراف جريان از قوس خارجي باعث شکل گيري مولفه اي عرضي در عمق آبراهه تا سطح جريان، بسمت آبگير در جهت مخالف جريان ثانويه شده و موجب انتقال بخشي از رسوبات بستر رودخانه به داخل آبگير مي شود.

علاوه بر آن، انحراف جريان باعث تغيير الگوي جريان در قوس و کاهش سرعت جريان حلزوني در قوس و بعبارت ديگر کاهش قدرت جريان ثانويه در اين ناحيه شده که بر ساز و کار انتقال رسوب در سردهانه آبگير اثر خواهد گذاشت. نتايج تحقيقات حاضر برروي نمونه آزمايشگاهي پيچان رود سينوسي نشان داد که در نسبت هاي کم انحراف جريان به آبگير، اين انتقال اثر زيادي بر قدرت جريان ثانويه در قوس نگذاشته و جريان حلزوني هم چنان باعث دورسازي رسوبات از قوس خارجي مي شود. با افزايش نسبت انحراف آب، قدرت جريان ثانويه کاهش يافته و نسبت رسوب ورودي به آبگير افزايش بيش تري نسبت به قبل بصورت غيرخطي پيدا مي نمايد تا اينکه در نسبتي از انحراف آب، جريان ثانويه در جلوي سردهانه به طور کامل مستهلک شده است.


از اين نقطه به بعد شيب منحني معکوس شده و نسبت رسوب منحرف شده، آهنگ رشد بيش تري نسبت به انحراف جريان پيدا مي نمايد. نتايج تحقيقات نشان داد که منحني تغييرات نسبت انحراف جريان به نسبت انحراف رسوب به آبگير به شکل منحني S است. عمق جريان در قوس خارجي نيز از عوامل موثر بر جريان ثانويه است، در اثر افزايش عمق، ناشي از افزايش دبي در آبراهه، قدرت جريان ثانويه افزايش يافته و ميزان رسوب ورودي به آبگير را کاهش مي دهد. در اين مقاله اثر نسبت انحراف جريان بر نسبت ورود رسوب به ازاي عمق هاي مختلف جريان، در آبگيري با زاويه انحراف قائمه بررسي و نتايج مربوطه ارائه شده است.


pdf/31713910105.pdf
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آناليز پايداري بدنه و پي سد بتني دو قوسي زاينده رود با استفاده از نتايج ابزار دقيق و شبيه سازي عددي
فرامرزي لهراسب*,حريت آيين
* دانشکده مهندسي معدن، دانشگاه صنعتي اصفهان
حفاظت، نگهداري و پايش رفتار سد، تشخيص خرابي و تعمير به موقع آن براي پيش گيري از وقوع خطرات احتمالي و افزايش طول عمر سد چه در زمان ساخت و چه در زمان بهره برداري توسط ابزار دقيق انجام مي شود. در اين مقاله داده هاي ابزار دقيق سد زاينده رود مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته و با مقايسه نتايج حاصل از ابزارهاي مختلف، وضعيت پايداري سد، پي و تکيه گاه ها ارزيابي شده است.


در پايان شبيه سازي عددي پي و بدنه با در نظر گرفتن محل دقيق ابزار با استفاده از روش اجزاي مجزا انجام شد. اثر سختي برشي و نرمال بر جابجايي هاي بدنه و پي بررسي شده و مقادير واقعي آن ها به عنوان داده هاي ورودي براي شبيه سازي عددي انتخاب شد. در اين تحقيق معيار تسليم موهر کولمب براي درزه هاي بين بلوک ها و در مرز سنگ پي و بدنه استفاده شد و مقايسه بين تغيير شکل هاي اندازه گيري شده توسط ابزار و مقادير محاسبه شده بوسيله شبيه سازي عددي مورد بررسي قرار گرفت و هم خواني خوبي بين نتايج ديده شد.


نتايج حاصل از تحليل رفتارنگاري ابزار و شبيه سازي عددي نشان داده است که رفتار سد منظم و پايدار است و به دليل ضعيف بودن وضعيت زمين شناسي جناح راست، جابجايي هاي بدست آمده در مقايسه با جناح چپ داراي مقادير بيشتري است.


_pdf/31713910106.pdf
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مقايسه اثرات نانو سيليس و دوده سيليس بر روي ريزساختار و دوام نمونه هاي بتني
رمضانيان پور علي اكبر,مروج جهرمي سيدمسعود,مهدي خاني مهدي*,مودي فرامرز
* دانشگاه صنعتي اميرکبير، دانشکده مهندسي عمران و محيط زيست
فناوري نانو در سال هاي اخير سبب تحولات وسيعي در دانش بشري شده است و محققين علوم مختلف از آن بهره گرفته اند. نانو ذرات به دليل ويژگي هاي خاص فيزيکي و شيميايي در بسياري از زمينه ها براي ساخت مواد جديد با قابليت هاي منحصر به فرد به کار مي روند. از اين رو استفاده از نانو سيليس به عنوان يکي از محصولات فناوري نانو که مي تواند نقش يک پوزولان مصنوعي بسيار فعال را در بتن ايفا نمايد، مورد توجه قرار گرفته است.

در اين حال پيشرفت هاي اخير در زمينه فناوري مصالح ساختماني، امکان استفاده از نانو سيليس کلوئيدي را فراهم نموده است. در اين مطالعه آزمايشگاهي، به بررسي خواص مکانيکي و دوامي بتن هاي حاوي نانو سيليس و دوده سيليس يا آزمايش هايي مانند مقاومت فشاري، نفوذ و جذب آب، نفوذ تسريع شده يون کلرايد و مقاومت الکتريکي بتن پرداخته شده است. به علاوه، جهت مطالعه ريزساختار خمير سيمان حاوي دوده سيليس و نانو سيليس نيز از آزمايش هاي طيف سنجي تفرق اشعه ايکس و تصاوير ميکروسکوپ الکتروني روبشي استفاده شده است.

نتايج تحقيق نشان دهنده افزايش مقاومت فشاري با افزايش نانو سيليس (%37 افزايش مقاومت 3 روزه با افزودن %7.5 نانو سيليس) هستند. هم چنين نانو سيليس اثر بيشتري در کاهش نفوذپذيري بتن در مقابل آب و يون کلرايد و افزايش مقاومت الکتريکي بتن (%68 بهبود مقاومت در برابر يون کلرايد و %56 افزايش مقاومت الکتريکي در سن 28 روز با افزايش 7.5 درصد نانو سيليس) در مقايسه با دوده سيليس به خصوص در سنين اوليه دارد.


مشاهده پیوست 193603
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کاليبراسيون خودکار مدل هيدرولوژيکي رخداد پايه با استفاده از الگوريتم فراکاوشي PSO
كمالي بهاره*,موسوي سيدجمشيد
* دانشگاه صنعتي اميرکبير، دانشکده عمران و محيط زيست
مدل هيدرولوژيکي مفهومي HEC-HMS شامل کتابخانه اي از انواع روش هاي شبيه هاي سازي فرايندهاي هيدرولو‍ژيکي کاربرد وسيعي را در شبيه سازي فرآيند بارش - رواناب در سطح مطالعات کاربردي داشته است. در اين مقاله کاليبراسيون خودکار مدل گفته شده با استفاده از الگوريتم فراکاوشي PSO بر روي مدل حوضه تمر از زيرحوضه هاي حوضه گرگانرود در استان گلستان، مورد توجه قرار گرفته است.

اين امر از طريق کدنويسي الگوريتم بهينه سازي در نرم افزار مطلب، فراخواني و اجراي HEC-HMS در اين محيط با استفاده از محيط حدواسط DOS ميسر شده است. کاليبراسيون مدل ابتدا در سناريوهاي تک رخداده انجام شد که منجر نيل به دسته پارامترهاي مختلف گرديد. براي ارزيابي توانايي الگوريتم PSO در نيل به جواب هاي مطلوب، نتايج رويکرد کاليبراسيون تک رخداده با نتايج کاليبراسيون شبه خودکار مبتني بر الگوريتم جستجوي محلي نلدروميد موجود در HMS مقايسه شد که نشان دهنده کارايي الگوريتم PSO در اتصال به مدل هيدرولوژيکي است.

در ادامه کاليبراسيون مدل در سناريوهاي چندرخداده بررسي شد. دسته پارامترهاي حاصل از رويکردهاي تک و چند رخداده در رخداد صحت سنجي ارزيابي و با استفاده از مفهوم بازکاليبراسيون پارامترهاي شرايط اوليه حوضه، فرآيند غربالگري دسته پارامترهاي رقيب انجام پذيرفت. اين روش با توجه به مشکل غيرمنفرد بودن مجموعه جواب هاي مساله کاليبراسيون به عنوان يک مساله معکوس مي تواند در محدود نمودن تعداد جواب هاي کانديد موثر باشد.


_ pdf/31713910108.pdf
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي اثر بازشو بر رفتار ديافراگم هاي مرکب فولادي- بتني در سازه هاي فولادي کوتاه مرتبه
حجازي مهرداد*,معمارزاده پرهام,سبحاني محمدعلي
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد نجف آباد، دانشکده مهندسي عمران
ديافراگم هاي کف، علاوه بر تحمل بارهاي ثقلي و انتقال اين بارها به اعضاي قائم سازه اي، وظيفه جمع آوري نيروهاي جانبي و توزيع آن ها بين سامانه مقاوم جانبي را بر عهده دارند. بنابراين درک رفتار درون صفحه اي ديافراگم ها براي تحليل و طراحي سازه و هم چنين به دست آوردن عملکرد بهينه لرزه اي داراي اهميت است. به اين منظور در اين مقاله، براي بررسي اثر بازشو بر رفتار ديافراگم هاي مرکب فولادي – بتني در سازه هاي فولادي کوتاه مرتبه، سازه هاي فولادي از يک تا شش طبقه، با نسبت هاي ابعادي 1، 3 و 5 و سطوح مختلف بازشو توسط نرم افزارETABS طراحي شده اند.

پس از تحليل ديناميکي طيفي، نتايج حاصل نشان مي دهند که در سازه هاي مورد مطالعه فرض صلب بودن ديافراگم، به ويژه در طبقات پاييني، تا حدودي نامناسب به نظر مي رسد و در سازه هاي با نسبت هاي ابعادي 1، 3 و 5 به ترتيب طبقات اول، اول و دوم، و اول الي چهارم به صورت انعطاف پذير عمل مي نمايند.


هم چنين ديافراگم هاي داراي سطح مشارکت بين 20 الي 50 درصد بازشو، انعطاف پذيري بيش از حد انتظاري نشان مي دهند و در صورت وجود بازشوهاي با مساحت بيش از 20 درصد سطح ديافراگم، بسامد سازه ها به صورت چشم گيري افزايش يافته و لزوم تفکيک سازه را به چند بخش ايجاب مي نمايد.
 

پیوست ها

  • 31713910202.pdf
    2.1 مگایابت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شکل پذيري اعضاء خمشي بتن مسلح پرآرمه ساخته شده با بتن مقاومت بالا
شريفي ياسر*,مقصودي علي اكبر
* گروه مهندسي عمران، دانشکده فني، دانشگاه ولي عصر رفسنجان
شکست اعضاء بتن مسلح (با فولاد زياد) ساخته شده از بتن مقاومت بالا، ترد و ناگهاني است، بنابراين بررسي شکل پذيري چنين اعضايي اهميت ويژه دارد. بدين منظور در تحقيق حاضر تعداد شش عدد تير داراي بتن با مقاومت بالا با درصد فولاد کششي و فشاري متغير شده ساخته و به کمک نصب ابزارهاي دقيق اندازه گيري، بصورت آزمايشگاهي بررسي شدند. تيرها تحت بار فزاينده تا مرحله تخريب، بارگذاري شده و مقادير کرنش ميلگردهاي طولي کششي و فشاري و همچنين کرنش فشاري بتن همراه با خيز در چند نقطه در طول تير در حين افزايش بار ثبت شد.

بمنظور بررسي تاثير فولاد فشاري بر شکل پذيري، نتايج بدست آمده از تيرهاي داراي فولاد مضاعف با نتايج تيرهاي مشابه داراي فقط فولاد کششي مقايسه شده است. نتايج تحليل آزمايشگاهي با نتايج تئوري برگرفته از آيين نامه هاي
CSA و ACI مقايسه شده است. در اين مقاله همچنين مقايسه شکل پذيري جابجايي و شکل پذيري انحناء اعضاء نيز صورت گرفته است.
 

پیوست ها

  • 31713910203.pdf
    522.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
برآورد احتمالاتي تقاضاي لرزه اي قابهاي خمشي فولادي با اتصالات صفحه کناري
بنازاده مهدي*,جلالي سيدعليرضا
* دانشگاه صنعتي اميرکبير، دانشکده عمران و محيط زيست، تهران، خيابان حافظ شمالي
در اين مقاله عملکرد لرزه اي قاب هاي خمشي فولادي با اتصالات صفحه کناري با تاکيد بر عدم قطعيت هاي لرزه اي مورد بررسي قرار گرفته است. بدين منظور، ابتدا با تکيه بر نتايج آزمايشگاهي و اجزاي محدود موجود، مدل رفتاري اتصال صفحه کناري ارائه و کاليبره شده است. سپس سازه هاي سه بعدي طراحي شده با به کارگيري مدل اتصال ارائه شده، با توجه به شرايط غير خطي، به شکل قاب هاي خمشي دو بعدي مدل سازي شدند. براي انعکاس عدم قطعيت ذاتي موجود در پديده زمين لرزه، روش تحليل ديناميکي افزاينده IDA، به کار گرفته شد. بدين ترتيب، بيش از 1500 تحليل ديناميکي غير خطي از سازه هاي مورد مطالعه به عمل آمد و نتايج اين تحليل ها براي برآورد عملکرد قاب ها در قالب مفاهيمي چون « بسامد فراگذشت از حالات حدي» و «منحني خطر تقاضاي لرزه اي سازه ها» مورد استفاده قرار گرفت. اين نتايج مي توانند معياري براي مقايسه عملکرد سازه هاي گوناگون باشند و يا در برآورد کفايت آيين نامه هاي مورد استفاده در طراحي قاب ها مورد استفاده قرار گيرند.

 

پیوست ها

  • 31713910204.pdf
    970.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بتن اليافي هيبريدي مسلح به الياف فولادي و پلي پروپيلن
رمضانيان پور علي اكبر,رشيدداداش پانته آ*
* دانشکده عمران، دانشگاه صنعتي اميرکبير
امروزه کاربرد بتن اليافي به دليل مزاياي آن نسبت به بتن غير مسلح گسترش يافته است.از جمله اين مزايا مي توان ميزان جذب انرژي بالا، بهبود چشمگير رفتار بتن در ناحيه بعد از ايجاد اولين ترک، بهبود مقاومت خمشي و مقاومت به ضربه و جلوگيري از ايجاد و گسترش ترک هاي جمع شدگي را نام برد. با توجه به اينکه کاربرد يک نوع الياف خواص مطلوب گفته شده را در گستره محدود بهبود مي بخشد، امروزه کاربرد بتن اليافي هيبريدي گسترش يافته است.

در اين پ‍ژوهش اثر افزايش درصد الياف پلي پروپيلن در بتن اليافي هيبريدي مورد بررسي قرار گرفته است. سه درصد مختلف الياف پلي پروپيلن در 1% حجمي الياف فولادي جايگزين شده است. در پايان، خواص مکانيکي نمونه هاي بتن اليافي هيبريدي فولادي - پلي پروپيلن شامل طاقت خمشي، مقاومت خمشي و مقاومت به ضربه با يکديگر و بتن شاهد مقايسه شده است

نتايج آزمايش ها نشان دهنده آن است که الياف پلي پروپيلن قابليت پل زدن بر روي ريزترک ها را داشته و اثر ناچيزي بر بهبود رفتار بتن بعد از ايجاد اولين ترک را دارند. هرچه الياف فولادي با درصد بيشتري از الياف پلي پروپيلن جايگزين شود، ميزان مقاومت خمشي، جذب انرژي و مقاومت به ضربه کاهش مي يابد.
 

پیوست ها

  • 31713910206.pdf
    440.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بهينه سازي کاربرد جداگرهاي پي با استفاده از الگوريتم ژنتيک
كمك پناه علي,سبزپوشان سيدمجيد*
* دانشکده عمران و محيط زيست، دانشگاه تربيت مدرس
جداسازي لرزه اي، يک روش نسبتا جديد مورد استفاده در ساختمان هاي مقاوم در برابر زلزله است که مبناي آن کاهش نيروهاي وارده بر سازه، به جاي افزايش ظرفيت سازه براي تحمل بارهاي جانبي، است. با وجود پيشرفت هاي اخير و تحقيقات فراوان صورت گرفته، مقايسه اقتصادي اين روش با ساير روش ها و گرايش هاي بيش از حد محافظه کارانه آئين نامه ها، هنوز به عنوان موانع گسترش سراسري اين فناوري به حساب مي آيند.

بنابراين در اين مقاله با هدف قرار دادن بحث اقتصادي اين مقوله و در نظر گرفتن وضعيت آيين نامه هاي موجود و توجه به مسائل کاربردي و عملي و همچنين با اعمال تغييراتي در روند متداول طراحي جداسازها و بهره گيري از روش بهينه سازي الگوريتم ژنتيک، برنامه اي در محيط برنامه نويسي فرترن نوشته شده که اين برنامه در حقيقت ترکيبي از برنامه طراحي جداسازها و برنامه بهينه سازي الگوريتم ژنتيک بوده و هدف اصلي آن کاهش هزينه هاي مربوط به جداسازي سازه ها با توجه به ملاحظات کاربردي و عملي اين فناوري است. اين برنامه قادر است تا بر اساس ابعاد زمين مورد نظر، پلان هاي مختلف ستون گذاري را با در نظر گرفتن مسائل مرتبط با روسازه و همچنين مسائل اجرايي بررسي نموده و پلاني که منجر به توليد سامانه جداساز با هزينه کمتري باشد را به عنوان پلان پيشنهادي معرفي نمايد.
 

پیوست ها

  • 31713910208.pdf
    914.7 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تحليل مسائل تحت بارگذاري تنش صفحه اي به روش بي نياز از عمليات ماتريسي گالرکين حجم محدود
صباغ يزدي سعيدرضا*,علي محمدي سميرا
* دانشکده مهندسي عمران، دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي
در اين مقاله، روش جديد حل عددي بي نياز از عمليات ماتريسي گالرکين - حجم محدود، براي حل معادلات دوبعدي کاوشي در ديدگاه لاگرانژي حاکم بر تنش هاي صفحه اي، با فرض روابط خطي براي سازگاري تنش و تغيير شکل ها، بر روي المان هاي مثلثي توسعه داده شده است. معادله حرکت حاکم بر صفحات تحت تنش هاي صفحه اي توسط اين روش در شبکه هاي بي ساختار گسسته سازي شده اند و تحليل سازه به صورت حل صريح و بدون نياز به عمليات ماتريسي انجام شده است.


براي ايجاد ديد مهندسي و فيزيکي از نتايج تحليل و هم چنين ارزيابي کيفي جواب هاي به دست آمده از حل عددي بر روي يک صفحه نمونه تحت تنش هاي صفحه اي، نتايج بصورت مناطق رنگي هم تنش و هم تغيير شکل بر روي هندسه سازه ترسيم شده اند و با حل تحليلي آن و نتايج ساير روش هاي عددي مقايسه شده است.
 

پیوست ها

  • 31713900201.pdf
    682 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
توسعه روش شبه استاتيک براي تحليل لرزه اي سدهاي خاکي
شيردل مهدي,قنبري علي*,داوودي محمد
* گروه مهندسي عمران، دانشکده فني و مهندسي، دانشگاه خوارزمي
روش شبه استاتيک يکي از روش هاي کاربردي براي تحليل لرزه اي سدهاي خاکي به شمار مي رود. انتخاب ضريب لرزه اي مناسب، اولين گام موثر براي رسيدن به نتايج مطلوب در اين روش است. در گذشته نظرات زيادي بدون توجه به مشخصات هندسي، ديناميکي و هم چنين اثرات ساختگاه، براي تخمين ضريب شبه استاتيک ارائه شده است. بنابراين به منظور ارائه روشي دقيقتر، سد مسجد سليمان به عنوان مطالعه موردي انتخاب شده و با بهره گيري از نتايج تحليل هاي استاتيکي، شبه استاتيکي و ديناميکي با روش اجزا محدود، به بررسي اثرات هندسه سد در تعيين ضريب شبه استاتيک پرداخته شده است.


در رابطه پيشنهادي، تغيير شتاب در ارتفاع به صورت خطي فرض شده است. نرخ اين تغيير در شتاب به خصوصيات هندسي بدنه سد، سختي خاک و مشخصات ميرايي بستگي دارد. بنابراين در اين تحقيق خصوصيات هندسي بررسي شده است. نتايج نشان مي دهند که با افزايش ارتفاع بدنه سد خاکي، نرخ افزايش شتاب اعمالي کاسته شده و با تندتر شدن شيب بدنه، نرخ شتاب افزايش مي يابد. به اين ترتيب با در نظر گرفتن اين تغييرات در ضريب شبه استاتيک پيشنهادي، در جهت دقيق نمودن روش شبه استاتيک، گام موثري برداشته شده است.
 

پیوست ها

  • 31713900202.pdf
    954.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دوام بتن ها و ملات هاي داراي پودر سنگ آهک در محيط هاي سولفاتي با غلظت بالا
رمضانيان پور علي اكبر*,قياسوند ابراهيم,كامل محمداحسان
* مرکز تحقيقات تکنولو‍ژي و دوام بتن
در اين مقاله، نتايج بررسي آزمايشگاهي بر روي اثر پودر سنگ آهک بر دوام بتن هاي قرار گرفته در محيط هاي سولفاتي با غلظت بالا ارائه مي شود. به اين منظور، نمونه ها با 5 سطح جايگزيني سيمان توسط پودر سنگ آهک، ساخته شد. در سنين مختلف، آزمايش هاي تغيير مقاومت فشاري و وزن بر روي نمونه هاي بتني که در محلول هاي سولفات سديم و منيزيم 10 درصد قرار داشتند انجام شد. هم چنين نمونه هاي منشوري ملات براي بررسي انبساط نمونه ها، در محلول هاي سولفات سديم و منيزيم 5 و 10 درصد نگهداري شدند. بطور کلي ديده مي شود با افزايش ميزان پودر سنگ آهک، از مقدار مقاومت فشاري کاسته شده و شدت تخريب نمونه ها در هر دو محلول سولفات با افزايش غلظت محلول، تشديد مي شود.
 

پیوست ها

  • 31713900203.pdf
    2 مگایابت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي رفتار قالب هاي فولادي نورد شده پر شده با بتن زير بار محوري فشاري
صدرنژاد سيداميرالدين,ابراهيمي بهرام*
* دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي
در اين مقاله بررسي هاي عددي گسترده اي بر روي رفتار قالب هاي پر شده با بتن به وسيله روش اجزا محدود غيرخطي انجام شده و درستي نتايج روش عددي با نتايج آزمايشگاهي بررسي شده است. رفتار اين نمونه ها، زير بار محوري ارائه شده است. اثر ضخامت قالب فولادي و مقاومت چسبندگي بين بتن و فولاد و محصورشدگي بتن آزمايش شده و ظرفيت محوري نمونه ها و تنش محصورشدگي، محاسبه و با بتن معمولي مقايسه شده است. نتايج نشان دادند با افزايش ضخامت ورق، ظرفيت باربري، تنش محصورشدگي و شکل پذيري افزايش مي يابد و با افزايش مقاومت بتن، محصورشدگي هسته بتني و شکل پذيري کاهش مي يابد. نمونه ها با مقاومت بتن 30 و 60 و 80 مگاپاسکال و با نسبت D/t متفاوت هستند و طول آنها 300 ميلي متر است.


مهم ترين اهداف آزمايش عبارتند از: 1- بررسي اثر وجود برجستگي بر ظرفيت باربري محوري. 2- بررسي عوامل مختلف مانند ضخامت قالب فولادي، ضريب اصطکاک و نسبت سطح برجستگي به سطح جانبي. 3- بررسي اثر نوع بارگذاري (فقط بارگذاري بتن و يا بتن و فولاد بصورت هم زمان). 4- بررسي شکل پذيري نمونه ها.
 

پیوست ها

  • 31713900204.pdf
    302.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي و ريشه يابي عوامل خطرآفرين در کارگاه هاي ساختماني
شاكري اقبال*,دارابي مسلم,ترابي زيارتگاهي مهدي
* دانشگاه صنعتي اميرکبير، دانشکده مهندسي عمران و محيط زيست
امروزه با وجود صنعتي شدن روش هاي ساخت، ساخت و ساز بعنوان يکي از پرخطرترين صنايع در جهان است. در ميان فعالان اين صنعت، افرادي که در کارگاه هاي ساختماني حضور دارند، بيش از ديگران در معرض خطر هستند. از اين رو توجه به ايمني در کارگاه هاي ساختماني جايگاه خاصي در کاهش نرخ بروز حوادث در پروژه ها دارد. اين در حالي است که ذينفعان پروژه ها توجه و تعهد چنداني به ايمني نداشته و آنرا جزئي از کار و امري بديهي مي دانند.


در اين تحقيق هدف آن است که بر پايه مطالعات ميداني (آماري و پرسشنامه) در سطح کشور و بخصوص شهر اصفهان، متداول ترين نوع حوادث و پيامدهاي آنها شناسايي شود و با معرفي اصلي ترين عوامل وقوع حوادث بتوان ذينفعان پروژه ها را براي کاهش هر چه بيش تر حوادث کارگاهي راهنمايي نمود. نتايج مطالعات ميداني نشان مي دهد از آن است که عوامل انساني و سازماني کارگاه هاي ساختماني بخش زيادي از علل بروز حوادث را به خود اختصاص داده است و عوامل اصلي قراردادي ساخت و ساز (کارفرما، مشاور و پيمانکار)، آنچنان با قوانين و آيين نامه هاي ايمني آشنايي ندارند و در صورت آشنايي، نظارت از سوي عوامل بالادستي بر بکارگيري اين اسناد وجود ندارد.
 

پیوست ها

  • 31713900207.pdf
    463.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي و مقايسه مقاومت فشاري بتن داراي خرده لاستيک و پودر لاستيک به همراه نانوسيليس
كربلايي محمد*,سهرابي محمدرضا
* دانشکده فني و مهندسي نيک بخت، دانشگاه سيستان و بلوچستان
به طور کلي لاستيک هاي بسيار زيادي در جهان توليد مي شود و امکان دفع اين زباله ها در محيط زيست وجود ندارد؛ زيرا تاير با سرعت بسيار کمي تجزيه مي شود؛ و آلودگي هاي زيادي توليد مي نمايد؛ بنابراين استفاده بهينه از اين ضايعات به يک ضرورت تبديل شده است. از ضايعات مي توان براي بهبود برخي خواص مکانيکي بتن استفاده نمود. در همين راستا در تحقيق حاضر، خواص مقاومت فشاري 7 روزه و 28 روزه خرده لاستيک و پودر لاستيک به همراه نانوسيليس مورد بررسي قرار گرفته است. نسبت آب به سيمان در طرح ها ثابت بوده و از خرده لاستيک به ابعاد 9.5 - 4.75 ميلي متر و پودر لاستيک به ابعاد 0.6 ميلي متر استفاده شده است. در اين مقاله مقدار لاستيک به صورت درصد وزني سيمان %5، %10 و %15 استفاده شده و نانوسيليس به ميزان %2 و %3 به مخلوط هاي داراي لاستيک اضافه شده است که شاهد بهبود نحوه شکست و افزايش مقاومت فشاري در اين نوع بتن هستيم.
 

پیوست ها

  • 31713900208.pdf
    391.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي رفتار شالوده هاي تقويت شده با ژئوگريد تحت اثر بارهاي سيکلي افقي
ميرمحمدحسيني سيدمجدالدين*,صادقي فرد شكوفه
* دانشکده مهندسي عمران و محيط زيست، دانشگاه صنعتي اميرکبير
تحقيقات انجام شده نشان داده است که ظرفيت باربري شالوده ها در هنگام زلزله به علت ممان هاي چرخشي و بارهاي افقي وارده کاهش مي يابد. در اين مقاله ضمن افزايش دقت و کنترل مدل عددي ساخته شده در محيط نرم افزاريFLAC با داده هاي حاصل از انجام آزمايش بر روي مدل هاي کوچک مقياس شالوده مسلح به بررسي ميزان نهايي ظرفيت باربري شالوده هاي ماسه اي مسلح تحت بارهاي سيکلي افقي پرداخته شده است. در اين بررسي ضمن تعريف فاکتور ظرفيت باربري افقي (HBCR) در کنار فاکتور ظرفيت باربري در حالت قائم (BCR)، تاثير عواملي مثل تعداد سيکل ها و شدت بارگذاري لايه هاي ژئوگريد بر مقدار ظرفيت باربري و مقاومت شالوده مسلح مزبور در مقابل بارهاي سيکلي افقي و لغزش پرداخته شده است.
 

پیوست ها

  • 31713890101.pdf
    817.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مطالعه آزمايشگاهي کنترل نشت از پي هاي آبرفتي
صدقي اصل محمد*,رحيمي حسن,خالقي حسن
* دانشگاه تهران، پرديس کشاورزي و منابع طبيعي
نشت از پي سازه هاي دريائي و از جمله دايک هاي ساحلي، يکي از مسائل مهم در امر کنترل شوري اراضي ساحلي و نيز پايداري سازه هاي دريائي به شمار مي رود. در خصوص نشت از پي سازه هاي آبي تاکنون تحقيقات زيادي، بويژه در قالب مدل هاي عددي انجام شده است که براي ارزيابي درستي آنها به داده هاي صحرائي و آزمايشگاهي نياز است.

در اين تحقيق براي بررسي اثر عوامل موثر بر نشت از پي دايک هاي ساحلي، يک مدل آزمايشگاهي به طول 9 متر، ارتفاع و عرض يک متر با استفاده از اسکلت فولادي و جداره هاي شيشه اي و پلکسي گلاس(Plexiglas) ساخته شد. مصالح پي، ماسه تميز ساحلي بود که با تراکم يکنواخت در عمق 50 سانتيمتري پاييني فلوم مورد استفاده قرار گرفت. پرده آب بند و پتوي رسي (بلانکت) بعنوان متغيرهاي طولي، از ورقه هاي پلکسي گلاس ساخته شدند.

ترازهاي پيزومتريک در وجه پايين دست دايک با استفاده از پيزومترهاي شفاف با قطر کم اندازه گيري شدند. نتايج اين تحقيق نشان داد که نسبت طول بهينه بلانکت و عمق پرده آب بند به عمق آب مخزن و ضخامت پي به منظور حداقل نمودن دبي نشت و کنترل فرسايش دروني، به ترتيب برابر 8 و 0.8 مي باشد.
 

پیوست ها

  • 31713890102.pdf
    270.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي عملکرد لرزه اي قاب هاي فولادي ساده با بادبندهاي برون محور
واثقي اميري جواد*,همراه حامد
* دانشکده عمران، دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل
امروزه با توسعه سطح زندگي انسان ها و نياز به فضاسازي مطلوب، لزوم احداث سازه هايي با رفتار لرزه اي مطمئن، اقتصادي و مناسب براي جانمايي هاي معماري متفاوت، احساس مي شود. از اين رو استفاده از سيستم هاي سازه اي فولادي با بادبندهاي برون محور با شکل پذيري بالا که در سال 1977 توسط پروفسور پوپوف ابداع شده است، بسيار مناسب به نظر مي رسد. در اين پژوهش به بررسي رفتار واقعي اين سيستم ها با استفاده از مطالعه بر روي ضريب رفتار آنها مي پردازيم.

رويکرد پايه در اين پژوهش جهت بررسي ضريب رفتار با توجه به استفاده از استاندارد 2800 ايران، مطالعه اثرات شکل پذيري و اضافه مقاومت موجود در سازه از روي منحني ظرفيت سازه به دست آمده از تحليل بارافزون است. بنابراين قاب هاي ساختماني منطبق با نياز ساخت و ساز مرسوم، داراي قاب بادبندي برون محور با خروج از مرکزيت و تعداد طبقات متفاوت بررسي شده است. نتايج حاصل نشان دهنده ضعف سازه هاي طراحي شده در اين مدل ها بر اساس ضوابط شکل پذيري آيين نامه 2800 ويرايش سوم (1384) در قبول تغييرشکل هاي نهايي مجاز و تحمل نيروي زلزله آيين نامه هستند. لذا به منظور حصول رفتار لرزه اي مناسب بايد از ضريب رفتار کمتر و يا محدوديت تغيير مکان به مقادير کمتر از ضوابط موجود استفاده کرد.



 

پیوست ها

  • 31713890201.pdf
    704.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مدل سازي عدم قطعيت هاي مرتبط با اشتعال هاي داخل ساختماني پس از زلزله به روش شبيه سازي مونت کارلو
ذوالفقاري محمدرضا*,پيغاله الناز
* دانشکده مهندسي عمران، دانشگاه صنعتي خواجه نصيرالدين طوسي
در اين مقاله روش تحليلي براي تخمين احتمال وقوع اشتعال هاي داخل ساختماني پس از زلزله ارائه شده است. در اين روش بر خلاف روش هاي مدل سازي موجود که بر اساس کارهاي آماري مي باشند، بسياري از عوامل موثر بر وقوع اشتعال هاي پس از زلزله، و عدم قطعيت هاي آنها در نظر گرفته شده و با استفاده از جمع احتماليِ احتمال وقوع اشتعال در هر المان قابل اشتعال، احتمال وقوع اشتعال براي هر ساختمان را جداگانه محاسبه مي کند.

بر اساس روش پيشنهادي، يک برنامه کامپيوتري بر اساس سيستم اطلاعات جغرافيايي براي مدل سازي اشتعال هاي داخل ساختمان پس از زلزله نيز تهيه شده است. تئوري اين مدل براي جلوگيري از اندرکنش هاي پارامترهاي موثر بر وقوع اشتعال ها، بر پايه گزينه زلزله است. اما قابليت اين را دارد که براي تعداد زيادي زلزله و روابط کاهندگي مختلف احتمال هاي اشتعال ها را به روش شبيه سازي مونت کارلو براي هر ساختمان تجميع کرده و به همراه نرخ متوسط سالانه (يا دوره بازگشت) وقوع اين احتمال ها ارايه نمايد. اين مدل براي منطقه 3 در شمال شرق شهر تهران مورد استفاده قرار گرفته و نتايج اوليه حاصل از تحليل احتمالي مدل اشتعال پس از زلزله براي اين منطقه به روش مونت کارلو ارائه شده است.
 

پیوست ها

  • 31713890202.pdf
    754.9 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بررسي جريان غيرخطي در شکستگي هاي سنگي با ديواره زبر
شريف زاده مصطفي*,جوادي اصطهباناتي مرتضي,شهريار كوروش
* دانشگاه صنعتي اميرکبير
در بسياري از ساختارهاي زمين شناسي، نفوذپذيري ماتريکس سنگ در مقايسه با شکستگي هاي توده سنگ ناچيز است و شکستگي ها مسير اصلي جريان سيال در توده سنگ هستند. رفتار جريان سيال درون شکستگي به دليل افزايش کارايي مطالعات طراحي، اجرا و ايمني سازه هاي زيرزميني و روباز به عنوان يک موضوع مهم تحقيقاتي تلقي مي شود. در اين مقاله، جريان سيال يک فازي درون شکستگي هاي سنگي مطالعه شده است.

دامنه محاسباتي يک شکستگي فرضي سه بعدي توليد شده و شبيه سازي جريان آرام و آشفته براي دامنه گسترده اي از سرعت هاي ورودي جريان و با استفاده از روش حجم محدود انجام شده است. افت فشار در بين مقاطع قائم متوالي در داخل شکستگي محاسبه شده و براي توصيف ارتباط بين دبي و افت فشار ناشي از جريان سيال استفاده شده است.

نتايج شبيه سازي نشان مي دهد که: (1) افت فشار استاتيک پيش بيني شده با شبيه سازي جريان آشفته براي محدوده عدد رينولدز 4.5 تا 89.5 به ترتيب %3 تا %17بيشتر از مقادير پيش بيني شده با شبيه سازي جريان آرام است؛ (2) قانون فورچي مير به خوبي با نتايج شبيه سازي جريان مطابقت دارد و رينولدز بحراني 15 براي جريان غير خطي پيشنهاد شده است.
 

پیوست ها

  • 31713890203.pdf
    1.5 مگایابت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مقايسه روش هاي مودال وابسته و غيروابسته در تحليل لرزه اي سدهاي بتني وزني در محدوده زمان
سميعي علي*,لطفي وحيد
* دانشکده مهندسي عمران و محيط زيست، دانشگاه صنعتي اميرکبير
با وجود ارائه روش هاي فراوان براي تحليل ديناميکي سدهاي بتني در دامنه زمان، مطالعات براي يافتن روش هايي با کارايي بالاتر مورد توجه است. با توجه به لزوم تعيين پاسخ سد تحت رکوردهاي گوناگون، روش مودال مي تواند به طور موثري سرعت و کارايي تحليل را بهبود بخشد. در اين مقاله دو روش مودال براي تحليل ديناميکي سدهاي بتني وزني در اندرکنش با آب مخزن (با درجات آزادي فشار) مطالعه شده اند. روش مودال وابسته با استفاده از مودهاي سيستم وابسته سد و مخزن به تحليل مساله مي پردازد و روش مودال غيروابسته از مودهاي مجزاي بدنه سد و آب مخزن براي تحليل استفاده مي کند.

تعيين مودهاي وابسته با توجه به نامتقارن بودن مساله مقادير ويژه متناظر با آن، با پيچيدگي هايي همراه است. گرچه حل معادله حرکت سيستم با اين روش بسيار سريع انجام مي شود، در روش مودال غيروابسته به علت تقارن مساله مقادير ويژه مربوط به آن، سرعت تعيين مودها زياد است. حل معادله حرکت ديناميکي نيز در اين روش با سرعت مناسب انجام پذير است.

در پايان، يک سيستم سد و مخزن نمونه مورد تحليل قرار گرفته است. انجام تحليل با دو روش مورد بررسي، نشان از کارايي بالاي آنها به واسطه کاهش محاسبات و حافظه مورد نياز در تحليل دارد.
 

پیوست ها

  • 31713890205.pdf
    605.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تاثير عمل آوري حرارتي هسته و سطح ستون هاي حجيم بر مقاومت درازمدت بتن با مقاومت زياد
نيلي محمود*,صالحي اميرمسعود
* گروه عمران، دانشکده مهندسي، دانشگاه بوعلي سينا
موضوع تحقيق حاضر، مقايسه مقاومت فشاري سطح و هسته ستون هاي حجيم، با نمونه هاي استاندارد مي باشد. بدين منظور 8 طرح اختلاط با نسبت آب به سيمان 0.3 ساخته شد. علاوه بر طرح شاهد (بدون مواد جايگزين سيمان)، نمونه هايي با جايگزيني پوزولان طبيعي، خاکستر بادي و ميکروسيليس بجاي درصدي از وزن سيمان تهيه گرديد. پس از ساخت بتن، نمونه حرارتي در داخل محفظه نيمه آدياباتيک قرار گرفته و تاريخچه دمايي توسعه يافته، به دستگاه ويژه عمل آوري نمونه هاي مقاومتي انتقال مي يابد.

براي مدل سازي بتن هسته و سطح ستون هاي حجيم، در زمان مقرر نمونه ها از شرايط ياد شده خارج و تا سن آزمايش بطور ويژه عمل آوري مي شوند. نتايج حاصل نشان مي دهد که در بتن هاي بدون پوزولان و حاوي پوزولان هاي طبيعي و خاکستر بادي، افزايش زمان قالب برداري باعث کسب مقاومت بيشتر نمونه هاي سطحي مي شود. اما برداشت سريع تر قالب ها از روي بتن حاوي ميکروسيليس، باعث بهبود کسب مقاومت اين نمونه ها مي شود. همچنين ميکروسيليس باعث افت بيشتر مقاومت نمونه ها در شرايط هسته مي شوند.
 

پیوست ها

  • 31713890206.pdf
    505.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تعيين خصوصيات تحکيم ثانويه خاک هاي شمال ايران بر اساس مفهوم نسبت (Ca/Cc)
جسماني مهراب,واعظي رامين*
* دانشگاه بين المللي امام خميني (ره)، گروه مهندسي عمران
در اواخر دهه هفتاد ميلادي Mesri و همکارانش با انجام مطالعات گسترده اي پيرامون نشست درازمدت خاک هاي ريزدانه، نظريه خود را مبني بر ثابت بودن نسبت ضريب تحکيم ثانويه به شاخص تحکيم (Ca/Cc) ارائه نمودند. مطالعات فراواني به منظور برابري نتايج آزمايشگاهي و يافته هاي ساختگاهي با اين نظريه صورت گرفته است که تاکنون نيز ادامه دارد.

در محدوده بررسي هاي انجام شده، تاکنون مطالعاتي بر روي خصوصيات تحکيم ثانويه خاک هاي نواحي مختلف ايران بر اساس مفهوم نسبت (Ca/Cc) در متون فني گزارش نشده است و هيچگونه اطلاعاتي پيرامون مقادير اين نسبت براي خاک هاي ايران در دست نمي باشد. بنابراين در اين مقاله به بررسي خصوصيات تحکيم ثانويه خاک هاي مختلف با تکيه بر مفهوم (Ca/Cc) پرداخته شده است. براي اين منظور نمونه هايي دست نخورده از شش محل مختلف در نواحي شمالي ايران تهيه شده و آزمايشهاي تحکيم يک بعدي بر روي آنها صورت گرفته است.

در هر مرحله از بارگذاري به نمونه ها اجازه داده شده است تا به مدت يک تا سه هفته به تحکيم درازمدت خود ادامه دهند. در نهايت نسبت (Ca/Cc) براي تمامي نمونه ها بدست آمده است. روند تغييرات ضريب تحکيم ثانويه (Ca) در برابر شاخص تراکم (Cc) براي تمامي نمونه ها بيانگر وجود نسبت (Ca/Cc) منحصر بفردي براي خاک هاي نواحي مختلف مورد بررسي مي باشد. مقايسه ميان نتايج بدست آمده و روابط موجود در ادبيات فني بيانگر ضعف اين روابط و توانايي بالاي مفهوم نسبت (Ca/Cc) در تخمين مشخصات تحکيم ثانويه نمونه ها مي باشد.
 

پیوست ها

  • 31713890207.pdf
    737.6 کیلوبایت · بازدیدها: 0

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خواص مکانيکي بتن خودتراکم حاوي پوميس در برابر دماي زياد
رمضانيان پور علي اكبر*,اسماعيلي رضا
* دانشکده مهندسي عمران و محيط زيست، دانشگاه صنعتي اميرکبير
تاکنون عمده توجهات در تحقيقات بتن خودتراکم روي طرح اختلاط و خواص مکانيکي آن بوده است و مي توان گفت کارهاي محدودي به منظور ارزيابي عملکرد اين بتن از نظر دوام و پايايي صورت گرفته است. يکي از عوامل فيزيکي زيان آور بر روي دوام بتن، دماي زياد است. هدف از انجام اين پژوهش، بررسي تاثير دماي زياد بر خواص مکانيکي بتن خودتراکم حاوي پوميس، مي باشد. پوزولان پوميس هم به صورت 15% وزني جايگزين سيمان و هم 15% وزني جايگزين فيلر استفاده شده و نسبت آب به سيمان در تمامي طرح اختلاط ها ثابت مي باشد.

نمونه ها پس از 28 روز عمل آوري، تحت شرايط يکسان و بدون اعمال هيچ گونه باري در کوره تا رسيدن به دماهاي 200، 450، 600 و 800 درجه سانتيگراد با سرعت ثابت 2.5 ([SUP]o[/SUP]C/min) حرارت ديدند و 2 ساعت در اين دماها نگه داشته شدند. سپس با رسيدن دماي نمونه هاي داخل کوره به دماي محيط، آزمايش مقاومت فشاري و آزمايش هاي غير مخرب نظير چکش اشميت و التراسونيک و همچنين توزين نمونه ها انجام گرديد. با توجه به نتايج حاصل از آزمايش هاي فوق مي توان گفت تا دماي 800 درجه سانتيگراد، تقريبا بتن خودتراکم با 15% وزني پوميس جايگزين فيلر، داراي مقاومت پسماندي بيش از ساير نمونه ها مي باشد.
 

پیوست ها

  • 31713890208.pdf
    684.2 کیلوبایت · بازدیدها: 0
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا