دانشگاه با طعم كليك

hiphip

عضو جدید
[FONT=_MRT_Win2Farsi_1] [/FONT][FONT=_MRT_Win2Farsi_1]][/FONT][FONT=_MRT_Win2Farsi_1][/FONT]
تهيه كننده:سعيد جوشن[FONT=_MRT_Win2Farsi_1][/FONT]​

موضوع : دانشگاه مجازي
[FONT=_MRT_Win2Farsi_1] [/FONT]

ب دانشگاه با طعم كليك
نگاهي به كاركردها و گونه هاي دانشگاه مجازي
زماني اگر كسي در خانه مي ماند نه درآمدي كسب مي كرد ونه چيزي ياد مي گرفت .اما آن روزها گذشته و با پديده ا ي به نام فناوري اطلاعات ديگر نيازي به انجام كارها به روش سنتي نيست يكي از آن كارها درس خواندن است.
با ورود شيوه هاي نوين برقراري ارتباط تقريبا تمام كارهاي روز مره كه به نحوي با برقراري ارتباط همراره بود يا تغيير شكل وماهييت داده يا راه هاي نويني براي انجام آن ايجاد شده .اين شيوه هاي نوين مزاياي بسياري نسبت به شيوه اي قديمي دارد و همان طور كه گفته شد درس خواندن يكي از زمينه هاي متحول شده در زمينه ي فناوري اطلاعات است و دانشگاه مجازي يكي از آثار اين عصر است
دانشگاه مجازي
دانشگاه مجازي يكي از گونه هاي آموزش مجازي است كه بر پايه آموزش الكترونيكي ارائه مي شود و در آن دروس دانشگاهي محور تدريس قرار مي گيرد تا از مجموعه يك دوره تدريس نتايج مشابه يك دوره تدريس دردا نشگاه سنتي حاصل شود. به عبارتي دانشگاه مجازي در شكل اوليه آن تفاوت چنداني با نوع سنتي آن ندارد . محتواي دروس ونحوه ي ارائه آنها نيز تنها با تغيير در رسانه بين استاد و شاگرد روبرو شده و باقي مطالب همان تدريس سنتي است و انواع ابتدايي اين دانشگاهها قسمتي از كا دانشگاهي را انجام مي دهند كه تا قبل از آن به روش سنتي وجود داشته است و برا ي گسترش وتنوع در آموزش اقدام به تاسيس اين رشته ها مي كند.
اما دانشگاه كاملا مجازي دانشگاهي است كه تقريبا وجود خارجي ندارد (مگر در حد يك دفتر كه طبق قانون براي ثبت موسسه لازم است)و تمام كار خود را بر مبناي دنياي مجازي پايه گذاري كرده است تا بتواند بدون محدوديت در زمان و مكان و با گذشتن از تمام مرزهاي جغرافيايي براي تمام دنيا به عنوان يك محل در دسترس باشد . اين دانشگاه داراي محتويات درسي متفاوتي از دانشگاه سنتي است .رويه هاي آموزشي در آن اصلاح شده است روند اداري امور تسهيل و بهينه سازي شده است تا بر خلاف روال دانشگاه سنتي مهمترين امر در دانشگاه آموزش باشد نه امور اداري .اين دانشگاه در واقع يك پايگاه داده گسترده يكپارچه و در عين حال پيچيده است كه بنا بر روابط تعيين شده ميان اعضا تشكيل يك سازمان مجازي را ميدهند . در يك تعريف معنايي مي توان گفت دانشگاه مجازي راهكار گسترش آموزش است كه داراي درجات و گونه هاي بسياري است كه از ارائه يك درس به صورت اينترنتي آغاز ميشود و طيفي تا دانشگاه صددرصد مجازي را پوشش مي دهد .



نوع كاركردهاي دانشگاه مجازي
مجازي سازي بخش جدايي ناپذير دنياي فناوري اطلاعات است كه به جهت مزاياي فراوان آن در اكثر امور نيز به كار گرفته مي شود مجازي سازي يك دانشگاه نيز به دليل دور نماي كاربرد مجازي سازي در آن بوده است كه مي تواند آموزش از راه دور را تحقق بخشد و نيز آموزش هاي استاد محور را بدون تاثير رفتار دانشجو و محيط به نحو مطلوبي ايجاد كند و در مقابل آموزش هايي كه در آنها دانشجو بايد نقش بيشتري ايفا كند را بدون وجود عوامل استرس زا و در محيط جديد به اجرا در آورد.
دانشگاه مجازي بر اساس سه نوع آموزش كه اساس سه نوع آموزش كه اساس آموزش الكترونيكي است اقدام مي كند اول آموزش مبتني بر وب كه شامل آموزش هاي چندرسانه اي وتفكيكي (متن و صوت وتصوير) در محيط اينترنت است .نوع دوم آموزش سيستم پشتيباني عملكرد نام دارد اين سيستم ها سيستمهايي هستند كه براي ارزيابي دانشجو و محصول آموزشي كاربرد دارند .يعني با برگزاري امتحانات و دريافت بازخوردهاي آموزش برايندي از كل و يا قسمتي از آن به دست مي آورد و در نوع سوم كلاسهاي مجازي است كه به دو صورت همزمان وغير همزمان قابل برگزاري است .
در نوع همزمان آنها يك كلاس واقعي شبيه سازي شده و تمام افراد نيز در يك زمان واز هر نقطه اي با اتصال به شبكه مي تواند در كلاس حضور يابند و در نوع غير همزمان محتواي كلاس براي مدتي روي شبكه باقي مي ماند تا افراد بتوانند در زمانهاي متفاوت از آن استفاده كنند .
ملزومات
براي تحصيل در يك دانشگاه سنتي موارد زير بايد فراهم باشد :ساختمان مناسب در محيطي آرام و مناسب تحصيل .وسيله رفت وآمد . كتابخانه اي مناسب با تعداد و نياز رشته هاي آن دانشگاه كه حاوي نسخ كاغذي كتابها ي مورد نظر بوده و داراي فضاي مناسب براي مطالعه باشد . به علاوه سالنهاي كنفرانس و محيط هايي براي حضور دانشجويان و همچنين تعداد زيادي پرسنل كه كارهاي تكراري امور آموزشي را انجام دهند .
حال به همه ي اينها حضور همزمان استاد وشاگردان را اضافه كنيد كه مي تواند مشكلات متعددي را براي افراد ايجاد كند .اما در مقابل اين روش سنتي براي حضور در يك دانشگاه مجازي اين موارد لازم است : يك رايانه متصل به شبكه سراسري .يك سيستم طراحي شده براي دانشگاه همراه قصد تحصيل .ناگفته پيداست كه با شرايط موجود در شهرهاي بزرگ گسترش دانشگاههاي سنتي چندان مقرون به صرفه و عقلاني نيست مگر در مواردي كه درسها به حضور فيزيكي افراد وابسته باشد و دروس حالت تجربي داشته و نيازمند كار با دستگاهي خاص باشد كه درآن رشته ها نيز بيشتر دروس بايد بهصورت الكترونيكي ارائه شود و تنها هزينه كلاس هاي عملي را از اين ميان نمي توان حذف كرد .پس در هر حال بايد از مزاياي فناوري اطلاعات حداكثر استفاده را برد
 

Similar threads

بالا