داروی اورسودیول Ursodiol

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

موارد مصرف اورسودیول Ursodiol

یکی از مواردی که می تواند باعث ایجاد درد، التهاب صفرا و التهاب پانکراس و همینطور بیماری یرقان شود، سنگ صفرا است. سنگ صفرا قاعدتا حاوی ترکیباتی از جنس کلسترول است که به حالت جامد و سفت شده در آمده است. محتوی سنگ ها شامل پیگمان ها و سایر رسوبات کلسیمی است. سنگ های صفرا با ایجاد انسداد در مجرای صفرا، باعث ایجاد درد می شود.
سنگ ها معمولا با روش جراحی از بدن خارج میشوند اما در مواقعی که سنگ ها سایز کوچکتری دارند و از کلسترول تشکیل شده باشند، مصرف داروی اورسودیول (اورسودوکسی کولیک) می تواند کمک کننده باشد و شما را از جراحی بی نیاز کند.
اورسودیول یکی از اسیدهای صفراوی است که به صورت طبیعی در بدن انسان تولید میشود. وظیفه ی اصلی این ماده، کاهش جذب مقدار کلسترول تولید شده توسط کبد و کاهش کلسترول صفرا است. با توجه به وظایف اصلی این ماده، می توان گفت که در واقع به عدم تشکیل سنگ کیسه صفرا کمک می کند و همچنین سنگ هایی با اندازه های کوچکتر را از بین می برد.
مورد مصرف دیگر این دارو در درمان سیروز اولیه صفرا است. بیماری سیروز صفراوی در مدت زمان طولانی به مجاری صفرا در کبد آسیب وارد میکند و در صورت عدم درمان و توجه کافی، خود کبد را نیز درگیر خواهد کرد.

اطلاعات داروی اورسودیول Ursodiol

این دارو در اشکال قرص و یا کپسول در دو دوز؛ ۲۵۰ و ۳۰۰ گرمی تولید و عرضه می شود. و با نام تجاری آکتیگال(آستیگال) و اورسودکس شناخته می شود.

نحوه ی مصرف داروی اورسودیول Ursodiol

‑پیش از آغاز مصرف این دارو، میتوانید با مطالعه ی دقیق بروشور موجود درون بسته، به شناخت جامع و کامل دارو دست پیدا کنید. همچنین بروشور درون بسته ی اورسودیول اطلاعات مفیدی در مورد عوارض این دارو در اختیار شما قرار می دهد.
– مصرف داروی هر شخص بر اساس اطلاعات و نوع بیماری آن فرد است. بنابر این داروی خود را منطبق بر تجویز پزشک داخلی خود مصرف کنید.
-مصرف داروی اورسودیول برای دفع سنگ های صفرا، روزی دو یا سه بار توسط پزشک تجویز میشود. اما اگر هدف مصرف این دارو، درمان سیروز صفراوی باشد، روزانه ۲ الی ۴ عدد تجویز خواهد شد. اگر تنها جلوگیری از تشکیل شدن سنگ های صفرا مد نظر باشد، مصرف ۲ قرص در طول روز توسط پزشک توصیه می گردد.
-بهتر است زمان مصرف آخرین دوز داروی شما در طول روز، قبل از خواب باشد.
-در مصرف اورسودیول توصیه میشود که این دارو سر زمان و ساعت مشخصی مصرف گردد. هم چنین بیان شده مصرف دارو باید بعد از مصرف وعده ها یا میان وعده های غذایی باشد.
– در صورت فراموش کردن مصرف یک نوبت از دارو، در صورتی که ساعت بعدی مصرف شما نزدیک نمیباشد، دوز فراموش شده را مصرف کنید در غیر اینصورت نیاز به مصرف دوز فراموش شده نیست. به هیچ عنوان میزان دارو را افزایش ندهید.
-برای درمان سنگ های صفرا، اورسودیول باید تا دو سال مصرف شود. در صورتی که سنگ های صفراوی از بین بروند، پزشک شما برای اطمینان از نابودی کامل آنان از شما خواهد خواست تا مصرف را برای ۳ یا ۴ ماه دیگر ادامه دهید.
-درمان مشکل سیروز اولیه صفراوی با این دارو، زمان بر و طولانی خواهد بود. تنها در صورت مشاهده ی اثرات نامطلوب ممکن است این مسئله تغییر یابد.


موارد منع مصرف داروی اورسودیول Ursodiol

  1. اگر از تاریخ انقضای دارو گذشته باشد، به هیچ عنوان اورسودیول را مصرف نکنید.
  2. هرگز این دارو را به افرادی که حتی علائم و شرایط مشابه به شما را دارند پیشنهاد نکنید.
  3. قبل از شروع مصرف حتما تداخلات دارویی دارو را بررسی کنید. در صورت مصرف دارویی که با اورسودیول تداخل دارد، پزشک خود را مطلع سازید.
  4. دارو ممکن است بر روی جنین و یا مادر تاثیر منفی داشته باشد. در صورت باردار بودن، قبل از مصرف پزشک خود را در جریان قرار دهید.
  5. گزارش خاصی مبنی بر اثرات گیجی و خواب آلودگی بعد از مصرف این دارو وجود ندارد. با این حال قبل از انجام اعمالی که نیاز به هوشیاری دارند(مانند رانندگی)، از هوشیار بودن خود اطمینان حاصل پیدا کنید.

مکانیسم اثر داروی اورسودیول Ursodiol

این دارو از جذب کلسترول از جداره ی دستگاه گوارش جلوگیری می کند. و مانع ترشح کلسترول از کبد نیز میشود.

فارماکوکینتیک داروی اورسودیول Ursodiol

-مصرف این دارو خوراکی است.
-پس از مصرف، این دارو در صفرا انباشته می شود.
-علاوه بر جلوگیری از ترشح کلسترول کبد جریان صفرا نیز با افزایش مواجه می کند.
-سلول های کبدی را از اسیدهای سمی صفرا حفظ می کند.

عوارض مصرف داروی اورسودیول Ursodiol

این دارو ممکن است در مواردی هیچ عوارضی برای شما ایجاد نکند.
برخی از عوارض این دارو پس از گذشت مدت زمانی کوتاه از بین می روند.
در صورتی نیاز به مراجعه به پزشک دارید که عوارض شما از بین نروند و ثابت مانده باشند.
  1. عوارض شایع اورسودیول: ممکن است دچار اسهال شوید، در این شرایط به پزشک مراجعه کنید و آب زیادی مصرف کنید.
  2. عوارض رایج اورسودیول: خستگی و احساس مریضی و کسالت، کهیر پوست. اگر این عوارض شما را بسیار آزار دادند به پزشک خود مراجعه کنید.
  3. اگر علائم مصرف مسمومیت دارویی(تنگی نفس، اسهال بسیار شدید) مشاهده کردید سریعا به اورژانس مراجعه کنید.
  4. اگر هر علائم دیگری در شما نمایان شد و احساس کردید با داروی اورسودیول مرتبط است، با پزشک حتما مشورت کنید.

تداخلات دارویی اورسودیول Ursodiol

قبل از شروع مصرف این دارو، لیستی از داروهای مصرفی دیگر خود در اختیار پزشک قرار دهید تا تداخل دارویی ایجاد نشود. باید داروهای گیاهی مصرفی خود را نیز به پزشک اطلاع دهید. مخصوصا اگر از داروهای زیر استفاده می کنید: انواع قرص های ضد بارداری و یا استروژن، داروهای کلسترول (کلستیرامین و کلستیپول کلوفیبرات)، آنتی اکسید آلومینیوم

شرایط نگهداری داروی اورسودیول Ursodiol

این دارو باید دور از دسترس کودکان و در مکانی خشک و خنک نگهداری شود. دارو نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد. همچنین دمای بالا برای نگهداری دارو توصیه نمیشود.

هشدار ها، احتیاط ها، توصیه ها در هنگام مصرف داروی اورسودیول Ursodiol

  1. در صورت داشتن مشکلات کبدی.
  2. داشتن سنگ مثانه.
  3. داشتن بیماری های گوارشی روده مانند کرون یا کولیت اولسراتیو، سابقه ی جراحی گوارش.
  4. بارداری یا شیردهی
  5. سابقه آلرژی داشتن به دارو های دیگر.
  6. مصرف داروهای خاص، داروهای گیاهی و مکمل.
 

Similar threads

بالا