خواص دارویی و درمانی گیاهان

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
اثر ضد باکتریایی گیاه اویشن

تحقيقات نشان مي‌دهد روغن گرفته شده از گياه آويشن مي‌تواند در برابر باكتري‌هاي خطرناك و گاه مقاوم به دارو اثر حفاظت بخش داشته باشد.
به گزارش بيولوژي آنلاين دو مطالعه نشان داده‌اند روغن اورگانو به ويژه كار واكرول، يكي از اجزاي شيميايي آويشن به نظر مي‌رسد مانند آنتي بيوتيك‌هاي رايج بر عفونت اثر دارد.
محققان اثر روغن اورگانو را بر باكتري‌هاي استافيلوكوكوس كه مسوول عفونت‌هاي متفاوتي هستند و پيوسته به داروها مقاوم‌تر مي‌شوند، بررسي كردند.
آنها اين روغن را در لوله آزمايش با باكتري‌ها مخلوط كرده اثر آن را با تاثير آنتي بيوتيك‌هاي استرپتومايسين، پني‌سيلين و ونكومايسين مقايسه كردند و دريافتند روغن ارگانو در دزهاي نسبتا كم از رشد استافيلوكوس جلوگيري مي‌كند.
بخش ديگر اين تحقيق بررسي اثر روغن اورگانو كه به نظر مي‌رسد جزء ضدباكتريايي اصلي آويشن باشد، در موش‌هاي آلوده به باكتري استاف بود نيمي از موش‌هاي دريافت كننده اين روغن، در مدت 30 روز درمان زنده ماندند.
با اين كه اثرات مربوط به روغن گرفته شده از آويشن در اين بررسي محدود به لوله آزمايش و موش‌هاي آزمايشگاهي بود نتايج اوليه اميدواركننده هستند و بر لزوم مطالعات بيشتر تاكيد دارند.
قابليت روغن‌هاي به دست آمده از ادويه‌جات در كشتن ارگانيسم‌هاي عفوني‌زا سابقه تاريخي د
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
فايده روغن زيتون براى دفع سنگ كليه و صفرا

به گفته يك متخصص تغذيه، مصرف روغن زيتون همراه با غذا براى جلوگيرى از ابتلا به هموروئيد(بواسير)بسيار مفيد است و به دفع سنگ صفرا و سنگ كليه كمك مى كند.دكتر مينو آذرنوش به خبرگزارى ايسنا گفت: زيتون داراى گوگرد، كلسيم، پتاسيم، آهن، منگنز، كلر و مس است. اين ميوه گرم و خشك، ويتأمينa و D دارد و مصرف آن مى تواند در درمان برخى امراض از قبيل سل مفيد واقع شود. دكتر آذرنوش مصرف زيتون را در شادابى پوست بسيار مؤثر دانست و افزود: يك بررسى نشان داده است استفاده از اين ميوه به مدت ۱۰ روز و همراه با شستن سر با آب ولرم و صابون بى بو مى تواند موجب جلوگيرى از ريزش مو شود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
استفاده فراوان از ريحان پوست را لطيف و شاداب مي كند

ريحان به علت داشتن ويتامين هاي Aو C براي افزايش مقاومت بدن و استحكام بدن در برابر بيماري ها موثر است.
دكتر منصوري متخصص تغذيه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: مصرف مداوم ريحان باعث بهبود چين و چروك هاي سر و صورت مي شود.
همچنين در بيماري هاي زنان، مشكلات پوستي، تب نيز به كار مي رود.
وي گفت: مصرف مداوم ريحان به مدت 3 ماه، باعث درمان بيماري هاي مانند: سرماخوردگي، سرفه، سردرد، خستگي چشم، ضعف و اسهال و فشار خون و مشكلات قلبي و عروقي مي شود
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
چاي سبز خطر ابتلا به سرطان را کاهش مي دهد

چاي سبز به دليل داشتن آنتي اکسيدان سيتم دفاعي بدن را در برابر ابتلا به سرماخوردگي در زمستان محافظت مي کند و خطر ابتلا به سرطان را تا 50 درصد کاهش مي دهد.
دکتر حسين مومن زاده متخصص داخلي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: يکي از مواد تشکيل دهنده اصلي چاي سبز کتچين نام دارد که باعث افزايش طول عمر مي شود. همچنين مطالعات نشان داده مصرف ميزان کافي از اين ماده خطر ابتلا به سرطان را تا 50 درصد کاهش مي دهد.
وي گفت: از مهمترين مزاياي مصرف چاي سبز کنترل افزايش فشار خون، کاهش ميزان فشار خون، جلوگيري از پيري، سرحال شدن و شادابي بدن، جلوگيري از مسموميت مواد غذايي، جلوگيري از درمان بيماري هاي پوستي، جلوگيري از ايجاد حفره و سوراخ ها در پوست و مبارزه با ويروس هاست.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
درباره «اسفناج» چه مي‌دانيد؟

نتايج تحقيقات علمي جديد نشان مي‌دهد كه گياه اسفناج خاصيت ضد سرطاني بسيار بالايي دارد به همين علت به سلطان گياهان معروف است.
معمولا از اسفناج هم به صورت خام در سالاد و پخته در تهيه برخي غذاها مانند آش و بوراني استفاده مي‌شود.
اسفناج داراي مقادير زيادي ويتامين‌هاي A ، B، B2 و C بوده و در درمان برخي بيماريها مفيدست.
همچنين، اين گياه داراي عناصر معدني مانند آهن و يدست، كه به خاطر داشتن آهن، مصرف آن به اشخاص كم خون توصيه مي‌شود.
اين گياه به دليل داشتن ويتامين‌ها و املاح گوناگون، براي زنان باردار بسيار مفيد و نشاط آور و در درمان افسردگي نيز مؤثر و بوي بد دهان را از بين مي‌برد.
پس از پختن اسفناج نبايد آب آن را دور ريخت، چرا كه سرشار از املاح و ويتامين‌هاست و يك نوشيدني بسيار مناسب محسوب مي‌شود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
بابونه Matricaria chamomilla

گياهی يكساله و بسيار معطر، خودرو، ارتفاع ساقه 20-40 سانتيمتر، برگهای بريده، باريك و دراز، در هر كاپيتول دو نوع گل به شكل زبانه اي و لوله اي بنحوي كه از نظر كلي ظاهر چتر باز به خود مي گيرد.

مواد مؤثره : اسانس (آزولن و كامازولن)، الكلهاي سزكويي ترپن (كاموميلول)، فلاونوئيد

خواص درماني : بيشترين مصرف در محصولات آرايشي و بهداشتي، ضد عفوني كننده، ضد التهاب، باعث افزايش گلبولهاي سفيد خون مي شود.

درمان دل پيچه هاي ناشي از نفخ نوزادان، حالت موضعي براي محفوظ نگه داشتن زخم از آلودگي و بهبود آن، زخم نوك انگشتان، رفع التهاب و درمان ترك و شقاق مقعد.

شفاف كننده و طلائي رنگ كردن موها، اشتها آور، ضد كرم، كمك به هضم غذا، مسكن درد و ضد تشنج

روش استفاده : گل ها به شكل دم كرده ، موضعي (حمام ـ روغن ـ لوسيون ـ كرم)

1 بابونه + بومادران + نوروزك : تنظيم كننده اختلالات قاعدگي (خونريزي هاي بيش از حد)

2 بابونه + بهار نارنج + افسنطين : اشتها آور، آرام بخش

عوارض جانبي : در افراد حساس احتمال بروز واكنش هاي آلرژيك وجود دارد. منع مصرف در خانم هاي باردار

دارو : پماد كاميل (ضد التهاب)
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
خواص توت فرنگی



توت فرنگی گياهي است با نام علمي FRAGARIA VESCA از خانواده گل سرخ كه دو نوع ساقه راست و خوابيده دارد‌. گل‌هاي آن منظم و به رنگ سفيد مي‌باشد‌. قسمت مورد استفاده خوراكي توت فرنگی در حقيقت نهنج گل آن است كه به تدريج بزرگ شده و به اصطلاح به عنوان ميوه توت فرنگي معروف است‌. توت فرنگی به حالت خودرو در بعضي نواحي شمالي ايران وجود دارد و بعضي اوقات به دليل خوش طعمي‌، ميوه آن را به طور مصنوعي پرورش مي‌دهند‌. از ديرباز همه قسمت‌هاي اين گياه مصرف دارويي داشته است و از برگ و ريشه آن كه حاوي مقدار قابل ملاحظه‌اي تانن است به عنوان ضد اسهال و ادرارآور استفاده مي‌شده است‌.
توت فرنگی، ميوه اي شبيه توت است ولي كمي درشت تر، رنگش قرمز و طعم آن ترش و مطبوع است. بوته اش كوتاه و داراي برگهايي درشت و ساقه هايي باريك و خزنده است كه روي زمين مي خوابد و ريشه مي دواند.


قسمت هايي كه از بوته توت فرنگی مورد استفاده قرار مي گيرند، عبارتند از: ميوه ، برگ و ريشه .
از دير باز همه قسمت هاي اين گياه مصرف دارويي داشته است و از برگ و ريشه آن كه حاوي مقدار قابل ملاحظه اي تانن است به عنوان ضد اسهال وادرارآور استفاده مي شده است.
توت فرنگي به صورت هاي گوناگون مورد استفاده قرار مي گيرد: خام، جوشانده، مربا، شربت و بستني.

خواص تغذيه اي توت فرنگی و اثر آن در سلامتي انسان :


توت فرنگی منبع خوبي از فيبر، ويتامين C، فولات، پتاسيم و آنتي اكسيدان ها مي باشد كه اين مواد مغذي باعث مي شوند توت فرنگي بعنوان يك جايگزين شيرين، باعث افزايش سلامت قلب، كاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و در كل ارتقاء سلامتي بدن شود. همچنين داراي املاح كلسيم، آهن و فسفر مي باشد. از مواد موثر مهم آن مي توان تانن، موسيلاژ، قندهاي مختلف، ساليسيلات ها و به خصوص اسيدهاي ميوه را نام برد.
توت فرنگي سرشار از ويتامين و فاقد چربي اشباع است و كالري كمي دارد.يك واحد توت فرنگي معادل 8 عدد است كه 50 كالري انرژي دارد. توت فرنگي مانند ساير توت ها مثل شاه توت، توت سفيد، تمشك و... پاك كننده روده و مثانه است.

تحقيقات اخير نشان داده است، دريافت روزانه يك واحد توت فرنگي باعث افزايش قابل توجهي در مقدار فولات خون شده و نيز فشار خون بالا را كاهش مي دهد . فولات، مقدار هموسيستئين خون را كاهش مي دهد. هموسيستئين اسيد آمينه اي است كه در مقادير زياد باعث مسدود شدن رگهاي خوني مي شود.
همچنين توت فرنگي داراي مقادير بالايي از آنتي اكسيدان ها مثل الاژيك اسيد و آنتوسيانين(رنگدانه قرمز) است كه در پيشگيري از بيماري هاي قلبي موثرند.
اين مطالعات اهميت مصرف توت فرنگي را در برنامه غذايي بعنوان عامل بهبود عملكرد سيستم قلبي-عروقي نشان مي دهد.
همچنين مطالعات قبلي نشان داده بود كه باعث بهبود عملكرد حافظه و كنترل آرتريت روماتوئيد( التهاب مفاصل) مي شود.
از ديگر خواص توت فرنگي مي توان به موارد زير اشاره كرد :
- مصرف اين ميوه علاوه بر وجود انواع ويتامين، املاح و آب كه هر كدام اثرات خود را بر بدن اعمال مي كنند داراي خاصيت تقويت كننده، ملين و خنك كننده نيز مي باشد.
- توت فرنگي از تصلب شرائين جلوگيري مي نمايد.
- توت فرنگي اشتها آور است و ادرار را زياد مي كند.
- دم كرده برگ توت فرنگي در زياد كردن ادرار و شير بانوان مفيد است.
- دم كرده برگ توت فرنگي يا ميوه توت فرنگي مي تواند نقرس و سنگ هاي مثانه را معالجه كند.
- املاح معدني موجود در توت فرنگي خاصيت مسهلي به آن بخشيده است، زيرا اين املاح عضلات روده را به انبساط و انقباض وادار مي كند و به همين جهت توت فرنگي براي درمان يبوست مؤثر است.
- اگر توت فرنگي را له كنيد و در آب بريزيد، نوشابه اي به دست مي آيد كه براي درمان تب هايي كه با بيماريهاي التهابي همراه مي باشد، بسيار مفيد است.
- توت فرنگي به علت داشتن آهن و ويتامين C در خونسازي بدن مؤثر است.
- توت فرنگي به علت دارابودن مقادير كافي كلسيم و فسفر، در رشد و نمو كودكان و نوجوانان ، استحكام دندان ها و ترميم شكستگي استخوان ها بسيار مؤثر است.
- توت ‌فرنگي حاوي موادي چون فسفر، كلسيم، منيزم، پتاسيم و مقداري آهن و هيدرات 2كربن بوده و در بدن توليد انرژي كرده و خستگي را برطرف مي‌كند.
-
توت فرنگي به دليل داشتن ويتامين C، دردرمان بيماري لثه مؤثر بوده و به هضم غذا كمك زيادي مي‌كند.
-
دانشجويان و افراديكه تمرينات فكري مي‌كنند، بهتر است حتما توت فرنگي ميل كنند چرا كه خوردن اين ميوهباعث تامين فسفر مورد نياز مغزشان ميشود.
-
همچنين، توت فرنگي به علت داشتنويتامين B در كاهش و رفع ترس، عصبانيت، خمودي، اضطراب، هيجان و سستي مؤثرست.
-
توتفرنگي نقش مهمي در خونسازي بدن دارد و از خاصيت ضدعفوني كننده‌اي برخوردارست. علاوهبر اينها خوردن توت فرنگي باعث پاك شدن خون از مواد مضر و زايد مثل اوره، اسيداوريكو چربي مي‌شود و نيز درمان كننده نقرس است.
-
ويتامين A موجود در توت باعث رشدناخن‌ها و تقويت چشم مي‌شود
مصرف روزانه 5 واحد ميوه و سبزي، احتمال ابتلاء به سرطان را كاهش مي دهد.
مطالعات جديد نشان مي دهد مصرف روزانه 9 يا 10 واحد ميوه و سبزي به همراه 3 واحد لبنيات كم چرب، در كاهش فشار خون بالا بسيار مؤثر است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
گياه دارچين رمز جوانی است

گياه دارچين رمز جواني است و مصرف روزانه آن انسان را سلامت و جوان نگه مي دارد.
دارچين گياهي است با نام علمي (Cinnamomum zelanicum) كه از قديم الايام در دنيا به كار مي رفته است. در مصر حتي قبل از ساختمان اهرم ثلاثه مصر براي درمان امراض مختلف مصرف مي كردند.
دارچين درختي است كوچك، به ارتفاع 5 تا 7 متر و هميشه سبز كه از تمام قسمت هاي آن بويي معطر و مطبوع استشمام مي شود. گلهاي آن در فاصله ماههاي بهمن تا اوايل فروردين ظاهر مي شود. برگ اين درخت سبز سير و داراي گلهايي به رنگ سفيد است.
دارچين داراي خواص دارويي بسيار است از جمله براي زياد شدن و بازيافتن نيروي جنسي به كار مي رود كليه را گرم مي كند و ضعف كمر و پاها را از بين مي برد و كم خوني را درمان مي كند.
اين گياه بهترين دارو براي دردهاي عضلاني است و جديدا در آمريكاي شمالي و كانادا كرمهايي به بازار آمده كه داراي دارچين است و براي رفع درد به كار مي رود.
دارچين به علت دارا بودن تانن براي رفع اسهال، ضعف عمومي بدن و همچنين بندآورنده خون مصرف مي گردد. اسانس دارچين ضدعفوني كننده ملايمي محسوب مي شود و از آن براي جلوگيري از فساد مواد غذايي مي توان استفاده كرد.
اين گياه اثر پني سيلين و آنتي بيوتيك را به مقدار زيادي داراست امروزه دارچين را به صورت قرص و كپسول درآورده اند كه به عنوان تب بر به كار مي رود.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
از خواص شلغم چه می‌داني


شلغم نه تنها از نظر داشتن ويتامين و خواص معدني‌ ارزنده است، بلكه از حيث ساير ويژگي‌هاي غير غذايي هم سرآمد بوده و در زمره سبزي‌هاي مهم شمرده مي‌شود.

شلغم يكي از سبزيهاي بسيار مقوي و مغذي است كه به سبب دارا بودن ‌١٠ درصد مواد قندي و سرشار بودن از املاح مفيدي مانند كلسيم و منيزيم جزو مواد غذايي بسيار با ارزش به حساب مي‌آيد.

شلغم يكي از پاك كننده‌ها و سازنده‌هاي خون بوده و چنان كه گفته شد،‌ املاح كلسيم و منيزيم موجود در آن موجب جلوگيري از ابتلا به بيماريهاي خطرناكي مانند سرطان مي‌شود.

همچنين بايد دانست كه لازم است از برگ شلغم خواه به صورت پخته يا خام در سوپ يا سالاد و يا خوراك‌هاي ديگر استفاده شود. نه تنها در برگ شلغم مقدار زيادي كلسيم وجود دارد بلكه علاوه بر آن،‌ اين گياه حاوي مقادير زيادي آهن و مس نيز هست كه سبب ازدياد خون و به ويژه هموگلوبين مي‌شود. به هر اندازه رنگ برگ شلغم تيره‌تر باشد،‌ يد بيشتري در آنست.

گفتني است: وجود ويتامين‌ آ، ب و ث در برگ و ريشه آن، به خوبي نشانگر نقش مؤثر و مهم آن در حفظ تعادل عصبي و به خصوص در تعادل تغذيه آن است.

پزشكان ثابت كرده‌اند كه عصاره شلغم، حل و دفع سنگ‌هاي كليوي را به علت خاصيت حل كنندگي كه بر روي اسيد اوريك دارد، تسهيل مي‌كند.

شلغم اثر مفيد مؤثري در درمان بيماريهاي دستگاه تنفسي دارد، براي اين منظور از آش و سوپ آن استفاده مي‌شود.

شلغم خوب سه علامت دارد:

‌١ - شلغم بايد پر باشد، بنابراين اگر وسط آن شل باشد و با فشار انگشت فرو برود پلاسيده و مانده است و چنانچه پخته و مصرف شود در روده‌ها توليد نفخ مي‌كند.

‌٢ - پوست خارجي شلغم بايد براق و شفاف باشد.

‌٣ - شلغم بايد سنگين باشد و وقتي وسط آن را بريدند درونش روشن و شفاف باشد.

بر اساس تحقيقات و بررسي‌هاي دانشمندان هر صد گرم شلغم داراي ‌٣٥ كيلو كالري انرژي، ‌١ گرم پروتئين، ‌٧ گرم گلوسيد، ‌٢ گرم چربي، ‌١/١ گرم فيبر، ‌٤٥ ميلي‌گرم گوگرد، ‌٢٨٠ ميلي‌گرم پتاسيم، ‌٦٠ ميلي‌گرم كلسيم، ‌٣٦ ميلي‌گرم ويتامين C و همچنين صد گرم برگ شلغم داراي ‌٣٦ كيلو كالري انرژي، ‌٣ گرم پروتئين، ‌٤ گرم چربي، ‌٥ گرم گلوسيد، ‌٢/١ گرم فيبر، ‌٥٥ ميلي‌گرم گوگرد، ‌٣٧٥ ميلي‌گرم پتاسيم، ‌٢٦٠ ميلي‌گرم كلسيم، ‌٦٠ ميلي‌گرم فسفر، ‌٩ ميلي‌گرم سديم، ‌٤/٢ ميلي‌گرم آهن و ‌٤٠ ميلي‌گرم ويتامين C است.
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
خواص گلابی


گلابی، ميوه‌اي است كه گونه‌هايي مختلف با طعم متفاوت دارد. اين ميوه حاوي ويتامين اي و ث و همچنين داراي كلسيم، آهن، منيزيم و روي است. چون گلابی ميوه‌اي آبدار است، در زيبايي پوست بسيار مفيد است. يكي از خواص گلابی خاصيت ملين بودن آن است و دانه‌هاي ريزي كه در موقع خوردن گلابي احساس مي‌كنيد، براي دفع مواد زائد مفيد مي‌باشند.

البته افرادي كه يبوست دارند سعي كنند بلافاصله پس از خوردن 1 تا 2 عدد گلابی آن را با يك ليوان آب ولرم همراه كنند كه خاصيت ملين بودن آن قوي‌تر شود. گلابی ميوه‌اي است براي تقويت افراد ضعيف و همچنين بسيار مفيد براي آنهايي كه در دوران نقاهت هستند. آب گلابی و آب به را اگر با هم مخلوط كنيد و بنوشيد تقويت كننده بسيار خوبي خواهد شد. مصرف گلابی ترشح بزاق دهان را زياد مي‌كند، در نتيجه باعث تسهيل عمل در دستگاه هاضمه مي‌شود.

تانن و املاح پتاسيم كه در گلابي وجود دارد اسيداوريك را به هر اندازه و مقداري كه باشد حل مي‌كند، به همين جهت افراد مبتلا به رماتيسم، نقرس(لينك) و آرتروز مي‌توانند از گلابی بهره زياد ببرند.

فشار خون(لينك) يكي ديگر از ناراحتي‌هايي است كه خوردن گلابی به آن كمك بسيار مي‌كند و تصفيه كننده خون نيز است. فيبر موجود در گلابی لاينين (Linin) نام دارد كه غير قابل حل بوده و براي كاهش كلسترول(لينك) موثر است.

در يك عدد گلابی متوسط حدود 4 گرم فيبر وجود دارد. بنابراين اگر دو عدد گلابی در روز خورده شود در حدود 32 درصد فيبر مورد نياز روزانه بدن انسان تامين مي‌شود. توجه شود كه قسمت عمده فيبر گلابی در پوست و بلافاصله زير پوست آن قرار دارد و اگر با پوست خورده شود از تمام فيبر آن استفاده مي‌شود. ماده مهم ديگري كه در گلابی موجود است عنصر بور (بوران Boron) است كه به بالا بردن جذب كلسيم و در نتيجه جلوگيري از پوكي استخوان(لينك) بخصوص براي زنان در دوران يائسگي بسيار كمك مي‌كند. همچنين از آنجا كه طبق معمول موادي كه براي استخوان‌ها مفيدند، براي مغز نيز نافع‌اند، گلابي هم از اين امر مستثني نيست و از ميوه‌هايي است كه براي حافظه و تمركز نيز مفيد است. در هر گلابی متوسط حدود 3/0 ميلي‌گرم عنصر بور وجود دارد و اگر 5 وعده در روز از ميوه‌ها و سبزي‌هايي مانند گلابی خورده شود به طور تقريبي مقدار بور مورد نياز بدن انسان تامين مي‌شود.

هر صد گرم گلابی از لحاظ تغذيه‌اي داراي 60 كيلوكالري، نيم گرم پروتئين، نيم گرم چربي، 14 گرم گلوسيد، يك و نيم گرم فيبر و 130 ميلي‌گرم پتاسيم است.
 

Similar threads

بالا