خبرها و تازه های گیاهپزشکی

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تصویر مورچه وزنه بردار برنده مسابقه عکاسی شد

تصویر مورچه وزنه بردار برنده مسابقه عکاسی شد

یک تصویر خارق العاده که مورچه ای را در حال بلند کردن وزنه ای که صد برابر از خودش سنگین تر است نشان می دهد، برنده جایزه نخست رقابت های عکاسی علمی شده است. این تصویر یک مورچه آسیایی را نشان می دهد که از سطحی مانند شیشه آویزان شده و با دهانش وزنه ای 500 میلی گرمی را بلند کرده است. عکاس این تصویر دکتر توماس اندلاین، استاد جانورشناسی دانشگاه کمبریج است که درباره پاهای چسبناک حشرات تحقیق می کند. شورای تحقیقات فناوری زیستی و زیست شناسی بریتانیا جایزه 700 پوندی خود را به عکس دکتر اندلاین اختصاص داد. تحقیقات اندلاین نشان می دهد مورچه ها هنگام حمل بارهای سنگین شکل کف پای خود را متناسب با وزن آن تغییر می دهند. توماس اندلاین می گوید: "کف پای مورچه ها خود به خود تمیز می شوند و می توانند به هر نوع سطحی بچسبند." او امیدوار است با تحقیق بیشتر بتواند به تولید چسب های بهتر کمک کند. به گفته دکتر اندلاین، او امیدوار از نتیجه تحقیقاتش برای تولید چسب های هوشمند استفاده کند.

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پشه‌ها بی بال می‌شوند!

پشه‌ها بی بال می‌شوند!

محققان با کمک دانش مهندسی ژنتیک شیوه های متعددی را برای بی بال کردن پشه های ماده و گرفتن توانایی پرواز از آنها ابداع کرده اند تا به این شکل از گسترش بیماری هایی مانند مالاریا جلوگیری کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، مقابله با پشه ها تا کنون مراحل متنوعی را پشت سر گذاشته است، از کشتن آنها با ضربات اجسام مختلف گرفته تا تولید انواع سمها و اکنون دانشمندان قصد دارند با کمک گرفتن از مهندسی ژنتیک پشه های ماده را زمین گیر کنند تا به این شکل از انتقال بیماری ها جلوگیری شود.
این پشه های ماده هستند که بدن انسان را گزیده و از خون انسان تغذیه می کنند و در صورتی که قادر به پرواز نباشند قادر به تمرکز کردن بر روی قربانیان خود نیز نخواهند بود و انتظار می رود به سرعت بر روی زمین کشته شوند.
هدف اصلی این طرح جلوگیری از گسترش بیماری های واگیردار توسط پشه ها اعلام شده است و دانشمندان دانشگاه آکسفورد در حال مطالعه بر روی شیوه هایی هستند تا از گسترش بیماری تب دنگی یا تب استخوان شکن توسط این حشرات جلوگیری کنند.
محققانی که با رویکرد تجاری در حال مطالعه بر روی این پروژه هستند، شیوه ای را برای ایجاد تغییرات ژنتیکی در بال پشه های ماده ارائه کرده اند تا از پرواز کردن این جانداران جلوگیری شود.
[FONT=&quot]بر اساس گزارش ان بی سی، شیوه ای دیگر که به منظور جلوگیری از انتقال مالاریا و بیماری های مشابه ابداع شده عقیم کردن پشه ها است تا از زاد و ولد آنها جلوگیری شده و به این شکل در میزان گسترش بیماری هایی مانند مالاریا کاهش ایجاد شود.[/FONT]

[FONT=&quot][/FONT]

لينک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
چرا کنه‌ها می‌چسبند؟!

چرا کنه‌ها می‌چسبند؟!

شنیده‌‌اید که «فلانی مثل کنه به آدم می‌چسبه؟» فکر می‌کنید این اصطلاح از کجا آمده؟ ریشه‌اش چیست؟ برای این که پاسخ این سوال را بگیرید، لازم است اطلاعاتی از کنه‌ها داشته باشید... کنه‌ها بندپایانی هستند که خون انسان‌ها و حیوانات را می‌مکند. آنها در سراسر جهان پراکنده‌اند و ناقل تعداد زیادی از بیماری‌ها هستند. کنه‌های بالغ، پهن و بیضی‌شکل‌اند و پوست بدنشان سخت، چرمی‌شکل و چین ‌خورده است. آنها ضمایمی دهانی در زیر بدن‌شان دارند که از بالا دیده نمی‌شود. آنها در محل‌های استراحت مانند درزها و شکاف دیوارها، کف زمین و در مبلمان منازل تخم می‌گذارند. بعضی از گونه‌ها نیز در محل‌های استراحت بین جاده‌ای، اردوگاه‌ها، غارها و شکاف‌ها پیدا می‌شوند. گونه‌‌هایی که از خون انسان تغذیه می‌کنند، به‌طور معمول در اطراف روستاها و خانه‌ها یافت می‌شوند. کنه‌ها اغلب در شب برای مکیدن خون از مخفیگاه‌های خود بیرون می‌آیند و خونخواری‌شان حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد.

کنه‌ها ول‌کن نیستند
کنه‌ها تخم‌های خود را به تعداد زیاد روی زمین می‌گذارند و پس از مدتی لاروها از تخم بیرون می‌آیند و از گیاهان اطراف بالا رفته و منتظر عبور یک میزبان مناسب می‌مانند. سپس روی میزبان پریده و خود را برای تغذیه به بخش مناسبی از بدنش (مانند گوش‌ یا روی پلک) می‌چسبانند و شروع به خونخواری می‌کنند. لاروها بعد از چند روز خونخواری کامل روی زمین افتاده و دنبال پناهگاه می‌گردند تا در آنجا به کنه بالغ تبدیل شوند.
سپس کنه ماده بالغ از گیاهان بالا رفته و منتظر میزبان مناسب می‌ماند. پس از انتقال به مدت یک تا چهار هفته به میزبان چسبیده و بعد به زمین می‌افتد و برای تخم‌گذاری مکان‌های سرد در زیر سنگ‌ها و برگ‌های پوسیده را جستجو می‌کند. حال علت پیدایش این ضرب‌المثل را متوجه شدید؟

کنه، عامل بیماری لایم
آلودگی شدید به کنه‌ها در حیوانات عادی بوده و یکی از دلایل کم‌خونی در آنهاست. این بیماری دوره‌هایی با تب و بدون تب ایجاد می‌کند که در ۲ تا ۱۰ درصد افرادی که درمان نشده‌اند به مرگ منجر می‌شود.
[FONT=&quot]یکی از بیماری‌هایی که توسط کنه منتقل می‌شود، بیماری لایم است. بیماری لایم شبیه آنفلوآنزا است و در۵۰ درصد موارد دانه‌های قرمزی در بدن به وجود آورده و علایمی مانند تب، خستگی، درد عضلات و مفاصل می‌دهد. بیمار ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها پس از گزش کنه آلوده، ورم و درد در مفاصل، فلج صورت یا عفونت مغزی داشته باشد. بیماری‌ لایم بیشتر در مناطق معتدل نیم‌کره شمالی نظیر چین، اروپا، آمریکا و روسیه دیده می‌شود.[/FONT]

[FONT=&quot]
[/FONT]
لينک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
استفاده از زهر عقرب به عنوان جایگزین مرفین!

استفاده از زهر عقرب به عنوان جایگزین مرفین!

پژوهشگران ادعا کرده‌اند، زهر عقرب هر چند سمی و کشنده است، اما می‌توان از آن به عنوان جایگزینی مناسب برای مسکن‌های خطرناک و اعتیاد آور مانند مورفین استفاده کرد.
به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محققان به تازگی دریافته‌اند که از زهر عقرب می‌توان به عنوان مسکنی بدون عوارض جانبی استفاده کرد.
پژوهشگران در حال بررسی روش‌های بهتر برای تولید یک مسکن جدید بر اساس ترکیبات طبیعی هستند که در زهر عقرب یافت می‌شوند.
این ترکیبات طی میلیون‌ها سال تکامل یافته‌اند و برخی دارای اثر گذاری بالایی هستند و به ویژه برای بخش‌های خاصی از بدن کاربرد مفید دارند، ضمن این که بدون عوارض جانبی هستند.
در روش جدید سموم پپیتدی موجود در زهر عقرب با کانال‌های سدیم در سیستم های عصبی و ماهیچه‌ای تعامل می‌کنند و برخی از این کانال‌های سدیم با درد ارتباط برقرار می‌کند.
زهر با اثر گذاری روی کانال‌های سدیم مانع از انتقال احساس درد به مغز می‌شود. در واقع پژوهشگران هم اکنون در حال بررسی نحوه این اثرگذاری هستند.
محققان معتقدند در بدن پستانداران 9 کانال سدیمی متفاوت وجود دارد که تنها تعداد خاصی از آنها درد را به مغز منتقل می‌کنند، لذا با تعدیل زهر عقرب می‌توان از آن به عنوان یک واسطه بین کانال‌های سدیمی انتقال درد و مغز استفاده کرده و مانع از انتقال درد شد.


لينک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مراقب نیش زنبور باشید

مراقب نیش زنبور باشید

گزش حشرات اغلب علائم حادی را در بدن انسان ایجاد نمی کند اما در صورت شدید بودن یا بروز برخی حساسیت ها می تواند خطرناک بوده و باعث بروز حساسیت های شدید شود که در این صورت باید فرد را هر چه سریع تر به پزشک یا مرکز درمانی منتقل کرد.
معمولا اقدامات لازم در برخورد با گزش حشراتی چون زنبور تنها به در آوردن نیش حشره (اگر در محل گزش مانده باشد) و گذاشتن یک کیسه یخ روی محل گزش محدود می شود تا از درد و التهاب آن کاسته شود و در موارد خاص زنبورگزیدگی که بسیار شایع است معمولاخطر خاصی ایجاد نمی شود اما در صورت متعدد بودن تعداد نیش ها یا بروز حساسیت های شدید (آنافیلاکس) می تواند کشنده باشد.
همچنین سابقه گزش در افراد حساس یک نکته منفی است و خطر بروز حساسیت های شدید را افزایش می دهد، به علاوه گزیدگی در ناحیه سر و صورت نیز خطرناک است و می تواند باعث ایجاد تورم در این نواحی و انسداد راه های هوایی شود. در صورت بروز چنین حوادثی ابتدا با استفاده از پنس، موچین یا وسایل مشابه نیش حشره را خارج کنید؛ زیرا فشار اعمال شده درحین کار می تواند باعث خروج باقیمانده سم از نیش و ورود آن به بدن بیمار شود. محل گزش را با آب سرد و صابون شسته و زیورآلات، ساعت و لباس های تنگ را از بدن خارج کنید و با کمپرس آب سرد از تورم و قرمزی و درد محل گزش جلوگیری کنید. همچنین گذاشتن خمیر درست شده از جوش شیرین و آب نیز می تواند باعث کاهش درد در محل گزش شود.

لينک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ابداع سطح دافع آب با الهام از بدن عنکبوت

ابداع سطح دافع آب با الهام از بدن عنکبوت

مهندسان در آمریکا با الهام از بدن عنکبوت صفحه مسطحی ابداع کرده‌اند که آب را از خود دفع می‌کند.
به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این صفحه جدید از جنس چربی، شیشه یا حتی تفلون نیست.

مهندسان دانشگاه فلوریدا با تولید تکه های کوچکی از پلاستیک مسطح با خاصیت دافع آب در واقع مفهوم مقاله جدیدی با عنوان ساخت یک «میانجی دافع آب تقریبا کامل» را محقق کرده‌اند که به شکل و الگوهای موهای بسیار ظریفی است که روی بدن عنکبوت‌ها رشد می‌کنند.

پروفسور ولف گنگ سیگموند، استاد علوم و مهندسی مواد دانشگاه فلوریدا در این باره خاطر نشان کرد: عنکبوت‌ها موهای کوتاه و بلندی دارند و این موها بسیار با هم متفاوت هستند و ما سعی کرده‌ایم از همین ساختار تقلید کنیم.

عنکبوت‌ها از موهای دافع آب استفاده می‌کنند تا خشک باقی بمانند و یا غرق نشوند. محققان می‌گویند: این سطح دافع آب کاربردهای بسیاری می‌تواند داشته باشد.

پروفسور سیگموند تاکید کرد که پروژه ساخت این سطح را حدود پنج سال پیش آغاز کرده است که نتایج شگفت‌انگیزی خواهد داشت.

لينک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مورچه ها نخستین جانورانی می باشند که با حس بویایی استریو جهت یابی میکنند

مورچه ها نخستین جانورانی می باشند که با حس بویایی استریو جهت یابی میکنند

مورچه های صحرایی که در تونس زندگی می کنند، قادرند بو و رایحه را در دو جهت کاملا متفاوت استشمام نمایند. این مورچه ها با استشمام هوا بوسیله شاخک های خود می توانند نقشه ای از رایحه های موجود در اطراف خود را تشکیل دهند. سپس با کمک این نقشه، مورچه مسیر لانه خود را پیدا می کنند. کبوترها، موش ها و حتی انسان ها دارای حس بویایی استریو می باشند، اما مورچه ها نخستین جانوران شناخته شده ای می باشند که با کمک حس بویایی استریو جهت یابی نیز می کنند. مورچه های صحرایی روزانه حدود 100 متر از ورودی آشیانه خود برای جستجوی غذا خارج می شوند. زمانی که آنها مقداری غذا پیدا می کنند، مستقیما به آشیانه خود بازمی گردند. این بازگشت مستقیم و سریع به آشیانه بسیار کوچک در محیط صحرا که بدون مشخصه و جنبه های فیزیکی و معماری خاصی است، نشاندهنده استفاده مورچه از راهکاری بسیار دقیق است. دانشمندان قبلا می دانستند که مورچه ها قادرند با استفاده از علائم بصری بسیار دقیق بخشی از راه آشیانه خود را بیابند. اما اکنون محققان می گویند مورچه برای یافتن لانه و جهات کاری پیچیده تری نیز انجام می دهد. محققان ابتدا، 4 رایحه را به ترتیب B، A، C و D در پیرامون لانه مورچه ها که با چشم به سختی قابل رویت بود، قرار دادند. سپس مورچه ها از لانه خارج و به مکانی دور دستی انتقال یافتند. در این مکان همان چهار رایحه اطراف آشیانه، به ترتیب قرار داده شده بودند. دانشمندان مشاهده نمودند که مورچه ها پس از انتقال به مکان دوردست، بلافاصله شروع به حرکت به سمت لانه نمودند. این رفتار مورچه، تاییدی است بر استفاده این جانوران از رایحه برای یافتن جهات. زمانی که ترتیب رایحه ها بهم خورد، مورچه ها دچار سردرگمی شده و قادر به یافتن مسیرلانه خود نبودند.


لينک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ارتباط حشرات با انسانها

ارتباط حشرات با انسانها

در گذشته‌های دور تا کنون حشرات به شکل‌های مختلف با زندگی انسان ارتباط داشته‌اند و براساس این ارتباط حشرات را به دو گروه تقسیم می‌کنیم:
1- حشرات مفید؛
2- حشرات مضر.
حشرات مفید:
اولین گروه از حشرات مفید، حشرات گرده افشان هستند. گرده افشانی به معنای انتقال گرده از پرچم به مادگی گل دیگر است. بعضی از گیاهان مقادیر زیادی گرده تولید می‌کنند که باد مهمترین عامل انتقال آن‌ها محسوب می‌شود، ولی اکثر گیاهان مقادیر بسیار کمی گرده تولید می‌کنند که این گیاهان برای گرده افشانی خودشان نیاز قطعی به عامل خارجی دارند که مهمترین آن‌ها حشرات هستند. در بین حشرات زنبورهای بالاخانواده‌ی آپویداها (Apoidea) مخصوصاً زنبور عسل با نام علمی آپیس ‌میلی‌فرا (Apis mellifera) از بیشترین اهمیت برخوردار است.
دومین گروه از حشرات، حشراتی هستند که تولید فرآورده‌های تجاری و غذایی می‌کنند. از جمله‌ی این فرآورده‌ها عسل و موم است که توسط زنبور عسل و بعضی دیگر از گونه‌های زنبورهای خانواده آپیده ( Apoide ) تولید می‌شود. از دیگر این فرآورده‌ها ابریشم است که توسط پروانه کرم ابریشم با نام علمی بومبیکس موری ( Bombyx mori ) از خانواده بومبوسیده ( Bombycidae )و بعضی دیگر از گونه‌های این خانواده تولید می‌شود. یکی دیگر از فرآورده‌ها لاک است که در کشورهای جنوب شرق آسیا توسط نوعی شپشک تولید می‌شود. این شپشک در سطح ساقه بعضی از گیاهان مثل گونه‌های خاصی از انجیر، ترشحاتی تولید می‌کند. ضخامت لاک در بعضی از ساقه‌ها به یک سانتی‌متر می‌رسد، که کشاورزان برای استخراج لاک، این ساقه‌ها را بریده و به تمام نقاط دنیا صادر می‌کنند. و بعنوان وسیله‌ی آرایشی، یا آزمایشگاهی کاربرد دارد.
آیا تغذیه زنبورها از گل‌ها باعث خسارت به آن‌ها می شود؟
تحقیقات نشان داده است که زنبور عسل به ازای هر یک ریال عسلی که تولید می کند 4 برابر آن در افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی از طریق گرده افشانی نقش دارد؛ و لذا این نظریه به هیچ وجه درست نیست. گروه دیگر از حشرات مفید، حشرات حشره‌خوار هستند و به دو گروه شکارگرها و پارازیتوئیدها تقسیم می‌شوند. حشرات شکارگر، حشراتی هستند که از طریق تغذیه حشرات آفت را مورد استفاده قرار می‌دهند و جمعیت آن‌ها را در طبیعت کنترل می‌کنند مانند کفشدوزک‌های خانواده ککسی نلیده ( Coccinellidea ) که حشرات کامل که لاروهای آن‌ها از شته تغذیه می‌کنند یا بال توری‌های خانواده‌ی کرایزوپیده ( Chrysopidae ) که آن‌ها هم شکارگر شته هستند.
گروه دیگر از حشرات مفید پارازیتوئیدها هستند که تخم خود را بر روی بدن میزبان یا در داخل بدن میزبان قرار می‌دهند و بعد از اینکه لاروشان از داخل تخم خارج شد محتویات بدن میزبان‌شان را مورد تغذیه قرار می‌دهند و بعد از کامل شدن، و از بدن میزبان خارج می‌شوند و میزبان هم از بین خواهد رفت.
چه حشراتی در بعضی از شرایط مفید و در بعضی از شرایط دیگر مضر می‌باشند؟
از سال 1900 تا 1920 چندین گونه از کاکتوس‌ها وارد استرالیا شدند. کاکتوس‌ها فاقد دشمن طبیعی بودند و هیچ موجود زنده‌ای از این گیاهان تغذیه نمی کرد. به همین دلیل به آفت بسیار مهمی تبدیل شدند و میلیون‌ها هکتار از مزارع استرالیا را تحت پوشش قرار دادند. بعدها محققین استرالیایی پروان‌هایی بنام ( Cactoblastis cactorum ) را وارد استرالیا کردند و کاکتوس‌ها را بطور کامل تحت کنترل در آوردند در حالیکه همین حشره ممکن است در شرایط دیگر بعنوان یک آفت مطرح شود.
گروه دیگر از حشرات مفید، حشرات پاکسازی کننده محیط هستند و به دو گروه اصلی تقسیم می‌شوند:
الف) حشرات مدفوع‌خوار؛ مانند سوسک‌های خانواده اسکارابیده ( Scarabaeidae )که از مدفوع جانوران در اکوسیستم‌ها تغذیه می‌کنند، و به این طریق محیط را هم از فضولات حیوانات پاک می‌کنند، و هم از افزایش جمعیت مگس‌های مضر جلوگیری می‌کنند.
ب) حشرات لاشه‌خوار؛ مانند مگس‌های خانواده کالیفوریده ( Calliphoridea ) و سوسک‌های خانواده درمستیده ( Dermestidae ) ، که لاشه جاندارانی را که در طبیعت از بین می‌روند مورد تغذیه قرار می‌دهند و بدین ترتیب محیط را پاکسازی میکند.
گروه دیگر از حشرات مفید، حشرات خاکزی هستند بسیاری از حشرات یک بخش یا کل دوره زندگی خودشان را در داخل خاک سپری می‌کنند و از این طریق می‌توانند در بهبود خصوصیات فیزیکی خاک نقش داشته باشند.
گروه بعدی از حشرات مفید، حشراتی هستند که بعنوان غذای سایر جانداران و یا حشرات با ارزش غذایی مطرح هستند. حشرات توسط گروههای مختلفی از موجودات مورد تغذیه قرار می‌گیرند، بعنوان مثال دوزیستان مانند قورباغه‌ها، مارمولک‌ها، بعضی از موش‌ها و بعضی از گونه‌های پرندگان به ویژه بعضی از آن‌ها که مختصراً از حشرات تغذیه می‌کنند. این پرندگان ارزش زیبایی شناختی دارند و چنانچه این حشرات در محیط نباشند این پرندگان هم که در واقع بصورت تخصصی از حشرات تغذیه می کنند از بین می‌روند.
گروه دیگر از حشرات مفید حشراتی هستند که ارزش هنری دارند مانند پروانه‌ها، حتی در شعر بسیاری از شعرای ما از پروانه استفاده شده است. منبع

لينک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
معرفی کفشدوزک خربزه

معرفی کفشدوزک خربزه

معرفی کفشدوزک خربزه یا 12 نقطه ای Epilachna chrisomelina
از آفات مهم خربزه بوده و به انواع خزبزه ، خیار و هندوانه حمله می کند. سبب مشبک شدن برگ و لهیدگی و پوسیدگی میوه ها می شود.
شکل شناسی:
حشره کامل: نسبتا بزرگ بطول 10-8 میلیمتر برنگ قرمز آجری گرد آلود. بالپوش محدب و پوشیده از کرکهای ظریف و سفید و مجهز به 12 نقطه سیاه با حاشیه نارنجی. شاخک نخ وش و 11 بندی.
تخم: تخم دوکی شکل و ابتدا برنگ شیری و سپس برنگ زرد متمایل به نارنجی و اندازه آنها 1.5-2.5 میلیمتر و در دستجات 40-10 تایی در سطح زیرین برگ قرار داده می شود.
لارو: لارو خاکستری پس از رشد کامل زرد رنگ می شوند. و دارای خارهای منشعب در قسمت پشتی هستند. در حلقه های اول و آخر 4 و در سایرحلقه ها 6 خار وجود دارد. لارو دارای 3 جفت پای سینه ای زرد رنگ می باشد.


شفیره: برنگ زرد تیره وبیضی شکل و اغلب نصف طول بدن آن در داخل پوسته سن آخر لاروی می باشد. دوره شفیرگی کوتاه و در حدود20-10 روز می باشد.

زیست شناسی:
زمستانگذرانی بصورت حشره کامل در زیر بقایای گیاهی، علف های هرز حاشیه مزارع ، شکاف زمین و زیر پوستک درختان.در بهار از پناهگاه زمستانه خارج شده و حشرات ماده در نسل اول به طور متوسط 650 تخم می گذارند. و در نسل های بعدی 400-300 تخم می گذارند. لاروها پساز خروج از تخم ابتدا از گیاهان وحشی کدوئیان و با گرم شدن هوا فعالیت آنها زیاد تر شده و به جالیزها حمله میکنند. بسته به شرایط آب و هوایی 5-3 نسل در سال ایجاد می نمایند.
خسارت:
از تخمدان گل و پوست نازک میوه تغذیه می کنند. به برگها نیز خسارت وارد می کنند و آنها را به شکل توری در می آورند. سبب مشبک شدن برگ و لهیدگی و پوسیدگی میوه ها می شود.
کنترل:
جمع آوری برگهای آلوده به تخم ، از بین بردن میزبان های وحشی.
مبارزه شیمیایی بهتر است مصادف با ظهور حشرات بالغ زمستانگذران و یا با باز شدن تخم ها و ظهور لارهای سن یک از سمومی نظیر فن پروپاترین به میزان 2 لیتر در هکتار یا مالاتیون 1.5 لیتر در هکتار استفاده شود. منبع


لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
معرفی کتاب سیستماتیک حشرات

معرفی کتاب سیستماتیک حشرات

کتاب سیستماتیک حشرات اولین کتاب جامع و کامل پیرامون رده بندی حشرات به نگارش سید محمد تبادکانی دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران و زیر نظر دکتر احمد عاشوری عضو هیئت علمی گروه حشره شناسی دانشگاه تهران می باشد .
این کتاب دربردارنده خصوصیات رده بندی حشرات با معرفی گونه های مهم ایران و جهان می باشد و به زودی در فروشگاههای کتاب در سراسر کشور توزیع خواهد شد. منبع


لينک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ارزش مالی حشرات برای کشاورزی جهان

ارزش مالی حشرات برای کشاورزی جهان

پژوهشگران آلمانی و فرانسوی با محاسبه استفاده‌های اقتصادی گرده‌افشانی توسط حشرات اعلام کردند، خدمات حشرات از جمله زنبورها در گرده افشانی 153 میلیارد یورو در جهان ارزش دارد.

به گزارش سرویس بین‌الملل «تابناک» به نقل از سایت آلمانی اسکاینکس، دانشمندان مؤسسه ملی پژوهش کشاورزی (آی.ان.آر.آ.) و مرکز پژوهش علمی (سی.ان.آر.اس.) در فرانسه به همراه مرکز «هلم هولتس» پژوهش محیط زیست (او.اف.زد) در آلمان برای نخستین بار میزان ارزش مالی حشراتی چون زنبورها در گرده‌افشانی گیاهان مفید در کشاورزی را محاسبه کردند.

بر پایه این محاسبات، ارزش مالی و اقتصادی کل گرده افشانی برای سال 2005 میلادی در سراسر جهان 153 میلیارد یورو بوده که این رقم، برابر 5/9 درصد ارزش سالانه تولیدات مواد غذایی کشاورزی در جهان است.
بر پایه اعلام دانشمندان، خسارات وارده کاهش گرده افشانی به ویژه متوجه سه بخش تولیدات کشاورزی شامل میوه‌ها، سبزیجات و دانه‌های روغنی بوده است.

در حالی که هر یک از بخش‌های میوه و سبزیجات از این طریق پنجاه میلیارد یورو خسارت دیده اند، 39 میلیارد یورو خسارت نیز متوجه بخش دانه‌های روغنی شده است، اما این خسارات اقتصادی برای قهوه، کاکائو، گردو و خانواده آن، ادویه جات اندک بوده است.

این مطالعات جدید برای تعیین سهم گرده‌افشانی در تولید فرآورده‌های غذایی در جهان، بر پایه جمع‌آوری و بررسی منابع علمی گوناگون در سال 2007 میلادی، از جمله ارزیابی داده‌های سازمان تغذیه جهانی (فائو) انجام شده است.

پژوهشگران مؤسسه «آی.ان.آر.آ» و مراکز «سی.ان.آر.اس» و «او.اف.زد» حدس می‌زنند که از طریق نبود حشرات گرده‌افشان، سالانه حدود 190 تا 310 میلیارد یورو به کشاورزی صدمه و خسارت وارد می‌شود.
کارشناسان وحدت نظر دارند که کاهش حشرات گرده‌افشان، یکی از تهدیدات اصلی برای حفظ تنوع و گوناگونی بیولوژیکی است، اما تأثیرات و پیامدهای دقیق آن هنوز روشن نیست.

ب‌ه گونه‌ای که هنوز تاکنون تلاش نشده است ارزش اقتصادی گرده‌افشانی به عنوان یک خدمت برای بشریت به طور دقیق‌تری مشخص و محاسبه شود.
پژوهشگران بر این باورند که در صورت نابودی کامل گرده‌افشانی توسط حشرات، تولید فرآورده‌های کشاورزی به شدت تغییر خواهد کرد و پیامدهای آن به ویژه متوجه کشورهای واردکننده مواد غذایی چون اتحادیه اروپا می‌شود.

پژوهشگران آلمانی و فرانسوی، نتایج تحقیقات خود پیرامون آسیب‌پذیری اقتصادی تولید فرآورده‌های کشاورزی در جهان به خاطر کاهش حشرات گرده‌افشان را در تازه‌ترین شماره نشریه تخصصی «اکولوژیکال اکونومیکس» گزارش کرده‌اند.

لينک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دیکتاتوری به روش حشرات

دیکتاتوری به روش حشرات

زنبورعسل یک نمونه بارز از این نوع حشرات است. در هر کندو ملکه فرمانده تمام زنبورها به حساب می آید وهیچ کس اجازه ندارد از دستورات او سرپیچی کند و تنها ملکه است که اجازه تولید مثل و تخمگذاری را دارد. با وجود این که زنبورهای کارگر هم توانایی تخمگذاری دارند، ولی آنها در واقع از این کار به نفع ملکه صرف نظر می کنند . آنها حتی حاضرند جان خود را به خاطر حفظ ملکه به خطر بیندازند، اما در اجتماع زنبورها هم مثل هر جامعه ای ممکن است عده ای از قوانین سرپیچی کنند. در میان زنبورهای کارگر ممکن است تعداد کمی شروع به تخم گذاری کنند. این کار نه تنها به ضرر ملکه تمام می شود. بلکه حتی برای زنبورهای کارگر دیگر هم چندان خوشایند نیست. به همین دلیل عده ای از زنبورها مثل پلیس عمل می کنند و با شناسایی این زنبورها مانع از تخمگذاری آنها می شوند. آنها حتی تخمهایی راکه این زنبورها می گذارند از بین می برند. تنها زنبورهای عسل نیستند که این رفتارها را از خود بروز می دهند. در واقع مشابه این پدیده در بسیاری از حشرات که به صورت اجتماعی زندگی می کنند، وجود دارد.
برای مثال بعضی از انواع مورچه ها که در مناطق استوایی زندگی می کنند حتی از زنبورها هم سختگیرتر هستند. جمعیت این مورچه ها در هر دسته از صد تا تجاوز نمی کند. در میان این مورچه ها ملکه وجود ندارد و تمام مورچه های ماده توانایی تولید مثل دارند؛ اما در میان آنها تعداد بسیار کمی اجازه تخمگذاری دارند و اگر سایر مورچه های ماده تخمگذاری کنند، مجازات سختی در انتظار آنها خواهد بود، مورچه های دیگر به آنها حمله خواهند کرد. نیش آنها ممکن است مورچه نافرمان را برای ساعتها فلج کند و بعد از این مدت مورچه نافرمان اگر بسیار خوش شانس باشد ، تنها توانایی تولید مثل خود را از دست میدهد. بسیاری از این مورچه ها کشته می شوند و یا به طور دایمی فلج می شوند. اما تفاوت اساسی که بین این مورچه ها و زنبورهای عسل وجود دارد این است که مورچه ها خود انتخاب می کنند که چه کسی نقش ملکه را ایفا کند و اگر مورچه ای که به عنوان ملکه انتخاب می شود توانایی لازم را نداشته باشد، سایر مورچه ها دراقدامی شبیه کودتا او را بر کنار می کنند و مورچه ماده دیگری را جانشین او می کنند.

اما دلیل این رفتار عجیب حشرات چیست؟ تحقیقات نشان می دهد حشرات با این کار بقای نسل خود را تضمین می کنند. این کار آنها باعث می شود ویژگی های ژنتیکی یک نسل به بهترین شکل به نسل بعد منتقل شود. زنبورهای عسل تولید مثل یک زنبور کارگر را به هیچ وجه تحمل نمی کنند؛ چون اگر این اتفاق بیفتد نسل بعد به علت تفاوتهای ژنتیکی با آنها کاملا بیگانه خواهد بود. منبع

لينک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کشف راز خوابیدن مورچه‌ها!؟

کشف راز خوابیدن مورچه‌ها!؟

محققان دانشگاه فلوریدای جنوبی با بررسی رفتارهای مورچه های کارگر و ملکه دریافتند که مورچه های ملکه در طول روز ساعتهای بیشتری را به خواب اختصاص می‌دهند.
اولین مطالعات درباره عادات خواب در مورچه ها نشان می‌دهد در هنگامی‌که ملکه مورچه ها در خوابی طولانی و عمیق است مورچه های کارگر در حال فعالیت بوده و انرژی مورد نیاز خود با استفاده از خوابهای کوتاه و مقطع به دست می‌آورند.
این شیوه و برنامه روزانه خواب در میان مورچگان می‌تواند دلیل طولانی تر بودن عمر مورچه های ملکه را که تا چندین سال ادامه دارد در برابر عمر چند ماهه مورچه های کارگر توضیح دهد. بر اساس این الگوی رفتاری می‌توان مطمئن بود که همیشه تعداد معینی از مورچه های کارگر به منظور نگهبانی و انجام کارهای مرتبط با لانه بیدار هستند.
محققان دانشگاه فلوریدای جنوبی مطالعه بر روی این الگوها را با انتقال لانه مورچه های آتشین به آزمایشگاه آغاز کردند. محققان لانه ای مصنوعی را به همراه سه ملکه، 30 مورچه کارگر و 30 لارو مورچه به وجود آورده و لایه ای شیشه ای را به منظور مطالعه عملکرد مورچه ها بر سطح آشیانه قرار دادند.
نتیجه بررسی ها نشان داد که مورچه های کارگر در فواصل نامنظمی‌به خواب می‌روند اما تعداد خوابهای کوتاهی که در طول روز برای این مورچه ها پیش می‌آید بسیار زیاد است. به صورت میانگین یک مورچه کارگر روزانه 250 بار چرت می‌زنند که هر بار خواب آنها کمتر از یک دقیقه به طول می‌انجامد. این زمان با چهار ساعت و 48 دقیقه خواب روزانه برابری می‌کند. این به آن معنی است که 80 درصد از نیروهای کار در آشیانه در هر زمانی از روز بیدار و فعالند.

این در حالی است که ملکه ها در فواصل تعیین شده ای به خواب رفته و در حقیقت زمان خواب خود را با دیگر ملکه ها هماهنگ می‌کنند. هر ملکه به صورت میانگین 90 بار در طول روز به خواب می‌رود که هر دوره خواب 6 دقیقه به طول می‌انجامد. در واقع ملکه ها روزانه 9 ساعت به خواب می‌روند. مورچه های ملکه معمولا به خوابهای عمیقی فرو می‌روند و در این حالت شاخکهای آنها به کلی جمع می‌شود. محققان با تحت نظر گرفتن حرکات شاخکهای این مورچه ها دریافتند که مورچه‌های ملکه در این حالت خواب نیز می‌بینند.
به گفته دانشمندان طولانی بودن مدت خواب در ملکه ها یکی از نکات کلیدی برای توضیح طولانی تر بودن طول عمر این حشرات کوچک است.
بر اساس گزارش بی بی سی، مورچه های ملکه معمولا 6 سال زندگی می‌کنند و مورچه های کارگر به صورت طبیعی تنها 6 ماه طول عمر دارند.

لينک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کنترل حشرات و جوندگان و بند پایان موذی بعد از وقوع بلاهای طبیعی

کنترل حشرات و جوندگان و بند پایان موذی بعد از وقوع بلاهای طبیعی

نظر به تغییر و دگرگونی در محیط ، امکان تشدید فعالیت تعدادی از جانوران و بند پایان در منطقه وجود دارد که در این خصوص راهکارهایی جهت کنترل ناقلین ارائه میشود:
کنترل پشه ها و مگسها
بعد از حوادث غیر مترقبه و بلاهای طبیعی تعادل محیط بهم خورده و تغییرات محوطه سبب ازدیاد تعداد زیادی از دو بالان مزاحم از جمله پشه ها میشود . شکستگی لوله ها ، راهیابی جریان آبهای زیر زمینی به سطح زمین ، پر شدن گودال ها از آب ، فراهم شدن شرایط مساعد برای زیست و تکثیر پشه ها ، در مدت زمان کوتاه سبب ازدیاد پشه ها خواهد شد . پشه ها علاوه بر انتقال عوامل بیماریزایی مختلف با گزش خود آسایش و آرامش را از انسانها و سایر موجودات سلب مینمایند .

جهت کنترل پشه ها مواردی که در شرایط اضطراری توصیه میشود عبارت است از :
1 – توزیع دور کننده های شیمیایی در اسرع وقت تا باز ماندگان حادثه را از گزش و مزاحمت حشرات و بند پایان محفوظ بدارد .
2 – توزیع پشه بندهای آغشته به حشره کش.
3 – اقدامات محیطی برنامه ریزی و ساماندهی دقیق و انجام فعالیتهایی جهت کاهش و تغییر فاکتورهای محیطی و بحداقل رساندن انتشار ناقلین و تقلیل هر چه بیشتر تماس بین انسان ، ناقل و عامل بیماریزا بشرح زیر:
1-3 - بازرسی محل اسکان و محیط اطراف برای تعیین محل زاد و ولد پشه ها
2-3 - زهکشی ، پر کردن چاله ها ، تسطیح زمین و تغییر وضع آبهای جمع شده ، پوشاندن درب ظروف آب
3-3 - نصب تانکرهای درب دار جهت استفاده مردم و کنترل شیر آب و لوله های مربوطه جهت کاهش چکه آب
4 – انجام عملیات سمپاشی با استفاده از سموم بهداشتی

کنترل مگسـها
مگسها بعد از بلاهای طبیعی در محل به وفور یافت میشوند زیرا شرایط برای تکثیر و زاد و ولد آنها فراهم میباشد . وجود اجساد قربانیان و لاشه حیوانات ، راهیابی فاضلابها به سطوح باز ، تجمع زباله و عدم جمع آوری زباله سبب جلب مگسها می شوند . مگسها بطور مکانیکی توانایی انتقال عوامل بیماریزا را دارند و در جوامع حادثه دیده سالمونلا ، شیگلا ، اشرشیا را به راحتی منتقل میکنند.
جهت کنترل مگسها موارد زیر توجه میشود:

1 – استفاده از پشه بند
2 – پوشاندن ظروف و مواد غذایی با استفاده از کیسه های نایلون
3 – جمع آوری اجساد قربانیان حادثه و دفن آنها
4 – دفن بهداشتی زباله
5 – اختصاص محلهای سر بسته جهت دفع فضولات جامد
6 – ایجاد توالتهای بهداشتی
7 – انجام عملیات سمپاشی با استفاده از سموم بهداشتی و تکرار آنها بعد از 1 هفته
کنترل شپش
شپشها در شرایط غیر مترقبه و اضطراری هنگامی که تعداد زیادی از افراد مجبورند برای مدتی در یک محل غیر بهداشتی زندگی کنند به وفور یافت میشود . شپشها از راه تماس نزدیک انتشار می یابند . شپشها علاوه بر خونخواری مکرر که باعث آزار میشود بیماریهایی نظیر تب راجعه اپیدمیک و تیفوس را نیز منتقل میکنند و در این انتقال فقط شپش بدن نقش دارد . شپش سر با خونخواری ایجاد زخم در روی سر و امکان ورود باکتریها را فراهم آورده و ایجاد زخم میکند .

برای کنترل شپشها در شرایط اضطراری میتوان از راه کارهای زیر استفاده نمود :
1 - تعویض لباسها و ملحفه ها
2 – شستشو و جوشاندن لباسها در آب 60 درجه به مدت 10 تا 20 دقیقه و یا دمای کمتر و مدت شستشوی بیشتر
3 –در صورت دسترسی به آب استحمام ، شستشوی مکرر سر و بدن
4 – استفاده از گرد حشره کشهای بهداشتی مانند پرمترین 5/0 -1% جهت مبارزه با شپش بدن و سر
5 – استفاده از شامپو پرمترین 1% جهت کنترل شپش سر
6 – در صورت نداشتن امکانات عدم استفاده از لباسهای آلوده لااقل برای مدت 10 روز
7 – سمپاشی کمپ یا چادر با استفاده از حشره کشهای بهداشتی
کنترل هیره (مایت ) مولد بیماری گال
یکی دیگر از بیماریهایی که در زمانها و در محلهای خاص بوجود می آید بیماری گال است که توسط یک بند پا (مایت یا هیره ) به نام سارکوپت اسکابیئی ایجاد میشود . با ورود و فعالیت این هیره داخل پوست ، در نواحی مخصوص از بدن خارش شدید ایجاد میشود که علاوه بر خارش، محل خراشها هم راه ورودی برای باکتریهای مختلف میباشد که عفونت ثانویه پیامد آن است . این بیماری در جوامعی مشاهده میشود که تعداد زیادی از افراد مجبورند با هم در یک محل و تحت شرایط خاص زندگی کنند مانند زلزله ، سیل و سایر بلایا .

جهت درمان بیماری گال
1 – مالیدن کرم یا امولسیون 1% گامکسان بر روی بدن ، استفاده از بنزیل بنزوات 10% . داروهایی نظیر میتیگال نیز در صورت در دسترس بودن توصیه میشود . یک بار درمان کافیست ولی اگر به میزان کافی دارو در دسترس باشد 7-2 روز بعد تکرار شود .
2 – جوشاندن ملحفه ها و لباسها (عدم استفاده از ملحفه ها و لباسهای زیر آلوده لااقل برای یک هفته )
3 – سمپاشی کمپ یا چادر با استفاده از حشره کشهای بهداشتی
کلیه افراد اعم از آلوده یا سالم که در یک محل زندگی میکنند بایستی در یک زمان از مواد فوق استفاده نمایند تا بیماری کنترل شود .


لينک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
معرفی کتاب جدید کنه​های گلخانه​ای

معرفی کتاب جدید کنه​های گلخانه​ای

کتاب کنه​های گلخانه​ای (Mites of Greenhouse) تالیف زی کیانگ زانگ و ترجمه دکتر علیرضا صبوری، دکتر فرید فرجی و دکتر آزاده زاهدی گلپایگانی از انتشارات دانشگاه تهران که به شناسایی، زیست​شناسی و کنترل کنه​های فوق میپردازد در هنگام معرفی این کتاب هنوز به دستم نرسیده بود و اطلاعات چندانی از محتویات آن ندارم ولی به نظر میرسد با توجه به مترجمین بسیار آگاه به علم کنه​شناسی و نویسنده متخصص آن کتاب خیلی خوبی باشد. به هر حال برای نویسنده و مترجمین آن آرزوی موفقیت روز افزون دارم.

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کشف روشی جدید برای مقابله با آفات گیاهی

کشف روشی جدید برای مقابله با آفات گیاهی

ک گروه از دانشمند ان بین المللی روش جدیدی ابداع کرده​اند که به محصولات کمک میکند با آفت ها مبارزه کنند.
این دانشمندان طوری مدیریت کرده اند که توان مقاومت در برابر بیماری از یک خانواده گیاهی به خانواده دیگر منتقل شود و به این ترتیب قدرت محافظت گسترده تری در برابر آفات مخرب و احتمالاً پر هزینه ایجاد می شود. این محققان به سرپرستی سیویل زیپ فل در آزمایشگاه سینس بوری دریافته اند که انتقال یک ژن منفرد از یک گیاه وحشی به محصولات آسیب پذیر در برابر بیماری ها، این محصولات را نسبت به عفونت هایی مانند عفونت های باکتریایی یا سایر بیماری ها مقاومت تر می کند. پژوهشگران با انتشار مقاله جدیدی در مجله نیچر بیوتکنولوژی در این باره تاکید کردند: اگر این تغییر را بتوانیم بیشتر در بین گیاهان گسترش دهیم، قادر خواهیم بود که از نابودی انبوهی از محصولات جلوگیری کرده و مانع از صرف بسیاری از هزینه های محیط زیستی، بهداشتی و مالی ناشی از مصرف آفت کش ها شویم. این گروه تحقیقاتی تاکنون روی چندین محصول گیاهی شامل سیب زمینی، موز و سیب درختی مطالعه کرده و به نتایج مطلوبی دست یافته است.

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پشه‌ی مالاریا همچنان قربانی می‌گیرد

پشه‌ی مالاریا همچنان قربانی می‌گیرد

در سال ۲۰۰۱ اعضای سازمان ملل متعهد شدند، شمار مبتلایان به مالاریا و مرگ و میر ناشی از این بیماری را تا پایان سال ۲۰۱۰ به نصف برسانند. ۱۰ سال گذشت، موفقیت ناچیز است، در حالیکه پشه‌ی مالاریا همچنان قربانی می‌گیرد.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از دویچه وله ، تا پایان “دهه‌ی ریشه‌کن کردن مالاریا” زمانی باقی نمانده است در حالیکه در اغلب کشورهای مستعد شیوع مالاریا هدفی که ۱۰ سال پیش بنا نهاده شد به دست نیامده است.

یکی از راه‌های مبارزه با مالاریا توسط سازمان بهداشت جهانی توزیع پشه‌بندهای ضد این بیماری بود. پشه‌بند اگر چه ارزان است اما راهی بسیار مؤثر در مبارزه با پشه‌های ناقل مالاریا محسوب می‌شود.
آوا ماری کول ـ سک، از اعضای برنامه‌ی “مبارزه با مالاریا”ی سازمان بهداشت جهانی، می‌گوید: «پشه‌بندهای ضد مالاریا را مخصوص این هدف طراحی کرده‌اند. عمر مفید این پشه‌بندها ۳ تا ۵ سال است. با استفاده از آنها می‌توان تا ۲۵ درصد از مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال و بیش از ۵۰ درصد از موارد شدید مالاریا جلوگیری کرد. برای مثال در اتیوپی برای بیش از ۲ سال ۲۰ میلیون پشه‌بند توزیع شد. نتیجه این بود که مالاریا به میزانی چشمگیر، یعنی تا بیش از ۵۰ درصد، کاهش یافت».
طبق برنامه‌ی “دهه‌ی ریشه‌کن کردن مالاریا”، قرار شد به بیش از ۸۰ درصد مردم مناطق مستعد شیوع مالاریا پشه‌بند و در صورت لزوم دارو ارائه شود. سازمان بهداشت جهانی و اعضای آن تا سال ۲۰۰۸ حدود ۱۴۰ میلیون پشه‌بند تنها به آفریقا ارسال کردند.
در جمهوری گینه‌ی استوایی، واقع در غرب آفریقا، یا در جزیره ‌زانزیبار بیش از نیمی از ساکنین پشه‌بند دریافت کردند. بررسی‌ها نشانگر آن است که در این مناطق شیوع مالاریا کاهش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرد.
اما بررسی وضعیت مجموع کشورهای مالاریا خیز نشان می‌دهد که برنامه‌ی ضد مالاریای سازمان بهداشت جهانی موفقیت چندانی در پی نداشته است. هنوز هم در ۱۰۸ کشور از کشورهای جهان خطر ابتلا به مالاریا وجود دارد. به‌خصوص در آفریقا این وضعیت وخیم‌تر است و تنها در ۹ کشور از کشورهای این قاره شمار مبتلایان به این بیماری یا مرگ و میر ناشی از آن کاهش یافته است.
علل دشواری مبارزه با مالاریا در آفریقا
چرا مبارزه با مالاریا در آفریقا دشوارتر از قاره‌های دیگر است؟ پاسخ را می‌توان در علل مختلف یافت. نخست اینکه مردم این قاره آگاهی کمی نسبت به این بیماری و راه‌های مبارزه با آن دارند. آنها حتی به کاربرد صحیح پشه‌بندها و اهمیت آن آگاهی ندارند.
آوا ماری کول ـ سک از سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: «می‌گویند بعضی‌ها از پشه‌بندها برای ماهی‌گیری استفاده کرده‌اند. این خبر مربوط به چند سال پیش در مناطقی است که ساکنان آن نمی‌دانستند، پشه‌بند چیست. آنها به استفاده از پشه‌بند عادت نداشتند. ما نه تنها باید پشه‌بند را توزیع می‌کردیم بلکه باید در سطح منطقه‌ای استراتژی را در پیش می‌گرفتیم که روی عادت‌های مردم تأثیر بگذارد و گفت‌وگو و تبادل اطلاعات با آنها را امکان‌پذیر کند».
علت دوم عدم دسترسی به داروهای مورد نیاز است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که توزیع دارو میان بیماران در برخی مناطق نتایج رضایت‌بخشی در بر نداشته است. توزیع داروی ضد مالاریا در حال حاضر نسبت به سال ۲۰۰۶ بهبود یافته اما بخش عظیمی از مردم مناطق آلوده هنوز هم مانند گذشته تحت شرایط دشواری به داروهای مورد نیاز خود دسترسی پیدا می‌کنند.
در ۱۱ کشور از ۱۳ کشور آفریقایی کمتر از ۱۵ درصد از کودکان بیمار زیر ۵ سال به داروی ضد مالاریا دسترسی پیدا کرده‌اند. در حالی که هدف سازمان بهداشت جهانی تأمین دارویی ۸۰ درصد از این کودکان بود.
علت دیگر این است که در آفریقا سیستم‌های مؤثر بهداشت و درمان وجود ندارد. بسیاری از کشورها پول کافی برای بیمارستان، پزشک و دارو ندارند. برای نمونه در جنوب سودان برای هر ۱۰۰ هزار نفر یک پزشک وجود دارد و در شرق کنگو کمبود شدید راه و جاده باعث می‌شود که انتقال داروی مالاریا به کلینیک‌ها با دشواری‌های زیادی روبرو گردد.
به همین دلیل برخی از سازمان‌های غیر دولتی خواستار در پی گرفتن یک استراتژی جدید شده‌اند. آنها می‌گویند، ‌باید از مردم مناطق آلوده برای مبارزه با مالاریا کمک گرفت. به عقیده‌ی آنها، می‌توان از مردم برای خشکاندن باتلاق‌ها و آب‌گیرها یا دور انداختن ظروف ساخته شده از مواد مصنوعی استفاده کرد،‌چرا که این مکان‌ها بهترین اماکن برای تخم‌گذاری و رشد و نمو پشه‌ی ناقل مالاریا هستند.
پول‌، بزرگ‌ترین مشکل مبارزه با مالاریا
با این همه پول همچنان بزرگ‌ترین مشکل مبارزه با مالاریا است. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید، هزینه‌ی ریشه‌کن کردن مالاریا در سال بالغ بر ۵ میلیارد دلار می‌شود. در حالی که در ده سال گذشته این سازمان در مجموع ۲ میلیارد و هفتصد میلیون دلار دریافت کرده است. بسیاری از کشورها به تعهدهای خود برای پرداخت این پول عمل نکرده‌اند، به‌خصوص کشورهای ثروتمند. علت هم روشن است،‌ مالاریا در این کشورها مشکل محسوب نمی‌شود.

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
Bacillus thuringiensis حشره کشی میکروبی ،سازگار با محیط زیست

Bacillus thuringiensis حشره کشی میکروبی ،سازگار با محیط زیست

[FONT=&quot]استفاده از حشره کش های شیمیایی و مشکلاتی نظیر مقاومت آفات و افزایش آگاهی جوامع بشری نسبت به اثرات سوء زیست محیطی آنها باعث شده است که مصرف بسیاری از این ترکیبات منسوخ و یا محدود شود و در حال حاضر برای کنترل آفات استفاده از عوامل بیولوژیکی از جمله عوامل بیماری زای حشرات بیشتر مد نظر می باشد . پاتوزن های حشرات شامل باکتری ها،ویروس ها،قارچ ها و پروتوزوآ می باشد.توده های طبیعی این عوامل نقش مهمی در مرگ و میر بعضی از گونه ها دارند. علاوه بر آن بعضی از پاتوژنها به عنوان حشره کش به فروش می رسند. از میان عوامل بیماری زا، باکتری ها بیشتر از همه مورد استفاده تجاری قرار گرفته اند.در حال حاضر 4 گونه از باکتری های اسپور زا از جنس باسیلوس برای مبارزه با آفات به کار می روند. باسیلوس تورجینسیس (با داشتن سه رقم مختلف، برای لارو پروانه، لارو مگسها و سوسکهای کریزوملید) باسیلوس پاپیلیه (برای کرم سفید ریشه) باسیلوس لنتی موربوس و باسیلوس اسفریکوس (برای مبارزه با دوبالان کولیسید)مورد استفاده قرار دارند . بیشترین توجه روی [FONT=&quot]Bacillus thuringiensis[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]متمرکز بوده و تا کنون حدود 30 زیر گونه و 700 نژاد از آن سواسازی شده است. موارد تهیه شده معمولا محتوی باسیل نده و همچنین پروتئین های سمی آن می باشد ولی بعضی از تولیدات فقط محتوی پروتئین سمی باسیل بوده که در آزمایشگاه از آن گرفته شده است.پروتئین سمی این باسیل اولین بار در آسیا به منظور احتراز از آلوده شدن کرم ابریشم در ژاپن به کار رفت. [/FONT]
[FONT=&quot]کشف [/FONT][FONT=&quot]B.t[/FONT][FONT=&quot] در اوایل قرن بیستم صورت گرفت ولی استفاده از آن به عنوان حشره کش به کندی پیشرفت نمود.این باکتری، میله ای شکل،هوازی و تولید کننده اسپور است که اولین بار توسط ایشیواتا در سال 1902 از لارو کرم ابریشم جدا شد. باکتری [/FONT][FONT=&quot]B.t[/FONT][FONT=&quot] با تولید نوعی پروتئین سمی اثر حشره کشی شدید روی لارو برخی از حشرات به ویژه بالپولکداران دارد.این خاصیت پاتوژنی آن از وجود پروتئین های کریستالی شکل است که موقع لیز شدن باکتری، کریستال ها به اسپور چسبیده و در محیط آزاد می شود. این کرستال ها بر روی لارو گونه های لیپیدوپترا،کلئوپترا و دیپترا تولید مسمومیت می کند. آنزیم های روده ی این لاروها، دلتا اندوتوکسین (پروتئین های کریستالی )تولید شده (در مرحله مرگ باکتری) را فعال کرده و به این ترتیب دیواره روده سوراخ شده و حشره پس از مدتی می میرد. باکتری ها از نظر تجاری عوامل با صرفه تری نسبت به ویروس ها محسوب می شوند، زیرا تکثیر آنها در محیط های تخمیر مقدور بوده و مانند ویروس ها نیاز به تولید حشرات به عنوان محیط تکثیر زنده ندارند. ولی فرمولاسیون های آن در طبیعت پایداری کمی دارند و این سبب می شود تا مصرف آنها محدود گردد .از میان عوامل طبیعی پرتوهای فرابنفش نور خورشید مهمترین عامل کاهش دهنده اثر فرآورد ه های [/FONT][FONT=&quot]B.t[/FONT][FONT=&quot] می باشد. پژوهشگران تلاش کرد ه اند تا با کپسوله نمودن این باکتری اثرات منفی پرتوهای نور خورشید را کاهش و در این راستا با تولید فرمولاسیون های کپسوله شده باکتری حاوی مواد همراه توانسته اند اسپورها و کریستال های آنرا از اثرات سوء تابش خورشید تا حدودی حفظ نمایند. ساختار میکروسکوپی [/FONT][FONT=&quot]Bacillus thuringiensis [/FONT][FONT=&quot]( A[/FONT][FONT=&quot]-[/FONT][FONT=&quot] اسپور [/FONT][FONT=&quot]B[/FONT][FONT=&quot]- [/FONT][FONT=&quot]کریستال پروتئین)[/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot] منابع: • [/FONT]
[FONT=&quot]وان دریش، تامس بلوز؛ ترجمه محمدرضا موسوی- مبارزه بیولوژیکی- جهاد دانشگاهی مشهد 1379- صفحات 38 - 39. •[/FONT]
[FONT=&quot] رسول زارعی ١، نورالدین شایسته ٢ و علی اصغر پورمیرزا ٣ - تولید کپسولهای نشاسته دار باکتری [/FONT][FONT=&quot]Bacillus thuringiensis Berliner[/FONT][FONT=&quot] حاوی مواد همراه مختلف و بررسی کارآیی آنها - مجله علوم کشاورزی ایران - جلد ٣۴ - شماره ۴ - سال ١٣٨٢ - صفحات (٨۵۵-٨۶٢) • [/FONT]
[FONT=&quot]سیامک نایبی-روش انتخابی برای جدا نمودن [/FONT][FONT=&quot]Bacillus thuringiensis[/FONT][FONT=&quot] از خاک و اثر توکسین تولیدی آن بر روی [/FONT][FONT=&quot]Musca Domestica[/FONT][FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]- فصلنامه علوم زیستی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، سال اول- شماره سوم- تابستان 1388- صفحات 53 – 61 . [/FONT]
[FONT=&quot]پزشکان گیاهان[/FONT]
[/FONT]

لينک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
معرفی سوسک Geotrupes stercorarius

معرفی سوسک Geotrupes stercorarius

Kingdom:​
Phylum:​
Class:​
Order:​
Family:​
Genus:​
Species:​
G. stercorarius
The beetle is up to 2.5 cm (1 in) long. The whole beetle is weakly lustrous and darkly colored, sometimes with a bluish sheen. The body shape is very compact and arched toward the top. On each elytron seven long rows of points are just visible. The head is clearly forward, and similar to a shovel in shape. The antennae are short and thicken into fans at the ends. On each leg there are numerous spikes.
The beetle is widely distributed in Europe. However, the population of the species is clearly falling.
The beetle is coprophagous, feeding on the droppings of herbivorous animals, and thus is found wherever cattle are kept. In the evenings, one can observe them closely circle around the animals on the ground. They create a chirping sound with their hind legs. In the spring, a male and female dig a passage in the earth under a heap of dung, which can be up to 50 cm (20 in) in length. From this the female digs side passages. Into each of these a piece of dung is brought, and an egg is laid. Afterwards, the chamber is closed off with more dung. The larvae which hatch from the eggs feed on the dung for a year, and then pupate. The adult beetles emerge from the pupae.
سوسکی است با حدود ۲.۵ سانتی متر طول.با رنگ درخشان کمرنگ و تیره رنگ و گاهی اوقات با رنگ آبی براق.شکل بدن بسیار کم حجم و قوسی به سمت بالا است.در هر قاب بال حشره 7 ردیف طولانی از نقاط قابل مشاهده است.سر به روشنی رو به جلو ، و شبیه به بیل در شکل قابل مشاهده است. آنتن کوتاه و کلفت شده تا به پایان می رسد.دارای خوشه های در هر پا هستند.

سوسک به طور گسترده در اروپا توزیع شده است. با این حال ، جمعیت این گونه به طور واضح در حال انقراض است.
منبع: علم گیاه پزشکی
لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
بوی برخی از حشرات عمر را طولانی‌تر می‌کند !

بوی برخی از حشرات عمر را طولانی‌تر می‌کند !

محققان در یک پژوهش جدید دریافته‌اند که استشمام بوی دی اکسید کربن روی روند پیری تاثیرگذار است.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد: بوهای خاصی که بیان کننده غذاها هستند، می‌توانند روی تغییر طول عمر یک جانور و تکثیر فیزیولوژیک آن از طریق فعال سازی تعداد اندکی از نورونهای حسی فوق‌العاده ویژه، تغییراتی را اعمال کنند. برای مثال تحقیقات مشخص کرد اگر توانایی بوئیدن یا چشیدن برخی از بوها از مگس‌ها و کرم‌ها گرفته شود به میزان قابل توجهی عمر آنها طولانی‌تر می‌شود.
اما بوهای خاص و گیرنده‌های حسی که این تاثیر روی فرآیند پیری را کنترل می‌کنند، هنوز ناشناخته هستند.
محققان دانشگاه میشیگان با همکاری یکدیگر و با استفاده از ژنتیک‌های مولکولی در ترکیب با تغییرات رفتاری و محیط زیستی موفق شدند، دریابند که بوی دی اکسید کربن اولین بویی است که به خوبی تاثیر آن در تغییر فیزیولوژی و تاثیر آن بر روی فرآیند پیری شناسایی شده است.
در پژوهش روی مگس‌ها معلوم شد؛ بوی دی اکسید کربن طول عمر آنها را افزایش می‌دهد. همچنین به استرس مقاوم‌تر می‌شوند و چربی بدن این حشرات نیز افزایش پیدا می‌کند.
این محققان در آینده تلاش خواهند کرد تا به بررسی تاثیر این بو و بوهای دیگر روی طول عمر انسان بپردازند.


لينک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
قدم های محکم حشرات

قدم های محکم حشرات

بنا به نظرات دانشمندان، حشراتی که روی سقف راه می روند، رد پاهای چسبناک از خود به جا می گذارند.

راه رفتن به حالت وارونه نیاز به نیروی چسبندگی همگن و ابزار مخصوصی به منظور مقابله با نیروی جاذبه دارد. پهنای بخش انتهایی پاهای حشرات معمولا به اندازه ای است که فضای لازم برای چسبیدن به سقف را برای آنها مهیا کند.
لایه چسبنده موجود در انتهای پای حشرات که با موهای بسیار نازک و ریز پوشیده شده، پولیویلی (pulvilli) نامیده می شود. نوک این موها شبیه به کاردک و پهن تر از بقیه قسمت ها و به همین دلیل شرایط لازم بهتری برای راه رفتن وارونه را فراهم می کنند.

پیش از این دانشمندان اعلام کرده بودند که انحنای این موها باعث چسبیدن بهتر حشرات به سقف می شود. در واقع آنها عقیده داشتند که این موها یک ماده قندی چرب و چسبنده ترشح می کنند.

مقاومت در برابر چسبندگی
یک تیم تحقیقاتی از انستیتوی مکس پلانک در کشور آلمان (Max Planck)، اخیرآ بر روی بیش از سیصد نوع حشره ای که روی سقف راه می روند، مطالعاتی انجام داده است. نتایج بدست آمده نشان داد که کلیه این حشرات از خود رد پاهای چسبناک باقی می گذارند.

استانیسلاو گورب (Stanislav Gorb)، سرپرست تیم تحقیقاتی فوق در این باره می گوید :

"حدس ما این است که این حشرات ماده ای از خود تراوش می کنند، اما هنوز در این مورد به اطمینان صد در صد نرسیده ایم."

گورب نتیجه تحقیقات تیمش را در کنفرانس سالیانه انجمن آزمایش های زیست شناسی که در ماه آوریل برگزار شد، به اطلاع عموم رساند :

- درست است که حشرات برای راه رفتن روی سقف نیاز به پاهایی چسبناک دارند، اما این چسبندگی نباید به حدی باشد که حشره گیر کرده و نتواند به حرکت خود ادامه دهد. به همین دلیل پاهای حشرات دارای ناخن هایی است که به جدا کردن پاهای چسبناک از دیوار یا سقف کمک می کنند.

- حشرات برای جلوگیری از چسبیدن به سقف روش های متفاوتی از قبیل چرخیدن، فشار دادن و جدا کردن پاهایشان به کار می برند.

ترکیب منحنی وار نوک موها با مایع روغنی، به حشره کمک می کند تا در حالت وارونه نیز بتواند در جهت صحییح قدم بردارد.

ربات ها در تعقیب حشرات !
ربات ها نیز به زودی به دنبال رد پای حشرات، از دیوار بالا خواهند رفت.

تیم تحقیقاتی گورب، به منظور طراحی ربات هایی که قادر به تقلید از رد پای حشرات باشند، گروهی از متخصصان ربات را به همکاری گرفتند.

دانشمندان در فسمت انتهایی پای هر یک از ربات ها، برای شبیه سازی پاهای حشرات، یک ماده مصنوعی چسبناک و خزدار وصل نمودند. این ربات ها طوری طراحی شده بودند که مانند یک حشره واقعی قادر به جدا کردن پاهایشان از دیوار شیشه ای تعبیه شده به همین منظور نیز بودند.

یکی از مهندسان مکانیک عضو گروه در این باره می گوید : "این اولین باری است که یک ربات با تقلید از یک حیوان، از سطح شیشه ای بالا می رود. منبع


لينک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ژن مقاومت حشرات در برابر حشره کش ها کشف شد

ژن مقاومت حشرات در برابر حشره کش ها کشف شد

محققان فرانسوى مى گویند که جهشى را در رمز ژنتیکى برخى پشه ها یافته اند که مسئول ایجاد مقاومت آنها در برابر برخى حشره کشهاست و این یافته مى تواند در توسعه حشره کشهاى جدید و یا تغییر حشره کشهاى فعلى براى مبارزه بهتر علیه حشرات ناقل بیماریها یى چون مالاریا و ویروس نیل غربى کمک کند.
خلاصه این مقاله در شماره 8 مى مجله Nature منتتشر شده است.اما برخى معتقدند که درباره اهمیت این کشف اغراق شده است چرا که شامل دو گروه عمده از حشره کشهایى که در حال حاضر علیه پشه ها استفاده مى شوند یعنى ارگانوکلره ها (مثلا د.د.ت) و پیرتروئیدها pyrethroids نمى گردد.
مقاومت در برابر حشره کشها در بیش از ۲۵ سال پیش در آفریقا، آمریکا و اروپا پدید آمده است.
در پشه هاى طبیعی، آنزیمى موسوم به استیل کولین ترانسفراز به سلولهاى عصبى اجازه شارژ شدن دوباره و در نتیجه آمادگى براى ارسال سیگنال عصبى را مى دهد اما حشره کشها در فعالیت این آنزیم دخالت کرده بگونه اى که سرانجام در اثر تحریک زیاد مى میرد.
این جهش در ژنى موسوم به arc-1 که استیل کولین ترانسفراز را کد مى کند رخ مى دهد و در نتیجه حشره را قادر مى سازد از برابر اثرات دو خانواده از حشره کشها یعنى ارگانو فسفره ها organophosphorates insecticides و کارباماتها carbamates insecticides بگریزد.
Mylene Weill استاد بیولوژى ملکولى دردانشگاه مون پلیه فرانسه و نویسنده ان مقاله مى گوید :در حالت طبیعى حشره کش به آنزیم متصل مى شود و آنرا غیر فعال مى سازد. اما این جهش مانع از اتصال مى گردد.
محققان مذکور این جهش اختصاصى ace-1 را در ۱۰ گونه بسیار مقاوم کولکس پیپنس Culex pipiensاز آفریقا، منطقه کارائیب و اروپا و نیز در گونه مقاوم آنوفل گامبیه Anopheles gambiae یافته اند.گونه اول ناقل ویروس نیل غربى و گونه دوم ناقل اصلى مالاریا در آفریقاست.
منبع خبر
خبر دیگر اینکه محققان دولت آمریکا در اول ماه مى اعلام کرده اند که آفت کشها با سرطان پروستات کشاورزان ارتباط دارد……..منبع این خبر Medline plus است که یک سایت تکمیلى براى مدلاین است و بنوعى خدمات مدلاین را بویژه از بعد خبرى کامل مى کند و بسیار جالب و مفید است. منبع

لينک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
یونجه تراریخته مقاوم به آفت سرخرطومی در کشور تولید شد

یونجه تراریخته مقاوم به آفت سرخرطومی در کشور تولید شد

محققان پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی موفق به تولید یونجه تراریخته مقاوم به آفت «سرخرطومی» شدند. دکتر مسعود توحیدفر عضو هیات علمی پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و مجری طرح با اعلام این مطلب به خبرنگار ایسنا، گفت: «سرخرطومی» Hypera Postica آفتی است که هر ساله موجب از بین رفتن نسل اول «یونجه» در کشور شده و اکثر کشاورزا ن را از کاشت این بذر منصرف می کند، اما در حال حاضر با تولید گونه مقاوم این گیاه از طریق مهندسی ژنتیک این مشکلات حل می شود. وی افزود: با انتقال ژن Cry 3A»« از باکتری« باسیلوس» به یونجه،
مقاوم سازی این گیاه را در مقابل آفت سرخرطومی انجام داده و گیاهانی تولید می کنیم که علاوه بر افزایش عملکرد بدون استفاده از هیچ گونه سمی که باعث آلودگی محیط زیست شود، بتوانیم آن را مقاوم کنیم.

لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
نجات زمین در دست حشره خوارهای موذی

نجات زمین در دست حشره خوارهای موذی

خفــاش هـا، پــرندگــان و سوسمارها می توانند نقش مهمی در مبارزه با تغییرات آب و هوای زمین بازی کنند.
آنها می توانند این کار را با حفاظت از گیاهان در مقابل حشراتی که شاخ و برگشان را به غارت می برند، انجام دهند. کاری که هم اینک هم انجام می دهند، اما موضوع این است که برخی از آنها موذی تلقی می شوند و بشر به قتل آنها کمر می بندد. درحالی که نتیجه یک مطالعه جدید حاکی از این است که محافظت از این جانوران وسیله ای با فناوری پائین برای مبارزه با تغییرات آب وهوایی زمین است.
دانیل گارنر، بوم شناس دانشگاه مریلند می گوید: «درحال حاضر هم فراوانی و تنوع پرندگان، خفاش ها و سوسمارها که شکارچیان اصلی حشرات هستند اثرات مثبتی بر رشد گیاهان به جا می گذارد چراکه اگر شما گیاهان را نداشته باشید موجودات زنده ای هم ندارید که کربن را به دام بیندازند.»
در این شرایط کمکی که پرندگان، خفاش ها و سوسمارها به گیاهان و زمین می کنند این است که جمعیت حشرات مضر را کاهش می دهند و به رشد گیاهان هم کمک می کنند. از آن جایی که این جانوران هم حشرات گیاهخوار و هم حشرات حشره خوار را در شمار مساوی می خورند، تا به حال گمان بر این بود که اثر خاصی ندارند چراکه موقعی که این جانوران حشرات گیاهخوار را می خورند، جمعیت این حشرات مضر کاهش می یابد و وقتی که این جانوران حشرات حشره خوار را می خورند شکارچیان کمتری باقی می مانند تا گیاهخواران را بخورند.
اما تحقیق جدید نشان داده است که خوردن حشرات گیاه خوار اثر مثبتی هم بر رشد گیاهان به جا می گذارد.
تیم گارنر نتایج 113 مطالعه درباره عواقب حذف پرندگان، خفاش ها و سوسمارها از زیستگاه هایشان در چهار قاره و تاثیر حذف این جانوران بر سطح جمعیت حشرات و بر رشد گیاهان را تحلیل کردند.
با وجود اثرات مهمی که این جانوران بر آینده زمین دارند، شرایطی مثل از دست دادن زیستگاه و خود تغییرات آب و هوایی روی آینده این گونه های حشره خوار اثر گذاشته است. ضمن این که بعضی از انسان ها فکر می کنند این جانوران موذی هستند و در نتیجه آنها را می کشند.
در حالی که حضور این آفریده ها نقش مهمی در حفاظت از اکوسیستم دارد. البته محققان تاکید می کنند که مطالعات جامع تر و بزرگ تری نیاز است تا سازوکار دقیق حمایتی این جانوران از گیاهان و اکوسیستم مشخص شود.
منبع:روزنامه ایران > شماره 4475 23/1/89 > صفحه 5 (دانش)

لينک دائم


 

"Amir masoud"

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
شيوع بيماري زنگ زرد گندم

شيوع بيماري زنگ زرد گندم

مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي مازندران با هشدار به گندمکاران مازندراني درباره توجه به شيوع بيماري زنگ زرد گندم گفت: کشاورزان با ايجاد زه کشي و خروج آب اضافي مزرعه، همچنين مصرف سموم کشاورزي مناسب و مراقبت و بازديد از مزارع در مرحله داشت مبارزه با اين بيماري را جدي بگيرند.
به گزارش ايلنا به نقل از روابط عمومي سازمان جهاد کشاورزي مازندران، مرتضي وليپور افزود: ظهور جوش يا تاول هاي کوچک بر روي برگ گندم از علائم بيماري زنگ زرد است و با توجه به شرايط آب و هوائي مازندران اين بيماري در مناطق دشت و کوهپايه اي کشت گندم بيشتر ديده مي شود.
وي تصريح کرد: بيماري زنگ زرد در ارقام حساس مانند تجن و رسول بيشتر ديده مي شود.
او مصرف بيش از اندازه کودهاي ازته را از دلايل گسترش اين بيماري برشمرد و به کشاورزان توصيه کرد در صورت مشاهده هرگونه تغيير رنگ يا ظهور علائم بيماري در بوته هاي گندم با ارائه نمونه کارشناسان مراکز خدمات در دهستان ها و کلينيک هاي گياه پزشکي با کارشناسان حفظ نباتات ارتباط و هماهنگي بيشتر داشته باشند.
وي افزود: استفاده از قارچ کش، استفاده از روغن هاي سيتوگيت به منظور افزايش کارآيي قارچ کش، استفاده از سمپاش مناسب و انجام سمپاشي يکنواخت، استفاده از ماسک، عينک، لباس مناسب و مصرف نکردن مواد غذايي، آشاميدن و دخانيات از ديگر توصيه هاي فني است. انجام سمپاشي در هواي آرام و بدون باد و پس از ريزش شبنم بوته ها نيز در مبارزه با زنگ زرد گندم تاکيد شده است.

منبع : مردم سالاری
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شماره جدید مجله

شماره جدید مجله

فصلنامه علوم کشاورزی و منابع طبیعی
فصلنامه علوم کشاورزی و منابع طبیعی دارای رتبه علمی - پژوهشی به زبان فارسی، انگلیسی
سال شانزدهم، شماره 3 (پیاپی 71)، 1388
320 صفحه

پارامترهای دموگرافیک شته جالیز Aphis gossypii Glover (Hom.: Aphididae) روی خیار در شرایط آزمایشگاهی
مهدی ملاشاهی ، ابوالفضل طهماسبی ص 236
چکیده:برای تعیین پارامترهای دموگرافیکی شته جالیز، 20 عدد شته ماده بکرزا روی برگ خیار در یک قفس برگی به قطر 60 و ارتفاع 10 میلی‏متر و در داخل اتاقک رشد در دمای 2±26 درجه‏ سانتی‏گراد، دوره‏ی نوری 16:8 ساعت (تاریکی: روشنایی) و رطوبت نسبی 5±65 درصد پرورش داده شدند. مقدار امید زندگی در ابتدای ظهور حشرات کامل برابر با 8/12 روز (بیشترین مقدار) و در سن بیست و یک برابر با 1 روز (کمترین مقدار) بود. نرخ ذاتی افزایش جمعیت، 471/0 شته‏ ماده به ازای هر فرد ماده در روز و نرخ خالص تولیدمثل، 256/49 شته ماده به ازای هر فرد ماده در هر نسل بود. میانگین طول مدت هر نسل، 27/8 روز و مدت زمان لازم برای دو برابر شدن جمعیت، 47/1 روز محاسبه شد. جمعیت شته می‏تواند در مدت یک هفته، 03/27 برابر افزایش یابد. میانگین طول عمر حشرات کامل 09/1±8/13روز، میانگین تعداد نتاج تولید شده توسط هر ماده 32/2±05/49 عدد و میانگین تعداد نتاج ماده به ازای هر ماده در هر روز، 59/0±22/3 عدد بود.

معرفی و کلید شناسایی هشت گونه از کنه های خانواده Macrochelidae (Acari: Mesostigmata) در استان گیلان
جلیل حاجی زاده ، فرید فرجی ، مهیار رفعتی فرد ص 245
چکیده: کنه های خانواده Macrochelidae جانوران شکارگری هستند که در زیستگاه های مختلف خاکی زندگی کرده و می توانند از اهمیت اکولوژیکی زیادی برخوردار باشند. طی سال های 1387-1386 به منظور تعیین فون کنه های این خانواده از زیستگاه های مختلف خاکی دراستان گیلان نمونه برداری هایی به عمل آمد. همچنین کلیدی برای شناسایی کنه های خانواده Macrochelidae استان گیلان ارایه شده است. در مجموع هشت گونه از کنه های این خانواده از دو جنس متفاوت جمع آوری و شناسایی شدند. از این تعداد، دو گونه برای اولین بار از ایران و هفت گونه برای اولین بار از استان گیلان گزارش می شوند که به ترتیب با دو و یک ستاره مشخص شده اند. این گونه ها شامل Holostaspella bifoliate*، Macrocheles recki**، M. merdiarus، M. peniculatus**، M. muscaedomesticae*، M. peniciliger*، M. robustulus* و M. glaber* می باشند.

بررسی اثر پرتو گاما روی حشرات کامل سوسک شپشه قرمز آرد (Herbest. Tribolium castaneum) و اسیدهای آمینه ضروری آرد گندم در شرایط آزمایشگاهی
شهره خاقانی، حسین اللهیاری، حمیدرضا ذوالفقاریه، شهاب خاقانی، شیرین میرمحمدی، آزیتا علاسوند زراسوند ص 254
چکیده:آفات انباری و به ویژه شپشه های آرد یکی از مهم ترین عوامل تخریب کننده کمیت و کیفیت آردهای انباری هستند. در این پژوهش با هدف بررسی کارایی راه کاری غیرشیمیایی برای مهار سوسک Tribolium castaneum، اثر دزهای مختلف پرتو گاما روی مرحله حشره کامل مسن و جوان این سوسک مورد بررسی قرار گرفت. حشرات مورد آزمایش در شرایط کنترل شده (حرارت 1±27 درجه سانتی گراد و رطوبت نسبی 10±65 درصد و دوره نوری 8:16) پرورش داده و نمونه های پرتوتابی شده نیز در همین شرایط قرار گرفتند. براساس آزمایش های مقدماتی، دامنه دز آزمایشی برای مراحل رشدی حشرات کامل مسن و جوان تعیین گردید. حشرات کامل مسن و جوان در معرض دزهای مورد نظر قرار گرفتند و میزان مرگ آنها پس از یک روز مشاهده و ثبت گردید. تجزیه پروبیت داده ها نشان داد که دز لازم برای کشته شدن 50 درصد از جمعیت این مراحل به ترتیب 64/1671 و 30/1495 گری می باشد. به عبارت دیگر، تابش 64/1671 گری از پرتو گاما قادر است تا 50 درصد از جمعیت حشرات مسن و جوان را در طول 3 روز از بین ببرد. برای بررسی اثر پرتوتابی بر کیفیت آرد، میزان اسید آمینه های ضروری موجود در آرد پیش و پس از پرتودهی مورد تجزیه شیمیایی قرار گرفت. تجزیه داده های به دست آمده نشان داد پرتودهی هیچ اثر منفی بر میزان اسیدهای آمینه موجود در آرد در دزهای آزمایش شده (1200 و 2400 گری) نداشت و تنها سبب افزایش معنی دار مقدار اسید آمینه فنیل آلانین گردید. منبع


لينک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
روشهای مبارزه و کنترل مگس خانگی (Musca domestica)

روشهای مبارزه و کنترل مگس خانگی (Musca domestica)

مگس خانگی (Musca domestica) معمولاً در اماکن انسانی دیده میشود و به آنها مگس کثیف نیز گفته می شود . قدرت پرواز این حشره تا حدود 20 کیلو متر است .
تاکنون بیش از 40 الی 50 هزار نوع مگس شناسائی شده است
بعنوان ناقل مکانیکی باکتری ها / ویروسها / تخم کرمها / و تک یاخته می باشد .
مگس از منابع انسانی و حیوانی مانند خلط / ترشحات بینی / زخم / چرک / مدفوع و ..تغذیه می کند .
براحتی عوامل پاتوژن را با خود حمل می کند
باسیلهای تیفوئید (حصبه) پاراتیفوئید (شبه حصبه). عوامل اسهالهای باسیلی و آمیبی /ویبریوکلرا (وبا) و ...
این مگس انسان را نمی گزد اما به علت انتقال عوامل بیماری زا توسط دست و پا و بدن خود از مدفوع یا حیوانات مرده به مواد غذایی یا اماکن تهیه مواد غذایی از نظر بهداشتی دارای اهمیت زیاد است
انتقال عوامل پاتوژن را از سه راه انجام می دهد .
1- ضمائم دهانی / پاها بخصوص موهای ئلقع شده در انتهای پاها و قسمتهای خارجی بدن
2-مدفوع مگس حامل عوامل پاتوژن بلعیده شده بوسیله مگس است (در زمان نشستن بر روی مواد غذای مدفوع می نماید )
3- انتقال عوامل بیماریزا از راه استفراغ موادی که انجام می دهد .
بهسازی محیط
دفع مواد آلی در حال فساد نظیر فضولات و اجساد در عمق پایین زمین و بصورت بهداشتی
استفاده از سموم شیمیایی برای مبارزه با لارو و بالغ آنها
نصب توری روی پنجره ها ، درب ها و سوراخهای تهویه
بکار بردن پشه بند روی تختخواب و گهواره بچه
کشتن مگس ها توسط مگس کش دستی یا کاغذهای چسبنده
تمیز نگهداشتن توالت و پوشیدن آن بعد از استفاده
نگهداری زباله در زباله دان درب دار
پوشانیدن مواد غذایی یا نگهداری آنها در ظروف سر بسته
تمیز نگهداشتن مراکز تهیه ، توزیع و فروش مواد غذایی احداث توالتهای بهداشتی به منظور
پرهیز از استفاده از فضای آزاد بدین منظور
جمع آوری مرتب زباله و دفع بهداشتی آن
دفع بهداشتی و از بین بردن لجن و فاضلاب
نویسنده: دکتر مهرداد حلوائی؛ متخصص فیزیولوژی جانوری وفلوشیپ کنترل آفات شهری و صنعتی از دانشگاه تسینگ هوآی چینش


لينک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
چگونه با پشه مبارزه کنیم

چگونه با پشه مبارزه کنیم

اولین قدم برای مبارزه با پشه این است که از ورود پشه به داخل اماکن جلوگیری به عمل آوریم. پشه ها نقاطی را دوست دارند که هوای آن ساکن و بی حرکت باشد. بنابراین برای فراهم نشدن چنین شرایطی در منزل بایستی پنجره هایی را که روبروی هم قرار دارند باز بگذاریم تا هوا بخوبی در داخل خانه جریان پیدا کند .
از جمع شدن آب راکد در خانه جلوگیری به عمل آورید . به عنوان مثال ظرف آب پرندگان را مرتبا عوض کنید و در صورت علاقه به گل و گیاه مراقبت به عمل آورید تا در زیر گلدانی ها آب جمع نشود
اگر از اجاق کباب پزی یا باربکیو استفاده می کنید، کمی گیاه روزماری روی ذغالها بریزید تا پشه ها را دور کند .
با عصاره سیر می توان یک ماده طبیعی دور کننده برای مبارزه با پشه تولید کرد . یک قسمت عصاره سیر را با پنج قسمت آب مخلوط کرده در یک بطری کوچک بریزید . یک نوار کتانی را در این محلول بخیسانید و در جاهایی مثل پاسیوآویزان کنید . این ترکیب به عنوان یک دور کننده طبِیعی حشرات عمل می کند .
در اطراف اماکن گل همیشه بهار بکارِید ، زیرا گل همیشه بهار بویی دارد که حشرات آن را دوست ندارند ، بنابراین به عنوان ِیک ماده دور کننده طبیعی حشرات عمل می کند .
یکی از راه های ورود پشه بداخل ساختمان از طریق دریچه کولر می باشد . بر روی دریچه کولر می توان از توریهای فلزی که با قاب چوبی ساخته شده اند و یا از توریهای پارچه ای استفاده کرد .
اگر برای چند روز به مسافرت می روید ودر مجاری فاضلاب آبی ریخته نمی شود ، یک استکان نفت یا گازوئیل را در کف شوی آشپزخانه ، حمام و توالت بریزید . لایه روغنی ایجاد شده در اثر ریختن نفت یا گازوئیل بر روی سطح آب مانع از تنفس لارو پشه شده، نصب توری بر روی پنجره ها از ضروریات است .
اگر قرار است به مدت بیش از دو هفته به عنوان مثال به علت مسافرت از کولر استفاده نشود، بایستی آب راکد کف کولر تخلیه گردد.
برای مبارزه با پشه های موجود در ساختمان می توان از سموم حشره کش متداول که به شکل اسپری در بازار موجوداست، استفاده نمود.
قبل از ترک منزل حشره کش را در فضای محیط اسپری نمایید. با بسته بودن پنجره ها، پشه ها چند ساعت با حشره کش در تماس قرار می گیرند، بعد از ورود به منزل پنجره ها را کاملاً باز کرده، بعد از تهویه کامل هوا به کار در منزل ادامه دهید.
دهانه لوله چدنی مربوط به هواکش فاضلاب که بر روی بام ساختمان قرار دارد بایستی توسط پارچه توری بسته شود تا پشه نتواند به داخل اماکن راه یابد .
گردآورنده و تایید کننده : دکتر مهرداد حلوایی: متخصص فیزیولوژی جانوری و فلوشیپ کنترل آفات شهری و صنعتی از دانشگاه تسینگ هوآی چین

لينک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سوسری ها (سوسکهای هراس انگیز خانه های ما)

سوسری ها (سوسکهای هراس انگیز خانه های ما)

سوسریها حشرات چندش آور و دردسر سازی هستند که به اشتباه بنام سوسک ها شناخته میشوند. این حشرات هیچ نسبتی با سوسک ها (سخـت بالپوشان Coleoptera) (Beetles) نداشتـه و سوسری (Cockroach) نامیده میگردند. در واقع سوسک ها متشکل از 350 هزار گـونـه مـیببـاشـنـد کـه کـفـشدوزکهــا را نـیـز شـامل مـــی گـردند ولی سـوسـری هـا از خــانــواده (Blattodea) میباشند. یک وجه تمایز سوسک ها با سوسری ها بال است که در سوسکها سخت تر از سوسری ها میباشد. 3500 گـونه سـوسـری در سـراسـر جـهـان وجود دارد که تنها یک درصـد آنهـا جــزو آفات خانگی محسوب میگردند. قدمت تاریخی سوسری ها به 350 میلیون سال پیش باز میگردد.

ساختار بدن و اندامهای حسی سوسری ها:
1- بدن از سه قسمت سر، سینه و شکم تشکیل شده است.
2- دارای 6 پای مودار (خاردار) میباشند. موهای پا در حس لامسه نقش دارند. انتهای پاها به چنگال ختم میگردند که به سوسریها این امکان را میدهند که از دیوار بالا روند. سوسریها دارای 18 زانو میباشند.
3- دارای یک جفت چشم مرکب متشکل از 2 هزار عدسی هستند. برخی از گونه های سوسری دارای یک جفت چشم ساده بنام ocelli میباشند. چشمهای سوسری ها قادر به تمرکز بر اشیاء نبوده وتنها اجسام در حال حرکت را میتواند ببیند. سوسری ها نسبت به نور مادون قرمز، آبی و سبز بسیار حساس بوده اما نور زرد و یا قرمز را نمیتوانند تشخیص دهند.
4- دارای یک جفت شاخک میباشند. شاخک ها از مو پوشیده شده اند که نقش حس لامسه و بویایی (ردیاب بو) را به عهده دارند.
5- در عقب بدن دارای یک جفت زائده بنام (CECI) میباشند. این دو پبش آمدگی در واقع دو حسگر حرکتی میباشند. این دو زائده تغییرات جزئی جریان هوا را در اطراف سوسری ها حس میکند. همچنین توسط این دو زائده سوسری قادر است ارتعاشات زمین را حس کند. به همین خاطر است که شما نمیتوانید از عقب سوسری را غافل گیر کنید. این دو زائده با احساس ارتعاش و تغییر فشار هوا مستقیما به پاها فرمان حرکت میدهند پیش از آنکه سیگنال های حسی به مغز برسد.
6- قطعات دهانی وظیفه حس چشایی را به عهده داشته ودر ضمن حرکت آرواره ها در سوسری افقی میباشد بر عکس ما انسانها که آرواره هایمان بطور عمودی باز وبسته میشود.قطعات دهانی سوسری جونده و ساینده میباشد.
7- حس لامسه در سوسری ها شامل شاخک ها و خارهای بدن وپاها میباشد.
8- حس شنوایی که تنها نواسانات فشار هوا و ارتعاشات را حس میکند شامل زائده CECI و موهای بدن سوسری میباشد.
نکته:میزان حساسیت سوسری به ارتعاشات زمین یک میلیونوم میلی متر است.
9- سیستم تنفسی تراشه ای میباشد که از تعدادی لوله های حامل هوا تشکیل یافته است. سوسری ها از منافذی که در امتداد پهلوی بدن آنها واقع است تنفس میکند.
10- سیستم گردش خون ساده و حفره ای میباشد. از آنجایی که اکسیژن از طریق لوله های تنفسی به سلولهای بدن میرسد خون فاقد هموگلوبین میباشد.بنابراین رنگ خون سوسری ها سفید رنگ میباشد.
11- سیستم عصبی سوسری ها از گره های (عقده ها) عصبی تشکیل یافته است این گره های عصبی در سر، شکم و هر 6 پای سوسری موجود میباشند. به همین خاطر است که در صورت قطع شدن سر، سوسری ها قادر به ادامه حیات هستند.
12- سوسری ها دارای اسکلت خارجی میباشند.
13- سوسری ها دارای بال بوده و اغلب آنها قادر به پرواز میباشند اما به ندرت پرواز میکنند چراکه پرواز کننده های ماهری نیستند.

نکات جالب درباره سوسری ها:
1- سوسری ها بسیار تنبل میباشند بطوری که 75 درصد شبانه روز (18 ساعت) را در استراحت به سر میبرند.
2- سوسری ها قادرند نفس خود را به مدت 40 دقیقه زیر آب حبس کنند.
3- سوسری ها قادرند سرعت ضربان قلب خود را کنترل کنند.
4- سوسری ها درد را احساس میکنند.
5- سوسری ها یکی از سریع ترین موجودات زمین میباشند (نسبت به جثه یشان). سرعت آنها 5 کیلومتر در ساعت و یا یک متر در ثانیه میباشد.
6- سرعت عکس العمل سوسریها از انسان بیشتر است در حدود یک صدم ثانیه. سوسری ها قدرند در عرض یک ثانیه 25 بار تغییر مسیر دهند.
7- چنانچه سر یک سوسری قطع گردد، سوسری قادر است تا یک هفته زنده بماند. پس از یک هفته تنها به علت بی آبی می میرد. چون دهانی ندارد که با آن آب بنوشید.
8- سوسری ها تا یک ماه بدون غذا و تا یک هفته بدون آب میتوانند زنده بمانند.
9- چنانچه لوله جارو برقی را سریع به عقب سوسری نزدیک کنید، سوسری با پای خود به لوله جارو برقی میرود. از آنجایی که باد حالت مکش داشته و از سمت سر به عقب سوسری جریان می یابد، سوسری تصور میکند مهاجم از روبرو در حال حمله است بنابراین به عقب برمی گردد.
10- کوچکترین سوسری 4 میلی متر و بزرگترین آن 9 سانتی متر طول و 30 گرم وزن دارد.
11- سوسری ماداگاسکار از خود میتواند صدایی شبیه مار (هییییس) تولید کند که سگ ها را نیز میتواند بترساند. این سوسریها به عنوان حیوان خانگی نیز نگه داری میشوند. چراکه آفت محسوب نشده و هر بار که به آنها دست بزنید از خود صدا در می آورند.
12- سوسری های نر سبک تر از سوسری های ماده بوده و سریع تر فرار میکنند.
13- سوسری ها موجواتی خونسرد میباشند.
14- سوسری ها قادرند از انفجار های بمب هسته ای جان سالم به در برند چراکه نسبت به تشعشعات اتمی مقاوم میباشند.
15- سوسری ها شب فعال میباشند.
16- سوسری ها با دنبال کردن اثر مدفوع سایر سوسری ها منابع غذایی، آب و دیگر سوسری ها را می یابند.

انتشار سوسری ها:
سوسری ها بیشتر در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر زندگی میکنند اما در قطب شمال و جنوب نیز مشاهده میشوند. سوسری ها تا دمای صفر درجه را میتوانند تحمل کنند. سوسری ها از طریق کشتیها، بسته بندیهای مواد غذایی و همراه با اثاثیه منزل جابجا میشوند.

تغذیه سوسری ها:
سوسری ها همه چیز خوارند. از غذاهای انسان گرفته همچون گیاهان، سبزیجات، برنج،هویج، نان، شیر، مواد قندی، قهوه، روغن تجمع یافته اطراف اجاق گاز و یا مواد غیر خوراکی نظیر: کاغذ، مقوا، صابون، حشرات مرده (حتی سوسری های مرده)، پارچه، کتاب، مدفوع، خلط سینه، زخمهای انسانی، هر گونه موجود مرده، چسب، چرم، ته سیگار، خمیر دندان، رنگ، مو و ناخن انسان.
نکته: برخی گونه های سوسری ها ممکن است شبانه به کودکان هجوم آورده و ناخنها و حتی لاله گوش آنها را بجوند.
نکته: موارد اورژانسی خارج کردن سوسری از مجرای گوش در سراسر جهان بسیار گزارش شده است.
نکته: سوسری ها به غیر از غذا به آب نیز احتیاج دارند اما تنها روزی یک قطره آب برایشان کفایت میکند. سوسری ها این میزان آب را از اسفنج (ابر) های مرطوب و هرگونه تجمع رطوبت مثل چگالش (بخار) آب روی اجسام سرد مانند لوله های آب سرد میتوانند تامین کنند.
نکته: سوسری ها محیطهای مرطوب، گرم و تاریک را ترجیح میدهند.
آلودگیهای سوسری ها:
1- سوسری ها ناقلین مکانیکی 22 نوع از باکتریها، قارچ ها، انگلهای تک یاخته و ویروسها میباشند. نظیر سالمونلا، عفونتهای روده ای نظیر اسهال معمولی و خونی. سوسری ها این میکروبها را با قطعات دهانی، پاها و فضولات خود منتقل میکنند.
2-سوسری ها میتوانند موجب بروز آلرژی و حملات آسم شوند.
3- سوسری ها مواد غذایی را با بزاق، برگرداندن بخشی از مواد خورده شده، فضولات و ترشحات غده ای خود آلوده میسازند.
4- سوسری ها با تولید ماده ای روغنی باعث تولید بوی زننده و لکه دار شدن سطوح از جمله پارچه ها میشوند.

تولید مثل سوسری ها:
1- سوسری های ماده از طریق شاخک های خود ماده ای بنام فرومون ترشح میکنند و اینگونه سوسری های نر را به سوی خود جلب میکنند.
2- سوسری های نر اسپرماتوزوئید های خود را در یک کپسول بنام (Spermatophore) قرار داده و به سوسری ماده انتقال میدهد.
3- سوسری های ماده مانند پشه های ماده تنها یکبار جفت گیری میکنند و تا پایان عمر دیگر نیازی به جفت گیری مجدد برای تولید تخم ندارند.
4- سوسری های ماده یک هفته پس از جفت گیر تخمریزی میکنند. سوسری های ماده تخم های خود را در درون کپسول هایی بنام (Ootheca) قرار میدهند. در هر کپسول بسته به نژاد سوسری 12 تا 40 تخم وجود دارد. سوسری ها یا این کپسول ها را در مکانهای محفوظ رها میکنند و یا در انتهای شکم خود آنها را تا زمانی که تخمها باز شوند با خود حمل میکنند. در شکل زیر کپسول سوسری امریکایی (بالا) و کپسول سوسری آلمانی (پایین) را مشاهده میکنید:
5- نوزاد های سوسری که نمف (Nymph) نامیده میشوند در ابتدا سفید رنگ بوده اما به تدریج به رنگ قهوه ای در می آیند.
6- سوسری ها دارای دگر دیسی ناقص بوده و چرخه زندگی آنها شامل تخم، نوزاد و سوسری بالغ میباشد. نوزادان سوسری چندین بار (5 تا 13 مرتبه) پیش از بالغ شدن پوست اندازی میکنند. بسته به گونه سوسری 4 تا 15 ماه طول میکشد تا نوزادان به بلوغ برسند.
7- سوسری های بلوغ نیافته هر بار که پوست اندازی می کنند رنگشان سفید میشود و مجددا رنگشان به قهوه ای میگراید. پس از هر بار پوست اندازی اندازه سوسری ها اندکی افزایش می یابد.
8- عمر سوسری های بالغ از 6 ماه تا چندین سال متغیر میباشد. (بسته به گونه سوسری و شرایط محیط)

ادامه در پست بعدی


لينک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ادامه پست قبلی (سوسری ها (سوسکهای هراس انگیز خانه های ما) )

ادامه پست قبلی (سوسری ها (سوسکهای هراس انگیز خانه های ما) )


گونه های متداول سوسری در ایران:
1- سوسری های آمریکایی ([FONT=&quot]Periplaneta americana[/FONT][FONT=&quot])[/FONT]: طول بدن آنها 3 تا 4 سانتی متر-رنگ آنها قهوه ای مایل به قرمز است-طول کپسول ها 8 میلی متر-هر کپسول حاوی 14 تا 16 تخم-علامت مشخصه آنها یک حلقه زرد رنگ روی پشت سر آنها میباشد-سوسری ماده یا کپسول را به حال خود رها میکند و یا آن را توسط بزاق دهان خود به سطوح مختلف می چسباند-نوزادها پس از 55-50 روز از تخم خارج میشوند-نوزادان 20-10 ماه طول میکشد تا بالغ شوند و در این مدت ممکن است تا 13 مرتبه پوست اندازی کنند-سوسری های امریکایی بالغ میتوانند تا 15 ماه زنده بمانند-قابلیت پرواز دارند-طول شاخک ها مساوی طول بدن و در نرها اندکی بلندتر است-طول بدن نر وماده برابر است اما بالهای سوسری نر بلند تر از بالهای سوسری ماده است-سوسری ماده در طول عمر خود میتواند تا 8 کپسول تولید کند یعنی 400-300 تخم-سوسری های آمریکایی بزرگترین سوسری های خانگی میباشند-بیشتر در شبکه فاضلاب، انبارهای کالا، زیر زمین ها، تونلهای بخار و هر مکانی که مواد غذایی تهیه و انبار میگردد، وجود دارند-به ندرت پرواز میکنند-بیشتر از طریق اثاثیه منزل جابجا میشوند.
2-سوسری های آلمانی (Blattella germanica): طول بدن یک تا 1.5 سانتی متراست-رنگ آنها قهوه ای مایل به زرد است-علامت مشخصه: دو خط راه راه واقع در پشت سر-کپسول تخم ها اندکی خمیده است-در هر کپسول 40-30 تخم وجود دارد-سوسری ماده کپسول را تا خارج شدن نوزادها با خود حمل میکند-نوزادان پس از یک ماه از تخم خارج میشوند-نوزادان ظرف 2 ماه بالغ میشوند ودر این مدت 7-6 بار پوست اندازی میکنند-از تخمریزی تا بلوغ 100 روز بطول می انجامد-ماده 8-4 کپسول در طول عمر خود تولید میکند یعنی 300 تخم-چنانچه تنها نیمی از این نوزادان ماده باشند در عرض یکسال 100 هزار سوسری از همان سوسری مادر تولید خواهد شد-سوسری های بالغ تا 12 ماه زنده می مانند-از طریق اثاثیه منزل و کارتن های مواد غذایی انتشار می یابند-بیشتر در آشپزخانه، دستشویی، حمام و محل های تهیه و انبار مواد غذایی مشاهده میشوند.

مخفیگاه های سوسری ها:

مجاری فاضلاب-چاه توالت-زیر زمین-انباریها-شوفاژ خانه ها-هرگونه اثاث ثابت و بدون استفاده در خانه-توده زباله-توده روزنامه و یا کتاب-زباله دان-کابینت ها-کشوها-دستشویی-حمام-پشت وزیر یخچال و اجاق گاز-چاهک ها-پریزهای برق-درزها و شکاف های دیوار، سقف، کفپوش، پشت کاغذ دیواری، زیر کاشی ها و موزاییک های لق و پشت لوله های گاز وآب.
نکته:سوسری های نوزاد قادرند از شکافی به باریکی 0.5 میلی متر عبور کرده و یا درآن مخفی شوند. سوسری های نر بالغ میتوانند از شکافی به باریکی 2 میلی متر وسوسری های ماده(به علت شکم بزرگتر وبارداری) از شکافی به باریکی 5 میلی متر عبور کرده و یا در میان آن مخفی شوند.

راه های ورود سوسری ها به خانه:

از طریق درزها، شکاف ها و سوراخهای دیوار، سقف و زمین-در و پنجره های باز و فاقد توری-دریچه های کولر-امتداد لوله های آب و گاز-چاهک ها-لوله دودکش-دریچه های هواکش-بسته بندی های مواد غذایی.

کنترل سوسری ها:

رعایت اصول بهداشت در اماکن از مهمترین و کاراترین شیوه های کنترل سوسری ها محسوب میگردد.
1- تمام راه های نفوذ سوسری ها را شناسایی کرده و درز گیری کنید. تمام حفره ها و درزهای اطراف ستونها، پنجره ها، درها،لوله ها، دیوارها، سقفها، کفپوشها را بوسیله سیمان ویا بتونه مسدود کنید.
2- نشتی ها را شناسایی کرده و آنها را تعمیر کنید.
3- کاغذ دیواریهای جدا شده از دیوار را مرمت کنید-موزاییک ها، کاشی ها، سرامیک ها و سنگ ها ی شکسته ولق را تعمیر کنید.
4- خار وخاشاک و برگ های اطراف خانه را جمع آوری کنید.
5- شاخه هایی که با دیوار خانه در تماس هستند را هرس کنید.
6- توده های چوب را بدور از خانه انبار کنید.
7- پنجره ه و درهای ورودی را به حالت باز رها نکنید. به روی پنجره ها و دریچه های کولر و هواکش ها حتما توری نصب کنید.
8- هر هفته خانه را بطور کامل با جارو برقی تمیز کنید.
9- خرده های نان و غذا را فورا از روی زمین جمع کنید. چنانچه مواد غذایی مایع بروی زمین و یا فرش ریخت فورا آن را تمیز کنید.
10- اسفنج (ابر) و دستمالهای مرطوب را در کیسه های در بسته نگه داری کنید.
11- پشت و زیر یخچال و اجاق گاز را هر چند وقت یکبار تمیز کنید.
12- مواد غذایی را درون ظرفهای پلاستیکی قطور و یا شیشه ای دربسته نگه داری کنید. به خاطر داشته باشید سوسری ها قادرند ظروف مقوایی و یا از جنس پلاستیک نازک را بجوند.
13- ظروف غذاخوری را در درون سینک ظرفشویی به حال خود رها نکنید و از انباشته شدن آنها جلوگیری کنید.
14- روی چاهک ها آشغالگیر پلاستیکی قرار دهید.
15- زباله ها را درون کیسه و در سطل زباله دردار با درب محکم قرار دهید.
16- در صورت بالا بودن رطوبت در خانه از دستگاه های رطوبت زدا استفاده کنید.
17- هر از چند گاهی آشپزخانه، توالت وحمام را نظافت کرده و بشویید.
18- پس از کوددهی باغ و باغچه حتما روی کودها شن و یا خاک بریزید.
19- ظروف غذا را کاملا با مایع ظرفشویی بشویید تا اثر چربی روی آنها باقی نماند.
20- ظرف غذا و یا آب حیوانات خانگی را به حال خود رها نکنید.
21-شبها روی سوراخ (کفشور) سینک (لگن) آشپزخانه و کاسه دستشویی درپوش(توپی) قرار دهید.
22- دور چارچوب پنجره ها ودربها نوارهای درزگیر نصب کنید.
23- از انباشته کردن روزنامه و مجلات خودداری کنید.
24- لوله هایی که چگالش آب روی آنها زیاد است را عایق بندی کنید.

تله ساده سوسری ها:

یک کاسه و یا ظرف دهان گشاد با لبه های شیب دار انتخاب کنید. سپس دیواره های داخلی آن را با وازلین و یا هر گونه روغن آغشته کنید تا لغزنده گردد. سپس در درون آن یک هویج، خرده نان و چند تکه دستمال مرطوب به آب قرار دهید. سوسری ها برای تغذیه به درون آن خواهند آمد اما دیگر قادر به خارج شدن نخواهند بود.

کنترل شیمیایی:

1- سمهای ابقایی: این سموم معمولا روغنی بوده و اثرشان تا چند هفته در محل اسپری باقی می ماند. اسپری کردن گوشه ها و کناره های دیوار و دیگر مخفیگا ه های سوسری ها که با مواد غذایی در تماس نیستند کافی میباشد. هنگام اسپری کردن رعایت نکات بهداشتی ضروری است. (به کنترل پشه ها رجوع کنید)
2- گردپاشی:گردهای سوسک کش نیز بسیار اثر بخش میباشند. اما در صورتی که حیوانی در منزل نگه داری میکنید و یا فرزند کوچک دارید بهتر است از آنها استفاده نکنید. در ضمن گرد سوسک کش بایستی بسیار کم ضخامت پاشیده گردد.
3- طعمه های مسموم: اسید بوریک (بوراکس) یکی از موثر ترین سموم کنترل سوسک ها ودیگر حشرات میباشد. برای اینکار اسید بوریک را به نسبت مساوی با آرد و شکر مخلوط کنید و در مسیر حرکت سوسری ها قرار دهید. اسید بوریک با حمله به سیستم عصبی سوسریها و همچنین به عنوان یک عامل خشک کننده سوسری ها را از پای در می آورد.
4- از خشک کننده ها (جاذب رطوبت) نظیر سیلیکا ژل نیز میتوانید بهره گیرید. سیلیکا ژل با از بین بردن پوشش مومی بدن سوسری ها که آب بدن سوسری ها را حفظ میکند، باعث از دست رفتن آب بدن و کشته شدن سوسری ها میشود.
5- گرما و سرمای ناگهانی نیز میتواند سوسری ها را از بین ببرد. قرار دادن در فریز در دمای 8- درجه سانتی گراد به مدت 24 ساعت سوسری ها را میکشد.
6-سمپاشی با سمپاش در مواقع وفور سوسری ها.
7-قرار دادن تله های چسبناک در مسیر حرکت سوسری ها.
نکته: محلول آب و صابون سوسری ها را میکشد.
نکته: جارو برقی سوسری ها را نمیکشد بایستی کیسه جاروبرقی را کاملا تخلیه کنید.
شکارچیان طبیعی سوسری ها شامل:
قورباغه ها-جوجه تیغی ها-لاک پشتها-مارمولکها-موشها-هزارپایان و یک نوع زنبور انگل که تخمهای خود را درون کپسول سوسری ها قرار میدهد
گردآورنده و تایید کننده : دکتر مهرداد حلوایی؛ متخصص فیزیولوژی جانوری و فلوشیپ کنترل آفات شهری و صنعتی از دانشگاه تسینگ هوآی چین

لينک دائم
 

Similar threads

بالا