خبرها و تازه های کشاورزی

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=3]دو سازمان وزارت جهاد کشاورزی از شمول ماده ۳۰ قانون مدیریت خدمات کشوری مستثنی شدند[/h]سازمان‌های دامپزشکی کشور و سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور از شمول حکم ماده (۳۰) قانون مدیریت خدمات کشوری مستثنی شدند
سایت کشاورزی ایران به نقل از خبرگزاری فارس: دو سازمان وزارت جهاد کشاورزی از شمول ماده ۳۰ قانون مدیریت خدمات کشوری مستثنی شدند
[h=3]دو سازمان وزارت جهاد کشاورزی از شمول ماده ۳۰ قانون مدیریت خدمات کشوری مستثنی شدند[/h]خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه رسمی جمهوری اسلامی،‌ هیئت وزیران در جلسه مورخ ۹ تیرماه ۱۳۹۲ بنا به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و تأیید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور و به استناد ماده (۳۰) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب ۱۳۸۶ـ و تبصره (۳) ماده (۵۷) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۹ـ تصویب نمود:
۱ـ سازمان دامپزشکی کشور و سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور از شمول حکم ماده (۳۰) قانون مدیریت خدمات کشوری مستثنی می‌‌شوند.
۲ـ با افزایش یک معـاونت به سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، تعداد معاونتهای سازمان یادشده به چهار معاونت افزایش می‌یابد.
این تصویب‌نامه از سوی محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‎جمهور ابلاغ شده است.
[h=3]ماده ۳۰ قانون مدیریت خدمات کشوری[/h]به گزارش فارس، در ماده ۳۰ قانون مدیریت خدمات کشوری آمده است: وزارتخانه‌ها و سازمانهای مستقل که تحت نظر معاون رئیس جمهور اداره می‌شوند، در صورت ضرورت با تایید سازمان و تصویب هیئت وزیران می‌توانندحسب وظایف قانونی خود در برخی از سطوح تقسیمات کشوری واحد سازمانی داشته باشند در این صورت کلیه واحدهای وابسته به یک وزارتخانه و موسسات مستقل وابسته به رئیس جمهور در هر یک از سطوح تقسیمات کشوری در یک واحد سازمانی ادغام و تحت مدیریت واحد قرار می‌گیرند. موارد استثنا از حکم اخیر این ماده به تایید سازمان به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=3]نرخ خرید تضمینی گندم ۸۰ تومان افزایش یافت[/h]مدیرکل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی از افزایش ۸۰ تومانی نرخ خرید تضمینی گندم با دستور رییس‌جمهور خبرداد.
[h=3]افزایش قیمت خرید تضمینی گندم[/h]سایت کشاورزی ایران به نقل از خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: براساس وضعیت موجود و پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش قیمت خرید تضمینی گندم رییس‌جمهور پنجشنبه گذشته دستور داد تا نرخ خرید تضمینی برای هر کیلوگرم ۸۰ تومان افزایش یابد.
[h=3]نرخ جدید برای خرید هر کیلوگرم گندم معمولی ۸۰۰ تومان و گندم درم ۸۳۰ تومان است[/h]دلاور حیدرپور افزود: نرخ جدید برای خرید هر کیلوگرم گندم معمولی ۸۰۰ تومان و گندم درم ۸۳۰ تومان است که باید هر چه سریعتر اعمال شود و ما به تفاوت آن به کشاورزانی که گندم خود را تحویل داده‌اند، پرداخت شود.
حیدرپور اظهارامیدواری کرد با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم و با حل مشکلاتی مانند دور بودن مراکز خرید و پرداخت هزینه حمل و نقل، کشاورزان انگیزه بیشتری برای فروش گندم به دولت پیدا کنند.
مدیرکل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی گفت: باید منتظر عکس‌العمل بخش خصوصی نسبت به این افزایش قیمت بود و دید آنها نرخ خرید گندم از کشاورزان را چقدر افزایش می‌دهند اما با حل مشکلاتی همچون دور بودن مراکز خرید و پرداخت کرایه حمل به گندمکاران امید بیشتری نسبت به جمع آوری گندم مورد نیاز کشور و فروش محصول به بخش دولتی وجود دارد.
کشاورزان تا کنون برای هرکیلوگرم گندم معمولی ۷۲۰ تومان و برای هرکیلوگرم گندم درم ۷۵۰ تومان از دولت دریافت کرده‌اند.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=3]صادرات ۵۰۰ کیلوگرم چای از تنکابن به گرجستان[/h]مدیر جهادکشاورزی تنکابن از صادرات۵۰۰ کیلوگرم چای از این شهرستان تنکابن به مقصد گرجستان خبر داد.
[h=3]صادرات ۵۰۰ کیلوگرم چای از شهرستان تنکابن به مقصد کشور گرجستان[/h]سایت کشاورزی ایران به نقل از خبرگزاری فارس از شهرستان ساری به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، نریمان اوجانی از صادرات ۵۰۰ کیلوگرم چای از شهرستان تنکابن به مقصد کشور گرجستان خبر داد.
[h=3]مدیر جهادکشاورزی تنکابن[/h]مدیر جهادکشاورزی تنکابن افزود: این مقدار چای که به تعداد ۲۰۰ کیسه چای ۲۵ کیلوگرمی است توسط شرکت طلا چای تنکابن صادر شود.
[h=3]تولید بیش از ۲۶۸۲ تن گندم اراضی زراعی قائمشهر[/h]در خبر دیگر سازمان جهادکشاورزی مازندران آمده است: مدیر جهادکشاورزی شهرستان قائمشهر از تولید بیش از ۲ هزار و ۶۸۲ تن گندم از اراضی زراعی این شهرستان در سال جاری خبر داد.
علی درویش‌نیا اظهار داشت: در سال جاری ۸۱۵ هکتار از اراضی این شهرستان به زیر کشت گندم رفت که ۴۲۵ هکتار آن به صورت گندم آبی با متوسط عملکرد ۴ هزار و ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار بوده و ۳۹۰ هکتار به صورت گندم دیم با متوسط عملکرد دو هزار و ۳۰۰ کیلوگرم در هر هکتار بوده است.
این مسئول اضافه کرد: این فعالیت‌ها منجر به تولید بیش از ۲ هزار و ۶۸۲ تن گندم از این مزارع شده است.
درویش‌نیا در ادامه با بیان اینکه برای ایجاد و حفظ امنیت غذایی، تولید مولد و توسعه پایدار از سوی این مدیریت بیش از ۷۰ تن کود اوره و ۳۵ تن کود فسفات و بیش از ۶۹ تن بذر بین کشاورزان گندم‌کار این شهرستان توزیع شد، خاطرنشان کرد: ارقام توزیعی بذر گندم متناسب با شرایط منطقه بوده و به علت سازگاری با محیط و مقاوم‌بودن به آفات و بیماری‌ها و عملکرد بالا مورد استفاده قرار گرفته است
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=3]کشت ذرت به روش جدید در مازندران[/h]مدیر جهاد کشاورزی میاندرود از کشت ذرت به روش جدید در شهرستان میاندرود در مازندران خبر داد.
[h=3]کشت ذرت به روش کش نوتیلج[/h]سایت کشاورزی ایران به نقل از خبرگزاری فارس در شهرستان میاندرود با اشاره به ضرورت استفاده از روش‌های نوآورانه در تولید محصولات کشاورزی از کشت ذرت به روش کش نوتیلج در این شهرستان خبر داد.
[h=3]جهاد کشاورزی شهرستان میاندرود[/h]مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میاندرود در این مورد افزود: در روش جدید کشت استفاده از ماشین‌آلات برای عملیات خاک‌ورزی به حداقل می‌رسد.
[h=3]کشت ذرت به روش کش نوتیلج[/h]سید شبر موسوی در تشریح این روش کشت، گفت: با استفاده از این روش کشت بقایای گیاهی در سطح خاک به منظور بازسازی و حاصل‌خیزی خاک باقی می‌ماند.
[h=3]مزیت‌های کشت ذرت به روش کش نوتیلج[/h]موسوی در مورد مزیت‌های این روش اظهار داشت: کاهش هزینه‌های کشت، افزایش مواد آلی در خاک و تعدیل دمای خاک با توجه به وجود بقایای گیاهی و کاهش مصرف آب آبیاری از جمله دیگر مزیت‌های این روش است.
سید شبر موسوی استفاده از این روش را برای نخستین بار در سطح ۳۰۰ هکتار از مزارع ذرت این شهرستان عنوان کرد.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=3]تصمیمات در حوزه آب کشور توسط متخصصین سازه صورت می‌گیرد[/h]مدیرعامل انجمن خبرگان کشاورزی استان اصفهان گفت: تصمیمات در حوزه آب کشور توسط متخصصین سازه صورت می‌گیرد.
خبرگزاری فارس: تصمیمات در حوزه آب کشور توسط متخصصین سازه صورت می‌گیرد
[h=3]جلسه هم‌اندیشی مدیریت بحران آب استان اصفهان[/h]سایت کشاورزی ایران به نقل از خبرگزاری فارس از اصفهان، سیدمهدی بصیری عصر امروز در جلسه هم‌اندیشی مدیریت بحران آب استان اصفهان که در پژوهشگاه شاخص‌پژوه برگزار شد، اظهار کرد: مشکلات کنونی ما را مدیرانی به وجود آورده‌اند که زمانی دانشجوی همین دانشگاه‌ها بودند، و پروژه‌هایی که از طریق وزارت نیرو به دانشگاهیان معرفی می‌شود بر اساس منافع خود وزارتخانه و تنها برای تأیید اعمال خودشان است.
[h=3]مدیریت بحران آب[/h]وی ادامه داد: برای مدیریت بحران آب باید قانونمدار، اکولوژیست، مدیریت‌های مختلف و رشته‌های مرتبط کنار هم قرار گیرند، اما متاسفانه امروز وزارت نیرو در دست متخصصان سازه است و همین موجب به وجود آمدن بحران آب شده است.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بارها در مورد حفر چاه‌ از سوی شهرداری هشدار داده‌ایم، اما فایده‌ای نداشته است، گفت: این در حالی است که در زمان کم‌آبی نیز از حق آبه کشاورزان استفاده می‌شود و بالا بردن دست به نشانه تسلیم بحران آب بدترین حالت ممکن است.
وی تصریح کرد: اگر در گذشته رایگان زمین نمی‌دادیم و با استفاده از تدبیر کار می‌کردیم و اکنون هم با برچسب خشکسالی سعی در توجیه کارهای خود نبودیم تا بدین حد دچار کم‌آبی نمی‌شدیم.
بصیری با اشاره به مجوز احداث سه کارخانه فولاد را در شرق اصفهان تأکید کرد: به این نحو نمی‌توان ادعای رفع مشکلات آب اصفهان را داشت به خصوص هنگامی که آب را تا چند مدت پیش با لوله‌ای سه اینچی به یزد می‌بردند، اما حالا لوله دیگری با قطر پنج اینچ تا مرز دو استان کشیده‌ شده تا آب را با حجم ۱۵۰ میلیون متر مکعب به یزد ارسال کنند.
وی گفت: فولاد مبارکه در اصفهان ۲۰۰ هکتار فضای سبز دارد که این موارد نیز تنها برای تصاحب زمین است اما در قالب محیط زیست، القا می‌شود.
مدیر عامل کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه توسعه کشاورزی در سه دهه گذشته اشتباه بود، افزود: تا سال ۷۵ اصفهان مشکل آبی وجود نداشت اما از آن به بعد آبرسانی به برخوار و مهیار نظم اکولوژی منطقه را بر هم زد و موجب مشکلات آبی اصفهان شد.
وی اظهار کرد: اینکه ما باید در تولید تمام محصولات کشاورزی خودکفا شویم اشتباه است، کشور مزیت کشت دانه‌های روغنی را ندارد و با درک شرایط جغرافیایی کشور می‌توان بحران‌ها را با کاهش اشتباهات گذشته آرام کرد.
بصیری با اشاره به اینکه در قانون ابتدا به حق‌آبه و سپس توسعه قید شده است، تصریح کرد: سد نخستین قربانی و پس از آن مدیریت ناقص در حوضه تالاب‌ها و کشاورزی و بعد از آن خراب شدن شهر است.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
کاهش۲۰ درصدی کشت نسبت به میانگین بلند مدت در شهرضا

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا گفت: امسال نسبت به میانگین بلند مدت با کاهش ۲۰ درصدی کشت روبرو بوده‌ایم.

کاهش۲۰ درصدی کشت نسبت به میانگین بلند مدت در شهرضا

سایت کشاورزی ایران به نقل از خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به وضعیت کشت در شهرستان شهرضا اظهار کرد: در سال جاری با افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی کشت نسبت به سال قبل روبرو بوده‎ایم، اما نسبت به میانگین بلند مدت با کاهش ۲۰ درصدی کشت مواجه بودیم.
عبدالرضا تاکی ادامه داد: امسال با توجه به اینکه در سطح شهرستان شهرضا شاهد افزایش بارش‎ها نسبت به سال گذشته بوده‎ایم، اما به دلیل خشکسالی‎های اخیر باز هم کشاورزی شهرستان با مشکل کمبود آب مواجه بود.
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا تصریح کرد: امسال شاهد افزایش کشت بوده‌ایم برای نمونه در سال گذشته ۸۰۰ هکتار از اراضی شهرستان زیر کشت ذرت علوفه‌ای رفت در حالی که امسال این رقم به یک هزار هکتار سطح زیر کشت رسید.
۱۰۰ درصد اراضی قابل کشت به زیر کشت نرفت

وی گفت: امسال با توجه به مشکلات کم آبی ۱۰۰ درصد اراضی به زیر کشت نرفت.
تاکی افزود: مدتی بود کشت حبوبات به دلیل مشکلات آبی قطع شده بود اما خوشبختانه دوباره کشت حبوبات در بعضی اراضی آغاز شد.
جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا تصریح کرد: حدود پنج سال است خشک‎سالی استان و کشاورزی استان را آزار می‎دهد که امیدواریم این مشکل زودتر برطرف شود.
در کشت پاییزه گندم و جو و در کشت بهاره گلرنگ و حبوبات بیشترین کشت را داشته‌اند
تاکی به وضعیت کشت بهاره و پاییزه در شهرستان شهرضا اشاره کرد و اظهار کرد: در کشت پاییزه گندم و جو عمده کشت کشاورزان را تشکیل می‎داده و گلرنگ، ذرت، حبوبات و آفتابگردان نیز در کشت بهاره بیشترین کشت را داشته‎اند.
سایت کشاورزی ایران : www.IranianAgriculture.com
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
الزام تأیید مهندسان کشاورزی برای پایان کار ساختمان

الزام تأیید مهندسان کشاورزی برای پایان کار ساختمان




با تصویب طرح نظارت بر فضای سبز ساختمان‌های مسکونی در ستاد فضای سبز استانداری تهران، پیمانکاران، نقشه و گواهی نظارت لازم را از سوی مهندسان دارای رتبه و صلاحیت در این زمینه دریافت می‌کنند.


رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب در پاسخ به این سؤال که این سازمان در سال‌های گذشته چقدر در فراهم آوردن زمینه اشتغال برای فارغ‌التحصیلان کشاورزی موفقیت داشته است، گفت: نظام مهندسی به‌دنبال این است که دانش‌آموختگان کشاورزی نقش درستی در بخش کشاورزی کشور داشته و یافته‌ها و دانش علمی خود را در اختیار کشاورزان قرار دهدند تا موجبات افزایش تولید محصولات کشاورزی فراهم شود.


شاهرخ رمضان‌نژاد افزود: در سال 92 با توجه به قوانینی که در مجلس شورای اسلامی مصوب شد، فرصت‌های قانونی جدیدی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی و مهندسی‌سازی بخش کشاورزی کشور فراهم آمد. وی خاطرنشان کرد: در گذشته مهندسان کشاورزی تنها در حوزه تولید محصولات کشاورزی نقش داشته‌اند که امروزه وظایف قانونی جدیدی در حوزه مهندسی‌سازی بخش کشاورزی مانند مهندس ناظر، مشاور و پیمانکار در نظر گرفته شده است. رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران ادامه داد: هفته گذشته در ستاد فضای سبز استانداری تهران پیشنهادی به سازمان ارائه شد مبنی بر اینکه ساختمان‌هایی که دارای فضای سبز هستند، نقشه و گواهی نظارت خود را از سوی مهندسان دارای رتبه و صلاحت در زمینه فضای سبز دریافت کنند. رمضان‌نژاد تصریح کرد: پیشنهاد اولیه این طرح در ستاد فضای سبز استانداری تصویب و قرار بر این شد که سازمان نظام مهندسی شیوه‌نامه‌ای به این منظور ارائه دهد.


آمار مشخصی از اشتغال فارغ‌التحصیلان کشاورزی وجود ندارد وی در پاسخ به این سؤال که چه میزان از فارغ‌التحصیلان کشاورزی در سال گذشته مشغول به کار شده‌اند، یادآور شد: به‌دلیل اینکه اطلاعات درستی از میزان اشتغال فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی کشور وجود ندارد، و برآوردی نیز در این زمینه صورت نگرفته، هنوز اطلاعاتی از میزان اشتغال فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی در سامانه سازمان نظام مهندسی کشاورزی ثبت نشده است.


رمضان‌نژاد تأکید کرد: فارغ‌التحصیلان کشاورزی برای جذب در مشاغل مختلف به دارا بودن مدرک، داشتن مهارت و آموزش‌های ثانویه لازم نیاز دارند و به جرأت می توان گفت 70 درصد از اعضائی که مهارت و آموزش‌های ثانویه لازم را به‌دست آورده‌اند، جذب بازار کار شده‌اند. وی در پایان اظهار داشت: بخش قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی کشور به‌دلیل نداشتن مهارت‌های لازم برای انجام کار، از جذب در بخش‌های مختلف کشاورزی بازمی‌مانند که مهمترین دلیل آن نبود آموزش و مهارت‌پروری در دستور کار نظام آموزش عالی کشور است.


/ خبرنگار: ابراهیم نژادرفیعی N-920522-02
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
امید به رونق جدید کشاورزی

نزدیک به 9 سال از راه‌اندازی بورس کالای کشاورزی با حمایت حجتی، وزیر وقت کشاورزی می‌گذرد و در دولت‌های بعد به رغم وجود بسترهای نرم‌افزاری، فنی و حقوقی لازم در بازار سرمایه ایران توجه جدی به آن نشد و این رینگ با فعالیتی بسیار کمرنگ خود را در کنار دیگر رینگها تا به اینجا کشانده است اما حال با معرفی مجدد همان وزیر وقت برای وزارت کشاورزی امید به رونق بورس کشاورزی جان دوباره گرفته است.
به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، 20 شهریور سال 83 با حمایت وزیر کشاورزی وقت، بورس کالای کشاورزی در کشور راه اندازی شد. در آن زمان قرار بود تا با رونق مبادلات بورس کشاورزی، نارسایی‌های بازار سنتی و غیرشفاف جای خود را به سازوکاری مدرن، شفاف و کارا بدهد تا از تولیدکننده گرفته تا مصرف کننده نهایی همگی از معاملات بورس منتفع شوند. اما از سال 84 با تغییر دولت و پایان کار آن وزیر، به یکباره همه چیز به دست فراموشی سپرده شد و تمام رویاهای اهالی بورس و فعالان قدیمی بخش کشاورزی رنگ واقعیت را به خود ندید.
در این بین شاید اشاره به این نکته خالی از لطف نباشد که نگاهی به آغاز به کار بسیاری از بورس‌های کالایی دنیا بیانگر آن است که بورس‌های بزرگ که اکنون عمر چند دهه یا بعضا چند صده دارند، با حمایتهای مستقیم دولت از مبادلات کشاورزی در فضای بورس پاگرفته‌اند و متاسفانه در کشور ما با وجود مزیت‌های فراوان در بخش کشاورزی و تولیدات بالای انواع محصولات، تاکنون شاهد این اتفاق نبوده‌ایم.
به این ترتیب آن چه مسلم است این که هر بورسی بدون حمایت دستگاه‌های مربوطه نمی‌تواند با روندی مطلوب فعالیتش را آغاز کند و در دنیا نیز سابقه نداشته که بورسی به طور مستقل و بدون حمایتهای دولتی ریشه بگیرد و با قدرت فعالیتش را ادامه دهد. همان طور که در کشور ما نیز بورس فلزات در سال 82 با حضور تولیدکنندگان بزرگ فولاد، مس و آلومینیوم وحمایت‌های مستقیم و بی دریغ وزیر وقت صنایع و معادن و همچنین رینگ پتروشیمی در سال 86 با حمایت وزیر نفت به ویژه مدیران صنعت پتروشیمی راه ‌اندازی شد و اکنون تقریبا تمام تولیدکنندگان این محصولات هر هفته به تالار بورس می‌روند و دولت نیز در طول سالهای اخیر نتیجه اعتماد خود به سازوکار بورس را دیده است.
با این تفاسیر، از سال 84 نگاه دولت به بورس کشاورزی تغییر کرد و تمام وعده‌های وزیر کشاورزی دولت قبلی در حد همان وعده‌ها ماند. براین اساس متولیان بخش کشاورزی کشور به خصوص وزارت جهاد کشاورزی فراموش کرد که خود این وزارتخانه بانی ایجاد بورس کشاورزی بوده تا با سروسامان دادن به مبادلات سنتی و غیرشفاف کشاورزی، گامی بزرگ در مسیر اصلاح ساختار بازار بخش پیشرفت و توسعه اقتصاد ملی برداشته شود.
نکته تاسف بار این است نه تنها دولت از سال 84 به بعد اعتقادی به این بورس نداشت و حمایتی عملی برای عرضه کالاهای کشاورزی در بورس کالا نکرد، بلکه سازمان تعاون روستایی در آن زمان در اقدامی کاملا غیر‌حرفه ای و به طور قطع با چراغ سبز وزارت کشاورزی، وسایل و اموال بورس کشاورزی را روانه پیاده رو و خیابان ولیعصر کرد تا بورس کشاورزی با صدها هدف و آرزوی دیرینه فعالان این بخش به کما برود.
این شرایط سخت و بی‌اعتنایی مسوولان باعث شد تا این بورس یکساله در آستانه تعطیلی قرار بگیرد که خوشبختانه با درایت وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان بورس اوراق بهادار قرار شد تا در سال 86 با ادغام بورس رونق گرفته فلزات با بورس کشاورزی، شرکت بورس کالای ایران راه اندازی شود تا رفته رفته اقدامات برای ترمیم ضربه‌های وارد شده به بورس کشاورزی در دستور کار قرار گیرد.
در آن شرایط تولد شرکت بورس کالا امید ناامید شده دل اهالی بورس کشاورزی را دوباره زنده کرد و آنها باور کردند که با توجه به روند توسعه تمامی بورس های کالایی دنیا، به هر حال روزی مسوولان کشور ما نیز به این نتیجه خواهند رسید که سازوکار مدرن بورس، بسیاری از هزینه های اضافی کنونی در مبادلات کشاورزی را حذف می کند و بار سنگینی را از روی دوش دولت برمی دارد.
به هر حال رینگ کشاورزی به عنوان یکی از زیرمجموعه های بورس کالا ایجاد شد و در این 7 سالی که از عمر این بازار می گذرد، اگرچه معاملات کشاورزی فعال بوده اما به دلیل نبود حمایتهای عملی از سوی وزارت کشاورزی نتوانسته همچون رینگ‌های صنعتی و معدنی و پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی رونق بگیرد و حتی در طول این سالها به دلیل وعده‌های پوشالی مسوولان چند باری تا مرز تعطیلی پیش رفته است.
در این گیرودار همزمان با جابه جایی دولت و به وجود آمدن موج امیدواری به بهبود اوضاع اقتصادی و سیاسی کشور، فعالان خسته بورس کشاورزی و شماری از قدیمی های این بخش نیز کمی امیدوار شدند تا شاید رکود 7 ساله این بازار به پایان رسد و اهالی تالار کشاورزی نیز مانند تالارهای صنعتی و پتروشیمی سرانجام طعم رونق را بچشند. اما این امیدواری‌ها زمانی قوت گرفت که رئیس جمهوری جدید در مراسم تنفیذ، کابینه دولت را اعلام کرد که محمود حجتی به عنوان وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی معرفی شد.
حجتی، همان فردی است که در 20 شهریور سال 83 و در آخرین سال فعالیت دولت وقت، زمینه های راه اندازی بورس کشاورزی را فراهم کرد و آن طور که اقدامات وی در دوره فعالیتش نشان می دهد به سازوکار بورس اعتقاد دارد و همین امر کافی است تا امیدواری در تالار نقره ای بورس کالا موج زند.
در این بین سخنان حجتی در مراسم افتتاح بورس کشاورزی در سال 83 به خوبی نشان دهنده خط فکری او در زمینه بورس است. وی در آن مراسم اعلام کرد: بازاریابی و تامین منابع مالی محصولات کشاورزی با مشکلات ساختاری روبرو است و بورس کالای کشاورزی بخشی از این مشکلات را حل می کند.
او همچنین ابراز امیدواری کرد که بورس کالای کشاورزی فصل جدیدی در حل نابسامانی بخش کشاورزی بگشاید، اگر چه انتظار نمی رود این بورس همه مشکلات بخش کشاورزی را حل کند.
حجتی تاکید کرد: دستگاههای اقتصادی دولت مانند وزارت اموراقتصادی و دارایی، وزارت بازرگانی و بانک مرکزی از بورس کالای کشاورزی حمایت کنند تا به شفافیت قیمت کمک شود.
وی با اشاره به این که نگاه بورس کالای کشاورزی، به مرحله بعد از تولید است، گفت: ادامه سیاست های حمایتی و خرید تضمینی محصولات کشاورزی به همراه بورس کالای کشاورزی بازار محصولات کشاورزی را ساماندهی خواهد کرد.
وزیر کشاورزی دولت هشتم در پایان مراسم راه اندازی بورس کشاورزی نیز اظهار کرد: تولید محصولات کشاورزی باید از حالت معیشتی خارج شود و به تولید اقتصادی برسد که در آن صورت بازار سنتی پاسخگو نبوده، بلکه باید بازار پیشرفته مانند بورس کالای کشاورزی ایجاد شود. اطلاع رسانی شفاف از راه بورس کالای کشاورزی به همه تولیدکنندگان سوال چه باید تولید کرد را پاسخ می دهد و از اجحاف در حق تولیدکننده و مصرف کننده می کاهد.
در پایان اینکه در صورت رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به محمود حجتی به عنوان وزیر کشاورزی دولت یازدهم، به نظر می رسد که حجتی با مخالفان سازوکار بورس کشاورزی در بدنه وزارت جهاد کشاورزی اتمام حجت می‌کند و پس از 8 سال دوری، زمینه‌های رونق معاملات کشاورزی در بورس را فراهم خواهد کرد.

منبع :خبرگزاری ایسنا
 

*E.Kh*

عضو جدید
درختی که با انفجار اتمی هم نابود نشد !

درختی که با انفجار اتمی هم نابود نشد !

کشاورز نیوز - درختان موجودات زنده ای هستند که در دنیا از ارزش خاصی برخوردارند زیرا فواید بسیاری برای انسان ها داشته و باعث می شوند تا زندگی برای ما راحت تر باشد. دنیای درختان بسیار پیچیده است زیرا انواع مختلفی از آنها وجود دارد.
به گزارش کشاورز نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، گونه های مختلفی از درختان در دنیا وجود دارد که هرکدام ویژگی و خصوصیت های خاص خود را دارند.
بونسای” یکی از انواع درختان است که در ژاپن رشد کرده و به درختان مینیاتوری نیز شهرت دارند.
این درختان دارای شکلی مشابه با درختان بزرگ اما در اندازه ای بسیار کوچک هستند.


یک درخت بونسای ژاپنی این روزها در موزه ای در آمریکا به نمایش گذاشته شده است که در سال ۱۶۲۵ کاشته شده است.
این درخت که شکلی بسیار جالب و تازه دارد این روزها نزدیک به ۳۸۸ سال سن دارد و حوادث بزرگی را در دنیا مشاهده کرده است.





این بونسای که به نظر درختی بسیار جوان است در سال ۱۹۴۵ در شهر هیروشیما بود و موجود زنده ای است که توانسته از این فاجعه بزرگ جان سالم بدر برده و به حیات خود ادامه دهد. این درخت در آن زمان در خانه خانواده ای بود که پس از انفجار بمب همه آن ها کشته شدند.

این درخت که هم از نظر سنی و هم عجایب یکی از متفاوت ترین درختان دنیاست در سال ۱۹۷۶ در طی مراسمی به دولت امریکا اهدا شد و ان ها نیز این درخت را برای نمایش به موزه ارسال کردند. این درخت این روزها در شرایط خوبی به سر می برد.









 

anahidesayex

عضو جدید
دوستان دستکاری ژنتیکی در ارتباط با ژنهایی صورت میگیره که ماده موثره ی تولید شده گواهینامه عدم آسیب رسانی به جانوران رو گرفته باشه، یعنی ماده ای که در اثر ژن تولید میشه هیچگونه اثر سوئی نداشته باشه. بعدشم؛ همه ما خواسته یا ناخواسته داریم مواد تراریخته مصرف میکنیم. تقریبا 95 درصد روغن خوراکی ما وارداتی هستش! این روغن خوراکی از گیاهان تراریخته استحصال میشه! و یا ذرت هایی که مصرف انسانی دارند همه مصرف کشور ما ارقام تراریخته هستند.
 

*E.Kh*

عضو جدید
زعفران چینی هم رسید!

زعفران چینی هم رسید!


کشاورز نیوز:
عضو شورای ملی زعفران نسبت به توسعه کشت گلخانه‌ای زعفران در چین هشدار داد و گفت: توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در کشوری مانند چین و تولید زعفران‌های تقلبی که عمدتا در امارات و هند تولید می‌شود خطر جدی برای این محصول استراتژیک و دارای مزیت ایرانی است.

به گزارش کشاورز نیوز به نقل از ایسنا، علی حسینی در گفت‌وگو اظهار کرد: ایران ۹۵ درصد زعفران را در جهان تولید می‌کند و هیچ کشوری نمی‌تواند خطری برای ایران در بازار زعفران به شمار آید اما توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در کشوری مانند چین و تولید زعفران‌های تقلبی که عمدتا در امارات و هند تولید می‌شود خطر جدی برای این محصول استراتژیک و دارای مزیت ایرانی است.

وی افزود: در کشت گلخانه‌ای زعفران، عملکرد این محصول بالا می‌رود اما به همان میزان کیفیت و قیمت تمام شده زعفران کاهش می‌یابد که به همین دلیل توسعه این نوع کشت برای بازار زعفران ایرانی می‌تواند خطر‌آفرین باشد. همچنین زعفران‌های تقلبی که غالبا گیاهان رنگ شده هستند در امارات از سوی متخصصان هندی تولید شده که به نصف قیمت زعفران عرضه می‌شوند اما این نوع زعفران برای سلامت انسان خطرآفرین است.
این عضو شورای ملی زعفران درباره شرایط اقلیمی تولید زعفران در کشور اظهار کرد: گرچه در پنج ماهه امسال گرمای شدید باعث بروز مشکلاتی برای زعفران شده اما به دلیل استمرار نیافتن این شرایط نمی‌توان گفت که گرمای شدید به تولید زعفران ضربه می‌زند.
حسینی ادامه داد: از سوی دیگر امسال بارش‌های غیر موسمی در مناطق زعفران‌خیز صورت گرفت که البته اگر این بارش‌ها در این برهه زمانی استمرار یابد می‌تواند قدرت جوانه‌زنی و گل‌دهی را افزایش دهد.
زعفران کوهستانی بهتر از زعفران‌های مناطق بیابانی
وی با بیان این‌که از اواسط مهر ماه گل‌دهی زعفران درمناطق کوهستانی مانند قائنات آغاز می‌شود، گفت: برداشت زعفران تا اواسط آبان ماه در مناطق بیابانی مانند گناباد ادامه دارد.
این عضو شورای ملی زعفران تصریح کرد: از آنجاکه ارتفاع از سطح دریا و طول شب‌های سرد در کیفیت زعفران تاثیرگذار است زعفران‌هایی که در مناطق کوهستانی تولید می‌شوند با کیفیت‌تر از زعفران‌هایی است که در مناطق بیابانی کشت می‌شوند.
حسینی پیش‌بینی کرد: امسال با افزایش حدود ۲۰ درصدی، ۲۸۰ تن زعفران در کشور تولید شود.
 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] بهترین دوست کشاورزان؟
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92052715052
یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۶



محققان دانشگاه ویسکانسین مدیسون با استفاده از الماس صنعتی، موفق به توسعه روشی ساده برای تولید کود شده‌اند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تولید کود، نیازمند تبدیل نیتروژن به آمونیاک است و در فرآیندهای صنعتی موجود برای ایجاد این واکنش شیمیایی زمانبر، به فشار و حرارت بسیار بالایی نیاز است.

حدود دو درصد برق جهان تنها برای تبدیل نیتروژن به آمونیاک مورد استفاده قرار می گیرند و طی چند دهه اخیر تلاش‌های زیادی برای توسعه یک روش آسان و ارزان تر صورت گرفته است که در نهایت محققان راه حل این مسأله را در الماس یافته‌اند.

الماس بکار رفته در این روش از نوع الماس صنعتی محسوب می شود که بسیار ارزان و در دسترس است؛ ذرات این نوع الماس با هیدروژن پوشش داده و با آب مخلوط می شوند.

ذرات در معرض نور فرابنفش قرار گرفته و الکترون‌های آمیخته با آب آزاد می‌شوند؛ این ذرات در معرض ازت بعنوان واکنش دهنده، براحتی به آمونیاک تبدیل می‌شوند.

روش جدید به فشار و درجه حرارت بالا نیاز ندارد که تولید کود با کمک الماس را در مقیاس صنعتی تسهیل می‌کند؛ همچنین استفاده از الماس صنعتی در سایر فرآیندهای شیمیایی می‌تواند هزینه‌های تولید را به شدت کاهش دهد.

نتایج این دستاورد در مجله Nature Materials‌ منتشر شده است.

انتهای پیام
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
محققان ايراني، عمر توت فرنگي را سه برابر كردند


محققان گروه اقتصاد و تکنولوژي نانوذرات جهاد دانشگاهي واحد تربيت مدرس موفق شدند با همکاری يك شرکت نانوفناوري با به کارگیری فناوری نانو در بسته بندی محصول توت فرنگی، ماندگاری این محصول را تا سه برابر افزایش دهند.زهرا ذاکری، مدیر طرح با اعلام اين مطلب به خبرنگار فناوري ايسنا افزود: با توجه به این که مهم ترین مشکل توت فرنگی کاران استان گلستان مدت کوتاه ماندگاری محصول است، تولید بسته بندی مناسب که بتواند میزان ماندگاری را افزایش دهد، تاثیر قابل توجهی بر افزایش توان قیمت گذاری کشاورزان، کاهش قدرت واسطه های محصولات کشاورزی، بهبود توزیع درآمد، کاهش فقر و سایر شاخص‌های اقتصادی-رفاهی کشاورزان دارد. به عنوان نمونه کشاورزان استان گلستان برای هر کیلو محصول توت فرنگی در سال 91 به طور متوسط دو هزار تومان دریافت کردند.

در صورتی که میانگین قیمت در تهران حداقل شش هزار تومان به ازای هر کیلو بوده است.ماندگاری بیشتر محصول این امکان را به کشاورزان می دهد که محصول خود را در استان های دیگر به فروش برسانند و اگر فقط بتوانند 50 درصد از شکاف قیمتی موجود را به خود اختصاص دهند درآمدشان حدود 140 درصد افزایش می یابد.وي خاطرنشان كرد: بسته بندی های جدید از نظر شکل ظاهری شفاف بوده و تفاوت زیادی با ظروف معمول ندارد، لذا کشاورزان به راحتی می توانند از آن استفاده کنند. در این نوع بسته بندی ذرات نانو به صورت یک شبکه درآمده و به صورت یک سد در مقابل نفوذ هوا و آلودگی ها عمل می کنند.ذاکری، تصريح كرد: بسته بندی تهیه شده کاملاً با محیط زیست سازگار بوده و هیچ گونه آلودگی زیست محیطی را به دنبال نخواهد داشت.وي خاطرنشان كرد: اين تحقيق کاربردي برای سایر محصولات کشاورزی نیز در حال انجام است
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
محققان موفق به تولید بستنی از دانه لوبیای گرگی شدند.


به گزارش ایانا و به نقل از ساینس دیلی (Science Daily)، محققان آلمانی جایگزین مناسبی برای بستنیهای سنتی تهیه کرده اند که کاملا گیاهی و فاقد کلسترول و لاکتوز است.این بستنی جدید با فرمول محققان موسسه فرانهوفر و کاملا بر پایه پروتئین گیاهی تهیه می شود. فاقد گلوتن، گلوکز، کلسترول، چربی و پروتئینهای حیوانی است.

کلاوس مولر، کارشناس فرآوری و بسته بندی این موسسه گفت: فکر تهیه این بستنی از دانه لوپن (لوبیای گرگی) در اواخر دهه 1990 پیدا شد. اولین محصولات تولید شده قابل قبول بودند اما کیفیت و طعمشان بسیار با این بستنی جدید فاصله داشت.راز طعم ویژه این بستنی در انتخاب واریته لوبیای گرگی و روش خاص تولید ان است. لوبیای گرگی مورد استفاده (blue sweet lupin) سرشار از پروتئین است که کشت آن در اراضی آلمان باعث اصلاح کیفیت خاک می شود.

محققان از پروتئین با کیفیت عالی دانه های آن برای تولید این بستنی استفاده کردند که در قوام آن نقش بسزایی دارد. تاثیر این پروتئین در تنظیم کلسترول بدن به این بستنی ارزش غذایی بالایی می دهد.
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزايش 16 درصدي بارش‌ها در سال گذشته ميانگين بارش فصل پاييز در كشور 77.9 ميليمتر بوده است كه در مقايسه با ميانگين بارش چندين ساله 30 درصد و نسبت به سال گذشته 16 درصد افزايش داشته است.
رئيس اداره هواشناسي كشاورزي در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري كشاورزي ايران (ايانا) با اعلام اين مطلب درباره تحليل وضعيت بارش در شش ماه دوم سال زراعي 91 گفت: در فصل پاييز در بسياري از نواحي مركزي، جنوب و جنوب غرب كشور بارش باران وجود داشته كه بيشترين بارش در سلسله‌جبال البرز و زاگرس مياني نازل شده است.مسعود حقيقت با بيان اينكه دامنه تغييرات مجموعه بارش نازل‌شده در فصل پاييز تا 767 ميليمتر در كشور مي‌رسد، افزود: در بخش‌هايي از استان‌هاي خراسان رضوي، سمنان، قم، اصفهان، شمال فارس، ايلام، لرستان، همدان، مركزي، زنجان، آذربايجان غربي و شرقي، تهران، خراسان شمالي و اردبيل مجموع بارش بيش از 50 تا 150 ميليمتر بوده است.وي خاطرنشان كرد: بارندگي بيش از 150 ميليمتر نيز در دامنه‌هاي سلسله‌جبال زاگرس مياني و سواحل درياي خزر وجود داشته كه بيشترين بارش مربوط به بندر انزلي با 764.7 ميليمتر است.رئيس اداره هواشناسي كشاورزي ادامه داد: ميانگين بارش فصل پاييز در كشور 77.9 ميليمتر بوده است كه در مقايسه با ميانگين بارش چندين ساله 30 درصد و نسبت به سال گذشته 16 درصد افزايش داشته است.حقيقت تصريح كرد: ميانگين بارش سال گذشته نيز 67 ميليمتر بوده كه 13 درصد نسبت به ميانگين چندين سال گذشته افزايش داشته است.وي يادآور شد: بارش اين فصل در استان‌هاي يزد، كهكيلويه و بويراحمد، كرمان، اصفهان، آذربايجان غربي، هرمزگان، خراسان جنوبي، سمنان، فارس، قم و چهارمحال و بختياري بيش از 40 درصد در سال گذشته افزايش داشته كه در استان‌هاي بوشهر، سيستان و بلوچستان، خراسان رضوي، تهران، زنجان، خوزستان، مركزي، گلستان، آذربايجان شرقي، كرمانشاه و مازندران از اين رقم بين 10 الي 40 درصد افزايش ميزان داشته است.حقيقت تأكيد كرد: ميانگين بارش در استان‌هاي ايلام، خراسان شمالي، قزوين و كردستان در حد ميانگين چند ساله و در استان‌هاي گيلان، البرز، همدان و اردبيل بارش كمتر از 90 درصد ميانگين چند ساله بوده است.وي در پايان اظهار داشت: كمترين بارندگي در مقايسه با ميانگين بلندمدت در فصل پاييز سال گذشته مربوط به استان اردبيل با 36 درصد كاهش بوده است./
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی (کشاورزی) پایان‌نامه‌های خود را به کتابخانه ملی تحویل دهند

فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی (کشاورزی) پایان‌نامه‌های خود را به کتابخانه ملی تحویل دهند




دانشجویان و فارغ التحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی با تحویل پایان نامه های خود به کتابخانه ملی شماره واسپاری آثار غیر مکتوب دریافت کرده و نتیجه تلاش خود را در اختیار محققان و پژوهشگران قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری آنا، دانشجویان در تهران می‌توانند با مراجعه حضوری به کتابخانه ملی پایان‌نامه خود را جهت قرار گرفتن درلیست منابع غیرمکتوب به سازمان تحویل دهند. دانشجویان در استان ها و شهرستان ها نیز می‌توانند از طریق دانشگاه محل تحصیل و به صورت تجمیع، آثار خود را ارسال نمایند.

شایان ذکر است به طور متوسط هفته ای پانصد پایان نامه از طریق حضوری و یا ارسال توسط دانشگاه ها به مجموعه منابع غیر مکتوب کتابخانه ملی اضافه می‌شود.
کارشناسان واسپاری پایان نامه‌ها، شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 الی 14:30 آماده دریافت این منابع هستند. دانشجویان و فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 81623030، 81622352 و 81623122 تماس حاصل نمایند.

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید کلیه پایان نامه‌ها و طرح های پژوهشی دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی به سازمان اسناد و کتابخانه ملی تحویل شود.


 

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] رمزگشایی از ژنوم گیاه کنف هندی، گامی برای توسعه فیبر طلایی
[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92052916631
سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۳



تیمی از دانشمندان بنگلادشی موفق به رمزگشایی توالی ژنتیکی یک گونه گیاه کنف هندی شدند که دورنمای جدیدی در توسعه فیبر طلایی می‌گشاید.

به گزارس سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، ماکسودال آلام، استاد دانشگاه هاوایی که پیش از این ژنوم گیاه پاپایا در آمریکا و درخت کائوچو در مالزی را رمزگشایی کرده، سرپرستی این پروژه جدید را بر عهده دارد.

به گفته کارشناسان، این کشف می‌تواند از طریق مهندسی ژنتیکی به ارتقای طول و کیفیت الیاف مانند رنگ و استحکام آن کمک کرده و گونه‌های کنف پر محصول مقاوم در برابر خاک شور و آفت تولید کند.

این محققان همچنین اخیرا تاریخچه ژنتیکی قارچی را شناسایی کردند که باعث حداقل 30 درصد خسارت در گونه Corchorus olitorius این گیاه شده است.

توالی ژنوم این گونه در سال 2010 توسط دانشمندان بنگلادشی کشف شده بود.

انتهای پیام
 

*E.Kh*

عضو جدید
کاهش تولید پسته در کشور

کاهش تولید پسته در کشور




دبیر انجمن پسته ایران گفت: گرمای هوا در هفته گذشته باعث از بین رفتن محصول پسته در بیشتر استان‌های کشور شد.

حمید فیضی بیان اینکه در هفته گذشته به علت افزایش بیش از حد دما در اکثر استان‌های کشور به ویژه استان‌های پسته خیز باعث شد تا رشد دانه های پسته در زمان مغز رفتن و پر شدن دچار توقف شود.

وی ادامه داد: با توجه به این امر در سال جاری درصد پوکی و نیم مغز بودن محصول افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت: اعداد و ارقامی که در حال حاضر از سوی بعضی افراد مطرح می‌شود قابل تایید و رد کردن نیست و باید تا شهریور و مهر ماه صبر کرد تا با بررسی اقدامات انجمن این آمار قابل دست رسی باشد.

این مقام مسئول بابیان این موضوع که انجمن پسته ایران میزان تولید سال جاری را 190 هزار تن پیش بینی کرده است خاطر نشان کرد: به دلیل تنش گرمایی بالا انتظارات برآورده نخواهد شد و این میزان کاهش می یابد.

دبیر انجمن پسته ایران ادامه داد: کاهش محصول به طور حتم بر روی قیمت و عرضه پسته تاثیر گزار خواهد بود.



منبع : خبرگزاری برنا
 

*E.Kh*

عضو جدید
وقتی مواد ضدعفونی هم کارساز نیست/مصرف سموم بالا گرفت

وقتی مواد ضدعفونی هم کارساز نیست/مصرف سموم بالا گرفت



کشاورز نیوز:
آنهایی که میوه می خرند تا در مهمانی‌ها میل کنند و یا به مصرف روزانه می‌رسانند شاید نمی دانند سمومی که برای دفع آفات گیاهی در محصولات جالیزی و میوه‌ها مصرف می‌شود باید مدت زمان معینی روی میوه و محصولات کشاورزی باقی بماند تا تجزیه شود. اگر این دوره طی نشود، به هیچ عنوان سموم روی میوه ها از بین نمی رود. حالا شما بروید میوه را بشویید، ضدعفونی کنید ،حرارت بدهید و فریز کنید؛ هیچ اتفاقی نمی افتد و باقیمانده سموم در محصولات از بین نمی‌رود.

به گزارش کشاورز نیوز به نقل از دامپزشک، این یک طرف وضعیت تولید محصولات داخلی است. طرف دیگر وقتی است که کشاورزی سنتی ایران، با استفاده بیش از حد از انواع کود شیمیایی آسیب جدی به خاک به عنوان زیر ساخت کشاورزی وارد می کند. در ایران با یارانه بالایی که دولت برای انواع کودهای شیمیایی پرداخت می کند ، نیازی به استفاده از کودهای زیستی(بیولوژیک) احساس نمی شود. بنابراین این خاک و سفره های آب زیرزمینی است که به دلیل مصرف بیش از حد کود شیمیایی به خطر می افتد.


یک ترکیب خطرناک
قبل از این که به میزان مصرف انواع کود شیمیایی در ترکیب کشاورزی ایران اشاره کنیم برخی از انواع کود را باید بشناسیم.
به طور کلی کودهای شیمیایی مورد استفاده کشاورزان ایرانی به دودسته پرمصرف تقسیم می شود: کود اوره و کود فسفاته.

کود اوره ارزان است و انگار همین موضوع بهانه ای شده تا به مقدار بسیار زیادی در تولید محصولات مصرف ‌شود .
کشاورزان ایرانی در محصولاتی مانند پیاز و سیب زمینی، از این کود استفاده می کنند اما شاید کسی برای آنها توضیح نمی دهد که این نوع کود شیمیایی در این محصولات به نیترات تبدیل شده و در آنها جمع می‌شود. نیترات حاصل یک ماده سرطان‌زا است که علاوه بر سرطان، موجب بروز اختلالات ناهنجار در سیستم عصبی، غدد درون ریز و سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود.

کود فسفاته کود پرمصرف دیگری است که حاوی کادمیوم است .
کادمیوم علاوه بر سرطان‌زا بودن باعث اختلال در کارکرد کلیه‌ها و همچنین کوتاهی قد در کودکان می‌شود. این فلز سنگین در برخی گیاهان مثل سیب‌زمینی جمع می‌شود که مصرف بیش از‌حد آن می‌تواند خطرناک باشد.

حالا می رسیم به عدد و رقم مصرف کود در بخش کشاورزی ایران.
بر اساس آخرین آمارها میزان مصرف کود در بخش کشاورزی سالانه حدود ۵ میلیون تن است که ۸۷ درصد آن را کودهای اوره و فسفاته تشکیل می‌دهد؛ چون در حال حاضر دولت فقط به این دو نوع کود یارانه می‌دهد استفاده از آنها بسیار زیاد شده است . یک «بمب ساعتی» که قطعا در سال های آتی تاثیر آن بر سلامت مردم دیده خواهد شد.

اما این کود های پرمصرف وجه دیگری در خطرناک بودن دارد.
کاربرد روزافزون کودهای شیمیایی باعث بروز خسارات جبران ناپذیر زیست محیطی، بهداشتی و اقتصادی شده است.
کاربرد کودهای شیمیایی «ازته» به دلیل برجای ماندن آنها در طبیعت، باعث آلودگی آب و خاک شده است.
از طرفی تولید هر کیلوگرم کود شیمیایی ازته، مستلزم مصرف ۲۲۰۰ کیلوکالری انرژی است.
این مقدار انرژی عموما از منابع نفتی و در صنایع پتروشیمی تأمین می شود.

حالا به یک عدد دیگر نگاه کنید: میزان یارانه دولت برای کودهای شیمیایی تا پایان برنامه چهارم توسعه پنج هزار و ۸۳۱ میلیارد ریال مصوب شده بود که بدلیل نیاز بیشتر به این کودها، این میزان به هشت هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.
درحالی که طی این سال ها‌ هیچ گونه یارانه‌ای برای کود‌های آلی و زیستی در نظر گرفته نشد .


وضعیت مصرف سم
جای شکرش باقی است که در مورد مصرف انواع کود در کشاورزی ایران آماری هرچند اندک وجود دارد.
اما در مورد انواع سموم مورد استفاده کشاورزان این گونه نیست.
هنوز و با تغییرات وسیعی که در سطح کشاورزی ایران رخ داده استانداردهای مشخصی برای «حد باقیمانده مجاز سموم» با وجود تشکیل آزمایشگاه های مرتبط با این امر در موسسه تحقیقات گیاهپزشکی-در حدود ۸ سال قبل- به صورت کامل تدوین نشده و هیچ معیاری برای سنجش سلامت محصولات کشاورزی وجود ندارد.

تولیدکنندگان معتقدند دولت به دلیل گرانی سموم تولید اروپا و قیمت های پایین سم های تولید شده در هندوستان و برخی کشورهای آسیایی، اقدام به واردات این سموم از کشورهایی نظیر چین و هند می کند.
این سم ها کیفیت لازم برای مبارزه با آفات را نداشته و کشاورز و باغدار چاره ای ندارد جز استفاده بیش از حد از سموم ضد آفات. این ادعا شاید چندان هم بیراه نباشد. نگاهی به ترکیب صادرکنندگان سموم دفع آفات نباتی به ایران نشان می دهد که چینی ها و هندی ها برای بازار پرمصرف ایران نقشه ها دارند. و چه جایی بهتر از کشاورزی ایران؟


صرفه جویی اقتصادی کاربرد کودهای بیولوژیک
حالا می رسیم به بحث اصلی این گزارش که جایگزین کردن کود زیستی (بیولوژیک) با کودشیمیایی است.
بر اساس گزارشات و مشاهدات موجود، کاربرد کود زیستی موجب کاهش مصرف کود شیمیایی حداقل تا مقدار ۳۰ درصد می‌شود.
با احتساب ارزانترین قیمت اوره در بازار جهانی ( ۱۸۵ دلار در هر تن به صورت فله-تولید اندونزی) و همچنین با فرض حداقل صرفه جویی ۳۰ درصدی در نیاز به کود شیمیایی، جایگزین کردن کود زیستی به جای آن، مزایای اقتصادی مناسبی را برای کشاورزان و کشور به همراه دارد.
به عنوان مثال، استفاده از کود زیستی (با قیمت ۳۵۰۰ تومان در کیلو) در مزارع غلات با متوسط مصرف ۲۰۰ کیلوگرم اوره در هکتار توأم با احتساب هزینه های حمل و نقل، حدود ۸۹۷۰ تومان در هکتار صرفه جویی به دنبال خواهد داشت.
در سطح ۴ میلیون هکتار زمین های زیرکشت غلات، این صرفه جویی حدود ۳۵ میلیارد تومان در سال خواهد بود.

اما این تمام ماجرا نیست. علاوه بر صرفه جویی اقتصادی، تولید و مصرف کودهای زیستی میتواند مزایای دیگری نیز داشته باشد. کود زیستی به موازات افزایش حاصلخیزی خاک به حفظ و توسعه باروری خاک نیز کمک می کند.
استفاده از این نوع کود به جلوگیری از ایجاد آلودگی خاک و منابع آبهای سطحی و زیرزمینی ناشی از ترکیبات باقیمانده کودهای شیمیایی می انجامد.

دست آخر اینکه کود زیستی از توسعه بیماریهای ناشی از مصرف آب و محصولات آلوده به ترکیبات ازتهای که در اثر کاربرد کودهای شیمیایی به ویژه کودهای ازته ایجاد میشود جلوگیری می کند. سرطانهای دستگاه گوارش از این دسته بیماریها است.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
دوساله به خود کفایی گندم می رسیم

دوساله به خود کفایی گندم می رسیم

در صورتی که بذر،کود ،سم و ماشین آلات کشاورزی به موقع و به انداره کافی تامین و ارگان هایی مانند شرکت خدمات سم پاش که از جهاد کشاورزی جدا شده اند دوباره با درایت وزیر جهاد کشاورزی احیا شوند ظرف مدت دو سال به خود کفایی گندم می رسیم.

به گزارش کشاورزنیوز وزیر اسبق جهاد کشاورزی در گفتگو با ایانا با اعلام این مطلب گفت: خود کفایی گندم در وزارت محمود حجتی دور ازدسترس نیست زیرا بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها ضایعات نان کاهش یافت و مصرف گندم به رقم ۱۰ میلیون تن رسید و تنها با با زیر کشت بردن دو میلیون و دویست هزار هکتار، ۸ الی ۹ میلیون تن گندم آبی عمل می آید که به همراه گندم دیم موجود پاسخ گویی نیاز کشور است.

عیسی کلانتری با بیان اینکه در سال جاری تدارکات لازم برای خود کفایی گندم در سال آینده انجام نشده است افزود:در صورتی که بذر،کود ،سم و ماشین آلات کشاورزی به موقع و به انداره کافی تامین و ارگان های مانند شرکت خدمات سم پاش که از جهاد کشاورزی جدا شده اند دوباره با درایت وزیر جهاد کشاورزی احیا شوند ظرف مدت دو سال به خود کفایی گندم می رسیم.


کم آبی مهم ترین مشکل بخش کشاورزی

وی با اشاره به اینکه بدون سرمایه گذاری لازم امکان خود کفایی در تمام کالا های اساسی وجود ندارد خاطر نشان کرد:مهم ترین مشکل بخش کشاورزی کشور مساله کم آبی است که مهندس حجتی نیز در اولویت های برنامه هایش به آن تاکید کرده است ،برای خود کفایی در تولید محصولات مختلف، مستلزم سرمایه گذاری بالای بوده که جهاد کشاورزی تنها تامین کننده بخشی از آن است.

مدیر گروه پژوهشی امور کشاورزی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بخش عمده ای از سرمایه گذاری های لازم بخش کشاورزی توسط خود کشاورزان و با وام های بانکی بانک کشاورزی انجام می شود ، در صورتی که این بانک همکاری لازم را نداشته باشد وزیر جهاد کشاورزی در تامین سرمایه ها دچار مشکل خواهد بود.

وی تصریح کرد:در ۳۰ سال گذشته به‌طور متوسط سالیانه بیش از ۳۰۰ میلیون مترمکعب اضافه از توان سفره‌های زیرزمینی برداشت شده است که باید طی یک برنامه ۱۲ ساله اصلاح و از میزان برداشت سالانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب کم شود. تحقق این امر ممکن است باعث کاهش تولید محصولات کشاورزی در مراحل ابتدایی شود، ولی با بهره‌برداری مناسب و اصلاح ارقام تولید این موضوع جبران می‌شود.

دبیر کل خانه کشاورز تاکید کرد: رئیس جمهور وزرای شایسته ای را برای وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی انتخاب کرده که با همکاری یکدیگر برنامه منسجمی برای افزایش بهره‌وری همزمان با کاهش بهره‌برداری از منابع زیرزمینی در نظر گرفته شده است.به دلیل اهمیت این امر چیت‌چیان قول داده دوسوم وقت خود را در وزارت نیرو صرف بخش آب کند.

کلانتری با بیان اینکه بیشترین هدررفت آب کشاورزی در انتقال به مزارع و مصرف کشاورزان است اظهار داشت: اجرای سیستم های مکانیزه در آبیاری محصولات کشاورزی و اصلاح شرایط انتقال آب نقش به سزای در کاهش هدر رفت آب دارند ولی در سال های گذشته مکانیزاسیون سازی چندانی در بخش کشاورزی صورت نگرفته و صنایع تولید تجهیزات آبیاری بیشترین سهم تعطیلی کارخانه های کشور را به خود اختصاص داده اند.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
نخستین ابلاغیه دولت یازدهم با امضای جهانگیری

نخستین ابلاغیه دولت یازدهم با امضای جهانگیری

با تصویب هیئت وزیران، آیین نامه نصاب اراضی قابل واگذاری به فعالیت های مختلف در خارج از حریم شهرها و روستاها، اصلاح شد.

به گزارش کشاورزنیوز ، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تصویب کرد: آیین نامه نصاب اراضی قابل واگذاری به فعالیت های مختلف در خارج از حریم شهرها و روستاها، اصلاح می شود.

بر این اساس، در تبصره(۳) ماده(۱) عبارت “به استثنای گلخانه ها” بعد از عبارت “منابع آب” اضافه می شود. همچنین یک تبصره به ماده(۲) الحاق می شود که بر اساس آن صدور جواز تاسیس و یا موافقت اصولی برای اجرای طرح هایی که زمین مورد نیاز آنها حداکثر یک هکتار است، با توافق دستگاه صادر کننده مجوز و سازمان جهاد کشاورزی استان مربوط امکان پذیر است.


واژه “حداقل” نیز در جداول پیوست آیین نامه به واژه “نصاب” تغییر می یابد. همچنین ردیف های (۶۰ الی ۶۶) جداول پیوست آیین نامه اصلاح و یک بند به عنوان بند(۱۰۱) به آن اضافه می شود.






 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
ربات کود پاش اختراع شد

ربات کود پاش اختراع شد

مخترع ربات کودپاش گفت: با توجه به صنعت کشاورزی که صنعتی سنگین است و کشاورزی جزء مشاغل سخت جامعه محسوب می شود اختراع برخی دستگاه ها می تواند کمک شایانی در این راستا کند.

به گزارش کشاورزنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران سید حمید رضا بنی هاشمی مخترع ربات کودپاش در خصوص قابلیت های این ربات گفت: این ربات وظیفه دارد کود را در زمین های کشاورزی پخش کند و نیاز هر مکانی را به کود تامین خواهد کرد. وی با اشاره به اینکه وظیفه این ربات سنجیدن مسافت زمین است تصریح کرد: این ربات به صورت اتوماتیک عمل می کند. بنی هاشمی ادامه داد: وقتی مسافت زمین به ربات داده شود و خطوط پخش کود در زمین برای ربات تعریف شود ربات در سطح زمین قرار می گیرد و با توجه به مساحت زمین به صورت یکسان عمل کود پاشی انجام می گیرد.

وی در خصوص مزیت این ربات اظهار داشت: از فواید مهم این دستگاه این است که اپراتور نقشی در این دستگاه ایفا نمی کند و ربات تمام قسمت های عمل کودپاشی را مستقل و هوشمندانه انجام می شود.

مخترع دستگاه ربات کودپاش با اشاره به اینکه مزیت دیگر این ربات پخش یکسان کود در سطح زمین است تصریح کرد: این عمل باعث می شود یک محصول یکسان و با کیفیت بالایی ارائه داده شود. وی در ادامه اظهار داشت: با استفاده از این دستگاه زمینی با سطح پخش یکسان کود و یک محصول با کیفیت که از نظر بهداشتی بسیار با اهمیت است به علت اینکه اپراتور درگیر مراحل تولید نیست. وی با اشاره به اینکه این اختراع به هیچ عنوان نمونه مشابه خارجی ندارد و طرح کاملا جدیدی است خاطر نشان کرد: بیشترین کاربرد این ربات در صنایع کشاورزی است که به وسیله های چرخ های موجود در آن می توانند تمام سطوح پست و ناهموار حرکت کند و عملیات کودپاشی را انجام دهد.

سید حمید رضا بنی هاشمی مخترع ربات کودپاش در خصوص قابلیت های این ربات گفت: این ربات وظیفه دارد کود را در زمین های کشاورزی پخش کند و نیاز هر مکانی را به کود تامین خواهد کرد.


وی با اشاره به اینکه وظیفه این ربات سنجیدن مسافت زمین است تصریح کرد: این ربات به صورت اتوماتیک عمل می کند. بنی هاشمی ادامه داد: وقتی مسافت زمین به ربات داده شود و خطوط پخش کود در زمین برای ربات تعریف شود ربات در سطح زمین قرار می گیرد و با توجه به مساحت زمین به صورت یکسان عمل کود پاشی انجام می گیرد.

وی در خصوص مزیت این ربات اظهار داشت: از فواید مهم این دستگاه این است که اپراتور نقشی در این دستگاه ایفا نمی کند و ربات تمام قسمت های عمل کودپاشی را مستقل و هوشمندانه انجام می شود. مخترع دستگاه ربات کودپاش با اشاره به اینکه مزیت دیگر این ربات پخش یکسان کود در سطح زمین است تصریح کرد: این عمل باعث می شود یک محصول یکسان و با کیفیت بالایی ارائه داده شود. وی در ادامه اظهار داشت: با استفاده از این دستگاه زمینی با سطح پخش یکسان کود و یک محصول با کیفیت که از نظر بهداشتی بسیار با اهمیت است به علت اینکه اپراتور درگیر مراحل تولید نیست.

وی با اشاره به اینکه این اختراع به هیچ عنوان نمونه مشابه خارجی ندارد و طرح کاملا جدیدی است خاطر نشان کرد: بیشترین کاربرد این ربات در صنایع کشاورزی است که به وسیله های چرخ های موجود در آن می توانند تمام سطوح پست و ناهموار حرکت کند و عملیات کودپاشی را انجام دهد.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
احتمال وزش بادهای نمکی با پسروی دریاچه ارومیه

احتمال وزش بادهای نمکی با پسروی دریاچه ارومیه

مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی تراز آبی فعلی دریاچه ارومیه را ۱۲۷۰٫۰ سانتیمتر عنوان کرد و گفت: این درحالیست که تراز آبی دریاچه ارومیه در سال گذشته ۱۲۷۰٫۸۳ بود و این میزان کاهش بخاطر تخریب بالای آب، نشان‌دهنده تشدید وضعیت وخیم این تالاب بین‌المللی و جانوران با ارزش آن است. بیوک رئیسی در تشریح علت پسروی دریاچه ارومیه گفت: مهمترین علت مشکلات دریاچه ارومیه، تغییر اقلیم در کره زمین است که کشور و استان ما نیز متاثر از این تغییر اقلیم است.

وی کاهش نزولات جوی، توسعه بخش کشاورزی، نیاز جامعه به توسعه کشاورزی و غفلت ۵۰ ساله از الگوی مصرف آب را از علل افزایش میزان مصرف آب در حوزه دریاچه ارومیه عنوان کرد و افزود: در این میان ایجاد سازه های هیدورلیک نیز، روند پسروی را سرعت بخشید.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به اقدامات دولتهای قبلی در نحوه مدیریت بر حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: در این خصوص با تشکیل کارگروههای مختلف، تنظیم اسناد بالادستی برای مدیریت بر تالابها، مدیریت پایدار بر دریاچه ارومیه و تامین منابع آبی از محل صرفه جویی در استان، تا حدودی از پسروی دریاچه ارومیه جلوگیری شده است.

رئیسی انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه را در تامین منابع آب دریاچه ارومیه موثر دانست و گفت: با اجرای این طرح، دشتهای تبریز، یکانات و هرزندات مرند و جلفا نیز سیراب خواهند شد.
وی مسدود کردن هزار حلقه چاه در حوزه دریاچه ارومیه، استفاده از آبیار تحت فشار، تغییر الگوی کشت در حوضه آبریز دریاچه و ایجاد سازه های جدید هیدرولیک برای تامین آب صنعتی و شرب را از جمله اقدامات موثر در کاهش مصرف میزان آب در این حوضه آبریز برشمرد.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان اینکه در اجرای پروژه های ۲۴ گانه برای نجات دریاچه ارومیه آذربایجان شرقی پیشگام بوده است گفت: بارورسازی ابرها ۱۷ درصد در تامین منابع آبی دریاچه ارومیه موثر است که در سال گذشته چند سورتی پرواز توسط آب منطقه ای استان بر فراز این دریاچه صورت گرفته است.

وی ابراز امیدواری کرد که با آغاز بکار دولت جدید نیز شاهد اجرای برنامه هایی در جلوگیری از پسروی آب دریاچه ارومیه و افزایش میزان حجم آبی این دریاچه باشیم.

رئیسی در خصوص احتمال وزش بادهای نمکی نیز در صورت ادامه وضعیت پسروی آب دریاچه ارومیه گفت: اگر بلورهای نمکی موجود در دریاچه ارومیه، حالت کریستالی خود را از دست دهند؛ بادهای نمکی غیر قابل اجتناب خواهند بود.مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان اینکه هم اکنون بادهای نمکی بصورت نا محسوس و در گزارش های وضعیت هوا در کمتر از ۰٫۲ میکرون همراه با ذرات معلق مشاهده می شود، گفت: آثار تخریبی آنها بصورت حاد نیست.

وی یادآور شد: اگر در تامین منابع آبی دریاچه ارومیه اقدامات موثری صورت نگیرد، منطقه در آینده ای نه چندان دور، از بادهای نمکی متاثر خواهد شد.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی با بیان اینکه آلودگی هوا حد و مرز ندارد گفت: یقینا شعاع اثرات بادهای نمکی بالا خواهد بود و نه تنها استانهای آذربایجانشرقی و غربی، بلکه سایر استانها را نیز تهدید خواهد کرد.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
استفاده از نظرات کارشناسان برای بهبود وضعیت کشاورزی

استفاده از نظرات کارشناسان برای بهبود وضعیت کشاورزی

یک کارشناس کشاورزی استفاده از نظرات کارشناسان برای بهبود وضعیت کشاورزی را به دولت جدید پیشنهاد کرد و گفت: کارشناسان سرمایه‌های کشاورزی هستند و باید از تخصص نخبگان در این بخش استفاده شود.

محمدعلی حیدری شلمانی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: کشور ما از نظر تولید محصولات باغی مشکل چندانی ندارد و تنها مشکل آن در تبدیل، نگهداری و بازاررسانی محصولات است چراکه کارخانه‌ها و مراکز صنایع تبدیلی محصولات باغی در کشور بسیار معدود هستند.

وی افزود: بسیاری از زمین‌های کشور به دلیل نبود آب کافی بایر و لم‌یزرع شده‌اند که البته این مشکل به اقلیم خشک کشور برمی‌گردد. حیدری شلمانی مشکل دیگر بخش کشاورزی را بی‌رغبتی مسئولان به این بخش و ضعف مدیریت دانست. این کارشناس کشاورزی با اشاره به نبود مکانیزاسیون و فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی ادامه داد: در حال حاضر مکانیزه شدن کشاورزی در افزایش تولید بسیار موثر است. حال آن‌ که کشاورزان از کمترین امکانات و فناوری برخوردار هستند.

وی اظهار کرد: تولید خیلی از محصولات را تعطیل کردیم و فقط به خودکفایی و تولید گندم فکر کردیم که این مساله ضربه‌ای به بخش کشاورزی وارد کرد.

حیدری شلمانی هم‌چنین به وظیفه کمیسیون کشاورزی اشاره و خاطرنشان کرد: کمیسیون کشاورزی مجلس باید همفکری بیشتری با دانشگاهیان و نخبگان کشاورزی داشته باشد.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
برداشت بیش از 1.4 میلیون تن شلتوک از شالیزارهای مازندران

برداشت بیش از 1.4 میلیون تن شلتوک از شالیزارهای مازندران

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با پیش‌بینی برداشت بالغ بر یک میلیون و 400 هزار تن شلتوک برنج در این استان، از برداشت مکانیزه برنج در سطح بالغ بر 84 هزار و 665 هکتار از شالیزارهای مازندران خبر داد.

رضا عظیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه مازندران، گفت:‌ تاکنون در 116 هزار و 324 هکتار از شالیزارهای استان شلتوک برنج برداشت شده که بیش از 106 هزار و 527 هکتار به ارقام محلی و بالغ بر 9 هزار 797 هکتار نیز به ارقام پر محصول اختصاص داشته است.

وی افزود: از مجموع 52.7 درصد محصول برداشت شده شلتوک برنج در شالیزارهای استان بالغ بر 72.9 درصد به صورت مکانیزه و مابقی به صورت سنتی برداشت شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از خوشه‌دهی 98.5 درصدی شالیزارهای استان خبر داد و افزود: تاکنون نشاء مجدد برنج در 27 هزار و 568 هکتار و پرورش راتون در سطح بیش از 42 هزار و 238 هکتار صورت گرفته است.

عظیمی با اشاره به اینکه سال گذشته بالغ بر 76 هزار و 340 هکتار از محصول شلتوک برنج استان به صورت مکانیزه برداشت شده است، پیش‌بینی کرد: این سطح امسال با بیش از 20 درصد رشد به حدود 90 هزار هکتار افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود نشاء مجدد برنج در بیش از 20 هزار هکتار و پرورش راتون در سطح بالغ بر 60 هزار هکتار با تولید بیش از 160 هزار تن شلتوک برنج در شالیزارهای استان صورت گیرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: سطح زیر کشت شالیزارهای استان در سال جاری بالغ بر 220 هزار هکتار است که پیش‌بینی می‌شود از این اراضی بالغ بر یک میلیون و 400 هزار تن شلتوک برنج استحصال شود.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
افزایش تولید گندم اروپا با وجود نوسانات آب و هوا

افزایش تولید گندم اروپا با وجود نوسانات آب و هوا

تولیدکنندگان بزرگ گندم اتحادیه اروپا با وجود نگرانی‌ها نسبت به آسیب دیدن محصول از زمستان سخت طولانی و تابستان گرم، محصول بیشتری برداشت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در فرانسه که بزرگ‌ترین تولیدکننده گندم اتحادیه اروپا است، برداشت تقریبا به پایان رسیده و میزان محصول بالاتری پیش بینی می‌شود.

تحلیل‌گران موسسه اگریتل، محصول گندم نرم 2013 فرانسه را 37 میلیون تن برآورد کرده اند که چهار درصد بالاتر از سال 2012 و بزرگ‌ترین میزان طی 9 سال گذشته است.

به گفته یک معامله‌گر فرانسوی، برداشت گندم در فرانسه 90 درصد کامل شده اما برخی از تولیدکنندگان گفته اند که برداشت در نواحی شمالی کشور ممکن است تا اواسط سپتامبر ادامه داشته باشد.

برداشت گندم در آلمان که دومین تولیدکننده بزرگ این محصول در اتحادیه اروپا است، در مراحل نهایی خود است.

انجمن تعاونی‌های کشاورزی آلمان پیش بینی می‌کند برداشت گندم در این کشور به 24.35 میلیون تن در سال 2013 برسد که 8.8 درصد بالاتر از سال 2012 خواهد بود.

در انگلیس که سومین تولیدکننده بزرگ این منطقه است، برداشت در نوسان است و معامله‌گران میزان محصول را حدود 12 میلیون تن پیش بینی می‌کنند که کمتر از 13.3 میلیون تن در سال گذشته است و کوچک‌ترین محصول در بیش از یک دهه گذشته محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، پس از پاییز مرطوب که به کاشت گندم لطمه زد، وسعت منطقه تحت کشت در انگلیس به پایین‌ترین سطح در 30 سال گذشته رسید.

در لهستان که چهارمین تولیدکننده بزرگ گندم اتحادیه اروپا است، میزان گندم برداشت شده به 9.03 میلیون تن در مقایسه با 8.6 میلیون تن در سال گذشته خواهد رسید.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
اولین دستور وزیر کشاورزی در آستانه فصل تولید

اولین دستور وزیر کشاورزی در آستانه فصل تولید

معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی از دستور وزیر برای هزینه‌کرد مناسب یارانه‌ها در راستای تامین کود و بذر کشاورزان در آستانه فصل جاری تولید خبر داد.

ناصر توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهارکرد: در جلسه اخیر معاونان و روسای سازمان‌ها با وزیر جهاد کشاورزی تاکید بر حمایت از تولید و کشاورزان در آستانه کشت پاییزه محصولات کشاورزی شد که نشان داد دیدگاه و برنامه‌های مناسبی در این راستا وجود دارد.

وی افزود: وزیر جهاد کشاورزی دستور داد تا اعتبارات حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به بخش تولید اختصاص یابد و این اعتبارات در وهله برای تامین کود و بذر مورد نیاز کشاورزان هزینه شود.

معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تعیین نرخ‌های مناسب برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی و اعلام به موقع آن‌ها یکی دیگر از تاکیدات وزیر جهاد کشاورزی در جلسه با معاونان و روسای سازمان‌های مرتبط بود چرا که این اقدام می‌تواند انگیزه کشاورزان و تولیدکنندگان را برای برنامه‌ریزی در راستای افزایش تولید در فصل پیش ‌رو را بالا ببرد.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کیفیت گندم ایرانی بالا است، به شرط آنکه با وارداتی‌ها مخلوط نشود

کیفیت گندم ایرانی بالا است، به شرط آنکه با وارداتی‌ها مخلوط نشود




کیفیت گندم تولیدشده در کشور از لحاظ پروتئین و سایر مواد بالا است، اما برای آنکه نقصان گندم‌های وارداتی پوشیده شود، اختلاط آنها انجام می‌شود.


به گزارش کشاورزنیوز معاون بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با ایانا با اعلام این مطلب گفت: در جلسه‌ای که با حضور وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی برگزار شد، تفاهمنامه‌ای برای تدوین سند ملی نان به امضاء رسید.

ناصر توکلی افزود: وزارت جهاد کشاورزی در این نشست نظرات خود را ارائه داد و مقرر شد که در سند کلی آورده شود.وی خاطرنشان کرد: ارقام موجود در کشور که برای صنعت نانوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند، پس از ارزیابی‌های مختلف تخصص محققان به صنعت نان وارد می‌شود، بنابراین کیفیت گندم‌های تولیدی مورد تأیید است.

توکلی ادامه داد: درصد پروتئین موجود در گندم نانوایی آن را در ردیف نان‌های مرغوب قرار می‌دهد، به شرط آنکه با گندم‌های خارجی مخلوط نشود.

وی تصریح کرد: حدود ۹۰ درصد گندم‌های تولیدشده در کشور در ردیف گندم‌های عالی، خوب و متوسط قرار دارند.


دولت جدید اجرایی شدن سند ملی نان را در دستور کار قرار دهد

معاون بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: نمی‌توان گفت که کیفیت گندم‌های ایرانی از اروپا بالاتر است، اما کمتر از آن هم نیست.

توکلی تأکید کرد: از آنجا که گندم‌های وارداتی کیفیت مناسبی برای تهیه نان ندارند، با گندم‌های ایرانی مخلوط می‌شوند و بدین ترتیب نان تهیه‌شده، بی‌کیفیت دیده می‌شود.وی در پایان اظهار داشت: امید است که با نظرات مختلف وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی بتوانیم با تدوین سند ملی نان، محصول بهداشتی و باکیفیتی تحویل مردم دهیم.

گفتنی است، مراحل اجرایی شدن سند ملی نان به‌دلیل برخورد تغییرات دولت به تعویق افتاده است که امید می‌رود طی جلسات بعدی این سند به امضاء برسد و نهایی شود.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
وزیر کشاورزی:طی یک برنامه چند ساله خودکفایی در بخش کشاورزی افزایش می یابد

وزیر کشاورزی:طی یک برنامه چند ساله خودکفایی در بخش کشاورزی افزایش می یابد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: سوابق نشان داده اگر بتوانیم به موقع و طبق توصیه ها و تحقیقاتی که در بخش کشاورزی انجام شده است، عمل کنیم افزایش محصول را در بخش های مختلف خواهیم داشت.

محمود حجتی درباره طرح های دولت برای افزایش خودکفایی در بخش کشاورزی اظهار داشت: طرح های به زراعی، افزایش محصول و بالابردن راندمان و بهره وری جزء کارهای اصلی ما در بخش کشاورزی است و باید راه هایی را دنبال کنیم که بتوانیم از امکانات و منابع آب و خاکی موجود بهینه تر مصرف کنیم.وی افزود: سوابق هم نشان داده اگر بتوانیم به موقع و طبق توصیه ها و تحقیقاتی که در بخش کشاورزی انجام شده است، عمل کنیم افزایش محصول را خواهیم داشت.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان اظهار امیدواری کرد؛ با کمک کشاورزان و دست اندرکاران طی یک برنامه چند ساله خودکفایی در بخش کشاورزی افزایش یابد.
 

sourena.agri

عضو جدید
دوستان ارشدی مثل اینکه وقتش رسید :

[h=1]اطلاعيه‌ سازمان‌ سنجش‌ آموزش‌ كشور درباره‌ زمان اعلام‌ اسامي‌ پذيرفته‌شدگان‌ نهايي‌ آزمون‌ ورودي‌ تحصيلات ‌تكميلي‌ (دوره‌هاي‌كارشناسي‌ ارشد ناپيوسته‌ داخل‌) سال‌ 1392[/h]
1392/06/03



ضمن آرزوي موفقيت براي كليه‌ داوطلبان‌ شركت‌كننده‌ در آزمون‌ ورودي‌ تحصيلات‌ تكميلي‌ (دوره‌هاي‌ كارشناسي ‌ارشد ناپيوسته ‌داخل‌) سال‌ 1392 بدين وسيله به اطلاع مي‌رساند اطلاعيه اعلام نتايج نهايي اين آزمون به همراه اسامي‌ پذيرفته‌ شدگان‌ تا تاريخ 6/6/92 بر روي سايت اين سازمان به نشاني www.sanjesh.org قرار مي‌گيرد. پذيرفته‌شدگان لازم است براي اطلاع از زمان و نحوه ثبت‌نام به اطلاعيه مذكور مراجعه نمايند.روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور
 

Similar threads

بالا