مسیح 110
عضو جدید
حکومت فقط وفقط از آن خدا وبس
اولین کسانی که این شعار فوق را( که صد در صد درست است ) سر دادند خوارج بودند
خوارج آیات قران را بطور ساده وسطحی وبه شکل ظاهری ؛ تبین وتفسیر می کردند ونتیجه این شیوه غلط , کافر دانستن حضرت علی ومباح کشتن او توسط خوارج شد وسر انجام حضرت علی را کشتند
خوارج با شعار دادن جمله زیر:
حکومت فقط وفقط از آن خدا وبس
می خواستند حضرت علی را ( که قران ناطق وگویا است )از حکومت وزمامداری کنارش زنند
لذا شعار فوق را از قران به دست اوردند :
لا حکم الا لله
حالا به اصل قضیه توجه کنید تا متوجه شوید امروزه هم یکعده چنین شعاری علیه ولایت فقیه سر میدهند :
...................که در قران سخنی از ولایت فقیه نیست
بعبارتی :
دیروز خوارج به بهانه نبودن ایه در قران در باره حکومت وزمامداری فرد, اسلام را هدف قراردادند
وخوارج امروز هم به بهانه نبودن ایه در قران در باره ولایت فقیه فرد ؛اسلام را هدف قراردادند
این نهج البلاغه واین قضیه خوارج:
اولین کسانی که این شعار فوق را( که صد در صد درست است ) سر دادند خوارج بودند
خوارج آیات قران را بطور ساده وسطحی وبه شکل ظاهری ؛ تبین وتفسیر می کردند ونتیجه این شیوه غلط , کافر دانستن حضرت علی ومباح کشتن او توسط خوارج شد وسر انجام حضرت علی را کشتند
خوارج با شعار دادن جمله زیر:
حکومت فقط وفقط از آن خدا وبس
می خواستند حضرت علی را ( که قران ناطق وگویا است )از حکومت وزمامداری کنارش زنند
لذا شعار فوق را از قران به دست اوردند :
لا حکم الا لله
حالا به اصل قضیه توجه کنید تا متوجه شوید امروزه هم یکعده چنین شعاری علیه ولایت فقیه سر میدهند :
...................که در قران سخنی از ولایت فقیه نیست
بعبارتی :
دیروز خوارج به بهانه نبودن ایه در قران در باره حکومت وزمامداری فرد, اسلام را هدف قراردادند
وخوارج امروز هم به بهانه نبودن ایه در قران در باره ولایت فقیه فرد ؛اسلام را هدف قراردادند
این نهج البلاغه واین قضیه خوارج:
من کلام له عليه السلام فی الخوارج لما سمع قولهم : [[ لا حکم الا لله ] ] قال عليه السلام :کلمه حق يراد بها باطل نعم انه لا حکم الا لله ، و لکن هؤلاء يقولون : لا امره الا لله ، و انه لا بد للناس من امير بر او فاجر يعملفی امرته المؤمن ، و يستمتع فيها الکافر ، و يبلغ الله فيها الاجل ، و يجمع بهالفی ء ، و يقتال به العدو ، و تامن به السبل ، و يؤخذ به للضعيف من القوی ،حتی يستريح بر ، و يستراح من فاجر و قال : اما الامره البره فيعمل فيهاالتقی ، و اما الامره الفاجره [4] فيتمتع فيها الشقی ، الی ان تنقطع مدته ، و تدرکه منيته
ترجمه
[: امام علی (ع)هنگامی که شنيد خوارج مي گويند لا حکم الا لله [ حکومت جز از آن خدا نیست فرمود سخن حقی است که از آن اراده باطل شده .
آری درست است حکومت وفرمانی جز فرمان خدا نيستولی اينها مي گويند :
حکومت جز برای خدا نيست در حالی که مردم به حکومت وزمامداری نيازمندند خواه نيکوکار باشد يا بدکار............
تا مؤمنان در سايه حکومتش به کار خويش مشغول و کافران هم بهره مند شوند و مردم در دوران حکومت او زندگی را طی کنند وبه وسيله او اموال بيت المال جمع آوری گردد و به کمک او با دشمنان مبارزه شود جادهها امن و امان حق ضعيفان از نيرومندان گرفته شود نيکوکاران در رفاه و از دستبدکاران مردم در امان باشند
[: امام علی (ع)هنگامی که شنيد خوارج مي گويند لا حکم الا لله [ حکومت جز از آن خدا نیست فرمود سخن حقی است که از آن اراده باطل شده .
آری درست است حکومت وفرمانی جز فرمان خدا نيستولی اينها مي گويند :
حکومت جز برای خدا نيست در حالی که مردم به حکومت وزمامداری نيازمندند خواه نيکوکار باشد يا بدکار............
تا مؤمنان در سايه حکومتش به کار خويش مشغول و کافران هم بهره مند شوند و مردم در دوران حکومت او زندگی را طی کنند وبه وسيله او اموال بيت المال جمع آوری گردد و به کمک او با دشمنان مبارزه شود جادهها امن و امان حق ضعيفان از نيرومندان گرفته شود نيکوکاران در رفاه و از دستبدکاران مردم در امان باشند
به زبان دیگر:
وقتي که علي(ع) از خوارج شعار «لا حکم الا لله» را شنيد
فرمود: «لا حکم الا لله» سخن حقي است ولي آنان از آن باطل اراده مي کنند.
فرمود: «لا حکم الا لله» سخن حقي است ولي آنان از آن باطل اراده مي کنند.
ما هم قبول داريم که «لا حکم الا لله» و فرمان وحکومتی و حکمي جز فرمان و حکم خدا پذيرفته نيست ولي آنان مقصود ديگري از اين جمله دارند.
آنان مي گويند:
هيچگونه زمامداري، رياست وامامت هیچ فردی درست نيست و زمامدار و امير فقط خداست در حالي که اين سخن درست نيست زیرا هر جامعه اي بايد امام و زمامدار داشته باشد چه امام و زمامدار خوب و چه امام و زمامدار بد (نهج البلاغه دشتي، خطبه 40، ص 92).
هيچگونه زمامداري، رياست وامامت هیچ فردی درست نيست و زمامدار و امير فقط خداست در حالي که اين سخن درست نيست زیرا هر جامعه اي بايد امام و زمامدار داشته باشد چه امام و زمامدار خوب و چه امام و زمامدار بد (نهج البلاغه دشتي، خطبه 40، ص 92).
از اين سخن امام بر مي آيد که مراد خوارج از حکم، حکومت، رياست و امارت است و آنان خواستار برچيده شدن تشکيلات حکومتي حضرت علي(ع) و ............و اين، کاري نشدني و غيرعقلايي بود.
فرمان و حکم و قانون، خاص خداست ولي همان فرمان وحکومت و حکم را بايد امام و زمامدار اجرا کند وگرنه خداوند که نمي تواند بر مردم رياست دنيوي داشته باشد. خوارج دست از کار خود بر نداشتند و با علي(ع) درگير شدند و در اين درگيري شکست مفتضحانه اي خوردند
فرمان و حکم و قانون، خاص خداست ولي همان فرمان وحکومت و حکم را بايد امام و زمامدار اجرا کند وگرنه خداوند که نمي تواند بر مردم رياست دنيوي داشته باشد. خوارج دست از کار خود بر نداشتند و با علي(ع) درگير شدند و در اين درگيري شکست مفتضحانه اي خوردند