حفاظت موتور سه فاز

hamlabad

عضو جدید
با سلام
درخصوص حفاظت یک موتور سه فاز 30 کیلو وات که از راه اندازی ستاره مثلث استفاده میکند آیا بکار بردن فیوز مینیاتوری 63 امپر کلاس سی در ورودی مدار قدرت صحیح است؟
چون در هنگام تغییر وضعیت از حالت ستاره به مثلث فیوز در جریان 50 امپر فالت میدهد و اجازه راه اندازی نمی دهد.
قبلا از فیوز فشنگی 63 در مدار قدرت این موتور استفاده شده بود که بسیار داغ شده وبدون اینکه اضافه بار یا اتصال کوتاهی رخ دهد فیوزها عمل می کردند
لطفا راهنمایی کنید.:confused:
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
با سلام
درخصوص حفاظت یک موتور سه فاز 30 کیلو وات که از راه اندازی ستاره مثلث استفاده میکند آیا بکار بردن فیوز مینیاتوری 63 امپر کلاس سی در ورودی مدار قدرت صحیح است؟
چون در هنگام تغییر وضعیت از حالت ستاره به مثلث فیوز در جریان 50 امپر فالت میدهد و اجازه راه اندازی نمی دهد.
قبلا از فیوز فشنگی 63 در مدار قدرت این موتور استفاده شده بود که بسیار داغ شده وبدون اینکه اضافه بار یا اتصال کوتاهی رخ دهد فیوزها عمل می کردند
لطفا راهنمایی کنید.:confused:
با در نظر گرفتن راندمان تقریبی 97% و ضریب قدرت حداقل 70% این موتور جریانی معادل 68 امپر از شبکه دریافت میکند
کلاس سی مناسب است اما رنج جریانی اشتباه است. از انجا که فیوز فشنگی 68 امپر نداریم از فیوز دیگری استفاده میکنیم .
سوال بنده از شما این است چرا فیوز مینیاتوری و فشنگی استفاده میکنید؟!
یک کلید کمپکت محافظ موتور بسیار مناسب است و حتی فیدر موتوری را نیز در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه محافظت میکند.
موفق باشید.
 

hamlabad

عضو جدید
این موتور جریان نامی 59 آمپر دارد طبق پلاک موتور و همیشه در 80 درصد بار نامی کار میکند در مدار قدرت از فشنگی 63 استفاده شده است
سوال این است آیا کلید محافظ موتور در هنگام تغییر وضعیت موتور از ستاره به مثلث فالت خواهد داد؟
چون فیوز مینیاتوری در این حالت اجازه کار نمیدهد و لحظه تغییر پله ای جریان از 24 به 50 فالت میدهد
 

mostafa ghodrat

همکار مدیر مهندسی برق
کاربر ممتاز
این موتور جریان نامی 59 آمپر دارد طبق پلاک موتور و همیشه در 80 درصد بار نامی کار میکند در مدار قدرت از فشنگی 63 استفاده شده است
سوال این است آیا کلید محافظ موتور در هنگام تغییر وضعیت موتور از ستاره به مثلث فالت خواهد داد؟
چون فیوز مینیاتوری در این حالت اجازه کار نمیدهد و لحظه تغییر پله ای جریان از 24 به 50 فالت میدهد
بله چون در 80 درصد بار نامی کار میکند جریان 59 امپر میشود اما در همین حال دمای محیط دمای کارکرد موتور میزان عملکرد موتور بر روی جریان کشی موتور اثر گذاشته و همین 59 را ممکن است گاهی به بالاتر از 59 برساند.
خیر_کافی است از mpcb استفاده کنید . همونطور که گفتم این کلید محافظ موتور است و جریان راه اندازی موتور را تحمل میکند.
فیوز مینیاتوری نوع d یا e بگذارید مشکل برطرف میشود . اما رنج جریانی مناسب مهم است که فیوز مینیاتوری به دلیل رنج های محدود به تنهایی نمیتواند موتور را کاملا از خطا ها ایمن کند.
...
با اینکه در نظر شخصی ام با فیوز فشنگی مخالفم اما بهتر است از نوع دیر ذوب با رنج 63 یا بالاتر از 63 استفاده کنید.
چنانچه تهویه مناسبی در محل برقرار است 63 به نظر کفایت میکند. ولی اگر قرار بر این است دمای محیط مثل دمای جنوب کشور بالا رود از رنج جریانی بالاتر استفاده کنید
 

قدرت power

عضو جدید
1- اصلا .مینیاتوری 63 اشتباهه. مینیاتوری نهایتا برای موتورهای تا 22 ک وات مناسب میتونه باشه(اونم با راه اندازی ستاره-مثلث)
2-جریان موتور حدودا برابر 60 آمپره. پس فیوز کند کار در ستاره مثلث باید حدود1.2 تا 1.5 برابر تعیین بشه. یعنی فیوز فشنگی یا مشابه باید 90 آمپر باشه نه 63.
نتیجه اخلاقی:
یا فیوز ذوب شونده 100 آمپر به همراه بیمتال 30 آمپر(نصف جریان)
یا کلید حرارتی (حافظ موتور MPCB) مطابق جریان نامی یا 5 درصد بالاتر
 

Similar threads

بالا