جایگاه آکواریوم در معماری داخلی

ادمک تنها

عضو جدید
جایگاه آکواریوم در معماری داخلی



وجود آشفتگی در زندگی شهری و صنعتی امروزضرورت ایجاد آرامش را دو چندان می کند ، برای دستیابی به این مهم روشهای متعددی درپیش روی ما قرار دارد و تنها با باز کردن چشم سومی می توان بر این مقوله تسلط یافت . یکی از روشهای رسیدن به آرامش دسترسی به محیط طبیعی است، متاسفانه امروزه با گسترش زندگی آپارتمانی رابطه انسان با طبیعت به میزان قابلتوجه ای قطع شده است و انسان همواره در تلاش است تا این خلاء بزرگ را با کشاندنگوشه هایی از طبیعت به محل زندگی خود پر کند . در کشورهای توسعه یافته آکواریوم جزئی از دکوراسیون داخلی منازل ، فروشگاه ها و اماکنتجاری بشمار می رود . روانشناسان معتقدند 15 دقیقه تماشای آکواریوم می تواند انسانرا به مدت 48 ساعت شاداب نگه دارد و بر تمرکز افراد جهت یادگیری بیافزاید. گذشته ازآن آکواریوم می تواند به زیبایی معماری داخلی بنا کمک شایانی کند ، البته رعایتاصول صحیح در بکار گیری آکواریوم بسیار مهم و قابل اهمیت است .

بسیاری از معماران و طراحان داخلی تنها به پیشبینی مکانی برای قرارگیری آکواریوم بسنده می کنند و از محدودیت استفاده آکواریوم در محیط های خاص غافلند . بکار گیری غیر اصولی آکواریوم نه تنها به زیبایی فضا کمک نمی کند بلکه با رشدجلبکها منظر زننده ای را ایجاد می نمایند.
بنابر اینجهت طراحی و تعبیه آکواریوم در طرح خود میبایست عوامل زیر را مورد توجه قرار داد

انتخاب گونه زیستیآکواریوم
آکواریوم ها را می توان به چهار گونهاستوایی ، مرجانی ( آب شور ) ، رودخانه ای و مردابی طراحی کرد ، انتخاب گونه ای خاصبه شرایط اقلیمی مکانی که آکواریوم در آن قرار می گیرد بستگی دارد. به عنوان مثالانتخاب طرح استوایی مستلزم و جود نور طبیعی مناسب و دمای معتدل است .
در اینجا بصورت جداگانه گونه های مختلف را مورد بررسی قرار می دهیم.

طراحی آکواریوماستوایی

همان طور که قبلا" گفته شد ساختارآکواریوم استوایی به گونه ایست که نیازمند نور زیاد و دمای مناسب است ، البته نوربیش از حد نیز باعث رشد نا متجانس جلبکها می شود و به ظاهر آکواریوم لطمه زیادی میزند .
در طراحی اکواریوم استوایی از گیاهان آبزیبصورت فشرده استفاده نمایید و سعی کنید حتی الامکان تمامی نقاط آکواریوم را پوششدهید . از گیاهان استوایی می توان والیز نریا ، کریپتون و برگ سیبی را نام برد .
دمای مناسب برای این گونه 28 تا 32 درجه سانتیگراداست. مرحله بعد انتخاب گونه ماهیان است ، گوپی ، آنجل ، بلک ویدو ، نئون و انواعتترا ها ماهیان آکواریوم استوایی را تشکیل می دهند .

طراحی آکواریوممرجانی
همان طور که از نامش پیداست ، آکواریوممرجانی محیطی پوشیده از مر جان ها و صدف های در یایی است .
آب این گونه شور است و می بایست از ماهیان آب شور ( دریایی ) استفادهکرد . دلقک ماهی ، آنجل آنتن دار ، خفاش ، خروس دریایی می توانند به عنوان ماهیاناین گونه انتخاب شوند.

طراحی آکواریوم رود خانهای

همه می دانیم که رودخانه ها پوشیده از قلوه سنگو صخره های سنگی هستند ، بنابر این سعی کنید آکواریوم را به شکل کف رود خانه طراحیکنید ، استفاده از تعدادی صخره کوچک آکواریوم را به محیط طبیعی نزدیکتر می کند .
بهتر است در آکواریوم رودخانه ای از ماهیان گوشتخواراستفاده کنید ، ماهیان مناسب این محیط اسکار ، دراگون ، کارد ماهی ، و انواعسیچلاید ها هستند .
استفاده از گیاه در این آکواریومپیشنهاد نمی شود زیرا معمولا" توسط ماهیان نابود و ریشه کن می شوند . دمای مناسببرای این گونه 22 تا 28 در جه سانتیگراد با نور ملایم است .

طراحی آکواریوم مردابی
ماهیان مناسب این گونه را فایتر ، کت فیش ، پوزهخرگوشی و گورامی ها تشکیل می دهند . گیاه گندمی نیز مناسب ترین گیاه برای اینآکواریوم است.
بر خلاف تصور مردم ما راهاندازی و نگهداری یک آکواریوم بسیار ساده است و نیازمند داشتن تخصص خاصی نیست . خوشبختانه در ایران به میزان قابل ملاحضه ای فرهنگ نگهداری آکواریوم رشد کرده است وافراد زیادی به پرورش و نگهداری این موجودات دوست داشتنی روی آوردهاند
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا