تولید ناب(lean production)- بحث و تبادل نظر

mjvm

کاربر فعال گروه کیفیت مهندسی صنایع
به نام خدای دوست داشتنی
و این هم تاپیکی برای مهندسان صنایع!
من مدتی است که در حال مطالعه روی تولید ناب و روش های اجرای آن هستم .به دلیل نتایج بسیار شگفت آوری که این روش ها بر روی تولید بهینه دارند و شاید به دلیل اینکه این روش ها در شرق رشد یافت و بارور شد تصمیم گرفتم با به اشتراک گذاشتن اطلاعات خودمان در زمینه ی تولید ناب هم خود من اطلاعاتم خودم را محک بزنم وافزایش بدهم هم از بسیاری از دوستان که قطعا تجربه های کاری آن ها از من بیشتر است و هم در سطح علمی بالاتری نسبت به من قرار دارند مطالبی را بیاموزم.
تمام مطالبی که قرار است در این تاپیک بیان می کنم حاصل یارگیری از منابع زیر می باشد :
تولید ناب(تالیف دکتر رضا مهربان )
خاطرات تویوتا(تالیف ایجی تویوتا رییس بزرگ شرکت تویوتا-ترجمه ی سعید طاهری)
مهندسی فعالیت های سوپر 5اس در سازمان (تالیف تسوچیا-ترجمه ی مهندس کاردان)
همایش نولید ناب و تویوتا (دکتر بهروزی –دکترای مهندسی صنایع از مالزی)
و چندی از مقالات و سایت های متفاوت که حتما پیشنهاد می کنم موارد فوق را مطالعه بفرمایید. و حتما مطالب و نظرات خود را در زمینه ی تولید ناب بیان بفرمایید باشد تا تالاری مناسب مهندسان صنایع داشته باشیم.
 

mjvm

کاربر فعال گروه کیفیت مهندسی صنایع
تولید ناب:
تولید ناب تفکری بسیار ارزشمند است که شاید برخی تولد آن را مربوط به شرکت فورد (خودرو ساز مشهور آمریکایی) نسبت دهند اما بی شک تمام افراد رشد و باروری آن را به ژاپن نسبت می دهند .شرکت هایی همچون تویوتا که با به کارگیری این مفاهیم توانست خود را از بحرانی که پس از جنگ جهانی با آن مواجه بود نجات دهند و اکنون بتواند از برترین خودرو سازان دنیا شود.
در ابتدا بهتر است کمی به گذشته ی شرکت تویوتا بازگردیم هر چند که ایجی تویوتا جمله ی بسیار مشهوری دارد در مورد بازگشت به گذشته :
((من هر گز از بازگشت به گذشته ها لذت نبرده ام و حتی خیلی وقت ها سعی می کردم راهی برای فراموش کردن آن بیابم زیرا با غرق شدن در گذشته چیزی عاید انسان نمی شود.من ترجیح می دهم جای این کار سرم را برگردانم و مستقیما به چشم انداز آینده چشم بدوزم.))
تویوتا شرکتی در زمینه ی نساجی بود که بعد ها توانست با تدابیر هوشمندانی همچون کی ییچیرو تویودا و ایجی تویودا با موفقیت وارد عرصه ی تولید خودرو شوند آن هم با وجود رقیبان قدرتمندی همچون ژنرال موتورز (معروف به غول خودروسازی) و فورد آمریکا که شاید بسیاری این شرکت را با هنری فورد بشناسند.
این شرکت کار خود را با تولید کامیون های تک چراغ برای ارتش به صورت جدی در زمینه ی خودرو سازی شروع کرد آن هم خودرویی که چرخ های جلوی آن ترمز نداشت .
دلیل ساخت کامیون آن هم به این صورت کمبود مواد اولیه و قرار داشتن ژاپن در بحران بود .
از دیگر اقدامان تویوتا برای خدمت به کشور و ارتش ساخت کامیونی بود که می توانست جمع شود و توسط سربازان حمل شود و در جای دیگر قطعات ان سوار شوند و از کامیون استفاده شود هرچند به صورت قابل توجه از این کامیون برای ژاپن استفاده نشد .اولین خودروی موفق تویوتا کرون بود.
تا سال 1953 شعار فکر خوب –تولید خوب شعار اساسی تویوتا بود .نکته ی جالب این است که زمانی که ایجی در دانشگاه مشغول تحصیل بوده است طرح یک موتور خودرو را ارائه می دهد و به همین دلیل با کی ایچیرو پسر عموی خود به تدریج وارد بازار خودرو می شود و پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه با توجه به اینکه مقامات دانشگاه به تمام فارغ التحصیلان از جمله ایجی فرمی دادند تا زمینه ی علاقه مندی او را بدانند تا بتواند برای او اشتغال ایجاد کنند در جواب آن ها پاسخ داد:هیچ کاری نیست که شما بتوانید برای من انجام دهید زیرا او تصمیم خود را گرفته بود و مصمم بودن او که یکی از شاخصه های یک مدیر خوب است به او اعتاد به نفس بیشتری می داد.جالب است بدانید ناکاگاوا (یکی از رییسان نیسان )نیز همزمان با ایجی فارغ التحصیل شد ان هم از همان دانشگاه.
نام تویودا برای شرکتا پس از نظرسنجی از مردم و یافتن این که تلفظ تویوتا برای مشتریان راحت تر می باشد به تویوتا تبدیل شد .(توجه به بازاریابی صحیح و احترام به مشتریان که سود بیشتر را نیز به همراه دارد .)
در پست های آینده در مورد تکنیک های تویوتا صحبت خواهیم کرد .
 

Iman Gom

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه با توجه به اینکه مقامات دانشگاه به تمام فارغ التحصیلان از جمله ایجی فرمی دادند تا زمینه ی علاقه مندی او را بدانند تا بتواند برای او اشتغال ایجاد کنند
خیلی جالبه .
 

mohammad.ie69

عضو جدید
کاربر ممتاز
[SUP]خوراکشون شده تاپیک تکراری!!!!!!
اینم لینکشhttp://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/21725-مدیریت-ژاپنی-یا-تولید-ناب-Lean-Production[/SUP]
 
آخرین ویرایش:

mohammad.ie69

عضو جدید
کاربر ممتاز
اها.. ولی یخورده عصبی گفتی!
منم اگه قرار بود این تاپیکو بزنم اصلا به ذهنم نمیرسید که ممکنه یه مشابه داشته باشه
بابا یه سرچ که کاری نداری
در ضمن اگه تاپیک جنبه بحث کردن داشته باشه خیلی خوبه که بچه ها بیان بحث کنند
اینجوری دیگه تکراری نیست
 

mjvm

کاربر فعال گروه کیفیت مهندسی صنایع
وای جنبه ی علمی تالار با این کار من خراب شد!!همون گفتگو های آزاد رو ادامه بدید و روحیه بدید!واقعا از اینکه تو این تابستان دوباره به این سایت برگشتم پشیمونم.
خداحافظ!
 

mohammad.ie69

عضو جدید
کاربر ممتاز
وای جنبه ی علمی تالار با این کار من خراب شد!!همون گفتگو های آزاد رو ادامه بدید و روحیه بدید!واقعا از اینکه تو این تابستان دوباره به این سایت برگشتم پشیمونم.
خداحافظ!
خیلی باحالی بابا تو
جنبه انتقاد نداری؟؟؟
در ضمن اینجا کسی منت کشی نمیکنه
خوب بیا اگه اینجا مدیر داشت که تذکر بده
هیچ وقت کسی فک نمیکرد که من میخام جسارت کنم
و همه میگفتن چون مدیر میگه درسته حالا که من میگم اشتباهه
یا کسی اینجوری قهر نمیکرد
 
بالا