تولید رگ‌های خونی جدید با سلول‌های زخم

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] تولید رگ‌های خونی جدید با سلول‌های زخم

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان

کد خبر: 93081909133
دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵



محققان دانشگاه هیوستن با تبدیل سلول‌های موجود در بافت زخم به رگ‌های جدید خونی، موفق به شناسایی روش جدیدی برای ترمیم بافتهای آسیب‌دیده شده‌اند.
به گزارش سرویس علمی ایسنا منطقه خراسان، محققان با انجام تحقیقات و آزمایش‌های گوناگون بر روی سلول‌های بازیافت زخم که به بافت اسکار معروف هستند، توانستند بافت‌ رگ‌های خونی را تولید کنند. این اولین بار است که دانشمندان توانسته‌اند فرا-تمایز (transdifferentiation) را بر روی یک نوع سلول درمانی اعمال کنند.
آنها دریافتند که می‌توان فیبروبلاست - سلولهای عامل ایجاد زخم که در سراسر بدن به وفور وجود دارند - را به اندوتلیوم تبدیل کرد که نوع کاملا متفاوتی از سلول بالغ است که دیواره رگهای خونی را تشکیل می‌دهد.

روش جدید باعث ارتقای جریان خون، انتقال اکسیژن و مواد غذایی به مناطق آسیب‌دیده می‌شود.
پروفسور جان کوک، محقق و پزشک مرکز تحقیقاتی دانشگاه هیوستن اظهار کرد: برای نخستین بار است که محققان این مرکز موفق به تولید سلول‌های پوششی رگ‌های خونی با استفاده از سلول‌های موجود در بافت اسکار شدند، چرا که این سلول‌ها توانایی تمایز و تغییر شکل فوق‌العاده‌ای را دارند.
این رویکرد پزشکی احیاکننده می‌تواند شاهد مثالی از یک مولکول درمانی کوچک باشد که در آینده می‌توان از برای ارتقای درمان آسیب‌های قلبی عروقی و سایر آسیب‌ها بهره برد.
کوک در ادامه افزود: امکان دارد که با انجام اصلاحات بر روی این رویکرد مولکولی کوچک بتوان آن را برای تولید سایر سلولهای بدن با هدف درمانی مورد استفاده قرار داد.جزئیات بیشتر این دستاورد پزشکی در مجله Circulation منتشر شده است.
 
بالا