تدوین کارت
تدوین کارت
آفرین سارا جان مطالب خوبی رو گرد آوری کردی.
محمد جان امیدوارم به جواب سوالت رسیده باشی.
بچه ها من میگم که یه کاری کنیم و اونم اینه که مطالبی رو که در میاریم از جایی اونها رو با بیانی ساده تر عنوان کنیم.البته هر فردی مجازه هر جور میخواد بحث کنه اما این
نظر شخصیمه .و هیمنطورم اگر از علادمی مثل خط یا بلد کردن یا رنگ دیگه ای مردن مطالب مهم هم استفاده کنین مطلبتون بیشتر گویه میشه.
خوب اینایی رو که سارا جان گفت بسط داده شده ی تعریف اول بود و
عالی بود.
حالا من درست کردن کارت رو میذارم:
- اول از همه باید بفهمیم که اهداف استراتژیک ما چی هست.به عنوان مثال:افزایش سود،کاهش هزینه،فروش بیشتر،تحویل به موقع،کیفیت بیشتر و ...
- توی این مرحله باید مشخص کنیم که این اهداف توی چه پرسپکتیوی قرار میگیره.یعنی چی؟یعنی اینکه مشخص کنیم که مثلا هدف افزایش سود جنبه چی داره؟
تو ی این مورد ، 4 تا فاکتور رو همیشه در نظر میگیرن:
مالی،مشتری،فرآیندهای داخلی،رشد و یادگیری
اما بنا به نیاز شما میشه به اونا جنبه های دیگه ای هم اضافه کرد مثل محیط و ...
- خوب حالا باید بیاین تمامی روابط منطقی اهداف استراتژیک رو توی نقشه استراتژیک سازمان مشخص کنید.نمونه نقشه رو سعی میکنم براتون بذارم.
- توی این قدم باید اهداف رو لیست کنید.
- حالا برای هر کدوم از اهداف لیست شده یک روش اندازه گیری مشخص در نظر میگیریم.به عنوان مثال:برای افزایش مشتریان،تعداد مشتریان رو در نظر میگیریم ...
- توی این مرحله باید برا ی هر هدف مقداری رابی دستیابی به اون تعیین بشه.این عدد نقطه ای هستش که لازم هست بهش دست پیدا کنیم تا اینجور اون هدف رو محقق کنیم.به عنوان مثال:برای شاخص افزایش تعداد مشتریان میتونیم رشد 30% در سال رد در نظر بگیریم.
- در گام بعد باید تعیین کنیم از طریق چه اقدامی میخواهیم به این عدد برسیم.به عنوان مثال: برای ایجاد رشد 30% تعداد مشتری ممکنه 2 تا اقدام رو در نظر بگیریم:1.برنامه های ایجاد وفاداری مشتریان2.کاهش قیمت
- در مرحله آخر میتونیم بودجه مورزد نیاز هر اقدام رو مشخص کنیم.به عنوان مثال:بوجه مورد نیاز برای پیاده سازیه برنامه های کاهش قیمت محصول .....ریال می باشد.
خوب این توضیحات کلی بود که لازم بود بگم.
ایشالا هر وقت بشه میام خود کارت رو میذارم اما در حال حاضر وقت ندارم.