تفاوت در تعداد طبقات کمپرسور و توربین گاز

H4D1

عضو جدید
سلام
:cry:چرا در توربین گاز ها تعداد طبقان کمپرسور بیشتر از توربین است؟
 

amir-sky

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام
:cry:چرا در توربین گاز ها تعداد طبقان کمپرسور بیشتر از توربین است؟

به خاطر افزایش بازده در توربین گاز استفاده میشه،کمپرسور کار مصرف میکنه،پس باید یه جوری کارشو کم کرد تا کارخالص خروجی بیشتر شه.
میان از چندین کمپرسو استفاده میکنن با شرط اینکه دربین هر کمپرسور یه خنک کن میانی باشه،حالا چرا خنک کن میانی میزارن؟
به خاطر این که حجم مخصوص بخار با خنک کردن کمتر میشه.وحجم مخصوص با کار کمپرسور نسبت مستقیم داره.در نتیجه کار کمپرسور نیز کمتر میشه(کمپرسور کارشو از توربین میگیره،حالا شاید این امکان وجود داشته باشه که کمپرسور کارشو از یه منبع خارجی دیگه بگیره،ولی در هر حال با این طرح کار کمپرسور کاهش میابد و بازده توربین گاز بالا میرود)
درنهایت کار خالص کل بااین طرح بیشتر میشه و یعنی بازده توربین گاز رو بالا بردیم!
 
آخرین ویرایش:

H4D1

عضو جدید
به خاطر افزایش بازده در توربین گاز استفاده میشه،کمپرسور کار مصرف میکنه،پس باید یه جوری کارشو کم کرد تا کارخالص خروجی بیشتر شه.
میان از چندین کمپرسو استفاده میکنن با شرط اینکه دربین هر کمپرسور یه خنک کن میانی باشه،حالا چرا خنک کن میانی میزارن؟
به خاطر این که حجم مخصوص بخار با خنک کردن کمتر میشه.وحجم مخصوص با کار کمپرسور نسبت مستقیم داره.در نتیجه کار کمپرسور نیز کمتر میشه(کمپرسور کارشو از توربین میگیره،حالا شاید این امکان وجود داشته باشه که کمپرسور کارشو از یه منبع خارجی دیگه بگیره،ولی در هر حال با این طرح کار کمپرسور کاهش میابد و بازده توربین گاز بالا میرود)
درنهایت کار خالص کل بااین طرح بیشتر میشه و یعنی بازده توربین گاز رو بالا بردیم!
ممنون از پاسخت مهندس
ولی من نقش خنک کن میانی رو نخاستما!!!!
شاید منظورمو بد رسوندم
ببین میگم چرا کمپرسور به تنهایی ( بدون هیچ خنک کنی ) 16 استیجه ولی توربین 4 استیج؟
استاد 3 تا دلیل گف که هیچکدوم یادم نیس
امتحان دارم کمک
 

amir-sky

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ممنون از پاسخت مهندس
ولی من نقش خنک کن میانی رو نخاستما!!!!
شاید منظورمو بد رسوندم
ببین میگم چرا کمپرسور به تنهایی ( بدون هیچ خنک کنی ) 16 استیجه ولی توربین 4 استیج؟
استاد 3 تا دلیل گف که هیچکدوم یادم نیس
امتحان دارم کمک

[FONT=&quot]سلام مهندس،من نخواستم نقش خنک کن رو بگم،منظورم بود کلا تو سیکل توربین گاز برای افزایش بازده از چندین کمپرسور با خنک کن میانی استفاده میشه،ولی متقابلا از توبین کمتری استفاده میشه.[/FONT]​
[FONT=&quot]من بیشتر از این نمیدونم،شرمنده،ولی مطمئن باش یکی از دلایل بیشتر بودن کمپرسور به خاطر افزایش بازده هستش.[/FONT]​
[FONT=&quot]اگه تونستی بیشتر بفهمی ممنون میشم بیای اینجا بگی،باز هر طور مایلی رفیق.یاعلی[/FONT]
 

H4D1

عضو جدید
تا حدودی فهمیدم:
بدلیل وجود پدیده های سرژ و استال در کمپرسور و نبود آن در توربین می باشد.
حالا چطوری؟
من میگم که چون ما نمیتونیم افزایش فشار رو تو هر استیج در کمپرسور بدلیل این دو پدیده زیاد در نظر بگیریم لذا از طبقات بیشتری استفاده میشود
[FONT=&quot]file:///C:\DOCUME~1\a\LOCALS~1\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image002.png[/FONT]
 

amir-sky

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تا حدودی فهمیدم:
بدلیل وجود پدیده های سرژ و استال در کمپرسور و نبود آن در توربین می باشد.
حالا چطوری؟
من میگم که چون ما نمیتونیم افزایش فشار رو تو هر استیج در کمپرسور بدلیل این دو پدیده زیاد در نظر بگیریم لذا از طبقات بیشتری استفاده میشود

پدیده های سرژ و استال!!!!
مطمئنی؟
این پدیده ها که باعث ارتعاش و جریان برگشتی و کاهش خیلی زیاد دبی میشن!!!!
بعیده که با وجود این پدیده ها چند تا کمپرسور رو آنم پشت سر هم به صورت طبقه بندی قرار بدن!!(اگه کمپرسورها به صورت یه مجموعه بهم متصل باشن امکان داره کل کمپرسورها با ارتعاشات یکی از کمپرسورها داغون شن!!!)
کلا توش ضرره!!!
حالا جدا از هم بودن با خنک کن میانی حداقل بازده بالا میرفت!!!و بعد حرف تو رو هم ساپورت میکرد!!
به لینک های زیر توجه کن،شایدم من اشتباه کنم!!-یاعلی

لینک1

لینک2
 

H4D1

عضو جدید
گلم من نگفتم چنتا کمپرسور ها!!!!!!!!!!
مثلا کمپرسور 16 استیج.
ببین ما تو هر استیج برای جلوگیری از پدیده های سرژ و استال میتونیم به نسبت فشار حدود 1.2 تا 2 برسیم که با توجه به نسبت فشار کلی کمپرسور که حدود 9-9.5-10 هست با یه رادیکال ساده به حدود 13-16 اسیج میرسیم
 

Similar threads

بالا