تعمیر نگهداری

emad sahraee

عضو جدید
سلام دوستان یک سوال تئوری تجربی : یک مهندس برق برای تعمیر نگهداری پیشگیرانه تابلوها و دستگاه های یک کارخانه صنعتی باید چه کارها و اقداماتی در چه بازه های زمانی انجام بده .حداقل 10 مورد؟
 

golestan356

عضو جدید
سلام بطور معمول نگهداری و تعمیرات شامل دو دسته فعالیت هستند1-بازدید و سرویس2-تست
در مورد تابلو بازدید و سرویس همچون کنترل بررسی کلیه کابل ها- کلید ها- برچسب ها- لیبل ها -اتصالات ارت -رنگ بدنه- نوارهای ایزولاسیون - ترموستات و گرم کن-قفل درب و لولا- نبود اثار ارک زدگی در قسمت های مختلف - سالم بودن کلیه اتصالات و پایه های فیوز ها- نظافت و تمیزکاری داخل و خارج تابلو- محوطه و اتاقی که تابلو در ان قرار دارد-اچارکشی کلیه ترمینال ها
تست: معمولا تنها تست میگر زده می شود. در مورد تجهیزات همچون ترانس های جریان و کلید ها تنها به بازدید های ظاهری و نبود ارک و سوختگی اکتفا می شود.
 

قدرت power

عضو جدید
بازدید و سرویس های عمومی وبسیار بسیار مهم که اغلب نادیده گرفته میشوند :
- حتما حتما حتما هر چند ماه یکبار تابلوها ، اتصالات ، شمشها و ترمینالها باید آچار کشی شوند(هرشش ماه).در اثر گرم وسرد شدن ، اتصالات امکان شل شدن دارند.بخصوص بدلیل استفاده از واشرهای فنری نامرغوب در ایران برای اتصالات . کار زمان بریه ولی واقعا مهمه و ارزششو داره
- تمیز کردن و سرویس فیلتر و فن یا تهویه ، (هر دو هفته). دراثر غبارگرفتگی یک فیلتر ساده هوا در تابلو و نداشتن سیرکوله هوای مناسب ، به مرور فن دچار خستگی میشود و میسوزد و حرارت داخل تابلو به شدت بالا میرود بخصوص در تابلوهای جریان بالا ، توزیع روشنایی ، بانک خازن و...
- بازدید چشمی سیمهای داخل کانل و سیمهایی که معمولا جلوی دید نیستند (هر شش ماه)
- بازدید چراغهای سیگنال ، اخطار و تریپ (هر هفته)
- بازدید عدم سوختگی فیوزهای ذوب شونده مثل کاردی و فشنگی(هر هفته)
- گردوغبار زدایی به کمک باد گرفتن روی قطعات. نکته : لوازم الکترونیکی مثل PLC را سعی کنید ابتدا با مکش هوا تمیز کنید و بعد به آرامی باد بگیرید.(هرماه)
- بازدید گوشه ها و بخصوص بالای بدنه تابلو برق و درب ها به خاطر نشت آب و یا بخار در اثر رطوبت . خیلی ساده با یک نگاه میتوان اثر لکه های آب را دید
- بازدید اثرات اتصال کوتاه در تابلو مثل بدنه تابلو ،گوشه های تیز شمشها ، کنار کابلشوها . مشاهده لکه های سیاه میتواند یک راهنما باشد.
- اگر خیلی دلسوز باشید ، چندتا از سیمهای قدرت را در جاهای مختلف با دست فشار دهید و تکان دهید(حداقل هریک سال). سیمها به دلیل داشتن روکش ، همیشه از چشمها دور میمانند. برخی سیمها به دلیل نداشتن قطر لازم و یا عبور جریان زیاد ، رنگشان عوض میشود ویا سفت و سخت میشوند.
- بازدید عدم قطعی و شل بودن سیمهای فرمان و نولهای ارتباطی
- ارت بدنه تابلو
بادگیری ، چربی زدایی و بازدید از پلاتین و کنتاکت لوازمی مانند کنتاکتور. نفوذ گردوغبار و نیز چرب شدن بین دو هسته آهنی کنتاکتور به دفعات پیش میاد. نشانه هاشم اینکه کنتاکتور وزوز میکنه و یا دیر قطع میشه
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
S فوری ...تعمیرو نگهداری الکتروپمپ های ksb ... سوالات و مشكلات قدرت 2

Similar threads

بالا